Liikenteeseen kuuluu olennaisena osana myös hidastaminen ja koskee myös pyöräilijöitä. Outoa valitusta kuulee välillä siitä, että pyöräilijöiden pitää tietyissä tilanteissa hidastaa. Sujuvuutta on se, ettei tarvitse pysähtyä, ei se, että voi ajaa lujaa.
Hidastaminen on olennainen osa taajamissa tapahtuvaa pyöräilyä ja muutenkin kaikkea liikennettä. Kyllä pyöräillessä joutuu useinkin hidastamaan ja välillä jopa kävelyvauhtiin. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa yhdellekään liikenteessä liikkuvalle. Oikealla tilannenopeudella ajaminen koskee kaikkia ajoneuvoja, eli yhtälailla pyöräilijöitä kuin autoilijoita.
Pyöräilijöiden oikea tilannenopeus on välillä hukassa
25
248
Vastaukset
- Anonyymi
Otetaanpa esimerkki. Kaupunkialueella autoilija ajaa etuajo-oikeutettua tietä, rajoitus 50 kmh, autoilija ajaa 50 kmh. Komion takaa aja auto eteen ja sattuu kolari. Kukaan ei syytä etuajo-oikeutettua tietä ajanutta autoilija liian suuresta tilannenopeusesta. Syy yksiselitteisesti kolmion takaa tulleessa.
Sama paikka, risteykseen ajaa pyöräilijä 20 kmh. Kevyenliikenteenväylällä sama rajoitus kuin viereisellä ajoradalla eli 50 kmh. Kolmion takaa ajaa auto pyörän eteen ja tapahtuu kolari. Syytä kolarista ollankin nyt vierittämässä pyöräilijön niskaan, aivan liian suuri tilannenopeus, autoilijan kuulemma vaikea havaita vaikka risteyksessä erinomainen näkyvyys.
Ei ymmärrä.- Anonyymi
Vaikka kevyenliikenteen väylällä sattuu olemaan sama nopeusrajoitus kuin ajoradalla, niin se ei tarkoita sitä, että kevyenliikenteen väylälle sopiva nopeus on sama. Kevyenliikenteen väylä on esim. kapeampi ja riippuen väylästä, niin siellä kulkee myös jalankulkijoita. Joskus risteykseen saavutaan jostain pimennosta kuten esim. talon nurkan takaa jne.
Nopeuden pitää suhteuttaa väylään, jolla liikutaan riippumatta nopeusrajoituksesta. Tässä puhutaan tilannenopeudesta. Mikäli sattuu pyöräilemään ajoradalla autojen kanssa, niin tilanne on täysin eri kuin se, että pyöräilee viereisellä kevyenliikenteen väylällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kevyenliikenteen väylällä sattuu olemaan sama nopeusrajoitus kuin ajoradalla, niin se ei tarkoita sitä, että kevyenliikenteen väylälle sopiva nopeus on sama. Kevyenliikenteen väylä on esim. kapeampi ja riippuen väylästä, niin siellä kulkee myös jalankulkijoita. Joskus risteykseen saavutaan jostain pimennosta kuten esim. talon nurkan takaa jne.
Nopeuden pitää suhteuttaa väylään, jolla liikutaan riippumatta nopeusrajoituksesta. Tässä puhutaan tilannenopeudesta. Mikäli sattuu pyöräilemään ajoradalla autojen kanssa, niin tilanne on täysin eri kuin se, että pyöräilee viereisellä kevyenliikenteen väylällä.Taisit osua asian ytimeen.
- Kooysi - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kevyenliikenteen väylällä sattuu olemaan sama nopeusrajoitus kuin ajoradalla, niin se ei tarkoita sitä, että kevyenliikenteen väylälle sopiva nopeus on sama. Kevyenliikenteen väylä on esim. kapeampi ja riippuen väylästä, niin siellä kulkee myös jalankulkijoita. Joskus risteykseen saavutaan jostain pimennosta kuten esim. talon nurkan takaa jne.
