Amorellan lunnasvaatimukset

Anonyymi

Ei mahdu kyllä oikeustajuun, että karille ajaneen laivan kyydissä olleiden rekkojen "pelastamisesta" lähetetään rekkojen ja lastin omistajille täysin pöyristyttävä kiristyskirje! Kyllä se yleensä onnettomuuden aiheuttaja maksaa kaikki kustannukset, eikä kyydissä olijat!!
Sama kuin ajaisi henkilöautolla, jossa on mukana matkustajien omaisuutta, sattuisi sitten auto lipeämään metsään ja kuski sitten kieltäisi matkustajia ottamasta tavaroitaan haltuunsa, ennenkuin ovat maksaneet 50.000 euroa "pelastusmaksua". Kuulostaako reilulta ja oikeudenmukaiselta, häh?!

Eipä saata jatkossa laivojen kyydissä paljon rekkoja olla ja luulempa, että ko. "pelastusyhtiö" vielä vastaa käräjillä näihin lunnasvaatimuksiinsa...

13

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa jutussa kerrotaan ihan selkeästi, mistä on kyse. Onkin outoa, jos joku kuljetusyrittäjä ei tunne kuljetuksia koskevaa lainsäädäntöä.


    • Anonyymi

      Vaikka joku kuljetusliike lukisikin Viking Linen kuljetusehdot ennen rekan lastaamista laivaan. ei asia taitaisi selvitä pelkästään kuljetusehtoja tutkimalla, ilman viitattuihin lakeihin ja 1924 konventioon ja sitä täydentäviin lisäpöytäkirjoihin tutustumista. Todennäköisesti asia kerrottaisiin yksinkertaistetusti 4800€ alv maksavassa seminaarissa, jonka hintaan sisätyy kahvi ja pulla. Toisaalta harva lentomatkustaja on myöskään käyttänyt lakimiestä selittämään Varsovan sopimusta vuodelta 1929 ja sitä miten se vaikuttaa lentomatkalaisten elämään vielä tänäkin päivänä.

    • Anonyymi

      Ei purje-ja höyrylaiva-aikakauden sääntöjen kuulukaan mennä oikeustajuun, ne vain on...

    • Anonyymi

      Homma peruuntui ja Viking takaa kustannukset, eli rekka-autoilijat pääsivät pälkähästä.

    • Anonyymi

      Merellä on voimassa merilaki ja sieltä löydät asiaan kuuluvat pykälät.
      Kaluston pelastamisesta joutuu maksamaan tai omistaja voi pelastaa itse.

      • Anonyymi

        merilaissa vähäistä uudistamisen tarvetta? entä jos omistaja kieltäytyi tekemästä autostaan pelastussopimusta, pelastiko hän sen sitten itse ajamalla auton ramppia pitki långnäsin laituriin kun laiva ja ympärillä olevat autot oli ensin pelastettu?


    • Olen jossain vaiheessa sanonut olevani eläkkeellä oleva lehtori.
      Olen yli 20 vuoden ajan opettanut näitä asioita nuorille opiskelijoille.
      Ne, jotka ovat luennoillani kuunnelleet, ovat sanoneet, että ei voi olla totta!
      Olen yrittänyt lieventää näitä reaktioita sanomalla, että hei, tämä on sellainen kohta kuljettamisessa, että ns. "maalaisjärki" ei ole voimassa.
      Kukaan ei juurikaan tässä tule ajatelleeksi sitä, että maksut voi välttää kuljetusvakuuttamalla tavaran, vaikka vain sillä halvimmalla minimiehdolla.
      Halvinkin merkitty kuljetusvakuutus korvaa nimittäin osallistumiskustannukset tähän ns. "Yhteiseen haveriin", vaikka sama vakuutus ei sitten muita kuljetusvahinkoja sanottavasti korvaa.
      Usein lisäksi "luullaan yleisesti", ettei mitään kuljetusvakuutuksia kannata / tarvitse ottaa, koska varustamo vakuuttaa, mikäli sattuu vahingoittamaan lastia.
      Varustamo vakuuttaa kuitenkin vain aluksensa, ei kuljettamaansa lastia, koska varustamolla on olemassa lukuisia laillisia vastuusta vapautumisperusteita.

      • Anonyymi

        Miten voi olla noin järjetön laki olemassakaan vielä 2000-luvulla. Kyllähän normaali järki sanoo, että vahingon aiheuttaja korvaa kärsineille vahingot, eikä vahingon kärsijä.

        Miltähän vuosisadalta tuo merilaki on peräisin, olisiko ihan 1800-luvulta vai vieläkin vanhempi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi olla noin järjetön laki olemassakaan vielä 2000-luvulla. Kyllähän normaali järki sanoo, että vahingon aiheuttaja korvaa kärsineille vahingot, eikä vahingon kärsijä.

        Miltähän vuosisadalta tuo merilaki on peräisin, olisiko ihan 1800-luvulta vai vieläkin vanhempi...

        Matkustajathan saivat tavaransa ja autonsa pois ilman mitään lisäkuluja.

        Yritysten välisessä kaupassa ei muutoinkaan toimi samat periaatteet kuin kuluttajakaupassa. Esim minkäänlaista takuuta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi olla noin järjetön laki olemassakaan vielä 2000-luvulla. Kyllähän normaali järki sanoo, että vahingon aiheuttaja korvaa kärsineille vahingot, eikä vahingon kärsijä.

        Miltähän vuosisadalta tuo merilaki on peräisin, olisiko ihan 1800-luvulta vai vieläkin vanhempi...

        Eiköhän tuo ole vielä vanhemmalta ajalta. Kun joku pelasti haaksirikkoutuneesta laivasta tavarat, ne olivat hänen omaisuuttaan. Myöhempinä vuosisatoina pelastusyhtiöt alkoivat käyttää systeemiä että tavaran entinen omistaja sai lunastaa takavarikoidun tavaran takaisin sovitusta summasta. Tällärahalla sitten katettiin aluksen pelastuskulut.

        Nykypäivänä tilanne on muuttunut, mutta joku pelastusyhtiöstä ehti jo lähettää laskut rekkojen tavaran omistajille kun Viking ei heti luvannut maksaa kuluja.


    • Sille, joka aiemmin oli sitä mieltä, että miten näin järjettömiä lakeja voi vielä olla voimassa, kerron - että Kansainvälisessä Merilaissa, jonka on ratifioinut yli 180 maata maailmassa - maita lienee nykyisellään n. 210, niin on sovittu näin.
      Voithan aina kansanedustajasi kautta tehdä tehdä lakialoitteen, joka tarkoituksena on kumota nykyiset lait.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Lait ovat kaiken perusta, eli jopa "huonot" lait. Jos haluaa muutosta, niin kannattaa äänestää samoin ajattelevia, jotka pyrkivät muutokseen. Laki määrää aina toiminnan kaikissa tilanteissa. Tieliikenteen osalta se on tieliikennelaki.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4357
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      111
      4179
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      41
      4090
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      65
      3937
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3374
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      67
      3259
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3231
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1592
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1531
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1130
    Aihe