eBike moottorihuollot

Kävin viikonloppuna testaamassa kaverin uutta (syksyn poistotarjouksesta edullisehkosti ostettua) sähköavusteista maastopyörää joka on varustettu samalla Bosch:n edellisen mallisukupolven Performance moottorilla, eli samalla moottorilla kuin tuo oma vanhempi maasturini. Ajaessa kiinnittyi huomio kaverini pyörän selvästi hiljaisempaa moottori-ääneen (tuo Boschin moottorisukupolvi on selvästi useimpia kilpailjoitaan äänekkäämpi, tietyistä teknisistä ratkaisuista johtuen) jopa niin paljon että oli pakko hakea oma pyörä verrokiksi.
Noiden tietyn vuotisten Performance/Performance CX moottorien ongelmanahan on ollut tietyn tiivisteen osittainen pettäminen ja sen johdosta mahdollisuus siihen että vettä saattaa päästä etummaiseen moottorin laakerointiin ja ruostuttaa laakerin liukupintoja, aiheuttaa melutason nousua ja pitkässä juoksussa jopa laakeroinnin vaurioitumisen.
Bosch:SN vaihtoi ongelmia ilmenemiseen jälkeen tiivisteen rakennetta ja huolloissa vaihdettiin myös tuota uudemman mallin tiivistettä vanhempiin moottoreihin.
Nyt vaikuttaa siltä että ensi talven aikana voisi oletuksellisesti olla tuon moottorin laakerin vaihto edessä (myydään tiettyjä korjaus-sarjoja yms.) mutta vaatii tiettyjä erikoistyökaluja mitä ei itseltä löydy ja muutenkaan ei kiinnostaisi kauheasti alkaa tuota moottoria avaamaan kun ei noista kokemusta ennestään ole.

Onko kenelläkään tiedossa noihin sähköavusteisten pyörien moottoreihin erikoistunutta pajaa joka noita korjauksia/laakerin vaihtoja tekisi? Itse kun eri nettisivuja lukee, niin iso osa ilmoittaa etteivät suorita huoltoja/korjauksia missä moottori pitää avata, vaan lähettävät moottorit poikkeuksetta Bosch:lle saksaan korjattavaksi.
Briteissä näyttäisi olevan yksi korjaamo joka on erikoistunut juurikin kyseisenlaisiin takuuajan jälkeisiin korjauksiin/huoltoihin ja heidän hintansakkin näyttäisi erittäin edullisilta (moottorin korjauksen laajuudesta riippuen 100-230£ rahtikulut), mutta ajattelin ennen tuonne moottorin lähettämistä (itse pitää koittaa saada moottori purettua pois rungosta) tiedustella olisiko kenelläkään tietoa kotimaisista paikoista jotka tekevät kyseisiä töitä?

24

5454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy suoraan Boschilta koskevatko laakeriongelmat käytössäsi olevan moottorin valmistuserää (varmaan joku yksilöllinen sarjanumero moottorille löytyy).
      Yleensä tosin valmistajat vähättelevät mahdollisia suunnitteluvirheitään ja ehkä toteavat vain jotain poliitikkomaisen ympäripyöreää huollon tärkeydestä tms.

      • Netistä löytyy runsaastikkin juttuja (etenkin ulkomaisilta pyöräsivustoilta, jossa tuota kyseistä Boschin moottorimallia on mennyt paljokin moottorin takuuvaihtoon juurikin tuon ongelman johdosta (eli vettä päässyt laakerin rakenteisiin joka sitten aiheuttanut ruostumista tiettyihin laakereihin).
        Mutta nyt itselläni on ongelma tuon suhteen, pyörä on ollut minulla nyt juuri kaksi vuotta, mikä on noiden moottorien takuu-ikä ja en löydä mistään enään tuota pyörän ostokuittia josta tarkka ostopäivämäärä löytyy ja kun pyörä oli ostohetkellä poistomyynnissä "ylivuotisena mallina" ja moottorin osamerkintöjen (mm. moottorin muoviosissa on valmistuskuukausi ja vuosi) perusteella tuo moottoriyksilö on tullut tehtaalta ulos joku 3-3,5v. sitten, niin on epätodennäköistä saada tehdasta enään kiinnostumaan moottorin takuukorjauksesta.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Netistä löytyy runsaastikkin juttuja (etenkin ulkomaisilta pyöräsivustoilta, jossa tuota kyseistä Boschin moottorimallia on mennyt paljokin moottorin takuuvaihtoon juurikin tuon ongelman johdosta (eli vettä päässyt laakerin rakenteisiin joka sitten aiheuttanut ruostumista tiettyihin laakereihin).
        Mutta nyt itselläni on ongelma tuon suhteen, pyörä on ollut minulla nyt juuri kaksi vuotta, mikä on noiden moottorien takuu-ikä ja en löydä mistään enään tuota pyörän ostokuittia josta tarkka ostopäivämäärä löytyy ja kun pyörä oli ostohetkellä poistomyynnissä "ylivuotisena mallina" ja moottorin osamerkintöjen (mm. moottorin muoviosissa on valmistuskuukausi ja vuosi) perusteella tuo moottoriyksilö on tullut tehtaalta ulos joku 3-3,5v. sitten, niin on epätodennäköistä saada tehdasta enään kiinnostumaan moottorin takuukorjauksesta.

        Tein sitten eilennä päätöksen etten yritä pyörän iän takia (ostteu reilu kaksi vuotta sitten, ei löydy kuittia ja moottori valmistettu jo vuonna 2016 tai 2017).
        Purin moottorin siihen malliin että pääsin tutkimaan sen "sisuskalut" ja sieltä löytyi juuri se odotettu asia, eli tuo moottorin akselin laakeri (oikealla puolla moottoria) joka ilmieseti on se viallinen osa lähes 90%:ssa vastaavia tapauksia on sökönä ja kun pääsi laakereita pyörittämään omanaan niin siltä se ääni ja "vastus" selvästikkin tullee. Muuten moottorin sisusta sekä muut laakerit vaikuttavat erittäin hyväkuntoisilta (tuo moottorin purkaminen vaatii moottorissa olevien sinettien poistamisen, jonka jälkeen takuu viimeistään lakkaa, eli enään ei kannata edes yrittää saada moottoria Bosch:lle takuuseen kun moottori avattu omatoimisesti).
        Tuohon löytyy merkkikohtaiset laakerisarjat uusien laakereiden vaihtoon (taikka sitten koko tuo moottorin oikea seinämä missä laakerit/rattaat), mutta itselläni ei ole osaamista ja työkaluja kyseiseen työhön (vaatii hydraulisia puristimia yms.), joten jollekkin ammattilaiselle tuo pitäisi antaa hommaksi.
        Tuo brittiläinen performance line bearings vaikuttaisi parhaalta paikalta (ja edulliselta) mutta se luonnollisesti sitten vaatii sen, että saan itse purettua (ja sitten myös myöhemmin kasattua) moottorin kokonaan pois pyörästä postitusta varten.

        Voin myöhemmin infota miten projekti etenee / sujui, kun varmasti tuo sama ongelma on usealla vastaavanikäisen Bosch Performance/Performance CX moottorin omistajalla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tein sitten eilennä päätöksen etten yritä pyörän iän takia (ostteu reilu kaksi vuotta sitten, ei löydy kuittia ja moottori valmistettu jo vuonna 2016 tai 2017).
        Purin moottorin siihen malliin että pääsin tutkimaan sen "sisuskalut" ja sieltä löytyi juuri se odotettu asia, eli tuo moottorin akselin laakeri (oikealla puolla moottoria) joka ilmieseti on se viallinen osa lähes 90%:ssa vastaavia tapauksia on sökönä ja kun pääsi laakereita pyörittämään omanaan niin siltä se ääni ja "vastus" selvästikkin tullee. Muuten moottorin sisusta sekä muut laakerit vaikuttavat erittäin hyväkuntoisilta (tuo moottorin purkaminen vaatii moottorissa olevien sinettien poistamisen, jonka jälkeen takuu viimeistään lakkaa, eli enään ei kannata edes yrittää saada moottoria Bosch:lle takuuseen kun moottori avattu omatoimisesti).
        Tuohon löytyy merkkikohtaiset laakerisarjat uusien laakereiden vaihtoon (taikka sitten koko tuo moottorin oikea seinämä missä laakerit/rattaat), mutta itselläni ei ole osaamista ja työkaluja kyseiseen työhön (vaatii hydraulisia puristimia yms.), joten jollekkin ammattilaiselle tuo pitäisi antaa hommaksi.
        Tuo brittiläinen performance line bearings vaikuttaisi parhaalta paikalta (ja edulliselta) mutta se luonnollisesti sitten vaatii sen, että saan itse purettua (ja sitten myös myöhemmin kasattua) moottorin kokonaan pois pyörästä postitusta varten.

        Voin myöhemmin infota miten projekti etenee / sujui, kun varmasti tuo sama ongelma on usealla vastaavanikäisen Bosch Performance/Performance CX moottorin omistajalla.

        Jaa, mikset vie johonkin autokorjaamoon. Osaavathan nuo nykyään sähkömoottoreita korjata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, mikset vie johonkin autokorjaamoon. Osaavathan nuo nykyään sähkömoottoreita korjata.

        Mielummin kuitenkin sellaiseen paikkaan joka on juuri kyseisiä remontteja tehnyt ennenkin ja kokemusta juurikin tuosta. Nyt jos vie moottorin (taikka kokonaisen pyörän) johonkin autokorjaamoon, niin varmasti menee aikaa (joka autokorjaamoissa maksaa paljon) asiaan tutustuessa senverran että parempi jättää väliin.

        Ja jotenkin en usko että autokorjaamolta löytyy esimerkiksi Bosch:in juurikin kyseiseen moottorimalliin tarkoitettu hammasrattaan kiinnitysrenkaan avaustyökalu, tai en tiedä sisältyykö autokorjaamojen valikoimaan vaikkapa polkupyörän kammen irroitukseen tarkoitteu ulosvetäjä ja ainakaan autokorjaamolta ei varmastikkaan löydy Bosch:n sähköpyörien testeriä.

        Esim. tuo brittipaja mikä on harkinnassa on myös samalla virallinen Bosch eBike huoltopiste jolla on kaikki tehtaan testerit ja työkalut käytössään.

        Eli kyllä tuo moottori/koko pyörä menee juurikin noiden sähköpyörien moottoreiden kanssa työskentelevään pajaan, ei mihinkään autokorjaamoon.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tein sitten eilennä päätöksen etten yritä pyörän iän takia (ostteu reilu kaksi vuotta sitten, ei löydy kuittia ja moottori valmistettu jo vuonna 2016 tai 2017).
        Purin moottorin siihen malliin että pääsin tutkimaan sen "sisuskalut" ja sieltä löytyi juuri se odotettu asia, eli tuo moottorin akselin laakeri (oikealla puolla moottoria) joka ilmieseti on se viallinen osa lähes 90%:ssa vastaavia tapauksia on sökönä ja kun pääsi laakereita pyörittämään omanaan niin siltä se ääni ja "vastus" selvästikkin tullee. Muuten moottorin sisusta sekä muut laakerit vaikuttavat erittäin hyväkuntoisilta (tuo moottorin purkaminen vaatii moottorissa olevien sinettien poistamisen, jonka jälkeen takuu viimeistään lakkaa, eli enään ei kannata edes yrittää saada moottoria Bosch:lle takuuseen kun moottori avattu omatoimisesti).
        Tuohon löytyy merkkikohtaiset laakerisarjat uusien laakereiden vaihtoon (taikka sitten koko tuo moottorin oikea seinämä missä laakerit/rattaat), mutta itselläni ei ole osaamista ja työkaluja kyseiseen työhön (vaatii hydraulisia puristimia yms.), joten jollekkin ammattilaiselle tuo pitäisi antaa hommaksi.
        Tuo brittiläinen performance line bearings vaikuttaisi parhaalta paikalta (ja edulliselta) mutta se luonnollisesti sitten vaatii sen, että saan itse purettua (ja sitten myös myöhemmin kasattua) moottorin kokonaan pois pyörästä postitusta varten.

        Voin myöhemmin infota miten projekti etenee / sujui, kun varmasti tuo sama ongelma on usealla vastaavanikäisen Bosch Performance/Performance CX moottorin omistajalla.

        Joo ei ihan kotikonstein onnistu purku, näin sen brittiläisen huoltomiehen suorittaman purku & huoltovideon. Melkoinen palapeli tuo moottori sisältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei ihan kotikonstein onnistu purku, näin sen brittiläisen huoltomiehen suorittaman purku & huoltovideon. Melkoinen palapeli tuo moottori sisältä.

        Näinpä. Ei nyt sinänsä mitää "rakettitiedettä", mutta pitää olla sopivat välineet/työkalut ja tietotaito mitä tekee. Kyllä tosiaan oma moottori menee korjaukseen paikkaan millä on kokemusta kyseisistä moottoreista ja niiden vaatimuksista. Jos Suomesta ei löydy, niin sitten lähtee tuonne Brittipajalle (josta tosiaan useiltakin nettisivuilta on löytynyt hyviä arvosteluita).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Näinpä. Ei nyt sinänsä mitää "rakettitiedettä", mutta pitää olla sopivat välineet/työkalut ja tietotaito mitä tekee. Kyllä tosiaan oma moottori menee korjaukseen paikkaan millä on kokemusta kyseisistä moottoreista ja niiden vaatimuksista. Jos Suomesta ei löydy, niin sitten lähtee tuonne Brittipajalle (josta tosiaan useiltakin nettisivuilta on löytynyt hyviä arvosteluita).

        Vielä vaihdoin "mielipidettäni", kun tarpeeksi eri asennusvideoita katselin.
        Kyseiseen moottoriinhan on saatavana tosiaan alkuperäisosana "Bosch Performance line service kit", joka on tosiaan tarkoittetu juurikin tuon moottorin yleisimmän ongelman, eli moottorin oikeanpuoleisen moottori/poljin akselin laakerin korvaamiseen uudella.
        Tuossa sarjassa tulee mukana koko moottorin oikeanpuoleinen "lohko" jossa kyseinen laakeri on vamiiksi kiinnitettynä (eli vanhaa laakeria ei tarvitse prässillä irroittaa eikä uutta kiinnittää), sekä mukana tulee uudet moottorin muoviset vetorattaat, tiivisterenkaat sekä asennusrasva, eli kyseessä on aika pitkälti "bolt on" kitti jonka asennus on aika vastaava kuin pari päivää sitten avaamani koneen kasaaminen, jonka olen jo onnistuneesti kerran tehnyt.
        En olisi kyseistä sarjaa varmastikkaan uskaltanut ostaa, mikäli en olisi moottoria jo kerran avannut ja todennut sisuskalut ja muut laakerit lähes uudenveroisiksi, ja vika vain tuossa oikean puolen (=puoli mihin eturatas kiinnitetty ja moottorin "voima" otetaan ulos) laakerissa jossa se usemmissa tapauksissa kyseisen moottorin kohdalla nimenomaan on (johtuen kyseisen puolen tiivistysongelmista ja veden pääsystä laakeripesään), koska kyseinen sarja korjaa vain ja ainoastaan kyseisen puolen laakeriongelman.
        Kyseiselle Kit:lle tuli hintaa 129€ toimituskuluineen ja pitäisi ensiviikon alkupuolella tulla. Ja uskoisin että sen huolelliseen asentamiseen minulla menee joku 1.5-2h.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Vielä vaihdoin "mielipidettäni", kun tarpeeksi eri asennusvideoita katselin.
        Kyseiseen moottoriinhan on saatavana tosiaan alkuperäisosana "Bosch Performance line service kit", joka on tosiaan tarkoittetu juurikin tuon moottorin yleisimmän ongelman, eli moottorin oikeanpuoleisen moottori/poljin akselin laakerin korvaamiseen uudella.
        Tuossa sarjassa tulee mukana koko moottorin oikeanpuoleinen "lohko" jossa kyseinen laakeri on vamiiksi kiinnitettynä (eli vanhaa laakeria ei tarvitse prässillä irroittaa eikä uutta kiinnittää), sekä mukana tulee uudet moottorin muoviset vetorattaat, tiivisterenkaat sekä asennusrasva, eli kyseessä on aika pitkälti "bolt on" kitti jonka asennus on aika vastaava kuin pari päivää sitten avaamani koneen kasaaminen, jonka olen jo onnistuneesti kerran tehnyt.
        En olisi kyseistä sarjaa varmastikkaan uskaltanut ostaa, mikäli en olisi moottoria jo kerran avannut ja todennut sisuskalut ja muut laakerit lähes uudenveroisiksi, ja vika vain tuossa oikean puolen (=puoli mihin eturatas kiinnitetty ja moottorin "voima" otetaan ulos) laakerissa jossa se usemmissa tapauksissa kyseisen moottorin kohdalla nimenomaan on (johtuen kyseisen puolen tiivistysongelmista ja veden pääsystä laakeripesään), koska kyseinen sarja korjaa vain ja ainoastaan kyseisen puolen laakeriongelman.
        Kyseiselle Kit:lle tuli hintaa 129€ toimituskuluineen ja pitäisi ensiviikon alkupuolella tulla. Ja uskoisin että sen huolelliseen asentamiseen minulla menee joku 1.5-2h.

        Tuo osasarja tulikin nopeasti (kotimaiselta toimittajalta sen tilasin), tänäin hain jo postista.
        Koitan viikonlopun aika sen ehtiä vaihtamaan jos ei isoja aikataulullisia esteitä tule vastaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vielä vaihdoin "mielipidettäni", kun tarpeeksi eri asennusvideoita katselin.
        Kyseiseen moottoriinhan on saatavana tosiaan alkuperäisosana "Bosch Performance line service kit", joka on tosiaan tarkoittetu juurikin tuon moottorin yleisimmän ongelman, eli moottorin oikeanpuoleisen moottori/poljin akselin laakerin korvaamiseen uudella.
        Tuossa sarjassa tulee mukana koko moottorin oikeanpuoleinen "lohko" jossa kyseinen laakeri on vamiiksi kiinnitettynä (eli vanhaa laakeria ei tarvitse prässillä irroittaa eikä uutta kiinnittää), sekä mukana tulee uudet moottorin muoviset vetorattaat, tiivisterenkaat sekä asennusrasva, eli kyseessä on aika pitkälti "bolt on" kitti jonka asennus on aika vastaava kuin pari päivää sitten avaamani koneen kasaaminen, jonka olen jo onnistuneesti kerran tehnyt.
        En olisi kyseistä sarjaa varmastikkaan uskaltanut ostaa, mikäli en olisi moottoria jo kerran avannut ja todennut sisuskalut ja muut laakerit lähes uudenveroisiksi, ja vika vain tuossa oikean puolen (=puoli mihin eturatas kiinnitetty ja moottorin "voima" otetaan ulos) laakerissa jossa se usemmissa tapauksissa kyseisen moottorin kohdalla nimenomaan on (johtuen kyseisen puolen tiivistysongelmista ja veden pääsystä laakeripesään), koska kyseinen sarja korjaa vain ja ainoastaan kyseisen puolen laakeriongelman.
        Kyseiselle Kit:lle tuli hintaa 129€ toimituskuluineen ja pitäisi ensiviikon alkupuolella tulla. Ja uskoisin että sen huolelliseen asentamiseen minulla menee joku 1.5-2h.

        Ei muuta kuin raporttia asennuksen onnistumisesta. Sen englantilaisen huoltamon sivuilla oli myytävänä joku "Mudstop" -niminen paranneltu tiiviste Boschin moottoreihin. Näytti senkin asennus melko helposti onnistuvan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta kuin raporttia asennuksen onnistumisesta. Sen englantilaisen huoltamon sivuilla oli myytävänä joku "Mudstop" -niminen paranneltu tiiviste Boschin moottoreihin. Näytti senkin asennus melko helposti onnistuvan.

        Juu, katsonut myös tuota Mudstop:a, mutta itsellä kun tuo "perus" Performance moottori, missä on nuo suojakuoret moottorin ympärillä, niin pitäisi joko leikellä hieman tuota oikeanpuoleista koteloa että tuo Mudstop tiiviste mahtuu kuorien sisään, taikka sitten ostaa uusi, valmiiksi muokattu kotelonpuolikas.
        Boschin ratkaisu tuohon olisi viiden tiivistysrenkaan ( tiivistysrasva) sarja, jossa vaihdettaisiin uusi rengas aina 1000-2000km. välein (käsittääkseni tuokin tiivistysrengas olisi aavistuksen alkuperäisestä poikkeava).
        Tuossa korjaus-sarjassa onkin yksi tuollainen uusi tiivistysrengas jo valmiiksi asennettuna joten saattaa olla että tilaan tuon 5kpl tiivistysrengaspaketin tuossa jossain vaiheessa ja otan ohjemamaan vaihtaa ne vaikka 500km välein, niin ei ainakaan pitäisi sinä aikana ehtiä vielä pettää. Niiden sijaintihan on suhteellisen helpossa paikassa, eikä vaihdon pitäisi olla kovinkaan hankala toimenpiden.

        Tuon kyseisen tiivisteen pettäminen ja sen johdosta moottorin sisällä pääsevä vesi, joka ruostuttaa tuon oikeinpuoleisen laakerin huonoin seurauksin, on valitettavan yleinen vika, yhdessä eniten käytetytyssä moottorimallissa, että siihen on koitettu kehittää ratkaisuja useammallakin taholla ja tarjolla on useita samantyylisiä ratkaisuja jotka pyrkivät parantamaan moottorin vesitiiveyttä.

        Tänäin olin alunperin suunnitellut että olisin tuon korjauksen tehnyt, kävin jopa alkpäivästä ostamassa sitä varten uudet sokkapihdit (vanhat kun eivät oikein tahtoneet toimia tuossa moottorin sokkien irroituksessa/takaisinlaitossa kun ensimmäisen kerran koneen avasin), mutta kun ennusteiden vastaisesti tänäin ei satanutkaan vettä vaan oli ihan nätti keli, niin pyöräkorjaus vaihtuikin noin 35km. maastolenkkiin uudella pyörällä. Kyllä sen korjauksen ehtii joku toinenkin päivä tehdä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta kuin raporttia asennuksen onnistumisesta. Sen englantilaisen huoltamon sivuilla oli myytävänä joku "Mudstop" -niminen paranneltu tiiviste Boschin moottoreihin. Näytti senkin asennus melko helposti onnistuvan.

        Tänäin tuli tuo moottorin huoltosarja asennettua. Ennakko-odotus asunnusajalle oli itselläni 1.5-2h. todellisuudessa taisi mennä joku 2.5h. siitä kun pyörä oli laittetuna telineeseen ja työkalut levitettynä, kaikki kun ei sittenkään mennyt kuin "strömsössä".
        Ensimmäisen ongelman aiheutti poljinakselin lukkosokka, omat sokkapihdit olivat vääränlaiset ja oli työn ja tuskan takana saada sokka pois akselia naarmuttamatta, tuohon yhden lukkosokan irroittamiseen sain menemään varmaan jonkun 30min, kun oikeilla työkaluilla siihen menee minuutti.
        Toinen ongelma tuli sitten tuon performance bearing:lta Englannista tilattu erikoistiiviste poljinakselin ja vetorattaan akselin välin tiivistämiseen (jonka olisi pitänyt korvata Boschin sarjan mukana tullut huokoinen tiiviste joka tulisi taasen vaihtaa 500-1000km. välein), tuon tiivisteen asennukseen en löytänyt yhtään mitään asennusohjeita, kolmasti jouduin tuon moottorin ottamaan uudestaan auki kun en saanut tiivistettä mitenkään asettumaan ja lopulta luovutin ja asensin tuon Kit:n mukana tulleen Bosch:n oman tiivisteen joka menikin paikoillen erittäin helposti (tuo kyseinen ongelmatiivistehän ei ollut tuo "mudstop" tiiviste vaan toinen erikoistiiviste joka menee syvemmälle akselien väliin). Mutta tuohonkin sain menemään taasen yhden ylimääräisen puolituntia.

        Asennuksenhan tein EMBN (Youtube) kanavan aseennusvideon ohjeilla, aina kohta vaihe vaiheelta katsoen ja tehden. Toinen hyvä ohjevideo löytyy juurikin tuolta Performance Line Bearing (Youtube) kanavalta. Myös tuon Kit:n mukana tulee ihan hyvä ohjeviko, missä asennusohjeet myös Suomeksi.

        Työkaluja mitä asennuksessa tarvitaan on ainakin tietysti poljinkammen ulosvetäjä että saa kammen pois edestä, pari eri kokoista Torx avainta (olisikohan ollut T20 ja T25), tuo Bosch:n mallikohtainen eturattaan kiinnitysmutterin avaustyökalu (maksaa verkkokaupoissa 25-30€, tai sitten voi uskaltautua avaamaan sen sopivalla lyöntituurnalla ja vasaralla, mutta en tuota tapaa suosittele), hyvät ulospäin levittävät lukkosokkapihdit sekä momenttiavain kokoamisvaiheeseen.

        Lopputulos kolmen kilometrin testilenkin perusteella on erinomainen, viallisesta laakerista aiheutunut epämääräinen "rutina" poistui täysin ja moottori tuntuu ja kuulostaa kuin uudelta.

        Nyt pitää vain jatkossa muistaa säännöllisesti (500-1000km. välein ajo-olosuhteista riippuen) muistaa vaihtaa kaksi eri suojatiivistettä joiden tarkoitus on suojata tuota kyseistä moottorin laakeria (minkä vaurioitumisen takia tuon huoltokitin siis asensisnkin), nuo kaksi tiivistettähän lisättiin moottoriin kesken sen tuotantoelinkaarta, koska alkupään moottoreista (joita tuo minunkin moottorini edustaa) tuo kyseinen laakeri on liian helposti lian ja veden tavoitettavissa ja tuon takia paljon moottoreita meni takuuaikana vaihtoon ja tuon laakerin helppoon vaihtoonhan tuo Boschin huolto Kitti sitten julkaistiinkin moottoreille joista takuuaika on jo ummessa.

        Omalla kokemuksellani uskaltaisin sanoa että omatoiminen asennus sujuu henkilöltä jolla kohtuullinen kokemus erilaisista teknisistä huolto ja korjaustoimista sekä sopiva työtila ja välineet.

        Kit:n hintahan oli itselläni 129€ toimituskuluineen (eBikebrothers) ja se sisältää asennuksessa tarvittat rasvat yms.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tein sitten eilennä päätöksen etten yritä pyörän iän takia (ostteu reilu kaksi vuotta sitten, ei löydy kuittia ja moottori valmistettu jo vuonna 2016 tai 2017).
        Purin moottorin siihen malliin että pääsin tutkimaan sen "sisuskalut" ja sieltä löytyi juuri se odotettu asia, eli tuo moottorin akselin laakeri (oikealla puolla moottoria) joka ilmieseti on se viallinen osa lähes 90%:ssa vastaavia tapauksia on sökönä ja kun pääsi laakereita pyörittämään omanaan niin siltä se ääni ja "vastus" selvästikkin tullee. Muuten moottorin sisusta sekä muut laakerit vaikuttavat erittäin hyväkuntoisilta (tuo moottorin purkaminen vaatii moottorissa olevien sinettien poistamisen, jonka jälkeen takuu viimeistään lakkaa, eli enään ei kannata edes yrittää saada moottoria Bosch:lle takuuseen kun moottori avattu omatoimisesti).
        Tuohon löytyy merkkikohtaiset laakerisarjat uusien laakereiden vaihtoon (taikka sitten koko tuo moottorin oikea seinämä missä laakerit/rattaat), mutta itselläni ei ole osaamista ja työkaluja kyseiseen työhön (vaatii hydraulisia puristimia yms.), joten jollekkin ammattilaiselle tuo pitäisi antaa hommaksi.
        Tuo brittiläinen performance line bearings vaikuttaisi parhaalta paikalta (ja edulliselta) mutta se luonnollisesti sitten vaatii sen, että saan itse purettua (ja sitten myös myöhemmin kasattua) moottorin kokonaan pois pyörästä postitusta varten.

        Voin myöhemmin infota miten projekti etenee / sujui, kun varmasti tuo sama ongelma on usealla vastaavanikäisen Bosch Performance/Performance CX moottorin omistajalla.

        Teemme yhteistyötä juurikin Ebike rerviksen kanssa huolto Suomeasa laajalla laakeripaketilla maksaa noin 450 € sis alv tietomme löytyy heidän verkkosivuilta.


    • Anonyymi

      Nuo ovat kuluvia osia, valitettavasti, niitä pitää vain vaihtaa, etenkin näillä purjehditaan Kivikon Raileissa. Kuluu se järvikin, soutamalla, rannasta.

    • Anonyymi

      Sähköavusteinen polkupyörä ja sen laakeroinnin vaurioituminen ei tosin johdu pitkästä juoksusta, vaan pitkäaikaisesta polkemisesta.

    • Anonyymi

      Yksinkertainen mutta toimiva konsti vähentää veden ja mudan roiskumista moottoria kohti on asentaa reilun kokoiset roiskeläpät etulokariin.

    • Anonyymi

      Miksi moottoripolkupyöristä eli mopoista on keskustelu polkupyörien seassa? Mopot omalle palstalle.

      • Siksi, että olet siitä mitä mieltä tahansa, niin polkupyörä jossa on maksimissaan 250w AVUSTAVAMOOTTORI, ja avustus kytkeytyy pois 25km/h nopeudessa on lainsäädännön mukaan POLKUPYÖRÄ.
        Siksi siitä keskustellaan nimenomaan pyöräilypalstalla (jos pyöräilypalstalla olisi alipalsta, "sähköavausteiset polkupyörät", niin silloin keskustelu olisi siellä, mutta koska sellaista ei tällähetkellä ole, niin palsta missä kyseisistä ajopeleistä keskutellaan on pyöräily.

        Tuolta voit tarkastaa miten mikäkin pyörätyyppi määritellään.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköpyörä#Sähköavusteinen_polkupyörä


    • Anonyymi

      Bosch performance xc sai ilmeisesti vettä n 2 viikkoa sitten.. Seisoi tallissa ja ajamaan lähdettäessä avusti n 100m jonka jälkeen ei virrat pysy päällä kuin max 5sek.

      Mitä tälle kannattaisi tehdä?

      • Katso ensin akun liittimet, onko hapettumia taikka löysyyttä (puhdista/kiristä tarvittaessa)
        Jos kaikki niissä kunnossa eikä mitään löysällä olevia liitoksia löydy, niin sitten lähimmälle Bosch eBike huoltopisteeseen ja piuhoihin kiinni, oletuksellisesti löytävät vikakoodeja yms. ja sen jälkeen on helpompi alkaa miettimään jatkoa.


    • Anonyymi

      Nostan santulle hattua, sillä aivan pyyteettömästi on tarjonnut apua näiden kaupallisten sähöpyörien vikojen korjauksiin. Itse olen aika huolettomasti ajellut jo 46tkm vapaan systeemin kulkineella ilman apuja.

      • Eikö tuo yksi näiden palstojen idelista olekkin, eli kysyjä kysyy mieltään askarruttavia asioita ja henkilö joka kokee että olisi jotain tietoa kysyttävästä asiasta sitten vastaa hänelle tietojensa perusteella.
        Valitettavasti tämä palsta keskittyy lähinnä toisille henkilöille vittuiluun. Tuon takia isoimman osan ”oikeista” pyöräkeskusteluista käynkin Fillarifoorumilla enkä täällä


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eikö tuo yksi näiden palstojen idelista olekkin, eli kysyjä kysyy mieltään askarruttavia asioita ja henkilö joka kokee että olisi jotain tietoa kysyttävästä asiasta sitten vastaa hänelle tietojensa perusteella.
        Valitettavasti tämä palsta keskittyy lähinnä toisille henkilöille vittuiluun. Tuon takia isoimman osan ”oikeista” pyöräkeskusteluista käynkin Fillarifoorumilla enkä täällä

        Santttu on aika ovela. Kehuu itseään ja sitten vastaa. Itselleen. Tämähän on loistava palsta. Eikä sitä mainitsemaasi ole kuin murto-osa fillarifoorumiin verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Santttu on aika ovela. Kehuu itseään ja sitten vastaa. Itselleen. Tämähän on loistava palsta. Eikä sitä mainitsemaasi ole kuin murto-osa fillarifoorumiin verrattuna.

        Eli meinaat että viitsisin Sunnuntai aamuna heräta klo 6:00 sen takia että kehuisin itseäni suomi24 palstalla? Oletko tosissasi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5293
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      116
      2750
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2294
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      589
      2025
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      123
      1746
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1342
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1319
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1088
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      390
      1054
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1047
    Aihe