Julkisuudessa käydystä kirjoittelusta olen päätellyt polkupyörän valaistuksesta, ettei laki vaadi polkupyörään KIINNITETTYJÄ valoja. Näyttäisi siis riittävän, että polkupyörällä ajavalla on KÄYTÖSSÄÄN pimeällä ajettaessa ajoreittiä edessä riittävästi valaiseva valo sekä punainen takavalo.
Laki ilmeisesti sallii OTSALAMPUN käyttämisen polkupyörän valaisimena yhtä hyvin kuin vaikka takin selkämykseen kiinnitetyn punaisen takavalon. Otsalamppuahan voisi käyttää moneen muuhunkin tilanteeseen pyöräilyn ulkopuolelta.
Kun on käytössä monta polkupyörää, ei tarvitsisi hankkia jokaiseen valon lähteitä.
Sitä paitsi ohjaustankoon kiinnitettävä etuvalo on ongelmallinen silloin, kun ohjaustangossa on roikkumassa KULJETUSKORI, Ostoksilla täytettynä se kaventaa alapuolelta lampun valokeilaa estäen näkyvyyden aivan eteen.
valojen sijoituksesta
6
56
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, kun on monta pyörää niin joutuu säätämään moneen pyörään valot.
Itse olen ratkaissut ongelman jo aikaa sitten laittamalla perheen lähes jokaiseen pyörään takavalon. Jos pyörässä on tavarateline, niin tavaratelineen punaisen heijastimen paikalle saa hyvän takavalon. Satulaputkeen saa myös hyviä takavaloja.
Monessa uudessa kypärässä on myös takavalo.
Etuvaloja on moneen lähtöön. Yhteen pyörään kiinnitin nippusiteillä taskulampun etukorin alle. Säädin etukorin siten, että valo osoittaa oikeaan suuntaan. Oikein hyvä paikka valolle :)
Oikeasti pimeään matkantekoon on varattu kaksi samanlaista ladattavaa etuvaloa. Laitan kunnon valon pyörään, jolla ajetaan pimeässä matkaa. Ärsyttävää tilanteessa on, jos on vaikka yhdessä pyörässä on ohuempi/paksumpi ohjaustanko ja pikakiinnitettävä valaisin ei millään sovi yhteen pyörään ilman isoja säätöjä :(
Juu, on jumppaa :) Ajatuksena tälle jumpalle on ollut näkyvyys liikenteessä ja sitä kautta välttää onnettomuuksia. - Anonyymi
Sitten voit siirtyä kävelyyn jos ei lain noudattaminen ja pyöräily ole mahdollista
- Anonyymi
Kävelijöitähän laki ei velvoita mitenkään. Edes heijastinta ei tarvitse käyttää pimeällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävelijöitähän laki ei velvoita mitenkään. Edes heijastinta ei tarvitse käyttää pimeällä.
Jalankulkijoilla on kyllä velvoitteita tieliikennelaissa. Jos et tiedä, niin kannattaa tutustua lakiin.
Tieliikennelaki 10.8.2018/729
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
- Anonyymi
Valojen suuntaus ja voimakkuus pitää kuitenkin huomioida. Alla olevalla videolla on myös polkupyörän valoista asiaa.
Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
https://youtu.be/SttGw1D5pr8 - Anonyymi
Otsavalo on hyvä siinä mielessä, että valokeilan suuntaa voidaan tarpeen mukaan hetkessä muuttaa. Kun se on korkeammalla kuin ohjaustankoon kiinnitettävä valo , se on myös näkyvämpi.
Käytän useampaa polkupyörää ja yksi valonlähde riittää kaikkiin.
Yhtä hyvin voin käyttää myös tarakkaan kulloinkin asetettavaa perävaloa. Jonkinlainen ongelma on polkupyörän etupuolella valoa heijastava kilpi. Sitä ei ole vanhoissa pyörissä, mutta kai niitä saa kaupoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760