Tästä jutusta on yli 10 vuotta aikaa. Jotkut saattavat muistaakin, mahdollisia uhreja ilmoittautui varmaan 30.
Mitä silloin ajattelitte niistä naisista, jotka olivat hänen uhrejaan ja saivat tartunnan? Ainakin 5 naista sai sen. Muut altistuivat tartunnalle.
Ainakin se lehteen haastattelun antanut tyttö oli ollut vapaaehtoisessa sukupuoliyhteydessä miehen kanssa ilman kondomia. Oli lähtenyt baarista miehen mukaan ja harrastaneet suojaamatonta seksiä. Ei ollut kuin yhden yön suhte. Nainen ei kuitenkaan heti tapahtuneen jälkeen hakeutunut testeihin, vaan sai tietää tartunnastaan vasta 3 vuotta tapahtuneen jälkeen.
Nuorin tartunnan saanut oli 19-vuotias tyttö.
Mitä ajatuksia herätti teissä?
Muistatteko sen hiv-tartuttajan, Aki Hakkaraisen?
54
1016
Vastaukset
- Anonyymi
Joo, muistan tapauksen. Kyllä ensimmäinen fiilis oli kateus. Että jollain se käy. Tosiasiassa tietysti ei homma todellakaan ollut enää tervettä....
- Anonyymi
Vai kateus, kun et itse onnistunut tartuttamaan jotain kuolemantautia lähimmäisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai kateus, kun et itse onnistunut tartuttamaan jotain kuolemantautia lähimmäisiin.
Juu, tottakai. Sitähän minä tietysti tarkoitin. oletkos hölmö?
- Anonyymi
Herätti sellaisia ajatuksia ja tuki omia kokemuksia, että kun naisella toosa kutisee, ei hän pysty ajattelemaan esim. kondomia tai muita seikkoja.
- Anonyymi
Entäs sinä itse? Pystytkö ajattelemaan konfomia ja muita seikkoja siinä tilanteessa?
- Anonyymi
Naiset näki komean jännämiehen ja lähtivat heti panemaan. Niin siinä aina käy. Terve kunnollinen kiltti mies ei naisille kelpaa. Naiset ajattelee ettei komealla miehellä ole tauteja. Toivottavasti ne naiset kuolee siihe tautiin.
- Anonyymi
Ei ollut komea vaan amisviiksinen urpon näköinen vipeltäjä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut komea vaan amisviiksinen urpon näköinen vipeltäjä
Eikös tässä tapauksessakin niiden naisten mielipide ratkaise.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tässä tapauksessakin niiden naisten mielipide ratkaise.
Kyllä. Urpon näköinenkin kelpaa, jos on muita, kompensoivia, ominaisuuksia.
Kyseinen rotta ei ole millään mittapuulla komea, hyi helvetti,kyllä muistan tapauksen. Thaimaasta hankittu hiv,tietenkin..lyön vetoa että osti alaikäisiä siellä..
- Anonyymi
p.Eppis kirjoitti:
Kyseinen rotta ei ole millään mittapuulla komea, hyi helvetti,kyllä muistan tapauksen. Thaimaasta hankittu hiv,tietenkin..lyön vetoa että osti alaikäisiä siellä..
Sukulainen vei Akin huoriin tämän ollessa 16-vuotias. Vanhemmat eivät olleet opastamassa kondomin käytöstä, vaikka luulisi heidän muistaneen 80-luvun aids-epidemian ja kondomivalistuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sukulainen vei Akin huoriin tämän ollessa 16-vuotias. Vanhemmat eivät olleet opastamassa kondomin käytöstä, vaikka luulisi heidän muistaneen 80-luvun aids-epidemian ja kondomivalistuksen.
Aki oli tuolloin vasta 13-vuotias, kun laittoivat panemaan huoraa.
- Anonyymi
Suomalainen on tunnetusti typerys. Myös miehetkin bensan hakureissulla kuvittelivat, että eihän kauniilla pitkäsäärisillä venäläisillä ole HIViä. Kyllä, katsoin joskus telkkarista itärajan seksimatkailuun liittyen ohjelman, jossa joku mies naama pokerina sanoi, että kyllä hän näkee kenellä niistä naisista on HIV ja kenellä ei.
Monikin noista Venäjällä matkustavista oli avioliitossa olevia ukkomiehiä. Työni puolesta olen matkustanut Venäjällä ja yksin illallista syödessä tultiin kysymään palveluita, jos eivät älynneet suomalaiseksi naiseksi. Tulkitsivat yksin olevan naisen maksulliseksi. Ikähaarukka oli 30-80 vuotta. Monet näistä miehistä avautuivat avioliitto-ongelmista ja seksittömyydestä, vaimoista puhuttiin todella alentavaan sävyyn. Osalla oli Venäjällä kakkosasunto ja -vaimo. Terapeutin sijaan matkustettiin Venäjälle.
Hirvittää ihan ajatella, kun nämä miehet eivät vapaaehtoisesti olisi menneet testeihin. Mieluummin siis odottaisivat AIDS-vaihetta, johon kivuaalisti kuolisivat, kuin olisivat lääkityksellä olevia HIV-positiivisia. Vaimolleen vaan eivät antaneet mahdollisuutta valita terveen ja sairaan elämän väliltä. - Anonyymi
p.Eppis kirjoitti:
Thaimaassahan se on normi, että alaikäiset pojat oppivat seksin salat prostituoiduilta. Huonoimmalla mahdollisella tavalla Aki hankki ensimmäisen seksikokemuksensa ja elämä paskottu HI-viruksella 16-vuotiaana. 90-luvulla oli vielä turvaseksikampanjoita ja muistan sen ajan nuorena nähneeni nuorisotalon seinällä julisteen, jossa oli kasvoja ja siinä luki: "Jos olet ollut yhden kanssa, olet ollut niiden muidenkin kanssa" tai jotain sen tapaista. Sen tarkoitus oli viestiä, että toisen taustoista ei voi tietää ja sitä, että mitä mitä jos kumppani on saanut joltakin kymmenestä sen seksitaudin. Luulisi Akin kuulleen niistä kampanjoista, kun vielä 90-luvulla AIDS-paniikki jylläsi, ellei sitten Akin kouluaikoina koulun seksuaalivalistuksesta leikattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Thaimaassahan se on normi, että alaikäiset pojat oppivat seksin salat prostituoiduilta. Huonoimmalla mahdollisella tavalla Aki hankki ensimmäisen seksikokemuksensa ja elämä paskottu HI-viruksella 16-vuotiaana. 90-luvulla oli vielä turvaseksikampanjoita ja muistan sen ajan nuorena nähneeni nuorisotalon seinällä julisteen, jossa oli kasvoja ja siinä luki: "Jos olet ollut yhden kanssa, olet ollut niiden muidenkin kanssa" tai jotain sen tapaista. Sen tarkoitus oli viestiä, että toisen taustoista ei voi tietää ja sitä, että mitä mitä jos kumppani on saanut joltakin kymmenestä sen seksitaudin. Luulisi Akin kuulleen niistä kampanjoista, kun vielä 90-luvulla AIDS-paniikki jylläsi, ellei sitten Akin kouluaikoina koulun seksuaalivalistuksesta leikattu.
Aki sai sen jo 13-vuotiaana.
- Anonyymi
Huono tuuri vain kävi noilla naisilla. Seksin takiahan baareissa käydään, ei tuossa moralisoinnille aihetta ole. Se ettei käytä kondomia tietenkin idioottimaista, olisiko alkoholilla osuutta asiaan.
- Anonyymi
Baarissa aikamoisia älyn jättiläisiä näkeekin. Keskustelu menee yleensä näin:
"Kondomia ei tarvitse, kun mulla on pillerit"
tai mies kysyy naiselta pillereiden käytöstä. Jos pillerit on kunnossa, niin eikun panemaan ja loppu onkin historiaa.
- Anonyymi
Herätti ajatuksen että varmaan oli aloitteellinen ja rohkea mies eikä murjottanut tuopin kanssa jossain nurkassa. Sitähän naiset pitävät aina pahimpana vaihtoehtona.
- Anonyymi
Sinänsä oli kyllä esimerkki siitä että miehen ei tarvitse olla komea rahamies että saa pesää.
Ei tuo mikään rumakaan ollut. Ihan tavis.
https://hymy.fi/uutiset/hiv-tartuttaja-puhuu-vihdoin-lue-koko-tilitys/
Onko sukua Teuvolle? Älyn, tai siis sen puutteen perusteella vois näin olettaa..
No, kuten yleensäkin en voi kuin pyöritellä päätäni, miksi ihmiset vaarantaa terveytensä seksin takia? Pidän tapani mukaan heitä lyhytnäköisinä turhien riskien ihmisinä ja myös vahvistaa käsityksiäni etten tosiaan halua kumppania mistään seksin perässä menevästä yhdenyön irtosuhteita harrastaneesta. Vaikka se olis kuinka ollutta ja mennyttä elämää, ne taudit voi kulkea mukana piilevänä. Ja tarttua eteenpäin tyypin itse tietämättä olevansa oikea tautipesien tautipesäke.
Juu, olen niin tautikammoinen, ettei minkäänlainen seksi juoksuttanut minua milliäkään mihinkään. Eikä juoksuttaisi vieläkään.
Samalla mietin, että oppikohan noi naiset yhtään mitään tuostakaan episodista.- Anonyymi
Samaa ihmettelen minäkin. Miksi ihmiset heittävät terveytensä likoon yhden baaripanon takia? Useissa terveyskyselyissä ihmiset kuitenkin vastaavat, miten tärkeää terveys on, huolehditaan ulkonäöstä ja ollaan huolissaan jenkkakahvoista, mutta ventovieraan kanssa mennään sänkyyn ilman asiallista suojausta.
Vielä 90-luvulla oli erilaisia turvaseksikampanjoita ja jokainen ITSE vastasi mahdollisista seurauksista, jos syystä tai toisesta ei käyttänyt kondomia. Kun hiv-tilastot alkoivat kaunistumaan, kampanjat hävisivät ja ihmiset alkoivat unohtamaan kondomin tärkeyden.
Yllättävää, että nopeiten narkkareiden väliset tartunnat saatiin laskuun lukuun ottamatta keväällä uutisoitua, pääkaupunkiseudulle rajoittunuttu hiv-epidemiaa, mutta seksiteitse tapahtuvia tartuntoja tapahtuu edelleen - niin hetero- kuin homoseksissä. Monissa korkean hiv-riskin maissakin ollaan tiedostavampia kondomeiden ja hivin suhteen, ja turisteille on myös kondomeja sekä erilaisia oppaita hivistä. Anonyymi kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Miksi ihmiset heittävät terveytensä likoon yhden baaripanon takia? Useissa terveyskyselyissä ihmiset kuitenkin vastaavat, miten tärkeää terveys on, huolehditaan ulkonäöstä ja ollaan huolissaan jenkkakahvoista, mutta ventovieraan kanssa mennään sänkyyn ilman asiallista suojausta.
Vielä 90-luvulla oli erilaisia turvaseksikampanjoita ja jokainen ITSE vastasi mahdollisista seurauksista, jos syystä tai toisesta ei käyttänyt kondomia. Kun hiv-tilastot alkoivat kaunistumaan, kampanjat hävisivät ja ihmiset alkoivat unohtamaan kondomin tärkeyden.
Yllättävää, että nopeiten narkkareiden väliset tartunnat saatiin laskuun lukuun ottamatta keväällä uutisoitua, pääkaupunkiseudulle rajoittunuttu hiv-epidemiaa, mutta seksiteitse tapahtuvia tartuntoja tapahtuu edelleen - niin hetero- kuin homoseksissä. Monissa korkean hiv-riskin maissakin ollaan tiedostavampia kondomeiden ja hivin suhteen, ja turisteille on myös kondomeja sekä erilaisia oppaita hivistä.Kyllä vain, tuo on tosiaan hyvä pointti minkä otit esiin, että jenkkakahvat kyllä huolettaa ja moni muukin ulkoinen seikka, muttei tarttuvat seksitaudit.
Merkillistä.
Olen mielelläni tiukkapipo ja kaikkea muutakin negatiivista, mutten hölmö seksiseikkailija. Tokihan kusipäät kumppanitkin voivat toisen vaarantaa, kuten olen joutunut joskus itsekin toteamaan, vaikka itse olisi miten huolellinen ja säntillinen nainen/mies ja sitten joku ihmettelee miksi oon niin tiukkapipoinen tällaisessä asiassa. Tottakai olen. Ei terveys ole mikään vähäpätöinen asia, mutta baaripokat yms. irtonumerot on. Täysin turhia riskejä.Huitale kirjoitti:
Kyllä vain, tuo on tosiaan hyvä pointti minkä otit esiin, että jenkkakahvat kyllä huolettaa ja moni muukin ulkoinen seikka, muttei tarttuvat seksitaudit.
Merkillistä.
Olen mielelläni tiukkapipo ja kaikkea muutakin negatiivista, mutten hölmö seksiseikkailija. Tokihan kusipäät kumppanitkin voivat toisen vaarantaa, kuten olen joutunut joskus itsekin toteamaan, vaikka itse olisi miten huolellinen ja säntillinen nainen/mies ja sitten joku ihmettelee miksi oon niin tiukkapipoinen tällaisessä asiassa. Tottakai olen. Ei terveys ole mikään vähäpätöinen asia, mutta baaripokat yms. irtonumerot on. Täysin turhia riskejä.Oon aina ajatellut, että häpeäisin silmät päästäni ja suolet suustani, jos tartuttaisin johonkin toiseen sukupuolitaudin.
Minulle se olis häpeistä häpeällisin asia.- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Kyllä vain, tuo on tosiaan hyvä pointti minkä otit esiin, että jenkkakahvat kyllä huolettaa ja moni muukin ulkoinen seikka, muttei tarttuvat seksitaudit.
Merkillistä.
Olen mielelläni tiukkapipo ja kaikkea muutakin negatiivista, mutten hölmö seksiseikkailija. Tokihan kusipäät kumppanitkin voivat toisen vaarantaa, kuten olen joutunut joskus itsekin toteamaan, vaikka itse olisi miten huolellinen ja säntillinen nainen/mies ja sitten joku ihmettelee miksi oon niin tiukkapipoinen tällaisessä asiassa. Tottakai olen. Ei terveys ole mikään vähäpätöinen asia, mutta baaripokat yms. irtonumerot on. Täysin turhia riskejä.Tätä menoa parisuhteessa on vaadittava kondomia, kun ei voi tietää paneeko vieraita naisia maksutta vai rahasta ilman kondomia tai missä homojen saunailloissa ukko käy. Oikessti näitä miehiä on, jotka maksullisissa maksavat extraa jos saa panna paljaalla. Suomalaiset maksulliset taitavat olla suojauksesta tarkempia, mutta sitten kun mennään näihin seksin myymiseen pakotettuihin naisiin, jotka ovat yleensä ulkomaalaisia, niin niille voi helposti maksas extraa paljaalla panemisesta.
Anonyymi kirjoitti:
Tätä menoa parisuhteessa on vaadittava kondomia, kun ei voi tietää paneeko vieraita naisia maksutta vai rahasta ilman kondomia tai missä homojen saunailloissa ukko käy. Oikessti näitä miehiä on, jotka maksullisissa maksavat extraa jos saa panna paljaalla. Suomalaiset maksulliset taitavat olla suojauksesta tarkempia, mutta sitten kun mennään näihin seksin myymiseen pakotettuihin naisiin, jotka ovat yleensä ulkomaalaisia, niin niille voi helposti maksas extraa paljaalla panemisesta.
Juu. Itse olen ajatellut lopettaa koko seksielämän, mikäli parisuhde joskus sattuisi tulemaan tiensä päähän. Elämässä on niin paljon mielekästä tekemistä ilmankin seksiä.
Nykyihmiset tuntuu elävän kuin päättömät kanat hetken mielijohteella, joten anti olla vaan ukot ja akat. 😊- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Oon aina ajatellut, että häpeäisin silmät päästäni ja suolet suustani, jos tartuttaisin johonkin toiseen sukupuolitaudin.
