Aihe

Sähköpyörät ja niiden kuskit

Anonyymi

Kuljen työmatkani pyörällä. Olen huomannut kuinka sähköpyörät ovat lisääntyneet liikenteessä. Itselläni on "luomupyörä" ja toki ylämäessä suivii kun sähköpyörä menee ohi selkäsuorana. Ei siinä mitään väärää ole, hyvä että pyöräily ja etenkin työmatkapyöräily on kasvanut. Kolikon toisella puolella on mielestäni kuitenkin pieni ongelma. Joidenkin pyöräily historia on kovin lyhyt ja kun siihen pohjaan kun hankitaan sähköpyörä joka avusteella kulkee helposti 25 km/h tulee väkisinkin vaarallisia tilanteita. Olen usein tämän havainnut kun koittaa ajaa sähköpyörän peesissä niin itselle helpot mutkat aiheuttavat vaikeuksia muutamille kuskeille. Pyöräillessäkin on tilanne nopeus otettava huomioon vaikkei sitä heti niin tule ajatelleeksikaan. Samoin tämä tulee usein risteyksissä autoilijoille yllätyksenä, kun pyörä saavuttaa risteyksen nopeammin kuin uskoisi. Oletteko muut panneet merkille tämän vai olenko tulkinnut väärin?
Selventäisin vielä ettei kyseessä ole keski-ikäinen mielensäpahoittaja vaan itsekkin sähköpyörää hankkimassa oleva työmatkailija.

23

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toki 25 kmh on tietyissä paikoissa turhan kova vauhti mutta en pidä sitä isona ongelmana. Itse ajelen luomucyclocrossarilla työmatkoja, melko usein ohittelen 25 kmh junnnaavia sähköpyöriä. Risteyksistä sähkärit lähtevät äkäisesti.

      • Anonyymi

        Iso ongelma onkin se, että ymmärtää mikä on sopiva nopeus mihinkin tilanteeseen. Tämä taito puuttuu joiltakin täysin, riippumatta siitä, millä kulkupelillä ovat liikkeellä.


    • Anonyymi

      Ota huomioon että pyörissä on eroja ja ne ei ole mitään Kuökureita joilla päästellään kovaa, 25km/h on sitä paitsi pieni nopeus ja normaali kunnon maastopyörällä pääsee ilman sähköjäkin kevyellä polkemisella 30km/h nopeuksia tasaisella ja n.50km/h alamäessä.

      • Anonyymi

        Kulkureita merkiltään, eikä Jopoja siis


      • Anonyymi

        25 km/h voi tilanteesta riippuen olla suurikin nopeus. Jos muuta liikennettä eikä esim. risteyksiä ole, niin sitten se ei ole suuri nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25 km/h voi tilanteesta riippuen olla suurikin nopeus. Jos muuta liikennettä eikä esim. risteyksiä ole, niin sitten se ei ole suuri nopeus.

        Niin, ja siksi näissä oikeissa pyörissä on myös hydrauliset jarrut, pysähtyy kuin seinään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja siksi näissä oikeissa pyörissä on myös hydrauliset jarrut, pysähtyy kuin seinään

        Niin, seinään tai rekankylkeen ajettaessa.

        Sähköpyörän jarrutusmatka on pidempi verrattuna luomuun. Jalankulkijan yliajo onnistuu turvallisesti, kun akun ja moottorin lisäpaino tuo lisää watteja törmäykseen. Sitähän ei edes huomaa, kun teloo viritetyllä joukon lapsia ja vanhuksia. No, rollaattorit tosin hieman napsahtaa murtuessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja siksi näissä oikeissa pyörissä on myös hydrauliset jarrut, pysähtyy kuin seinään

        Liikenteessä kun pyöräilee, niin jalankulkijoille pitää antaa turvallinen tila ja lisäksi ajaa sopivalla tilannenopeudella, riippumatta siitä minkälaisella pyörällä ajelee. Pysähtymismatka ei siis ole se kriittinen tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja siksi näissä oikeissa pyörissä on myös hydrauliset jarrut, pysähtyy kuin seinään

        Ei ne kuin seinään pysähdy, koska ne fillarit olis aina lytyssä! :)

        Levy jarrut on erittäin tehokkaat joita pitää säännöstellä eikä lukkoon jarrutuksia.
        Ennakointi on se juttu ei seinään pysäyttelyä ja taas vauhtiin ja seinää ja taas vauhtiin.....

        Omassa s.pyörässä on moottorissa pieni viive eli erinäisiin tilanteisiin tultava polkematta, muutoin moottori vie eteenpäin eli ennakointia sekä sormet jarruilla valmiina.

        Ensimmäisillä kerroilla pyörä hyökki eteenpäin kun ajelin kun perusfillarilla kadun ylitykseen....opin nopeasti pyörän "käytöksen" myös vaihteiden uuden loogisuuden.
        Itsellä 9moottorilla ja 7 pakassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, seinään tai rekankylkeen ajettaessa.

        Sähköpyörän jarrutusmatka on pidempi verrattuna luomuun. Jalankulkijan yliajo onnistuu turvallisesti, kun akun ja moottorin lisäpaino tuo lisää watteja törmäykseen. Sitähän ei edes huomaa, kun teloo viritetyllä joukon lapsia ja vanhuksia. No, rollaattorit tosin hieman napsahtaa murtuessaan.

        Paskanmarjat ole sen pitempi.
        Spandexit vetää ilman sähkö tuijottaen maata autonkylkeen, tämä on yleistä mutta ei liity hydraulisillä oöeviin sähköavusteisiin pyöriin mitenkään.

        Opettele termit, sähköpyörä ja sähköavusteinen pyörä, Jopo ja maastopyörä, normaali jopon jarrut vs. hydrauliset.

        Aja jopolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne kuin seinään pysähdy, koska ne fillarit olis aina lytyssä! :)

        Levy jarrut on erittäin tehokkaat joita pitää säännöstellä eikä lukkoon jarrutuksia.
        Ennakointi on se juttu ei seinään pysäyttelyä ja taas vauhtiin ja seinää ja taas vauhtiin.....

        Omassa s.pyörässä on moottorissa pieni viive eli erinäisiin tilanteisiin tultava polkematta, muutoin moottori vie eteenpäin eli ennakointia sekä sormet jarruilla valmiina.

        Ensimmäisillä kerroilla pyörä hyökki eteenpäin kun ajelin kun perusfillarilla kadun ylitykseen....opin nopeasti pyörän "käytöksen" myös vaihteiden uuden loogisuuden.
        Itsellä 9moottorilla ja 7 pakassa.

        Käytät varmaan jotain kaupan valmista paskaa.


    • Anonyymi

      Tuntuu siltä, että osasta sähköpyöristä on poistettu rajoitin. Uusimmissa on huolto-ohjeessa jopa rajoittimen setup-ohjeistus, jolla voi siirtää rajan jopa 45 km/t. Jossainpäin maailmaa tuo on ilmeisesti sallittua.

      • Anonyymi

        Onneton viranomaisvalvonta on luonut Suomeen villin lännen meiningin kevyen liikenteen väylille. Peltipoliisi ei auta tähän ongelmaan, vastoin teknouskovaisten virkamiesten utopioita, päinvastoin, saavat aikaan vain dystopioita.

        Toivottavasti Hutisalo alkaa markkinoida ajatusta, että sähkärit levittävät koronaa.


      • Anonyymi

        Vanhemmista Boch’n malleista saa ainakin rajoittimet pois, mutta käytännössä minulla ainakin nopeutta on ihan riittävästi mutta avustavan moottorin pieni vääntö kieltämättä haittaa. Vääntöä saisi olla enemmän.

        USA:n markkinoita varten osassa laitteita on myös 32 km/h rajoitus valittavissa. Nyt kun kaupungeissa yleisesti on sivukaduille asetettu 30 km/h rajoitus, pitää EU:nkin tarkastella rajoituksen järkevä taso.


    • Anonyymi

      Eniten vaaraa aiheuttaa sähköpotkulaudat, kun siinä vaan seisotaan paikallaan ja hetkessä onkin kohdalla.

    • Anonyymi

      Oletko oikeasti huolissasi toisten elämästä ja heidän hankinnoista?...siis ihan oikeasti?

      Oletko jo miettinyt erimerkkisten autojen hankinnoista ja se ikäryhmä joka on aina uusi jokainen vuosi....hmmmmmmmmmmm...120km/t ajavat niillä koteloilla, hmmmmm.

      • Anonyymi

        Toisten elämä tai hankinnat eivät kiinnosta, ellei niillä sitten ole vaikutusta itseeni ja omaan turvallisuuteeni. Silloin ne kiinnostavat todellakin.


    • Anonyymi

      Et ole tainnut itse ajaa sähköpyörällä ollenkaan. Se on suhteessa paljon turvallisempi koko matkan ajan kuin normi pyörällä sählääminen. Pystyy paremmin keskittymään ympäristöönsä, ei ole yhtä väsynyt ja tutussa vauhdissa reagointi sujuu.

      Tietenkin pitää lähdöissä ja vaikeimmissa paikoissa oppia tuntemaan pyöränsä, mutta sama kuuluu asiaan sähköttömällä pyörällä tai muulla ajoneuvolla. Vaikka epäilen tuota, että mutkassa olisi ongelmia niillä vauhdeilla mitä sähköpyörä saa lailisella polkiessa avustaa. Avustuksen loputtua pyörä on usien turhankin raskas polkea nopeampaan vauhtiin. Paras menna aina sitä tasasta tahtia. Vain alamäessä tulee vauhtia tarpeeksi.
      Kaikilla menee oma aikansa tutustua uuteen laitteeseen ja aina silti liikenteessä satttuu ja tapahtuu. Sähköpyörä on siitä hyvä, että sitten kun oman laitteensa tuntee niin yleinen turvallisuus on parempi kuin perus pyörällä - mutta ennen kuin innostuu niin monet unohtaa tustustua ja harjoitella.

      Aika paljon mitä on näkynyt tai jopa itse tullut mokailtua niin on olleet täysin riippumattomia oliko sähköpyörä vai tavallinen pyörä. Sen kun oppii, että avustin toimii polkemalla niin aika hyvin osaa sen mukaan säätää milloin on hyvä polkaista ja milloin ei. Kaikki myös riippuu sähköpyörästä, esim. vaikka etuvetoset on halvempia niin toivon, ettei kukaan vanhus tai lapsi sellaista itselleen ota allensa.
      Se etuvetoisuus vaikuttaa heikko-otteiselle villimmältä ja on myös epäluotettavampi pidon suhteen. Tuskin hyvällä sulalla säällä asfaltilla haittaa, mutta soralla ja liukkaalla pitää varautua.

      • Anonyymi

        Etuvetoinen on parempi pitoinen ja ohjattava varsinkin talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etuvetoinen on parempi pitoinen ja ohjattava varsinkin talvella.

        Rakensin etuvetoisen sähköpyörän. Akku on alaputken päällä. Aivan turhaa pelottelua: "mutta soralla ja liukkaalla pitää varautua". Hyvin kulkee eikä karkaa minnekään edes karkealla sepelillä.
        Etuvetoinen on todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakensin etuvetoisen sähköpyörän. Akku on alaputken päällä. Aivan turhaa pelottelua: "mutta soralla ja liukkaalla pitää varautua". Hyvin kulkee eikä karkaa minnekään edes karkealla sepelillä.
        Etuvetoinen on todella hyvä.

        Näin on, tottakai mutkissa pitää varoa mutta niin pitää takapotkuisellakin ilman nastoja.
        Etuvetoinen ei ole mitenkään vaarallisempi vaan päin vastoin, nastat kun vielä laittaa talvella niin hyvä on.

        Taitaa nämä pelottelijat olla vain kokemattomia.


    • Anonyymi

      Olen kanssa huomannut, että autoilijat kyllä nykyään pysähtyvät kolmio risteyksessä , kun näkevät pyöräilijän tulevan, mutta jatkavat matkaa , kun huomaavat minun tulevan niin hiljaa munamankelilla.

    • Anonyymi

      Sähköpyörien kanssa käy niinkuin monissa muissakin asioissa. Alussa ei ole paljon sääntöjä ja porukat alkaa ohittaa niitäkin vähiä. Tulos on, että rajoituksia on lisättävä muiden ihmisten (turvallisuuden) takia. Sitten taas ohitetaan pykälät ja sitten taas lisätään rajoituksia.
      Vapaus ei sovi kaikille. Vanhan sanonnan mukaan: Jos vapautta ei osata käyttää se otetaan pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      626
      30447
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      309
      22735
    3. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      14136
    4. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      356
      11269
    5. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      95
      8369