Pariterapiaan vai ero?

Anonyymi

Onko joku täällä saanut apua pariterapiasta? Pitkä liitto takana ja alkaa olla kaikki kortit käänetty ja tunteet omalta osaltani aikalailla kuolleet. 12-vuotias poikamme on ainoa syy miksi en ole lähtenyt yhteisestä kodista. Nyt alkaa tuntua sille etten ehkä loppuelämäni halua elää enää näin vaan jotain muuta.

15

525

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä pariterapiasta apua voi saada... jos hakee apua ajoilla. Jos tunteet ovat kuolleet, niin ei pariterapia niitä herätä. Silti terapiasta on apua eroon.

    • Tunteethan ei itsestään kuole, se vaatii aktiivista toimintaa, eri tavoin. Ehkä olet itse tehnyt niille jotain, mahdollisesti kumppanisi, aika usein molemmat yhdessä. Harmaa arki vie mukanaan ja on helppo unohtaa osoittaa rakkautta toiselle, kummankin osapuolen.

      Pariterapia voi tehdä ihmeitä, vaikka tunteet olisivat ns. kuolleet, mutta vaatii tahtoa ja lujaa työtä. Kuulostaa siltä, ettet omaa enää tahtoakaan suhteenne puolesta ja siinä tapauksessa pariterapia luultavasti ei auta pelastamaan suhdetta. Siitä voi silti olla huomattavan paljon hyötyä, vaikka hyvän erokäsittelyntai itsestä oppimisen muodossa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne tunteen vaan kuolee. Ne tuntee on valitettavasti usein vain kemikaalicocktail, mikä sitten jossain vaiheessa laantuu. Itse olen samanlaisessa tilanteessa. En tiedä millä saan ne tunteet esiin. Ja sitten kun tulee voimakas ihastuminen toiseen ihmiseen, niin vielä vaikeampaa saada niitä tunteita takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne tunteen vaan kuolee. Ne tuntee on valitettavasti usein vain kemikaalicocktail, mikä sitten jossain vaiheessa laantuu. Itse olen samanlaisessa tilanteessa. En tiedä millä saan ne tunteet esiin. Ja sitten kun tulee voimakas ihastuminen toiseen ihmiseen, niin vielä vaikeampaa saada niitä tunteita takaisin.

        Jatkan vielä. Epäilen, että minulla varmaan ne tunteet kuolisivat missä tahansa pitkässä suhteessa jossain vaiheessa. Ihmiset on erilaisia, toisille riittää perus yhdessäolo ja telkkarin katsominen noin kärjistettynä. Itse kaipaa sitä voimakasta ihastumisen ja rakastumisen tunnetta, huumaa, kaipausta jne. ja sehän ei jatku ainiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne tunteen vaan kuolee. Ne tuntee on valitettavasti usein vain kemikaalicocktail, mikä sitten jossain vaiheessa laantuu. Itse olen samanlaisessa tilanteessa. En tiedä millä saan ne tunteet esiin. Ja sitten kun tulee voimakas ihastuminen toiseen ihmiseen, niin vielä vaikeampaa saada niitä tunteita takaisin.

        Coctailhan se on ja alussa tajuttoman kova sellainen, eikä sitä ole tarkoitettukaan kestämään, ainoastaan saattamaan ne kaksi yhteen.
        Itse nyt viittasin ennemmin siihen mitä tunnetaan ajan kanssa, kun alku on mennyt ja elämä tasaantunut, kyllä ne tunteet yleensä sielläkin on mukana, vain erilaisina.

        Alkuhuuman pystyssä pitäminen on lienee mahdotonta, mutta sen jälkeisen coctailin ei ja se juuri vaatii aktiivisuutta tai coctail tulee juoduksi ja tunteet kuolevat. Tosin ei paljon auta, jos vain toinen osapuoli sekoittelee coctaileja, eipä sitä kukaan yksin pitkään viitsi tehdä.

        Olet 100% oikeassa, jos on ihastunut toisaalle, samalla kun on oman kumppanin kohdalla tunteet vaikuttavat kuolleilta, niin halvatun hankalaksi menee. Olen nuoruudessa itse kertaalleen luovuttanut ja mennyt tunteiden mukana, mutta varttuneempana myös kertaalleen kaivanut itseni ylös siitä kuopasta. Mahdollista siis, mutta kukin tietää oman tilanteensa tarkimmin ja tekee ne valinnat sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä. Epäilen, että minulla varmaan ne tunteet kuolisivat missä tahansa pitkässä suhteessa jossain vaiheessa. Ihmiset on erilaisia, toisille riittää perus yhdessäolo ja telkkarin katsominen noin kärjistettynä. Itse kaipaa sitä voimakasta ihastumisen ja rakastumisen tunnetta, huumaa, kaipausta jne. ja sehän ei jatku ainiaan.

        Niin, tiedät tuon parhaiten omalta kohdaltasi. Kai ne useimmilla laimenee, niin itselläkin, mutta pidän siitä mitä tulee tilalle, niitä rauhallisempia tunteita, ne ovat riittäneet moneen kauniiseen asiaan ja suureen tyytyväisyyteen.

        Itse kuulun tuohon perushommaan, en kaipaa sitä huumaa ja hulluutta, vaikka onhan se aina hienoa aikaa. Minulle riittää hyvin perusrakkaus ja kaipaus, kun tiedän että senkin voi pidemmässä suhteessa ajoittain nostaa melkoisiin korkeuksiin. En tiedä, mutta ehkä jotkut osaavat tehdä säännöllisestikin tai jotain.


    • Anonyymi

      Mistä kannattaa hakea apua näissä asioissa, eli onko suosituksia parisuhde terapeuteista?
      Voisi kuvitella että niissäkin on eroja.
      Asutaan Kuopion suunnalla joten jos täälläpäin olisi jokin hyväksi todettu niin olisimme kiitollisia vinkeistä.
      Jotain parisuhde leirejä taitaa myös olla, onkohan ne tehokkaampia kuin normi parisuhde terapia?

      N M

    • Pariterapia on silkkaa humpuukia kuten muukin terapia, matalampaa tasoa kuin šamanismi. Puoskarointia.

      • Anonyymi

        Itsellä myös tuota käsitystä. Terapeutit lässyttää kliseitä, mitä ovat kirjoista oppineet. Viimeksi kun kävin kokeilemassa terapeutilla, hän kysyi minulta, mitä mielestäni siellä terapiassa pitäisi tehdä. Mietin vaan että mitä vittua, eikö se pitäisi terapeutin tietää. Mistä helvetistä minä tiedän mitä siellä pitäisi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä myös tuota käsitystä. Terapeutit lässyttää kliseitä, mitä ovat kirjoista oppineet. Viimeksi kun kävin kokeilemassa terapeutilla, hän kysyi minulta, mitä mielestäni siellä terapiassa pitäisi tehdä. Mietin vaan että mitä vittua, eikö se pitäisi terapeutin tietää. Mistä helvetistä minä tiedän mitä siellä pitäisi tehdä.

        Niin, kaikki ratkaisuthan pitäisi saada valmiina ettei itse tarviis tehdä mitään. Se on tätä kun parisuhdekin ulkoistetaan jonkun muun vastuulle, ei se noin onnistukaan. Mikä sen parempaa kun voi vierittää syyn vaikkapa terapeutin niskaan? Pitäiskö miettiä sellaista perusasiaa kun oma vastuu. Pystyykö sanomaan? Kaikki lähtee itsestäsi ja terapeutti antaa puolueettomasti vain työkaluja asioiden suhteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä myös tuota käsitystä. Terapeutit lässyttää kliseitä, mitä ovat kirjoista oppineet. Viimeksi kun kävin kokeilemassa terapeutilla, hän kysyi minulta, mitä mielestäni siellä terapiassa pitäisi tehdä. Mietin vaan että mitä vittua, eikö se pitäisi terapeutin tietää. Mistä helvetistä minä tiedän mitä siellä pitäisi tehdä.

        Pöh. No ei tosiaankaan terapeutin tarvitse tietää mitä asiakas tulee hakemaan. Ei terapia auta, ellei asiakas ole itse motivoitunut auttamaan itseään, ja tietää suunnan mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Mikä on pitkä parisuhde? Liitossa ollaan pitkiä aikoja monia kymmeniä vuosia. Nyt selitetään pitkäksi liitoksi jo pyrähdyksetkin, alle 10 v?

      • Anonyymi

        Pitkä parisuhde on henkilökohtainen käsite. Toisilla se on kolme vuotta, toisilla 30v.


    • Anonyymi

      Siitä voi kai saada apua, jos siihen lähdetään ajoissa ja molemmat rehellisin mielin ja halukkaina jatkamaan yhdessä. Omassa tapauksessani ex oli kiinnostunut vain yhteisestä eroterapiasta eron jälkeen (koska kuvitteli löytäneensä onnensa - se muuten päättyi aika pian), ja minä totesin, ettei minun tarvitse mennä yleisöksi kun hän yrittää todistaa terapeutille olevansa hyvä ihminen.

      • Anonyymi

        Tuo ensimmäinen lause täysin totta, rehellisyyttä ja oman halun se vaatii että siitä voi olla apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe