Miten testata kesäaikana toimiiko lohkolämmitin ?

Anonyymi

Toimiiko ostamassani käytetyssä autossa lohkolämmitin, miten sen voi testata kun ilma on vielä lämmin. ? KIITOS

13

774

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan samoin sen voi testata kuin kylmälläkin ilmalla.

      • Anonyymi

        Ei sitä kyllä millään ilmalla voi testata. Ilmaa pannaan kumeihin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo mittaaminen toimii silloin kun lämmityksen kunto pitää tarkistaa nopeasti (esimerkiksi autoa ostettaessa).

        Muutenhan lämmitintä voi kokeilla ihan koska vaan, vaikka helleilmallakin, kyllä se toimii silloinkin. Kun laittaa kylmään moottoriin lämmittimen päälle niin tunnin kuluttua pitäisi moottorin tuntua käteen lämpimältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo mittaaminen toimii silloin kun lämmityksen kunto pitää tarkistaa nopeasti (esimerkiksi autoa ostettaessa).

        Muutenhan lämmitintä voi kokeilla ihan koska vaan, vaikka helleilmallakin, kyllä se toimii silloinkin. Kun laittaa kylmään moottoriin lämmittimen päälle niin tunnin kuluttua pitäisi moottorin tuntua käteen lämpimältä.

        No niin kyllä, auto oli tosiaan ilmeisesti jo ostettu, joten kiirettä ei sinänsä ole, jos vaan on sähköä tarjolla. Meillä on nuo lämpötolpat virrattomana kesän ajan, joten sekin vielä hankaloittaa kokeilemista.

        Minulla oli mennyt jossain vaiheessa lämmitysvastus hajalle, ja en sitä kyllä ihan heti hoksannut. Jotenkin vaan hiljalleen alkoi ihmetyttämään että onko se lämmitin tosiaan niin tehoton ettei sitä oikein mitenkään huomaa, onko auto ollut kaapelin päässä vai ei, vai onko se rikki vai onko ollut huono tuuri tuon lämpötolpan jaksotetun virransyötön suhteen kun ei mitään oikein näytä tapahtuvan.

        Mittarilla sekin sitten varmistui että turhaan olin johtoa tökkinyt paikalleen ja rymynnyt auton edessä olevassa lumipenkassa viemässä toista päätä tolppaan kuukausikaupalla, ellei sitten jo edellisinäkin vuosina. Mutta 210 euroa se nyt vaan sitten oli korjaus ihan korjaamolla tehtynä.


      • Anonyymi

        Kiitos, missä se sulake sijaitsee? Testaus sujui edellisessä autossa hyvin, kun siinä oli sisätilan pistorasia, laitoin siihen vain sähkölaitteen, lämmittimen tai vaikka yölampun. Ensin on kyllä aina testattava taloyhtien lämmityspiste onko se yleensä päöällä vai ei. Miksi muuten taloyhtiön lämpöpisteessä yövalo toimii, mutta sähkökynä ei?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo mittaaminen toimii silloin kun lämmityksen kunto pitää tarkistaa nopeasti (esimerkiksi autoa ostettaessa).

        Muutenhan lämmitintä voi kokeilla ihan koska vaan, vaikka helleilmallakin, kyllä se toimii silloinkin. Kun laittaa kylmään moottoriin lämmittimen päälle niin tunnin kuluttua pitäisi moottorin tuntua käteen lämpimältä.

        Kiitos kaikille vastaajille, se sähkönsaanti kesällä on aina epävarmaa täälläkin. Ostin juuri tämän auton juuri siksi, että siinä oli moottorilämmittimen lisäksi sisätilan pistorasia ja siihen kun laittaa jotakin sähkölaitetta saa toimivuuden selville, jos saa, sillä vanhassa Renussani toimi sisätilan pistorasia, mutta ei lohkolämmitin. Asennutin sitten lisäksi letkulammittimen. Nyt kun on koronakriisikin olisi tarpeen varma lähtö omalla autolla ja se halusin varmistaa. Kaikki muut toiminnot autosta voi jollakin tasolla testata, mutta helteellä lämmityslaitteet ovat oma ongelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastaajille, se sähkönsaanti kesällä on aina epävarmaa täälläkin. Ostin juuri tämän auton juuri siksi, että siinä oli moottorilämmittimen lisäksi sisätilan pistorasia ja siihen kun laittaa jotakin sähkölaitetta saa toimivuuden selville, jos saa, sillä vanhassa Renussani toimi sisätilan pistorasia, mutta ei lohkolämmitin. Asennutin sitten lisäksi letkulammittimen. Nyt kun on koronakriisikin olisi tarpeen varma lähtö omalla autolla ja se halusin varmistaa. Kaikki muut toiminnot autosta voi jollakin tasolla testata, mutta helteellä lämmityslaitteet ovat oma ongelmansa.

        Niin lisäys, että eilen ei sisätilan lämmittimeen tullut sähköä. Se vastusmittari on kaiketi melko kallis ostaa tätä tarkoitusta varten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisäys, että eilen ei sisätilan lämmittimeen tullut sähköä. Se vastusmittari on kaiketi melko kallis ostaa tätä tarkoitusta varten

        Halvimmat yleimittarit näyttäisi lähtevän parista kympistä ja sellaisellakin kyllä saa sen verran mitattua. Sisätilanpistokettakin voinee mittailla vaikka siihen tapaan että kokeilee laittaa vaikka pienen pöytälampun kuormaksi niin sen pitäisi näkyä tuossa mittauksessa niin että vastus pienenee kun sen kytkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, missä se sulake sijaitsee? Testaus sujui edellisessä autossa hyvin, kun siinä oli sisätilan pistorasia, laitoin siihen vain sähkölaitteen, lämmittimen tai vaikka yölampun. Ensin on kyllä aina testattava taloyhtien lämmityspiste onko se yleensä päöällä vai ei. Miksi muuten taloyhtiön lämpöpisteessä yövalo toimii, mutta sähkökynä ei?.

        Sulake on joko siinä pistorasiakotelossa, mutta jos se on ehjä (tai automaattisuoja päällä), sulake on voinut palaa talon sähkökeskuksesta ja sinne ei pääse kuin huoltomiehet.

        Pistorasiaan ei ehkä tule virtaa joko rasiassa oleva kytkinkellon ollessa väärässä asennossa, tai taloyhtiö rajoittaa virransaantia vuodenajan, tai kellonajan mukaan keskitetysti.

        Sähkökynä vaatii periaatteessa "maatason", eli ihmisruumis ja sen johtavuus maahan kytkee sähkökynän virtapiirin. Jos yövalo tai muu sähkölaite toimii pistorasiasta, se on kunnossa. Tuollainen testaus onkin varmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulake on joko siinä pistorasiakotelossa, mutta jos se on ehjä (tai automaattisuoja päällä), sulake on voinut palaa talon sähkökeskuksesta ja sinne ei pääse kuin huoltomiehet.

        Pistorasiaan ei ehkä tule virtaa joko rasiassa oleva kytkinkellon ollessa väärässä asennossa, tai taloyhtiö rajoittaa virransaantia vuodenajan, tai kellonajan mukaan keskitetysti.

        Sähkökynä vaatii periaatteessa "maatason", eli ihmisruumis ja sen johtavuus maahan kytkee sähkökynän virtapiirin. Jos yövalo tai muu sähkölaite toimii pistorasiasta, se on kunnossa. Tuollainen testaus onkin varmin.

        Olen muutenkin tässä vuosien varrella ihmetellyt, miksi osa esim. autoon liittyvistä keksinnöistä on jätetty pahasti kesken. Esim. lohkolämmittemelle pitäisi olla merkkivalo, joka ilmoittaa heti onko laite ja virtapiiri kunnossa, toisena ko. lämmittimille pitäisi olla katkaisija, kummallekin erikseen sisälämmittimelle ja lohkolämmitttimelle sillä on tilanteita, jolloin olisi tarve käyttää vain sisätilalämmittimen pistorasiaa, siihen vois laittaa vaikka valvontakameran ym. Tai toinen saattaa vaatia pidemmän ajan kuin toinen, esim. ovien jäätyminen kiinni sulatus. Siis sisätilan laitetta ei ole pakko käyttää yhdessä lohkolämmittimen kanssa, mutta päin vastoin on. Virtapiiri olisi hyvä katkaista myös kesäajaksi katkaisimesta lohkolämmittimen osalta, ettei se viottuisi ulkoapäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulake on joko siinä pistorasiakotelossa, mutta jos se on ehjä (tai automaattisuoja päällä), sulake on voinut palaa talon sähkökeskuksesta ja sinne ei pääse kuin huoltomiehet.

        Pistorasiaan ei ehkä tule virtaa joko rasiassa oleva kytkinkellon ollessa väärässä asennossa, tai taloyhtiö rajoittaa virransaantia vuodenajan, tai kellonajan mukaan keskitetysti.

        Sähkökynä vaatii periaatteessa "maatason", eli ihmisruumis ja sen johtavuus maahan kytkee sähkökynän virtapiirin. Jos yövalo tai muu sähkölaite toimii pistorasiasta, se on kunnossa. Tuollainen testaus onkin varmin.

        Mutta eikö se kuuluisi silti toimia ulkona vastaavalla tavalla kuin kotonakin pistorasiasta, eli sormi kynän päässä. Tietysti siihen vaikuttaa kuinka eristävät kengät on jalassa.. Eroa oli m,yös ko. lämmittimien johdoilla omistan kolme ja niiden antama valo syhkökynälle kotipistorasiasta vaihteli melkoisesti.


    • Anonyymi

      aja ensin moottori kuumaksi ja sitten johto pois seinästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe