Linux ja 2 verkkokorttia

Anonyymi

Ajattelin hieman opiskella kotiautomaation rakentamista. Tietoturvasyistä (halpoja kiinalaisia laitteita) haluan että sensorit ja muut vimpaimet eivät pääse suoraan internettiin kiinni. Haluan ratkaista tämän niin, että laitan automaatiota pyörittävään palvelimeen (Linux Mint 19) kaksi langallista verkkokorttia. Toinen verkkokortti on kiinni samassa verkossa, jossa kotiautomaation tieto liikkuu. Toinen taas on kiinni reitittimessä josta pääsee internettiin.

Miten tämä tehdään niin että:

Molemmilla verkkokorteilla on staattinen IP?
Vain erikseen valitsemani ohjelma(t) saavat pääsyn siihen verkkokorttiin, jota pitkin pääsee internettiin?

Kuinka varmistan että joku kiinalainen IP-kamera ei huutele jollain tempulla tuon palvelimeni kautta suoraan internettiin?

Kiitos avusta!

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heivaa ensinnäkin se minttu vittuun ja laita tilalle joku luotettavampi jakelu.

      Älä laita gatewayta sille nicille, jonka et halua pääsevän nettiin.

      • Anonyymi

        Tuosta voimme vetää johtopäätöksen että ubuntu on epäluotettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta voimme vetää johtopäätöksen että ubuntu on epäluotettava.

        "ubuntu on epäluotettava."

        Ei ole, windows on epäluotettava!


    • Anonyymi

      Norppa saimaaseen.

      Netissä on siltaus ja reititysohjeita erilaisia eri tarpeisiin.
      Mint tukee hyvin useampiakin verkkokortteja.
      Myös on graafisia softia niiden hallintaan. Joita voit katsoa Open sense sisältämistä.

      • Anonyymi

        "Mint tukee hyvin useampiakin verkkokortteja."

        Oi että! On se hieno!!


    • Anonyymi

      Mahdollisuuksia on paljon. Eräs mieleeni tuleva on pistää koneelle dhcp-palvelin, jolla lista mac-osoitteista, joille asetetaan gw-osoite. Tällöin voi myös sensori-verkossa olla laitteita, jotka pääsevät nettiin. Ongelma tietysti, jos se web-kamera "arvaa" gw-osoitteen ja pääsee nettiin. Mutta sille voi laittaa lisäksi reititys-säännön ip-tasolla estämään pääsyn. Tietystikin, jos kieltää kaiken reitityksen korttien välillä, voi asiasta olla varma. Kannattaa laittaa kortit eri sub-netteihin joka tapauksessa verkkomaskin avulla. Silti voit lisätä staattisia reittejä, jolloin esim. verkkotulostin voi olla tällaisessa verkossa.
      Kiinteä IP on usein hankala, koska ei ole mitään keskitettyä paikkaa, mistä kaikkea voisi hallita. Toisaalta vapaasti valittu dhcp:llä on myöskin ikävä, tuollainen semi-kiinteä eli dhcp:llä lista mac-osoitteista on mukavampi käyttää.

      • Anonyymi

        Siinä kanssa siantuntija. Riittää että ei anna toiselle nicille gatewayta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä kanssa siantuntija. Riittää että ei anna toiselle nicille gatewayta.

        Nyt jos tuohon porttiin laittaa hubin ja useita laitteita, ei yksikään pääse nettiin! Eihän siinä ole mitään järkeä taas..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jos tuohon porttiin laittaa hubin ja useita laitteita, ei yksikään pääse nettiin! Eihän siinä ole mitään järkeä taas..

        Tarkoitus on ESTÄÄ että yksikään niistä laitteista juurikin EI SAA PÄÄSTÄ NETTIIN.

        Vain se itse serveri saa päästä nettiin.

        Se serveri toimii linkkinä ulkomaailmaan ja mahdollistaa sen, että laitteiden tuottamaa tietoa voidaan käyttää netin yli. Epäluotettavat laitteet taas eivät saa päästä lähettämään vakoilutietojaan vapaasti nettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus on ESTÄÄ että yksikään niistä laitteista juurikin EI SAA PÄÄSTÄ NETTIIN.

        Vain se itse serveri saa päästä nettiin.

        Se serveri toimii linkkinä ulkomaailmaan ja mahdollistaa sen, että laitteiden tuottamaa tietoa voidaan käyttää netin yli. Epäluotettavat laitteet taas eivät saa päästä lähettämään vakoilutietojaan vapaasti nettiin.

        Entäpä jos joku haluaakin yhtäkkiä nettiyhteyden? Sen jälkeen olet kuusessa.. Parempi on tehdä vaikka eriliset mac-osoite suodatukset niille laitteille, joille nettiä ei haluta. Toki samalla voi gw-osoitteen jättää asettamatta, mutta se ei yksin riitä, koska sehän ei poista mahdollisuutta päästä nettiin - se vaan jättää kertomatta reitin nettiin, minkä voi myös arvata/sniffailla verkkoliikenteestä..


    • Anonyymi

      Kiitos! Tuo gateway taitaa tosiaan olla avain koko hommaan.

      Ja vaihdoin muuten serveriin Debian10:n. Nätti on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe