Sähköpyöräilyn tehokierre

Anonyymi

Kaverini hankki sähköpyörän. Nyt kesän jälkeen alkoi kaivata lisää tehoa että "olisi vielä kevyempi polkea". Todennäköisimmin sitten taas lisää...
Onko siinä mitään järkeä että huijaa itseään tuolleen, samalla rahalla saisi mopon? Tai ajaisi autolla, nyt hän "harrastaa pyöräilyä". Siis ei käytä sitä hyötyajoon vaan olevinaan kuntoilee.

10

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö se ole sama vaikka moottoripyörien kanssa, aina pitää ostaa nopeampi ja tehokkaampi kuin entinen....

      No vitsit sikseen ja asiaan.

      Asia riippuu varmasti paljon siitä että minkätyylistä ajoa ajaa ja mikä on nykyinen pyöräkalusto.
      Jos kyseessä lainmukainen polkupyörä (eli moottorin luokiteltu maksimiteho 250W ja avustus lakkaa 25km/h), niin kaikesta hypestä huolimatta, niin parhaimmatkaan luokituksen mukaiset moottorit eivät mitään aivan tajuttomia voimanpesiä ole. Sitten jos kyse on selkeästi tehokkaammista moottoreista (jotka eivät siis enään täytä polkupyörän luokitusta), niin niillä on oma harrastajakuntansa ja omat käyttöalueensa.

      Itselläni esimerkiksi tuo vanhempi maastopyöräni joka on muutaman vuoden takaisella moottoriversiolla, niin siihen monasti kyllä tuli tilanteita eteen missä kaipasi hetkellisesti selvästikkin enemmän tehoa, kun sitten vielä vaikka maastopyöräksi oli rakennettukkin, niin tihemmätkään välitykset siinä ei aivan huipputiheät olleet (nyt kun päivitin pyörän voimansiirtopuolen uusilla osilla, niin laitoin taakse isoimmalla mahdollisella takarattaalla olleen rataspakan 2hammasta ja eteen pienimman mahdollisen eturattaa -1hammas niin hieman auttoi tilannetta) niin monta jyrkintä mäkeä jäi tuollakin ajamatta.
      Nyt sitten uudella maastopyörällä joka varustettu uusimman sukupolven moottorilla jossa yli 35%:a enemmän maksimivääntöä kuin vanhassa oli ja vielä paremmin maastoajoon sopivalla voivansiirrolla varustettuna, niin vähissä alkaa olemaan mäet joita ei ylös pääsisi, jos vain pitoa riittää. Pari rinnettä omilla ajoreiteillä vielä on jotka on jääneet ylös ajamatta, niissä voisi vielä pieni lisäteho moottorin puolelta olla paikallaan, mutta niissäkin on iso taiteilu saada tarpeellista pitoa jo aikaiseksi. Varmasti joku Fat-bike, alhaisilla rengaspaineilla ja tehokkaalla avustavalla moottorilla olisi noissa mäissä paras väline.
      Jos metsässä ajaa, niin tehonpuutetta isompi ongelma on saada tuo teho siirrettyä oikealla tavalla maahan, liukkailla kivisillä/jaarakkoisilla metsäpoluilla ennemman hakee tuntumaa pienemmillä avustustehoilla, kuin että jatkuvasti "sutisi tyhjää" kun avustus avustaisi liikaan ja pitoa ei löydy.

      Sitten jos mennään tuohon kuntoilupuoleen, etenkin maastossa ajaessa tajuaa ettei se pyöräilyn "kuntoilu" ole pelkkää polkemista, vaan koko keholla tapahtuvaa suorittamista josta vain yksi osa-alue on tuo polkeminen, mitä nyt sitten avustetaan sähkömoottorin avustuksella.
      Kuinka moni on ajanut vaikka enduromoottoripyörällä maastossa? Onko helppoa ja "ei kuntoa vaativaa" puuhaa vaikka tuossa tapauksessa mootteri tekeekin kaikin eteenpäin vievän voiman tuottamisen. Eipä ole, ei tosiaankaan. Sama tuossa sähköavusteisella polkupyörällä maastossa ajamisessa, se pitää itse kokea että tietää mistä asiassa on kyse ja sen ettei se ihan niin helppoa olekkaan kuin kuvittelee sen olevan.

      • Anonyymi

        Mitenkäs muuten sähköavusteisissa pysyy etupyörä maassa, kun luomullakin joskus on ongelmaa jyrkimmissä kohdissa.
        Eihän niissä kyllä ole aivan niin pieniä välityksiä.
        Painoakin on enemmän. Mites akseliväli?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs muuten sähköavusteisissa pysyy etupyörä maassa, kun luomullakin joskus on ongelmaa jyrkimmissä kohdissa.
        Eihän niissä kyllä ole aivan niin pieniä välityksiä.
        Painoakin on enemmän. Mites akseliväli?

        Oman kokemukseni mukaan "sähkiksellä" on helpompi saada pysymään etupyörä maassajyrkissä nousuissa, johtuen siitä että kun "luomulla" joutuu jyrkemmissä mäissä keskittymään täysin keskytymättömän poljinvoiman tuottamiseen mahdollisimman hyvässä poljenta-asennossa (joka ei aina ole paras asento pyörän painopistettä ajatellen), niin sähköavusteisella pyörällä pystyy enemmän hakemaan optimaalista kehon painopistettä kun kokoaikaa ei tarvitse "keskittyä" vain polkemiseen. Joku tietysti voi olla eri mieltä, mutta tuo on oma kokomukseni asiasta.
        Samoin sähköavausteisella pyörällä pystyy ajamaan matalammillla rengaspaineilla ilman että sen vaikutus ajamisessaon kovin iso (siis matalammilla rengaspaineilla rengas rullaa selvästi huonommin ja on raskaampi polkea) ja tämä auttaa taas saamaan parempaa pitoa tiukoissa nousuissa pehmeällä maaperällä.

        Käsittäkseni sähköpyörissä on hieman keskimääräistä pidempi akseliväli, mutta ero ei ole kovin suuri. Omassa pyörässäni on noin 20-35mm pidempi akseliväli kuin saman valmistajan vastaavissa "luomu"pyörissä.
        Ja vaihteistona sama Sram:n 1*12 vaihteinen (11-50 rataspakalla) systeemi kuin lukuisista "luomuistakin" löytyy


    • Anonyymi

      Sähköavusteinen pyöräily on sähköavusteista pyöräilyä. Ns. luomupyöräily on luomupyöräilyä. Toki jos ajat saman matkan sähköavusteisella ja luomupyörällä, raskaampaa se on jälkimmäisellä.

      Sähköpyöräilyn yksi hyöty on siinä että pyöräilymatkat ovat pidentyneet monella merkittävästi. Ennen ajoi luomupyörällä vaikka 200-300 km vuodessa, sähköavusteisella matkaa tuleekin 2000-3000 km vuodessa. Tämä taatusti nostaa enemmän kuntoa kuin luomun 200-300 km.

    • Anonyymi

      Kaverillesi suosittelen että rakentaa oman sähköfillarinsa, taitaa vahvimmat moottorit olla jo melkein 2 kW nykyisin? Jos ei tuokaan riitä ja siltikin pitäisi täyttää näennäisesti sähköpolkupyörän kriteerit niin tilaamalla saa EU alueella valmistettuja sähkö"polkupyöriä" jotka kulkevat yli 100 km/h. YouTubesta hakusanalla: "bossmanaatti".

      • Anonyymi

        Manaatti on merilehmä, ja bossmanaatti on pomomerilehmä.


    • Anonyymi

      Olen nähnyt liikenteessä sellaisia sähköavusteisia pitkiä tavarankuljetusfillareita, ja niissä lukee Ruoholahden kauppakeskus. Tänään näin lapsenkin sellaisen kyydissä. Onkohan ne vuokrattavia fillareita?

    • Anonyymi

      Minä en hanki sähköavusteista pyörää, polkupyörä sen olla pitää.
      Riippuu tietysti mihin tarkoitukseen pyörää käyttää, minä aion hankkia läski pyörän ja siinä ei saa olla akkuja. Tarkoitus on kuntoilla ja mennä lihasvoimalla🤔 eteenpäin.

      • Anonyymi

        Minä aion hankkia läskipyörän, koska muutkin ajaa sellaisella.
        Turha sitä on itse ajatella, mikä olis sopivin mun käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aion hankkia läskipyörän, koska muutkin ajaa sellaisella.
        Turha sitä on itse ajatella, mikä olis sopivin mun käyttöön.

        En minä aja läski pyörällä, minä ajan mummopyörällä, osta sinäkin siis sellainen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2777
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2007
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2003
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1944
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      97
      1804
    Aihe