Idiootit liikenteessä

Anonyymi

Viimeisen vuoden aikana olen havainnut uudenlaisen "ilmiön" liikenteessä: jos et heti välittömästi siirry liittymärampille kun siihen on mahdollisuus, niin takana tuleva, joka myös on liittymässä rampille, tunkee itsensä siihen väkisin ja pyrkii jopa ohittamaan. Muutaman kerran on käynyt läheltä piti-tilanne näiden ääliöiden takia, viimeksi eilen. Meinasin liittyä rampille mutta ehdin ajaa pari auton mittaa liittymän alusta ohi. Kun olin siirtymässä rampille niin huomasin sivulle katsoessani (onneksi katsoin), että joku idiootti oli jo ehtinyt tunkea kotteronsa keulan autoni takarenkaiden kohdalle ja sitten tämä sama ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi. Onneksi ei tullut yhteentörmäystä

Toinen typerä ilmiö on, että moottoritiellä moni ajaa puskurissa kiinni koko ajan mutta kun liityn rampille niin yhtäkkiä tämä roikkuja löytääkin kaasupolkimen ja kiihdyttää vauhtiaan huomattavasti ajaen ohi.

Näin Jyväskylässä.

126

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikennekuri on höltynyt kautta linjan LP lakkauttamisen myötä!

    • Anonyymi

      Oletko muistanut nostaa nopeutesi liitymarampilla ennen päätielle liittymistä muun liikenteen nopeuteen. Silloin liittyminen sujuu hyvin. Tekstistä päätellen tulet hiljaa rampista vetäen perässäsi jonoa, joka ei pääse myöskään liittymään päätielle.

      • Anonyymi

        Etköhän sinä nyt sekoita liittymälle siirtymisen moottoritieltä, ja liittymästä tulon moottoritielle keskenään. Lueppa aloitus nyt uudelleen, ja oikein antaumuksella.....


      • Anonyymi

        Luetunymmärtämisessäsi on vakavia puutteita tai sitten et edes lukenut koko juttua. Jos jälkimmäinen niin vastedes on parempi ettet kommentoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetunymmärtämisessäsi on vakavia puutteita tai sitten et edes lukenut koko juttua. Jos jälkimmäinen niin vastedes on parempi ettet kommentoi.

        Älä sinä puolestasi koskaan lähde liikenteeseen autolla, kun ymmärryksesi on tuota tasoa!
        Tulee vain turhia kuolemia.


      • Anonyymi

        Voi teitä tolloja, kun se ei nouse niin minkäs teet? No, viisaampi väistää tollot vetää samalla nopeudella tilanteessa kuin tilanteessa. Jos ette väistä niin pudottakaa nopeutta, sillä peräänajo ei ole järkevää.


    • Anonyymi

      Opetelkaa ajamaan kuten minä. Tuhatta ja sataa ohituskaistalta suoraan motarilta erkanevalle liittymärampille muiden nokan edestä. Siinäpä jäävät sinne käkkimään!

      Audi King.

      • Anonyymi

        Audikuskit on yksinkertaisia luonteeltaan.Mitään muuta ei voi vaatia ettei aja päälle.Toivottomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Audikuskit on yksinkertaisia luonteeltaan.Mitään muuta ei voi vaatia ettei aja päälle.Toivottomia.

        Se on totta. Meillä on myös pieni kikkeli, jopa audinaisilla.

        Audi King.


      • Anonyymi

        Audissa on viisi nollaa, neljä logossa ja yski ratin takana.


    • Anonyymi

      Erkanemisviitta on sitä varten että jo etäämmältä näkee missä poistumisramppi alkaa. Vilkkukin laitetaan oikealle jo hyvissä ajoin ennen rampin alkua ja sitten rampin alkaessa siirrytään sille. Miksi pitäisi jatkaa matkaa ajokaistalla jos olet kääntymässä tieltä pois? Annat vaan väärän tiedon takana tuleville että jatkatkin matkaa.

      • Anonyymi

        Totta joka sana, mistä aloittaja kertoo, eli siitä, että liikenteessä on paljon näitä idiootteja, joille vain vauhti merkkaa jotakin ja kaikki itseään hitaammin ajavat ovat heille kuin punainen vaate härälle. Ajelinpa taas kesällä välin Oulu - Helsinki - Oulu, niin ehtii näkemään jos minkäkinlaista koheltajaa. itse en ohitellut kuin vain kerran pari edestakaisen matkan aikana. Muut sitä vastoin ohittelivat jatkuvalla syötöllä ja sitä touhua on hauska seurata. On aivan turhaa auto letkassa ohitella, koska aina tulee vastaan se seuraava ohitettava, jota taas kärkytään vaikka kuinka pitkään rekan tai muun hitaamman ajoneuvon perään liimautuen. Kun ohitetaan kovalla vauhdilla, niin sitten alkaa heti jarruvalot kirkkaasti loistaa päädyttäessä taas seuraavan auton perään liimautuen. Vaikka rekat ajaa hivenen muita hitaammin, ei niitä kannata ohitella, koska se on hermoja kuluttavaa ja raastavaa. Kyllähän näistä asioista "saarnataan", mutta kun se liikennekulttuuri näköjään pakottaa ajamaan perä perää ja jos minulla on se turvaväli, niin takana tuleva ei siedä sitä, että edessä on tyhjää tilaa. Minulla ei tarvitse kuluttaa jarrupaloja, kun otan vaan tallan pois kaasupolkimesta, eli lämästä ja näin saan taas kurottua uutta turvaväliä ilman jarruja, joita edessä ajava tiuhaan tahtiin käyttää letkan perään liimautuneena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana, mistä aloittaja kertoo, eli siitä, että liikenteessä on paljon näitä idiootteja, joille vain vauhti merkkaa jotakin ja kaikki itseään hitaammin ajavat ovat heille kuin punainen vaate härälle. Ajelinpa taas kesällä välin Oulu - Helsinki - Oulu, niin ehtii näkemään jos minkäkinlaista koheltajaa. itse en ohitellut kuin vain kerran pari edestakaisen matkan aikana. Muut sitä vastoin ohittelivat jatkuvalla syötöllä ja sitä touhua on hauska seurata. On aivan turhaa auto letkassa ohitella, koska aina tulee vastaan se seuraava ohitettava, jota taas kärkytään vaikka kuinka pitkään rekan tai muun hitaamman ajoneuvon perään liimautuen. Kun ohitetaan kovalla vauhdilla, niin sitten alkaa heti jarruvalot kirkkaasti loistaa päädyttäessä taas seuraavan auton perään liimautuen. Vaikka rekat ajaa hivenen muita hitaammin, ei niitä kannata ohitella, koska se on hermoja kuluttavaa ja raastavaa. Kyllähän näistä asioista "saarnataan", mutta kun se liikennekulttuuri näköjään pakottaa ajamaan perä perää ja jos minulla on se turvaväli, niin takana tuleva ei siedä sitä, että edessä on tyhjää tilaa. Minulla ei tarvitse kuluttaa jarrupaloja, kun otan vaan tallan pois kaasupolkimesta, eli lämästä ja näin saan taas kurottua uutta turvaväliä ilman jarruja, joita edessä ajava tiuhaan tahtiin käyttää letkan perään liimautuneena

        Jatkuvasti jarrutellen olet perillä vasta huomenna, kun tänään lähdit sinne 100Km:n matkallesi!!

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana, mistä aloittaja kertoo, eli siitä, että liikenteessä on paljon näitä idiootteja, joille vain vauhti merkkaa jotakin ja kaikki itseään hitaammin ajavat ovat heille kuin punainen vaate härälle. Ajelinpa taas kesällä välin Oulu - Helsinki - Oulu, niin ehtii näkemään jos minkäkinlaista koheltajaa. itse en ohitellut kuin vain kerran pari edestakaisen matkan aikana. Muut sitä vastoin ohittelivat jatkuvalla syötöllä ja sitä touhua on hauska seurata. On aivan turhaa auto letkassa ohitella, koska aina tulee vastaan se seuraava ohitettava, jota taas kärkytään vaikka kuinka pitkään rekan tai muun hitaamman ajoneuvon perään liimautuen. Kun ohitetaan kovalla vauhdilla, niin sitten alkaa heti jarruvalot kirkkaasti loistaa päädyttäessä taas seuraavan auton perään liimautuen. Vaikka rekat ajaa hivenen muita hitaammin, ei niitä kannata ohitella, koska se on hermoja kuluttavaa ja raastavaa. Kyllähän näistä asioista "saarnataan", mutta kun se liikennekulttuuri näköjään pakottaa ajamaan perä perää ja jos minulla on se turvaväli, niin takana tuleva ei siedä sitä, että edessä on tyhjää tilaa. Minulla ei tarvitse kuluttaa jarrupaloja, kun otan vaan tallan pois kaasupolkimesta, eli lämästä ja näin saan taas kurottua uutta turvaväliä ilman jarruja, joita edessä ajava tiuhaan tahtiin käyttää letkan perään liimautuneena

        Itse tuollaisella matkalla ohitan kymmeniä autoja, koska tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.
        Miksi sinä jäät tekemään jonoa, etkä ohita hitaampaa?
        Pelkäätkö ohittamista? Opettelemalla voit päästä pelostasi yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tuollaisella matkalla ohitan kymmeniä autoja, koska tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.
        Miksi sinä jäät tekemään jonoa, etkä ohita hitaampaa?
        Pelkäätkö ohittamista? Opettelemalla voit päästä pelostasi yli.

        Minä ohitan KAIKKI "autot" tuollaisella matkalla!!

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tuollaisella matkalla ohitan kymmeniä autoja, koska tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.
        Miksi sinä jäät tekemään jonoa, etkä ohita hitaampaa?
        Pelkäätkö ohittamista? Opettelemalla voit päästä pelostasi yli.

        "Opettelemalla voit päästä pelostasi yli."
        Ehkäpä noinkin, mutta jos ja kun se pelko johtuu ajokykyjen vahvasta rajoittuneisuudesta niin siihen ei opettelukaan auta.


      • Anonyymi

        Kummasti jotkut vain puolustelevat ääliöitä ja pyrkivät kääntelemään asiat sääntöjä noudattavien syyksi. Minun tapauksessani meinasin yksinkertaisesi unohtaa liittyä rampille ja kun olin aikeissa liittyä niin takana ajava olikin jo ehtinyt tunkea kotteronsa autoni viereen ja ajoi sitten selvällä ylinopeudella ohi.

        Unohdin aloitukseeni mainita, että nykyään näkee sellaistakin, että rampille liitytään jo ennen liittymän alkua, eli siis ajetaan sulkuviivan yli, ylinopeutta tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana, mistä aloittaja kertoo, eli siitä, että liikenteessä on paljon näitä idiootteja, joille vain vauhti merkkaa jotakin ja kaikki itseään hitaammin ajavat ovat heille kuin punainen vaate härälle. Ajelinpa taas kesällä välin Oulu - Helsinki - Oulu, niin ehtii näkemään jos minkäkinlaista koheltajaa. itse en ohitellut kuin vain kerran pari edestakaisen matkan aikana. Muut sitä vastoin ohittelivat jatkuvalla syötöllä ja sitä touhua on hauska seurata. On aivan turhaa auto letkassa ohitella, koska aina tulee vastaan se seuraava ohitettava, jota taas kärkytään vaikka kuinka pitkään rekan tai muun hitaamman ajoneuvon perään liimautuen. Kun ohitetaan kovalla vauhdilla, niin sitten alkaa heti jarruvalot kirkkaasti loistaa päädyttäessä taas seuraavan auton perään liimautuen. Vaikka rekat ajaa hivenen muita hitaammin, ei niitä kannata ohitella, koska se on hermoja kuluttavaa ja raastavaa. Kyllähän näistä asioista "saarnataan", mutta kun se liikennekulttuuri näköjään pakottaa ajamaan perä perää ja jos minulla on se turvaväli, niin takana tuleva ei siedä sitä, että edessä on tyhjää tilaa. Minulla ei tarvitse kuluttaa jarrupaloja, kun otan vaan tallan pois kaasupolkimesta, eli lämästä ja näin saan taas kurottua uutta turvaväliä ilman jarruja, joita edessä ajava tiuhaan tahtiin käyttää letkan perään liimautuneena

        Ajan paljon Ysitiellä ja näen siellä aivan samanlaista käyttäytymistä. Letkassa tehdään pakko-ohituksia ja kun yhdestä autosta päästään ohi niin sitten jarruvalot syttyvät ja tungetaan väkisin johonkin väliin jolloin moni muukin joutuu hidastamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tuollaisella matkalla ohitan kymmeniä autoja, koska tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.
        Miksi sinä jäät tekemään jonoa, etkä ohita hitaampaa?
        Pelkäätkö ohittamista? Opettelemalla voit päästä pelostasi yli.

        Ei, sinä et aja suurinta sallittua nopeutta vaan ylinopeutta. Jos ajaisit suurinta sallittua nopeutta niin tuollaisella yli 1000 kilometrin matkalla et ohittaisi kuin maksimissaan kymmenen autoa, jos sitäkään. En ymmärrä mistä tuollainen pakottava tarve ylinopeuteen ja ohitteluun tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ohitan KAIKKI "autot" tuollaisella matkalla!!

        Audi King.

        Ja minä ohitan sinut kahdesti, meno- ja paluumatkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Opettelemalla voit päästä pelostasi yli."
        Ehkäpä noinkin, mutta jos ja kun se pelko johtuu ajokykyjen vahvasta rajoittuneisuudesta niin siihen ei opettelukaan auta.

        Täytyy arvostaa henkilöä, joka on tunnistanut ongelmansa eikä ujostele kertoa siitä. Tuota kautta siitä pelosta ja sen aiheuttajasta pääsee parhaiten eroon. Tsemppiä sinulle kehityksessäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, sinä et aja suurinta sallittua nopeutta vaan ylinopeutta. Jos ajaisit suurinta sallittua nopeutta niin tuollaisella yli 1000 kilometrin matkalla et ohittaisi kuin maksimissaan kymmenen autoa, jos sitäkään. En ymmärrä mistä tuollainen pakottava tarve ylinopeuteen ja ohitteluun tulee.

        Et ole tainnut koskaan ajaa autoa, tai jos olet, niin sinulla ei ole aavistustakaan todellisesta nopeudesta.
        Tuollaisella matkalla saavutan useampia jonoja, joiden nopeus on n.70 km/h, vaikka nopeusrajoitus olisi 100 km/h.

        Enkä todellakaan aja ylinopeutta, josta jonkinlaisena osoituksena on yli 35 vuotta ja yli 1,5 miljoonaa kilometriä autoilua, ilman yhtäkään ylinopeussakkoa.

        En tiedä mistä sinulle on tullut pakkomielle ylinopeuteen, itselläni ei sellaista ole.

        Ohittamisen tarve tulee siitä, että jotkut ajavat hitaammin, kuin on suurin sallittu nopeus ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta.
        Ei tuon ymmärtämiseen ihan Einsteinin lahjoja tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut koskaan ajaa autoa, tai jos olet, niin sinulla ei ole aavistustakaan todellisesta nopeudesta.
        Tuollaisella matkalla saavutan useampia jonoja, joiden nopeus on n.70 km/h, vaikka nopeusrajoitus olisi 100 km/h.

        Enkä todellakaan aja ylinopeutta, josta jonkinlaisena osoituksena on yli 35 vuotta ja yli 1,5 miljoonaa kilometriä autoilua, ilman yhtäkään ylinopeussakkoa.

        En tiedä mistä sinulle on tullut pakkomielle ylinopeuteen, itselläni ei sellaista ole.

        Ohittamisen tarve tulee siitä, että jotkut ajavat hitaammin, kuin on suurin sallittu nopeus ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta.
        Ei tuon ymmärtämiseen ihan Einsteinin lahjoja tarvita.

        "Ohittamisen tarve tulee siitä, että jotkut ajavat hitaammin, kuin on suurin sallittu nopeus ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta. Ei tuon ymmärtämiseen ihan Einsteinin lahjoja tarvita."

        Jos lasket paljonko menetät aikaa, esimerkiksi ajamalla 100 km/h tai 80 km/h niin alat ymmärtämään että ohittaminen ei ole järkevää riskienhallinnallisesti, kaikissa paikoissa.

        100 km/h nopeudella kulutat kilometrillä aikaa 36 sekuntia, 80 km/h nopeudella siihen menee 45 sekuntia.

        Eli jokaisella kilomterillä "säästät" 9 sekuntia.

        Kun useimpien ajamat automatkat on alle 50 km, niin vaikka ajaisi tuota hitaampaa nopeutta, mahdollisesti rekan perässä, menettää maksimissaan seitsemän minuuttia.

        Jos arvioidaan että ohittamiseen liittyy hengenmenettämisen riski, joka toteutuu todennäköisyydellä 1/1000000, saadaan kyseisen esimerkin tulokseksi se, että ihminen on valmis ottamaan riskin, jossa todennäköisesti menettää hengen seuraavan 14 vuoden aikana.

        Työelämän riskiarvioinneissa tuollaisen riskin ottaminen on nykyisin kiellettyä ja sitä pidetään riskiarvioinneissa todella vastuuttomana toimintana.

        Miksi siis liikenteessä? 7 minuutin vuoksi, onko niin kiire?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan paljon Ysitiellä ja näen siellä aivan samanlaista käyttäytymistä. Letkassa tehdään pakko-ohituksia ja kun yhdestä autosta päästään ohi niin sitten jarruvalot syttyvät ja tungetaan väkisin johonkin väliin jolloin moni muukin joutuu hidastamaan.

        Olisko täällä viisasta psykologia, joka osaisi selittää, mistä johtuu tämä pakonomainen tarve olla pitämättä sitä surullisen kuuluisaa turvaväliä ja tämä letkassa perä perää ajaminen ilman turvaväliä. Itse selitän tämän vain hillittömällä ohittamisen tarpeella ja liikenne kulttuurilla, jossa ei suvaita välimatkaa autojen välillä. Miksi ei suvaita, sitä en tiedä. Se muita hitaamman ajon tarkoitus on vaan pitää sitä välimatkaa, sillä jos ajat yhtä lujaa kuin muutkin, joudut ajamaan letkassa perä perää ilman turvaväliä. Se muita hitaammin ajo tarkoittaa vain 5-10 km/h hitaammin ja sillä saavutetaan se etu, ettei tarvitse ajaa letkassa, vaan saa ajella rauhassa siellä takana ilman ketjukolari vaaraa. Mitään ei menetä, sillä seuraavalla ABC.asemalla ollaan kuitenkin yhtä aikaa kahvijonossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti jotkut vain puolustelevat ääliöitä ja pyrkivät kääntelemään asiat sääntöjä noudattavien syyksi. Minun tapauksessani meinasin yksinkertaisesi unohtaa liittyä rampille ja kun olin aikeissa liittyä niin takana ajava olikin jo ehtinyt tunkea kotteronsa autoni viereen ja ajoi sitten selvällä ylinopeudella ohi.

        Unohdin aloitukseeni mainita, että nykyään näkee sellaistakin, että rampille liitytään jo ennen liittymän alkua, eli siis ajetaan sulkuviivan yli, ylinopeutta tietenkin.

        " Minun tapauksessani meinasin yksinkertaisesi unohtaa liittyä rampille"
        Mistä kummasta se takana tulija olisi voinut arvata , että edessä oleva on varsin huonomuistinen?
        Joten se ääliö on aivan muu kuin takaa tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, sinä et aja suurinta sallittua nopeutta vaan ylinopeutta. Jos ajaisit suurinta sallittua nopeutta niin tuollaisella yli 1000 kilometrin matkalla et ohittaisi kuin maksimissaan kymmenen autoa, jos sitäkään. En ymmärrä mistä tuollainen pakottava tarve ylinopeuteen ja ohitteluun tulee.

        Paikasta vähän riippuen, jo muutaman sadankilometrin matkalla tulee helposti tarve ohittaa enemmän kuin kymmenen autoa ja ihan suurinta sallittua ajaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy arvostaa henkilöä, joka on tunnistanut ongelmansa eikä ujostele kertoa siitä. Tuota kautta siitä pelosta ja sen aiheuttajasta pääsee parhaiten eroon. Tsemppiä sinulle kehityksessäsi!

        Tarkitathan vastauksesi kohteen. Nyt ei oikein kohdilleen osunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkitathan vastauksesi kohteen. Nyt ei oikein kohdilleen osunut.

        Vastaus oli tarkoitettu henkilölle, joka tietää pelkojensa johtuvan ajokykyjensä vahvasta rajoittuneisuudesta, ja hänelle minä mielestäni sen myös kohdistin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko täällä viisasta psykologia, joka osaisi selittää, mistä johtuu tämä pakonomainen tarve olla pitämättä sitä surullisen kuuluisaa turvaväliä ja tämä letkassa perä perää ajaminen ilman turvaväliä. Itse selitän tämän vain hillittömällä ohittamisen tarpeella ja liikenne kulttuurilla, jossa ei suvaita välimatkaa autojen välillä. Miksi ei suvaita, sitä en tiedä. Se muita hitaamman ajon tarkoitus on vaan pitää sitä välimatkaa, sillä jos ajat yhtä lujaa kuin muutkin, joudut ajamaan letkassa perä perää ilman turvaväliä. Se muita hitaammin ajo tarkoittaa vain 5-10 km/h hitaammin ja sillä saavutetaan se etu, ettei tarvitse ajaa letkassa, vaan saa ajella rauhassa siellä takana ilman ketjukolari vaaraa. Mitään ei menetä, sillä seuraavalla ABC.asemalla ollaan kuitenkin yhtä aikaa kahvijonossa.

        Mistähän kumpuaa noinkin erikoinen ajatusmalli, että vain ajamalla reilusti rajoitusta hitaammin pystyy huomiomaan turvavälin?
        Eikö todellakaan pysty ajamaan suurinta sallittua turväväliä pitäen?
        Miten tähän liittyy liikennekulttuuri, mitä se sitten lieneekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ohittamisen tarve tulee siitä, että jotkut ajavat hitaammin, kuin on suurin sallittu nopeus ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta. Ei tuon ymmärtämiseen ihan Einsteinin lahjoja tarvita."

        Jos lasket paljonko menetät aikaa, esimerkiksi ajamalla 100 km/h tai 80 km/h niin alat ymmärtämään että ohittaminen ei ole järkevää riskienhallinnallisesti, kaikissa paikoissa.

        100 km/h nopeudella kulutat kilometrillä aikaa 36 sekuntia, 80 km/h nopeudella siihen menee 45 sekuntia.

        Eli jokaisella kilomterillä "säästät" 9 sekuntia.

        Kun useimpien ajamat automatkat on alle 50 km, niin vaikka ajaisi tuota hitaampaa nopeutta, mahdollisesti rekan perässä, menettää maksimissaan seitsemän minuuttia.

        Jos arvioidaan että ohittamiseen liittyy hengenmenettämisen riski, joka toteutuu todennäköisyydellä 1/1000000, saadaan kyseisen esimerkin tulokseksi se, että ihminen on valmis ottamaan riskin, jossa todennäköisesti menettää hengen seuraavan 14 vuoden aikana.

        Työelämän riskiarvioinneissa tuollaisen riskin ottaminen on nykyisin kiellettyä ja sitä pidetään riskiarvioinneissa todella vastuuttomana toimintana.

        Miksi siis liikenteessä? 7 minuutin vuoksi, onko niin kiire?

        Minua ei juurikaan kiinnosta laskelmasi ajansäästöstä, etenkin kun niiden lähtöarvot on väärin.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan aina kun hitaampi tulee perä edellä vastaan.

        Mutta kerropas mitä ne pelkäämäsi riskit on?
        Se ohituksessa käytettävä vastaantulijoiden kaista, on aivan samanlainen, kuin se "oma" kaistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ei juurikaan kiinnosta laskelmasi ajansäästöstä, etenkin kun niiden lähtöarvot on väärin.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan aina kun hitaampi tulee perä edellä vastaan.

        Mutta kerropas mitä ne pelkäämäsi riskit on?
        Se ohituksessa käytettävä vastaantulijoiden kaista, on aivan samanlainen, kuin se "oma" kaistakin.

        "Mutta kerropas mitä ne pelkäämäsi riskit on?"

        Olet ihminen, aina kun teet jotakin, on mahdollisuus onnettomuuteen.

        Älä edes yritä selittää että se ei olisi mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kerropas mitä ne pelkäämäsi riskit on?"

        Olet ihminen, aina kun teet jotakin, on mahdollisuus onnettomuuteen.

        Älä edes yritä selittää että se ei olisi mahdollista.

        Varmasti kaikessa on riskejä, mutta kotonakin kuolee.

        Mutta kerropas nyt ne riskit, joita tuolla edellisessä kommentissa kerrottiin ohituksen aiheuttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus oli tarkoitettu henkilölle, joka tietää pelkojensa johtuvan ajokykyjensä vahvasta rajoittuneisuudesta, ja hänelle minä mielestäni sen myös kohdistin.

        Kyllä se kohdistaminen taholtasi meni kuitenkin pahasti pieleen.
        Kas kun kirjoittaja ei ilmaissut itsellään olevan mitään pelkoja.
        Tämän toki ymmärsit mutta se hillitön viisastelun ja trollausen tarve....


    • Anonyymi

      Seta-logistiikkaa. Loukkaantuminen tilanteessa kuin tilanteessa on aina mahdollista. Jos ei puolesta niin vastaan.

    • Itse olen huomannut, että joillakin kuskeilla on tapana hidastella moottoritiellä ja sitten yrittää vielä viime hetkellä tuupata liittymään. Ilmeisesti ideana on haitata mahdollisimman paljon muuta liikennettä.

      Menen tietysti oikealta ohi, jos olen liittymästä poistumassa. Jos kolahtaa, joutuvat maksumiehiksi, mikä on niille ihan oikein.

      Sinäkin voisit oppia siirtymään liittymään heti kun se alkaa. Ei se yllättäen ala. Eikä rajoituksenmukaista nopeutta ajaminenkaan varmaan haittaisi...

      • Anonyymi

        Taas rotta hourailee. Ei kukaan siellä liikenteessä sinua kiusaa, sellainen on vain sinun omaa kuvitelmaa. Sinun kannattaisi hakea apua ongelmiisi.

        Tiesitkö muuten, että jokaisella tieosuudella on nopeus jota kovempaa ei saa ajaa? Kyseinen nopeus EI ole nopeus jota on pakko ajaa vaan hiljempaakin voi ajaa jos siltä tuntuu. Esimerkiksi 80 km/h-alueella saa ajaa korkeintaan 80 kilometriä tunnissa mutta halutessaan voi ajaa vaikka 75 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas rotta hourailee. Ei kukaan siellä liikenteessä sinua kiusaa, sellainen on vain sinun omaa kuvitelmaa. Sinun kannattaisi hakea apua ongelmiisi.

        Tiesitkö muuten, että jokaisella tieosuudella on nopeus jota kovempaa ei saa ajaa? Kyseinen nopeus EI ole nopeus jota on pakko ajaa vaan hiljempaakin voi ajaa jos siltä tuntuu. Esimerkiksi 80 km/h-alueella saa ajaa korkeintaan 80 kilometriä tunnissa mutta halutessaan voi ajaa vaikka 75 km/h.

        Itse asiassa tuo haittaa jonoutuneessa liikenteessä etenemistä, jos jo pääväylällä aletaan hidastamaan vauhtia. Voi siirtyä sinne poistumiskaistalle ja alkaa hidastamaan vasta siellä. Tällöin pääväylällä ei muiden tarvitse hidastaa takanasi vain siksi että sinä olet poistumassa.


      • Anonyymi

        "Jos kolahtaa, joutuvat maksumiehiksi, mikä on niille ihan oikein."

        Hoito hengityskoneessa, neliraajahalvaantuneena on sen verran kallista, että se on sille maksajalle ihan oikein.


    • Anonyymi

      Ajelet ilmeisesti liian hiljaa kun muut pyrkivät edellesi jatkuvasti, tuskin muuten kukaan tuota tekisi?

      • Anonyymi

        Miksi te ääliöt aina puolustelette toisianne? Opettele sinäkin liikennesäännöt.


    • Anonyymi

      Lakipa kun käskee siirtymään "mahdollisimman aikaisessa vaiheessa" sinne hidastuskaistalle. Sinulla on ilmeisesti melko pitkä auto, kun parin auton mitalla ehditään jo rinnalle. Rekkakuski?

      "Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvolla on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."

      • Anonyymi

        Sinäkin, kuten kaikki muutkin ulisijat, jätätte tahallisesti huomioimatta erään todella oleellisen seikan. Kirjoitin jo heti ensimmäisessä viestissäni seuraavaa: "ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi". Näin kyllä taustapeilistä jo aiemmin, että sieltä taas joku teiden ritari tulee kovalla vauhdilla mutta siinä vaiheessa hän ajoi moottoritien vasenta kaistaa ohitellen muita (todennäköisesti) rajoituksen mukaan ajavia. Meinasin unohtaa liittyä rampille ja kun sitten olin aikeissa liittyä huomasin tämän ääliön ehtineen autoni viereen rampille ja hän ajoi sitten kovalla vauhdilla ohi.

        Näin jälkikäteen vielä pohtiessani asiaa olen aika varma, että kyseinen tohelo ilmeisesti ylitti sulkuviivan eli hän tavallaan lähti liittymään rampille ennen kuin se oli edes alkanut. Tällaista "ennakointia" näkee myös nykyään todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin, kuten kaikki muutkin ulisijat, jätätte tahallisesti huomioimatta erään todella oleellisen seikan. Kirjoitin jo heti ensimmäisessä viestissäni seuraavaa: "ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi". Näin kyllä taustapeilistä jo aiemmin, että sieltä taas joku teiden ritari tulee kovalla vauhdilla mutta siinä vaiheessa hän ajoi moottoritien vasenta kaistaa ohitellen muita (todennäköisesti) rajoituksen mukaan ajavia. Meinasin unohtaa liittyä rampille ja kun sitten olin aikeissa liittyä huomasin tämän ääliön ehtineen autoni viereen rampille ja hän ajoi sitten kovalla vauhdilla ohi.

        Näin jälkikäteen vielä pohtiessani asiaa olen aika varma, että kyseinen tohelo ilmeisesti ylitti sulkuviivan eli hän tavallaan lähti liittymään rampille ennen kuin se oli edes alkanut. Tällaista "ennakointia" näkee myös nykyään todella paljon.

        Sinäkin uliset ihan turhaan kun olet itse unohtanut sen oleellisen seikan, että "jos et heti välittömästi siirry liittymärampille kun siihen on mahdollisuus" niin se itse asiassa aiheuttaa tai ainakin mahdollistaa koko "ongelman". Ei se ääliö pääse sinua yllättämään kun ajat itse niin kuin laki määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin, kuten kaikki muutkin ulisijat, jätätte tahallisesti huomioimatta erään todella oleellisen seikan. Kirjoitin jo heti ensimmäisessä viestissäni seuraavaa: "ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi". Näin kyllä taustapeilistä jo aiemmin, että sieltä taas joku teiden ritari tulee kovalla vauhdilla mutta siinä vaiheessa hän ajoi moottoritien vasenta kaistaa ohitellen muita (todennäköisesti) rajoituksen mukaan ajavia. Meinasin unohtaa liittyä rampille ja kun sitten olin aikeissa liittyä huomasin tämän ääliön ehtineen autoni viereen rampille ja hän ajoi sitten kovalla vauhdilla ohi.

        Näin jälkikäteen vielä pohtiessani asiaa olen aika varma, että kyseinen tohelo ilmeisesti ylitti sulkuviivan eli hän tavallaan lähti liittymään rampille ennen kuin se oli edes alkanut. Tällaista "ennakointia" näkee myös nykyään todella paljon.

        " Meinasin unohtaa liittyä rampille ja kun sitten olin aikeissa liittyä huomasin tämän ääliön ehtineen autoni viereen rampille ja hän ajoi sitten kovalla vauhdilla ohi."
        Kyllä se pahainen ulisija on joku muu kuin arvaamatonta toimintaasi arvostelevat kirjoittajat.
        Kuten kirjoitit, keskityit takanasi tulevaan, mielestäsi sääntöjä rikkovaan niin intensiivisesti, että unohdit itse noudattaa sääntöjä.
        Noilla jälkikäteis pohdinnoilla on vain omaa väärintoimintaa selittelevä merkitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin, kuten kaikki muutkin ulisijat, jätätte tahallisesti huomioimatta erään todella oleellisen seikan. Kirjoitin jo heti ensimmäisessä viestissäni seuraavaa: "ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi". Näin kyllä taustapeilistä jo aiemmin, että sieltä taas joku teiden ritari tulee kovalla vauhdilla mutta siinä vaiheessa hän ajoi moottoritien vasenta kaistaa ohitellen muita (todennäköisesti) rajoituksen mukaan ajavia. Meinasin unohtaa liittyä rampille ja kun sitten olin aikeissa liittyä huomasin tämän ääliön ehtineen autoni viereen rampille ja hän ajoi sitten kovalla vauhdilla ohi.

        Näin jälkikäteen vielä pohtiessani asiaa olen aika varma, että kyseinen tohelo ilmeisesti ylitti sulkuviivan eli hän tavallaan lähti liittymään rampille ennen kuin se oli edes alkanut. Tällaista "ennakointia" näkee myös nykyään todella paljon.

        "kuten kaikki muutkin ulisijat, jätätte tahallisesti huomioimatta erään todella oleellisen seikan. Kirjoitin jo heti ensimmäisessä viestissäni seuraavaa: "ääliö ajoi kovalla ylinopeudella ohi"."

        Ylinopeudella ei ole merkitystä tilanteessa, jota ei lainkaan syntyisi, jos noudattaisit liikennesääntöjä. On perin kummallista olettaa, että muut tienkäyttäjät aina noudattaisivat nopeusrajoituksia, varsinkin, kun joillakin ajoneuvoilla on laillinen oikeus ylittää nopeusrajoitus erityistilanteissa. Kun itse vaarantaa liikennettä liian myöhäisellä siirtymisellä hidastuskaistalle, ei voi syyttää muita omasta virheestään.


    • Anonyymi

      Tuo aloittaja taitaa olla melkoinen teiden tukko ja reppana?

      • Anonyymi

        Oijoijoi. Tuliko pikkupojalle paha mieli? :D


    • Anonyymi

      En lukenut aikaisempia kirjoituksia. totean vain, että nykyajan tyyli on roikkua mahdollisimman pitkään keskikaistalla (ohituskaistalla) ja ampaista sieltä muiden autojen välistä viime tipassa ulos poistumisrampille.

      • Anonyymi

        Tuota todellakin näkee paljon ja se on itse asiassa aika vaarallista leikkiä. Syitä tuollaiseen pelleilyyn voi vain arvailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota todellakin näkee paljon ja se on itse asiassa aika vaarallista leikkiä. Syitä tuollaiseen pelleilyyn voi vain arvailla.

        Syy lienee se oikean kaista ns. köröjuna, jossa ei ole väliä mihin mahtuisi tulemaan. Lopulta on vaan pakko puikkasta jonkun auton menevän raon kohdalta ulos. Parempi sekin kuin pysähtyä vasemmalle kaistalle odottamaan köröjunan häntää jonka jälkeen mahtuisi siirtymään rampille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syy lienee se oikean kaista ns. köröjuna, jossa ei ole väliä mihin mahtuisi tulemaan. Lopulta on vaan pakko puikkasta jonkun auton menevän raon kohdalta ulos. Parempi sekin kuin pysähtyä vasemmalle kaistalle odottamaan köröjunan häntää jonka jälkeen mahtuisi siirtymään rampille.

        Mihin on niin h-vetin kiire, ettei malttaisi jo hyvissä ajoin siirtyä sinne "köröjunakaistalle" ja sitten muiden mukana siististi rampilta ulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin on niin h-vetin kiire, ettei malttaisi jo hyvissä ajoin siirtyä sinne "köröjunakaistalle" ja sitten muiden mukana siististi rampilta ulos?

        No miten se nyt taas kiireeseen liittyy jos joutuu köröjunan blokkaamaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin on niin h-vetin kiire, ettei malttaisi jo hyvissä ajoin siirtyä sinne "köröjunakaistalle" ja sitten muiden mukana siististi rampilta ulos?

        Se on se mikä vaivaa liikennettä ylipäätää. Jokainen ajaa omaa etuaan ja pyrkii olemaan muita nopeampi tai perillä ennen kaikkia muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on se mikä vaivaa liikennettä ylipäätää. Jokainen ajaa omaa etuaan ja pyrkii olemaan muita nopeampi tai perillä ennen kaikkia muita.

        Niinno sehän se kai on senkin köröjunan tarkoitus että kukaan ei saa tulla edelle, ettei pääsisi ennen MINUA perille. Junaan osallistujat tuntevat juonen ja osaavat pitää tiukat välit niin ettei kaaharit pääse tulemaan sekaan. Siinäpähän oppivat "etuilemaan" kun joutuvat ajamaan ohi haluamastaan liittymästä ja kiertelemään jostain muualta kotiin. Se vaan sitten harmittaa niin pirusti jos joku jättää autonmentävän raon josta kaahari pääseekin livahtamaan.


    • Suomessa ei ehkä ole niinkään pula tilasta, mutta rahasta ainakin on. Siksi yhdellä rampilla on usein monia tarkoituksia. Samaa ramppia pitkin voi poistua päävirrasta, liittyä päävirtaan tai vain ajaa päävirran vieressä. "Oman paikan" blokkaaja voi olla takana tullut tai sivusta tullut. Blokatuksi voi jäädä myös pääväylle tultaessa, jos sekä rampilla että pääväylällä on jonoa. Vierellä on auto, mutta tana tulevalla on aukko, johon takana tulija tunkee ja oma blokkitilanne jatkuu. Vilkun käyttö ja tilan antaminen kaistaa vaihtavalle auttaa. On kai yleinen asennevamma, että kaistaa vaihtavalle ei anneta tilaa. Lakikaan ei siihen velvoita, mutta järjen käyttö on vielä sallittua.

      • Anonyymi

        Se blokkaaminen loppuu, kun pitää vilkun päällä ja ajaa samaa vauhtia sen kaistan jonon kanssa, johon haluaa liittyä. Tai viimeistään siinä vaiheessa, kun on pitänyt vilkun päällä pitkään ja lähtee siirtymään siihen kaistalle. Fiksut tekee tilaa heti kun vilkun laittaa päälle, hitailla ajattelijoilla menee enemmän aikaa, ja täystunarit tajuavat vasta sitten kun auto alkaa siirtyä.


    • Anonyymi

      Mä olen huomannu jyväskylän moottoritellä sellasta et jos edessä on auto niin takaa tuleva lähtee kääntymään liittymää kohti jo ennen ku se koko liittymä edes alkaa. Eli ajaa sen valkoisen yhtenäisen viivan yli. Tällästä varmaan alottajaki tarkotti mut palstan inisijät ei tietenkää kykene ymmärtämään sitä.

      • Anonyymi

        " Tällästä varmaan alottajaki tarkotti mut palstan inisijät ei tietenkää kykene ymmärtämään sitä."
        Aloittaja on myöhemmissä kommenteissaan esiin tuonut, että unohti paikan josta oli poistumassa ja siksi päätyi tekemään hätäratkaisun takaatulijaa vaarantaen joka kuitenkin onneksi ehti altapois ennen kuin aloittaja olisi posauttanut kylkeen.
        Aloittajan jälkikäteis pohdinnoissa esiin nostamat ja kompaamasi " se takaa tulija varmaan teki jo aiemmin sitä sun tätä" antaa kuvan jopa huvittavasta selittelystä.


    • Anonyymi

      Ääliöitä riittää myös Tampereella.Tullaan takapuskurissa, ajetaan valtavaa ylinopeutta ym.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvin havaittavissa esim. Tampereen "ohitustiellä". Nopeudet ovat vuosi vuodelta kasvaneet.


    • Anonyymi

      Poistumisrampille pitääkin pyrkiä heti kun siihen on mahdollisuus. Tällöin on vielä baanaa jäljellä, jossa lähdetään hiljentämään. Siellä pääväylällä ei hiljennetä vaan vasta siellä poistumisrampilla. Tällä tavalla ei häiritä pääväylän sujuvuutta.

      • Niin pitäisi, mutta käytäntö on ihan jotain muuta. Lahdenväylä sunnuntai-iltapäivä pohjoisesta kohti Kehä III:a, oikea kaista tökkii jo 2 km ennen kehää, eikä johdu siitä, että kehälle ei mahtuisi enempiä hidastelematta.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Niin pitäisi, mutta käytäntö on ihan jotain muuta. Lahdenväylä sunnuntai-iltapäivä pohjoisesta kohti Kehä III:a, oikea kaista tökkii jo 2 km ennen kehää, eikä johdu siitä, että kehälle ei mahtuisi enempiä hidastelematta.

        Tämä johtuu siitä yskinkertaisesta asiasta että ihmiset ovat sirtyneet tappituntumaan ajamaan. Jos olisi riittävät turvavälit, niin homma toimisi sujuvammin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja kaikki muut liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä johtuu siitä yskinkertaisesta asiasta että ihmiset ovat sirtyneet tappituntumaan ajamaan. Jos olisi riittävät turvavälit, niin homma toimisi sujuvammin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja kaikki muut liikenteessä.

        Järkiautoilija säästää järkeään. Niinpä järkiautoilijalla on aivot narikassa ja liikenteessä eteneminen perustuu edelläajavan takavalojen seuraamiseen.


    • Anonyymi

      "Toinen typerä ilmiö on, että moottoritiellä moni ajaa puskurissa kiinni koko ajan mutta kun liityn rampille niin yhtäkkiä tämä roikkuja löytääkin kaasupolkimen ja kiihdyttää vauhtiaan huomattavasti ajaen ohi.

      Näin Jyväskylässä."

      Juu, vaihdat kaistaa niin takana olevalle tulee hirvee kiiree ja kiihdyttää vauhtia.
      Ei tarvitse todellakaan ajaa alle rajoitusten edes. Mitä ne siellä takana oottelee, luulisi että menee ohi jo aiemmin..

    • Anonyymi

      Muistithan vilkuttaa ajoissa erkanemisen merkiksi. Jos siinä tilanteessa joku pyrkii oikealta ohi, voit kiilata sen ojaan.

    • Anonyymi

      Poistymisramppi on yleensä pitkä aika, että siihen mahtuu useampi auto ja sillä on usein tarve hidastaa vauhtia. Tarkoitus on ettei ruuhkassa se täyty niin paljon ettei varsinaisella tiellä jouduta hidastamaan. Siksi rampille pitää siirtyä heti alkupäässä ettet sotke koko liikennettä ja kaikki joutuvat tekemään yllätys liikkeitä ja jarrutuksia jne...

      • Anonyymi

        "Poistymisramppi on yleensä pitkä aika, että siihen mahtuu useampi auto ja sillä on usein tarve hidastaa vauhtia. "

        No todellakin on tarve hidastaa vauhtia, jo ihan sen vuoksi että jos ajat rampille 120km/h tai 100km/h tieltä, on rampilla rajoitus 80 km/h.

        Ramppi luetaan eri tieksi kuin päätie, ja jos sille ei ole määritelty liikennemerkillä omaa nopeusrajoitusta, on siellä rajoitus 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poistymisramppi on yleensä pitkä aika, että siihen mahtuu useampi auto ja sillä on usein tarve hidastaa vauhtia. "

        No todellakin on tarve hidastaa vauhtia, jo ihan sen vuoksi että jos ajat rampille 120km/h tai 100km/h tieltä, on rampilla rajoitus 80 km/h.

        Ramppi luetaan eri tieksi kuin päätie, ja jos sille ei ole määritelty liikennemerkillä omaa nopeusrajoitusta, on siellä rajoitus 80 km/h.

        Yleensä ramppi tulkitaan omaksi tiekseen vasta kun kaistat eroaa toisistaan (joskus kohdassa on "kersantinnatsat" ylösalaisin), eli katkoviivalla erotetulla hidastuspätkällä ehtii laskea jo nopeutta kun on poistunut varsinaiselta ajokaistalta.

        Monella on paha alitajuinen toimintarefleksi. Kun ramppi tai risteys lähestyy jonne pitäisi kääntyä, jalka alkaa nousta kaasupolkimelta huomaamatta ja nopeus laskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poistymisramppi on yleensä pitkä aika, että siihen mahtuu useampi auto ja sillä on usein tarve hidastaa vauhtia. "

        No todellakin on tarve hidastaa vauhtia, jo ihan sen vuoksi että jos ajat rampille 120km/h tai 100km/h tieltä, on rampilla rajoitus 80 km/h.

        Ramppi luetaan eri tieksi kuin päätie, ja jos sille ei ole määritelty liikennemerkillä omaa nopeusrajoitusta, on siellä rajoitus 80 km/h.

        Vaikka näin on että rajoitus olisi 80 km/h, niin hidastamisen voi aloittaa vasta siellä poistumisrampilla. Tästä hyötyvät kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka näin on että rajoitus olisi 80 km/h, niin hidastamisen voi aloittaa vasta siellä poistumisrampilla. Tästä hyötyvät kaikki.

        En ole ainaaan huomannut tieliikennelaissa sellaista kohtaa jossa annetaan mahdollisuus ajaa ylinopeutta, jopa 40km/h selityksellä että "tästä hyötyvät kaikki".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ainaaan huomannut tieliikennelaissa sellaista kohtaa jossa annetaan mahdollisuus ajaa ylinopeutta, jopa 40km/h selityksellä että "tästä hyötyvät kaikki".

        Sehän on selvä, että TIENTUKKO on aina ja poikkeuksetta myös itse keksimillään säännöillä ajava KOTIPOLIISI.

        Teintukko kihnuttaa satasen alueella 75 km/h ja pui nyrkkiä ohittajille.

        Tientukko painelee 40 rajoitusalueella 60-70, koska 40 nyt vaan tuntuu tarpeettoman hitaalta eikä siinä ole mitään vaaraa.

        "Rampit katsotaan nopeudenmuutosalueiksi, joilla ei käytetä erillisiä nopeus-rajoituksia."

        Eli rampin nopeusrajoitus = valtaväylän nopeusrajoitus, ainakin siltä osin, kun kulkevat rinnakkain.

        "Nopeusrajoitus tai enimmäisnopeuden suositus voidaan poikkeuksellisesti asettaa, jos ramppi on muodoltaan tai kaarresäteeltään tavan-omaisesta poikkeava."

        Huom POIKKEUKSELLISESTI.

        "Kun erkanemisrampin liittymä risteävään tiehen on huonosti havaittava tai osoittautuu onnettomuusalttiiksi, rampin lopussa voidaan käyttää matalaa rajoitusta. Rajoitus ei saa alkaa niin aikaisin, että se vaikuttaa normaaliin poistumiseen pääväylältä. Kun risteävä tie kuuluu taajamaan, taajama (ylei-nen 50 km/h -rajoitus) osoitetaan vasta rampin lopussa. "

        Ideana juuri on, että rampille ajetaan "täysillä", pääväylän liikennettä hidastamatta ja nopeus tiputetaan 80...50 lukemiin vasta siellä rampilla. Ei jo valtaväylällä 2 km enne rampin alkua, kuten päässä hölskyvästä pissasta kärsivät kotipoliisit.

        Samoin rampilla kuuluu kiihdyttää valtaväylän nopeuteen (suurin sallittu tai liikennevirran nopeus, jos on ruuhkaa) jo ennen kaistanvaihtoa valtaväylälle. Kusipää kotipoliisi kihnuttaa max. 60 km/h, poukkaa valtaväylelle ja parhaat suoraan vasemmalle kaistalle (ehdottomasti kiellettyä) ja alkavat vasti sitten hiiiiitaan kiihdytyksen siihen 90 km/h marssivauhtiin, mitä satkun rajoituksella kihnuttavat.



        Nopeusrajoitus tai enimmäisnopeuden suositus voidaan poikke-uksellisesti asettaa, jos ramppi on muodoltaan tai kaarresäteeltään tavan-omaisesta poikkeava. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on selvä, että TIENTUKKO on aina ja poikkeuksetta myös itse keksimillään säännöillä ajava KOTIPOLIISI.

        Teintukko kihnuttaa satasen alueella 75 km/h ja pui nyrkkiä ohittajille.

        Tientukko painelee 40 rajoitusalueella 60-70, koska 40 nyt vaan tuntuu tarpeettoman hitaalta eikä siinä ole mitään vaaraa.

        "Rampit katsotaan nopeudenmuutosalueiksi, joilla ei käytetä erillisiä nopeus-rajoituksia."

        Eli rampin nopeusrajoitus = valtaväylän nopeusrajoitus, ainakin siltä osin, kun kulkevat rinnakkain.

        "Nopeusrajoitus tai enimmäisnopeuden suositus voidaan poikkeuksellisesti asettaa, jos ramppi on muodoltaan tai kaarresäteeltään tavan-omaisesta poikkeava."

        Huom POIKKEUKSELLISESTI.

        "Kun erkanemisrampin liittymä risteävään tiehen on huonosti havaittava tai osoittautuu onnettomuusalttiiksi, rampin lopussa voidaan käyttää matalaa rajoitusta. Rajoitus ei saa alkaa niin aikaisin, että se vaikuttaa normaaliin poistumiseen pääväylältä. Kun risteävä tie kuuluu taajamaan, taajama (ylei-nen 50 km/h -rajoitus) osoitetaan vasta rampin lopussa. "

        Ideana juuri on, että rampille ajetaan "täysillä", pääväylän liikennettä hidastamatta ja nopeus tiputetaan 80...50 lukemiin vasta siellä rampilla. Ei jo valtaväylällä 2 km enne rampin alkua, kuten päässä hölskyvästä pissasta kärsivät kotipoliisit.

        Samoin rampilla kuuluu kiihdyttää valtaväylän nopeuteen (suurin sallittu tai liikennevirran nopeus, jos on ruuhkaa) jo ennen kaistanvaihtoa valtaväylälle. Kusipää kotipoliisi kihnuttaa max. 60 km/h, poukkaa valtaväylelle ja parhaat suoraan vasemmalle kaistalle (ehdottomasti kiellettyä) ja alkavat vasti sitten hiiiiitaan kiihdytyksen siihen 90 km/h marssivauhtiin, mitä satkun rajoituksella kihnuttavat.



        Nopeusrajoitus tai enimmäisnopeuden suositus voidaan poikke-uksellisesti asettaa, jos ramppi on muodoltaan tai kaarresäteeltään tavan-omaisesta poikkeava. "

        "Eli rampin nopeusrajoitus = valtaväylän nopeusrajoitus, ainakin siltä osin, kun kulkevat rinnakkain."

        Näitä voi jokainen pienessä päässään rakennella näitä visioita, mutta jos sitä ei tieliikennelaissa lue niin merkittävän tapahtuman (kolarin) jälkeen, luetaan lakia eikä visioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli rampin nopeusrajoitus = valtaväylän nopeusrajoitus, ainakin siltä osin, kun kulkevat rinnakkain."

        Näitä voi jokainen pienessä päässään rakennella näitä visioita, mutta jos sitä ei tieliikennelaissa lue niin merkittävän tapahtuman (kolarin) jälkeen, luetaan lakia eikä visioita.

        Olen eri anonyymi, enkä ole tähän ketjuun vielä vastannut...

        Olemme varmaan käyneet eri aikakauden autokoulun?
        90-luvulla ei ollut sääntöä, että erkanemiskaistalla olisi jotain erikoisnopeusrajoituksia.

        Opetettiin, että väylältä poistutaan vauhtia hidastamatta ja erkanemiskaistalla sitten himmaillaan.
        Nopeusrajoitukset osoitettiin liikennemerkein silloin.

        Kiihdytyskaistalla taas kiihdytetään tavoitenopeuteen ja liitytään liikennevirtaan häiriötä aiheuttamatta, kuten muuallakin maailmassa.

        Milloin tämä mainittu 80kmh poistumiskaistalla on tullut lakiin ja mikä pykälä kyseessä.
        Olen pitkään ihmetellyt joidenkin aiheuttamia vaaratilanteita liikenteessä ja haluaisin ihan itse lukea tämän vaaraa aiheuttavan pykälän finlexistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poistymisramppi on yleensä pitkä aika, että siihen mahtuu useampi auto ja sillä on usein tarve hidastaa vauhtia. "

        No todellakin on tarve hidastaa vauhtia, jo ihan sen vuoksi että jos ajat rampille 120km/h tai 100km/h tieltä, on rampilla rajoitus 80 km/h.

        Ramppi luetaan eri tieksi kuin päätie, ja jos sille ei ole määritelty liikennemerkillä omaa nopeusrajoitusta, on siellä rajoitus 80 km/h.

        Ei ollut tieliikennelaissa tämmöistä kohtaa.
        Mistä olet tuon keksinyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut tieliikennelaissa tämmöistä kohtaa.
        Mistä olet tuon keksinyt?

        Nuo asiat löytyvät Trafin suunnitteluohjeista. Onneksi sinä tiedät nämä asiat paremmin - olethan kotipoliisi, joka ajaa itsekeksimillään säännöillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen eri anonyymi, enkä ole tähän ketjuun vielä vastannut...

        Olemme varmaan käyneet eri aikakauden autokoulun?
        90-luvulla ei ollut sääntöä, että erkanemiskaistalla olisi jotain erikoisnopeusrajoituksia.

        Opetettiin, että väylältä poistutaan vauhtia hidastamatta ja erkanemiskaistalla sitten himmaillaan.
        Nopeusrajoitukset osoitettiin liikennemerkein silloin.

        Kiihdytyskaistalla taas kiihdytetään tavoitenopeuteen ja liitytään liikennevirtaan häiriötä aiheuttamatta, kuten muuallakin maailmassa.

        Milloin tämä mainittu 80kmh poistumiskaistalla on tullut lakiin ja mikä pykälä kyseessä.
        Olen pitkään ihmetellyt joidenkin aiheuttamia vaaratilanteita liikenteessä ja haluaisin ihan itse lukea tämän vaaraa aiheuttavan pykälän finlexistä.

        Eihän tämä tietysti ole kuin humpuukilehden julkaisu menneiltä vuosilta:

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001814351.html

        Mutta jo tuota ennen asia on tuota esille monessa paikassa, muistelen jo vuosituhannen vaihteessa lukeneeni asiasta.

        Ei tuota erikseen laissa lue, vaan tulkinta juontaa siitä, että liittymäramppi tulkitaan eri tieksi kuin se, mihin liitytään tai miltä erkaannutaan, mitä ne oikeasti onkin.

        Jos siellä ei ole erillistä nopeusrajoitusmerkiä, on rajoitus 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tämä tietysti ole kuin humpuukilehden julkaisu menneiltä vuosilta:

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001814351.html

        Mutta jo tuota ennen asia on tuota esille monessa paikassa, muistelen jo vuosituhannen vaihteessa lukeneeni asiasta.

        Ei tuota erikseen laissa lue, vaan tulkinta juontaa siitä, että liittymäramppi tulkitaan eri tieksi kuin se, mihin liitytään tai miltä erkaannutaan, mitä ne oikeasti onkin.

        Jos siellä ei ole erillistä nopeusrajoitusmerkiä, on rajoitus 80 km/h.

        Hei, tuollahan lukee että "Asia korjataan, kun tieliikennelakia uusitaan.". Laki on uusittu, onko "asia" "korjattu"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tämä tietysti ole kuin humpuukilehden julkaisu menneiltä vuosilta:

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001814351.html

        Mutta jo tuota ennen asia on tuota esille monessa paikassa, muistelen jo vuosituhannen vaihteessa lukeneeni asiasta.

        Ei tuota erikseen laissa lue, vaan tulkinta juontaa siitä, että liittymäramppi tulkitaan eri tieksi kuin se, mihin liitytään tai miltä erkaannutaan, mitä ne oikeasti onkin.

        Jos siellä ei ole erillistä nopeusrajoitusmerkiä, on rajoitus 80 km/h.

        Mutta miksi se olisi eri tie? Minusta se on osa moottoritietä moottoritien päättymistä osoittavaan liikennemerkkiin saakka, ja se merkki on yleensä aika kaukana siellä "eri tiellä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi se olisi eri tie? Minusta se on osa moottoritietä moottoritien päättymistä osoittavaan liikennemerkkiin saakka, ja se merkki on yleensä aika kaukana siellä "eri tiellä".

        Jotkut tulkitsevat sen olevan eri tie koska jokaisella liittymällä on oma "tienumero". Tästä seuraa päätelmä että jos ei ole nopeusrajoitusta ilmoitettu, niin voimassa on yleisrajoitus, joka taajaman ulkopuolella on 80 km/h. Tämä on se selitys jonka itse olen kuullut aiheesta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys: https://teilla.blogspot.com/2013/11/rampin-nopeusrajoitus.html

        Tuossa on blogikirjoitus aiheesta jossa tuo nopeusrajoitus ja tulkinta mainitaan. Tulkintoja, tulkintoja, tulkintoja...

        Liikenneministeriön tulkinta on mielenkiintoinen, mutta ei näytä vallitsevan lain kannalta oikealta (TLL tuli voimaan 1.6.2020). Siinä on määritelty risteys niin, että rampit vaikuttavat kaikkinensa olevan risteystä, joten ei ramppi voi olla eri "tie".

        Risteyksessä noudatetaan samaa nopeusrajoitusta kuin päätielläkin. Jos eri liikennesuunniosta on eri nopeusrajoitukset, niin jokainen liikennesuunta määrää sen nopeusrajoituksen, mistä tullaan risteykseen/ramppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, tuollahan lukee että "Asia korjataan, kun tieliikennelakia uusitaan.". Laki on uusittu, onko "asia" "korjattu"?

        Tämä löytyy nykyisin tieliikennelaista:

        "Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä."

        Tuon lisäksi puhutaan poistumistiestä.

        "Merkkien E15 ja E16 rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä."

        Kyseessä on moottoritie alkaa ja loppuu merkit. Miten tuo teksti on sitten tulkittavissa?

        Mielestäni on yksikäsitteistä että kun puhutaan liittymis- ja poistumisteistä, ne on selvästi haluttu erottaa eri teiksi, kuin se moottoritie mihin ne liittyvät, joten niillä on rajoitus 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneministeriön tulkinta on mielenkiintoinen, mutta ei näytä vallitsevan lain kannalta oikealta (TLL tuli voimaan 1.6.2020). Siinä on määritelty risteys niin, että rampit vaikuttavat kaikkinensa olevan risteystä, joten ei ramppi voi olla eri "tie".

        Risteyksessä noudatetaan samaa nopeusrajoitusta kuin päätielläkin. Jos eri liikennesuunniosta on eri nopeusrajoitukset, niin jokainen liikennesuunta määrää sen nopeusrajoituksen, mistä tullaan risteykseen/ramppiin.

        Risteys koostuu useista eri teistä jotka muodostavat kokonaisuuden. Risteykseen saapuvat eri tiet joten miksi liittymäramppi olisi tässä mielessä poikkeus? Liittymäramppi voi mielestäni tämän perusteella olla oma erilinen tie.

        Nopeusrajoituksesta puheen ollen, niin ovathan maantiet väärällään risteyksiä joissa itse maantiellä on suurempi nopeusrajoitus kuin sivutiellä. Tässä mielessä voi liittymärampilla olla oma nopeusrajoitus, mikäli se on oma erilinen tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteys koostuu useista eri teistä jotka muodostavat kokonaisuuden. Risteykseen saapuvat eri tiet joten miksi liittymäramppi olisi tässä mielessä poikkeus? Liittymäramppi voi mielestäni tämän perusteella olla oma erilinen tie.

        Nopeusrajoituksesta puheen ollen, niin ovathan maantiet väärällään risteyksiä joissa itse maantiellä on suurempi nopeusrajoitus kuin sivutiellä. Tässä mielessä voi liittymärampilla olla oma nopeusrajoitus, mikäli se on oma erilinen tie.

        Oli miten oli, itse ajan ainakin rampilla sitä nopeutta, minkä aiemman tien nopeusrajoitus osoittaa siihen asti, kunnes rampilla tulee uusi nopeusrajoitusmerkki vastaan. Valitan sitten mahd. sakosta korkeinta oikeutta myöten, jos poliisisetä sellaisen käteen pukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, itse ajan ainakin rampilla sitä nopeutta, minkä aiemman tien nopeusrajoitus osoittaa siihen asti, kunnes rampilla tulee uusi nopeusrajoitusmerkki vastaan. Valitan sitten mahd. sakosta korkeinta oikeutta myöten, jos poliisisetä sellaisen käteen pukkaa.

        Tulee sitten kallis ennakkotapaus kun tuohan on ihan selvä tapaus.

        "Lailla tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet"

        Eli erkanemistie haarauma on risteys. Miten risteyksestä voisi jatkua sama tie kahteen eri suuntaan?

        Sen erkanemistien on pakko olla oma tie, jolloin sillä on oma nopeusrajoitus joka on 80km/h jos merkillä ei ole muuta osoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee sitten kallis ennakkotapaus kun tuohan on ihan selvä tapaus.

        "Lailla tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet"

        Eli erkanemistie haarauma on risteys. Miten risteyksestä voisi jatkua sama tie kahteen eri suuntaan?

        Sen erkanemistien on pakko olla oma tie, jolloin sillä on oma nopeusrajoitus joka on 80km/h jos merkillä ei ole muuta osoitettu.

        Mitä tarkoitat "erkanemistien haaraumalla"?

        Risteyksen määritelmään nähden on selvää, että kaikki erkanemistiet ovat tien haarautumien muodostamia alueita, toisin sanoen risteysaluetta. Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita.

        "Miten risteyksestä voisi jatkua sama tie kahteen eri suuntaan?" - Ei jatkukaan, vaan jos tiet risteävät, niiden risteysalueella voi olla erilaisia risteämiä, liittymiä tai haarautumia ja niiden keskenään muodostamia alueita niiden välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "erkanemistien haaraumalla"?

        Risteyksen määritelmään nähden on selvää, että kaikki erkanemistiet ovat tien haarautumien muodostamia alueita, toisin sanoen risteysaluetta. Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita.

        "Miten risteyksestä voisi jatkua sama tie kahteen eri suuntaan?" - Ei jatkukaan, vaan jos tiet risteävät, niiden risteysalueella voi olla erilaisia risteämiä, liittymiä tai haarautumia ja niiden keskenään muodostamia alueita niiden välissä.

        "Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita."

        Olet päässyt siihen ymmärrykseen että erkanemistien haarauma on risteys, okei.

        No entä jos mistä tahansa risteyksestä lähtee tie, jolla ei ole liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta? Rajoitus on taajaman ulkopuolella 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita."

        Olet päässyt siihen ymmärrykseen että erkanemistien haarauma on risteys, okei.

        No entä jos mistä tahansa risteyksestä lähtee tie, jolla ei ole liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta? Rajoitus on taajaman ulkopuolella 80 km/h.

        Okei, kun siis erkanemistiet ovat risteysaluetta ja sinusta siis siellä on voimassa 80 km/h nopeusrajoitus taajaman ulkopuolella. Kysymys: jarrutatko satakilometriä tunnissa tiellä aina risteykseen ajaessasi 80 km/h nopeuteen? Ja ilmeisen hullunkurisesti myös 60-tiellä saat kiihdyttää risteyksen läpi 80 km/h nopeudella, koska siellä risteyksessä on voimassa korkeampi nopeusrajoitus kuin tiellä ajettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, itse ajan ainakin rampilla sitä nopeutta, minkä aiemman tien nopeusrajoitus osoittaa siihen asti, kunnes rampilla tulee uusi nopeusrajoitusmerkki vastaan. Valitan sitten mahd. sakosta korkeinta oikeutta myöten, jos poliisisetä sellaisen käteen pukkaa.

        Moottoritien poistumis"ramppi" alkaa aina omana kaistanaan, moottoritien muiden kaistojen vieressä.
        Silloin sillä kaistalla on aivan varmasti sama nopeusrajoitus, kuin muillakin kaistoilla.
        Omaksi tieksi se muuttuu vasta sitten, kun se erkanee moottoritiestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita."

        Olet päässyt siihen ymmärrykseen että erkanemistien haarauma on risteys, okei.

        No entä jos mistä tahansa risteyksestä lähtee tie, jolla ei ole liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta? Rajoitus on taajaman ulkopuolella 80 km/h.

        Nyt löysin säännöksen, joka ratkaisee ehdottomasti tämän ongelman.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 34 §

        kohdassa C32, mikä koskee noepusrajotiusmerkin käyttöä, sanotaan:
        "Siirtyminen tieliikennelain 9 §:n mukaisen yleisen nopeusrajoituksen alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä C32 ja lisäkilvellä H24 "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus."

        Jos siis taajaman ulkopuolella nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h yleisrajoitukseksi, pitää se osoittaa liikennemerkillä C32 (=nopeusrajoitus) ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus". Koska tällaisia liikennemerkkejä ei ole moottoritien erkanemisteillä moottoritieltä poistuttaessa, jossa nopeusrajoitus putoaa 120 km/h tai 100 km/h alaspäin, siellä ei voi olla voimassa yleisrajoitusta 80 km/h.

        Moottoritielle menevällä liittymistiellä edellä mainittu sääntö ei ole voimassa, jollei sielläkin ole ennen liittymätielle tuloa voimassa yli 80 km/h nopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt löysin säännöksen, joka ratkaisee ehdottomasti tämän ongelman.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 34 §

        kohdassa C32, mikä koskee noepusrajotiusmerkin käyttöä, sanotaan:
        "Siirtyminen tieliikennelain 9 §:n mukaisen yleisen nopeusrajoituksen alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä C32 ja lisäkilvellä H24 "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus."

        Jos siis taajaman ulkopuolella nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h yleisrajoitukseksi, pitää se osoittaa liikennemerkillä C32 (=nopeusrajoitus) ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus". Koska tällaisia liikennemerkkejä ei ole moottoritien erkanemisteillä moottoritieltä poistuttaessa, jossa nopeusrajoitus putoaa 120 km/h tai 100 km/h alaspäin, siellä ei voi olla voimassa yleisrajoitusta 80 km/h.

        Moottoritielle menevällä liittymistiellä edellä mainittu sääntö ei ole voimassa, jollei sielläkin ole ennen liittymätielle tuloa voimassa yli 80 km/h nopeusrajoitus.

        Niin lisäys: jos joku väittää, että erkanemistie on eri "tie", niin ei ole koska moottoritiehen kuuluu määritelmän mukaan myös sen erkanemis- ja liittymistiet. Ne ovat samaa tietä, kun ne osoitetaan moottoritie alkaa tai moottoritie päättyy merkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisäys: jos joku väittää, että erkanemistie on eri "tie", niin ei ole koska moottoritiehen kuuluu määritelmän mukaan myös sen erkanemis- ja liittymistiet. Ne ovat samaa tietä, kun ne osoitetaan moottoritie alkaa tai moottoritie päättyy merkillä.

        Selvyyden vuoksi vielä toistan, että 80 km/h yleisrajoitus on liittymistiellä voimassa:

        1. jos sille liittyvästä tiestä nopeusrajoitus on 80 km/h tai sitä alempi. Jolloin siis nopeusrajoitus jatkuu samana tai nousee, JA

        2. liittymistielle ei ole liikennemerkillä osoitettu mitään nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kun siis erkanemistiet ovat risteysaluetta ja sinusta siis siellä on voimassa 80 km/h nopeusrajoitus taajaman ulkopuolella. Kysymys: jarrutatko satakilometriä tunnissa tiellä aina risteykseen ajaessasi 80 km/h nopeuteen? Ja ilmeisen hullunkurisesti myös 60-tiellä saat kiihdyttää risteyksen läpi 80 km/h nopeudella, koska siellä risteyksessä on voimassa korkeampi nopeusrajoitus kuin tiellä ajettaessa.

        "Okei, kun siis erkanemistiet ovat risteysaluetta ja sinusta siis siellä on voimassa 80 km/h nopeusrajoitus taajaman ulkopuolella."

        Et nyt ihan ymmärrä ideaa.

        Kysymys ei ole siitä, mikä rajoitus on risteysalueella. Vaan kysymys on siitä, paljonko rajoitus on risteyksen jälkeen.

        Erkaantumistie alkaa risteyksestä ja kun siirryt tuolle erkaantumistielle risteyksestä, sillä joko on rajoitusmerkki tai jos ei ole, on oletusrajoitus 80 km/h.

        Aivan kuten normaalissakin risteyksessä.

        "Kysymys: jarrutatko satakilometriä tunnissa tiellä aina risteykseen ajaessasi 80 km/h nopeuteen? Ja ilmeisen hullunkurisesti myös 60-tiellä saat kiihdyttää risteyksen läpi 80 km/h nopeudella, koska siellä risteyksessä on voimassa korkeampi nopeusrajoitus kuin tiellä ajettaessa."

        No näihin en ota kantaa kun ymmärsit asian väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt löysin säännöksen, joka ratkaisee ehdottomasti tämän ongelman.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 34 §

        kohdassa C32, mikä koskee noepusrajotiusmerkin käyttöä, sanotaan:
        "Siirtyminen tieliikennelain 9 §:n mukaisen yleisen nopeusrajoituksen alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä C32 ja lisäkilvellä H24 "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus."

        Jos siis taajaman ulkopuolella nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h yleisrajoitukseksi, pitää se osoittaa liikennemerkillä C32 (=nopeusrajoitus) ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus". Koska tällaisia liikennemerkkejä ei ole moottoritien erkanemisteillä moottoritieltä poistuttaessa, jossa nopeusrajoitus putoaa 120 km/h tai 100 km/h alaspäin, siellä ei voi olla voimassa yleisrajoitusta 80 km/h.

        Moottoritielle menevällä liittymistiellä edellä mainittu sääntö ei ole voimassa, jollei sielläkin ole ennen liittymätielle tuloa voimassa yli 80 km/h nopeusrajoitus.

        Tuohan pätee vain siinä tapauksessa että rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi.

        Jos poistumistien rajoitus ei olekaan yleisrajoitus, se on oletuksena silti 80 km/h.

        Mutta hyvä ehdotus oli kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tämä tietysti ole kuin humpuukilehden julkaisu menneiltä vuosilta:

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001814351.html

        Mutta jo tuota ennen asia on tuota esille monessa paikassa, muistelen jo vuosituhannen vaihteessa lukeneeni asiasta.

        Ei tuota erikseen laissa lue, vaan tulkinta juontaa siitä, että liittymäramppi tulkitaan eri tieksi kuin se, mihin liitytään tai miltä erkaannutaan, mitä ne oikeasti onkin.

        Jos siellä ei ole erillistä nopeusrajoitusmerkiä, on rajoitus 80 km/h.

        Mutta jos ollaan taajamassa, "merkittömällä" tiellä onkin aluenopeusrajoitus. Yleensä tuo aluenopeusrajoitus on 50 km/h, joten taajamassa pitäisi erkanemisväylällä hiljentää viiteenkymppiin siihen saakka kun eteen tulee jokin muu nopeusrajoitusmerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi se olisi eri tie? Minusta se on osa moottoritietä moottoritien päättymistä osoittavaan liikennemerkkiin saakka, ja se merkki on yleensä aika kaukana siellä "eri tiellä".

        Piti oikein alkaa miettimään enkä muista nähneeni moottoritien päättymismerkkiä moottoritieltä erkanevissa liittymissä (tässä kotinurkalla on moottoritie jota ajan usein). Moottoritie päättyy automaattisesti liittymän risteysalueen jälkeen kuten muutenkin liikennemerkkien vaikutusalueet risteykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritien poistumis"ramppi" alkaa aina omana kaistanaan, moottoritien muiden kaistojen vieressä.
        Silloin sillä kaistalla on aivan varmasti sama nopeusrajoitus, kuin muillakin kaistoilla.
        Omaksi tieksi se muuttuu vasta sitten, kun se erkanee moottoritiestä.

        Tuossa tapauksessa moottoritiellä vaikuttava nopeusrajoitusmerkki asetetaan jo liittymätielle, jotta vältetään ristiriita nopeusrajoitusten kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt löysin säännöksen, joka ratkaisee ehdottomasti tämän ongelman.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 34 §

        kohdassa C32, mikä koskee noepusrajotiusmerkin käyttöä, sanotaan:
        "Siirtyminen tieliikennelain 9 §:n mukaisen yleisen nopeusrajoituksen alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä C32 ja lisäkilvellä H24 "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus."

        Jos siis taajaman ulkopuolella nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h yleisrajoitukseksi, pitää se osoittaa liikennemerkillä C32 (=nopeusrajoitus) ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus". Koska tällaisia liikennemerkkejä ei ole moottoritien erkanemisteillä moottoritieltä poistuttaessa, jossa nopeusrajoitus putoaa 120 km/h tai 100 km/h alaspäin, siellä ei voi olla voimassa yleisrajoitusta 80 km/h.

        Moottoritielle menevällä liittymistiellä edellä mainittu sääntö ei ole voimassa, jollei sielläkin ole ennen liittymätielle tuloa voimassa yli 80 km/h nopeusrajoitus.

        Kyseistä yleisrajoituksen merkkiä ei aseteta kaikkien teiden varrelle ja jokaiseen risteykseen (esimerkiksi pienillä teillä) koska yleisrajoitus on aina oletuksena olemassa ellei merkillä osoiteta muuta rajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piti oikein alkaa miettimään enkä muista nähneeni moottoritien päättymismerkkiä moottoritieltä erkanevissa liittymissä (tässä kotinurkalla on moottoritie jota ajan usein). Moottoritie päättyy automaattisesti liittymän risteysalueen jälkeen kuten muutenkin liikennemerkkien vaikutusalueet risteykseen.

        Tuossapa yksi esimerkki Oulusta moottoritien päättymismerkistä: Ei liene mitenkään ainutlaatuinen tapaus.

        https://www.google.com/maps/@64.9856739,25.5085257,3a,75y,5.15h,94.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMG1Xf6FtHVAPc0OOC9id1pmlpFqPsBFs6uk04!2e10!3e11!7i7680!8i3840


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossapa yksi esimerkki Oulusta moottoritien päättymismerkistä: Ei liene mitenkään ainutlaatuinen tapaus.

        https://www.google.com/maps/@64.9856739,25.5085257,3a,75y,5.15h,94.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMG1Xf6FtHVAPc0OOC9id1pmlpFqPsBFs6uk04!2e10!3e11!7i7680!8i3840

        Jaa siitä tuli nyt semmonen copypastea vaativa hökötys ettei suoraan klikkaamalla toimi.

        "https://www.google.com/maps/@64.9856739,25.5085257,3a,75y,5.15h,94.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMG1Xf6FtHVAPc0OOC9id1pmlpFqPsBFs6uk04!2e10!3e11!7i7680!8i3840"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa siitä tuli nyt semmonen copypastea vaativa hökötys ettei suoraan klikkaamalla toimi.

        "https://www.google.com/maps/@64.9856739,25.5085257,3a,75y,5.15h,94.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMG1Xf6FtHVAPc0OOC9id1pmlpFqPsBFs6uk04!2e10!3e11!7i7680!8i3840"

        No ääh emmä osaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Okei, kun siis erkanemistiet ovat risteysaluetta ja sinusta siis siellä on voimassa 80 km/h nopeusrajoitus taajaman ulkopuolella."

        Et nyt ihan ymmärrä ideaa.

        Kysymys ei ole siitä, mikä rajoitus on risteysalueella. Vaan kysymys on siitä, paljonko rajoitus on risteyksen jälkeen.

        Erkaantumistie alkaa risteyksestä ja kun siirryt tuolle erkaantumistielle risteyksestä, sillä joko on rajoitusmerkki tai jos ei ole, on oletusrajoitus 80 km/h.

        Aivan kuten normaalissakin risteyksessä.

        "Kysymys: jarrutatko satakilometriä tunnissa tiellä aina risteykseen ajaessasi 80 km/h nopeuteen? Ja ilmeisen hullunkurisesti myös 60-tiellä saat kiihdyttää risteyksen läpi 80 km/h nopeudella, koska siellä risteyksessä on voimassa korkeampi nopeusrajoitus kuin tiellä ajettaessa."

        No näihin en ota kantaa kun ymmärsit asian väärin.

        "No näihin en ota kantaa kun ymmärsit asian väärin."

        Ei, vaan sinä et ymmärrä, että erkaantumistiet ja liittymistiet ovat kaikki risteysaluetta eikä niillä voi olla olemassa mitään eri nopeusrajoituksia siitä tiestä, mistä/mihin ne liittyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseistä yleisrajoituksen merkkiä ei aseteta kaikkien teiden varrelle ja jokaiseen risteykseen (esimerkiksi pienillä teillä) koska yleisrajoitus on aina oletuksena olemassa ellei merkillä osoiteta muuta rajoitusta.

        "Kyseistä yleisrajoituksen merkkiä ei aseteta kaikkien teiden varrelle ja jokaiseen risteykseen (esimerkiksi pienillä teillä) koska yleisrajoitus on aina oletuksena olemassa ellei merkillä osoiteta muuta rajoitusta."

        Moottoritie ole mikään "kaikkien tie", vaan se päättyy vasta, kun tien varteen on asetettu "moottoritie päättyy" liikennemerkki. Sen merkin jälkeen on oltava 80 km/h merkki lisäkilvellä "yleisrajoitus", muuten yleisrajoitusta ei voi olla voimassa ko. erkanemistiellä. Jollei yleisrajoituksen alkamisesta ole liikennemerkkiä erkanemistien varrella, moottoritien nopeusrajoitus jatkuu seuraavan tien alkuun asti, tai uuteen nopeusrajoitusmerkkiin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyseistä yleisrajoituksen merkkiä ei aseteta kaikkien teiden varrelle ja jokaiseen risteykseen (esimerkiksi pienillä teillä) koska yleisrajoitus on aina oletuksena olemassa ellei merkillä osoiteta muuta rajoitusta."

        Moottoritie ole mikään "kaikkien tie", vaan se päättyy vasta, kun tien varteen on asetettu "moottoritie päättyy" liikennemerkki. Sen merkin jälkeen on oltava 80 km/h merkki lisäkilvellä "yleisrajoitus", muuten yleisrajoitusta ei voi olla voimassa ko. erkanemistiellä. Jollei yleisrajoituksen alkamisesta ole liikennemerkkiä erkanemistien varrella, moottoritien nopeusrajoitus jatkuu seuraavan tien alkuun asti, tai uuteen nopeusrajoitusmerkkiin asti.

        Olet siis sitä mieltä, että kun ajetaan Lahden moottoritietä pohjoisen suuntaan ja poistutaan Lahden, Renkomäen liittymästä, voidaan ajaa 120 km/h, koska kyseinen poistumistie on moottoritietä, eikä sille ole olemassa erillistä nopeusrajoitusta?

        Joko tienlaatija on tehnyt vakavan virheen tai sitten tuossa onkin, yllätys yllätys, 80 km/h rajoitus, joka alkaa kun siirrytään poistumistielle.

        Poistumistie on kilometrin mittainen ja sen loppupäässä on vasta moottoritie loppuu merkki. Tie koostuu sellaisesta mutkasta että siitä selviytyy vain harva suomalainen auto lävitse, nopeudella 120 km/h.

        Googlen streetviessa on laitettu tuolle tielle 50km/h nopeusrajoitusmerkki, mutta se johtuu tietyöstä joka on ollut meneillään kuvaushetkellä, normaalisti sitä ei ole.

        https://www.google.com/maps/@60.9262586,25.6315457,3a,75y,48.88h,78.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEqodwF0IRxrjWTJplpFQCA!2e0!7i13312!8i6656


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisäys: jos joku väittää, että erkanemistie on eri "tie", niin ei ole koska moottoritiehen kuuluu määritelmän mukaan myös sen erkanemis- ja liittymistiet. Ne ovat samaa tietä, kun ne osoitetaan moottoritie alkaa tai moottoritie päättyy merkillä.

        Huomioi että on myös liittymiä jotka johtavat toiselle moottoritielle. Aina ei ole kyse siitä että moottoritie loppuisi. Ramppeja ja liittymiä on siis monenlaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että kun ajetaan Lahden moottoritietä pohjoisen suuntaan ja poistutaan Lahden, Renkomäen liittymästä, voidaan ajaa 120 km/h, koska kyseinen poistumistie on moottoritietä, eikä sille ole olemassa erillistä nopeusrajoitusta?

        Joko tienlaatija on tehnyt vakavan virheen tai sitten tuossa onkin, yllätys yllätys, 80 km/h rajoitus, joka alkaa kun siirrytään poistumistielle.

        Poistumistie on kilometrin mittainen ja sen loppupäässä on vasta moottoritie loppuu merkki. Tie koostuu sellaisesta mutkasta että siitä selviytyy vain harva suomalainen auto lävitse, nopeudella 120 km/h.

        Googlen streetviessa on laitettu tuolle tielle 50km/h nopeusrajoitusmerkki, mutta se johtuu tietyöstä joka on ollut meneillään kuvaushetkellä, normaalisti sitä ei ole.

        https://www.google.com/maps/@60.9262586,25.6315457,3a,75y,48.88h,78.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEqodwF0IRxrjWTJplpFQCA!2e0!7i13312!8i6656

        No sekö on välttämättä PAKKO ajaa 120 vaikka ei meinaa selviytyä mutkasta? Ja onko sen välttämättä pakko olla virhe jos jossain kohdassa saa ajaa yli kävelyvauhtia, jos siis selviytyy kuitenkin? Selviytymättömyyshän on kuitenkin aina liikenteen vaarantamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "erkanemistien haaraumalla"?

        Risteyksen määritelmään nähden on selvää, että kaikki erkanemistiet ovat tien haarautumien muodostamia alueita, toisin sanoen risteysaluetta. Siellä ei voi olla mitään omaa nopeusrajoitusta, ellei liikennemerkki niin osoita.

        "Miten risteyksestä voisi jatkua sama tie kahteen eri suuntaan?" - Ei jatkukaan, vaan jos tiet risteävät, niiden risteysalueella voi olla erilaisia risteämiä, liittymiä tai haarautumia ja niiden keskenään muodostamia alueita niiden välissä.

        Risteys ei ole monen kilometrin pituinen. Liittymän tai rampin haarautumiskohta on se "risteysalue", eikä se ramppi tai liittymä koko pituudeltaan.

        Tässä kuvassa näkyy liittymärampin piste jossa se yhdistyy moottoritiehen. https://goo.gl/maps/idpqmBEJ39ZdECxd7 - eli tuo on se risteyskohta. Peruuttamalla google mapsissa ramppia taaksepäin, näkee vastaavasti toisen risteyksen josta ramppi lähti etenemään kohti moottoritietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että kun ajetaan Lahden moottoritietä pohjoisen suuntaan ja poistutaan Lahden, Renkomäen liittymästä, voidaan ajaa 120 km/h, koska kyseinen poistumistie on moottoritietä, eikä sille ole olemassa erillistä nopeusrajoitusta?

        Joko tienlaatija on tehnyt vakavan virheen tai sitten tuossa onkin, yllätys yllätys, 80 km/h rajoitus, joka alkaa kun siirrytään poistumistielle.

        Poistumistie on kilometrin mittainen ja sen loppupäässä on vasta moottoritie loppuu merkki. Tie koostuu sellaisesta mutkasta että siitä selviytyy vain harva suomalainen auto lävitse, nopeudella 120 km/h.

        Googlen streetviessa on laitettu tuolle tielle 50km/h nopeusrajoitusmerkki, mutta se johtuu tietyöstä joka on ollut meneillään kuvaushetkellä, normaalisti sitä ei ole.

        https://www.google.com/maps/@60.9262586,25.6315457,3a,75y,48.88h,78.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEqodwF0IRxrjWTJplpFQCA!2e0!7i13312!8i6656

        "Olet siis sitä mieltä, että kun ajetaan Lahden moottoritietä pohjoisen suuntaan ja poistutaan Lahden, Renkomäen liittymästä, voidaan ajaa 120 km/h, koska kyseinen poistumistie on moottoritietä, eikä sille ole olemassa erillistä nopeusrajoitusta?"

        Kyllä olen. Miksi sinä olisit toista mieltä? Onhan jo oikeusturvan kannalta kestämätön lähtökohta, että kesken moottoritien nopeusrajoitus muuttuisi ilman minkäänlaista liikennemerkkiä 120 km/h => 80 km/h. Täytyy sanoa, että tuollainen tulkinta ei mene läpi missään tuomioistuimessa.

        "Tie koostuu sellaisesta mutkasta että siitä selviytyy vain harva suomalainen auto lävitse, nopeudella 120 km/h."

        Ilmeisesti käsite tilannenopeus on sinulle tuntematon. Liikennesääntöjen mukaan ajoneuvoa on ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvo on hallittavissa kaikissa tilanteissa. Tilannenopeuden ylitys on muuten rangaistavaa, jos et tiennyt (tosin yleensä siitä jää kiinni vasta, jos suistuu tieltä sen vuoksi.)

        Noudatan tuollaisessa tilanteessa Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 34 §:stä ilmikäyvää periaatetta.

        "Siirtyminen tieliikennelain 9 §:n mukaisen yleisen nopeusrajoituksen alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä C32 (noperusrajoitus) ja lisäkilvellä H24 "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus."


    • Anonyymi

      Johtuu nupista, kun liittymäkramppi on oikeasti niin arvaamaton. Sotuneuvossa on microsoftin ajoneuvoavustaja wordista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Siihen kuuluu liittyä heti rampin alussa,mitä odottelet?

      • Anonyymi

        Liikenteen veritulppa pyrkii maksimoimaan muulle liikenteelle aiheuttamansa haitan.

        Näinä tientukko voi kokea kyykyttävänsä muita ja voi kokea onnistumisen tunnetta.

        Nakkikioskin jonossa, jos samaa kokeilee, tulee pataan. Samoin, jos vaimolle menee uhoamaan. Tai omalla pomolle (no, ei ehkä kirjaimellisesti turpaan, mutta seuraamuksia kyllä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteen veritulppa pyrkii maksimoimaan muulle liikenteelle aiheuttamansa haitan.

        Näinä tientukko voi kokea kyykyttävänsä muita ja voi kokea onnistumisen tunnetta.

        Nakkikioskin jonossa, jos samaa kokeilee, tulee pataan. Samoin, jos vaimolle menee uhoamaan. Tai omalla pomolle (no, ei ehkä kirjaimellisesti turpaan, mutta seuraamuksia kyllä).

        Jos nakkijonon vieressä ensin arpoo että "emmää tuonne mene", ja sitten kun joku muu menee niin hermoillaan kun se nyt kiilasi siihen eteen.


    • Anonyymi

      Eilen Tampereen kehätiellä kun ohitin hidasta kuorma-autoa suurimmalla sallitulla nopeudella (GPS) niin joku valkoinen Nissani huohotti takapuskurissa ja kun se pääsi ohi, niin saman tien se siirtyi erkanemisrampille. Mitä järkee? Se säästi aikaa noin kaksi sekuntia.

      • Anonyymi

        Ei järkeä, mutta tuollainen saattoinjohtua siitä, että nissanisti unohti, missä kohtaa se ramppi tulee. Siksi ei ymmärtänyt odotella rekan takana.

        Itselläni usein sama ongelma ja painelen rampeista ohi ja sitten jatkan matkaa kiertotietä useita kilometrejä. Autoa ajaessa kun ei aina keskity vaan kuuntelee esim musaa.


      • Anonyymi

        Kiusa se on pienikin kiusa.


      • Itselle on parikin kertaa käynyt niin, että ajellessani about suurinta sallittua, katson että hyvin ehdin yhdistelmästä ohi vielä ennen ramppia ja siirryn ohituskaistalle. Tässä vaiheessa se pari kilsaa rekan takana junnannut idiootti päättää myöskin lähteä ohittamaan ja siirtyy siihen rekan peränurkan taakse ajelemaan 95 km/h nopeudella. Samalla takaatulijat ajavat rekan kiinni ja paluu ohituskaistalta muuttuu hankalaksi.

        No, itse en lähde puskemaan vauhtia ohittajaan, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, jotka näin toimivat.

        Tarkista se mittarivirheesi. Voit yllättyä...


    • Anonyymi

      Jos olet poistumassa moottoritieltä, niin se on poistumaramppi.

    • Anonyymi

      Tänään yksi urpo pyrki imemään umpeen sen välin, johon olin liittymästä pyrkimässä. Kohta on sellainen, jossa kaksi liittymää yhdistyy ennen itse moottoritietä. Katsoin sopivan välin, johon liittyä. Taaempana oleva auto alkoi sitten imeä kyseistä väliä umpeen pyrkien estämään liittymiseni siihen väliin. Olin hyvin edellä häntä ja onnistuin kuitenkin liittymään juuri ennen kuin oma liittymäkaista loppui. Sitten alkoi takaa valojen vilkutus. Mistä tällaisia urpoja kuskeja oikein sikiää?

    • Anonyymi

      Aloituksessa ei mainittu oliko tämä ramppitapaus moottoritiellä, moottoritiestä puhutaan vasta takapuskurissa roikkujien tapauksessa. Moottoritiellä oikealta ohittaminen on kielletty, muilla teillä ei. Joten jos kyseessä oleva ramppi oli moottoritiellä, ei ramppia pitkin saa ohittaa suoraa jatkavaa autoa, mutta muilla rampillisilla teillä saa, eikö? Näin ainakin itse tulkitsen sitä mitä olen laista kuullut...
      Poistumisramppi tarkoittaa myös sitä, että rampin vieressä oleva kaista jatkaa suoraan, mikäli suoraa jatkavalla kaistalla ei näytetä vilkkua jo ennen rampin alkua, voi takana tuleva olettaa edessä olevan auton jatkavan ohi rampin? Jos myöskään oikealta ohituskielto ei ole voimassa, mikä estää rampissa ohitusta, itse ainakin teen säännöllisesti niin kun kehätiellä suoraa jatkavaa kaistaa kulkee rekkoja tai traktoreita ja niiden perässä hitaasti junnaavia autoja. Olenko siis öykkäri liikenteessä, jos siirryn rampille heti rampin alussa ja lisään vauhtia jolloin ohitan jonoa oikealta? Jos joku unelias sitten päättää siirtyä rampille hyvän matkaa sen alkamisen jälkeen vilkuttamatta tai siirtyessään vilkuttamisen aloittamalla, olenko silloin se paha ihminen, joka vaarantaa turvallisuutta rampilla?

      • Anonyymi

        Oikealta saa ohittaa, jos kaistat menevät eri suuntiin.
        Tieliikennelaki 2018/729 61$


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikealta saa ohittaa, jos kaistat menevät eri suuntiin.
        Tieliikennelaki 2018/729 61$

        Esim. pykälässä 59, Liittyminen moottoritielle ja sieltä poistuminen,
        määrätään seuraavasti:

        "Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."

        Siis moottoritien kaista, ei merkitsemätön erillinen tie.

        Moni kommentoija tarvitsisi kipeästi nykyaikaisen autokoulun käymistä.


    • Anonyymi

      Aloittaja ajaa ilmeisesti hitaasti eikä edes tajua laittaa vilkkua oikealle.

      Kun liittymäramppi alkaa, sinne on mentävä välittömästi ja sitä ennen pitää olla vilkku päällä. Pitää olla ENNEN. Ei mitään hyötyä laittaa vilkkua kaistanvaihdon jälkeen kun on jo vaihtanut kaistaa...

      Luuleeko aloittaja, että muut voivat lukea hänen ajatuksiaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe