SKP vaatii työaikalain uudistusta

Anonyymi

Liki sata vuotta on eletty 8 tuntisessa työpäivässä. Samaan aikaan työn tuottavuus on kohonnut huimasti.
Olisi aika lyhentää työviikon kokonaistuntimäärää.

123

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuuden tunnin työpäivää on esitetty eli 32 tuntista työviikkoa. Uudistuksen voi toteuttaa asteittain.

      • Anonyymi

        Meinaako tuo 32 tuntia sitä, että joka viikko automaattisesta 2 kpl 50% ylitöitä?


    • Anonyymi

      Jaa että SKP "vaatii". No ei lopu kummat kuulumasta. Minkähänlainen painoarvo SKP:n "vaatimuksilla" aloittajan mielestä on? Kun tiedämme, ettei SKP ole edes puoluerekisterissä - saati eduskunnassa.

      • Anonyymi

        Kyllä ! Koko vasemmiston ja ammattiyhdistyliikkeen yhteisellä kamppailulla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ! Koko vasemmiston ja ammattiyhdistyliikkeen yhteisellä kamppailulla!

        Miksi ette vaadi tuloksesta maksamista jolloin työaikansa voi itse määritellä ja palkan saa siitä mitä on saanut aikaan. Sen voi vikkelä tehdä muutamassa tunnissa ja hitaampi sitten vaikka parissa viikossa mutta molemmat saavat samasta tuotannosta saman rahan joka on todella oikeudenmukaista!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Miksi ette vaadi tuloksesta maksamista jolloin työaikansa voi itse määritellä ja palkan saa siitä mitä on saanut aikaan. Sen voi vikkelä tehdä muutamassa tunnissa ja hitaampi sitten vaikka parissa viikossa mutta molemmat saavat samasta tuotannosta saman rahan joka on todella oikeudenmukaista!

        Häh, mitä paskaa kalkkis-fossiili nyt esittää. Et taida sairasvoteellasi ymmärtää ettei työmailla tee töitä yksilöt vaan joukkue. Luuletko, että konelinjan toimiessa sinne voi tulla ja lähteä kultakin työpisteeltä kukin kuinka sattuu, samoin rakennustyömailta, kouluista ym, ym. Jos olisi yhteiskunnan työssäkäynti esittämäsi mukaista niin mieti itse mitä siitä tulisi, jos enää pystys. Puhu järkeviä ja kirjoita edes järkeviä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häh, mitä paskaa kalkkis-fossiili nyt esittää. Et taida sairasvoteellasi ymmärtää ettei työmailla tee töitä yksilöt vaan joukkue. Luuletko, että konelinjan toimiessa sinne voi tulla ja lähteä kultakin työpisteeltä kukin kuinka sattuu, samoin rakennustyömailta, kouluista ym, ym. Jos olisi yhteiskunnan työssäkäynti esittämäsi mukaista niin mieti itse mitä siitä tulisi, jos enää pystys. Puhu järkeviä ja kirjoita edes järkeviä.

        Älä yritä puolusta vanhaa koska se näyttää nyt olevan katoamassa vaan pyri miettimään miten asiat saadaan järjestymään uusin tavoin joilla saadaan parempi tuottavuus ja enemmän vapautta työn tekemiseen!

        Monessa työssähän voidaan thedä omaa osaansa varsin vapaasti, minä ainakin kykenin omissa työtehtävissäni aikoinaan niin palkkatyöläisenä kuin yrittäjänäkin. Kyse on vain siitä osaako järjestää tehtävänsä ja onko kykyä lisätä omaa tuottavuuttaan!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Älä yritä puolusta vanhaa koska se näyttää nyt olevan katoamassa vaan pyri miettimään miten asiat saadaan järjestymään uusin tavoin joilla saadaan parempi tuottavuus ja enemmän vapautta työn tekemiseen!

        Monessa työssähän voidaan thedä omaa osaansa varsin vapaasti, minä ainakin kykenin omissa työtehtävissäni aikoinaan niin palkkatyöläisenä kuin yrittäjänäkin. Kyse on vain siitä osaako järjestää tehtävänsä ja onko kykyä lisätä omaa tuottavuuttaan!

        Siis olet pihalla prosessiteollisuudesta, suomen selkärangasta. Keksippä nyt sitten malli, kuinka kolmivuorotyötä tahdään konelinjalla katkottomasti, niin ettei tuotanto kärsi ja palkkakustannukset nouse, jos vuoroon tullaan ja lähdetään kesken vuoron päättymisen. Mahdollista olisi ajaa neljä kuudentunnin vuoroa mutta silloin nousisi työkustannukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis olet pihalla prosessiteollisuudesta, suomen selkärangasta. Keksippä nyt sitten malli, kuinka kolmivuorotyötä tahdään konelinjalla katkottomasti, niin ettei tuotanto kärsi ja palkkakustannukset nouse, jos vuoroon tullaan ja lähdetään kesken vuoron päättymisen. Mahdollista olisi ajaa neljä kuudentunnin vuoroa mutta silloin nousisi työkustannukset.

        Minulla on aina ollut työn suhteen omat prosessini!

        Ei taida onnistua hallituksenkaan 6 tuntinenkaan ainakaan 3 vuoroisena!

        Kaikki eivät ole noissa kohta häviämässä olevissa tuotantolaitoksissa. Nekin tullevat muuttumaan aikojen kuluessa.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Minulla on aina ollut työn suhteen omat prosessini!

        Ei taida onnistua hallituksenkaan 6 tuntinenkaan ainakaan 3 vuoroisena!

        Kaikki eivät ole noissa kohta häviämässä olevissa tuotantolaitoksissa. Nekin tullevat muuttumaan aikojen kuluessa.

        Siis ajattelet työtä vain omalta kannaltasi, et ymmärrä yhteiskunnan kokonaisuutta. Taidat olla niitä minä, minä minä puolueen jäseniä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis ajattelet työtä vain omalta kannaltasi, et ymmärrä yhteiskunnan kokonaisuutta. Taidat olla niitä minä, minä minä puolueen jäseniä.

        Työ on kaiken perusta, työ on jotain millä me voimme saada hyvinvointia, työ on jotain mitä aina on tehtävä jos aikoo olla omavarainen ja muista riippumaton.

        Meidän tulee jokaisen olla pitämässä yhteiskuntaa pystyssä omalla työllämme, on petturuutta pyrkiä elämään muiden kustannuksella ellei ole sairas tai vajaakykyinen, joita todella pitää hoitaa kunnolla.

        Jos noita et ymmärrä niin mene lataamoon!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Työ on kaiken perusta, työ on jotain millä me voimme saada hyvinvointia, työ on jotain mitä aina on tehtävä jos aikoo olla omavarainen ja muista riippumaton.

        Meidän tulee jokaisen olla pitämässä yhteiskuntaa pystyssä omalla työllämme, on petturuutta pyrkiä elämään muiden kustannuksella ellei ole sairas tai vajaakykyinen, joita todella pitää hoitaa kunnolla.

        Jos noita et ymmärrä niin mene lataamoon!

        Noiden asioiden puolesta olen aina taistellut, mutta oma ajattelutapani siihen on inhimilline, ilman toisten ihmisten riistoa. Lahtarilla kun on aina lahtarin ennakko asenne ja ajatus hyötyä itse suoraan toisen riistosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noiden asioiden puolesta olen aina taistellut, mutta oma ajattelutapani siihen on inhimilline, ilman toisten ihmisten riistoa. Lahtarilla kun on aina lahtarin ennakko asenne ja ajatus hyötyä itse suoraan toisen riistosta.

        Mitä riistoa? Ei meillä riistetä mutta sosialismi riistää niin taloudellisen menestymisen mahdollisuuden kuin vapaudenkin monella tapaa.

        Meidän taloustapamme ei perustu riistään vaan työhön! Se tosin on riistoa jos ei ansaitse palkkaansa mutta vaatii sitä maksettavaksi!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Mitä riistoa? Ei meillä riistetä mutta sosialismi riistää niin taloudellisen menestymisen mahdollisuuden kuin vapaudenkin monella tapaa.

        Meidän taloustapamme ei perustu riistään vaan työhön! Se tosin on riistoa jos ei ansaitse palkkaansa mutta vaatii sitä maksettavaksi!

        Kirjoitit edellä " ellei ole sairas tai vajaakykyinen, joita todella pitää hoitaa kunnolla. " Mitä on nuo yksityiset vanhusten hoitolat joita kokoomus ajoi suomeen satoaja. Joka kunta otti noita kuntansa vanhusten ja sairaiden sijoituspaikaksi. Nyt niitä on jouduttu ottamaan kuntien hoidettavaksi koska ei edes valvonnassa niiden olot parantuneet. Kaikissa niissä oli reilu alimitoitus hoitajissa ja hoitoa ei niissä juuri ollut. Ruoka oli Helsingin keskuskeittiöstä tuotua jota sitten lämmitettiin pitkin suurta suomea. Bisnes menestyi rahantakojana ja voitot vietiin ulkomaille, mutta vanhuksia ja hoitajia sorrettiin. Monissa laitoksissa ei edes oluut sairaanhoitajaa vaan lääkkeet jakoi siivooja. Se siitä lahtarin sorrosta, jos ei pystytä tappamaan niin riistetään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit edellä " ellei ole sairas tai vajaakykyinen, joita todella pitää hoitaa kunnolla. " Mitä on nuo yksityiset vanhusten hoitolat joita kokoomus ajoi suomeen satoaja. Joka kunta otti noita kuntansa vanhusten ja sairaiden sijoituspaikaksi. Nyt niitä on jouduttu ottamaan kuntien hoidettavaksi koska ei edes valvonnassa niiden olot parantuneet. Kaikissa niissä oli reilu alimitoitus hoitajissa ja hoitoa ei niissä juuri ollut. Ruoka oli Helsingin keskuskeittiöstä tuotua jota sitten lämmitettiin pitkin suurta suomea. Bisnes menestyi rahantakojana ja voitot vietiin ulkomaille, mutta vanhuksia ja hoitajia sorrettiin. Monissa laitoksissa ei edes oluut sairaanhoitajaa vaan lääkkeet jakoi siivooja. Se siitä lahtarin sorrosta, jos ei pystytä tappamaan niin riistetään.

        En tunne asiaa isommin joten en kykene ottamaan kantaa. Kuitenkin niin äitini kuin eräs toinenkin tuttuni oli toinen kunnan vanhustenhoidossa ja toinen yksityisessä palvelukodissa. Kävin molempia katsomassa vähintään viikottain ja olisin voinut periaatteessa jäädä kumpaan tahansa paikkaan vaan olin liian terve ja hyväkuntoinen.

        Nytkin noin 8 kymppisenä olen omassa hoidossani, teen viikkojen reissuja omalla pyörillä varustetulla mökilläni, nytkin vajaa viikko sitten kotiuduin noin 4000 km vaellukselta.

        Kun on kohtuu kunnossa niin homma sujuu, monessa hoitolaitoksessakin se sujuu, siitä olen varma.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        En tunne asiaa isommin joten en kykene ottamaan kantaa. Kuitenkin niin äitini kuin eräs toinenkin tuttuni oli toinen kunnan vanhustenhoidossa ja toinen yksityisessä palvelukodissa. Kävin molempia katsomassa vähintään viikottain ja olisin voinut periaatteessa jäädä kumpaan tahansa paikkaan vaan olin liian terve ja hyväkuntoinen.

        Nytkin noin 8 kymppisenä olen omassa hoidossani, teen viikkojen reissuja omalla pyörillä varustetulla mökilläni, nytkin vajaa viikko sitten kotiuduin noin 4000 km vaellukselta.

        Kun on kohtuu kunnossa niin homma sujuu, monessa hoitolaitoksessakin se sujuu, siitä olen varma.

        Joissakin sujuu itsestään, joissakin kunnan ohjauksessa ja jotkut pitää ottaa kunnan hoidettavaksi. Jos takana on vain vanhusten ja hoitajien riisto ja rahantekeminen on lopputuloskin sen mukainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joissakin sujuu itsestään, joissakin kunnan ohjauksessa ja jotkut pitää ottaa kunnan hoidettavaksi. Jos takana on vain vanhusten ja hoitajien riisto ja rahantekeminen on lopputuloskin sen mukainen.

        Jos vielä otat riiston, niin suurinta se on aina ollut kun sosialistit pääsevät valtaan komuloisista puhumattakaan!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Miksi ette vaadi tuloksesta maksamista jolloin työaikansa voi itse määritellä ja palkan saa siitä mitä on saanut aikaan. Sen voi vikkelä tehdä muutamassa tunnissa ja hitaampi sitten vaikka parissa viikossa mutta molemmat saavat samasta tuotannosta saman rahan joka on todella oikeudenmukaista!

        Miten ME voisimme määritellä TULOSKUVIOT niin kuin sanotaan yleisesti? Onkohan SIIVOUS ja Vastaavat työt sama vai eri asia kuin nyt esimerkiksi METALLI-, RAKENNUS- ja SÄHKÖTYÖT? Mitä nyt Pastori ExTyökkäri ja SINIMUSTAT sekä Porvari Don PartaCusi ja Totiset Toverit ehkä haluavat vastata? Mehän nyt Arvoisa Pastori ExTyökkäri ja SINIMUSTAT voimme väittää ihan mitä tahansa aina Sujektiivinen IDEALISMI rs:n määräämällä tavalla. HYVÄ KYSYMYS on nyt vielä se asia, että miten me määrittelemme eri töiden yleissitovuuden varsinkin, kun me emme edes sitä asiaa pysty sanomaan kaikissa tapauksissa, että mitä todella tarkoittaa tässä ja nyt työ ja mitä taas ei. On kai nyt HYVÄ ASIA sanoa, että ihan mitä tahansa Me voimme vetää hatusta, mutta nyt on jo olemassa sekin kuvio, että mitä todella tarkoittaa HATTU Arvoisat Pastorit ja Porvarit sekä PARONIT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ME voisimme määritellä TULOSKUVIOT niin kuin sanotaan yleisesti? Onkohan SIIVOUS ja Vastaavat työt sama vai eri asia kuin nyt esimerkiksi METALLI-, RAKENNUS- ja SÄHKÖTYÖT? Mitä nyt Pastori ExTyökkäri ja SINIMUSTAT sekä Porvari Don PartaCusi ja Totiset Toverit ehkä haluavat vastata? Mehän nyt Arvoisa Pastori ExTyökkäri ja SINIMUSTAT voimme väittää ihan mitä tahansa aina Sujektiivinen IDEALISMI rs:n määräämällä tavalla. HYVÄ KYSYMYS on nyt vielä se asia, että miten me määrittelemme eri töiden yleissitovuuden varsinkin, kun me emme edes sitä asiaa pysty sanomaan kaikissa tapauksissa, että mitä todella tarkoittaa tässä ja nyt työ ja mitä taas ei. On kai nyt HYVÄ ASIA sanoa, että ihan mitä tahansa Me voimme vetää hatusta, mutta nyt on jo olemassa sekin kuvio, että mitä todella tarkoittaa HATTU Arvoisat Pastorit ja Porvarit sekä PARONIT.

        Tulospalkkaus on helppo homma. Määritetään mistä suorituksesta maksetaan kuinkakin paljon. Hinta sovitaan tekijän kanssa ja aletaan hommiin. On sitten yksi lysti kauanko hommaan haluaa käyttää aikaa mutta tuloksen laadun pitää olla sovitun.

        Miksi tähän pastoreita tarvitaan on outoa mutta heillekin voidaan laittaa suorituspalkka, saarna, hautaus, vihkiminen jne tulospalkkauksella!

