Hoitovapaalle heti sopimuksen alkaessa

Anonyymi

Moi!

Haluaisin ajatuksia tai mielipiteitä tilanteesta. Olen koulutustani vastaavassa asiantuntijatyössä. En ole erityisen motivoitunut enkä näe itseäni ko. työssä esimerkiksi viiden vuoden päästä. Meillä on kolme pientä lasta ja mieheni on ollut kotona lasten kanssa puolisen vuotta. Tarkoituksena on vielä vaihtaa rooleja niin, että jään uudelleen hoitovapaalle noin vuodeksi, tästä olen jo töissä puhunut.

Nyt löysin kuitenkin mielenkiintoisen ja ns. paremman työn. Laitoin hakemuksen ja pääsin haastatteluun. Pohdin siis, miten ja missä vaiheessa ottaa tuo hoitovapaa-asia esiin, jos hypoteettisesti saisin työpaikan? Vai pitäisikö siitä puhua jo haastattelussa? Onko se paheksuttua ilmoittaa heti valinnan jälkeen, että jää pois? Ajatukseni olisi jatkaa hoitovapaan jälkeen osittaisella hoitovapaalla, missä vaiheessa siitä pitäisi puhua? Jotenkin ahdistaa mahdollisessa uudessa työssä ilmoittaa heti tällaista, mutta toisaalta hoitovapaa on haave, josta en ole valmis luopumaan. Kiitollinen kaikista ajatuksista tähän liittyen!

2

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö kenelläkään ole mielipiteitä?

• Anonyymi

Ei tietenkään tarvitse kertoa haastattelussa mitään hoitovapaa-aikeistaan, vaikka kysyisivät, mutta se, että hoitovapaasta on lain mukaan ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa, saattaa muuttaa tilannetta riippuen, milloin työt uudessa työpaikassa alkaisivat.

Osittaisesta hoitovapaasta ei kannata puhua haastattelussa eikä heti uuden työpaikan saatuaan, koska osittaista hoitovapaata voi saada vasta, kun on ollut 6 kk työnantajan palveluksessa.

Sinua ei voi jättää valitsematta eikä luvattua työpaikkaa voi perua sen takia, että käytät oikeuttasi pitää hoitovapaata. Se olisi syrjintää. Silti ei kannata puhua perhevapaa-aikeistaan haastattelussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4014
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      47
      3409
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2471
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1685
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1491
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1309
    9. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1307
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1224
    Aihe