Wagnerin Parsifal

Anonyymi

Parsifalin musiikissa on aineettomuuden, leijailevan suitsukkeen tuntu – ja pyhyyden, käyttääkseni epämuodikasta ja kyseenalaista sanaa. En ole varsinaisesti tunnettu syvästä uskonnollisuudestani, eivätkä legendat reliikeistä vetoa minuun, mutta Parsifalia kuunnellessani olen ollut lähinnä uskonnolliseksi luonnehdittavaa kokemusta koko elämäni aikana. Se on minulle syvästi liikuttavaa, kohottavaa ja joskus jopa puhdistavaa musiikkia. Mikään Wagnerin tuotannossa, mikään musiikissa ei ole koskaan tehnyt minuun yhtä suurta, ehdotonta ja ohittamatonta vaikutusta kuin Parsifal. Mikään muu asia ei ole saanut minua kokemaan mitään samassa mitassa uskonnollista. Kaikesta omituisuudestaan huolimatta Parsifal pysyy minulle taiteen todistusvoimaisena katedraalina, jota voi kyllä pilkata, mutta vain silloin, kun on sen ulkopuolella.

5

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä olen ollut lähinnä uskonnolliseksi luonnehdittavaa kokemusta Haydnin Luomis-oratoriota ja erästä Pariisin sinfoniaa kuunnellessa joista koin myös puhdistavan katharsiksen. Minusta parsifal vaikuttaa kaikesta musiikillisesta loistokkuudesta huolimatta hieman imelältä.

• Anonyymi

Alan Rich on orkesterimusiikki oppaassa toista mieltä. Hänestä musiikinhistoriassa ei ole teosta mikä vetäisi vertoja Schubertin 9. sinfonialle tai Mozartin pianokonsertoille.

• Anonyymi

Niin, uljas prinssi Sigfried saa reiän namaskeihinsa, ja Urasula eiku Ursula, joka on naapurikuningaskunnan prinsessa haluaa auttaa ja kysyy Siegfriediltä että voinko auttaa? Jolloin Siegfried ojentaa tälle ne damaskinsa ja sanoo että Parsi vain.

Siinä on kyseisen oopperan juoni kiteytettynä, ja sitä oopperaa ei kannata katsoa eikä kuunnella vaan mieluummin ostaa CMX:n uusin levy, senimittäin voi olla hyvä, tai sitten ei.

• Anonyymi

Aika pitkäveteiselle ja hiukan sentimentaalisellekin Parsifal minusta vaikuttaa että enpä taida kuunnella sitä 5 tuntia putkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika pitkäveteiselle ja hiukan sentimentaalisellekin Parsifal minusta vaikuttaa että enpä taida kuunnella sitä 5 tuntia putkeen.

Itse asiassa sen oopperan alkuperäinen nimi oli Parsival, ja se kertoi näyttelijä Val Kilmerin lapsuudesta karjatilalla jossain USAn keskilännessä. Val nuorukaisena viihtyi jopa öitä tilan navetassa ja monina aamuina kaikki ihmettelivät että kun Val oli herätetty jonkun lehmän kanssa nukkumasta jossain parressa että miksi Val kulkiessaan ikäänkuin kilisee kuin kaksi kulkusta vaikka hänen vaateissaan ei kulkusia ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18704
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      66
      5648
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      5247
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      37
      5136
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      38
      4971
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      77
      4879
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4413
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4077
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3367
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3065
    Aihe