Minulle se olis häpeistä häpeällisin asia.Mitä enemmän lääkitykset ovat kehittyneet, niin sitä leväperäisempi kondomin käyttö on. Opiskelijapiireissä pannaan ympäriinsä, mutta kondomit korvataan seksitautitesteissä käymällä ja antibiooteilla. Suhtautuminen on, että jos saa seksitaudin, niin ei hätää, lääkkeillä se lähtee. Valitettavasti HIV ei lähde, jos joku on niin epäonninen sen saadessaan. Vielä HIViä yleisempi on HSV1 ja HSV2, joista edellä mainittu voi tarttua alapäähän ja toinen huuliin. Suomessa ensimmäistä kertaa havattiin HIVille sukua oleva HTLV-virus, joka aiheuttaa aggressiivista leukemiaa ja siihen ei lääkkeet auta. Ei ole aavistustakaan, että monellako suomalaisella se on. On arvioitu vähän. Se silti huolestuttaa, koska se tarttuu HIVin lailla seksissä ilman kondomia ja veriteitse. HIV-testin tulos on varma 3 kk päästä mahdollisesta altistuksesta, mutta HTLV-viruksessa vasta-aineet nousevat myöhemmin, joten verensiirrosta olen todella peloissani, jos joskus tarvitsee luovutettua verta. Mediakin oli uutisoinut hyvin vähän tästä viruksesta. Ainoastaan vain uutisoitiin Huslabin löytäneen tuon viruksen. Siitä olisi pitänyt joka puolella varoittaa ja korostaa kondomeiden tärkeyttä kuten tehtiin 80-luvulla AIDS-epidemian aikana. Silloin kondomeita mainostettiin. Nykyään niitä ei mainosteta, mutta kaikenlaisia klitoriskiihottimia saa mainostaa mitä ällöttävimmillä tavoilla aamusta iltaan.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enemmän lääkitykset ovat kehittyneet, niin sitä leväperäisempi kondomin käyttö on. Opiskelijapiireissä pannaan ympäriinsä, mutta kondomit korvataan seksitautitesteissä käymällä ja antibiooteilla. Suhtautuminen on, että jos saa seksitaudin, niin ei hätää, lääkkeillä se lähtee. Valitettavasti HIV ei lähde, jos joku on niin epäonninen sen saadessaan. Vielä HIViä yleisempi on HSV1 ja HSV2, joista edellä mainittu voi tarttua alapäähän ja toinen huuliin. Suomessa ensimmäistä kertaa havattiin HIVille sukua oleva HTLV-virus, joka aiheuttaa aggressiivista leukemiaa ja siihen ei lääkkeet auta. Ei ole aavistustakaan, että monellako suomalaisella se on. On arvioitu vähän. Se silti huolestuttaa, koska se tarttuu HIVin lailla seksissä ilman kondomia ja veriteitse. HIV-testin tulos on varma 3 kk päästä mahdollisesta altistuksesta, mutta HTLV-viruksessa vasta-aineet nousevat myöhemmin, joten verensiirrosta olen todella peloissani, jos joskus tarvitsee luovutettua verta. Mediakin oli uutisoinut hyvin vähän tästä viruksesta. Ainoastaan vain uutisoitiin Huslabin löytäneen tuon viruksen. Siitä olisi pitänyt joka puolella varoittaa ja korostaa kondomeiden tärkeyttä kuten tehtiin 80-luvulla AIDS-epidemian aikana. Silloin kondomeita mainostettiin. Nykyään niitä ei mainosteta, mutta kaikenlaisia klitoriskiihottimia saa mainostaa mitä ällöttävimmillä tavoilla aamusta iltaan.
Ristus, lääkkeet on just niitä mitä en käyttäisi pillerin pilleriä mihinkään, jos olis terve. Sitten joku aattelee noin, että lääkkeitä vaan naamaan ja hyvä tulee. 😖
Mitähän kaikkea vielä löytyykään, mistä vielä ei tiedetä. Luulen, että moni virus.. sukupuolitautikin on yhteydessä moniin muihin sairauksiin, jotka puhkeaa oheisena ja pahentaa olemassa olevia sairauksia.
Niinpä, tympeitä ne kaalimato yms mainokset. Suljen radion, kun alkaa mainostus. 😴- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Ristus, lääkkeet on just niitä mitä en käyttäisi pillerin pilleriä mihinkään, jos olis terve. Sitten joku aattelee noin, että lääkkeitä vaan naamaan ja hyvä tulee. 😖
Mitähän kaikkea vielä löytyykään, mistä vielä ei tiedetä. Luulen, että moni virus.. sukupuolitautikin on yhteydessä moniin muihin sairauksiin, jotka puhkeaa oheisena ja pahentaa olemassa olevia sairauksia.
Niinpä, tympeitä ne kaalimato yms mainokset. Suljen radion, kun alkaa mainostus. 😴Suomalaiset ovat oikeasti huolissaan mahdollisesta raskautumisesta, mutta se ei tule mieleen että onko uudella kumppanilla seksitautia, jotka voi myös olla oireettomia. Kun HIViä alettiin pitää kroonisena sairautena, niin ihmisten asenteet ovat muuttuneet todella löyhiksi. Jompi kumpi iltalehdistäkin haastatteli kahta Thaimaassa matkailevaa möhömahasovinistia, jotka totesivat mahdollisiin seurauksiin: "Hiv on nykyään krooninen sairaus. Kerran sitä vain eletään". Hehheheh. Suomalainen on oikeasti naiivi typerys.
