Hesaan ei kohta ajella nastarenkailla

Anonyymi

Fanaattisimmat kitkauskovaiset laittaisivat oitisteen täyskiellon nastarenkaille Hesan rajalle. Mikähän siinä onkin, että tällaisista helposti tutkittavista ja testattavista asioista tulee uskonasioita ja usein fanaatikot vetää pidemmän korren.

Nastojen todellista vaikutusta katupölyn määrään ei ole (tai ei ole haluttu) koskaan testata kunnolla. Edes helppoja faktoja ei haluta ottaa huomioon.

Nyt olisi hyvä edes jollain tasolla siellä Helssingissä testata ensin pienmmällä alueella mikä on asian oikea laita.

Moni asiantuntija on sitä mieltä, että katupölyn määrään vaikuttaa nimenomaan hiekoitus, ja tietysti sääolosuhteet. Ennen tiet hiekoitettiin hiekoitussoralla, joka ei poksahdellut "kivipölyksi" auton renkaiden alla. Sora ei myöskään porautunut samalla tavalla tien pintaan eikä näin irroitanut samalla tavalla partikkeleita tiestä kuin teräväsärmäinen sepeli. Sorassa ei myöskään ollut itsessään hienojakoista pölyä seassa siinä määrin mitä sitä on murskeessa. Nasta myös karhentaa jäätyneen tien pintaa vähentäen hiekoituksen tarvetta.

Voi olla, että nastakiellolla mennään jopa huonompaan suuntaan, koska jatkossa katupölyn saattaa hioutua entistä hienompijakoisemmaksi, joka taas on entistä haitallisempaa ihmisille.

Mutta mutulla mennään taas...

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kitkoihin pakotettu helsinkiläinen lähteekin talvella ajelemaan talvisissa olosuhteissa pohjoisemmaksi, täytyykö olla kahdet talvirenkaat? Eli helsingissä liukasteltaisiin kitkoilla ja muualle lähtiessä pitäisi oman turvallisuutensa takia vaihtaa nastoihin. Huh huh.

      • Hei!

        Minulla oli pitkään kolme rengaskertaa vanteilla, siis kahdet talvirenkaat ja yhdet kesikset.
        Syy oli tosin se, että ajan paljon muualla kuin Suomessa, joten Keski-Eurooppaa ja lumettomia Etelä-Suomen talvia varten oli kitkat.
        Muistan, että jonain vuonna, kun lunta alkoi taivaalta tulla enemmän, vaihtaneeni kesken kauden nastoihin, jota rengasliikkeessä toki vähän ennätettiin ihmetellä.
        Ulkomaanajo sittemmin vähentynyt, mutta ongelmaksi muodostui myös niiden kahden setin säilytys.
        Ensi syksynähän sitä rengasrumbaa ei enää samalla tavalla tarvita, kun itse SAA päättää,
        millaisilla renkailla ajaa, eikä niissä tarvitse lukea edes M S.


    • Anonyymi

      Valtateillä ja isoissa kaupungeissa ei tarvitse nastapyöriä kun tiet on sulat. Valtiet on sulat käytännössä kaikkialla, nastat ropisee pintaa kiinni.

      Jos käyttö olisi sellaista niin laittaisin kitkat, mutta kun alueella jossa on kaikenlaisia teitä ja lunta sataa niin teille muodostuu kerros kovettunutta lunta / jäätä koko talveksi. Ja nastapyörillä ajan 10 vuotta omassa käytössä. Kumi pysyy kunnossa ja nastat

      • Anonyymi

        Suolalla sulatettuja on pohjoisessakin isommat tiet.. Kyllä kalliiksi yhteiskunnalle nastarenkaat tulee, kuluttavat tienpäällyksen lyhyessä ajassa syville urille. Jos kaikki kitkoilla pystyis ajamaan päällystys kulut puolittuisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolalla sulatettuja on pohjoisessakin isommat tiet.. Kyllä kalliiksi yhteiskunnalle nastarenkaat tulee, kuluttavat tienpäällyksen lyhyessä ajassa syville urille. Jos kaikki kitkoilla pystyis ajamaan päällystys kulut puolittuisivat.

        Muissa maissa kovametallia käytetään teräksen työstämiseen ja kallion poraukseen, meillä teiden rikkomiseen.


    • Anonyymi

      Idioottikin näkee keväällä syvistä urista minkä tekemät ne ovat ja karhea asfalttipinta. Nastarenkaan paskat tietysti. Ne pitäisi heti kieltää lailla koko maassa, pohjoismaisin kitkarenkain pärjää loistavasti kun osaa ajaa. Ja ajotaito opitaan ajamalla ja nuorena harjoittelemalla jääradalla jne. Miljardeja menee kankkulan kaivoon jokakesäisessä päällystystyössä nastaspedejen takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      50
      3364
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      552
      2078
    3. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      84
      1976
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1960
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1588
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1528
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1386
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1307
    10. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      48
      1230
    Aihe