Ketjun vaihtaminen

Anonyymi

Ostin Shimanon "1 vaihteisen" ketjuja 3kpl, mutta noissa ei ollut mukana liitospalaa. Eli liitetäänkö tuo tosiaan vain painamalla se yksi pinni sisään?

9

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi sen niinkin tehdä. Vaihdepyörissä suositellaan erillisten niittien tai tappien käyttöä. Liitospalat ei paljon maksa joten hanki niitä.

• Anonyymi

No valitettavasti nyt on hiukan hankala lähteä noita liitospaloja ostamaan, joten pakko melkein kokeilla tuota pinniliitosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No valitettavasti nyt on hiukan hankala lähteä noita liitospaloja ostamaan, joten pakko melkein kokeilla tuota pinniliitosta.

Tuo on ihan hyvä ja käypä metodi aina 8-vaihteiseen asti. Itse olen käyttänyt vuosia ongelmitta joskin nykyisin olen siirtynyt pikaliittimiin jotta saa irti ja puhdistettua tarvittaessa helposti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitää vain olla tarkkana, että uusi korvaava pinni menee täysin oikeaan kohtaan (ei mene liian pitkälle eikä jää liihan lyhyelle).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on ihan hyvä ja käypä metodi aina 8-vaihteiseen asti. Itse olen käyttänyt vuosia ongelmitta joskin nykyisin olen siirtynyt pikaliittimiin jotta saa irti ja puhdistettua tarvittaessa helposti.

Itse taas en irrottele ollenkaan, vaan ainoastaan pyyhin puhtaaksi sekä ennen voitelua että sen jälkeen ennen kuin lähtee taas ajelemaan. Hyvin on pysynyt ketjut kunnossa ja siisteinä. Mikrokuituliina on tehokas keksintö. Täytyy hankkia ensi vuodeksi taas uusi. Ja vahatyyppistä voiteluainetta täytyy myös suositella esim. Rex.

• Anonyymi

Mitä sinä liität ja mihin? Ostit 3kpl ketjuja? Ei liitintä missään? .."ja vain painamalla se yksi pinni sisään..."Erittäin sekavaa!?

Ensiasennusketjuissa mitkä on polkupyörässä ei ole liitintä!

Ostoketjuissa on tietysti liitin, mutta jos ostanut liian pitkät on ketjua lyhennettävä sitä varten tehdyllä TYÖKALULLA!

Ketjun katkaisu laitteella saat tapin pakotettua pois jolloin ketju "katkeaa" eli irtoaa liitoksestaan! Saman tapin käyttäminen on oma riskinsä, mutta hätävarana se voi toimia hetken mutta ei arkikäyttöön sovellu! Turvallisuusriski on melkoinen!

Kyseistä liitosta on muutenkin harjoiteltava melkoinen määrä jotta sen saa onnistumaan oikein eikä tappi mene kokonaan läpi, koska sitä ei saa enää mitenkään takaisin... On sinulla harjoitusmateriaalia riittävästi kun alat pätkimään ja liittelemään niistä esim. "avaimenperiä " 4,6,8 10 ketjusilmukoita. Pareittain ne liitetään yhteen . Idean oppii nopeasti!

Hanki liittimiä jos ei niitä ole ja tietysti se ketjun katkaisulaite jotta voi liittää turvallisesti liitoksen. Liittimet on ketjun leveyden mukaan valittava!

Veto liitin menee paikoilleen ilman työkalua eli aseta liitin paikoilleen ketjun liitoskohdan ollessa alhaalla ja pyöritetään ketju polkimilla rauhallisesti ylös! Etujarru pohjaan tai eturengas seinää vasten ja polkaisu...liitin napsahtaa paikoilleen! AWOT!

Bilteman ketjunkatkaisin (7,90€) on mielestäni erittäin hyvä ja luotettava, sisältää vaihtokärjen. Parempiakin on, mutta hinta nousee...
      Tokmannilla ja motonetissä myyydään "metallainkirkasta" laitetta joka mielestäni jopa maapallon huonoin, kerttakäyttöinen tekele kyseessä. (3,90-4,90€)

HUOM! Jos ja kun pyörässä usea takaratas on ketkun liitin oltava ketjun tekstinpuolella ja se tekstipuoli asennetaan AINA ulospäin!!! Rataspakassa on tilaa ulkopuolella ja liitin voi olla koholla joten sille annettava "tilaa" joka on tietysti ulkopuolella!

• Anonyymi

Mitä sekavaa tuossa oli? Muut ovat ymmärtäneet ja vastanneet. Ensiasennusketjuissa voi olla liitin tai olla olematta.

• Anonyymi

• Anonyymi

Minä en saanut ketjua katkeemaan tuommoisella halvalla katkaisimella,vääntyi vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45