Ammatti jossa hahmotusvaikeus ei haittaa eikä vaadita ajokorttia?

Anonyymi

Olen valmistunut kahdesta ammatista. Ihan mukiinmenevät paperit kummassakin. Voin sanoa että näin aivan perkeleesti vaivaa että sain kunnialla näyttötyöt ym. tehtyä. Opet ja pomot työharjotteluissa katsoivat usein kämmejä sormien läpi koska tiesivät että mulla on adhd, oppimisen vaikeus sekä asperger. Pitää usein kysyä sata kertaa enkä silti hahmota asiaa, miten tehdään.

Nyt tulee vaan potkuja potkujen perään. Sanotaan että asenne on kohdillaan mutta pitäisi olla enemmän kokemusta. Osaan lukea sen jo, tarkoittaa suomeksi että asenne on kohdillaan mutta ei ole todellakaan intoa, aikomusta eikä varaa palkata työntekijää joka ei vielä tokallakaan opetuskerralla vaan hahmota asiaa. Oon nyt heittänyt kahdella aiemmalla ammatilla jo vesilintua, en todellakaan aio enää koskaan palata niihin hommiin. Jälkimmäistä kykenen taas pitkästäaikaa tekemään jo harrastuksena kun oon päässyt siitä työkuvan aiheuttamasta raivoinhosta eroon joka tappoi ilon koko asiaan.

Nyt olisi taas ammatinhaku edessä. Kävin jo kokeilemassa erästä palvelualaa mutta ongelma on se etten koe saavani itsekään apua vaikka oon sitä usein aiemminkin ja nyt koittanut hakea. Miten kokisin voivani auttaa muita? Se kokeilu päättyi siihen. Nyt ajattelin että hakisin ihan suosiolla esim. puutarhuriksi tai maalariksi. Maalarikin joutuu tosin jatkuvasti funtsimaan esim. maalien mittasuhteita seoksissa joten niissä on matikkaa jota en hahmota yhtään. Samoin korkeat paikat on todella hankalia koska aistiyliherkkyys. Olen tota puutarhuria pohtinut mutta mitä kaverit ja tuttavat sanoneet niin siinä hommassa ajokortti on about joka paikassa pakollinen jos haluaa töihin. Ja mä VIHAAAN ajamista sekä liikennettä. Mulla pelkkä ajokortin saanti kesti yli 6 vuotta, teoriakoe kolmannella läpi, samoin inssi- kun mun ajo-ope kai sanoi tutulle inssitarkastajalle että mennään helppoa reittiä.

Tää tilanne alkaa vähitellen vituttaa. Ja mulla alkaa olla se asenne että jos en kerran töihin pääse niin mä kyllä siis voin myös hakea vaikka loppuiäksi kelan sairaseläkettä, kuntoutuksia, ym. saisin varmaan ilman mitään isompia hankaluuksia jos nostaisin vähänkin metakkaa. Kuitenkin työikää olisi vielä melkoisesti edessä ja jotain olisi kiva tehdä, mulla kuitenkin lukio ja nyt useampi tutkinto käyty. Jotka vaan eivät olleet sellaisia joissa yksinkertaisesti pärjäisin työelämässä, kokeiltu, koettu ja todettu että ei. Mitäs helvettiä nyt sitten.

13

1741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

kukaan?

• Anonyymi

se mihin asperger kohdistuu voi olla se juttu jossa loistat. Tietty pakkomielteisyys siis johonkin juttuun. Miten olisi taidemaalari tai kuvanveistäjä. Saa olla myös ihan omissa oloissansa. ADHD ihmiset ovat monasti hyviä ongelmien ratkaisijoita ja luovia koska päässä pyörii jatkuvasti uusia ajatuksia ja ideanpoikasia. Oma ehdotukseni: . Miten olisi taidemaalari ja kuvanveistäjä.
        Esimerkkejä. Andy warholl , Jackson Pollock.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

se mihin asperger kohdistuu voi olla se juttu jossa loistat. Tietty pakkomielteisyys siis johonkin juttuun. Miten olisi taidemaalari tai kuvanveistäjä. Saa olla myös ihan omissa oloissansa. ADHD ihmiset ovat monasti hyviä ongelmien ratkaisijoita ja luovia koska päässä pyörii jatkuvasti uusia ajatuksia ja ideanpoikasia. Oma ehdotukseni: . Miten olisi taidemaalari ja kuvanveistäjä.
        Esimerkkejä. Andy warholl , Jackson Pollock.

Mulla on tosiaan vaikeuksia hahmottaa minkäänlaisia laajoja kokonaisuuksia. Lisäksi niihin keskittyminen on äärimmäisen hankalaa. Olen kokeillut jo luovaa alaa mutta tulin ratkaisuun että se toimii vaan harrastuksena koska menee muuten liian suorittamiseksi. Sekä se että en hahmota siinäkään kokonaisuuksia joita esim. harrastuksen muuttuessa ammatiksi, vaaditaan. Kouluissa ja muutenkin, ykkösinhokkini ovat matematiikka, laajat kokonaisuudet sekä kaikki ongelmanratkaisu. Lisäksi olen todella hidas oppimaan. Tohon päälle se että kun olen saanut noista paskaa niskaani niin mulla on aivan äärihuonot hermot sekä todella epävakaa psyyke. AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on tosiaan vaikeuksia hahmottaa minkäänlaisia laajoja kokonaisuuksia. Lisäksi niihin keskittyminen on äärimmäisen hankalaa. Olen kokeillut jo luovaa alaa mutta tulin ratkaisuun että se toimii vaan harrastuksena koska menee muuten liian suorittamiseksi. Sekä se että en hahmota siinäkään kokonaisuuksia joita esim. harrastuksen muuttuessa ammatiksi, vaaditaan. Kouluissa ja muutenkin, ykkösinhokkini ovat matematiikka, laajat kokonaisuudet sekä kaikki ongelmanratkaisu. Lisäksi olen todella hidas oppimaan. Tohon päälle se että kun olen saanut noista paskaa niskaani niin mulla on aivan äärihuonot hermot sekä todella epävakaa psyyke. AP

Joku ammatti missa saisi tehdä perus simppeleitä asioita käsillä, olisi varmasti sopiva. Siksi tuo puutarhurin homma kiinnostaa kun ei sata varmasti vaadi mitään ala-asteen matikkaa mutkikkaampaa/ sitä parempaa hahmottamisen taitoa. Plus saisi tehdä ulkona töitä. Mutta mitä olen kuullut niin tolla alalla tarvitaan sitten eri ajokorttimuotoja ja mulle se liikenteeseen menon on yhtä kun surmanloukku. En hahmota sitä liikenteen rytmiä ollenkaan ja pitäisi keskittyä sataan eri asiaan. Voin luvata että jos tartun rattiin niin joko mä tai/ ja moni muu on sen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Muutenkin noi enemmän duunarin työt/ työmaat vaihtelee tosi paljon eli pitäisi voida hahmottaa sitä ajamista että EDES PÄÄSISI itse työpaikalle. Joka voi vaihtua päivän aikana monesti.

Lisäksi ikää on tosiaan jo yli 30v. Takana liian monta vuotta pelkkää opiskelua ja sitten sen perään parin päivän palkattomia työkokeiluja ja potkuja. Tosiaan tuntuu jo väkisinkin siltä että mun kaltasille ihmisille ei yksinkertasesti ole työpaikkamahdollisuuksia. Kun johonkin koittaa päästä niin tulee rivien välistä että " Sori, oot liian puutteellinen ihminen tälle alalle". Eli mitä vaihtoehtoja tässä on. Työkkärille ja kelalle selittää samaa paskaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja jatkaa oravanpyörää? Vai ihan suosiolla jostain sillankaiteelta alas vaijeri kaulassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku ammatti missa saisi tehdä perus simppeleitä asioita käsillä, olisi varmasti sopiva. Siksi tuo puutarhurin homma kiinnostaa kun ei sata varmasti vaadi mitään ala-asteen matikkaa mutkikkaampaa/ sitä parempaa hahmottamisen taitoa. Plus saisi tehdä ulkona töitä. Mutta mitä olen kuullut niin tolla alalla tarvitaan sitten eri ajokorttimuotoja ja mulle se liikenteeseen menon on yhtä kun surmanloukku. En hahmota sitä liikenteen rytmiä ollenkaan ja pitäisi keskittyä sataan eri asiaan. Voin luvata että jos tartun rattiin niin joko mä tai/ ja moni muu on sen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Muutenkin noi enemmän duunarin työt/ työmaat vaihtelee tosi paljon eli pitäisi voida hahmottaa sitä ajamista että EDES PÄÄSISI itse työpaikalle. Joka voi vaihtua päivän aikana monesti.

Lisäksi ikää on tosiaan jo yli 30v. Takana liian monta vuotta pelkkää opiskelua ja sitten sen perään parin päivän palkattomia työkokeiluja ja potkuja. Tosiaan tuntuu jo väkisinkin siltä että mun kaltasille ihmisille ei yksinkertasesti ole työpaikkamahdollisuuksia. Kun johonkin koittaa päästä niin tulee rivien välistä että " Sori, oot liian puutteellinen ihminen tälle alalle". Eli mitä vaihtoehtoja tässä on. Työkkärille ja kelalle selittää samaa paskaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja jatkaa oravanpyörää? Vai ihan suosiolla jostain sillankaiteelta alas vaijeri kaulassa?

Käypäs juttelemassa työkkärissä noista rajoitteistasi. Josko saat apua sieltä kautta sen selvittämiseen, mikä ammatti sopisi?
        Ilmeisesti sinulla on diagnoosit, toimita mukana myös lausunnot toimintakyvystäsi(hahmotusongelmat).
        Älä hyvä ihminen menetä malttiasi työnhaussa. Tai terveysongelmiesi tähden. Voin kertoa, että aivovammankin kanssa selviää työelämässä. Teen sitä samaa työtä, mitä ennen tapahtumaa, joka aiheutti aivovamman, ja toispuolisen näkövamman ja kuulovamman. Vasta kun rupesin tajuamaan, mitä kohdallani koko homma merkitsee(tyypillistä kuulemma ettei aivovammapotilas itse ymmärrä alkuun mitä oikeastaan on tapahtunut- ja se toteutui kohdallani, suututti vain kun asiat ei aina sujuneet, jopa puhe oli monta kuukautta vaikeaa)
        Kun vajaa vuosi oli kulunut, aloin tajuta tilanteeni, ja olen opetellut ottamaan huomioon, että aina toiminnanohjaus ei päässä toimi. Ja väsymys vaikka on vähentynyt, iskee ärsyketulvatilanteissa työskennellessä tiivistahtisesti: mutta, kun vhän hidastaa työtahtia, se menee muutamaan tuntiin ohi, ja sitten jaksaa melussa ja tärinässä ja häslingin seassa.
        Sen silloin tajusin, kun kävi eli tapahtui, että siihen asiaan ei pidä jäädä. Fyysisen voinnin kohentuessa rupesin tekemään arjen asioita, palasin töihin, testasin mihin pystyn harrastuksissani. Pari kuukautta vama-asian jälkeen en pystynyt piirtämään kellotaulua. Nyt yli 2 v tapahtuneesta, neulon kirjoneuleita, piirrän ja maalaan kuten aiemminkin. Aivot on kumma elin, ne toipuvat, tai siis rakentuu uusia yhteyksiä menetettyjen ohi.
        Pystyn suunnistamaan, tanssimaan- vaikka liikkumiseni on vähän huojahtelevaa.
        Uimaankin pystyn normaalisti jo.
        Kirjoitin sitten tuon stoorini, että tajuat: etsi apua työelämään pääsyyn. Minun kohdalla työpaikalla ymmärrettiin mitä oli tapahtunut, ja olen saanut hankalissa tilanteissa tukea. Minuun suhtaudutaan oman hommani ammattilaisena, ja ammattitaitoani pidetään täyspäisen ammattiosaamisena.
        Itse olen kiitollinen kaikesta tuesta, ja kannustuksesta. Epileptisiä lieviä kohtauksia oli alun jälkeen, nyttemmin niitäkään ei ole enää tullut: mikäli epilepsia olisi diagnosoitu, en olisi saanut jatkaa ammatissa, jossa on riskejä.

• Anonyymi

Ministerit politiikassa ja hallituksessa nykyäänkin on suuri joukko todellisuutta hahmottamattomia ideaisiteja.

• Anonyymi

Minulla on hahmotushäiriö ja olen totaalisen surkea matematiikassa , koska minun on hankala hahmottaa sitä. Asperger epäily on noussut vasta nyt hiljattain esille ja odotankin , että pääsen tutkimuksiin. Ajokorttia minun on turha edes yrittää, sillä vaikka sen saisinkin, niin en varmaan ikinä uskaltaisi ajaa autolla.

Minulla on kaksi ammattia ( toinen korkeakoulu) ja ajattelin vielä hakea yliopistoon, jotta pääsisin lukemaan alaa, joka on suuri mielenkiintoni ja missä olen oikeasti todella.

Ei puutarhatyössä tietääkseni ajokortti ole mikään välttämättömyys. Se riippuu varmasti kyllä ihan myös työpaikasta, mutta tuttavani on puutarhatöissä ja ei hän mitään autoa siinä työssä tarvitse.

Miten olisi siivous hommat?

Itse olen niitä tehnyt kesätöinä ja olen nyt hakenut keikkalaiseksi . Ainakin tämä paikka mihin hain, on sellainen, että autoa ei tarvita ja työt tehdään yhdessä kohteessa päivän aikana. Itse en hahmotusvaikeukseni takia kyllä ole kokenut siivous työtä liian haastavaksi, koska kun oppii sen rytmin ja sen missä järjestyksessä kannattaa työt tehdä, niin siihen rutiiniin tottuu varsin nopeasti.

Monet vuokratyöfirmat hakevat keikkalaisia ja sijaisia ja koulutusta, kokemusta eikä myöskään sitä autoa edes edellytetä monissakaan paikoissa. Jos sinusta tuntuu, että voisit tehdä sitä työtä, niin mene ihmeessä kokeilemaan.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista!
        Varmastikin riippuu tosta työpaikasta, missä ajokorttia tarvitaan ja missä ei. Tuo puutarhahomma olisi ykkösenä tällä hetkellä. Aika rankkaa duunia, mikä olisi tosi hyväkin juttu niin saisi energiat ja impulssit purettua siihen. Lisäksi ulkotyö kiinnostaisi tosi paljon. Ja onhan noissa hommissa kanssa tosi paljon tehtäviä joissa mitään koneita ei tarvita muutenkaan. On vaan jo pää sen verran jumissa kun tullut sen verran takkiin kaikkien aimpien yritysten jälkeen plus että heti ekana, kun noita työvaatimuksia katselee, niin tosi monessa vaaditaan ajokorttia, taitoa soveltaa ja tehdä montaa hommaa samaan aikaan... on sen verran poikki olo jo noiden kanssa että varmaan torppaan sitten samalla myös mahikset joissa voisin olla hyväkin

• Anonyymi

Puutarhuri
        - Helsingin kaupunki

Asperger
        -koulunkäyntiavustaja, Espoon kaupunki

Ajokortti
        - vartija

Kouluun opiskelemaan
        - Helsingin yliopisto, valtio-oppi

Vuokratyöfirmay, keikkalaisia
        - opettajien sijainen, Espoon kaupunki

• Anonyymi

Minua hieman kiinnostaa, mahdatkohan hakea ensi vuonna opiskelemaan POLITIIKAN TUTKIMUSTA?

Terveisin

Zuppo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua hieman kiinnostaa, mahdatkohan hakea ensi vuonna opiskelemaan POLITIIKAN TUTKIMUSTA?

Terveisin

Zuppo

Miten toi politiikan tutkimus liittyy hahmottamisen vaikeuksiin ym? Nyt meni tää pointti aivan täysin ohi mutta ei kai siinä

• Anonyymi

Eduskunta, TE-palvelun asiantuntija, politikko, kansanedustaja

• Anonyymi

Se ainoa oikea ammatti;

POLIITIKKO.

Kato mua, kato mua, kato mua!

Muut ovat ihmisroskaa, vain poliitikon ammatti on se ainoa ja oikea!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe