ongelmani on aika vähäpätöinen mutta minua suuresti häiritsevä. olen kohta kolme kuukautta asunut yhdessä poikaystäväni kanssa, tunnettu jo 4 vuotta. hänellä on todella huonot hampaat koska ei ole nuorempana niitä hoitanut mutta minusta hän ei hoida niitä vieläkään tarpeeksi säännöllisesti. miten tästä voisi huomauttaa ettei kolauta toisen huonoa itsetuntoa entisestään tai loukkaamatta toista?? mieheni on hyvin herkkä ja tämä hampaiden kunto arka asia hänelle. hän ei ole pessyt kolmeen päivään ollenkaan hampaita. minä itse pesen aamuin illoin. mitään hajuhaittoja ei ole joten siitäkään en voi valittaa että henki haisee... (ja mies polttaa vieä tupakkaa.) onko kukaan ollut samassa tilanteessa?? asia vaivaa minua mutta toisen loukkaaminen pelottaa ja suhdekin vasta näin alussa...onko tämä edes sellainen asia mistä minulla on oikeus huomauttaa kun asia ei minua muuten haittaisi, vain huolettaa että miehellä putoaa hampaat suusta ennen aikojaan koska ei niitä hoida. vituttaa.
suuhygienia
18
2400
Vastaukset
- Rixu
Munkin mies oli laiska hampaanpesijä kun tavattiin, mä taas en osaa nukkua jollen pese hampaita iltaisin.
No, mä hommasin meille sähköhammasharjan ja aina kun itse olin pessyt hampaat vaihdoin harjan, laiton siihen tahnaa ja ojensin sen sitten miehelleni. Eipä kehdannut kieltäytyä niin hyvästä palvelusta ja siinä telkkua katsellessa se nykyäänkin surraa kiltisti hampaansa puhtaiksi joka ilta.
Että tällanen tarina. ; )- apua kaipaava
Miten huomautit asiasta vai lykkäsitkö vaan harjan käteen että tossa on, rupeepas pesemään?? luulisi että aikuinen ihminen tajuaisi itsekin huolehtia hampaistaan...=/ kai se on pakko jotain tehdä tai muuten pää repeää, olen itse aika fanaattinen hampaideni suhteen, enkä voi kuvitellakaan meneväni nukkumaan pesemättä hampaitani, saati tekemättä sitä kolmeen kokonaiseen päivään!!=/ asia on alkanut jo ärsyttämään niin paljon että mieskin sen kohta jo huomaa. varsinkin kun miehen hampaat ovat jo todella huonossa kunnossa ja sitten vielä valittelee asiasta eikä tajua hoitaa niitä.
- Jaskaxx
apua kaipaava kirjoitti:
Miten huomautit asiasta vai lykkäsitkö vaan harjan käteen että tossa on, rupeepas pesemään?? luulisi että aikuinen ihminen tajuaisi itsekin huolehtia hampaistaan...=/ kai se on pakko jotain tehdä tai muuten pää repeää, olen itse aika fanaattinen hampaideni suhteen, enkä voi kuvitellakaan meneväni nukkumaan pesemättä hampaitani, saati tekemättä sitä kolmeen kokonaiseen päivään!!=/ asia on alkanut jo ärsyttämään niin paljon että mieskin sen kohta jo huomaa. varsinkin kun miehen hampaat ovat jo todella huonossa kunnossa ja sitten vielä valittelee asiasta eikä tajua hoitaa niitä.
Jos minun emäntäni huomauttaa jostakin epäkohdasta, katsotaan miten asia saadaan kuntoon. En minä siitä mitenkään pahastu.
Kai osatekijä on sekin, että ex haukkui minut kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin syystä. - apua kaipaava
Jaskaxx kirjoitti:
Jos minun emäntäni huomauttaa jostakin epäkohdasta, katsotaan miten asia saadaan kuntoon. En minä siitä mitenkään pahastu.
Kai osatekijä on sekin, että ex haukkui minut kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin syystä.hienovaraisesti vihjaisin tekstiviestillä sähköhammasharjan ostosta- ei mitään kommenttia tullut kyseiseen asiaan...mistä johtuu että jotkut ihmiset ei halua pitää huolta hampaistaan????? haloo...tai mistä se on kiinni, vastatkaa nyt jotkut jotka tunnistivat itsessään saman vian. ;)
- Jaskaxx
apua kaipaava kirjoitti:
hienovaraisesti vihjaisin tekstiviestillä sähköhammasharjan ostosta- ei mitään kommenttia tullut kyseiseen asiaan...mistä johtuu että jotkut ihmiset ei halua pitää huolta hampaistaan????? haloo...tai mistä se on kiinni, vastatkaa nyt jotkut jotka tunnistivat itsessään saman vian. ;)
Minulla on se puoli kunnossa.
- keinot peliin
apua kaipaava kirjoitti:
hienovaraisesti vihjaisin tekstiviestillä sähköhammasharjan ostosta- ei mitään kommenttia tullut kyseiseen asiaan...mistä johtuu että jotkut ihmiset ei halua pitää huolta hampaistaan????? haloo...tai mistä se on kiinni, vastatkaa nyt jotkut jotka tunnistivat itsessään saman vian. ;)
Ensiksikin, jos et tuollaisesta asiasta uskalla huomauttaa, niin entäs sitten kun "se" on viikon pesemättä, etkö huomauta, jos sattuisi loukkaantumaan.
Jos et pysty sanomaan suoraan, käytä keinoja, sano illalla, että nyt pisulle ja hammaspesulle, että minäkin pääsen. Osta huulirasvaa ja sano, ensin hammaspesulle ja sitten kokeillaan uutta rasvaa. Kysy, joka pesit sen ja hampaasi, että päästään lakanoiden väliin. Keinoja on satoja ja pian siitä tulee tapa.
Harjaamattomuuden syy voi olla myös ientulehdus ja harjaaminen on epämiellyttävää. Osta "hammaspulloharjoja" (saa apteekista), tosi mukavia ja siinä sitten molemmat rassaatte teeveetä katsellessa, voi mahdollinen ientulehduskin laantua. On myös desinfioivia suuvesiä apteekista, molemmat purskuttelemaan. Keksi sillekin joku selitys, sulla on joku ien kipeä ja haluat yhteisen purskuttelun.... - apua kaipaava
keinot peliin kirjoitti:
Ensiksikin, jos et tuollaisesta asiasta uskalla huomauttaa, niin entäs sitten kun "se" on viikon pesemättä, etkö huomauta, jos sattuisi loukkaantumaan.
Jos et pysty sanomaan suoraan, käytä keinoja, sano illalla, että nyt pisulle ja hammaspesulle, että minäkin pääsen. Osta huulirasvaa ja sano, ensin hammaspesulle ja sitten kokeillaan uutta rasvaa. Kysy, joka pesit sen ja hampaasi, että päästään lakanoiden väliin. Keinoja on satoja ja pian siitä tulee tapa.
Harjaamattomuuden syy voi olla myös ientulehdus ja harjaaminen on epämiellyttävää. Osta "hammaspulloharjoja" (saa apteekista), tosi mukavia ja siinä sitten molemmat rassaatte teeveetä katsellessa, voi mahdollinen ientulehduskin laantua. On myös desinfioivia suuvesiä apteekista, molemmat purskuttelemaan. Keksi sillekin joku selitys, sulla on joku ien kipeä ja haluat yhteisen purskuttelun....toki sanoisin tuostakin jos esim. henki haisisi kuin mätäraato iltapusun yhteydessä mutta kun ei se haise=/ tai sitten rupeen valehtelemaan että se haisee että saan miehen pesulle...=/ toki alapesut pitää hoitaa jo itsenikin kannalta ettei tule virtsaputkentulehduksia, siitä kyllä sanoisin heti jos mies ei niitä pesuja hoitaisi. mutta tuosta suuhygieniasta on vaikea sanoa kun mies kerran ei siitä juuri perusta. tai kun siis asia ei ole hänelle niin tärkeä ellei siitä ole haittaa muille. nooh, täytyy keksiä jotakin=)
- Rixu
apua kaipaava kirjoitti:
Periaatteni oli etten aikuiselle ihmiselle ala huomauttelemaan asiasta, vaan ohjaan hänet ihan uudenlaiseen hygienia-ajatteluun vähän niin kuin varkain. Ojentelin vaan harjaa muina naisina niin kauan, että toinen tottui tapaan. Nykyään hän siis hakee itsekin harjan kaapista. Huutelee välillä mullekin joko olet pessyt ja jos vastaan että en, niin hän tuo harjan mullekin. Toki on iltoja jolloin hän ei muista pestä hampaitaan, mutta minä en niistä kerroista meteliä nosta.
Tiesin kokemuksesta, että tähän mieheen ei tehoa käskeminen eikä holhoaminen, häntä pitää käsitellä ovelammin ja kunnioituksella. - apua kaipaava
Rixu kirjoitti:
Periaatteni oli etten aikuiselle ihmiselle ala huomauttelemaan asiasta, vaan ohjaan hänet ihan uudenlaiseen hygienia-ajatteluun vähän niin kuin varkain. Ojentelin vaan harjaa muina naisina niin kauan, että toinen tottui tapaan. Nykyään hän siis hakee itsekin harjan kaapista. Huutelee välillä mullekin joko olet pessyt ja jos vastaan että en, niin hän tuo harjan mullekin. Toki on iltoja jolloin hän ei muista pestä hampaitaan, mutta minä en niistä kerroista meteliä nosta.
Tiesin kokemuksesta, että tähän mieheen ei tehoa käskeminen eikä holhoaminen, häntä pitää käsitellä ovelammin ja kunnioituksella.taidanpa kokeilla tuota. samoilla linjoilla meilläkin ollaan tuon käskemisen suhteen, luulisin...
- Sisse
Pelkääkö sun mies hammaslääkäriä? Se on ehkä suurin syy ihmisten hammasongelmiin. Kun aikansa skagaa lääkäriin menoa, menee kalusto (ainaki omasta mielestä) niin huonoon kuntoon ettei sitä enää "kehtaa" näyttää lekurille.
Pelko pitäis käsitellä pois tieltä, vasta sitten tapahtuu muutos käytöksessäkin. Nykyajan hammashoitohan on tarvittaiessa täysin kivutontakin.
Käytä rakkautta apuna ja vetoa miehen järkeen. Eihän asiaa voi iänkaiken väistelläkään.
Vaikka kunnon sanasota, mutta riko se hyssyttelyilmapiiri ja nosta kissa pöydälle.
Jos suhde on yhdestä loukkaantumisesta kiinni niin eipä se sitten kovin vakavalla pohjalla koskaan kai ollutkaan... - gemini
viittä vaille valmiina hammashoitajana voin kertoa sulle muutamia tosiasioita...
jos poikaystäväsi ei harjaa hampaitaan moneen päivään, plakkia kertyy hampaisiin aika suuret määrät. plakki pitäisi harjata joka päivä pois hampaista. jos näin ei tee, plakista tulee hammaskiveä. ja jos hammaskiveä ei käy poistattamassa säännöllisesti, hammaskivi etenee ikenien alle ja aiheuttaa parodontiitin (eli hampaiden kiinnityskudostulehduksen) jonka ansiosta sun poikaystäväsi menettää hampaat.
lisäksi jos sun poikaystäväsi tykkää napostella tai muuten syödä sokeripitoisia ruokia/juoda sokeripitoisia juomia, ne aiheuttavat hampaiden karioitumista, varsinkin jos hampaita ei harjaa tai pureskele xylitol-purkkaa tai imeskele fluoritabletteja.
ja jos sun poikaystäväsi pelkää hammaslääkäriä, niin kerro, että paikkaukset ym. voi tehdä nukutuksessakin.
ja jos joskus tulevaisuudessa saatte lapsia, niin tämä huono suuhygienia ja bakteerit voivat siirtyä teidän lapsiinne. että onko se sitten hyvä juttu...
suoraan sanottuna: yritä saada poikaystäväsi hammaslääkäriin. kokoproteesit ovat varmaan ennemmin tai myöhemmin hänelle ajankohtaiset, ja ne ei ole mitään halpoja ja kivoja juttuja...
älä nyt tietenkään töksäytä hänelle suoraan näitä juttuja, mutta nämä on tosiasioita...- hammaskeiju
Mitä luulet, eikö ne ketkä hampaitaan pese, ole tietoisia näistä asioista,joista sä nyt valistit. Varmaan nekin, jotka eivät jostain syystä niin tee, tietävät miksi pitäisi. Onko teillä hyvä hammashoitaja ollut psykologiaa ollenkaan koulutuksessa, kun et osannut kovin olleelliseen tarttua. Oleellistahan on se, miksi jotkut laistavat hammashygienian. Joittenkin arvioitten mukaan se viestii suoraan ihmisen henkistä hyvinvointia.
Nuo vinkit joissa ojennellaan hammasharjaa lempeästi mutta päättäväisesti on hyviä, vaativat vaan paljon rakkautta ja viitseliäisyyttä, ja on upeaa jos sellaista löytyy. Myös se että kaupasta tuottaa hammasvälineitä on hyvä, tekstarein muistuttaa ettei vaan unohda. Parhaimpia keinoja lie tehdä asiasta samalla tavalla yhteinen tapa kuin lapsena olisi pitänyt jo tehdä. Mutta että hampaita pestään telkkari katsellessa, sohvalla rassataan hammasvälejä, niin mulla käy kuvotus. Mihin syljetään se moska mitä löytyy, mihin hampaitten huuhteluvesi.. Varmaan tämäkin on parempi tyyli kuin mitä joskus on nähnyt vanhainkodeissa, jossa ikääntynyt ottaa syötyään tekarit sormiinsa ja alkaa imeskelemään niitä puhtaaksi, mutta kuitenkin aika yököttävää sekin.
Itse olen niin yliherkkä likaisille hampaille, että ne on ehdoton turnoff. Ei se, jos ne nyt vaan sattuu olemaan jossain töhnässä,vaikka syödyn pizzan jälkeen, mutta jos/ kun hampaista näkee, ettei sinne ole harjan kanssa kajottu miesmuistiin en pääse siitä yli mitenkään. Tosin, kuten aiemmin sanoin, harvoin hampaitten pesemättömyys on ainoa oire. Monasti hiusten/ kainoloitten pesu kulkee käsikkäin sen kanssa, ja ikävä kyllä myös osittain alapään pesun kanssa.
Ei se, jos on paikatut, vaikka vinksvonks hampaat, mutta jos ne on pesemättömät, ja kuin Rooman rauniot. Se kertoo omaa karua kieltään, jota ei voi olla huomioimatta.
Itseasiassa meillä on töissä menossa parhaillaan episodi, jonka yhtenä osana on pesemättömät hampaat, ja tilanne on kärjistynyt niin, että varmaankin työkaverille piakkoin sanotaan asiasta, eikä enää kovinkaan hienotunteisesti, kun hänen lähellään on huono olla, kun suu haisee kuin joukkohauta. - faktoista
lisäksi mieheni pesee hampaansa, silloin kun pesee, niin heti töistä tultuaan, eli ennen kuin ehtii pistää suuhunsa mitään. onhan siitä varmaan enemmän hyötyä kuin ei mistään, mutta eikö se ole aika turhaa jos sen jälkeen kuitenkin syödään vielä ruoka ja juodaan mahdollisesti sokeripitoisia juomia...?? pitäisihän ne hampaat pestä vielä syönnin jälkeenkin, ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi...kyllä mieheni tietää varmaan alitajuntaisesti mitä hänellä on vielä edessä jos ei hampaitansa harjaa mutta antaa asian vaan olla. ei niitä hampaita kuitenkaan enää hyvännäköisiksi saa, niin turhahan niihin on panostaa...niin taitaa hän ajatella, mutta täytyy nyt yrittää keksiä hienovarainen keino huomauttaa asiasta että ei tarvitsisi 10 vuoden sisään mitään kokohammasproteeseja hankkia=/ kuvottaa jo pelkkä ajatuskin...
- gemini
faktoista kirjoitti:
lisäksi mieheni pesee hampaansa, silloin kun pesee, niin heti töistä tultuaan, eli ennen kuin ehtii pistää suuhunsa mitään. onhan siitä varmaan enemmän hyötyä kuin ei mistään, mutta eikö se ole aika turhaa jos sen jälkeen kuitenkin syödään vielä ruoka ja juodaan mahdollisesti sokeripitoisia juomia...?? pitäisihän ne hampaat pestä vielä syönnin jälkeenkin, ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi...kyllä mieheni tietää varmaan alitajuntaisesti mitä hänellä on vielä edessä jos ei hampaitansa harjaa mutta antaa asian vaan olla. ei niitä hampaita kuitenkaan enää hyvännäköisiksi saa, niin turhahan niihin on panostaa...niin taitaa hän ajatella, mutta täytyy nyt yrittää keksiä hienovarainen keino huomauttaa asiasta että ei tarvitsisi 10 vuoden sisään mitään kokohammasproteeseja hankkia=/ kuvottaa jo pelkkä ajatuskin...
onhan se tietysti parempi, että pesee edes joskus. ennen nukkumaanmenoa on parasta pestä, niinkuin sanoitkin. puhtailla hampailla aina nukkumaan =) eikä se riitä, että vain pesee hampaat, myös hammasvälit pitää putsata (langalla tai tikulla tai hammasväliharjalla).
eikä pelkästään se, että menettää hampaitaan ym. vaan myöskin se, että hampaasta voi siirtyä bakteereita verenkiertoon ja sitä kautta koko elimistöön. suomessa kuolee joka vuosi 3-8 ihmistä hammasperäisiin sairauksiin, eli ei ne puheet hampaitten pesusta ym. ole mitään ihan skeidaa.
olisi hyvä aloittaa vaikka ihan siitä, että aina ottaa xylitol-purukumin jokaisen syönnin/juonnin jälkeen. ja hampaan pesu joka ilta. yrittäkää tehdä se hampaitten pesu jotenkin miellyttäväksi. sitten hammasvälien puhdistus jne. ei munkaan poikaystävä puhdista hammasvälejään, vaan mun pitää se sille tehdä ;) eikä mitään naposteluja, eli esim. jos haluaa syödä karkkia, niin syö niitä vaikka heti ruoan jälkeen, niin ne karkit menevät samaan happohyökkäykseen sen ruoan kanssa.
no jos ei halua proteeseja niin onhan tietysti implantit.. eli ruuvataan sellaiset "ruuvit" leukaluuhun ja niihin kiinnitetään kruunut. varmasti parempi vaihtoehto kuin proteesit.
ja jos ei mitään muutosta tapahdu, niin ainahan voit sanoa suoraan, että sua häiritsee, ettei miehesi pese hampaitaan.
tsemppiä! =) - gemini
hammaskeiju kirjoitti:
Mitä luulet, eikö ne ketkä hampaitaan pese, ole tietoisia näistä asioista,joista sä nyt valistit. Varmaan nekin, jotka eivät jostain syystä niin tee, tietävät miksi pitäisi. Onko teillä hyvä hammashoitaja ollut psykologiaa ollenkaan koulutuksessa, kun et osannut kovin olleelliseen tarttua. Oleellistahan on se, miksi jotkut laistavat hammashygienian. Joittenkin arvioitten mukaan se viestii suoraan ihmisen henkistä hyvinvointia.
Nuo vinkit joissa ojennellaan hammasharjaa lempeästi mutta päättäväisesti on hyviä, vaativat vaan paljon rakkautta ja viitseliäisyyttä, ja on upeaa jos sellaista löytyy. Myös se että kaupasta tuottaa hammasvälineitä on hyvä, tekstarein muistuttaa ettei vaan unohda. Parhaimpia keinoja lie tehdä asiasta samalla tavalla yhteinen tapa kuin lapsena olisi pitänyt jo tehdä. Mutta että hampaita pestään telkkari katsellessa, sohvalla rassataan hammasvälejä, niin mulla käy kuvotus. Mihin syljetään se moska mitä löytyy, mihin hampaitten huuhteluvesi.. Varmaan tämäkin on parempi tyyli kuin mitä joskus on nähnyt vanhainkodeissa, jossa ikääntynyt ottaa syötyään tekarit sormiinsa ja alkaa imeskelemään niitä puhtaaksi, mutta kuitenkin aika yököttävää sekin.
Itse olen niin yliherkkä likaisille hampaille, että ne on ehdoton turnoff. Ei se, jos ne nyt vaan sattuu olemaan jossain töhnässä,vaikka syödyn pizzan jälkeen, mutta jos/ kun hampaista näkee, ettei sinne ole harjan kanssa kajottu miesmuistiin en pääse siitä yli mitenkään. Tosin, kuten aiemmin sanoin, harvoin hampaitten pesemättömyys on ainoa oire. Monasti hiusten/ kainoloitten pesu kulkee käsikkäin sen kanssa, ja ikävä kyllä myös osittain alapään pesun kanssa.
Ei se, jos on paikatut, vaikka vinksvonks hampaat, mutta jos ne on pesemättömät, ja kuin Rooman rauniot. Se kertoo omaa karua kieltään, jota ei voi olla huomioimatta.
Itseasiassa meillä on töissä menossa parhaillaan episodi, jonka yhtenä osana on pesemättömät hampaat, ja tilanne on kärjistynyt niin, että varmaankin työkaverille piakkoin sanotaan asiasta, eikä enää kovinkaan hienotunteisesti, kun hänen lähellään on huono olla, kun suu haisee kuin joukkohauta.hammaskeiju veti nyt palkokasvin nenään...
varmaan ovat tietoisia asioista, vaikka eivät hampaitaan pese, mutta on niitäkin, joille ei ole asioita koskaan opetettu. esim. kuinkakohan moni edes tietää, mitä parodontiitti tarkoittaa. tai mikä on maailman yleisin sairaus, tiedätkö..?
lähinnä haluan painottaa sitä, että suuhygieniaa ei painoteta tarpeeksi ja ihmiset eivät välttämättä tiedä täysin oleellisia asioita. esim. jotkut ihmiset hankkivat kauhean kovan hammasharjan, että saavat hampaansa puhtaaksi, eivätkä tajua sitä, että 1)liian kova hammasharja voi aiheuttaa harjausvaurioita ja 2) ei se kuinka kova harja vaan se KUINKA hampaansa harjaa.
älytöntä on myös se, että ihmiset eivät hoida hampaitaan asianmukaisesti ja sitten menevät valkaisuttamaan hampaitaan, kun ne ovat muuta kuin valkoiset. vähän voisivat miettiä, että miksi ne hampaat eivät ole valkoiset...
ja toisaalta taas ihmisiä saatetaan myös huijata. esim. nämä valkaisevat hammastahnat. mikään hammastahna ei varsinaisesti valkaise, vaan estää tummentumia. eli jos hampaissa jo on tummentumia, eivät ne lähde hammastahnalla.
suu on noin kämmenen kokoinen alue. jos kämmenen kokoinen alua esim. reidessä tulehtuu, sitähän tietysti hoidetaan. mutta jos suu (lähinnä ikenet) tulehtuvat, niin ei sitä tajuta välttämättä hoitaa. ihmetellään vaan, kun ikenet vuotavat. enkä nyt tarkoita todellakaan kaikkia ihmisiä, mutta tällaisiakin ihmisiä on.
siinä muutamia faktoja, miksi ehkä "paasaan" näistä asioista... on niin paljon eri asioita tähänkin liittyen, eikä kukaan varmaankaan tiedä kaikkea.
kyllä meillä koulussa on psykologiaa. oliko teidän koulussa oikeinkirjoitusta, kun on nuo kappalejaot sulta unohtuneet..? - hammaskeiju
gemini kirjoitti:
hammaskeiju veti nyt palkokasvin nenään...
varmaan ovat tietoisia asioista, vaikka eivät hampaitaan pese, mutta on niitäkin, joille ei ole asioita koskaan opetettu. esim. kuinkakohan moni edes tietää, mitä parodontiitti tarkoittaa. tai mikä on maailman yleisin sairaus, tiedätkö..?
lähinnä haluan painottaa sitä, että suuhygieniaa ei painoteta tarpeeksi ja ihmiset eivät välttämättä tiedä täysin oleellisia asioita. esim. jotkut ihmiset hankkivat kauhean kovan hammasharjan, että saavat hampaansa puhtaaksi, eivätkä tajua sitä, että 1)liian kova hammasharja voi aiheuttaa harjausvaurioita ja 2) ei se kuinka kova harja vaan se KUINKA hampaansa harjaa.
älytöntä on myös se, että ihmiset eivät hoida hampaitaan asianmukaisesti ja sitten menevät valkaisuttamaan hampaitaan, kun ne ovat muuta kuin valkoiset. vähän voisivat miettiä, että miksi ne hampaat eivät ole valkoiset...
ja toisaalta taas ihmisiä saatetaan myös huijata. esim. nämä valkaisevat hammastahnat. mikään hammastahna ei varsinaisesti valkaise, vaan estää tummentumia. eli jos hampaissa jo on tummentumia, eivät ne lähde hammastahnalla.
suu on noin kämmenen kokoinen alue. jos kämmenen kokoinen alua esim. reidessä tulehtuu, sitähän tietysti hoidetaan. mutta jos suu (lähinnä ikenet) tulehtuvat, niin ei sitä tajuta välttämättä hoitaa. ihmetellään vaan, kun ikenet vuotavat. enkä nyt tarkoita todellakaan kaikkia ihmisiä, mutta tällaisiakin ihmisiä on.
siinä muutamia faktoja, miksi ehkä "paasaan" näistä asioista... on niin paljon eri asioita tähänkin liittyen, eikä kukaan varmaankaan tiedä kaikkea.
kyllä meillä koulussa on psykologiaa. oliko teidän koulussa oikeinkirjoitusta, kun on nuo kappalejaot sulta unohtuneet..?Kyllä, minä tiedän että se on hampaiden kiinnitystä tuhoava krooninen ientulehdus, koulutukseeni jolla en tässä käy elvistelemään kuului myös se muun muassa. Käsittääkseni sinulle on enemmän ammatissasi haittaa tuosta ylimielisestä paasaavasta asenteestasi kuin minulle siitä ettei kappalejaot ole kohdallaan.
Palkokasveja ei ole tapanani vetää ylempiin hengitysteihin, vaikka sanonkin mitä ajattelen, etenkään keskustellessani nokkavien penskojen kanssa, joille tulevaisuus on opettava senkin, ettei teoria siirry käytäntöön pelkästeen sillä että sen on jostain opetellut,ja vielä vähemmän sillä että alkaa hieromaan tekstin asettelusta tai muista pilkun paikoista.
Mutta kun työsi tulevaisuudessa keskittyy kämmenen kokoiselle alueelle, ymmärrän halusi saivarrella, vaikka siinäkin on hyödyksi ottaa asiakas huomioon fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Vihjeeksi, holistisuudesta hoitamattomuuden vastaus löytyy, kun oikein pinnistää ajatusta.
Tänä päivänä varmasti jokainen on kuullut hammasharjasta ja muista suuhygienia välineistä, saanut opastusta niitten käytöstä, vai kuvitteletko astuvasi täysin kyntämättömälle saralle ja saapuvasi koko kansan hampaitten toivottuna pelastajana.
Kuulepa,kouluhammaslääkärit ja -hoitajat ovat tehneet ansiokasta hammasvalistusta ainakin seitsemänkymmentä luvulta, ja kenties lastenneuvolassa on tarkistettu sinunkin ensimmäisiä maitohampaita, joten voin vakuuttaa, ettet ole ainut joka tietää.
Jopa nekin tietää, jotka eivät hampaitaan hoida. Käytä sitä koulupsykologiaa selvittääksesi mikseivät hoida, äläkä tartu lillukan varsiin.
Arvostan ammatinvalintaasi, mutta asennettasi en. Tuloksellisempaa on opetella ajatusmalli, että sinä olet asiakkaan palvelija,tuli vastaan mitä tahansa. - gemini
hammaskeiju kirjoitti:
Kyllä, minä tiedän että se on hampaiden kiinnitystä tuhoava krooninen ientulehdus, koulutukseeni jolla en tässä käy elvistelemään kuului myös se muun muassa. Käsittääkseni sinulle on enemmän ammatissasi haittaa tuosta ylimielisestä paasaavasta asenteestasi kuin minulle siitä ettei kappalejaot ole kohdallaan.
Palkokasveja ei ole tapanani vetää ylempiin hengitysteihin, vaikka sanonkin mitä ajattelen, etenkään keskustellessani nokkavien penskojen kanssa, joille tulevaisuus on opettava senkin, ettei teoria siirry käytäntöön pelkästeen sillä että sen on jostain opetellut,ja vielä vähemmän sillä että alkaa hieromaan tekstin asettelusta tai muista pilkun paikoista.
Mutta kun työsi tulevaisuudessa keskittyy kämmenen kokoiselle alueelle, ymmärrän halusi saivarrella, vaikka siinäkin on hyödyksi ottaa asiakas huomioon fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Vihjeeksi, holistisuudesta hoitamattomuuden vastaus löytyy, kun oikein pinnistää ajatusta.
Tänä päivänä varmasti jokainen on kuullut hammasharjasta ja muista suuhygienia välineistä, saanut opastusta niitten käytöstä, vai kuvitteletko astuvasi täysin kyntämättömälle saralle ja saapuvasi koko kansan hampaitten toivottuna pelastajana.
Kuulepa,kouluhammaslääkärit ja -hoitajat ovat tehneet ansiokasta hammasvalistusta ainakin seitsemänkymmentä luvulta, ja kenties lastenneuvolassa on tarkistettu sinunkin ensimmäisiä maitohampaita, joten voin vakuuttaa, ettet ole ainut joka tietää.
Jopa nekin tietää, jotka eivät hampaitaan hoida. Käytä sitä koulupsykologiaa selvittääksesi mikseivät hoida, äläkä tartu lillukan varsiin.
Arvostan ammatinvalintaasi, mutta asennettasi en. Tuloksellisempaa on opetella ajatusmalli, että sinä olet asiakkaan palvelija,tuli vastaan mitä tahansa.joittenkin on niin vaikeaa tunnustaa olevansa väärässä... ja sun älykkyyttäsi taas korostaa tuo, että tartut joka ikiseen sanaan mitä kirjoitetaan, palkokasveista lähtien.
niin varmaan googletit sen parodontiitin, eipä tainnut googlesta löytyä sitä maailman yleisintä sairautta.
kouluhammaslääkäreitä ja -hoitajia oli tosiaan silloin 70-luvulla, mutta ei läheskään joka paikassa ole enää. mutta entä kun suomessa oli lama 90-luvun alussa, niin arvaa vaan mistä silloin ensimmäisenä karsittiin? juuri näistä sun 70-luvun hammaslääkäreistä ja -hoitajista. jätettiin pois se ehkäisevä neuvonta eikä sitä aina osata potilaille antaa vieläkään. sen takia nykyään ei pestä hampaita ja on suuhygieniaongelmia.
no hammasharjoista on varmasti kuullut jokainen. mutta kun suussa on paljon muutaki kuin vain ne hampaat, koko suu tulee ottaa huomioon: kieli, ikenet, suun limakalvot... kaikki pitää huomioida.
mun tarkoitus ei ole paasata, vaan antaa sellaisia napakoita faktoja. ja mä en ole mikään palvelija.
en mäkään pidä sun asenteestasi, aika hyökkäävä ja toisia aliarvioiva meinaan... toivottavasti et ole minkäänlaisessa asiakaspalvelutyössä. - hammaskeiju
gemini kirjoitti:
joittenkin on niin vaikeaa tunnustaa olevansa väärässä... ja sun älykkyyttäsi taas korostaa tuo, että tartut joka ikiseen sanaan mitä kirjoitetaan, palkokasveista lähtien.
niin varmaan googletit sen parodontiitin, eipä tainnut googlesta löytyä sitä maailman yleisintä sairautta.
kouluhammaslääkäreitä ja -hoitajia oli tosiaan silloin 70-luvulla, mutta ei läheskään joka paikassa ole enää. mutta entä kun suomessa oli lama 90-luvun alussa, niin arvaa vaan mistä silloin ensimmäisenä karsittiin? juuri näistä sun 70-luvun hammaslääkäreistä ja -hoitajista. jätettiin pois se ehkäisevä neuvonta eikä sitä aina osata potilaille antaa vieläkään. sen takia nykyään ei pestä hampaita ja on suuhygieniaongelmia.
no hammasharjoista on varmasti kuullut jokainen. mutta kun suussa on paljon muutaki kuin vain ne hampaat, koko suu tulee ottaa huomioon: kieli, ikenet, suun limakalvot... kaikki pitää huomioida.
mun tarkoitus ei ole paasata, vaan antaa sellaisia napakoita faktoja. ja mä en ole mikään palvelija.
en mäkään pidä sun asenteestasi, aika hyökkäävä ja toisia aliarvioiva meinaan... toivottavasti et ole minkäänlaisessa asiakaspalvelutyössä.Sinä valitettavasti omien sanojesi mukaan tulet olemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393434Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781532Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har191375Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601347- 61972
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 90907
- 20844