Mistä löytyy apua ja tie ulos????

Anonyymi

Aloitin pitkän masennuskauden jälkeen opiskelut uudestaan. Tein tuutorin hommia yhdessä paikassa ja sosiaalialan hommat alkoivat kiinnostaa. Viis veisasin tuttavien varoituksista: "Älä hyvä ihminen lähde sille alalle, tuhoat itsesi siellä!" Noh, päätin kokeilla. Huomasin heti alkuun että laajojen kokonaisuuksien omaksuminen tuntuu tosi vaikealta, ensinnäkin kun viimekertaisesta pänttäämisestä on yli 10 vuotta( kävin välissä toisen tutkinnon ja masennuin entistä pahemmin). Mulla on lisäksi hahmottamisen vaikeus, dysleksia, oppimisen vaikeus adhd sekä "muu määrittelemätön" masennus joka ei vaan lähde.

Tämä opiskelu alkoi nyt tuntua niin kuormittavalta että päässä leikkasi kiinni, tuli paniikki, alkoi pyörryttää, sumeni ja iski kauhu, sekä viha samaan aikaan. En oo päässyt kolmeen viikkoon liikkumaan kunnolla mihinkään. Mua on pyöritetty eri terveysasemien välillä, ensin varattu aika,sitten potkastu ulos ja ohjattu seuraavalle koska mulla ei ole itsetuhosia ajatuksia-ahdistaa, raivostuttaa vaan aivan helvetisti ja viimevuosina tullut epätodelliset olot, pitänyt mennä peilin eteen tunnustelemaan poskia että oonko olemassa, päässä tuntuu niinkuin olisi jotain aaltoja. Olen koittanut myös laittaa HUS:ille viestiä jos saisin tositteet diagnooseistani, niiden avulla ehkä helpommin jotain kuntoutusapua, ainakin niin ettei mun tarvitsisi käydä uudelleen tutkituttamassa jo diagnosoituja hommia. Terveysaseman sairaanhoitajan mukaan mulla on oikeus saada ne diagnoosit esim. omaan kantaan tai johonkin, josta voin itse kaivaa ne tarpeen tullen.

HUSsista ei ole kuulunut yhtään mitään vaikka olen sinne koittanut viestiä laittaa kuten lääkäri neuvoi. Olen koittanut kysyä muualtakin netistä, Suomi.fi lääkäri linkeistä, IHAN joka paikasta. Oon alkanut epäilemään jo jotain skitsofreniaa tässä välissä, että eivätkö he halua vastata mulle ja että tarkotus on saada mut ja muut potilaat maksamaan erikseen jokaisesta tositteesta, joka pitää hakea aina uutta lääkärikäyntiä vastaan.

Sain lopulta ajan kunnan psykiatriselle sairaanhoitajalle kun olin täyttänyt masennuskaavakkeen jonka mukaan mulla olisi ainakin keskivaikea masennus( no ei yllätä, ei ole mikään tuntunut vuosiin miltään). Tänään olisi ollut aika, Tapiolan terveysasemalla. Muapa vaan ei kutsuttu missään vaiheessa kenenkään puheille, vaikka tilanteen kartoittamista varten oli määrätty tunnin aika. Odotin about 40 min kunnes iski päässä niin paha paniikki ja raivo että mun oli pakko vaan lähteä ulos koko helvetin rakennuksesta.

Huomenna olisi palaveri koulun opettajien kanssa, miten mun kannattaisi jatkaa opiskelua. Mulla on kadonnut se into tota koko sosiaalialaa kohtaan täysin. Mua on pyöritetty koko nuoruus ja aikuusikä psykiatrilta ja sairaanhoitajalta toiselle, tuntunut siltä kun olisin puhunut seinälle ja lopuksi kallis lasku ja aina uusia pillereitä. Viimeisin erikoislääkäri alkoi kirjaimellisesti huutamaan mulle täyttä kurkkua kun sanoin että nyt riittää pillerit. Varmaan meni hermot kun ei saanut määräämänsä reseptin palkkio-osuutta joka olisi muuten lisätty hänen palkkaansa... Suomen terveyslaitos ei vaan toimi muutenkaan, mun olot on vaan pahentuneet mitä enemmän olen mennyt kysymään apua mistään. Sama homma monilla kavereillani, pilleriä vaan huiviin ja lääkkeitä jotta apteekkarit saa rahaa ja lääkebisnes kukoistaa. Meillä on tuolla koulussa käyty noita hoitajan omavalvontasuunnitelmia, ennaltaehkäisevää toimintaa, potilaan oikeuksia, ym. Ja voin täällä ihan avoimesti sanoa että se kaikki on täyttä paskaa eikä toimi käytännössä- useampi tuttu, jotka tota hommaa tehneet, ovat palaneet loppuun kun olleet töissä paikassa missä noita alan vaatimuksia ei esim. kiireen( tai välinpitämättömyyden) takia noudateta ollenkaan.

Mulla on nyt taas sekavin olo vuosiin, voiko tää mennä niin että mulle ei vaan jostain syystä myönnetä apua? Sanotaan että on oikeus siihen ja siihen mutta kun koitan lähestyä ja kertoa tilanteen, että ahdistaa aivan älyttömästi, en ole nukkunut aikoihin kunnolla, mikään ei kiinnosta ja tuntuu etten oo olemassa ollenkaan... Niin mulle ei vastata ollenkaan mitään. Edes että miten mun tulisi toimia noiden ongelmien kanssa jotka mulle jo on diagnosoitu ja joiden takia olen hoidoissa käynyt. Ensin heitellään sairaalasta ja hoitopaikasta toiseen kun mikään ei tunnu täsmäävän. Sitten saan diagnoosit, niitä tukevaa apua ja saan jotain tehtyä. Muutaman vuoden päästä iskee uusi ahdistus johon määrätään vaan vahvempia ja vahvempia lääkkeitä, ei kuntoutusta eikä muuta apua. Erikoislääkäri sanoo vaan että "kyllä se siitä kun on kohtelias, tekee paljon töitä ja hymyilee". Ja nyt kun oon uudestaan koittamassa saada edes JOTENKIN elämästä kiinni niin tuntuu että vaikka koitan hakea apua niin toisella puolella ollaan niinkuin ei kuultaisi mitään. Olen saanut HUSsilta 3 olemme vastaanottaneet viestisi automaattivastausta. Mutta itse kysymyksiin en ole kuukauteen saanut mitään vastauksia. Vaikka sairaanhoitajakin sanoi että pitäisi saada.... päässä räjähtää

2

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei, ikävä kuulla että olet tuolaisesa kierteessä.

      Sinulla on nähdäkseni päällä kova paine ja stressi elämänvaiheesta: opiskelu ja ammatin valinta.

      Sanoit että päässä tuntunut aaltoja yms. Se on minusta tosi huolestuttavan kova stressi. Olen itse joskus tuntenut samaa opiskeluaikoina, ehkä kerran. Kerran ehkä sen jälkeenkin ollessani suuttunut kun oikein meni asioita solmuun pahemman kerran :/

      Mutta universumissa on sääntö: Kaikki mikä tulee, myös menee joskus. Se tarkoittaa sitä että kaikki on väliaikaista. Kaikilla tapahtumilla on alku, keskivaihe ja loppu. Sitten kun se on loppu niin se on lopullisesti loppu. Jos jokin asia on nyt läsnä, niin se on jo "kulumassa pois".

      En ole psykologi. Mielestäni tuo erikoislääkärin sanoma että tekee vain kovasti töitä ja hymyilee ei sovi kaikille. Aina ei jaksa, eikä aina tarvi jaksaa, yrittää. Koko ajan meidän pitää muka yrittää jotain.. Oikeastaan, kuka hitto sullekin sanoo että mitä sun PITÄÄ TEHDÄ? Saat itse päättää mitä haluat tehdä. Eikä siihen ole mikään kiire vaikka siltä tuntuu siinä 17-24 vuotiaana, että ei saa pudota muiden kelkasta. Se on täyttä harhaa. Parempi olisi miettiä rauhassa mitä elämältään haluaa, mikä oikeasti kiinnostaisi. Jotain on kuitenkin tehtävä. Mieti mikä kiinnostaa. Parempi mennä hitaasti "oikeaan" suuntaan (joka kiinnostaa itseä), kuin muiden mieliksi saada joku hattu päähän merkkinä jonkun koulun läpäisystä...

      Muista että mitään kiirettä ei oikeasti ole.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Oon tosiaan 30v. Ja tässä on myös se että mulle on vaupoista asti about sanottu, mitä saan tehdä, mitä pitää tehdä, miten mun tulee ajatella ja tyyliin mitä mieltä mun pitää olla. Jos en ole näitä kaikkia noudattanut tai onnistunut jossain niin olen saanut kuulla että olen viallinen. Kun tajusin murrosiässä että henkilö joka mulle normeja ja sääntöjä latelee, ei itse toimi niiden mukaan ja on tyyliin koittanut muokata musta mieleisensä "kapistuksen", lähti multa ekaa kertaa pahasti matto jalkojen alta.

        Kun sain lukioikäisenä tietää että mulla on noita "erikoisvaikeuksia" joiden takia en pärjää koulussa monissa aineissa, niissäkään joista pidin ihan oikeasti ja yritin aivan täysillä, tuli se tieto tavallaan helpotuksena mutta samalla tuntui joltain tuomarin nuijan iskulta. Tosin nykyään, jos joku on ihan suoraan kysynyt että olenko mä moukkamaisuuttani "sekaisin" tai esitänkö tyhmää, vai onko mulla oikeasti jotain häikkää tunteiden säätelyssä ja ylipäänsä kaiken hahmottamisessa niin voin sanoa suoraan että on häikkää. Se on monesti ratkaissut ja helpottanutkin asioita. Noi on vaan vaikuttaneet myös mun minäkuvaan, kun en oo tiennyt mistä kaikki johtui, niin oon alkanut tutustumaan itseeni kunnolla vasta parikymppisenä. Sitten on iskenyt vielä pahemmat ahdistuspaniikit päälle, tunnenko ja koenko mä asiat jotenkin väärin, miten saan esim. vihaisuuden ja siitä johtuvat kierteet loppumaan kun jos mulla kiristyy päässä niin asiat saa aivan hulluisot mittasuhteet enkä osaa hillitä tai pysäyttää sitä oloa mitenkään. Mulle on epäilty myös epävakaata persoonallisuutta noiden muiden lisäksi kun mieliala saattaa muuttua aivan yhtäkkiä, ihan kun katkaisijaa painamalla, surusta iloon ja siitä taas raivoon ihan yhtäkkiä. Varsinkin jos oon stressaantunut ja väsynyt( mitä on ollut nyt ton vikan työkokeilun jälkeen viimeiset 3vuotta putkeen, tossa oli reilu vuosi kun en päässyt himasta edes kauppaan kun ahdisti ja sapetti vaan niin paljon) niin yksi väärä sana, jos huomaan että toinen vittuilee tarkoituksella, varsinkin jos tietää loukkaavansa mua, niin mulla pimenee aivan täysin kupolissa.

        Toivon nyt vaan että saisin jonkun yhteyden jostain, ajan lekurille joka oikeasti kuuntelisi ja että voisin vaikka tuetusti alkaa tehdä jotain suunnitelmaa, miten löytää joku tasapaino elämään. Ja että kokisin joskus pärjääväni ihan omillani, ilman että iskee viha, syyllisyys ja etten olisi joko turta, katkera tai eri tunteiden jatkuva pyörremyrsky kokoajan. Mulla oli yhdessä vaiheessa todella pitkä hoitosuhde yhden luottoterapeutin kanssa. Samaan syssyyn sain hoidettua yläasteen jopa tosi hyvin läpi kun meni aika tasaisesti ja tiesin haluavani johonkin lukioon. Ei tullut mitään hermopiikkejä eikä muuttujia. Lukiossa tuli sitten kai samaan aikaan itsenäistymiset, tunne-elämän vaikeudet( kun en tunne itseäni yhtään, oon vaan kävelevä tunteidenkanavointiongelma) sekä tietoisuus siitä että oon täysin eksyksissä ja pyytänyt neuvoa/tukeutunut sellaiseen läheiseen ihmiseen joka on puolestaan hakenut multa vaan huomiota ja vallan tunnetta.

        Nyt pitäisi pärjätä itse. Onneksi mulla on kavereita ja ystäviä, jotka ovatkin auttaneet mua ja tukeneet. Heihin välit on vaan myös etääntyneet vähän, tai niin koen. En ole toki itsekään aina jaksanut pitää yhteyttä varsinkaan viimeaikoina kun oon käytännössä erakoitunut himaan. Mutta tuntuu myös että ei ole ollut mitään mitä antaa vastavuoroisesti "takaisin" tai olla läsnä, kun on vaan tuntunut tosi tyhjältä tai sitten ollut ahdistus tai sekava olo. Ystävillä myös työkiireitä joten ovat varmasti myös väsyneitä. Ja tuntuu vaan että yhteys/ yhteinen kanava on vaan kadonnut entisestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe