Fillarissa on alkuperäinen runkolukko ja avaimet ovat tallessa. Haluaisin kuitenkin lisää lukitusta. Katselin u-lukkoja. Testi kertoi, että se on ainoa, jota ei "saksipihdeillä" pysty napsauttamaan poikki. Sitten löytyi myös parin vuoden takaa fillarifoorumilta juttua, jossa kerrottiin, että fillarin omistaja itse oli joutunut pulaan, kun u-lukko ei aennutkaan avaimella.
Millaisista lukituksista löytyy kokemusta, mikä olisi toimiva?
Kiitän tiedoista.
Polkupyörään lisälukitus
17
441
Vastaukset
- Anonyymi
Kun pyörä on lukittu edes jotenkin niin ollaan jo voiton puolella. Ainakaan kukaan kävelyyn kyllästynyt ei saa päähänsä lainata sitä. Runkolukot näyttää vuosien saatossa heikentyneen mutta estävät satunnaisen käyttöönoton. Vaijerilukot on samantapaisia hidastimia mutta ovat helppoja katkaista voimapihdeillä. U-lukot lienee niitä varmimpia ja niitäkin on erilaisia. Mitä paksumpaa materiaalia niin sitä tehokkaampia. Varmin lukitus on silloin kun lukitsee rungosta johonkin tolppaan tai vastaavaan kiinteään esineeseen. Eturenkaan lukitseminen pyörätelineeseen ei ole kovin hyvä ratkaisu vaikka paljon näkeekin. Seuraava lukko on aika näppärä ja antaa mielestäni riittävän murtosuojan. Ihan pienillä pihdeillä ei anna periksi ja rautasahaakin saa käyttää tovin:
https://www.cycli.fi/bontrager-elite-folding-lukko
Muitakin vastaavia löytyy. Halvempi vaihtoehto on karkaistu, mielellään päällystetty ketju ja munalukko tai integroitu lukko mutta em. lukko on kätevämpi.
Sitten on se asian toinen puoli. Ammattivaras tai tarpeeksi motivoitunut kyllä vie pyörän jos niin haluaa. Jos on esim. kallis maastopyörä niin kannattaa pari kertaa miettiä mihin sen jättää. Lyhyt pistäytyminen kaupassa ei ole iso riski mutta pitää huomioida myös paikka. Suuremmilla paikkakunnilla on isommat riskit. Itse käytän kaupunkipyöränä vanhaa maastopyörää jonka menettäminen ei ole iso taloudellinen tappio. Myös pyörän vaatimaton ulkonäkö tuo lisäturvaa vaikka pyörä olisi arvokkaampikin. Jos pyöräparkissa on 100 harmaata pyörää ja yksi kirkasvärinen niin se kirkasvärinen suorastaan huutaa olemassaoloaan ja kiinnittää varkaan huomion. Tilanteesta riippuen pyörä kannattaa jättää paikkaan jossa se ei herätä huomiota. Toisaalta riittävän avoin paikka ei anna varkaalle työrauhaa joten tilanteen mukaan. Varkaita pidetään yleisesti tyhminä mutta oletan että hekin osaavat googlata mitä mikäkin pyörä maksaa ja mikä kannattaa ottaa jos haluaa siitä tietyn summan. Varastettujen pyörien ostajat voivat jopa tilata jonkin pyörän. Parasta ennaltaehkäisyä olisi olla ostamatta tuntemattomalta halpaa pyörää. Jos ei ole kysyntää niin ei kannata varastaa. Lukitus on kuitenkin hyvä hidaste. - Anonyymi
MIkäli pyöränlukituksessa käytetään järeitä keinoja ja varastaminen hankaloituu liiaksi, kostoksi murjovat pyörän käyttökelvottomaksi.
- Anonyymi
Epätodennäköistä mutta mahdollista. Lopputuloksen kannalta aivan sama onko pyörä viety vai tuhottu. Lukitus rungosta esim. kiinteään tolppaan ehkäisee varkauksia tehokkaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epätodennäköistä mutta mahdollista. Lopputuloksen kannalta aivan sama onko pyörä viety vai tuhottu. Lukitus rungosta esim. kiinteään tolppaan ehkäisee varkauksia tehokkaasti.
Juuri näin. U-lukolla tolppaan kiinni.
Lukko kannattaa valita sellainen, jonka saa kivasti pyörään kiinni kun ajaa. Lukko pitää olla myös riittävän iso, että se yltää tolppaan kiinni. Pienempi lukko on taas kätevämpi kuskata, kevyempi ja murtovarmempi kuin kookas lukko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. U-lukolla tolppaan kiinni.
Lukko kannattaa valita sellainen, jonka saa kivasti pyörään kiinni kun ajaa. Lukko pitää olla myös riittävän iso, että se yltää tolppaan kiinni. Pienempi lukko on taas kätevämpi kuskata, kevyempi ja murtovarmempi kuin kookas lukko.Paksu kettinki kulkee vyötärön ympäri kahdesti kierrettyä kätevästi, kiinnitetään jämerällä Abloy lukolla. Rungon pystyputkessa U-lukko ja tarakalla toinen. Etukiekko runkoon kiinni u-lukolla. Toisella u-lukolla lukitaan yhteen takakiekko, pylväs/pyöräteline ja runko. Kettingillä lukitaan vielä molemmat kiekot sekä runko pylvääseen/pyörätelineeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paksu kettinki kulkee vyötärön ympäri kahdesti kierrettyä kätevästi, kiinnitetään jämerällä Abloy lukolla. Rungon pystyputkessa U-lukko ja tarakalla toinen. Etukiekko runkoon kiinni u-lukolla. Toisella u-lukolla lukitaan yhteen takakiekko, pylväs/pyöräteline ja runko. Kettingillä lukitaan vielä molemmat kiekot sekä runko pylvääseen/pyörätelineeseen.
Abloy lukko aukeaa vasaralla napauttamalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Abloy lukko aukeaa vasaralla napauttamalla...
Höpö höpö ei aukea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö ei aukea.
Vasaralla kun napauttaa, niin sanka helähtää palasiksi. Muutama vuosi sitten, taisi olla puoli setsemän -ohjelmassa näytettiin, miten riippulukot vasaralla lyömällä hajoavat. Lukot olivat tosin kiinni viilapenkissa.
- Anonyymi
Runkolikot ovat pääsääntöisesti hyödyttömiä. Ne eivät edes hidasta pyörävarkautta. Hyvä U-lukko jolla lukitaan pyörän runko kiinteään kohteeseen ja haluttaessa lisäksi vaijeri, jolla saa etukiekon kiinni pyörään.
- Anonyymi
Miten mielestäsi "runkolukot ovat pääsääntöisesti hyödyttömiä"?
Ovatko ne liian helposti murrettavia?
vai
Eikö sillä ole mielestäsi merkitystä, että pyörä pitää kuitenkin kantaa pois? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten mielestäsi "runkolukot ovat pääsääntöisesti hyödyttömiä"?
Ovatko ne liian helposti murrettavia?
vai
Eikö sillä ole mielestäsi merkitystä, että pyörä pitää kuitenkin kantaa pois?Pyörän nostaminen pakettiautoon on melko helppoa.
- Anonyymi
Runkolukon lisäksi itsellä ollut Kryptonite Evolution series 4 U-lukko. Suojauksen tehokkuus on toistaiseksi yhden kerran testattu, pyörä vietiin taloyhtiön fillarien säilytystiloista. Todennäköisesti fillari kannettu yön pimeydessä ulos ja lukko on luultavimmin rälläköity tai sahattu poikki jossain muualla. Toivottavasti tuli varkaille edes hiki.
Nyt on uudessa pyörässä taas saman valmistajan sama lukkomalli käytössä, Bikeshopista kotimaasta ostettu. Mukana tulee kätevä pieni asennusteline fillarin runkoon ettei lukkoa tarvitse repussa tai ohjaustangossa kantaa.- Anonyymi
U-lukolla lukittaessa kannattaa katsoa, ettei kaaren väliin mahdu tunkkia.
- Anonyymi
Ei tule hiki jos rälläkällä paloittelee. Ei sellaista lukkoa olekaan jota ei avaa jos on oikeat työkalut. Ja jos olisikin niin kovaa tavaraa ettei rälläkkä pure (Mutta eivät lukot ole) tuo tarvitsisi kaasupillin ja jäähtymisen jälkeen tarvitaan vain tylsää rautasahaa.
- Anonyymi
Harva konna kantaa akkurälläkkää tai edes rajumman pään pulttisaksia mukana, tunkista puhumattakaan. Ainakin taloyhtiön pyöräsuojassa jo kolmella hyvällä lukolla varustettu 3000€ maantiepyöräkin saa olla ihan rauhassa, vaikka viereltä kuulee 1/6 hintaisia kadonneen vähän väliä.
Pyörä karkaistulla kettingillä ja 12 mm vaijerilla telineeseen kiinni, etu ja takarengas vähintään rungossa kiinni...pyörä on taas minuutin lukkojen aukomisen jälkeen valmiina lenkkiin ja lenkin jälkeen minuutti lukitustöitä, ei niin kova homma.
Vaijerissa ja kettingissä lukko on heikoin lenkki, ellei siihen satsaa kunnolla. Abloy Sento 350 sarjan lukko on esimerkiksi sellainen, joka lannistaa konnan kuin konnan. Vielä kun lukon sijoittaa sellaiseen kohtaan pyörätelineeseen nähden, että työkaluilla on vaikea saada siihen kunnon otetta, on voittaja selvä. - Anonyymi
Lukoilla estää satunnaiset varkaat ja huumehörhöt. Ammattilaisilla on sellaiset työkalut ja vehkeet, että pyörä lähtee suurella todennäköisyydellä heidän mukaan. Ammattilaiset menevät varaston ovesta vaikka moottorisahan avulla, jos se siitä on kiinni.
- Anonyymi
Ketjulukko piti kerran poikkaista kun avaimet kadonneet. Ei mennyt metrisillä pulttisaksilla. Kaveri on metallifirmassa töissä ja siellä katkaistiin hydraulileikkurilla. Eihän mistään lukosta sellaiselle vastusta ole mutta totesi, että kovaa tavaraa on kun leikkurin painemittari johonkin arvoon nousi ja lenkki pamahti halki, ei leikkautunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879