Kaverini hankki sähköpyörän. Nyt kesän jälkeen alkoi kaivata lisää tehoa että "olisi vielä kevyempi polkea". Todennäköisimmin sitten taas lisää...
Onko siinä mitään järkeä että huijaa itseään tuolleen, samalla rahalla saisi mopon? Tai ajaisi autolla, nyt hän "harrastaa pyöräilyä". Siis ei käytä sitä hyötyajoon vaan olevinaan kuntoilee.
Sähköpyöräilyn tehokierre
10
<50
Vastaukset
Eikö se ole sama vaikka moottoripyörien kanssa, aina pitää ostaa nopeampi ja tehokkaampi kuin entinen....
No vitsit sikseen ja asiaan.
Asia riippuu varmasti paljon siitä että minkätyylistä ajoa ajaa ja mikä on nykyinen pyöräkalusto.
Jos kyseessä lainmukainen polkupyörä (eli moottorin luokiteltu maksimiteho 250W ja avustus lakkaa 25km/h), niin kaikesta hypestä huolimatta, niin parhaimmatkaan luokituksen mukaiset moottorit eivät mitään aivan tajuttomia voimanpesiä ole. Sitten jos kyse on selkeästi tehokkaammista moottoreista (jotka eivät siis enään täytä polkupyörän luokitusta), niin niillä on oma harrastajakuntansa ja omat käyttöalueensa.
Itselläni esimerkiksi tuo vanhempi maastopyöräni joka on muutaman vuoden takaisella moottoriversiolla, niin siihen monasti kyllä tuli tilanteita eteen missä kaipasi hetkellisesti selvästikkin enemmän tehoa, kun sitten vielä vaikka maastopyöräksi oli rakennettukkin, niin tihemmätkään välitykset siinä ei aivan huipputiheät olleet (nyt kun päivitin pyörän voimansiirtopuolen uusilla osilla, niin laitoin taakse isoimmalla mahdollisella takarattaalla olleen rataspakan 2hammasta ja eteen pienimman mahdollisen eturattaa -1hammas niin hieman auttoi tilannetta) niin monta jyrkintä mäkeä jäi tuollakin ajamatta.
Nyt sitten uudella maastopyörällä joka varustettu uusimman sukupolven moottorilla jossa yli 35%:a enemmän maksimivääntöä kuin vanhassa oli ja vielä paremmin maastoajoon sopivalla voivansiirrolla varustettuna, niin vähissä alkaa olemaan mäet joita ei ylös pääsisi, jos vain pitoa riittää. Pari rinnettä omilla ajoreiteillä vielä on jotka on jääneet ylös ajamatta, niissä voisi vielä pieni lisäteho moottorin puolelta olla paikallaan, mutta niissäkin on iso taiteilu saada tarpeellista pitoa jo aikaiseksi. Varmasti joku Fat-bike, alhaisilla rengaspaineilla ja tehokkaalla avustavalla moottorilla olisi noissa mäissä paras väline.
Jos metsässä ajaa, niin tehonpuutetta isompi ongelma on saada tuo teho siirrettyä oikealla tavalla maahan, liukkailla kivisillä/jaarakkoisilla metsäpoluilla ennemman hakee tuntumaa pienemmillä avustustehoilla, kuin että jatkuvasti "sutisi tyhjää" kun avustus avustaisi liikaan ja pitoa ei löydy.
Sitten jos mennään tuohon kuntoilupuoleen, etenkin maastossa ajaessa tajuaa ettei se pyöräilyn "kuntoilu" ole pelkkää polkemista, vaan koko keholla tapahtuvaa suorittamista josta vain yksi osa-alue on tuo polkeminen, mitä nyt sitten avustetaan sähkömoottorin avustuksella.
Kuinka moni on ajanut vaikka enduromoottoripyörällä maastossa? Onko helppoa ja "ei kuntoa vaativaa" puuhaa vaikka tuossa tapauksessa mootteri tekeekin kaikin eteenpäin vievän voiman tuottamisen. Eipä ole, ei tosiaankaan. Sama tuossa sähköavusteisella polkupyörällä maastossa ajamisessa, se pitää itse kokea että tietää mistä asiassa on kyse ja sen ettei se ihan niin helppoa olekkaan kuin kuvittelee sen olevan.- Anonyymi
Mitenkäs muuten sähköavusteisissa pysyy etupyörä maassa, kun luomullakin joskus on ongelmaa jyrkimmissä kohdissa.
Eihän niissä kyllä ole aivan niin pieniä välityksiä.
Painoakin on enemmän. Mites akseliväli? Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs muuten sähköavusteisissa pysyy etupyörä maassa, kun luomullakin joskus on ongelmaa jyrkimmissä kohdissa.
Eihän niissä kyllä ole aivan niin pieniä välityksiä.
Painoakin on enemmän. Mites akseliväli?Oman kokemukseni mukaan "sähkiksellä" on helpompi saada pysymään etupyörä maassajyrkissä nousuissa, johtuen siitä että kun "luomulla" joutuu jyrkemmissä mäissä keskittymään täysin keskytymättömän poljinvoiman tuottamiseen mahdollisimman hyvässä poljenta-asennossa (joka ei aina ole paras asento pyörän painopistettä ajatellen), niin sähköavusteisella pyörällä pystyy enemmän hakemaan optimaalista kehon painopistettä kun kokoaikaa ei tarvitse "keskittyä" vain polkemiseen. Joku tietysti voi olla eri mieltä, mutta tuo on oma kokomukseni asiasta.
Samoin sähköavausteisella pyörällä pystyy ajamaan matalammillla rengaspaineilla ilman että sen vaikutus ajamisessaon kovin iso (siis matalammilla rengaspaineilla rengas rullaa selvästi huonommin ja on raskaampi polkea) ja tämä auttaa taas saamaan parempaa pitoa tiukoissa nousuissa pehmeällä maaperällä.
Käsittäkseni sähköpyörissä on hieman keskimääräistä pidempi akseliväli, mutta ero ei ole kovin suuri. Omassa pyörässäni on noin 20-35mm pidempi akseliväli kuin saman valmistajan vastaavissa "luomu"pyörissä.
Ja vaihteistona sama Sram:n 1*12 vaihteinen (11-50 rataspakalla) systeemi kuin lukuisista "luomuistakin" löytyy
- Anonyymi
Sähköavusteinen pyöräily on sähköavusteista pyöräilyä. Ns. luomupyöräily on luomupyöräilyä. Toki jos ajat saman matkan sähköavusteisella ja luomupyörällä, raskaampaa se on jälkimmäisellä.
Sähköpyöräilyn yksi hyöty on siinä että pyöräilymatkat ovat pidentyneet monella merkittävästi. Ennen ajoi luomupyörällä vaikka 200-300 km vuodessa, sähköavusteisella matkaa tuleekin 2000-3000 km vuodessa. Tämä taatusti nostaa enemmän kuntoa kuin luomun 200-300 km. - Anonyymi
Kaverillesi suosittelen että rakentaa oman sähköfillarinsa, taitaa vahvimmat moottorit olla jo melkein 2 kW nykyisin? Jos ei tuokaan riitä ja siltikin pitäisi täyttää näennäisesti sähköpolkupyörän kriteerit niin tilaamalla saa EU alueella valmistettuja sähkö"polkupyöriä" jotka kulkevat yli 100 km/h. YouTubesta hakusanalla: "bossmanaatti".
- Anonyymi
Manaatti on merilehmä, ja bossmanaatti on pomomerilehmä.
- Anonyymi
Olen nähnyt liikenteessä sellaisia sähköavusteisia pitkiä tavarankuljetusfillareita, ja niissä lukee Ruoholahden kauppakeskus. Tänään näin lapsenkin sellaisen kyydissä. Onkohan ne vuokrattavia fillareita?
- Anonyymi
Minä en hanki sähköavusteista pyörää, polkupyörä sen olla pitää.
Riippuu tietysti mihin tarkoitukseen pyörää käyttää, minä aion hankkia läski pyörän ja siinä ei saa olla akkuja. Tarkoitus on kuntoilla ja mennä lihasvoimalla🤔 eteenpäin.- Anonyymi
Minä aion hankkia läskipyörän, koska muutkin ajaa sellaisella.
Turha sitä on itse ajatella, mikä olis sopivin mun käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä aion hankkia läskipyörän, koska muutkin ajaa sellaisella.
Turha sitä on itse ajatella, mikä olis sopivin mun käyttöön.En minä aja läski pyörällä, minä ajan mummopyörällä, osta sinäkin siis sellainen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368762Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5373824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102241Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1741306Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17976Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40814- 51790
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36667