Ampiaiset harmillisia

Joskus parvekkeella istuessani joudun kokemaan harmillisen ilmiön. Yhtäkkiä tulee pörisevä ampiainen, joka lentelee villisti sinne sun tänne. Yrittäisin hätistää sitä pois, mutta en meinaa nähdä sitä. Kuulen vain sen hirveän äänen. No johonkin se yleensä häviää. Vaikka tykkään kesästä, niin ampiaisista en tykkää.

23

<50

Äänestä

Vastaukset 23

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tänä kesänä on ampiaisia vähemmän kuin joinakin kesinä. Olen tosin muutamia havainnut.

• Anonyymi

Moni muistaa, että 2016 heinäkuun loppu ja elokuun alku oli mahdollisimman hankala. Ampiaisia pörräsi monessa paikassa.

• Anonyymi

Epäiletkö pesää lähellä.Kannattaa katsella. Olen kerran vesakkoa karsiessa, astunut maassa olleeseen muurahaispesään. Lakkikin lensi, tukassa oli muutama kymmenen, meno oli villiä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Aivan. Kyllä luonto niitä tarvitsee.

• Anonyymi

Ampiaiset ei tee mitään hyödyllistä. Mutta ilman mehiläisiä olisimme pulassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ampiaiset ei tee mitään hyödyllistä. Mutta ilman mehiläisiä olisimme pulassa.

Ampiaiset pölyttää kyllä, esim vadelmaa luultavasti paljonki. Joillekin luonnon kukille tärkeimpiäkin. Vähemmän tutkittu kuin mehiläisen ja kimalaisen pölyttäjämerkitystä. Mutta kirvoja, toukkia ja muita kasvien tuholaisia syötetään ampiaistoukille. Ja myös isompien eläinten lihaa, siis siivoavat raatoja pois.

• Anonyymi

Ja pisto voi tappaa, jos allerginen.

• Anonyymi

Se on totta. Siksi ampiaisiin kannattaa suhtautua varovaisuudella.

• Totta! Mun serkku on todella allerginen. Yhden ampiaisen pisto on jo vaarallinen. Kerran vietiin se ambulansilla, pillit huutaen, sairaalaan. Ampiainen oli päässyt pistämään sitä niskaan.
        Ei jääty mietimään, soitettiin heti apua. Turvotus alkoi heti, levisi kaulaan ja kasvoihin, hengitys kulki huonosti. Onneksi se selvisi siitä.

• Anonyymi
        tosi..typy kirjoitti:

Totta! Mun serkku on todella allerginen. Yhden ampiaisen pisto on jo vaarallinen. Kerran vietiin se ambulansilla, pillit huutaen, sairaalaan. Ampiainen oli päässyt pistämään sitä niskaan.
        Ei jääty mietimään, soitettiin heti apua. Turvotus alkoi heti, levisi kaulaan ja kasvoihin, hengitys kulki huonosti. Onneksi se selvisi siitä.

Sen pitää luultavasti nyt kantaa aina adrenaliinipiikkiä mukanaan ja tuikata se sitte reiteensä, jos saa pistosta sen anafylaktisen shokin. Sen voi kyllä saada myös ruoka-aineista, esim pähkinästäkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Sen pitää luultavasti nyt kantaa aina adrenaliinipiikkiä mukanaan ja tuikata se sitte reiteensä, jos saa pistosta sen anafylaktisen shokin. Sen voi kyllä saada myös ruoka-aineista, esim pähkinästäkin.

Joo, serkulla on aikamoiset varastot kaikenlaista reseptilävkettä, sillä on nykyään paljon muutakin terveysongelmaa.
        Nuo yliherkkyydet on kyllä kamalia. Jotkut saavat pähkinäallergia oireita jopa kookosöljyssä paistetusta ruuasta, tai jostain aivan pienestä välipalasta, jossa on käytetty jotain pähkinäistä. Eli ihan pienestä. Heidän täytyy jatkuvasti olla valppaana.
        Onneksi itsellä ei ole näitä allergioita.

• Anonyymi

no mitä pahaa siinä on jos poika ampiainen tekee tuttavuutta sinkkutytön kanssa niin sinkkuampiainen haluaisi tyttö sinkulta suukon

• Anonyymi

Ampiaisen moiskut ovat kaikkein tulisimpia, muutamasta osumasta pää tulikuuma, punainen, silmät ummessa. Kannattaa varoa, nopeasti antihistamiinia, lääkäriin tarvittaessa. Lapset kannattaa suojella ampparin pistolta. Kuuluu luontoomme, mutta kavala kaveri.

• Ampiaiset ovat myös sitkeitä. Olen joutunut useampana kesänä (vanhempien okt. ja puutarhassa) sisukkaasti torjumaan niiden ampparipesien rakentamista. Niitä ei voi jättää. Muuten niitä on kokonainen armeija.

• Anonyymi

Kerrostalolähiössä ei ampiaispesäilmiöitä liene paljonkaan, mutta maaseudulla ampiaispesiä on.

• Tieläks tosi..typy. Mää oon ihan velttona sun uuteen logoon. Mut kyl mää oon silti sitä mieltä, et ampparit on hirveen söpöi.

• kyöpelityyppi kirjoitti:

Tieläks tosi..typy. Mää oon ihan velttona sun uuteen logoon. Mut kyl mää oon silti sitä mieltä, et ampparit on hirveen söpöi.

Heh! Kiitti.
        Amppareilla on pistin, ne piikittelee. Ei niitä kannata mennä halaamaan ja taputtelemaan. :)

• Anonyymi

Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.

• tosi..typy kirjoitti:

Heh! Kiitti.
        Amppareilla on pistin, ne piikittelee. Ei niitä kannata mennä halaamaan ja taputtelemaan. :)

Emmää oo huomannu apparin pistimest minkäänlaista haittaa. Ne tykkää hirmeesti, kun niitä kroobuttaa leuan alta ja kaulalta.

Oli muuten hyvä, ku vihjasit. Seuraavan kerran kokeillaan halaamist, ja jos se onnistuu, nii sit taputtelemistki.

Tää kukka on sulle, sil ampparit ei kukist välitä. 🌼 Ampparit tykkää kaiken enämpi silakanraadoist, mun mun varastos ei oo silankanraatoo.

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.

<<Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.<<

Mää kyl saan kamaloitettuu ja karkotettuu kenet tahansa, kun uhkaan, et kelmeenä yönä huulan puskista hyytävällä äänellä, et buuuuu-uuu, mut emmää ampparii haluu kamaloittaa. Noon ystävällismielisii.

• Ampiaista vedetään lehdellä!

• Tarkottaaks toi, et amppari kamaloitetaan lyömällä se lehdellä vainaaks, vai tarkoittaaks se sitä, et nää luppakorvat seuraa lehtee, niiku punasta polkupyärää? Jos se tarkottaa ensmästä, nii mää en enää kirjota sulle koskaan. Mut jos se tarkottaa jälkimmäistä, nii tässon sulle siltä vararalta niiku kukka. 🌺

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      47
      1502
    2. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      64
      921
    3. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      667
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      87
      647
    5. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      605
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      598
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      56
      574
    8. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      7
      562
    9. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      24
      551
    10. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      531
    11. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      525
    12. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      70
      520
    13. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      513
    14. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      37
      506
    15. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      14
      501
    16. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      472
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      132
      469
    18. 45
      454
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      45
      419
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      26
      409
    Aihe