Yksinäisyys

Yksinäisyys on mieltä musertava kokemus. En koskaan osannut kuvitellakkaan, eläväni yksinäisen ihmisen elämää. Olen ollut aina kovin sosiaalinen luonteeltani. En osannut missään kohdin aiempaa elämääni ajatella, että jonain päivänä jäisin täysin yksinäisyyteen. Kysymys ei ollut ehkä niinkään ylimielisyydestä. Olin ennemminkin saanut elää todella rikasta elämää sosiaalisesti. Minun elämässäni oli ollut "suurperhe" puolisoineen ja lapsineen. Iso suku. Paljon "ystäviä." Puoliso ja lapset. Olin seurallinen ja avoin. ...Samaan aikaan voin kovin pahoin, enkä yhtään ymmärtänyt Miksi?? Elämä on viisas. Elämä opettaa näkemään totuuden. Niin kävi minulle. Elämä teki sellaiset kevätjuhlakuviot ja temput, että minun oli pakko pysähtyä. Nähdä totuus. Totuus oli raaka, mutta opettavainen. Sen hintana oli yksinäisyys tai oman mielen hyvinvointi. Valitsin oman mielen hyvinvoinnin silläkin hinnalla, että tiesin menettäväni ydinperheestäni 80%, ystävistäni 90% ja suvusta en voinut tietää, ketkä menetän ja ketkä jää. Mutta minun valintani ja pahoinvointini loukkasi suurinta osaa ihmisiä, joille olin siihen astiseen elämääni uskonut olevan jollain tavoin tärkeä, koska sitä he olivat minulle aina olleet. Mutta kuten meistä moni tietää. Elämä voi olla todella yllättävä ja Totuus sattuu aina. Niin häneen, kuin minuun. Ja tiemme ovat eronneet. Siitä lähti kasvamaan yksinäisyyden siemen.

10

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet tajunnut jotakin, mitä moni ei tajua ikinä: Oma mielenterveys on lopulta tärkein.
      Sillä ei kannata leikkiä, koska kun psyyke hajoaa, se on perseestä.

      • Anonyymi

        Huh.... paljon tunnelatausta. Joskus yksinäisyys on myös parisuhteessa.... kaikin tavoin haaste ehkä.on se, että ei kohdata toisia, tuttuja tai tuntemattomia....


    • Anonyymi

      Jos tai kun on sosiaalinen luonne ja jostain syystä välit ovat sattuneet katkeamaan läheisiin ja ehkä muihinkin ihmisiin niin silloinhan on tilaisuus lähteä etsimään uusia ihmisiä, uusia tuttavuuksia.

      Useimmiten yksinäisyydestä kärsivät enemmänkin ne vähemmän sosiaaliset ihmiset joiden on vaikea hakeutua muiden seuraan.

      Toki on sellaistakin yksinäisyyttä jota ei ole itse valinnut, esim. terveys menee niin ettei pääse kulkemaan minnekään tms.

      Jos uskaltaa lähteä ihmisten pariin niin varmasti löytyy uusia kavereita, ehkä jopa ystäviäkin. Etenkin sosiaaliselle ihmiselle.

      • Anonyymi

        Yritetty on. Samanmielisten etsintä omalta tai lähipaikkakunnilta on pirunmoisen vaikeaa ja työlästä puuhaa.


    • Anonyymi

      Tiedän miltä tuo tuntuu. Jäin kaksi vuotta sitten yksin, edelleen olen yksin.
      Tämä on ollut aikamoista opettelua.
      Elämä sujuu, mutta vieläkin tulee kaihoista melankoliaa, itku...
      Elämän on silti jatkuttava...

    • Anonyymi

      Saman kokenut kuin aloittaja, ja moni muu.
      Elämä voi ottaa kaiken pois, kyselemättä sinulta lupaa,
      tai muutoin voi tulla tilanne, olosuhteet muuttuvat niin monin tavoin,
      jotka eivät ole ns omissa käsissä.

      Se mikä on kadonnut on, ettei koskaan enää tule pitämään mitään
      itsestään selvänä asiana. ihmissuhdetta tai terveyttä.
      Vaikka olisi joskus kuvitellut, tai niin ajatellut.

      Yksinäisyys on kuin putoaisi tyhjyyteen, sitä ennen koettaa keikkua kuilun
      reunalla.
      Olin sosiaalinen ja edelleenkin olisin, siitä ei ole kyse,
      asioita vaan tapahtuu, niitäkin mitä ei ikinä kuvitellut omalle kohdalle.

      Siis yksinäisyys ei johdu ujoudesta eikä se ole "luonteenpiirre".
      Monilla yltiösosiaalisilla voi olla tuttuja kymmenittäin,
      mutta onko ystäviä...heilläkään.

      Luultavasti hirtän seuraavan, joka tulee sanomaan:" Siitä vaan reippaasti liikkeelle
      niin kyllä ystäviä aina löytyy."
      Haista...........!

      • Anonyymi

        Totta.. Näin aikuis iällä ei vaan löydy kaveria saati ystävää. Ihan sama miten aktiivinen ja liikkuva olisi. Tekisipä mitä tahansa.. En itse ole löytänyt ainakaan. Olisin onnellinen edes 1 ihmisestä elämässäni joka joskus edes kysyisi mitä kuuluu


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, että elämä voi ottaa kaiken pois kysymättä lupaa. Ei siinä tilanteessa lenkillä käynti auta mitään, sitä ei tajua ennen kun itse kokee vastoinkäymisiä.


    • Pitää opetella kuuntelemaan luontoa ja linnun laulua.. He voivat olla ystäviäsi.
      Talvella laitat siemeniä lintulaudalle... Voi jutella heille ikkunan takaa.

    • Anonyymi

      Yksinäisyys voi olla tulosta rohkeuden puutteesta, kun uskaltautuu tekemään jotain täysin uutta, tai lähtemään täysin uuteen ympäristöön, niin tilanne saattaa muuttua täysin.

      Yksinäisyys voi olla itsekkyyttä, omaan napaan tuijottamista. Alkaminen auttamaan muita on silloin paras ratkaisu.

      Yksinäisyys voi olla liiallista materialismin ja älyllisten asioiden parissa puuhailua. Ihminen on myös henkinen olento jolloin siitäkin puolesta on pidettävä huolta.

      Yksinäisyys voi olla negatiivista ajattelua. Asiat voi aina kääntää positiiviseksi katsomalla eri näkökulmasta.

      Kuitenkin yksinäisyys voi olla myös opettavaista. Kun on aikaa ajatella ihminen kehittyy, kasvaa ja löytää elämän tarkoituksen.

      Kaikkea hyvää näinä covid aikoina! https://www.youtube.com/watch?v=UXt33YSAiLU

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe