Katoaminen puhtaseen non-dualistisuuteen

Anonyymi

Gary R. Genardin kirjassa Jeesusksen ja Buddhan Yhteiset elämät sivulla 156 näin:

".... sillä se merkitsee persoonallisesta identiteetistä luopumista kaikissa sen muodoissa - olipa kyse kehosta tai sielusta -nyt ja lopullisesti. Puhtaassa nondualistisessa tilassa tietää kohta katoavansa Jumalaan ja omaksuvansa Hengen korkeamman elämänmuodon. Silloin on tietoinen täydellisestä ykseydestä kohteettomalla tavalla. Lyhyiden väläysten aikana oppii tuntemaan, että kokemus kohteettomasta tietoisuudesta hävittää lopulta kohteettoman tietoisuuden.

Ensimmäinen ajatus luettuani tämän oli se, että sama uskonko fyysiseen kuolemaan, kun katoan kuitenkin... Miten voi olla ykseyttä muiden Jumalan luotujen kanssa, jos ei ole kohdetta? Koen "kohteen" olevan myös ihmisen läsnäolon. Kun koen jonkun ihmisen hengen/sielun mikälie läsnäolon itsessäni, koen, että sekin ON kohde.

nimim. Hämmentynyt

1

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Miten voi olla ykseyttä muiden Jumalan luotujen kanssa, jos ei ole kohdetta?"

      Tässä alkuperäinen kirjoittaja puhuu kolmesta asiasta yhtäaikaa: objekti, kokemus ja subjekti.

      Subjekti on se, joka kokee jotain.
      Kokemus on subjektin sisäinen hetkellinen mielentila.
      Objekti on tietoisuuden kohde.

      Ihmisen mielessä tapahtuu koko ajan jotain. Osa on tietoista, osa ei. Kun mieli poimii jonkin tiedostetuista asioista irralleen muista mielen tapahtumista, siitä tulee objekti -tietoisuuden kohde. Mieli reagoi tähän objektiin ja tämä reaktio aiheuttaa mielentilassa muutoksen. Me kutsumme tätä, yleensä tunteiden muutosta, kokemukseksi.

      Esimerkiksi mieli näkee kauniin asian ja tiedostaa sen (objekti syntyy). Kauneus koskettaa mielessä jotain, josta seuraa vaikkapa ihailu (kokemus syntyy).

      Objektin ei tarvitse olla ruumiin ulkopuolella. Sama asia tapahtuu myös sisäisten kuvien, aistimusten ja ajatusten ollessa objekteja. Objektinavoi olla myös toinen kokemus.

      Esimerkiksi vaimon kanssa kävelyllä vastaan kävelee kaunis nainen. Mielen ensimmäinen reaktio, kokemus, on vaikkapa himo. Mutta koska vaimo on vierellä, niin mieli reagoi himoon ei sallittuna kokemuksena, josta seuraa kokemus syyllisyydestä. Näin mieli reagoi omaan kokemukseensa tuottaen uuden kokemuksen. Sekä himo että syyllisyys voivat siten olla tietoisuuden kohteena, objekteja, jotka aiheuttavat puolestaan erilaisia mielentiloja, kokemuksia.

      Se, mistä alkuperäinen teksti kertoo on tilanne, jossa tietoisuuteen ei poimita mitään erityistä asiaa. Käytännössä mieli ei tartu mihinkään, eikä nosta mitään erilliseksi mielen virrasta. Mieli kokee silloin kokonaisuuden, holistisen tilanteen, jossa ei ole erillisyyttä asioiden välillä. Kirjoittaja kutsuu tätä "kohteettomaksi tietoisuudeksi", jossa objekti sulautuu subjektiin, koska mitään erillisyyttä subjektin ja objektin välillä ei ole.

      Kuten huomasit jo itsekin, termi "kohteeton tietoisuus" on hämäävä. Tässä on edelleen kohde ja se kohde on mielen oma kokemus siitä, että mikään ei ole erillistä. Tästä erillisyyden puuttumisesta seuraa kokemus ykseydestä.

      Non-dualismia on kahdenlaista:

      1) Kaikki on yksi.

      Tämä on helpoin selittää mielen kautta. Mieli on subjekti, joka tuottaa näennäisesti erillisiä objekteja, tietoisuuden kohteita. Se reagoi niihin kokemuksien kautta ikäänkuin ne kuin ne olisivat todella olemassa mielestä erillisinä asioina. Tämä on illuusio. Todellisuudessa on vain yksi mieli ja kaikki erillisyys on harhaa. Kaikki asiat, ainakin ne, jotka ovat aidosti todellisia, ovat pohjimmiltaan, substanssiltaan, mieltä. IOK kutsuu tätä mieltä jumalaksi, mutta perusidea on sama. Ihmisen tarkoitus on päästä eroon harhasta, ymmärtää jumalallinen substanssi ja yhdistyä Jumalan kanssa.

      (Substanssi tarkoittaa jotain, mistä jokin on todella tehty. Esimerkiksi pöydän substanssi voi olla puu. Meren substanssi on vesi. Ihmisen substanssi voi olla sielu tai henki. IOK:ssa substanssi on jumalallinen ja ihminen sulautuukin lopulta Jumalaan.)

      Kirjoittaja käyttää tässä ilmaisua "puhdas non-dualismi". Varsinaisesti se ei kuitenkaan ole non-dualismia vaan substantiaalista monismia. Mutta ilmaisu on käytössä muissakin uskonnoissa, joten....

      2) Kaikki on ei-kaksi.

      Tämä on buddhalaista non-dualismia. Siinä käsitetään, että mieli luo paitsi objektin, niin se luo myös subjektin. Objekti ja subjekti eivät ole tässäkään toisistaan erilliset, mutta ne eivät myöskään ole sama kuten aiemmassa. Tämä johtuu siitä, että buddhalaisuudessa asioilla ei ole lainkaan substanssia. Asioilla ei ole lainkaan perimmäistä luonnetta kuten aiemmassa.

      Toisin kuin aiempi, buddhalaisuus käsittää, että asiat ovat todella olemassa mielen ulkopuolella. Vain meidän käsityksemme niistä on väärä. Ne ovat KUIN illuusio, eivät illuusio. Samoin minä olen todella olemassa, mutta minun käsitys itsestäni (ego) on väärä. Ihmisellä ei ole perimmäistä luonnetta, mutta ihmisellä on kyllä yksilöllinen luonne.

      Miksi tämän eron ymmärtäminen voisi auttaa?

      "Kun koen jonkun ihmisen hengen/sielun mikälie läsnäolon itsessäni, koen, että sekin ON kohde."

      Tämän vuoksi. Paitsi että mieli luo objektin, tietoisuuden kohteen, on myös mahdollista, että mieli luo myös sen subjektin, kokemuksen kokijan. Vain kokemus on, ei kokijaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      461
      8288
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      116
      5711
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      116
      4721
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      230
      4631
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      38
      4533
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      55
      4043
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3900
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      79
      3772
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      45
      3715
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      143
      3640
    Aihe