        Mikä ihmeen yleissitovuus? Taidat taas lähteä jollekin komuloisten polulle, ne on jätettävä tyystin, koska ne tuovat vain kurjuutta ja työttömyyttä. Siitähän nytkin on todisteena noin 300'000 peukalonsa pyörittäjää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden asioiden puolesta olen aina taistellut, mutta oma ajattelutapani siihen on inhimilline, ilman toisten ihmisten riistoa. Lahtarilla kun on aina lahtarin ennakko asenne ja ajatus hyötyä itse suoraan toisen riistosta.

        "Lahtarilla kun on aina lahtarin ennakko asenne ja ajatus hyötyä itse suoraan toisen riistosta"

        Tähän ongelmaan löytyy simppeli ratkaisu. Perustat oman firman. Silloin ei lahtari riistä - olet oma herrasi, vapaa kuin taivaan lintu. Kun firmasi laajenee, voit palkata lisää työntekijöitä ja maksaa niille huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin toiset työnantajat. Eli ei muuta kuin siitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lahtarilla kun on aina lahtarin ennakko asenne ja ajatus hyötyä itse suoraan toisen riistosta"

        Tähän ongelmaan löytyy simppeli ratkaisu. Perustat oman firman. Silloin ei lahtari riistä - olet oma herrasi, vapaa kuin taivaan lintu. Kun firmasi laajenee, voit palkata lisää työntekijöitä ja maksaa niille huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin toiset työnantajat. Eli ei muuta kuin siitä vaan.

        Kapitalismissa ei käy sellainen menetelmä, jossa joku yhtiö maksaisi voitosta suuremman osan työntekijöille. Pankit ja luottolaitokset ovat kapitalistien käsissä. Ne kaatavat nurin "edistykselliset yhtiöt".
        Kapitalistit kaatavat nurin suuriakin hyvin tuottavia yhtiöitä kaappausmielessä. Tästä on hyvänä esimerkkinä Suomessa 1990 luku. Rosvoyrittäjät rosvosivat ja valtio tuki prosessia.
        Ahon ja Lipposen hallitukset tuhosivat sadoittain toimivia yrityksiä jaa vetivät lisäksi hommasta valtion tuet. Kokoomuspuolue toimi prosessinj tukirankana.
        Luultavasti saamme samansuuntaisia tietoja korona-ajasta muutaman vuoden kuluttua. Yrittäjien ja kapitalistien välinen kilpailu on armoton. Kukin lisäksi pyrkii kuppaamaan valtiota eli palkkatyöläisten verovaroja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kapitalismissa ei käy sellainen menetelmä, jossa joku yhtiö maksaisi voitosta suuremman osan työntekijöille. Pankit ja luottolaitokset ovat kapitalistien käsissä. Ne kaatavat nurin "edistykselliset yhtiöt".
        Kapitalistit kaatavat nurin suuriakin hyvin tuottavia yhtiöitä kaappausmielessä. Tästä on hyvänä esimerkkinä Suomessa 1990 luku. Rosvoyrittäjät rosvosivat ja valtio tuki prosessia.
        Ahon ja Lipposen hallitukset tuhosivat sadoittain toimivia yrityksiä jaa vetivät lisäksi hommasta valtion tuet. Kokoomuspuolue toimi prosessinj tukirankana.
        Luultavasti saamme samansuuntaisia tietoja korona-ajasta muutaman vuoden kuluttua. Yrittäjien ja kapitalistien välinen kilpailu on armoton. Kukin lisäksi pyrkii kuppaamaan valtiota eli palkkatyöläisten verovaroja.

        Työntekijöiden pitää pyrkiä osakkaaksi yritykseen, josta haluavat enemmän kuin palkkansa. Osakkaana saa, jos tulos on hyvä ja positiivinen, osinkoa joka on suhteessa omistuksen määrään, mikä on oikein.

        Edistyksellisiksi mainitut eivät ole kaatuneen pankkeihin ja muihin luottolaitoksiin vaan siihen edistyksellisyyteensä. Hyvänä esimerkkinä vaikka OTK ja SOK, joista ekan edistys ei ollut tuloksenteossa ja siksi toinen SOK edelleen pärjää päivittäistavaroissa kilpaillen vuoroin johdossa ollen K-kaupan kanssa.

        -90 luku oli surkea, olimme liikaa luottaneet Suuren ja Mahtavan menestykseen. Sinne vientiin oli noussut runsaasti yrityksiä, jotka eivät olleet lainkaan seuranneet muun maailman markkinoita. Kun Suuri ja Mahtava kaatui niin yrityksiä meni perässä, koska niillä ei ollut markkinoita lännessä. Se oli kuten komucoronakin pelkkää sosialismin aikaansaamaa kurjuutta!

        Kun rahaa tarvitaan eikä verotus tuota niin pitää turvautua säästöihin joita omistetut yritykset esittävät. Niitä kun myydään niin suurin tarjous voittaa. Se on paras hinta sillä hetkellä ja veikkaan, jotta ay mafia olisi voinut tehdä parempia tarjouksia jos katsoi niiden menneen liian halvalla.

        Yrittäjien ja kapitalistien välinen kilpailu? Voisitko laajemmin tuoda tuot kilpailua esiin! Minä en moista havainnut yli 30 vuotisen yrittäjyyteni aikana. Tuo on jotain missä ei ole sen enempää perää kuin järkeäkään!


    • Anonyymi

      1970 luvun taitteessa lyhennettiin 6 päiväinen ja 45 tuntinen työviikko viisipäiväiseksi ja 40 tuntiseksi. 50 vuotta on kulunut.
      Työajan lyhennys vähentäisi työttömyyttä.

      • Anonyymi

        Ja kova oli lahtarilla huuto ja poru jo silloinkin, kun työmies sai koko lauvantaipäivän vapaaksi.


    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen on ajankohtainen keino jakaa työtä, Ihmislle jää aikaa olla perheensä kanssa, harrastusksissa, itsensä sivistämisessä.
      Työajan pidentäminen toimisi päinvastoin. Työttömyys lisääntyisi.

    • Anonyymi

      Sosiaalidemokraattien puheenjohtaja nosti SDP:n puoluekokouksessa 24.8.2020 teeman uudelleen esiin. SKP:llä asia on ollut vuosia poliittisena tavoitteena.
      Sanna Marin lausui: "on luotava selkeä visio ja konkreettiset askelmerkit siitä, millä tavoin Suomi voisi edetä kohti lyhyempää työaikaa ja suomalaiset työntekijät kohti parempaa työelämää”.

      Marinin lausunto nosti välittömästi Kokoomuksen ja Perussuomalaiset huutokuoroon teesillä, että Marin haluaa kuolettaa Suomen talouden. Pääomapiireistä on sama teesi kuulunut aina kun työväenliike on tarttunut työajan lyhentämisvaatimukseen ansiotasoa alentamatta.
      1970 luvulla kukaan tuskin huomasi mitään vaurioita kun viisi tuntia poistettiin viikkotyöajasta.
      Työajan lyhentämisvaatimus on saanut arvovaltaa taakseen. Ammattiliitoissa työntekijöiden tulisi tarttua asiaan pontevasti.

    • Anonyymi

      Täytyy oikeistoyrittäjille sanoo, että siinähän tulee pari tuntia paivässä lisää aikaa kuluttaa, niiin kyllä kokkareetkin sitten suostuu työajan lyhentämiseen.

    • Anonyymi

      SKP on siis SDP:n linjoilla asiassa. Yhteistyö on voimaa!

      • Anonyymi

        Skp:n voimat ova onneksi kuihtuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skp:n voimat ova onneksi kuihtuneet.

        Kaikki äänet ovat tarpeen hyvän asian ajamisessa!


    • Jos haluat tulla toimeen 1800 luvun ansiotasolla niin huomattavasti työaika riittää sen ansaitsemiseen.

      Teet vain työnantajasi kanssa uuden teidän välisenne työsopimuksen ja homma järjestyy!

      • Anonyymi

        Sehän on jo pitkään ollut tiedossa, että extyöloisen työelämän ihanteet ovat 1800 luvulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on jo pitkään ollut tiedossa, että extyöloisen työelämän ihanteet ovat 1800 luvulta.

        Minä elän aina tätä päivää vastoin kuin minkään sortin sosialismi!


      • Anonyymi

        Kysyin asiaa henkiöstö johtajalta, sanoi ettei onnistu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysyin asiaa henkiöstö johtajalta, sanoi ettei onnistu.

        Miksi henkilöstöjohtajalta? Miksi et joltakulta joka tarvitsee työntekijää?

        Henkilöstöjohtaja tuskin on työntekijän tarpeessa!

        Opettele myymään työpanostasi tarvitsevalle!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Miksi henkilöstöjohtajalta? Miksi et joltakulta joka tarvitsee työntekijää?

        Henkilöstöjohtaja tuskin on työntekijän tarpeessa!

        Opettele myymään työpanostasi tarvitsevalle!

        Henkilöstö johtaja nyt sattuu vastata tässä yrityksessä näistä asioista johon olen itseni myynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöstö johtaja nyt sattuu vastata tässä yrityksessä näistä asioista johon olen itseni myynyt.

        On muitakin yrityksiä!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        On muitakin yrityksiä!

        kuten...


      • Anonyymi kirjoitti:

        kuten...

        Kymmenin tuhansinhan niitä on! Tietysti riippuu millä alalla toimit mutta en usko montaakaan alaa olevan jolta löytyy vain yksi yritys. Jos on niin olet todella valinnut väärän alan. Tai sitten perusta oma yritys, niin minäkin aikanaan tein! Se oli tosi hyvä ratkaisu vaikka jo aiemminkin olin kohtuudella palkattu.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kymmenin tuhansinhan niitä on! Tietysti riippuu millä alalla toimit mutta en usko montaakaan alaa olevan jolta löytyy vain yksi yritys. Jos on niin olet todella valinnut väärän alan. Tai sitten perusta oma yritys, niin minäkin aikanaan tein! Se oli tosi hyvä ratkaisu vaikka jo aiemminkin olin kohtuudella palkattu.

        Tämä yritys on 100 ihmistä työllistävä perheyritys, pääosa tuotannosta menee vientiin. Yritys noudattaa suomen lakeja ja alalla olevaa työehtosopimusta, toimihenkilöiden osalta on voimassa heidän työehtosopimus. Vuosittain maksetaan tulospalkkio ja tuotantoa ajetaan urakkatyönä. Eli kuten henkilöstöpäällikkö sanoi, emme neuvottele erillisiä palkkaa tms. koskevia sopimuksi henkilöstön kanssa, noudatamme voimassa olevia lakeja, asetuksia ja alalla olevaa työehtosopimusta. Näin toimimalla takaamme vakaan työyhteisön joka keskittyy tuotantoon eikä sooloiluun ja saamme säilytettyä osaavan pitkäaikaisen henkilökunnan jonka ammattitaito on korkealla tasolla, emme näe kuin suuria haittoja ja riitoja henkilökohtaisessa palkkauksessa joka toisi todennäköisesti myös suuren henkilöstön vaihtuvuuden, sitä ei toiminta kestäisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä yritys on 100 ihmistä työllistävä perheyritys, pääosa tuotannosta menee vientiin. Yritys noudattaa suomen lakeja ja alalla olevaa työehtosopimusta, toimihenkilöiden osalta on voimassa heidän työehtosopimus. Vuosittain maksetaan tulospalkkio ja tuotantoa ajetaan urakkatyönä. Eli kuten henkilöstöpäällikkö sanoi, emme neuvottele erillisiä palkkaa tms. koskevia sopimuksi henkilöstön kanssa, noudatamme voimassa olevia lakeja, asetuksia ja alalla olevaa työehtosopimusta. Näin toimimalla takaamme vakaan työyhteisön joka keskittyy tuotantoon eikä sooloiluun ja saamme säilytettyä osaavan pitkäaikaisen henkilökunnan jonka ammattitaito on korkealla tasolla, emme näe kuin suuria haittoja ja riitoja henkilökohtaisessa palkkauksessa joka toisi todennäköisesti myös suuren henkilöstön vaihtuvuuden, sitä ei toiminta kestäisi.

        Tuo on kohta historiaa!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Tuo on kohta historiaa!

        Oikeinko meinaat ruveta kumoamaan lait ja asetukset. Mikä bolsevikki susta on nyt tullut. Korona hoitaa ihmiset niinkuin yrityksetkin markkinavoimien alaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeinko meinaat ruveta kumoamaan lait ja asetukset. Mikä bolsevikki susta on nyt tullut. Korona hoitaa ihmiset niinkuin yrityksetkin markkinavoimien alaiseksi.

        En mkinä mutta jos asiaan ei puututa kovalla kädellä niin ay mafia jatkaa sitä hommaa!

        Me ihmisethän olemme aina olleet riippuvaisia markkinoiden toliminnasta, sen kun sinäkin vielä opit ymmärtämään niin olosi helpottuu. Ei ole muuta keinoa markkinoiden aikaansaamaa talouden vaihtelua vastaan kuin kerätä suuret säästöt omista palkoistaan.

        Jo Joosef aikoinaan Egyptissä opetti siinä asiassa faaraoita ja siitä kerrottiin ussan tunnilla mutta ehkä et ymmärtänyt ottaa opiksi!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        En mkinä mutta jos asiaan ei puututa kovalla kädellä niin ay mafia jatkaa sitä hommaa!

        Me ihmisethän olemme aina olleet riippuvaisia markkinoiden toliminnasta, sen kun sinäkin vielä opit ymmärtämään niin olosi helpottuu. Ei ole muuta keinoa markkinoiden aikaansaamaa talouden vaihtelua vastaan kuin kerätä suuret säästöt omista palkoistaan.

        Jo Joosef aikoinaan Egyptissä opetti siinä asiassa faaraoita ja siitä kerrottiin ussan tunnilla mutta ehkä et ymmärtänyt ottaa opiksi!

        Sinä nyt saat jättää faaraot ja joosefin historiaan. Funtsaa kuitenkin sitä, että jos eu hajoaa niin mitenkä käy velkojen ja sitoumusten, kuinka ne jaetaan?. Huonossa tuurissa ja velkojista riippuu se onko suomi silloin velkojien omistama ja orjakansa raataa heidän hyväkseen, Turun porvaritkin. On suorastaan poliittista hulluutta, ettei lakia suomen kiinteistöjen ja maaomistuksen ostamisesta tai omistamisesta ulkomaisin kapitaalein ole saatu aikaan. Nyt jos koskaan se on tehtävä, eu vetelee viimeista viisivuotis kauttansa. Mutta näin se lahtarinjohdossa on aina ollut, ajaudutaan ajopuuna mihin sattuu ja sitten selitellään ja koitetaan maalata historian seinän mustuutta vakoiseksi. Syytä etsitään sieltä mistä sitä ei löydy, eli työväestöstä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt saat jättää faaraot ja joosefin historiaan. Funtsaa kuitenkin sitä, että jos eu hajoaa niin mitenkä käy velkojen ja sitoumusten, kuinka ne jaetaan?. Huonossa tuurissa ja velkojista riippuu se onko suomi silloin velkojien omistama ja orjakansa raataa heidän hyväkseen, Turun porvaritkin. On suorastaan poliittista hulluutta, ettei lakia suomen kiinteistöjen ja maaomistuksen ostamisesta tai omistamisesta ulkomaisin kapitaalein ole saatu aikaan. Nyt jos koskaan se on tehtävä, eu vetelee viimeista viisivuotis kauttansa. Mutta näin se lahtarinjohdossa on aina ollut, ajaudutaan ajopuuna mihin sattuu ja sitten selitellään ja koitetaan maalata historian seinän mustuutta vakoiseksi. Syytä etsitään sieltä mistä sitä ei löydy, eli työväestöstä.

