Laitteiston vaikutus tulokseen

Anonyymi

Meillä on koulussa vastaava katodisädeputkesta ja kelaparista koostuva laitteisto elektronin massan ja varauksen suhteen määrittämiseksi:

https://www.youtube.com/watch?v=4ra63RidO-8

Laitteisto alkaa olla suht vanha, eikä se enää anna niin tarkkoja tuloksia kuin uutena. Nykyisin tulos menee yläkanttiin. Itseäni jäi kiinnostamaan mikä mahtaisi olla syynä näille muutoksille. Muuttuuko putken sisällä oleva kaasu jotenkin, onko elektronitykin filamentilla tekemistä asian kanssa, vai joku muu mikä ei ole tullut mieleen? Mahtaisiko täältä löytyä tietoa?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pallossa on oltava kaasua jotta beami näkyisi eli ei muutenkaan ole tyhjiössä tuo säde. Se aiheuttaa elektronien energian menetystä sitä mukaa kun säde etenee kaasussa. Asioita joita kannattaisi tarkistaa jos siis kyse ei ole yksittäisen labraselkkarin laatimisesta:

      - virran ja jännitteen mittauksen tarkkuudet.
      - virran ja jännitteen laatu. Toimivatko virtalähteet kuten kuuluukin vai onko esimerkiksi kiihdytykseen käytetyssä jännitteessä paljon vaihtojännitekomponenttia (konkat kuivuneet).
      - vaikuttaako elektronitykin virta kuinka paljon tulokseen. Siitä aiheutuu avaruusvarausta ja tykin sisällä pintojen varautumista joka voi muuttaa lähtevien elektronien suuntaa.
      - onko laite mekaanisesti oikeallaan eli pallon keskipiste edelleen helmoltzin kelojen akselilla ja kelojen suunnat oikeat ja välimatka sama sekä alhaalla että ylhäällä.
      - toimiiko säteen paikan havaitsemiseen käytetty optinen tähystys ja mitta-asteikko kuten sen pitääkin

      Yksi mikä aina vaikuttaa tuloksiin on magneettikentän muoto. Helmholzin kelat muodostavat kelaparin akselilla hyvin vakioisen kentän mutta tässä kokeessa itse asiassa ollaan koko ajan kaukana mainitusta akselista ja pienemmillä kiihdytysjännitteillä vieläpä epäsymmetrisesti eli rataympyrän keskipiste ei ole akselilla. Tämä yleensä jää huomioimatta.

    • Anonyymi

      Jos putkessa on kaasua, niin se voi vaikuttaa sähkökentän voimakkuuteen. Magneettikentän voimakkuuteen tuskin.
      Varmaan tuon saisi selville kytkemällä poikketuslevyihin sopivan jännitteen ja tutkimalla, syntyykö kaasupurkaus tai läpilyönti.
      Kannattaa tietysti ensimmäiseksi selvittää se, onko systeemin virrat ja jännitteet oikeat.

    • Anonyymi

      Kaikki tarkat mittalaitteet pitää kalibroida määrävälein. Tuon laitteen kalibrointi näyttäisi olevan useamman tunnin homma tehtävään koulutetulta ammattilaiselta. Paljon toisiinsa vaikuttavia säätöjä.

      Luultavasti noita valmistettaessa vain osa laitteista saadaan toimimaan tarkasti. Muut pitää purkaa.

      • Anonyymi

        Laite on ilmeisesti tarkoitettu oppilaslabran denonstraatioihin ja mittauksiin, joten sen ei tarvitsekaan olla tarkka. Riittää että se on toimintaperiaatteeltaan oikea ja antaa tuloksia vahvasti sinnepäin. Virheanalyysi jää mittausten tekijän harteille ja siinä nähdään tekijän osaamista.

        Teltron - putkia valmistetaan ja myydään nimenomaan demoja varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe