valojen sijoituksesta

Anonyymi

Julkisuudessa käydystä kirjoittelusta olen päätellyt polkupyörän valaistuksesta, ettei laki vaadi polkupyörään KIINNITETTYJÄ valoja. Näyttäisi siis riittävän, että polkupyörällä ajavalla on KÄYTÖSSÄÄN pimeällä ajettaessa ajoreittiä edessä riittävästi valaiseva valo sekä punainen takavalo.

Laki ilmeisesti sallii OTSALAMPUN käyttämisen polkupyörän valaisimena yhtä hyvin kuin vaikka takin selkämykseen kiinnitetyn punaisen takavalon. Otsalamppuahan voisi käyttää moneen muuhunkin tilanteeseen pyöräilyn ulkopuolelta.

Kun on käytössä monta polkupyörää, ei tarvitsisi hankkia jokaiseen valon lähteitä.

Sitä paitsi ohjaustankoon kiinnitettävä etuvalo on ongelmallinen silloin, kun ohjaustangossa on roikkumassa KULJETUSKORI, Ostoksilla täytettynä se kaventaa alapuolelta lampun valokeilaa estäen näkyvyyden aivan eteen.

6

56

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juu, kun on monta pyörää niin joutuu säätämään moneen pyörään valot.

Itse olen ratkaissut ongelman jo aikaa sitten laittamalla perheen lähes jokaiseen pyörään takavalon. Jos pyörässä on tavarateline, niin tavaratelineen punaisen heijastimen paikalle saa hyvän takavalon. Satulaputkeen saa myös hyviä takavaloja.

Monessa uudessa kypärässä on myös takavalo.

Etuvaloja on moneen lähtöön. Yhteen pyörään kiinnitin nippusiteillä taskulampun etukorin alle. Säädin etukorin siten, että valo osoittaa oikeaan suuntaan. Oikein hyvä paikka valolle :)

Oikeasti pimeään matkantekoon on varattu kaksi samanlaista ladattavaa etuvaloa. Laitan kunnon valon pyörään, jolla ajetaan pimeässä matkaa. Ärsyttävää tilanteessa on, jos on vaikka yhdessä pyörässä on ohuempi/paksumpi ohjaustanko ja pikakiinnitettävä valaisin ei millään sovi yhteen pyörään ilman isoja säätöjä :(

Juu, on jumppaa :) Ajatuksena tälle jumpalle on ollut näkyvyys liikenteessä ja sitä kautta välttää onnettomuuksia.

• Anonyymi

Sitten voit siirtyä kävelyyn jos ei lain noudattaminen ja pyöräily ole mahdollista

• Anonyymi

Kävelijöitähän laki ei velvoita mitenkään. Edes heijastinta ei tarvitse käyttää pimeällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kävelijöitähän laki ei velvoita mitenkään. Edes heijastinta ei tarvitse käyttää pimeällä.

Jalankulkijoilla on kyllä velvoitteita tieliikennelaissa. Jos et tiedä, niin kannattaa tutustua lakiin.

Tieliikennelaki 10.8.2018/729
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

• Anonyymi

Valojen suuntaus ja voimakkuus pitää kuitenkin huomioida. Alla olevalla videolla on myös polkupyörän valoista asiaa.

Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
      https://youtu.be/SttGw1D5pr8

• Anonyymi

Otsavalo on hyvä siinä mielessä, että valokeilan suuntaa voidaan tarpeen mukaan hetkessä muuttaa. Kun se on korkeammalla kuin ohjaustankoon kiinnitettävä valo , se on myös näkyvämpi.
      Käytän useampaa polkupyörää ja yksi valonlähde riittää kaikkiin.
      Yhtä hyvin voin käyttää myös tarakkaan kulloinkin asetettavaa perävaloa. Jonkinlainen ongelma on polkupyörän etupuolella valoa heijastava kilpi. Sitä ei ole vanhoissa pyörissä, mutta kai niitä saa kaupoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe