Maantiede vai maantieto

Anonyymi

Onko sellaista tiedettä edes oikasti olemassa kuin Maantiede.
Koulussa aikoinaan oli maantietoa ja se onkin oikea termi. Oli tasankoa, alankoa, kankaremaata ja ylhiömaata jne...
Pitihän osata ja luetella Pohjamaan joet: "oulun siika pyhä kala, lestin vetelin ähtävän kautta kyröön", jes.
Tiedettäpä hyvinnii,heh.

2

869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Maantiede
      tiede joka tutkii maapallon pintaa, siihen vaikuttavia tekijöitä ja sen alueellisia piirteitä, geografia.
      Suomen maantiede.
      Maantieteen oppikirja.
      Kasvi-, talousmaantiede.
      © 2020 Kotimaisten kielten keskus ja Kielikone

Oulu-, Siika-, Pyhä-, Kala-, Lesti-, Perhon-, Ähtävän-, Lapuan-, Kyrönjoki

• On! Maantiede on nykyään itse asiassa aika laaja-alainen tiede :) Suomen kielellä saat parhaan käsityksen tästä alasta, kun luet lehteä nimeltä Terra ja englanniksi tieteenalan huippujulkaisu on Progress in Human Geography. Molemmat antavat kuvaa siitä, mitä tieteenalalla julkaistaan nykyään. Historiassa maantiede on ollut hyvin erilaista ja sitä on käytetty mm. kolonialistisiin tarkoitusperiin :( Kyllä - tiedekin on aina poliittista. Mutta maantieteen tarkoitus on tutkia mitä vain ilmiötä tällä planeetalla, kunhan se liittyy alueisiin, tilaan, paikkaan tai maisemaan. Eli voit vaikkapa tutkia maantieteessä maapallon fysikaalisia ilmiöitä tai täysin ihmisten luomia ilmiöitä. Almost anything goes. Mutta laaja-alainen ymmärrys on taattu, kun tätä tieteenalaa opiskelee ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16