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaiset ovat oikeasti huolissaan mahdollisesta raskautumisesta, mutta se ei tule mieleen että onko uudella kumppanilla seksitautia, jotka voi myös olla oireettomia. Kun HIViä alettiin pitää kroonisena sairautena, niin ihmisten asenteet ovat muuttuneet todella löyhiksi. Jompi kumpi iltalehdistäkin haastatteli kahta Thaimaassa matkailevaa möhömahasovinistia, jotka totesivat mahdollisiin seurauksiin: "Hiv on nykyään krooninen sairaus. Kerran sitä vain eletään". Hehheheh. Suomalainen on oikeasti naiivi typerys.
Ei kyllä yhtään naurata ihmisten hälläväli asenne. Paasataan veronmaksajien rahoista, kuinka läskit tulee kalliiksi, vaan niin tulee sukupuolitauditkin. Ja pahimmoillaan pilaa monen elämän ihan vaan hetkessä.
😕- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Ei kyllä yhtään naurata ihmisten hälläväli asenne. Paasataan veronmaksajien rahoista, kuinka läskit tulee kalliiksi, vaan niin tulee sukupuolitauditkin. Ja pahimmoillaan pilaa monen elämän ihan vaan hetkessä.
😕Eihän ne itärajalla matkanneet ukkkomiehet uskaltaneet alepilluostosten jälkeen käydä testeissä, kun kotona oli vaimo ja vaimolle ei tietenkään annettu mahdollisuutta valita terveyttä. Lääkäriin mentiin vasta, kun tuli pahoja oireita. On se niin mahtavaa tämä hyvinvointivaltio. Yksilöt tekevät mitä lystäävät ja yhteiskunta ikävät jutut.
Olihan jossakin itäsuomalaisessa terveyskeskuksessa nuoret hoitajat ja lääkärit ihmetelleet vanhojen pappojen oireita, eivätkä tulleet ajatelleeksi vanhusten seksuaalisuutta.
Monikohan noistakin yli 50-vuotiaista on kokenut on kokenut 80-luvun aids-paniikin ja kondomivalistuksen? Luulisi joukossa olevan niitä, jotka olivat 80-luvun nuoria aikuisia, aids- ja kondomivalistettuja nuoria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ne itärajalla matkanneet ukkkomiehet uskaltaneet alepilluostosten jälkeen käydä testeissä, kun kotona oli vaimo ja vaimolle ei tietenkään annettu mahdollisuutta valita terveyttä. Lääkäriin mentiin vasta, kun tuli pahoja oireita. On se niin mahtavaa tämä hyvinvointivaltio. Yksilöt tekevät mitä lystäävät ja yhteiskunta ikävät jutut.
Olihan jossakin itäsuomalaisessa terveyskeskuksessa nuoret hoitajat ja lääkärit ihmetelleet vanhojen pappojen oireita, eivätkä tulleet ajatelleeksi vanhusten seksuaalisuutta.
Monikohan noistakin yli 50-vuotiaista on kokenut on kokenut 80-luvun aids-paniikin ja kondomivalistuksen? Luulisi joukossa olevan niitä, jotka olivat 80-luvun nuoria aikuisia, aids- ja kondomivalistettuja nuoria.Niin, yhteiskuntahan sitten kustantaa ikävät jutut kun ukkomiehille tulee aids-vaihe kun eivät itärajalla ottaneet kuuleviin korviinsa valistusta Venäjän korkeista hiv-riskeistä. Puhelimella kirjoittaessa tahtoo unohtua nuo sanat, kun nakkisormilla kirjoittelee.
- Anonyymi
Oppi ne otetaan estolääkkeet, ettei muuntuis Aidsiksi ja tartuttais tautia eteenpäin. (oletan, ilman parempaa tietämystä)!
Anonyymi kirjoitti:
Oppi ne otetaan estolääkkeet, ettei muuntuis Aidsiksi ja tartuttais tautia eteenpäin. (oletan, ilman parempaa tietämystä)!
Hyvä jos oppi ja oppivat myös miettimään onko parempi hoitaa itse kihinänsä vai ottaa joku irtonumero, joka tuo tauteja ja ei muutenkaan merkkaa yhtään mitään. Täysin turha kuin koiranpaska kengänpohjassa.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ne itärajalla matkanneet ukkkomiehet uskaltaneet alepilluostosten jälkeen käydä testeissä, kun kotona oli vaimo ja vaimolle ei tietenkään annettu mahdollisuutta valita terveyttä. Lääkäriin mentiin vasta, kun tuli pahoja oireita. On se niin mahtavaa tämä hyvinvointivaltio. Yksilöt tekevät mitä lystäävät ja yhteiskunta ikävät jutut.
Monikohan noistakin yli 50-vuotiaista on kokenut on kokenut 80-luvun aids-paniikin ja kondomivalistuksen? Luulisi joukossa olevan niitä, jotka olivat 80-luvun nuoria aikuisia, aids- ja kondomivalistettuja nuoria.Ihmiset on hyvin itsekkäitä monessa suhteessa. Minä minä ja mun oikeudet, harva miettii velvollisuuksiaan muun muassa tulevia ja olevia mahdollisia kumppaneita kohtaan, kuten seksuaaliterveys. Minusta olis hyvä miettiä sitäkin eikä vaan omaa napaa, kun oma napakin kärsii jos kumppani ei voi hyvin.
Tässä valistusbiisi. 😛
https://youtu.be/XcEMMIEkVugHuitale kirjoitti:
Hyvä jos oppi ja oppivat myös miettimään onko parempi hoitaa itse kihinänsä vai ottaa joku irtonumero, joka tuo tauteja ja ei muutenkaan merkkaa yhtään mitään. Täysin turha kuin koiranpaska kengänpohjassa.
Ja joo, ennen kun joku ehtii närkästymään koiranpaska vertausta, niin mulle irtonumerot on verrainnollisia koiranpaskan turhuuteen. En hiero kenkäänikään koiranpaskaan, koska sillä ei ole mulle mitään arvoa eikä annettavaa. Sama pätee irtonumeroihin.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
😕Siitä läskistä sentään pääsee helpommin eroon toisin kuin HIVistä. Todella kivaa, kun maksetaan yhteiskunnan verovaroista homomiehille sekä ladyboita ja thaimaalaisia huoria paljaalla paneville keski-ikäisille ukoille HIVin ennaltaehkäisevä lääkitys, vaikka kondomit tulisivat monin verroin halvemmiksi. Raiskatut naiset toki ansaitsevat HIVin jälkiehkäisyn (pep) mahdollisesta altistuksesta veronmaksajien kustannuksella. Muut voisi maksaa itse ne hupinsa, jota homomiesten seksibileet ja heteromiesten seksilomat ovat. Suomessa on oikeastikin sairaita ihmisiä, joiden tulot eivät riitä sairauden hoitoon. Joku syöpälääke olisi pitänyt ennemmin laittaa yhteiskunnan piikkiin.
Anonyymi kirjoitti:
Siitä läskistä sentään pääsee helpommin eroon toisin kuin HIVistä. Todella kivaa, kun maksetaan yhteiskunnan verovaroista homomiehille sekä ladyboita ja thaimaalaisia huoria paljaalla paneville keski-ikäisille ukoille HIVin ennaltaehkäisevä lääkitys, vaikka kondomit tulisivat monin verroin halvemmiksi. Raiskatut naiset toki ansaitsevat HIVin jälkiehkäisyn (pep) mahdollisesta altistuksesta veronmaksajien kustannuksella. Muut voisi maksaa itse ne hupinsa, jota homomiesten seksibileet ja heteromiesten seksilomat ovat. Suomessa on oikeastikin sairaita ihmisiä, joiden tulot eivät riitä sairauden hoitoon. Joku syöpälääke olisi pitänyt ennemmin laittaa yhteiskunnan piikkiin.
Homo tai hetero, niin joku järki päähän ettei käyttäydy kuin toope seksissäkään.
Turha valittaa muista yhteiskunnan terveysmenoista, jos itse tahalleen sairastuttaa itsensä ja muitakin. Ei ne alapäät ja niitten kihinät niin tärkeitä ole nekään, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hölmöilystä ja tarjota ilmaisia hoitoja.
Ja joo seksuaalisen väkivallan uhrit on tyystin eri asia, kun nämä itse itsensä ja muut vaarantavat.- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Homo tai hetero, niin joku järki päähän ettei käyttäydy kuin toope seksissäkään.
Turha valittaa muista yhteiskunnan terveysmenoista, jos itse tahalleen sairastuttaa itsensä ja muitakin. Ei ne alapäät ja niitten kihinät niin tärkeitä ole nekään, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hölmöilystä ja tarjota ilmaisia hoitoja.
Ja joo seksuaalisen väkivallan uhrit on tyystin eri asia, kun nämä itse itsensä ja muut vaarantavat.Niinpä. Valitetaan kuinka mm. vammaiset tuhlaavat yhteiskunnan verovaroja, mutta itse elellään kuin viimeistä päivää harrastamalla suojaamatonta seksiä useiden miesten ja naisten kanssa. Sitten viikon päästä haetaan antibioottikuuri klamydiaan ja hankitaan taas se klamydia omaa hölmöyttään. Voipi tulla vielä satiaisia kamalempia yllätyksiä...
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Valitetaan kuinka mm. vammaiset tuhlaavat yhteiskunnan verovaroja, mutta itse elellään kuin viimeistä päivää harrastamalla suojaamatonta seksiä useiden miesten ja naisten kanssa. Sitten viikon päästä haetaan antibioottikuuri klamydiaan ja hankitaan taas se klamydia omaa hölmöyttään. Voipi tulla vielä satiaisia kamalempia yllätyksiä...
Ainahan muut tuhlaa ja itse ei yhtään. 😄
Noo, kunhan pysyisivät edes omissa piireissään perseineen ja vehkeineen, ettei kaikkien tartte niitä tauteja saada. 👍
- Anonyymi
Eikös hän kertonut joillekin naisille hivistään ja silti naiset suostuivat suojaamattomaan seksiin, koska onhan se nyt jännää..
Eli kun naisella toosa kutisee, niin ei hän pysty ajattelemaan esim. kondomia tai muita seikkoja.- Anonyymi
Jotkut naiset tosiaan meni Akin matkaan, vaikka kertoi HIV:stään ja vieläpä ilman kondomia panivat. Poliisikin vielä kysyi näiltä naisilta, että oliko Akin väittämät totta ja naiset myönsivät, että kyllä oli. Sen takia syytteitä ei nostettu. Oikeasti, tyyppi kertoo olevansa HIV-positiivinen ja naiset harrastavat tämän kanssa seksiä kumitta. Luulivatko sitä joksikin pikku jutuksi? HIV- ja AIDS-paniikkia vielä lietsottiin 2000-luvun alussa parikymppisinä.
- Anonyymi
Akihan elelee nykyään Jari Matti Heikkilänä. Onkohan aavistustakaan että mies luuraa nykyään? Tuoretta kuvaakin olisi saanut näyttää vuoden 2021 lehtijutussa, niin osaisi naiset pitää tuntomerkit mielessä. En tajua miksi tartuntatautilain nojalla kyseistä miestä ei pidetä eristyksissä, kun on aiheuttanut useille naisille läheltä piti-tilanteita ja viisi tartuttanut. Tuberkuloosipotilaskin pidetään karanteenissa ja lääkitään, vaikkei haluaisi. Pitäisi soveltaa samaa pykälää näihin tahallisiin hiv-tartuttajiin.
Muistan tapauksen. Mielestäni on huolestuttavaa, miten kaikesta valistuksesta huolimatta niin moni päättää harrastaa suojaamatonta seksiä. Moni, eritoten nuori, ihminen ajattelee, ettei se omalle kohdalle osu. Jokaisella on velvollisuus huolehtia ei vain omasta, vaan myös kumppaninsa seksuaaliterveydestä. Vaikka moni olisi voinut säästyä tartunnalta käyttämällä kondomia, on tietoinen levittäminen on äärimmäisen tuomittavaa.
- Anonyymi
Nuoret ajattelevat helposti kun kumppani tuoksui ja näytti hyvältä, niin eihän sillä voi tauteja olla. Hammasterveydestä ja ravitsemuksesta paljon puhutaan ja niitä pidetään todella tärkeinä, mutta seksuaaliterveydellä ei ole niinkään merkitystä vaan otetaan kokeellisia riskejä ajatellen, että ei HIV minuun tartu ja se on on "homojen ja kehitysmaalaisten" tauti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuoret ajattelevat helposti kun kumppani tuoksui ja näytti hyvältä, niin eihän sillä voi tauteja olla. Hammasterveydestä ja ravitsemuksesta paljon puhutaan ja niitä pidetään todella tärkeinä, mutta seksuaaliterveydellä ei ole niinkään merkitystä vaan otetaan kokeellisia riskejä ajatellen, että ei HIV minuun tartu ja se on on "homojen ja kehitysmaalaisten" tauti.
Suomalainen on tunnetusti typerys. Jossain Venäjällä tai Thaimaassa käydessäkin vanhat miehet tekevät oletuksia naisen ulkoisen olemuksen perusteella, että kenellä on HIV ja kenellä taas ei. Kondomin tarpeellisuutta arvioidaan ulkoisen olemuksen perusteella. Voi kun siinä menee noin kymmenen vuotta aikaa, kun hoitamaton HIV johtaa AIDS-vaiheeseen, jolloin ihmisellä on kuihtunut olemus ja sairastutaan sarkoomaan tai keuhkokuumeeseen. Pahimpia HIVin tartuttajia ovat ne, jotka eivät tiedä positiivisuudestaan. Suomessa heitä on arvioitu olevan 600-1000.
- Anonyymi
80-luvun nuoruudessa näkyi junissa mainoksia "tappavasta tuliaisesta", aidsista. Niinä aikoina mainostettiin kondomeja ja sama mainonta jatkui vielä 90-luvulla. Sitten ne alkoivat häviämään johtuen jostakin laista, ilmeisesti seksuaaliseen tekoon yllyttäviä mutta kuitenkin Kaalimato.comin ja Huippukivan mainoksia saa pyöriä aamusta iltaan. En ymmärrä. Eihän siitä pitkä aika ollut, kun uutisoitiin pk-seudulla kasvaneesta hiv-epidemiasta, joten kondomeita pitäisi mainostaa reippaasti. 80-luvun nuoret aikuiset osasivat nimetä neljä kondomimerkkiä. Nykynuoret eivät niistä piittaa yhtään ja tehdään oletuksia kumppanin terveydestä ulkonäön perusteella. Mitä paremmin sukupuolitauteja osataan hoitaa, sitä löyhempi suhtautuminen kondomeihin on. Ei se kristillinen moraali ja seksuaalimoraali ihan tyhjästä ole syntynyt.
- Anonyymi
Hitaasti autuuteen homodemokratialla.
- Anonyymi
Niitä HIVin alkuajoista kertovia sarjoja ja elokuvia saisi näyttää valistusmateriaalina, vaikka ne käsittelevät asiaa homojen näkökulmasta. Nykyään ajat on toki paremmat lääkitysten kehittyessä, mutta HIV ei ole edelleen parannettavissa oleva, etten suosittele sitä hankkimaan itselle ajatellen, että kyllä yhteiskunta maksaa. HIV-positiivisella on hyvästä lääkityksestä huolimatta edelleen matala-asteinen tulehdustila ja riskit sairastua maksasairauksiin, osteoporoosiin ja erilaisiin syöpäsairauksiin on paljon suurempi verrattuna HIV-negatiiviseen. En pitäisi sitä diabeteksen veroisena sairautena, koska diabetes koskee yksilöä itseään, kun taas HIV koskee yksilön lisäksi kumppaneita, niin entisiä kuin nykyisiä. Tässä juurikin ollaan menty metsään. AIDSin tulon Suomeen ennustanut lääkäri Sirkka-Liisa Vallekin totesi noin 25 vuotta 80-luvun epidemian jälkeen, että huumeneuloista saadut tartunnat saatiin laskuun 90-luvulla mutta seksiteitse tapahtuneita ei johtuen ihmisten löyhästä suhtautumisesta sukupuolitauteihin: kuin flunssaa hoitaisi. 80-luvulla nuoria (aikuisia) valistettiin kondomeista, joita mainostettiin busseissa ja jonkun lehden mukana saattoi tulla ilmainen kondominäyte. Joku laki tähän puuttui ja mainoksia ei ole enää näkynyt yli kahteenkymmeneen vuoteen. Sen sijaan televisiossa näkee ja radioissa kuulee mainoksia satisfyereista ja muista seksin apuvälineistä, mikä on mielestäni aika ristiriitaista kun toista seksuaalisuuteen liittyvää asiaa ei saa mainostaa, mutta toista saa.
- Anonyymi
Muistan kyllä, lieneekö vielä elossa vai kuollut aidsiin?
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29ade500-6598-4acd-b65f-945aa897ba0c
Lähes pari vuotta sitten oli mies taas asialla mutta uudella nimellä. Ei saanut syytettä edes törkeän pahoinpitelyn yrityksestä, vaikka jäi "pieni yksityiskohta" kertomatta. Tuore kuvakin olisi ollut tarpeen, jotta jokainen nainen osaisi varoa. Kyseinen mies purkaa pahaa oloaan muihin naisiin. Hänet olisi pitänyt laittaa terapeutin juttusille nuorena, kun meni pilamaan teininä koko loppuelämänsä HI-viruksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29ade500-6598-4acd-b65f-945aa897ba0c
Lähes pari vuotta sitten oli mies taas asialla mutta uudella nimellä. Ei saanut syytettä edes törkeän pahoinpitelyn yrityksestä, vaikka jäi "pieni yksityiskohta" kertomatta. Tuore kuvakin olisi ollut tarpeen, jotta jokainen nainen osaisi varoa. Kyseinen mies purkaa pahaa oloaan muihin naisiin. Hänet olisi pitänyt laittaa terapeutin juttusille nuorena, kun meni pilamaan teininä koko loppuelämänsä HI-viruksella.Terapia olisi pitänyt alkaa heti kun tartunta tuli ilmi. Pisti sitten vahingon kiertämään ja kostaa muille naisille. Nuori ja typerä oli tartunnan saatuaan, ei varmaan edes mielessä käynyt tuollaista mahdollisuutta. Eiköhän sukulaismieskään antanut neuvoja suojautua kun tuollaisiin seksipaikkoihin vei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terapia olisi pitänyt alkaa heti kun tartunta tuli ilmi. Pisti sitten vahingon kiertämään ja kostaa muille naisille. Nuori ja typerä oli tartunnan saatuaan, ei varmaan edes mielessä käynyt tuollaista mahdollisuutta. Eiköhän sukulaismieskään antanut neuvoja suojautua kun tuollaisiin seksipaikkoihin vei.
Olen ollut ihan ihmeissäni, että millaiset vanhemmat oikein suostuvat siihen, että alaikäinen poika käy huorissa. Ei jäänyt varmasti pojan vanhemmilta 80-luku välistä, jolloin varoitettiin AIDS-epidemiasta ja puhuttiin kondomeista. Ensimmäinen nuoruuden seksikokemus pilasi loppuelämän pysyvällä taudilla. Terapeutille olisi pitänyt laittaa nopeasti, varmasti aikamoinen identiteettikriisi jos länsimaalainen alaikäisenä saa HI-viruksen ja oli varmasti kummajainen muiden nuorten joukossa. Olisi purkanut pahaa oloaan vaikka viinaan. Turvallisempaa muille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terapia olisi pitänyt alkaa heti kun tartunta tuli ilmi. Pisti sitten vahingon kiertämään ja kostaa muille naisille. Nuori ja typerä oli tartunnan saatuaan, ei varmaan edes mielessä käynyt tuollaista mahdollisuutta. Eiköhän sukulaismieskään antanut neuvoja suojautua kun tuollaisiin seksipaikkoihin vei.
Luulen, että HIV-tartunnan jälkeen Akin käytös muuttui patologiseksi. Aika paskaa tuuria, että noin varhain saanut tappavimman taudin, joka toki lääkityksellä saadaan nykyään remissioon. Luulin jo nähneeni tarpeeksi nuorten mokia, mutta tämä lienee pahin mahdollinen, mitä voin kuvitella alaikäisen tehneen. Minä ihmettelen sitä, että miten kyseinen mies on voinut vasta yli 20-vuotiaana tajuta oikeudessa sen, että miten HIV tarttuu. Luulisi HIV:n löytäneen kouluterveydenhoitajan sekä lääkärin antama tieto ja HIV-tukikeskukselta, jossa Aki kävi äidin kanssa, saatu tieto saaneen jo aiemmin ymmärtämään, että ei ole mikään pikku juttu. Ellei sitten miehellä kognitiossa ole vikaa, jos vasta oikeudessa oli oivaltanut, että hänellä on vaarallinen tartuntatauti, joka ilman lääkitystä tarttuu helpoiten ja johtaa kuolemaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291859Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571812Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3581600- 1501227
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2141188Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221138- 111044
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt51009- 2851005
- 82971