Nainen mitä olet viimeeksi leiponut ja koska se oli ja mitä suunnitellut seuraavaksi leipovasi ja osaisitko leipoa viinereitä vai onko liian työläs mutta sitten jotain muuta hyvää ja aiotko tehdä paljon luumutorttuja kahvipöytään
Nainen mitä olet leiponut
35
214
Vastaukset
Hmm, taisi olla mansikkakakku ja vadelmakakku eräille synttäreille.
Viinereitä on tullut tehtyä, tosin ei enää vuosiin. No sen taikinan tekee kyllä, jos vaan viitsii, vie aikaa. Kauliminen ja taittelu on tehtävä todella monta kertaa, että leivonnaisesta tulee kuohkean rapea. Huone oltava viileä, älä koskaan erehdy tekemään viinereitä kesäkuumalla.
Sitten tietysti itse tehty vaniljakiisseli ja uuniin, mansikka- tms hillo muistaakseni vasta kypsentämisen jälkeen.
Tekisihän noita. Mutta kun ovat liian hyviä niin kannattaa hieman varoa noita leivonnaisia :)
Keskiviikkona tai torstaina aion leipoa. Joko voipullia, mustikkapiirakkaa tai jotain muuta. En ole päättänyt. Ehkä jokusen sämpylänkin.- Anonyymi
Keskiviikkona torstaina ja perjantaina haluaisin tulla luoksesi kylään kahville joo mustikkapiirakka kyllä maistuis niin missä asuitkaan
Anonyymi kirjoitti:
Keskiviikkona torstaina ja perjantaina haluaisin tulla luoksesi kylään kahville joo mustikkapiirakka kyllä maistuis niin missä asuitkaan
Kaukana Välis, kaukana :)
Emme ota juurikaan vastaan vieraita. Tosin eräs läheinen on kutsuttu syömään torstaina.
Hän on siinä mielessä kiitollinen vieras, että tiedän täsmälleen, mitä kannattaa tarjota.
Mustikkapiirakan teen yleensä piirakkapohjalle, en pullapohjalle. On se kyllä hyvää. Onneksi on paljon marjoja pakastimessa.
Mikä sun lempileivonnainen? Oletko itse leiponut?- Anonyymi
elisakettu kirjoitti:
Kaukana Välis, kaukana :)
Emme ota juurikaan vastaan vieraita. Tosin eräs läheinen on kutsuttu syömään torstaina.
Hän on siinä mielessä kiitollinen vieras, että tiedän täsmälleen, mitä kannattaa tarjota.
Mustikkapiirakan teen yleensä piirakkapohjalle, en pullapohjalle. On se kyllä hyvää. Onneksi on paljon marjoja pakastimessa.
Mikä sun lempileivonnainen? Oletko itse leiponut?Olen kade sille läheiselle niin minäkin haluaisin mustikka piirakkaa no eipä tule itse kauheasti leivottua no joskus tein pellillisen joulutorttuja no pannaria olen tehnyt mutta ei taida olla leivonnainen no mistäs sitä tietää jos asunkin jossain lähellä vai onko pelko että tulen ja ahmin yksin kaikki ja lempi juttuja on mustikkapiirakka mokkapalat omppu ja raparperipiirakka korvapuustit kääretorttu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kade sille läheiselle niin minäkin haluaisin mustikka piirakkaa no eipä tule itse kauheasti leivottua no joskus tein pellillisen joulutorttuja no pannaria olen tehnyt mutta ei taida olla leivonnainen no mistäs sitä tietää jos asunkin jossain lähellä vai onko pelko että tulen ja ahmin yksin kaikki ja lempi juttuja on mustikkapiirakka mokkapalat omppu ja raparperipiirakka korvapuustit kääretorttu
Kuivakakutkin on hyvii kuten sokeri ja tiikerikakku ja suklaa kakku
Anonyymi kirjoitti:
Olen kade sille läheiselle niin minäkin haluaisin mustikka piirakkaa no eipä tule itse kauheasti leivottua no joskus tein pellillisen joulutorttuja no pannaria olen tehnyt mutta ei taida olla leivonnainen no mistäs sitä tietää jos asunkin jossain lähellä vai onko pelko että tulen ja ahmin yksin kaikki ja lempi juttuja on mustikkapiirakka mokkapalat omppu ja raparperipiirakka korvapuustit kääretorttu
Mustikkapiirakka on aika helppo tehdä. Piirakkataikina tulee nopsaan, ei tarvitse edess yleiskonetta, sen sitten painelet p-lautaselle. Sitten tuoreet tai jäiset mustikat päälle ja hieman sokeria, mitään perunajauhoja ei tarvi. Uunissa noin 30 min.
Pannarihan on hyvä. Sun kannattaa laajentaa repertuaaria, kun noinkin paljon tykkäät leivonnaisista. Itse olen leipomista vähentänyt (kaloreiden ja sokereiden vuoksi).
En mie pelkää että yksin söisit kaikki :) Emme ota kuin valikoidusti vastaan vieraita.
Kääretorttu on kans helppo ja nopsakka tehdä, tarviit siihen kylä vatkaimen taikinan tekoon.
Sun kotona on ilmiselvästi leivottu, kun tiedät noista. Äitikö leipoi?Anonyymi kirjoitti:
Kuivakakutkin on hyvii kuten sokeri ja tiikerikakku ja suklaa kakku
Ja piimäkakku ja maustekakku, Mutta ei hedelmäkakku :(
- Anonyymi
elisakettu kirjoitti:
Ja piimäkakku ja maustekakku, Mutta ei hedelmäkakku :(
Noitten kakkujen ystävä en ole mut muut niistä tykkää kun aina niitä leipovat siis harvoin kun saan mutta kukaan ei leivo tiikeri tai sokerikakkua taikka suklaakakkua se on aina piimä tai maustekakku mutta itse en niistä välitä no miehelläsi on kivaa kun leivot herkkuja
Anonyymi kirjoitti:
Noitten kakkujen ystävä en ole mut muut niistä tykkää kun aina niitä leipovat siis harvoin kun saan mutta kukaan ei leivo tiikeri tai sokerikakkua taikka suklaakakkua se on aina piimä tai maustekakku mutta itse en niistä välitä no miehelläsi on kivaa kun leivot herkkuja
Tiikeri- ja sokerikakku on melko helppoja leivottavia. Tarviit vaan taas sen vatkaimen tai yleiskoneen, vispilä on turhan raskas ja hidas kakkutaikinan tekoon.
Voi, kyllä mie sullekin leiposin jotain. *lähettää virtuaalisesti mokkapalalevyn*
Mies tykkää joo, tai tykkäisi. Mun leipomukset on oikeesti hyviä. Mutta kun olen radikaalisesti vähentänyt niiden tekoa (syömistä), niin herkutellaan sitten harvemmin.
Pieni vinkki, kun teet pannarin. Kananmunia riittävästi. Ja kun taikina on pellillä, niin sirottele voipaloja sinne tänne. Tulee herkullisempaa :)- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän sä tarkoitat ettet tykkää piimäkakusta? Ei se mikään hapantuote ole, maku riippuu täysin siitä miten se maustetaan. Tiikerikakunkin voi tehdä vaalean piimäkakun pohjaan, jakaa se kolmeen osaan, 2/3 osaa maustaa vanilja sokerilla tai uutteella, 1/3 osa kaakaojauheella ja suklaa rakeilla. Syöt sitä taatusti maiskutellen, jos kerta tiikerikakusta tykkäät! Kaikkea voi aina varioida eri tavoin.
Piimäkakun vitsi piilee siinä ettei tarvitse käyttää kanan munia, jotkut ihmiset ovat munalle allergisia. Joten ratkaisu on piimäpohjainen kakku, jota kaikki voivat syödä... paitsi gluteeni allergigot... jolloin vaihdetaan jauhot maanteli/perunajauhoihin tai ...jne. Kattos aina on keksittävä keinot, päästäkseen vaikeastakin pulmasta kunnialla eroon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän sä tarkoitat ettet tykkää piimäkakusta? Ei se mikään hapantuote ole, maku riippuu täysin siitä miten se maustetaan. Tiikerikakunkin voi tehdä vaalean piimäkakun pohjaan, jakaa se kolmeen osaan, 2/3 osaa maustaa vanilja sokerilla tai uutteella, 1/3 osa kaakaojauheella ja suklaa rakeilla. Syöt sitä taatusti maiskutellen, jos kerta tiikerikakusta tykkäät! Kaikkea voi aina varioida eri tavoin.
Piimäkakun vitsi piilee siinä ettei tarvitse käyttää kanan munia, jotkut ihmiset ovat munalle allergisia. Joten ratkaisu on piimäpohjainen kakku, jota kaikki voivat syödä... paitsi gluteeni allergigot... jolloin vaihdetaan jauhot maanteli/perunajauhoihin tai ...jne. Kattos aina on keksittävä keinot, päästäkseen vaikeastakin pulmasta kunnialla eroon.En osaa sanoa kun ei ole hajuakaan miten tehdään mutta ennemmin söisin suklaa tai tiikerikakkua mutta piimäkakkua ennemmin kuin maustekakkua
- Anonyymi
En ole leiponut moneen vuoteen, ei kiinnosta leipominen eikä ruoanlaitto. Sitä on tullut tehtyä nuoresta iästä asti.
- Anonyymi
Koitas nyt jotain leipoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koitas nyt jotain leipoa
Ei 2000-luvun naisia kiinnosta leipominen.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Elisakettu on aika kiva sen luokse haluaisin kahville ja aina kun se on leiponut jotain
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Suksi sinäkin suohon! En mä tiedä miten on 2000 luvulla syntyneiden kohdalla asia, mutt koen myös olevani 2000-luvun nainen, vaikka olen syntynyt jo vuonna 1988.
Just isänpäiväksi leivoin omin kätösin suklaisen sacherkakun persikkahillo täytteellä, suklaa luorutuksella ja kahvinpapu karkeilla koristellun, pyöreän n. 26cm halkaisijaltaan, 8cm korkean... ja aivan liian pienen, enempikin sitä ois mennyt. Olihan keittiön leipomaa mansikkakermakakkua onneksi riittävästi, eikä se ihan kesken loppunut, jäi jääkaapiinkin pantavaa. Saivat varmaan maanantaina.. aamukanvien kanssa nautittavaa. Vain pikkuleivät olivat leipomosta ostetuja. Voileipiä myös väsäsin suolaseksi palaksi tarjoittimellisia sitä mukaa kun niitä meni. Ihan onnistuneet isänpäivät saatiin aikaiseksi tänäkin vuonna, vaikka hiukan paniikin omaisissa tunnelmissa välillä olin... turhaan!
enkä allekirjoita, etten taas kiusaa
- Anonyymi
Viimesimpänä leivoin lauantaina kaurakeksejä. Pyhäinpäivänä syötiin pannaria ja muksu halus tehdä siitä vampyyripannareita. Hyviä oli ja "pelottavia". Makeita tulee leivottua harvemmin. Sämpylää aina välillä ja suolasia piirakoita. Pitsataikina on varmaan se useimmin tekemäni taikina.
Jouluksi pitää tehdä pipareita tietysti. Niiden leipominen on itsenäisyyspäivän perinne. Varmaan jokunen joulutorttukin. Maustekakun haluaisin, mutta taitaa sitten mennä turhan mässäilyksi koko joulu. Muksu haluaa tehdä jotain omatekosia karkkeja. Sanotaan nekin, vaikkeivät olekaan leipomista.
En ole vielä törmännyt leivonnaiseen, jota ei osaisi halutessani tehdä. Viinereitä tuli tehtyä joskus teininä. Ei kuulu omiin lempileivonnaisiin, joten en jaksa nähdä sitä vaivaa ilman syytä- Anonyymi
Ihan hyviä sinullakin eli kyllä maistuis ja aina kun leivot niin voisin olla koemaistaja kyl tulisin kahville
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyviä sinullakin eli kyllä maistuis ja aina kun leivot niin voisin olla koemaistaja kyl tulisin kahville
Kuten sanoin, niin harvemmin tulee leivottua makeita. Pyrin pitämään jälkiruoat edes vähän terveellisempinä. Hedelmäsalaattia, jogurttia ja marjoja, marjarahkaa, vispipuuroa, marjakiisseliä, jne. Täytyy yrittää vähän katsoa mitä lapselle syöttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin, niin harvemmin tulee leivottua makeita. Pyrin pitämään jälkiruoat edes vähän terveellisempinä. Hedelmäsalaattia, jogurttia ja marjoja, marjarahkaa, vispipuuroa, marjakiisseliä, jne. Täytyy yrittää vähän katsoa mitä lapselle syöttää.
Noikin on hyviä mutta onko sinulla miestä eli kyllä makeaakin voi tehdä niin ei yhdessä esim kuivakakussa tai piiraassa paljon syömistä ole kolmeen pekkaan niin kyllä ihminen makeaakin tarvitsee niin makeeta ja suolaista kumpaakin mutta nuo mitä teet on myöskin hyviä joo kyllä tulisin luoksesi mieluusti syömään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noikin on hyviä mutta onko sinulla miestä eli kyllä makeaakin voi tehdä niin ei yhdessä esim kuivakakussa tai piiraassa paljon syömistä ole kolmeen pekkaan niin kyllä ihminen makeaakin tarvitsee niin makeeta ja suolaista kumpaakin mutta nuo mitä teet on myöskin hyviä joo kyllä tulisin luoksesi mieluusti syömään
Mies on enemmän suolasten herkkujen ystävä. Sille kelpaa paremmin vaikka lihapasteijat ja vastaavat. Kyllä se makeaakin syö, mutta mielummin vaikka suklaamoussea, kun kakkuja tai makeita piirakoita. Muksu taas on vasta 5. Eipä sille juuri viitsi makeaa syöttää.
Omena-tosca-piirakkaa leivoin isänpäiväksi. Meillä vain yksi perheenjäsen tykkää pullasta tai kakuista ja hän ei ole perheen isukki. Mutta omenatosca-piirakka vaniljakerman kanssa tai mustikkapiirakka menee alta aikayksikön :)
Seuraavaksi varmaan tulee leivontaan joululeipomukset. Mutta tyttäret on usein hoitaneet ne, ainakin piparit, joten minä pääsen helpolla:)- Anonyymi
Kivaa äidiltä ja tyttäriltä saisi herkkuja eli hyviä leipomuksia niin sitten voisi jo ruveta lihoamaan kun kaikkien kolmen luona saisi leipomuksia mutta hieno taito kun osaa leipoa
- Anonyymi
Eikös miehet yleensä haluu piparia varsinkin näin joulun aikaan. Osa tykkää silleen raakana, osa hyvin kypsennettynä. Sama mausteiden kera eli runsailka aromeilla niin on joillekin parempi. Mutta muutoin sanoisin, että oon hyvä leipomaan ja ruokaa laittamaan, lasten myötä löysin nämä taidot tai siis opettelin. En oo kovin montaa asiaa huomannut, joita ei oppis, jos vaan tarpeeks on halua oppia.
- Anonyymi
Olis se kivaa saada piparia kahvin kanssa ja jälkkäriksi leipurilta piparia no nyt olis jo taivaassa tai paratiisissä upeaa se on elämää ja saisi nauttia elämästä
- Anonyymi
Leivoin tiikerikakkua ja teen seuraavaksi varmaan sitruunakakkua. Kuivakakut kiinnostaa nyt.
- Anonyymi
Maistuis minullekkin
- Anonyymi
En leivo enää pullaa. Pullat heitetään vaan lattialle 🥺
- Anonyymi
En ole leiponut moneen vuoteen. En syö sokeri ja jauhojuttuja eikä lähipiirissäkään ole ketään joka mättäisi itseensä turhia aineksia. Leipominen on hauskaa ja tykkään siitä mutta miksi leipoa, kun ei ole ketään joka söisi semmoista.
- Anonyymi
Tuo on hyvä, että on luopunut valkoisesta sokerista ja vehnästä. Itsellänikin to do-listalla nuo muutokset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipoa voi ilman sokeria ja vehnääkin.
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000006676388.htmlItse leivon hyvin harvoin, mutta jos leivon niin yleensä teen suklaapaloja pellille. Käytän gluteenitonta jauhoa ja kaurajauhoa, suunnilleen puolet kumpaakin. Siihen osaa mikä paistetaan uunissa en laita sokeria ollenkaan, koska päälliseen tulee tomusokeria.
- Anonyymi
Varmaan leivoin viimeksi joululeipomuksia äidin kanssa monta vuotta sitten. En harrasta leipomista enkä syö leivonnaisia paitsi itsetehty herkullinen leipä voisi maistua jos joku osaisi tehdä esim. ruisrieskaa tai perunarieskaa. itse en osaa.
- Anonyymi
Lihapiirakoita tein viimeksi koska mies tykkää niistä. Niitä voi pakastaa ja syödä sitten myähemmin myös. Salaattia ja mausteita väliin mies tykkää.
- Anonyymi
En juuri leivo. Synttäreilleni teen kakun. Jouluksi jouluhalon. Kun ystäväni (juuri se ja sama) tulee kylään, leivon mustikkapiirakan. Tänä vuonna ko. ystävä on käynyt kylässä useasti mutten ole piirakkaa leiponut. *korona*: olen etätöissä enkä näin ollen voi viedä töihin työkavereille piirakan "jämiä", joita jää puoli piirakkaa vähintään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502234Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖24889- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51831Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me119824Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733