Ylläs - Levi maastopyörällä.

Tulevalla viikolla tulee lähdettyä Lappiin kolmen viikon työmatkalle ja tarkoitus on ottaa tuo (sähköavusteinen)maastopyörä mukaan ja käydä vähän lenkkejä ajamassa.
Olisi tarkoituksena polkaista ainakin tuo Ylläs - Levi maastopyöräreitti.
Kartasta reitin katsonut ja pari videotakin on tullut nähtyä, mutta ajattelin kysyä kokemuksia tuosta reitistä, onko minkälainen ajaa ja mitä pitäisi reitille ottaa huomioon? Reitin pituushan on käsittääkseni reilut 50km. (Muutamaan pientä pätkää lukuunottamatta maastossa)
Kaveri alustavasti luvannut ajaa ”huoltoautoa”, eli heittää minut Ylläkselle ja ajaa autolla odottamaan noin puolessa välissä reittiä olevalla kohdalle missä tuo reitti ylittää maantien. Tuossa olisi sitten tarkoitus tehdä akunvaihto sekä juomatäydennys.
Mukaan otan sitten varmuudenvuoksi ainakin yhden uuden sisäkumin, paikkatarvikkeet sekä varaketjut ja sopivat työkalut. Tuonne kun ei taida reitille autolla päästä, niin ei kiinnostaisi Työntää hajonnutta pyörää jotain 10-15km. lähimpää pisteeseen mihin autolla pääsisi.

Onko tuolla Levi-Ylläs suunnalla muita suunnilleen saman pituisia suositeltavia reittejä mitä kannattaisi käydä ajamassa? Jos kelit sallivat (sateella ei tule lähdettyä ajamaan), niin tarkoituksena olisi ehtiä ajamaan 2-3 tuollaista pidempää (noin 50km) reissua ja sitten joku 4-6kpl lyhyempää, luokkaa 15-25km. olevaa maastopätkää.

29

5544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos tosiaan olet ensimmäistä kertaa liikkeellä tuolla seudulla, niin Jounin tai opastuskeskuksen karttamyynnin kautta maastoon. Tarjontaa on ja paljon. Kännyyn appi mukaan.

      Pidemmän päälle reitit tosin alkavat löytyä esimerkiksi pohjoisempana olevien metsäautoteitten varrelta.

    • Anonyymi

      ylläs-levin maksulliset kartat, tämä ainakin hiihtäjien ikuinen itkunaihe, on ajanut monet lomailemaan Rukalle ja Saariselälle.

    • Anonyymi

      Hyvä väli tuo on ajella, itse en kaivannut mitään karttaa, kun on talvella tullut hiihdettyä tuota toistakymmentä kertaa. Tietenkin, kun on ollut märät kelit, niin vettä saattaa paikkapaikoin olla paljon, mutta pahimmat paikat on sorastettu. Homevaarassa on kaadettu mettää.

      Muistelen jonkun sanoneen, että kartta ei pidä täysin paikkaansa, miten se reitti käytännössä menee.

      Lainion nousussa on mukava kääntää avustusta kovemmalle.

      • Itselläni tuo pyörän ajotietokone/pyöränavigaattori (Bosch), löysi kyllä reitit tuolta, näytti olleen noin 90%:sti sama reitti mikä löytyy Jälki.fi:stä (muutamassa kohdassa reitit hieman eroavat toisistaan), pitää vielä verrata miten nuo pitävät paikkansa tuon virallisen Ylläs - Levi reittikartan kanssa.
        Ainakaan aikaisemmin ei ole ollut ongelmia tuon Bosch:n pyöränavin kanssa, sen antamat reitit ovat lähes aina olleet hyvin ajettavia reittejä (muutamaan poikkeusta lukuunottamatta).


      • Anonyymi

        Itse en lähde koskaan maastoon ilman oikeaa karttaa ja kompassia.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni tuo pyörän ajotietokone/pyöränavigaattori (Bosch), löysi kyllä reitit tuolta, näytti olleen noin 90%:sti sama reitti mikä löytyy Jälki.fi:stä (muutamassa kohdassa reitit hieman eroavat toisistaan), pitää vielä verrata miten nuo pitävät paikkansa tuon virallisen Ylläs - Levi reittikartan kanssa.
        Ainakaan aikaisemmin ei ole ollut ongelmia tuon Bosch:n pyöränavin kanssa, sen antamat reitit ovat lähes aina olleet hyvin ajettavia reittejä (muutamaan poikkeusta lukuunottamatta).

        Käynyt nyt eilennä ja tänäin ajamassa molempina päivänä noin 25km lenkit.
        Eilennä kun tuoli kierreltyä tuo Levitunturi metsiä pitkin, niin oli mukavaa baanaa ajella.
        Mutta tänäin kun lähdin vähän tuonne Ylläksen suuntaan, niin reitiltä löytyi kivikoita ja kun oli alkanut sataan yöllä, niin isoja pätkiä oli mutavellinä, tuo oma rengastukseni 27,5 * 2,25 ei oikein toimi tuolla. 29" plussakoon rengastus voisi olla kaikista sopivin.
        Yli puolet samoilla reiteillä ajavista näkyikin olevan "läskipyörillä" liikkeellä, nuo pehmeät kohdat oli hankalia normikoolla liikkeellä olevalle.

        Pitää kyllä katsoa kun tuolle Ylläs -Levi välille lähtee, niin ainakin yksi kuiva päivä saisi olla ennen ajopäivää.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Käynyt nyt eilennä ja tänäin ajamassa molempina päivänä noin 25km lenkit.
        Eilennä kun tuoli kierreltyä tuo Levitunturi metsiä pitkin, niin oli mukavaa baanaa ajella.
        Mutta tänäin kun lähdin vähän tuonne Ylläksen suuntaan, niin reitiltä löytyi kivikoita ja kun oli alkanut sataan yöllä, niin isoja pätkiä oli mutavellinä, tuo oma rengastukseni 27,5 * 2,25 ei oikein toimi tuolla. 29" plussakoon rengastus voisi olla kaikista sopivin.
        Yli puolet samoilla reiteillä ajavista näkyikin olevan "läskipyörillä" liikkeellä, nuo pehmeät kohdat oli hankalia normikoolla liikkeellä olevalle.

        Pitää kyllä katsoa kun tuolle Ylläs -Levi välille lähtee, niin ainakin yksi kuiva päivä saisi olla ennen ajopäivää.

        Kannattanee vuokrata sähköfättäri tuolle päivälle. Nyt ennen ilmaruskaa kalustoa löytyy runsaasti.

        Maaruska on alkamassa ja on nautinnolista ajaa tuo väli väriloistosta nauttien.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Käynyt nyt eilennä ja tänäin ajamassa molempina päivänä noin 25km lenkit.
        Eilennä kun tuoli kierreltyä tuo Levitunturi metsiä pitkin, niin oli mukavaa baanaa ajella.
        Mutta tänäin kun lähdin vähän tuonne Ylläksen suuntaan, niin reitiltä löytyi kivikoita ja kun oli alkanut sataan yöllä, niin isoja pätkiä oli mutavellinä, tuo oma rengastukseni 27,5 * 2,25 ei oikein toimi tuolla. 29" plussakoon rengastus voisi olla kaikista sopivin.
        Yli puolet samoilla reiteillä ajavista näkyikin olevan "läskipyörillä" liikkeellä, nuo pehmeät kohdat oli hankalia normikoolla liikkeellä olevalle.

        Pitää kyllä katsoa kun tuolle Ylläs -Levi välille lähtee, niin ainakin yksi kuiva päivä saisi olla ennen ajopäivää.

        Eilennä tuli sitten tuo Ylläs - Levi reitti ajettua.
        Kokonaisuutena selvästi teknisempi reitti kuin mitä ennakkoon ajattelin olevan.
        Kivikkoa / juurakkoa oli isot osat reitistä ja ne kun loppuivat, niin alkoi kosteikko paikat...

        Taluttamatta (paitsi parit pitkospuut) ajoin kyllä reitin, mutta meinasi loppui miehestä osaaminen ja etenkin pyörästä ominaisuudet monessa osassa reittiä.

        Joten nyt tuli sitten muutaman kuukauden jahkaamisen jälkeen tehtyä tuon reissun inspiroimana toiselle noista asioista jotain ja vihdoin ja viimein tuli tänäin tilattua saksasta uusi pyörä itselle joka toimii paremmin kyseisenkin tyyppisillä reiteillä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eilennä tuli sitten tuo Ylläs - Levi reitti ajettua.
        Kokonaisuutena selvästi teknisempi reitti kuin mitä ennakkoon ajattelin olevan.
        Kivikkoa / juurakkoa oli isot osat reitistä ja ne kun loppuivat, niin alkoi kosteikko paikat...

        Taluttamatta (paitsi parit pitkospuut) ajoin kyllä reitin, mutta meinasi loppui miehestä osaaminen ja etenkin pyörästä ominaisuudet monessa osassa reittiä.

        Joten nyt tuli sitten muutaman kuukauden jahkaamisen jälkeen tehtyä tuon reissun inspiroimana toiselle noista asioista jotain ja vihdoin ja viimein tuli tänäin tilattua saksasta uusi pyörä itselle joka toimii paremmin kyseisenkin tyyppisillä reiteillä.

        Hauska lukea omia vanhoja tekstejä.
        Tuo kohta neljä vuotta sitten ajettu Ylläs - Levi reissu oli varmastikkin se "viimeinen" niitti josta ihastuin tuohon maastopyöräilyyn sähköavusteisilla pyörillä ja siitä se onkin sitten vienyt paljolti mukanaan (tuota kyseistä ajoreissua seuranneena päivänä lähti sitten hiilikuiturunkoinen täysjousto tilaukseen)

        Ensimmäisen kyseisenlaisen pyöräni ( https://aijaa.com/hE8h3t kuva otettu juuri samoina päivinä kun noita vanhoja viestejä kirjoittanut) hommasin ylivuotisena (vm.2017) tarjouspyöränä ihan loppusyksystä 2018 ja siitä se pikkuhiljaa lähti ja johti sitten pyöräkaluston hankintoihin 2020-> ja olemassaolevien pyörien paranteluihin ja siitä lähtien ollut aivan ykkösharrastukseni, ensikuussa taas Lappiin yhdistetylle työ- sekä pyöräily reissulle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Hauska lukea omia vanhoja tekstejä.
        Tuo kohta neljä vuotta sitten ajettu Ylläs - Levi reissu oli varmastikkin se "viimeinen" niitti josta ihastuin tuohon maastopyöräilyyn sähköavusteisilla pyörillä ja siitä se onkin sitten vienyt paljolti mukanaan (tuota kyseistä ajoreissua seuranneena päivänä lähti sitten hiilikuiturunkoinen täysjousto tilaukseen)

        Ensimmäisen kyseisenlaisen pyöräni ( https://aijaa.com/hE8h3t kuva otettu juuri samoina päivinä kun noita vanhoja viestejä kirjoittanut) hommasin ylivuotisena (vm.2017) tarjouspyöränä ihan loppusyksystä 2018 ja siitä se pikkuhiljaa lähti ja johti sitten pyöräkaluston hankintoihin 2020-> ja olemassaolevien pyörien paranteluihin ja siitä lähtien ollut aivan ykkösharrastukseni, ensikuussa taas Lappiin yhdistetylle työ- sekä pyöräily reissulle.

        Upea kuva, pisteet viisi viidestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Upea kuva, pisteet viisi viidestä.

        Hei kiitoksia että joku arvostaa kyseisiäkin kuvia.
        Noita Lappi kuvia on jonkin verran tullut julkaistua , osa onnistuneempia kuin toiset.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Hei kiitoksia että joku arvostaa kyseisiäkin kuvia.
        Noita Lappi kuvia on jonkin verran tullut julkaistua , osa onnistuneempia kuin toiset.

        Aivan peestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan peestä.

        Ei ei, kyllä kuva on hieno maisemineen. Santtuna en tosin kertoisi itsestäni aivan noin paljoa asioita. Ihmisissä on paljon pahoja ilkeitä ja suoranaisia rikollisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ei, kyllä kuva on hieno maisemineen. Santtuna en tosin kertoisi itsestäni aivan noin paljoa asioita. Ihmisissä on paljon pahoja ilkeitä ja suoranaisia rikollisia.

        Mikäs tuossa nyt pitäisi vaara olla jos omia ajolukuvista julkaisee, ainakaan jälkijättöisesti.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mikäs tuossa nyt pitäisi vaara olla jos omia ajolukuvista julkaisee, ainakaan jälkijättöisesti.

        Joku voi jäljittää kuvanottopaikan ja sirotella sinne nastoja.


    • Anonyymi

      Ylläkseltä lähdettäessä kovia nousuja on tuon Lainion lisäksi Aakenuksen jalkaosassa sekä Homevaarassa. Jos akun vaihtaa jo Pyhäjärven kodalla, ei tarvitse säästellä akkua Äkäslompolosta lähdettäessä.

      Vaan onpa tuota reittiä ajettu kapearenkaisella maantiepyörällä ja Jopolla, varmaan mummonmankelillakin.

    • Anonyymi

      Kukas on se tunturi, joka noustaan Nilivaaran jälkeen.

    • Anonyymi

      Levi - Totovaara - Aakenusjärvi - Levi on myös mukava lenkki ajella ja sen selvinnee yhdellä akulla.

    • Anonyymi

      Ihan perseestä nuo Levin reitit. Sopii varmaan ammattilaiselle mutta ei amatöörille. Kauheeta kivikkoa koko reitti. Siinä ei paljon maisemia katella kun katse täytyy pitää uralla ja kattoo minkä kiven välistä renkaan saa menemään. En suosittele amatööreille. Ylläksellä huippureitit

      • Anonyymi

        Maastopyöräreitit Äkäslompolosta lähialueille; Kukas, Kesänki, Lainio jne sopii vain kokeneille harrastajille, joille juurakot ja kiviräykkiöt kelpaa!
        Reitit kesällä todella karmeaa juurakkoa ja kivipolkua! Polkuja ei ole sorastettu tai tasoitettu suurimmalta osin. Näillä poluilla pärjää ainostaan jousto läskipuörillä ja mieluummin sähköavusteisella.
        Talvella tilanne aivan muuta, kun lumi peittää pirunpellon:)


    • Anonyymi

      Lehdissähän oli, että Ylläksen polut menisi pyöräilykieltoon?

      (kaivostoiminta häiriintyy)

      • Anonyymi

        Ympäristökeskus vasta harkitsee mahdollista pyöräilykieltoa osalle poluista, päätöstä ei ole tehty.


    • Anonyymi

      Alueen vuokraamoissa on 10.000 pyörää.

      Meinaako syke lopettaa niiden käytön ?

      • Anonyymi

        Luonnonsuojelullisista tai turvallisuussyistä pyöräily on nyt kielletty seuraavilla kesäreiteillä:

        Palkaskero, Pirunkuru, Varkaankuru ja Tuomikuru sekä Keimiötunturilla ja Sammaltunturilla Ilmatieteenlaitoksen tutkimusaseman polulla.

        Leville pääsee vielä toistaiseksi maaston kautta.


    • Anonyymi

      Luulin ebsin että polkupyörällä, vaan se olikin sähköpyörä

      • Anonyymi

        Hieno ja kallis pyörä onkin kuvan perusteella. Kelpaisi itsellekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno ja kallis pyörä onkin kuvan perusteella. Kelpaisi itsellekin.

        Kelpais kans. Vois myydä ja ostaa oikean pyörän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelpais kans. Vois myydä ja ostaa oikean pyörän.

        Lihasheikkousmies havaittu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hieno ja kallis pyörä onkin kuvan perusteella. Kelpaisi itsellekin.

        Itseasissa tuo kuvanottohetken (syksy 2020) versio jossa iso osa pyörän osista vielä tehtaan jäljiltä, niin ei loppujen lopuksi jälkeenpäin ajatellen ollut mikään kovin kummoinen ominaisuuksiltaan.
        Tuo tuonhetkinen Levi - Ylläs reissu oli oikeastaan ensimmäinen ajokokemus jossa huomasin että pyörän ominaisuudet eivät enään tahdo riittää (ja tuon jälkeen sitten tilasinkin uuden ihan pätevän täysjouston joka on itsellänä yhä, mutta sekin päivitetyillä osilla) ja koska muuten olen oikein hyvin "sinut" (taitaa osua pyörän mitoitus juuri passelina itselleni pienten muokkausten jälkeen), niin kyseistä pyörää olen tähän päivään mennessä tasaisin väliajoin päivittänyt kyvykkäämpään suuntaa, yhteensä varmaan jollain 1000€:n osilla. Uusiksi mennyt ainakin:
        Keula (SrSuntour-> RockShox Judy Silver ilmakeula)
        Jarrut (tektro m285 -> Shimano Deore 6100 + XT Levyt))
        Kiekot (xxx? -> Mavic Crossride)
        Vaihteisto (Deore/Alivio 9s. -> XT/SLX 9s.)
        Voimansiirto (HG50 -> XT)
        Stemmi (110mm -> 80mm)
        Satula (xxx -> Burgtec Cloud)
        Renkaat (Smart Sam -> Racing Ray/Racing Ralph+TPU sisurit)
        Kyseisellä päivityksillä (etenkin keula ja jarrut) pyörä muuttui ihan toisen tason ajokiksi mitä on joskus ollu tehtaan jäljiltä. Myydessähän noin vanhasta pyörästä ei enään juuri mitään saisi, joten ihan omana ilonani pidän.

        Nykyisessa "asussaan" pätevä XC ajokki tasaisehkoille metsäpoluille
        Tuossa viimeisin päivitysversio tuosta muutaman hetken takaa kun kasasin sen auton takakontista ajoon (tulin muutaman päivän etätyölle pyörä mukana).

        https://aijaa.com/j257FY


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2091
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      81
      1990
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1347
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      121
      1126
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1057
    6. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      8
      1002
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      59
      761
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      731
    10. Tämä on ihan selvä juttu

      Olen sinuun rakastunut mies, ei tästä pääse mihinkään nyt vaikka yrittäisi järkeillä jotain himon ja hulluuden välillä,
      Ikävä
      37
      690
    Aihe