Onkohan täällä muita, joita couperosa harmittaa näin paljon? Olen vasta 24, mutta couperosaa on jo jonkin verran. Olen aina ollut ulkoilmaihminen ja kova saunoja, joten olen nuorena tietämättäni edesauttanut ongelman syntyä. Olen tiennyt ongelmastani vasta pari vuotta. Nykyisin en sauno enää ollenkaan (tai ehkä 2 kertaa vuodessa, silloinkin viileä pyyhe kasvojen suojana), enkä ulkoilekaan pakkasella. Saunomisen pois jättäminen ei ole ongelma, mutta pitkä talvi sisätiloissa on.. ja se ainainen meikkivoiteilla ja puuterilla läträäminen, jos tahtoo talvella ulkona naamaansa näyttää.. Ei kivaa. En edes pidä meikkivoiteista ja olisin mielummin ilman niitä, mutta kun ihoa on pakko suojata ja paksut suojavoiteet eivät minulle sovi, koska ihoni tukkeutuu niistä helposti (sekaiho). Tuon vuoksi en voi myöskään käyttää aurinkovoiteita, joten olen kesällä aina hattu päässä.
Haittaako siis teillä muilla tämä vaiva _elämistä_? Itse tuskastelen paljon peilin edessä ja kuvittelen päässäni kauhukuvia siitä, miten pahaksi ongelma on mennyt 10 tai 20 vuoden päästä. Hoidan kyllä ihoani hyvin ja varsinaista punoitusta/kuumotusta iholla on harvoin, mutta katkenneita suonia iholle ilmaantuu kai jatkuvasti silloin tällöin. Käytän hyviä tuotteita, syön monipuolisesti ja aion mennä joskus tulevaisuudessa (kun on toivottavasti enemmän rahaa) poistattamaan verisuonia valohoidolla.
En juo kahvia enkä alkoholia, teetä juon harvoin.. tuntuu, että koko ajan saa olla miettimässä, voinko nyt tehdä jotain, vahingoittaako se ihoani..
Kaikkein eniten minua masentaa kaunis talvi, josta en uskalla mennä ulos nauttimaan, sillä en halua, että ulkoilureissu jättää pysyvät jäljet kasvoihini. Haluaisin ulkoilla ja liikkua, mutten kehtaa mikään kommandopipo päässäkään ulos lähteä. Kai se on muutettava johonkin lämpimämpään maahan joskus..
Minusta oikeasti tuntuu, että couperosa rajoittaa elämääni tosi paljon.. Jos valitsen elämisen, masennun lisääntyvästä couperosasta. Mikä tahansa muu iho-ongelma olisi taatusti parempi kuin couperosa..
Couperosaiho ja eläminen
9
1529
Vastaukset
- Dolphin
Moi!
Itselläni ei varsinaisesti ole couperosaihoa, mutta päätinpä nyt sitten kuitenkin kirjoittaa hiukan. Olen kärsinyt aknesta noin seitsemän vuotta. Nuoruudessa minulla oli paljon finnejä. Kaikenlaisia puhdistusaineita ja lääkkeitä kokeilin, ilman merkittävää tulosta. Lopulta ihotautilääkäri määräsi minulle Roaccutan-kuurin. Suurin osa finneistä hävisi. Tilalle tuli ikävät arvet ja iho tuli yhä punaisemmaksi ja tuonnempana joitakin uusia finnejä on ilmaantunut. Eli minulla on tällä hetkellä käytännössä samassa paketissa punainen iho (voinee verrata tällä hetkellä couperosaihoon), lukuisia arpia ja laajentuneita ihohuokosia, joitakin finnejä ja helposti rasvoittuva iho.
Ymmärrän hyvin tilanteesi. On todella ikävää, kun ei ole oikein itsellään varmuutta siitä, että mitkä asiat pahentavat jonkin asian oireita ja mitkä taas eivät, eikä kaiken maailman rasvojakaan viitsi tuosta vain ostella ja kokeilla. Olisi todella ihanaa, jos jokaiselle ihmiselle voitaisiin tehdä sellainen tutkimus, jossa selviäisi, mitkä ihonhoitotuotteet, elintarvikkeet jne. sopisivat jokaiselle yksilöllisesti parhaiten. Ehkä tuollainen tutkimus onnistuu ihan omatoimisestikin, mutta itse en ainakaan ole tässä vuosien saatossa vieläkään löytänyt omalle iholleni parhaiten sopivia aineita. Olisinkin ikionnellinen, jos joskus löytäisin itselleni sellaiset aineet ja tottumukset, joilla kaikki iho-ongelmani pysyisivät poissa. Ihon hoitaminenkin voisi olla mielekkäämpää, kun näkisi oikeasti, että iho pysyy hyvässä kunnossa vai tulisiko sitä sitten ajateltua, että mitä hoitamista tässä edes tarvitsee, kun iho on noin hyvässä kunnossa. Itse kuitenkin hoidan ihoani omasta mielestäni todella hyvin, mutta on todella ärsyttävää huomata, että sekään ei kuitenkaan tuo ongelmaani riittävää apua. Toisaalta, jos ihon hoitamisen lopettaisi kokonaan, niin tiedä sitten miten huonoon kuntoon iho menisi. Vaikka ihmisen elimistö onkin sinänsä monimutkaisuudestaan huolimatta hyvin toimiva kokonaisuus, niin kaikenlaisia ikäviä ongelmia siitä on kuitenkin löydettävissä, eikä kaikkien ongelmien korjaaminen ole lainkaan niin helppoa kun esimerkiksi jonkun auton korjaaminen.
Minäkään en liiemmin saunassa käy ja minäkin pidän kesällä hattua päässä jatkuvasti. Minäkin mietin jatkuvasti, että miten esimerkiksi jonkun ruuan syöminen vaikuttaa ihooni, vaikka sillä ei välttämättä olisi yhtikäs mitään vaikutusta. Ajatukseni ja täten koko elämäni pyörii lähes joka minuutti ihoni ympärillä. Tällainen stressaaminen, mikä minulla on, ei varmaankaan ainakaan auta yhtään tilannettani. Stressistä on vain vaikeaa päästä eroon, ennen kuin ihon saa sellaisen kuntoon, ettei sitä tarvitse enää hävetä.
Viimeinen lauseesi herätti erilaisia ajatuksia. En kuitenkaan usko, että haluaisit vaihtaa ihoasi esimerkiksi minun ihooni. Itse olen monesti ajatellut ihan samalla tavalla, että olisipa minulle melkein mikä tahansa muu ongelma paitsi ei aknea. Minä, ja varmasti myös sinä, katson kateellisena monien ihmisten ihoa. Välillä tuntuu niin julmalta, että on saanut itselleen niin selvästi näkyvän vaivan, koska naamahan on periaatteessa ihmisen tärkein käyntikortti. Kasvoihin katsotaan yleensä ensin, kun tavataan. Olen monesti ajatellut, että jos esimerkiksi etureiteni olisi samanlainen kun naamani on tällä hetkellä, niin ei se haittaisi todellakaan niin paljon kun vastaava naamassa (olipa loistava vertaus ;)).
Tiedän, että ei se liiemmin sinun oloasi auta, että ihmiset kertovat omista hiukan vastaavanlaisista ongelmista sinulle, mutta halusin vain sanoa, että itse niitä ongelmia pitää usein hyvin suurina. Eivät ne todellisuudessa kuitenkaan maailmaa kaada, vaikka se sinusta saattaakin siltä tuntua. Eivät muut ihmiset ihoasi luultavammin kummemmin katsele tai ainakaan ajattele siitä mitään kummempaa. Jokaisella ihmisellä on omat ongelmansa ja heikot kohtansa. Itsetunto-ongelmista on kuitenkin nykymaailmassa hyvin vaikeaa päästä eroon. Itse olen sellaisista kärsinyt jo useamman vuoden. Sen takia olen myös menettänyt ihmisen, jota rakastin kaikkein eniten täällä maan päällä. Sellaisten ihmisten, joilla ei ole pahempia itsetunto-ongelmia, on vaikeaa ymmärtää meitä itsetunto-ongelmista kärsiviä. He vain vähättelevät ongelmia ja sanovat, että tämä on vain elämää. Mutta jos joku asia kaivertaa omaa mieltä, niin ei siitä noin vain yli pääse, etenkään jos on kyse itsetunto-ongelmista.
Tulipahan taas kirjoitettua sekavia =). Välillä sitä on pakko vuodattaa omia tunteitaan. Älkää antako häiritä. Eikä tätä kenenkään ole onneksi pakko lukea =). Minäkin olen vain oikeasti niin väsynyt omaan tilanteeseeni. Olen ollut jo pidempään ihoni takia hyvin masentunut, eikä loppua vieläkään näy. Toivottavasti jonkinlainen ihme tulisi ja veisi kaikki ongelmamme pois.
Tuli vielä tässä lopuksi mieleen, että oletko kokeillut couperosaiholle tarkoitettuja voiteita, esim. Arbutin on toiminut joillakin ihmisillä. Myös laserilla voidaan ilmeisesti poistaa couperosaa.
Toivottavasti kirjoituksestani oli sinulle tai jollekin muulle edes jonkinlaista apua, ehkäpä se avasi edes jonkun uuden näkökulman asioihin. Kaikkea hyvää sulle ja kaikille muille vastaavanlaisista ongelmista kärsiville! Koitahan keksiä jonkinlainen tasapaino tilanteeseesi!- turhautunut
Kiitos, kirjoituksestasi oli apua. Ihan samanlaisia fiiliksiä minullakin on, hyvin tutulta kuulosti kirjoittamasi asiat.
Aloin miettimään tarkemmin viimeistä lausumaani, ja pakko se on myöntää, että on pahempiakin iho-ongelmia, kuten vaikea akne tai psoriasis. Aknesta minulla on jonkinlaista kokemusta, koska sain lievän aknen aikoinaan vaihdettuani e-pillerimerkkiä. Mitään arpia minulle ei onneksi jäänyt, nyt iho on vielä aknen jäljiltä kuitenkin melko ikävässä kunnossa, näppyinen jne. Mutta uskon sen korjatuvan. Akne minua ei silloinkaan masentanut niin paljoa kuin couperosani, mutta toisaalta taustalla kai oli tieto siitä, että se luultavasti paranee kun vaihdan pillerit takaisin entisiin.
Akneen verrattuna ongelmani on siitä hyvä, että pystyn peittämään sen meikkivoiteella, eli meikillä saan kauniin ihon. Toisaalta akneihoinen saa ulkoilla vaikka kuinka kylmässä, eikä iho (tietääkseni) vaurioidu, ja tästä olen "kateellinen". Ja kun inhoan meikkivoiteita, niin talvella on aika hankalaa, kun niitä joutuu kuitenkin koko ajan laittamaan.
Hoidan kyllä ihoani couperosatuotteilla ja käytän paljon rahaa ihonhoitoon. Rahanmeno ei harmita silloin, kun löytyy hyvät tuotteet. Ongelmani on se, että useimmat couperosaihon voiteet ovat kuivalle iholle, ja oma ihoni on sekaiho, joka menee tukkoon kuivan ihon tuotteista. Onneksi on keksitty voiteen alle laitettavat tehoseerumit, jotka hoitavat ongelmaa. Luin myös jostain lehdestä, että tietyt aknen hoitoon tarkoitetut antibioottivoiteet rauhoittavat couperosaa.. aionkin mennä ihotautilääkärille kysymään asiasta enemmän, sillä tuollainen voide auttaisi myös epäpuhtauksiin.
Mutta on kiva kuulla kohtalotovereiden - siis iho-ongelmista kärsivien - kertomuksia. Ne helpottavat siinä mielessä, että ymmärtää ettei ole yksin asiansa kanssa.
Oikeastaan vihaan itsessäni sitä piirrettä, että otan iho-ongelmat niin vakavasti. Olen joutunut käymään elämässäni muutaman hyvin pahan kriisin läpi ja niiden aikana luulin, etten enää koskaan jaksaisi murehtia ihon kuntoa, jos niistä selviän. Osaan mielestäni kyllä suhtautua asiaan jo paremmin kuin ennen ja iloitsen siitä, että ylipäätänsä olen elossa ja kaikki on elämässä hyvin. Silti välillä sitä tulee mietittyä, että jos olisi kaunis iho, ei elämässä olisi mitään ongelmia. Aika tyhmää.
Heh, tuo reisi-vertaus oli mainio, koska ajattelen itsekin aina samoin: miksi couperosa ei voisi olla vaikka vatsan ihossa naaman sijasta, ei se siinä haittaisi yhtään mitään. :)
Joo, laserilla ja valohoidolla voi poistaa couperosaa ja aionkin niitä kokeilla joskus kun on rahaa.
Hyvää kevättä kaikille iho-ongelmien kanssa painiville! Onneksi kesä tulee.. se tuo ainakin useimmille hetken helpotuksen vaivoihin.
- pepper
huomasin vasta että mulla on couperosa iho,mutta en tiedä sen hoidosta vielä mitään.en ole välttänyt saunomista tai pakkasella ulkoilua.en ole huomannut mitään isompaa muutosta muutakuin punaisuutta,verisuonet kuultaa ihon läpi.olisi kiva tietää millaiseksi tämä couperosa iho muuttuu ajan myötä,onko nyt jo hankkiuduttava hoitoon tämän kanssa,että vanhempana pystyy naamaansa vielä näyttämään?
- turhautunut
Couperosaihoa ei saa hangata, eli käsittely mahdollisimman hellin ottein. Tästä en aina itsekään tiedä, että pahentaako meikkivoiteen peseminen vaivaa, koska pakkohan sitä puhdistusainetta on jossain määrin pyöritellä iholle. Itse pyörittelen puhdistusgeelin hellästi iholle ja pyyhin hellästi pumpulilla pois ja yleensä toista käsittelyn (olen kai vähän hysteerinen meikkivoiteen pois pesemisen kanssa).
Kylmältä ja viimalta iho kannattaa suojata, samoin kuumalta. Eli siis toisin sanoen lämpötilan vaihteluilta. Couperosaihossa pintaverisuonet ovat heikot ja kun ne supistuvat kylmässä ja sitten laajenevat lämpimässä, voivat ne vaurioitua eli laajentua pysyväksi ja tulla näkyviksi.
Kylmältä ihoa suojaavat meikkivoide ja puuteri.. puuteria kannattaa laittaa reilusti. Itse pidän kylmässä ja viimassa kasvojeni edessä kaulahuivia ja pipon lisäksi päässä huppua.
Ihoa kannattaa hoitaa herkän/couperoottisen ihon tuotteilla. Jos iho punoittaa ja kuumottaa, niin silloinkin saattaa verisuonia vaurioitua. Kannattaa siis hankkia hyvät tuotteet sen ennaltaehkäisyyn. Vaurioituneille verisuonille ei auta muu hoito kuin lääkärin/kosmetologin tekemät verisuonia poistavat operaatiot, jotka ovat melko kalliita. Hoitotuotteilla ei siis voi hävittää jo vaurioituneita verisuonia, mutta voi vähentää niiden punoitusta/näkyvyyttä ja estää uusien syntymistä.
Couperosaa saattavat edistää myös jotkut ruuat, kuten vahvat mausteet, kahvi, tee, alkoholi. Kannattaa välttää niitä, jos tuntuu, että iho alkaa punoittamaan niiden käytön seurauksena.
Vaiva on laadultaan sellainen, että se on peritty. Siitä ei pääse koskaan eroon, mutta hyvällä hoidolla voi pitää ihon hyvässä kunnossa ja toivottavasti myös estää suonien "katkeamista" eli laajenemista. Hoitamattomana se vaan pahenee, varsinkin jos ihoa ei suojaa mitenkään. Kannattaa alottaa hoitaminen nyt, kun vaivasi on vielä lievä. Kosmetologilta saa parhaat neuvot ihon hoitamiseen. Jos sinulla on kuiva iho, niin hoitaminen on helpompaa (oma mielipiteeni) koska löydät varmasti paremmin tuotteita (useat varsinkin marketeissa myytävät couperosaihon tuotteet ovat myös kuivalle iholle). Lumenella on edullinen couperosavoide Tender Drops jota on kehuttu, itselleni se ei sopinut. Maksaa muistaakseni noin 14 euroa. Nanoelilla on Biobalm cc-sarjassa päivä- ja yövoide. Päivävoidetta käytin joskus muutaman tuubin ja se oli aika hyvää. Yövoide on varmaan rasvaisempi ja hoitavampi versio siitä. Maksavat molemmat noin 30 euroa, mutta usein esim. Sokokselta saa tarjouksissa paljon halvemmalla.
Itse en sauno juuri ollenkaan, mutta jos tykkäät saunoa, niin kannattaa laittaa ihon suojaksi saunaan jokin voide (esim. perusvoide) tai naamio. Itse käytän viileässä vedessä kasteltua pyyhettä kasvoilla silloin harvoin kun saunon, koska inhoan rasvoja.
Tuossa jotain tietoa.. toivottavasti tästä oli apua.
- fiona
Mulla on ohut ja punoittava sekaiho, huokoset tukkeutuvat helposti hoidosta huolimatta. Olen löytänyt hyvän tuotteen Widmeriltä, Sun Gel 10. Se on tarkoitettu myös allergisille, on tosi kevyt ja hyvin suojaava geeli. Olen käyttänyt kahtena viime kesänä erittäin tyytyväisenä. Putkilossa on 100 ml, hintaa en muista, mutta ei se mitään kallista ollut. Sarjaa myydään apteekissa, kannattaa käydä tutustumassa. Olen saanut sarjan tuotteista herkälle iholleni hyvät, myös kosmeettisesti hyvin toimivat aineet.
- turhautunut
Tuli tarpeeseen, olen jo monta kesää tuskaillut aurinkovoiteen kanssa. Viime kesäksi ostin Favoran aurinkorasvan, jonka piti muka sopia sekaiholle, mutta se oli kamalan rasvainen ja tukki ihoni. Pitääkin kokeilla tuota!
- vesimiess91
turhautunut kirjoitti:
Tuli tarpeeseen, olen jo monta kesää tuskaillut aurinkovoiteen kanssa. Viime kesäksi ostin Favoran aurinkorasvan, jonka piti muka sopia sekaiholle, mutta se oli kamalan rasvainen ja tukki ihoni. Pitääkin kokeilla tuota!
Olen vasta neljätoista vuotias ja minulla on couperosa. On turhauttavaa yrittää peittää sitä, sillä näytän ihan pakkelinaamalta ja iho alkaa kuumottaa.... ja lopuksi punaisuus alkaa paistaa meikin läpi.....;( joten onko teillä mitään vinkkiä meikkivoide ostoksille?? ei saisi olla paksua ja olen kokeillut sitä lumenen pientä purkkia mikä on punoituksen ja couperosan peittäjä se on vähän vihertävää.... mutta kun senkin päälle pitää laittaa vielä meikkivoide ja sen jälkeen en näytä ollenkaan luonnolliselta..... itkenkin sitä joskus kuinka ruma olen.... olen ajatellut että toimisiko se ostos TV:een meikkivoide joka lupaa peittää melkein mitä vaan.. onko kellään kokemuksia`?? olisin kiitollinen :)
- turhautunut
vesimiess91 kirjoitti:
Olen vasta neljätoista vuotias ja minulla on couperosa. On turhauttavaa yrittää peittää sitä, sillä näytän ihan pakkelinaamalta ja iho alkaa kuumottaa.... ja lopuksi punaisuus alkaa paistaa meikin läpi.....;( joten onko teillä mitään vinkkiä meikkivoide ostoksille?? ei saisi olla paksua ja olen kokeillut sitä lumenen pientä purkkia mikä on punoituksen ja couperosan peittäjä se on vähän vihertävää.... mutta kun senkin päälle pitää laittaa vielä meikkivoide ja sen jälkeen en näytä ollenkaan luonnolliselta..... itkenkin sitä joskus kuinka ruma olen.... olen ajatellut että toimisiko se ostos TV:een meikkivoide joka lupaa peittää melkein mitä vaan.. onko kellään kokemuksia`?? olisin kiitollinen :)
Moi! Itse en ainakaan tilaisi sitä ostosteeveen ainetta.. Kannattaisi varmaan ostaa jotain luotettavampaa merkkiä. Joe Blascoahan monet kehuu ja ihotautilääkäritkin sitä kuulemma suosittelee turvallisena meikkivoiteena. En ole itse koskaan sitä kokeillut, koska en pidä paksuista meikkivoiteista ja ongelmani peittyy ohuellakin voiteella. Se on kallis kertaostoksena, mutta kestää kuulemma tosi pitkään.
Kannattaa hoitaa ihoa hyvin, rauhoittavilla tuotteilla. Kirjoittelin tuohon aikaisemmin jotain hoitovinkkejä. Eli jos ihosi kuumottaa, niin sun pitäs hankkia jokin ihoa vahvistava voide tai seerumi, eikä vain peittää ongelmaa.
Jos sinulla on sekaiho, niin hyvä ohut, mutta peittävä meikkivoide on Lorealin Ideal Balance (tai siis ainakin se toimii mulla hyvin). Itse en ainakaan tarvitse sen kanssa erillistä peitevoidetta, ja se on kuitenkin aika ohut. Ei jätä pakkelimaista naamaa. Nyt keväällä ihoni on ollut poskista kuiva, joten nyt en voi tuota käyttää, mutta kesällä ja syksyllä käytin tuota ja alan käyttää sitä taas kunhan ihoni kuivuus hellittää. Eli kovin kuivalle iholle se ei sovi, paakkuuntuu kuiviin kohtiin.
Toinen hyvä meikkivoide on Lumenen Double Stay, joka ei kyllä koskaan paakkuunnu mulla kuiviinkaan kohtiin ja se vaikuttaa aika suojaavaltakin ja peittää hyvin.
Muita vinkkejä en osaa antaa.. Koitahan jaksaa ihos kanssa.. on multakin joskus kyllä itku päässyt!
- katja
Oletko kysynyt kosmetologilta hoitoa couperosaan? Esim. Ionto-Sono ultraääni hoito jossa käytetään couperosa-geelia tekee melkoisesti ihmeitä. Tietysti ihoa pitää aina suojata esim. pakkaselta, kuten tiedätkin. Meikkiä ei tarvitse paljoa laittaa esim. BenNye (JoePlascon edeltäjä) on paljon pigmenttiä sisältävä meikkivoide. Helmen kokoinen määrä riittää peittämään koko kasvot eikä kasvot ole meikatun näköiset ja suojaa on kuitenkin riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801