Nopeuden pitää suhteuttaa väylään, jolla liikutaan riippumatta nopeusrajoituksesta. Tässä puhutaan tilannenopeudesta. Mikäli sattuu pyöräilemään ajoradalla autojen kanssa, niin tilanne on täysin eri kuin se, että pyöräilee viereisellä kevyenliikenteen väylällä.Osuit asian ytimeen. Osa kevyenliikenteenväylistä on suunniteltu ruokottaman huonosti ja kaikkien turvallisuuden kannalta on parasta, että aikuinen pyöräilijä ajaa ajoväylällä. Usein nopein tapa lisätä kaikkien turvallisuutta on poistaa pyörätiemerkintä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osuit asian ytimeen. Osa kevyenliikenteenväylistä on suunniteltu ruokottaman huonosti ja kaikkien turvallisuuden kannalta on parasta, että aikuinen pyöräilijä ajaa ajoväylällä. Usein nopein tapa lisätä kaikkien turvallisuutta on poistaa pyörätiemerkintä!
Pyöräilijän velvollisuus on sovittaa ajonopeus tilanteen mukaan. Jos on huono väylä, niin joutuu ajamaan hiljempaa. Oma tahtotila ajaa lujempaa ei merkitse mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijän velvollisuus on sovittaa ajonopeus tilanteen mukaan. Jos on huono väylä, niin joutuu ajamaan hiljempaa. Oma tahtotila ajaa lujempaa ei merkitse mitään.
Jos on huono väylä, niin voi siirtyä paremmalle väylälle. Usein se parempi väylä on ajorata.
- Anonyymi
Tilanne on usein niin että autoilija arpoo polkupyöräilijän nopeuden väärin. Kerrankin eräs lähti ohittamaan traktoria kapealla tiellä vaikka sotkin vauhdilla vastaan. Niin hitaasti että olin jo melkein kohdilla ennen kuin älysi painaa lisää kaasua. Jos menisi autoilijoiden tahdon mukaan, ei rytmikkäästä urheilusta tulisi yhtään mitään. Olisi silkkaa väsyttävää nykimistä, normipyörässä kun ei ole kaasukahvaa eikä moottoria. Kevyenliikenteen väylällä sen sijaan ennakoin ja sujahdan vauhdilla ohi mahdollisimman kaukaa jalankulkijoita. Usein se on ainoa tapa, sillä kävelijät pelvästyvät suuresti ennakkoilmoitusta ja väistävät juurikin polkupyöräilijän ajolinjalle.
- Anonyymi
Koskee se tilannenopeus myös ajoradan liikennettä. Ei sitä aina autoillakaan ajeta rajoituksen mukaista vauhtia, vaan joskus jopa huomattavan paljon hitaammin. Nopeusrajoitus on "kattonopeus" ja oikea tilannenopeus on maksimissaan se, mutta se on usein hiljaisempi nopeus.
- Anonyymi
Käytännössä yksikään etuajo-oileutettua väylää ajava auto ei hiljennä risteystä lähetyessään missä näkyvyys hyvä. Sen sijaan pyöräilijän pitää jostain syystä hiljentää kävelyvauhtiin, muuten kuningasautoilija ei häntä huomaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä yksikään etuajo-oileutettua väylää ajava auto ei hiljennä risteystä lähetyessään missä näkyvyys hyvä. Sen sijaan pyöräilijän pitää jostain syystä hiljentää kävelyvauhtiin, muuten kuningasautoilija ei häntä huomaa.
Riippuu tilanteesta. Jos esim. sivutieltä näyttää joku tulevan eteen, niin varmasti jokainen reagoi, vaikka ajaisi etuajo-oikeutettua tietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos esim. sivutieltä näyttää joku tulevan eteen, niin varmasti jokainen reagoi, vaikka ajaisi etuajo-oikeutettua tietä.
Varmasti silloin mutta nyt puhutaan tilanteesta missä kukaan ei ole tulossa eteen. Ei kukaan autoilija hiljennä varmuuden vuoksi jokaisessa risteyksessä vain sen takia että ehkäjos kolmion takaa tulee auto eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti silloin mutta nyt puhutaan tilanteesta missä kukaan ei ole tulossa eteen. Ei kukaan autoilija hiljennä varmuuden vuoksi jokaisessa risteyksessä vain sen takia että ehkäjos kolmion takaa tulee auto eteen.
Voi myös olla tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Esim. kova sade/sumu/lumimyrsky niin tiputetaan nopeutta. Onhan noita syitä olemassa. Siinä olet oikeassa että "normaali" tilanne ja hyvä näkyvyys, niin ei kyllä hidasteta.
- Anonyymi
Pelottavan huonosti ihmiset tuntevat liikennesäännöt noin muutenkaan. Kolmio tai Stop merkki velvoittavat väistämään kaikkia risteykseen saapuvia. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää väistää risteyksen kaikkia väyliä, eli myös risteyksen jälkeistä kevyenliikenteen väylän liikennettä.
http://2.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5Ysjbb9tI/AAAAAAAAAPo/KIma9suxhd4/s1600/risteys2.png
Tuossa kuvassa voi kolmion tilalle vaihtaa Stop merkki ja tilanne on edelleen sama.- Anonyymi
Korjaus: Tuo ajoradan risteämiskohdan jälkeinen kevyenliikenteen väylä on osa samaa risteystä. Risteyksellä kun tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;
- Anonyymi
Tästä voisi ottaa mallia: https://youtu.be/h_AA7le2e_s
Kaikki ajavat rauhallisesti eikä kukaan näytä kiirehtivän ja ohittelevan, mitä suomessa usein näkee "sporttisempien" pyöräilijöiden toimesta tavallisilla kevyenliikenteen väylillä.- Anonyymi
Kokemuksesta voin kerroa että esim Köpiksessä pyöräillään todella paljon ja jalankulkun ja pyöräily on erittäin hyvin erotettu toisistaan. Pyörillä ajetaan kovaa koska infra on suunniteltu siihen. Ei siellä jalankulkijat pompi pylröilijöiden eteen kuten Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemuksesta voin kerroa että esim Köpiksessä pyöräillään todella paljon ja jalankulkun ja pyöräily on erittäin hyvin erotettu toisistaan. Pyörillä ajetaan kovaa koska infra on suunniteltu siihen. Ei siellä jalankulkijat pompi pylröilijöiden eteen kuten Suomessa.
Mutta nyt ollaan suomessa ja noudatetaan suomen tieliikennelakia ja liikennesääntöjä. Sääntöjä pitää noudattaa, vaikka niitä ei osaisikaan. Aika jännä yhtälö, eikös vain.
- Anonyymi
Samaa mieltä, olen kilpapyöräilyn harrastaja.
Autojen tulisi kuitenkin kunnioittaa kelvien etuajo-oikeutta! Tämä on yksi syy miksi välillä nopeampi pyöräilijä valitsee ajoradan.
Kyllähän taajamissa joutuu pysähtelemään ja hidastelemaan, täysillä voi fillaroida maantien laitaa taajamien ulkopuolella.- Anonyymi
Haaste on myös sellaisilla ”yhteiskäytössä” olevilla väylillä, jossa sekä kävellään että pyöräillään. Siellä pitää pyöräilijöiden huomioida jalankulkijat ja sovittaa nopeus heidän kohdallaan sopivaksi ja antaa heille turvallinen tila. Toki jalankulkijoiden tulisi myös huomioida pyöräilijät eikä tehdä mitään yllättäviä liikkeitä.
- Anonyymi
Kannattaa myös varoa autoilijoita. Jos miettii että iso prosentti liikenteessä liikkuvista autoilijoista ei mahdollisesti osaa sääntöjä.
"Liikenneturvan kyselyssä lähes viidesosa vastaajista oli virheellisesti sitä mieltä, ettei ympyrästä poistuvan tule väistää tietä ylittävää pyöräilijää. Joka seitsemäs uskoi, ettei liikenneympyrästä poistuvan tule väistää tietä ylittävää jalankulkijaa."
Lähde > https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/liikenneympyrassa-ajamisessa-edelleen-epaselvyyksia- Anonyymi
Itse pyöräillessä pidän oikeuksistani kiinni mutta jätän aina pelivaraa sen verran että jos autoilija ei väistäkkään, minulla on mahdollisuus siihen ilman kolaria. Tämän ohjenuoran turvin selvitty kolareitta niin pyörällä kuin autolla kohta 50 vuotta.
- Anonyymi
liikun joka tavalla ja eniten se on autoilijoilla hukassa ympyrässä tai muuten missä suojatie. joutuvat äkkiä liinatkii lyömään kun eivät älyä ajaa joustavasti.
- Anonyymi
Vaaran paikka on myös se, että autoilijat eivät osaa väistämissääntöjä tarpeeksi hyvin.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/liikenneympyrassa-ajamisessa-edelleen-epaselvyyksia
Tässä on selkeä kuva liikenneympyrään liittyen. Tuon luulisi jokaisen ymmärtävän.
https://i.ibb.co/t3p98JJ/liikenneympyr-v-ist-minen.jpg- Anonyymi
Ai tuo eka linkki olikin tuossa ylempänä jo. Tuo kuva on ainakin uusi juttu.
- Anonyymi
Polkupyörä on ajoneuvo.
5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161668
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631247- 1431209
- 521145
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1171109Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1131106- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46969