        Mietippä ensin miten se Suuri ja Mahtava hajosi, vaikka sen piti sosialismeineen olla ikuinen!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Mietippä ensin miten se Suuri ja Mahtava hajosi, vaikka sen piti sosialismeineen olla ikuinen!

        Aivan siihen samaan psykopaattien ja rikollisten vedärykseen mihin eu myös tulee hajoamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan siihen samaan psykopaattien ja rikollisten vedärykseen mihin eu myös tulee hajoamaan.

        NL yhteiskunta loppui koska se ei kyennyt uudistumaan ja seuraamaan aikaansa vaan toimi kuten sosialistit vielä tänäänkin profeettojensa oppien mujkaan. Ne profeetat elivät toista aikaa, joten sosialistiset yrityksetkin elintason nostoon ovat tuhoon tuomittuja. Vain porvarillinen talous on kyennyt aikaansaamaan hyvinvointia muillekin kuin puolueiden pomoille.

        EU ei ole samanlainen poliittiseen uskontoon perustuva kuin sosialismi tai kommunismi, vaan se on edelleen kehityskelpoinen. Suurimmat ongelmat piilevät entisten kansandemokratioiden eli jälkikommunististen maiden hallinnoissa. Siitä jo näkee, ettei siihen suuntaan ole menemistä!


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        NL yhteiskunta loppui koska se ei kyennyt uudistumaan ja seuraamaan aikaansa vaan toimi kuten sosialistit vielä tänäänkin profeettojensa oppien mujkaan. Ne profeetat elivät toista aikaa, joten sosialistiset yrityksetkin elintason nostoon ovat tuhoon tuomittuja. Vain porvarillinen talous on kyennyt aikaansaamaan hyvinvointia muillekin kuin puolueiden pomoille.

        EU ei ole samanlainen poliittiseen uskontoon perustuva kuin sosialismi tai kommunismi, vaan se on edelleen kehityskelpoinen. Suurimmat ongelmat piilevät entisten kansandemokratioiden eli jälkikommunististen maiden hallinnoissa. Siitä jo näkee, ettei siihen suuntaan ole menemistä!

        N-liiton hajoamiseen oli lukuisia eri syitä ja sen syntymiseen oli lukuisia eri syitä, niitä kuitenkaan luettelematta. Yleistyksenä kumpaankin voidaan sanoa, että ihmisen rikollisuuteen suuntautumattoman vapaantahdon rajoittaminen, alistamalla ihminen osaksi etäältä johdetun hallinnon alamaisuutta, tuottaa joukon ajattelevia yksilöitä jotka pyrkii muuttamaan omia olosuhteitaan.

        Mitä tulee eu:n uskonnollisuuten et taida olla selvillä sen synty ja alkujuurista. Katolinen kirkko paaveineen on alusta asti tuossa ollut mukana. Paavin valta sopi pohjolaan huonosti ja 30vuotisen sodan seurauksena saimme pohjolan vapautettua tuosta euroopan valtiaasta. Rikollisuus ja petos joka ympäröi eu:n jakamia tukia ja muita rahoja on suorastaan katastrofi ja suurta riistoa, suomessakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        N-liiton hajoamiseen oli lukuisia eri syitä ja sen syntymiseen oli lukuisia eri syitä, niitä kuitenkaan luettelematta. Yleistyksenä kumpaankin voidaan sanoa, että ihmisen rikollisuuteen suuntautumattoman vapaantahdon rajoittaminen, alistamalla ihminen osaksi etäältä johdetun hallinnon alamaisuutta, tuottaa joukon ajattelevia yksilöitä jotka pyrkii muuttamaan omia olosuhteitaan.

        Mitä tulee eu:n uskonnollisuuten et taida olla selvillä sen synty ja alkujuurista. Katolinen kirkko paaveineen on alusta asti tuossa ollut mukana. Paavin valta sopi pohjolaan huonosti ja 30vuotisen sodan seurauksena saimme pohjolan vapautettua tuosta euroopan valtiaasta. Rikollisuus ja petos joka ympäröi eu:n jakamia tukia ja muita rahoja on suorastaan katastrofi ja suurta riistoa, suomessakin.

        Jos katsoit ykköseltä "Kirjeet ilman allekirjoitusta" niin huomaat mihin komuloiset aikaansa käyttivät sen sijaan, että olisivat kehittäneet yhteiskuntaansa vapaan demokratian suuntaan. Heidän mielestään kannatti yrittää löytää ihmisiä jotka kertoivat totuuden siitä millaista DDR:n arki oli. Mitalli niille olisi pitänyt antaa koska he kertoivat niistä ongelmista joita kommunismin harjoittaminen valtauskontona heille oli tuonut.

        Nyt sitten SS pyrkii meille sitä samaa soopaa alkaa tuomaan! Vasemmisto on kurjuuden generaattori! Niin sosialismi kuin kommunismikin hajoittavat kaiken!


    • Anonyymi

      – Olihan se mahtavaa aikaa. Työntekijät voivat kaikin puolin paremmin ja yrityksen tuottavuus parani, Svanfors tiivistää.
      https://yle.fi/uutiset/3-11522955

      Vaasalaisen tehtaan pääluottamusmies puhuu kokemuksesta 20 vuoden takaa.
      Lyhyemmän työajan puitteissa yhtiön tuottavuus kohosi eli voitot kasvoivat, vaikka ansiotaso oli sama kuin 8-tuntisen aikana.
      Samanlaatuista kokemusta on laaejmminkin.

    • Anonyymi

      Kannatan työajan lyhennystä. Se korvautuu hyvin nopeaan työn tuottavuuden nousulla. Kapitalismi ei enää muutenkaan kykene täystyöllistymään. Päinvastoin.
      Välttämättömät tuotteet kyetään rakentamaan lyhyemmälläkin työajalla.

    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen on välttämätön ja hyödyllinen kansantaloudelle. Se myös edistää työntekijöiden mahdollisuuksia sivistää itseään enemmän.

      • Anonyymi

        Totta turiset veli hyvä!


    • Anonyymi

      SKP on ollut aina ja on yhä työväen puolella, vaikka vaikutusmahdollisuudet ovatkin nykyään melko vähäiset. Valitettavasti!

      • Anonyymi

        Oletko koskaan miettinyt, mistä tuo mainitsemasi tosiasia mahtaa johtua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt, mistä tuo mainitsemasi tosiasia mahtaa johtua?

        Ainakaan ei ole kyse sattumasta tai huonosta tuurista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt, mistä tuo mainitsemasi tosiasia mahtaa johtua?

        Helppoahan se on päätellä. SKP on työväen puolella siksi, että kaikki puolueen jäsenet ovat rehellistä työväkeä. M.O.T


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoahan se on päätellä. SKP on työväen puolella siksi, että kaikki puolueen jäsenet ovat rehellistä työväkeä. M.O.T

        ..kaikki puolueen jäsenet ovat rehellistä työväkeä. M.O.T...

        Voihan se noinkin olla. Mutta on myös niin, että vain aivan pienen pieni vähemmistö rehellisestä työväestä on SKP:n kannattajia. Valtaosa rehellisestä työväestä kannattaa muita puolueita. Ja tämän tosiasian seurauksia on mm. SKP:n poistaminen puoluerekisteristä.


      • Extyökkäri
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoahan se on päätellä. SKP on työväen puolella siksi, että kaikki puolueen jäsenet ovat rehellistä työväkeä. M.O.T

        Tarkoittanet suoraan sanoen, molemmat jäsenet?


    • Anonyymi

      Ihmiset eivät tarvitse nurkkiinsa jatkuvasti kasvavaa krääsäpaljoutta. Yhtiöiden mainoshenkilöt propagoivat kutakuinkin näin. Osta uusi tarvike entisen tilalle vuoden välein vaikka se kestäisi 10 vuotta. Näinhän tuotannon volyymi kasvaisi, mutta kasvaisi turhan tuotannon nimissä.

      Työajan lyhentäminen ja kaikkien työkykyisten työllistäminen olisi merkittävä sosiaalinen uudistus. SKP:n ja muidenkin esittämä välttämättömän työajan lyhentäminen on tarpeellinen.
      Yksityisiä työnarkomaaneja on aina. Vapaaehtoisesti voi itsekukin värkätä mitä haluaa mutta elinehtojen rajana työaikaa voi ja tulee lyhentää.

    • Anonyymi

      Ylityön tekeminen pitää kieltää lailla, niin saamme valtavasti uusia työpaikkoja!

    • Anonyymi

      Sanna Marinille pisteet, koska nosti teeman korkealla tasolla esille.
      Työajan lyheneminen on jatkunut pari sataa vuotta. Pahimmillaan työaika oli aikuisille 14 - 16 tuntia kuutena päivänä viikossa. Samaan aikaan aina 7 vuotiaat lapsetkin saatiin laillisesti laittaa työhön.
      Teknologian kehitys edesauttaa tuottavuuden kohoamista ja antaa samalla ainekset työn rasittavuuden alentamiseksi.

      Työaika ei ole koskaan alentunut omistajien aloitteesta eikä myöskään palkka kohonnut. Vaatimus työajan lyhentämiseksi on ajankohtainen. Toteutus kestää vuosia. Ammattiliitoissa asia tulisi nostaa keskustelun aiheeksi.

    • Anonyymi

      SKP:llä on siis parempia vaatimuksia kuin koko nykyoppositiolla yhteensä!

      • Anonyymi

        Näinhän se on ollut ja on näköjään vieläkin!


      • Anonyymi

        "SKP:llä on siis parempia vaatimuksia ......."

        Kai sentään ymmärrät, että puoluerekisteristä pois potkittu hyttyssarjan puolue ei voi "vaatia" yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Kyllä työajan lyhentämiselle.
      Nykyaikainen teknologia kykenee tuottamaan kaikki välttämättömät perustarpeet.

      • Anonyymi

        Oikeastaan työntekijöitä ei juuri enää tarvita muualle kuin suunnitteluun, johtamiseen, hankintaan ja myyntiin. Duunarit alkavat olla aika turhia jo monella alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan työntekijöitä ei juuri enää tarvita muualle kuin suunnitteluun, johtamiseen, hankintaan ja myyntiin. Duunarit alkavat olla aika turhia jo monella alalla.

        Ei nyt sentään, työtehtävät vain muuttuu.


    • Anonyymi

      Työn tuottavuus kohoaa kaiken aikaa. Viimeinen teknologinen edistys, digitaalitekniikka on edistänyt tuotantoa kaikilla aloilla. Minne menee hyöty kun lähes jokainen kapitalistinen valtio valittaa varojen katoamisesta. Työttömyys on pysynyt korkealla tasolla. Työajan lyhennys on tarpeellinen.

    • Anonyymi

      SKP:n esitys on varteenotettava. Myös demarien Marin on tuonut esiin saman asian.

    • Anonyymi

      Onkos se Sanna Marin taas asialla, - eipä taida likalla olla minkäänlaista yhteiskuntavastuuta, tekee vain velkaa ja velaksi eletään. Kyllähän sitä nyt täytyisi tehdä työtä enempi ja maksaa velkoja pois ja korkojakin. Ei se kukaan anna rahaa velaksi, ettei tarvitse maksaa koskaan pois, puhumattakaan, että korot nousevat, kuin pullataikina.
      On turha luulo, että jotkut käyvät elättämään jouten niskoittelevia, se on ainakin varmaa, että nälkä siinä tulee leipäjonossakin seisoskellessa Li Anderssonillekin, kädet seläntakana tai takotaskussa.

      • Anonyymi

        Onneksi Sanna ei sentään toiminut niin kuin Halla-aho v. 2015, joka päästi tänne heti 32 000 mamua elätettäväksemme. Ja velkarahalla tietysti.


    • Anonyymi

      Työaikalain uudistus ei vähennä työvoimaa tippaakaan. Työtä jaettaisiin suuremmalle joukolle, niille 400 000 työttömälle.
      Työajan pidennysvaatimukset ovat edesvastuuttomat.

    • Anonyymi

      Työehtosopimusten purkusuunnitelma toteutuessaan johtaisi kansantaloudelliseen katastrofiin. Aina tulisi olemaan aloja ja yrityksiä, jotka eivät kapitalistien keskinäisessä kilpailussa pärjää. Silloin lasketaan palkkaa tai palkan osia. Sama yhtiö voi olla lirissä muutaman vuoden välein ja palkka putoaisi puoleen entisestään. Sitä seuraisi, että hyvin tuottavat yhtiöt lähtisivät lisävoittojen hakuun, koska muutkin niin tekevät. Työehtosopimukset minimiansiona katoaisivat. Työvoimamarkkinoilla astuisi voimaan viidakon laki. Kilpailu työvoiman arvon alentamiseksi. Lopulta ulkomaiset yhtiöt olisi pakotettu omissa maissaan polkemaan palkkoja.

      Todellisuudessa näin on jo osittain. Voittoa kasvatetaan valtion tukiaisilla ja jotka eivät kuulu lainkaan markkinatalouteen. Työläisen palkan verot kierrätettään takaisin omistajille. Kapitalistiset markkinat ovat sekaisin. Mittava veronkierto on seuraus kapitalismin sairaudesta kyetä kehittämään tuotantovoimia eteenpäin.
      Työajan lyhentäminen ansiotasoa alentamatta on välttämätön. Se työllistäisi, toisi valtiolle tuloja. Epäkelvot yritykset annettaisiin kaatua ja tukiaiset lakkautettaisiin tai niitä kohdennettaisiin tiukalla seulalla.

      • Anonyymi

        Ainakin nykyinen hallitus maksattaa tämän lapsillamme ja lastenlapsillamme. Heille raha kasvaa puussa josta vaan käydään se poimimassa.
        Itselläni on käsitys, että rahaa tulee kun jotain tuotetaan ja myydään se. Nyt sitten on esillä se, että kun taloudella meneen niin hyvin, että voidaankin alkaa tekemään vähemmän työtä. Tuotetaan vähemmän mutta varmaankin pitäisi maksaa nykyisin sovitun työajan palkka?
        Nyt kolmivuoroa pyöritetään 3*henkilöstö varamiehet ja kohta 4*henkilöstö varamiehet. Sama sisääntuleva raha joten joku tässä yhtälössä nyt mättää. Eihän noissa halvempien paperimiesten maissa kuten Saksassa ja Ruotsissakaan ole mitään 30-tuntisia työviikkoja.


    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen veisi teknologista kehitystä etenpäin. Kun sen ohella kumottaisiin Sipilän hallituksen leikkauset sivistystoimeen, kehitystrendi kasvaisi enemmän.

      "NL yhteiskunta loppui koska se ei kyennyt uudistumaan ja seuraamaan aikaansa vaan toimi kuten sosialistit vielä tänäänkin profeettojensa oppien mujkaan."

      Neuvosto-Venäjä laati lain 8 tunnin työpäivästä. Muu maailma myöhemmin seurasi.
      Se oli ensimmäinen sosialismin suuri saavutus. Toisena tuli kansan sivistystason kohottaminen.
      Osittain lausuma sisältää todellisuutta. Loppupeleissä, joka johti NL:n sortumiseen ei noudatettu marxilaisuutta ja siksi maa sortui vieden mukanaan Euroopan kansandemokratioita.
      Teknologia on vapaa politiikasta. Teknologian kehityksen ehto on tieteellinen tieto. Siihen NL satsasi alkuaikoina suuresti. Myös kansainvälinen yhteistyö tuotti. Loppupeleissä tieteellis-tekninen vallankumous eteni lännessä nopeammin. NL:ssa kehityksen jarruna oli kaavamainen kansantalouden johtaminen, 5-vuotissuunnitelmasta tehtiin laki, joka esti joustavan muutoksen tuotannossa. Kun NL valmisti yhteisyrityksen Italian Fiatin kanssa, sitä parjattiin sosialismista luopumisena. Japanilaisten tiedetään halunneen yhteisyrityksiä myös jo 1960 -70 luvuilla. Jos NL olisi lähteneyt laajemmin mukaan, se seisoisi maailmassa hajoamattomana. NL olisi palauttanut hieman NEP-politiikkaa ja mennyt eteenpäin kuten Kiina 1970 lopusta lähtien. NEP-politiikka olisi estänyt tekonologian tuonnin esteet lännestä.
      Kiina korjasi sen missä NL missasi.
      Tässä yleiset faktat. Niiden mukana mennään. NL loi huiman teollisuuden kehityksen ja sosiaalisen järjestelmän mutta pienillä virheillä missasi kaiken.

      Lännen kapitalismi jatkaa vanhoilla virheillään. Se elää pakotteista pakotteisiin, Kukaan ei enää tiedä missä ja miten pakotteet ovat. Olemassaoleva sosialismi etenee NEP:n kautta ja astelee kohti maailman herruutta. Venäjä, mikäli vahvistuisi edelleen oligarkkien kapitalismina, jäisi jälkeen entistä enemmän surkuhupaisana kapitalistivaltiona, vapaana riistovaltiona.

      Maailman luonnonvaroja riistetään yli kestokyyyn. Kuuden tunnin työpäivä on ihan kohtuullinen.

    • Anonyymi

      Jonkinlainen työajan lyhentäminen on täysin mahdollista.

    • Anonyymi

      Maailman luonnonvarat eivät kestä jatkuvaa kulutuksen kasvua.
      Työajan lyhennys on täysin mahdollista eikä sen tarvitse johtaa edes tuotteiden vähenemiseen. Tuottavuuden nousu seuraa mukana.
      Lisätuotetta voidaan ohjata ympäristökriisin torjumiseen.

    • Anonyymi

      Lääkäripulasta liittyen soteuudistukseen antoisa artikkeli kansalaiselta K. Salonen US-Blogissa.

      Ote:
      "Tilanteeseen olisi vähittäinen ratkaisukin, mutta se ei terveydenhuoltoalan ja poliitikkojen verkostojen ja riippuvuussuhteiden takia kiinnosta edes vasemmistoliittoa. Olen ehdottanut Pelkistettyä sotea, joka poistaisi yksityisen terveydenhuollon, lääkehuolto mukaan lukien, erityisaseman. Ratkaisun avain olisi purkaa kokonaan yksityisen puolen nykyinen mahdollisuus hyödyntää julkista puolta ja täydellisen kilpailutilanteen luominen. Lääkäri ei esimerkiksi enää voisi toimia julkisella puolella oman yksityisen vastaanottonsa sisäänheittäjänä.

      Pitäisi olla täysi ajasta ja paikasta riippumaton valinnanvapaus, jossa terveydenhuolto lääkkeineen olisi maksuton. Yksityisellä puolella saisi suorakorvauksen julkisen puolen omakustannushintaan asti ja loput maksaisi jokainen itse. Tällaisella järjestelmällä valtion ja kansalaisten kustannukset asettuisivat automaattisesti ilman mitään sääntelyä edullisimmalle tasolle. Valtio ei joutuisi maksamaan asumistukeen verrattavaa hintojen kohoamista kiihdyttävää korvausta yksityisille. Järjestely olisi kansalaisille myös sujuvin mahdollinen ja se pysäyttäisi lääkäreiden palkkojen hallitsemattoman nousun.

      Pelkistetyssä sotessa olisi myös järjestelmän sisäinen kilpailua vastaava maan parhaita asiantuntijoita hyödyntävä mekanismi, Terveyshallituksen kehitys- ja innovaatioyksikkö, jonka avulla kehitys saataisiin ilman epäilystä vahvemmaksi kuin mihin voidaan päästä yksityisten yritysten välisessä kilpailussa. "

      Keskimmäinen kappale kertoo olennaisen siitä, miten soteuudistus tulisi tehdä.
      Terveydenhuoltohenkilöstön määrää tulee kasvattaa julkisen sektorin tarpeet edellä.

    • Anonyymi

      SKP on ihan oikeassa myös tässä työajan lyhentämisasiassa. Kuten monessa muussakin asiassa.

      • Anonyymi

        Sanna Marin ja SDP ovat ajamassa samaa asiaa.


    • Anonyymi

      Sipilän hallitus teki väärän päätöksen pidentää työaikaa. Työaikaa voidaan ja on pakko lyhentää. Vapaaehtoisesti voi tehdä niin kauan kuin jaksaa. Palkkatyössä ylitöistä tulee luonnollisesti eritysikorvaus.
      Tulevaisuuden näköpiirissä on jatkuva ammatillisen sivistyksen kohottaminen, moniammattisuus ja välttämättömän työn lyheneminen.

    • Anonyymi

      Olemassaolevaa työtä pitää jakaa tasaisemmin, jotta sitä riittää kaikille. Ellei näin tehdä johtaa se sosiaaliturvakulujen nousuun ja työttömien yhä suurenevaan määrään ja ongelmien lisääntymiseen. Palkkatyö kun on sitä parasta sosiaaliturvaa.

    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen tulee välttämättömänä uudistuksena lähivuosina esiin. Muoto on auki. Työpäivän lyhentäminen tai eläkeiän alentaminen tai lisälomilla. Miten vain mutta kuitenkin.
      Jo yksistään monitoimiammattilaisuus ja jatkuva ammatilllisen sivistyksen ylläpitäminen vaatii koulutusta.

      • Anonyymi

        Ja juuri siksi nykyhallitus parantaakin koulutusmahdollisuuksia sadoilla miljoonilla euroilla.


    • Anonyymi

      Porvarillinen taloustiede väittää työajan lyhentämisen vievän talouden allikkoon.
      Totuus on toisenlainen.

      Otetaan Suomi mallimaaksi.
      1800 luvulla työaika oli 12-14 tuntia kuutena päivänä viikossa kapitalismissa yleisesti.
      Suomen vuotuinen työaika oli 2600 tunnin kieppeillä 1920 luvullla. 8 tunnin työpäivä, 48 tunnin työviikko.
      Nykyisin vuotuinen työaika on n. 1700 tuntia.
      Kas kummaa. Samana aikana maataloussuomi muuttui teollisuussuomeksi. Kansantalous on kohentunut reippaasti.

      1920 luvulla vuosilomat olivat 4-7 päivää.
      Nykyisin 24 30 päivää talviloma.
      Erinäisiä juhlapyhiä on asetettu vapaapäiviksi. Vapunpäivä tuli vapaapäiväksi 1945.
      Jokainen työajan lyhennys on korvattu suurin piirtein ansiotason alentumatta.

      Työväenluokka, työväenliike ja ammattiliitot ovat keskeisesti vaatineet mainittuja uudistuksia.
      Takapakki: Sipilän hallitus (Kepu, PS ja KOK) pidensivät elämänkaaren työaikaa vaikka maassa on vallinnut parikymmentä vuotta korkea työttömyys.
      Työaikaa voidaan lyhentää.

      • Anonyymi

        Eläköön siis työväenluokka, koska ilman sitä ei kapitalismi voi koskaan toimia!


    • Anonyymi

      Työaikaa voi lyhentää ansiotasoa alentamatta. Taloudellisesti se ei ole ongelma.

      • Anonyymi

        On se ongelma EK-mafian mielestä.


    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen tulee olemaan seuraava suuri sosiaalinen uudistus. Sen puolesta lippu on nostettu salkoon.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti kannatettava asia!!!!

    • Anonyymi

      Työajan lyhentäminen voi vähentää irtisanomisiin ja lomautuksia. Useissa maissa koronakriisiin onkin jo vastattu tukemalla työajan lyhentämistä. Itävallan työajan lyhentämisen tuesta voitaisiin ottaa mallia myös Suomessa.

    • Anonyymi

      Kaikki liput liehumaan 6 tuntisen työpäivän puolesta punaiset ja valkoiset.!!!!!

    • Anonyymi

      Ammattiosastoissa kannattaa ottaa esille keskustelu työajan lyhentämisestä.

    • Anonyymi

      Työaikalain muutosta ei voi kauaa kiertää. Tuotantovoimien kehitys vaatii sitä.
      Tunnus on vaikea. Siksi siitä tulee jutella kaiken aikaa kavereiden kanssa.

    • Anonyymi

      Monet insinöörit tukevat lyhyempää työpäivää.

    • Anonyymi

      Korona vie kadun tallaajien huomiota. Suuren rahan omistajat eivät nuku. He tahtovat vielä enemmän voittoa kansan ahdingosta riippumatta. EK-mafia on esittänyt uhkavaatimuksen. He aikovat ottaa täydellisen isäntävallan. Se tarkoittaa monien työelämän lakien poistamista.
      Työajan lyhennystavoite jää sekin varjoon. Ei saisi. Siihen mahdollisuus, se on mahdollisuus. Ammattiliitoissa siitä on puhuttukin. On syytä puhua puhua vastakin.
      Olemassaoleva lisätyö tuottaa liikaakin. Maailman luonnonvarat ovat vaarassa loppua. Ympäristö saastua.

    • Anonyymi

      Olkoon kaduntallaajien tahtotila työajan lyhentämisestä oikeutettu. Se työllistäisi suuren joukon työttömiä.

    • Anonyymi

      Työtä kannattaa jakaa tasaisemmin jotta useammilla olisi mahdollisuus itsensä elättämiseen!

    • Anonyymi

      Vihreiden puolueohjelmassa on tavoite saada kaikille 6 tuntia/pv. Mahtava tavoite vai mitä?

      • Anonyymi

        Loistava ehdotus ja ihan toteutuskelpoinenkin vielä.


      • Anonyymi

        Ja vihreiden palkkatyöläiset noudattavat jo 6 tunnin työaikaa. Siistiä.


    • Anonyymi

      Tietotekniikka sulkee koko ajan pois ruumiillista työvoimaa. Tuottavuuden kehitys on huimaa. Vähemmällä työajalla voidaan tuottaa kaikki tarvittava ja jopa enemmänkin.
      Ansiotasoa alentamatta.

      • Anonyymi

        Niinhän asia on.


    • Anonyymi

      Onhan niitä kokeiluja asiasta jo ollut useita ja aina on todettu tuottavuuden ja työtyytyväisyyden kasvaneen. Miksi asiassa ei siis edetä? Syy on EK-mafian ja sen oikeistolaisten marionettipuolueiden, jotka pyrkii täysin toiseen suuntaan.

    • Anonyymi

      Säännöllisen työajan lyhennys tulee väistämättä eteen. Mikäli ammattiliitot olisivat aktiivisempia asian suhteen, sen voimaantulo nopeutuisi.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-12100560
      Nuoret usein hiostuksen ja painostuksen alaisena ja vailla kunnollista työopastusta.
      Ylipitkät työajat normaalia. Nuoret eivät uskalla kieltäytyä työpaikan menettämisen uhalla.

      • Anonyymi

        Tuohon kun lisätään vielä "Paikallinen sanelu"-oikeus työnantajille niin ...


    • Anonyymi

      Kapitalistit haluavat lisätä työläisten työtunteja ja laskea ansioita.

    • Anonyymi

      SKP on tässäkin asiassa edelläkävijä ...

    • Anonyymi

      Työn tuottavuus nousee. Työajan lyhentäminen on mahdollista ja välttämätöntä.

      • Anonyymi

        SKP on asialinjalla kuten aina!


    • Anonyymi

      SKP:n pitäisikin olla hallituksessa viisaine ajatuksineen.

    • Anonyymi

      Oikeiston opein ja tavoittein olisimme menossa suuntaan, joka mm. Amerikassa on ollut arkea jo vuosia. Siis siihen, ettei matalapalkka-aloilla työskentelevät tule toimeen palkallaan. Tarvitaan useampi työpaikka jotta pienistä virroista saa revittyä toimeentulon jolla tulee jotenkin toimeen. Eläkettä ei kerry ja sairastuminen tai loukkaantuminen ilman kattavaa vakuutusta saattaa koitua taloudelliseksi katastrofiksi. Samaan aikaan osakkeenomistajat repivät käsittämättömiä voittoja panematta omaa elämäänsä mitenkään peliin.

      Siksi vasemmiston valta tulevissakin hallituksissa on ehdottoman tärkeää!

      • Anonyymi

        Marin 2 olisi se paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marin 2 olisi se paras vaihtoehto.

        Juuri niin. Parempaa hallitusta ei meillä ole ollutkaan kymmeniin vuosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Parempaa hallitusta ei meillä ole ollutkaan kymmeniin vuosiin.

        Marinin vasemmistohallituksen saavutuksia kelpaakin luetella.

        Sote saatiin valmiiksi, vanhustenhuollossa hoitajien aliresurssointi on kielletty lailla ja jokaisen lapsen oikeus varhaiskasvatukseen on palautettu. Pienimpiä eläkkeitä on korotettu, työttömiä kepittänyt aktiivimalli on purettu, työttömien karensseja on lyhennetty, maksuton oppivelvollisuusuudistus on toteutettu, koulutukseen on satsattu, terveydenhuollon asiakasmaksuja ja lasten päivähoitomaksuja on alennettu ja tukien indeksijäädytykset on purettu. Tämä kaikki on tehty tilanteessa, jossa koronan kurittamia yrityksiä on autettu 20 miljardilla eurolla työllisyyden hyväksi ja samaan aikaan kuntia on tuettu mittavasti, jotta koronalasku on saatu maksettua joka puolella Suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marinin vasemmistohallituksen saavutuksia kelpaakin luetella.

        Sote saatiin valmiiksi, vanhustenhuollossa hoitajien aliresurssointi on kielletty lailla ja jokaisen lapsen oikeus varhaiskasvatukseen on palautettu. Pienimpiä eläkkeitä on korotettu, työttömiä kepittänyt aktiivimalli on purettu, työttömien karensseja on lyhennetty, maksuton oppivelvollisuusuudistus on toteutettu, koulutukseen on satsattu, terveydenhuollon asiakasmaksuja ja lasten päivähoitomaksuja on alennettu ja tukien indeksijäädytykset on purettu. Tämä kaikki on tehty tilanteessa, jossa koronan kurittamia yrityksiä on autettu 20 miljardilla eurolla työllisyyden hyväksi ja samaan aikaan kuntia on tuettu mittavasti, jotta koronalasku on saatu maksettua joka puolella Suomea.

        Pakko olla ihan ylpeä Vasemmiston saavutuksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko olla ihan ylpeä Vasemmiston saavutuksista!

        vasemmistoa äänestäneet voivatkin nyt kulkea ihan "rinta rottingilla".


    • Anonyymi

      Työtä pitää jakaa useammalle koska työpaikkoja ei vaan ole jokaiselle.

      • Anonyymi

        6h / päivä olisi ihan passeli nykypalkalla.


    • Anonyymi

      Vaikka työntekijällä olisikin kova halu tehdä läpi viikon töitä, niin onko se mitenkään järkevää jaksamisen ja työn jäljenkään kannalta?
      Ja onko se kova halu tehdä viikonloppuylitöitä lopulta työntekijän oma toive – vai sanooko työnantaja X, että teepä nyt nämäkin tunnit, tai lähde kävelemään.

      • Anonyymi

        Näinhän se monessa työpaikassa on, mutta silloinkin kannattaa liittyä AY-liittoon niin sieltä saa apua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe