Kokoproteesit heti suuhun vai ikenien parannuttua?

Anonyymi

Olen 49-vuotias nainen ja nyt on kokoproteesien laittaminen edessä. Jo ainakin 15 vuotta on ollut erilaisia osaproteeseja mutta nyt otetaan sitten kaikki loputkin hampaat pois.
Olisiko kokemuksia kannattaako laitattaa ns. immediattina eli heti poistojen jälkeen samalla kertaa suuhun, vaiko niin että ikenet paranevat ensin wen pari kuukautta? Hammaslääkäri suosittelee jälkimmäistä, mutta itseä kauhistuttaa ihan ilman hampaita oleminen noin kauan.
Onko kokemuksia? Onko suosituksia?

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minullakin oli ylhäällä osaproteesi, mutta kun loputkin etuhampaista piti poistaa, en halunnut olla kuukausikaupalla hampaattomana. Laitettiin siis kokoproteesi immediaattina välittömästi hampaiden poiston jälkeen hammaslääkärin tuolissa. Yllättävän hyvin tuo ennakkoon valmistettu proteesi sopi, ensimmäinen pohjaus piti tehdä vasta n. 9 kk kuluttua. Nyt proteesi on ollut 2,5 vuotta ja tuntuu hieman väljältä mutta istuu silti paikallaan ilman kiinniteaineita. Ehkä lähikuukausina kaipaisi uutta pohjausta, mutta toisaalta olen harkinnut myös odottamista pidempään ja sen jälkeen proteesin uusimista normaalisuosituksen mukaisesti.

Ainakin omalta osaltani voin suositella proteesin laittoa immediaattina. Kipuja ei ollut mahdottoman pitkään ja pehmeää ruokaakin piti syödä kohtuullisen lyhyen ajan (todennäköisesti ei eroa tyhjillä ikenillä syönnistä).

Alas en ole hankkinut proteesia, vaikka teknikko kovin tyrkyttikin osaproteesia (poskihampaat puuttuu).

• Anonyymi

Jos haluat tekarit mahdollisimman kivuliaasti, silloin immediantti on oikea valinta. Itse olisin kyllä armeliaampi itselleni ja ikenilleni ja odottaisin ikenien paranemista. Poistettujen etuhampaiden paikalle voidaan laittaa tilapäiset hampaan näköiset värkit paranemisen ajaksi. Näin minä olen hoitanut vastaavan tilanteen.

• Anonyymi

Miten ja mihin tuollaiset "värkit" kiinnitetään? Periaatteessa immediaattiproteesi ajaa saman asian. Jos pureminen on kivuliasta, syödään pehmeää ruokka aivan kuten pelkillä ikenillä tai tuollaisilla "värkeillä".
        Omasta kokemuksesta sanon että immadiateproteesi on kätevämpi. Ei tarvitse olla niin kauan hampaattomana ja loppujen lopuksi kivutkin loppuu aika pian.

• Anonyymi

Kyllä immediaatti- eli välitön proteesi on nykyaikaa. Eivät ihmiset voi olla enää hampaattomana kuukausikaupalla, kuten ennen vanhaan maalla. Lisäksi on todettu, että immediaatin kanssa luun resorboituminen eli häviäminen on vähäisempää kuin odottelutaktiikassa.

• Anonyymi

Kiitos kommenteista ja kokemuksista.
      Valitsin myös immediattihoidon, koska kyllä se pari kuukautta ja vielä sitten proteesien valmistuaika, eli lopulta lähes kolme kuukautta kokonaan ilman hampaita oli lopulta mahdoton ajatus.
      Nyt sitten odottelen hermostuneena hoidon alkua.

• Anonyymi

oletko saanut jo proteesit? kerro kokemuksia jos olet! mulle on ehdoteltu alustavasti samaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7718
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1412
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      59
      1202
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe