Oletan että on monia sähköautoilijoita joita ei kiinnosta ruostesuojaus ja ajo-olosuhteiden (käytön) perusteella 10-15v ikäisenä pitää helmapeltejä hitsailla, niin ruostepaikkauksen loppulasku saattaa yllättää. Varmaankin joudutaan erilaisia sähkötöpseleitä irrottamaan ja kenties jotain ohjelmallisia juttuja tekemään vielä lopuksi kun kaikki kytketään takaisin? Toisinsanoen työtunteja menee ja saa vain tehdä koulutettu kenties sähköluvat taskussa osaava mekaanikko, jonka hinta sitten myös näkyy laskussa?
Varmaan myös ruostesuojauksessa on omat jipponsa myös jos aidosti turvamääräyksiä halutaan noudattaa ja myös ettei voi ihan samaan tapaan ruostesuoja-aineita ruiskia kuin normi autossa esim. reikien teko (kynnys)koteloihin jolla varmistetaan parempi ruiskutus kohteeseen?
Jos täyssähköautoa ei ole koskaan ruostesuojattu, ajoakun kapasiteetissakin on jo tulevaisuuden mittareilla jo sanomista kulumisen takia (uudemmissa vaihtoautoissa paremmat kapasiteetit tekniikan parantuessa, ei kannata vaihtaa nykyiseen autoon hinnan takia) ja vielä näkyvää ruostettakin alkaa olemaan, niin tippuuko täyssähköauton arvo rajusti noin 15v ikäisenä? Liikaa vain kuluja ja helpompaa ostaa vaikkapa muutaman vuoden vanha tilalle? Tuleeko täyssähköautoista ruostuessaan nopeasti "romua" vaikka todellisuudessa vaivaa ja rahaa sijoittamalla olisi vielä elinikää moneksi vuodeksi? Toisinsanoen täyssähköautoja romutetaan nuorempina kuin vastaavia bensiini ja diesel autoja?
Onko joku korjaamon hemmo päässyt vielä näkemään jonkun VALMISTAJAN OHJEITA mitä kaikkea pitää kyseiselle mallille suorittaa, jotta TÄYSSÄHKÖAUTOA voi hitsata? Ei varmaan riitä perinteisessä autossa että akun napa irti ja vähintään 1 metri silti ohjausboxeihin hitsauskohteesta? Ja samoin ruostesuojauksesta VALMISTAJAN ohjeiden mukaan?
Ja nyt sitten sitä FAKTA TIETOA täyssähköauton hitsauksesta ja ruostesuojauksesta MITEN se tehdään oikeaoppisesti (johonkin malliin), joten ei mitään mummon kaiman veli oli muistellut talvisodassa näin tehtynä... vai olikohan se just toisinpäin!
Täyssähköauton hitsaaminen ja ruostesuojauksen tarpeellisuus
41
3906
Vastaukset
- Anonyymi
Täyssähköautoissa ajoakku on täysin eristetty korista. Lisäksi korit ovat yleensä alumiinia.
- Anonyymi
Kyllä korit ovat terksestä valmistettuja. Suurlujuusterästä on käytetty turvaamaan korirakennetta tärkeissä paikoissa. Myös näiden autojen alustan ja koteloiden suojaus on tärkeää heti uutena. Koritakuille on se ja sama jos ruoste pääsee kiinni.
Niin. Eihän fossiilisia polttoaineita käyttävää autoakaan voi hitsata, kun siinä on tulenarkaa nestettä sisältävä polttoainesäiliö, joka voi syttyä tuleen ja jopa räjähtää kuumuudessa.
- Anonyymi
Johan murjaisit. Noin sanoo korjaaja, kun haluaa isomman tilin autoa purkaessa. Bensa on suljetussa tilassa tankissaan, vierestä voi huoletta hitsata.
- Anonyymi
Täyssähköautossahan on jo valmiina riittävän suuri virtalähde hitsaamiseen. Ei tarvi ostaa edes hitsauslaitetta. Hankit pelkän puikon ja yhdistät johot oikariin ajoakkuihin, niin johan alkaa käry nousta.
- Anonyymi
"niin tippuuko täyssähköauton arvo rajusti noin 15v ikäisenä?"
15 vuotias polttomoottoriautohan on melkein uuden hinnoissa??
Nykyisen pitkän matkan sähköauton hinta ei uskoakseni putoa juurikaan alle kymppitonnin missään vaiheessa jos akussa on potkua jäljellä edes puolet alkuperäisestä.
Akut näet menee kuin kuumille kiville omakotitalojen aurinkosähkö laitoksiin ylijäämäsähkön talteen ottajaksi. Nyt 8kWh akku tuohon tarkoitukseen maksaa 8k€ joten 25kW varaustason akku on varmasti erittäin haluttu myös 15 vuoden päästä.
Myös ajomoottorit ohjaimineen ovat käytännössä kulumatonta tavaraa.
Sähköautoja kolarikorjataan ja hitsataan siinä kuin muitakin autoja, vai luuletko niiden menevän paaliin jokaisen pusun jälkeen?
Myös sähköauton voi ruostesuojata kuten perinteisenkin auton kun se tehdään oikein kuten polttiksessakin pitää tehdä eli esim. suojata kaapelien liittimet. - Anonyymi
Esimerkiksi 30 vuotta vanhan traktorin hitsaaminen tai siinä traktorissa kiinni olevan työkoneen hitsaus ei ole ihan yksinkertainen juttu, jo senkin aikaisessa traktorissa saattaa olla jo niin paljon elektroniikkaa, että joku komponentti voi kärähtää, jos traktori ei ole tehty virrattomaksi hitsatessa ja sehän ei ole hyvä juttu jos virrat katkaistaan kokonaan. Henkiin herääminen voi olla työn takana, kun joku liitos on vähän aikaa kylmänä.
- Anonyymi
Onpa sulla huolet... Joo on ihan hyvä ettet sinä rupea hitsailemaan yhtään mitään. Jätä ne hommat ammattilaiselle niin hyvä tulee.
- Anonyymi
Otetaan vaikkapa 2015 vuoden täyssähköauto esimerkiksi ja kymmenen vuoden päästä (15v vanhana) se on jo selvästi vanhentunutta tekniikkaa, joten ei varmasti ole kovin haluttu. Tippuuko silloin tämän yksilön hinta rajusti.... koska se ei ole haluttu? Ehkä 2030 vuosimallin sähköauto on jo pitkälle kehittynyt, jolloin sen tekninen vanheminen ei ole niin rajua verrattuna 2045 malliin, koska sähköautoja on saatu kehitettyä aidosti toimivammiksi kunnon akkukapasiteetilla (uutta tekniikkaa). Uskon vahvasti että akun kapasiteetti on nyt se suuri pullonkaula mikä monia autoilijoita arveluttaa, mutta kun tulevaisuudessa yhdellä latauksella pääsee reilusti päälle 500km ja pikalatauksella kenties tunnissa sekä hankintahintana tavallisen pulliaisen ulottuvissa (alle 20 000e?), niin kovin pahaa vanhenemista ei tapahdu enään teknisesti.
- Anonyymi
Itse vältän patteriautoa niin pitkään kun on mahdolista.
- Anonyymi
Mä veikkaan, että mun nykyinen sähköauto toimii lähes yhtä hyvin vuonna 2035 kuin nyt. Ehkä 20% rangea pudonnut, jos huonosti käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä veikkaan, että mun nykyinen sähköauto toimii lähes yhtä hyvin vuonna 2035 kuin nyt. Ehkä 20% rangea pudonnut, jos huonosti käy.
Sehän olikin sitten varmaan tietoa, kun patteriautoilija rupesi päiväunia näkemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän olikin sitten varmaan tietoa, kun patteriautoilija rupesi päiväunia näkemään.
10 vuotta vanhat Leaffit ovat ihan ok yhä, tosin ongelmana on erittäin pieni alkuperäinen akku. 15 vuotias sähköauto on yhä täysin ok, kunhan kori, yms. ovat yhä kunnossa. Akuista on täysin turhaa murehtia, 95-99% autoista ne kyllä kestävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 vuotta vanhat Leaffit ovat ihan ok yhä, tosin ongelmana on erittäin pieni alkuperäinen akku. 15 vuotias sähköauto on yhä täysin ok, kunhan kori, yms. ovat yhä kunnossa. Akuista on täysin turhaa murehtia, 95-99% autoista ne kyllä kestävät.
Leaf maksoi uutena 35-40 tonnia. Paljonko sellaisesta nyt saa?
> 15 vuotias sähköauto on yhä täysin ok, kunhan kori, yms. ovat yhä kunnossa.
Siinähän sitä toiveajattelua tulikin tuutin täydeltä. Sähköauton koro ruostuu ihan samalla lailla, akuston kestävyys on toiveajattelua - nyttenkin on päällä takaisinkutsut moneen autoon (pääasiassa lataushybridejä, mutta sama akkutekniikka niissäkin), kun on paljastunut ongelmia joissain akkuerissä. Kyllä niitä maanataikappaleita aina tulee.
Akusto vaatii monimutkaisen lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän, jotta sitä voi ladata sekä pakkasessa että helteessä. Tämäkin on sitä tekniikkaa, mikä voi mennä rikki. Googleta vaikka Volvon V60 lataushybridin ongelmista. Leaf välttää nämä ongelmat, koska siitä puuttuu akun jäähdytys. Se sitten tarkoittaa, ettei pikalataus aina onnistu (akku liian kuuma helteisen sään moottoritieajon jäljiltä). Tuli esiim TM matka-ajon raportissa. Tosin jäähdyttelemään patteriauton kanssa kerkisi hyvin, kun etenkin ulkomailla oli pieni ihme, jos latauksen ylipäätään sai käyntiin.
Lisäksi akuston pitkäikäisyyskin voi osittain olla harhaa. Akuston täyttä kapasitettia ei alkuun käytetä, koska lataus ihan täyteen ja purku ihan tyhjäksi rasittaa akkua. Eli akku ladataankin vaikka 90 % tasolle eikä sitä pureta alle 10 % alkuun ts. kapasiteetista käytetään vain 80 %. Kun akku ajan mittaan hiipuu, noita raja-arvoja muutetaan niin, että käytössä oleva kapasitetti ja ajomatka pysyvät vakiona. Kunnes pelivaraa ei enää ole ja akusta revitään kaikki irti. Sen jälkeen hiipuminen voikin olla paljon nopeampaa.
"Yllättäen" akuston keston referenssiksi tarjotaan lähes aina Teslaa, jonka autoissa on isot akustot = harvemmin tarvetta repiä kapasiteetista kaikki irti, mikä käy akun keston päälle.
Sitäpaitsi akustoa nopeammin patteriauto vanhenee muutoin. Esim. nopean pikalatauksen puute, kyvyttömyys vetää peräkärryä, kyvyttömyys siihen, että latauksen lisäksi olisi myös mahdollista purkaa energiaa ulos akusta (käyttö sähköverkon kuormantasaukseen) voivat olla ei-haluttuja ominaisuuksia muutaman vuoden päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leaf maksoi uutena 35-40 tonnia. Paljonko sellaisesta nyt saa?
> 15 vuotias sähköauto on yhä täysin ok, kunhan kori, yms. ovat yhä kunnossa.
Siinähän sitä toiveajattelua tulikin tuutin täydeltä. Sähköauton koro ruostuu ihan samalla lailla, akuston kestävyys on toiveajattelua - nyttenkin on päällä takaisinkutsut moneen autoon (pääasiassa lataushybridejä, mutta sama akkutekniikka niissäkin), kun on paljastunut ongelmia joissain akkuerissä. Kyllä niitä maanataikappaleita aina tulee.
Akusto vaatii monimutkaisen lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän, jotta sitä voi ladata sekä pakkasessa että helteessä. Tämäkin on sitä tekniikkaa, mikä voi mennä rikki. Googleta vaikka Volvon V60 lataushybridin ongelmista. Leaf välttää nämä ongelmat, koska siitä puuttuu akun jäähdytys. Se sitten tarkoittaa, ettei pikalataus aina onnistu (akku liian kuuma helteisen sään moottoritieajon jäljiltä). Tuli esiim TM matka-ajon raportissa. Tosin jäähdyttelemään patteriauton kanssa kerkisi hyvin, kun etenkin ulkomailla oli pieni ihme, jos latauksen ylipäätään sai käyntiin.
Lisäksi akuston pitkäikäisyyskin voi osittain olla harhaa. Akuston täyttä kapasitettia ei alkuun käytetä, koska lataus ihan täyteen ja purku ihan tyhjäksi rasittaa akkua. Eli akku ladataankin vaikka 90 % tasolle eikä sitä pureta alle 10 % alkuun ts. kapasiteetista käytetään vain 80 %. Kun akku ajan mittaan hiipuu, noita raja-arvoja muutetaan niin, että käytössä oleva kapasitetti ja ajomatka pysyvät vakiona. Kunnes pelivaraa ei enää ole ja akusta revitään kaikki irti. Sen jälkeen hiipuminen voikin olla paljon nopeampaa.
"Yllättäen" akuston keston referenssiksi tarjotaan lähes aina Teslaa, jonka autoissa on isot akustot = harvemmin tarvetta repiä kapasiteetista kaikki irti, mikä käy akun keston päälle.
Sitäpaitsi akustoa nopeammin patteriauto vanhenee muutoin. Esim. nopean pikalatauksen puute, kyvyttömyys vetää peräkärryä, kyvyttömyys siihen, että latauksen lisäksi olisi myös mahdollista purkaa energiaa ulos akusta (käyttö sähköverkon kuormantasaukseen) voivat olla ei-haluttuja ominaisuuksia muutaman vuoden päästä."Sähköauton koro ruostuu ihan samalla lailla"
Miten alumiini ruostuu?
- Anonyymi
TM lehti ei päässyt katsomaan eikä kuvaamaan saati mitään kertomaan lehden sähkö auton korjauksista. Johtopäätös että korjaamot alkaa vuolemaan kultaa hetken kuluttua kun sähköautot on korjailu kunnossa. Osa jo nyt uutena pikku kolhujen tähden. Onneksi vielä kauan saa ajaa näillä vanhemmilla autoilla. Ehtii vakiintua sähköautojen korjaamot jo kenties rahastus on hieman laantunut korjaajien oppiessa.
Sähköauto puolustelijat on aivan paniikissa. Kummallista porukkaa. Pelkäävät tosi asioita. Patteri auto yleistyy ja pelkonne vähenee te kummalliset sähköautojen puolustelijat. Itse ajan ihan millä huvittaa koska ei ole velkaa ja joap pikuisten tilillä ja lisää kertyy kokoajan ihan palkankin uodossa ja osakkeiden ampuillessa minne sattuu mutta plussalla ollaan! Ja ei ole paljoakaan rahaa kiinni autoissa mutta hyviä bensa j adiesel autoja on tallisssa eri tarkoituksiin mutt asähkö puuttuu vielä hetken kun ei ihan normi sähköautot kiinnosta. Lopettakaa sähköauto pulusteliaj t se pelkääminen olette paniikissa puolustaessanne sähköautoa ihan kuin jänöt auton valoissa heh.- Anonyymi
Kalliita ovat korjaukset ja harvassa korjauspaikat. Tietysti tilanne tulee ajan mittaan muuttumaan, mutta vielä lähivuodet asiat ovat näin. Ei taida vielä maassa olla montaakaan korjaamoa ja henkilöä, joilla on lupa patteriautoja ronkkia.
Jotkut patterohörhot tuossa yritti sitäkin vetoa, että "voi hitsata ihan yhtä hyvin kuin autoa, jossa on bensatankki" No ei voi. Bensatankkeja on 1 kpl ja sen voi irrottaa, täyttää vedellä tms.
Patteriautoissa niitä patterieta pitää olla paljon huonomman energiatiheyden vuoksi paljon ja sehän tarkoittaa, että niitä on ripoteltuna pitkin auton pohjaa. Eli melkein mitä tahansa paikkaa kun meinaa kempin pikaliimalla mennä parantelemaan, siinä on syttymisherkkä patteri muutaman sentin päässä.
Jänniä tilanteita syntyy varmasti sitten, kun ensimmäiset patteriautot ovat tonnin ruosteläjiä, mitä kotisepät alkavat takapihallaan ranettamaan.
Vakuutusmaksuissakin varmasti korjauksen vaikeus tulee näkymään. Mitenkähän pitäisi esim akuston kunto varmistaa pienenkin mällin tai pohjakosketuksen (niin, missähän ne akut sijaitsikaan?) jälkeen?
Tiedossa on jo hybridiautojen dumppaamista Suomeen kolarin ja korjauksen jälkeen. Sitten onkin täällä raavittu päätä, kun 10 000 € akku sanoo sopimuksen irti, maahantuojaa ei kiinnosta, koska a) tuontiauto ja b) kolaroitu.
- Anonyymi
Höpö höpö. Nyt oli kyseessä yksittäinen valmistaja jolla on muuten aika erilaiset tavat.
Ihan samalla tavalla niitä Volkkarin IDeitä paikataan kuin Golfeja. Jotain ohjeita varmasti tehtaalta tulee työntekijän turvallisuuden varmistamiseksi kuten pitääkin.
Kannattaisi aina hetken hengähtää ja miettiä asiaa eikä hypätä olettamuksiin.- Anonyymi
> Ihan samalla tavalla niitä Volkkarin IDeitä paikataan kuin Golfeja. Jotain
Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
Siitä, että patteripetteri avaa suunsa.
Akusto, latausjärjestelmä, moottorinohjaus. Kaikki pelaavat reilusti yli 12 V jännitteellä, joten normi autoasentajalla ei ole mitään asiaa näihin koskea. Tarvitaan erikoisluvat, koulutus ja työkalut. Ei taita montaakaan korjaamoa ja mekaanikkoa Suomessa olla, joilla on lupa patteriautojen ja lataushybridien järjestelmiin koskea.
Monimutkaisiakin on, koska akustossa pitää myös olla lämmitys, jotta sitä voidaan ladata pakkasessa, sekä jäähdytys. Parhaimmillaan toteutettuna niin, että kylmäaine virtailee kennojen seassa. Ei riitä korjauksiin pelkän sähkötekniikan osaaminen...
- Anonyymi
Toyotat ainakin ruostuu jo paljon nopeammin ja pahimmillaan jo 4-5 vuoden jälkeen on pohja pahassa kunnossa ja ensimmäisiä reikiä alkaa puskemaan sen heikon maalin alta mitä Toyota käyttää.
Oikein sähköauton hitsaaminen ei taida oikein onnistua kun pohja on täynnä akkuja. Ei taida hybridienkään hitsaus oikein onnistua kun autossa on korkeajännite järjestelmä, ainakin akuston kaapelit pitää irrottaa autosta ja se ei ole ihan pohjois-karjalan aikamiespoiken hommaa.- Anonyymi
Auto hitsataan kaasulla, ei kannata kirjoittaa asioista joista ei ole mitään tietoa. Minulla on 21 vuotta vanha Toyota. Hitsauksia ei ole vielä tarvinnut. Ehkä tällä vuosikymmenellä sellaistakin tarvitaan.
Onneksi et kirjoittanut asiantuntevaa tietoa armeijan hävittäjistä. Tietosi on varmaan saman tasoista.
- Anonyymi
En kyllä ostaisi 15v ikäistä täyssähköautoa vuonna 2030 jos sitä ei ole edes joskus kunnolla ruostesuojattu. Niin monessa polttomoottoriautossakin kori vain lähtee ruostumaan alta vaikka tekniikka olisi vielä melko hyvässä kunnossa. Vaikea uskoa että sen 15v vanhan täyssähköauton hinta on silloin kilpailukykyinen verrattuna muutaman vuoden vanhaan täyssähköautoon (vuosimalli 2026-2028). Jotenkin vaikea uskoa että se vuosimallin 2015 akku on riittävän iso jo alunperinkin ja sitten kun siitä on vielä osa kapasiteetistakin lähtenyt, niin tuskin minua kiinnostaa maksaa kenties tuplahinta koko autosta todellisuudessa.... jolloin se muutaman vuoden vanha ruosteeton yksilö olisi paljon houkuttelevampi hinta/laatu suhteeltaan.
Kuinka moni teistä ostaisi 15v vanhan täyssähköauton vuonna 2030 kun uutena kenties vähintään tuplaten pidempi kantosäde kilometreinä verrattuna ja maksaisi kenties uutena alle 25000e?- Anonyymi
15 vuotta vanhan käyttöauton arvo alkaa muutenkin olla luokkaa "hampurilainen ja isot ranskalaiset" joten en niin kovasti pistäisi arvoa sille minkälaista sitä on hitsata.
Toissa kesänä laitoin paaliin 14 vuotta vanhan, 200 tkm ajetun bensa-auton jossa ei ollut korissa ruostetta vielä missään, puhumattakaan että sitä olisi tarvinnut hitsata. Ei vaan kannattanut enää korjailla tekniikkaa. Kun ei kukaan halunnut maksaa viallisesta autosta edes viittäsataa vaikka oli kahdet hyvät renkaatkin mukana niin purin osiksi ja paalasin koko laitteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 vuotta vanhan käyttöauton arvo alkaa muutenkin olla luokkaa "hampurilainen ja isot ranskalaiset" joten en niin kovasti pistäisi arvoa sille minkälaista sitä on hitsata.
Toissa kesänä laitoin paaliin 14 vuotta vanhan, 200 tkm ajetun bensa-auton jossa ei ollut korissa ruostetta vielä missään, puhumattakaan että sitä olisi tarvinnut hitsata. Ei vaan kannattanut enää korjailla tekniikkaa. Kun ei kukaan halunnut maksaa viallisesta autosta edes viittäsataa vaikka oli kahdet hyvät renkaatkin mukana niin purin osiksi ja paalasin koko laitteen.Patteriuskovien on pakko valehdella itselleen, että patteriautot kestävät ikuisesti ja pitävät hintansa. Muutoin on pakko ottaa laskelmiin mukaan myös arvonalenema ja sehän pikkuisen rapauttaa hehkutusta siitä, miten 100 km ajo kustantaa vain pari euroa.
Sehän on jo selväksi tullut, ettei liki 2 tonnin painoiset patteriautot lainkaan kuluta renkaita. Sen vuoksi ne eivät myöskään tuota saasteita, kuten mikromuovihiukkasia (renkaista) eikä jarrupaloista ja levyistäkään mitään irtoa ja patteriautothan ovat siitäkin erikoisia, ettei niissä käytetty teräs ruostu lainkaan ;-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriuskovien on pakko valehdella itselleen, että patteriautot kestävät ikuisesti ja pitävät hintansa. Muutoin on pakko ottaa laskelmiin mukaan myös arvonalenema ja sehän pikkuisen rapauttaa hehkutusta siitä, miten 100 km ajo kustantaa vain pari euroa.
Sehän on jo selväksi tullut, ettei liki 2 tonnin painoiset patteriautot lainkaan kuluta renkaita. Sen vuoksi ne eivät myöskään tuota saasteita, kuten mikromuovihiukkasia (renkaista) eikä jarrupaloista ja levyistäkään mitään irtoa ja patteriautothan ovat siitäkin erikoisia, ettei niissä käytetty teräs ruostu lainkaan ;-DMahdoitkohan vastata oikeaan viestiin, tai luitkohan sitä ollenkaan?
Meillä on tällä hetkellä yksi plugari ja kolme bensakoneista autoa, pari noista ihan puuhastelukohteina. Mihin suuntaan tässä pitäisi olla uskovainen ja miksi?
Voin kyllä kertoa oman kaluston toteutuneet arvonalenemat, renkaiden ja jarrujen kulumiset, tehdyt korjaamiset ja kaikki muutkin murheet jos kiinnostaa. Nimittelyn sen sijaan voisit jättää vähemmällekin, turvallisesti näppiksen takaa räyhääminen kun ei anna kenestäkään kovin valoisaa kuvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdoitkohan vastata oikeaan viestiin, tai luitkohan sitä ollenkaan?
Meillä on tällä hetkellä yksi plugari ja kolme bensakoneista autoa, pari noista ihan puuhastelukohteina. Mihin suuntaan tässä pitäisi olla uskovainen ja miksi?
Voin kyllä kertoa oman kaluston toteutuneet arvonalenemat, renkaiden ja jarrujen kulumiset, tehdyt korjaamiset ja kaikki muutkin murheet jos kiinnostaa. Nimittelyn sen sijaan voisit jättää vähemmällekin, turvallisesti näppiksen takaa räyhääminen kun ei anna kenestäkään kovin valoisaa kuvaa.Jatkoin ihan asiallisen kommenttisi perään - tavisauton arvo painuu reilussa 10 vuodessa niin alas, ettei mitää isompaa remonttia kannata tehdä. Eli 10 vuotiaaseen sähköautoon tuskin akkua vaihdellaan, vaikka opetaatio silloin parilla tonnilla onnistuisikin.
Ja sitten kun ymmärtää auton muuttuvan likimain arvottomaksi 10 vuodessa, on vähän vaikeaa veivata levyä "autoilun kustannus on vain 1,80 €/100 km sähköön". Jos ja kun pitää 10 vuoden välein upottaa 20 000 (dream on) tai 40 000 € uuteen autoon. Jos ajoa tulee vaikka 20 tkm/ vuodessa, niin tulee tästä vähäpätöinen 10-20 €/100 km lisäkustannus tuon 1,80 € päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoin ihan asiallisen kommenttisi perään - tavisauton arvo painuu reilussa 10 vuodessa niin alas, ettei mitää isompaa remonttia kannata tehdä. Eli 10 vuotiaaseen sähköautoon tuskin akkua vaihdellaan, vaikka opetaatio silloin parilla tonnilla onnistuisikin.
Ja sitten kun ymmärtää auton muuttuvan likimain arvottomaksi 10 vuodessa, on vähän vaikeaa veivata levyä "autoilun kustannus on vain 1,80 €/100 km sähköön". Jos ja kun pitää 10 vuoden välein upottaa 20 000 (dream on) tai 40 000 € uuteen autoon. Jos ajoa tulee vaikka 20 tkm/ vuodessa, niin tulee tästä vähäpätöinen 10-20 €/100 km lisäkustannus tuon 1,80 € päälle.Joo, selvähän se että energiakustannus on vain yksi osa auton käyttökuluja. Yleensä halvimmaksi tulee ajaa jollain tonniluokan kapineella ja pistää se paaliin heti kun ilmenee jotain vähänkään kalliimpaa murhetta.
Noissa vaan ongelmana tuppaa olemaan, että koko ajan saa olla varpaillaan onko jotain fataalia taas hajoamassa ja pitäisikö tehdä jotain. Uusia renkaita tai läpinäkyvää tuulilasia ei oikein raaskisi ostaa kun auto voi tulla tiensä päähän milloin tahansa. Ajomukavuuskaan ei ole ihan silkkaa parhautta. Ilmastointia ei ole tai ainakaan se ei toimi, koska kuka hullu nyt sen korjaamiseen rahaa laittaisi. Ja onko luottoa niin paljon että lähdet talvipakkasella pimeälle metsätaipaleelle, ehkä vielä pieniä lapsia kyydissä?
Kyllä mullakin noita oli. Halvalla kulkivat ja parhaimmillaan olivat hauskojakin, mutta.
Uusia autoja verrattaessa sähkö alkaa parhaimmillaan olla kokonaiskustannuksissa kilpailukykyinen. Jos vertailupari on halvin uusi bensa-Corsa versus sähkö-Corsa niin ei se sähkö kuluissa pärjää, mutta Golf dieselautomaatti vastaan 30 tonnin Id.3 alkaakin olla toinen juttu ainakin jos tarve ei ole ajaa usein pitkää siivua. Latausasemien kanssa touhuamisen ja sähkön ajomukavuuden voi sitten kukin arvottaa niin kuin parhaaksi näkee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 vuotta vanhan käyttöauton arvo alkaa muutenkin olla luokkaa "hampurilainen ja isot ranskalaiset" joten en niin kovasti pistäisi arvoa sille minkälaista sitä on hitsata.
Toissa kesänä laitoin paaliin 14 vuotta vanhan, 200 tkm ajetun bensa-auton jossa ei ollut korissa ruostetta vielä missään, puhumattakaan että sitä olisi tarvinnut hitsata. Ei vaan kannattanut enää korjailla tekniikkaa. Kun ei kukaan halunnut maksaa viallisesta autosta edes viittäsataa vaikka oli kahdet hyvät renkaatkin mukana niin purin osiksi ja paalasin koko laitteen.Sinulla on ollut vääränmerkkinen auto.
- Anonyymi
Jos kori on alumiinia ei vaihtosähköllä voi vedellä, induktiiviset komponentit posahtaa taivaantuuliin
- Anonyymi
Auton korin hitsaus tehdään kaasulla, täällä sodan aikana autokuskeina olleet muistelevat niitä vanhoja "hyviä" aikoja.
- Anonyymi
Alumiinirakenteita ei tarvitse hitsailla koska alumiini ei ruostu. Kolarivauriot ovat tietysti oma juttunsa.
- Anonyymi
Yllättävää, aktiivisia sähköautoilijoita on palstalla, mutta kukaan ei tiedä mistä edes jonkun mallin ruostesuojauksen ja hitsauksen ohjeet saisi kaivettua?
- Anonyymi
Harvempi sähköauto on vielä hitsausiässä.
Kunnollista ruostesuojaustakaan ei yleensä tehdä itse, siihen kun pitäisi olla osaamisen ja viitsimisen lisäksi paikat pestä alusta, kuivata kotelot, mahdollisesti hiekkapuhaltaa ja sitten vielä suojata. Alustamassan sutimista hitsauspaikan päälle en laske kunnolliseksi ruostesuojaukseksi.
- Anonyymi
Jos 14v ruosteeton auto kannattaa romuttaa, niin sitten varmaan on todella ikävää vikaa esim. moottori tai vaihteisto, jolloin se ei oikein mene kaupaksi edes jobbareille? On ihan eri asia jos tämä yksilö olisi ollut kunnossa (ajokuntoinen?), niin tuskin olisit sitä romuttanut?
- Anonyymi
Jos se olisi toiminut niin sillä olisi ajettu. Vaan kun ei toiminut.
Voimansiirrossa ei ollut mitään vikaa, eikä koneessakaan sen kummempaa kuin että se jostain syystä hukkasi tyhjäkäynnin. En sitä alkanut enää edes tutkimaan kun näytti että keksinnön taloudellinen käyttöikä alkoi muutenkin tulla täyteen. Ihan ajokunnossa auto kyllä oli, vaan ei katsastuskunnossa.
Suurin murhe oli sähköisen käsijarrun moottoriyksikön hajoaminen, ja korjauttaminen merkkiliikkeessä olisi maksanut toista tonnia. Itse sitä ei voi seppäillä, koska moottoria ohjataan CAN-väylän kautta eikä korjaukseen riitä pelkkä osan vaihto. Itse asiassa hankin uuden moottoriyksikönkin ja asensin itse, mutta merkkiliike ei jostain syystä saanut palikkaa tottelemaan väylää.
Jos samanlaisia leimattuja autoja saa 1500 eurolla niin onko se ihme jos kukaan ei innostu maksamaan leimattomasta edes viittäsataa, kun kysymyksessä ei ole mikään parin euron pikkuvika? Purin pois ja myin kaikki helposti irrotettavat ja kalliit osat ja pistin loppuraadon sulatukseen, olihan siitä vaivaa mutta jäi sentään taskuun moninkertaisesti se 500 jolla kokonaista autoa ei saanut myytyä.
- Anonyymi
Sinänsä monen sähköauton kori on alumiinia mikä ei ruostu. Toki sähköautoissa on edelleen hieman muutakin metallia, mutta ruostuminen ei ole suuri ongelma näissä sähköautoissa. Muita ongelmia voi toki olla…
Itse asiassa, esimerkiksi uusimpien Teslojen koko pohja on alumiinia. - Anonyymi
Sähköauto on loppu ja arvoton alle kymmenessä vuodessa joten tuskin kannattaa edes ruostesuojata. 14 vuotiaana bensa autonsa paalannut puhuu asiaa. Niin monet nykyset bensa autotkin ( sähköautoista puhumattakaan ) menee romutukseen juuri siksi kun korjaaminen ajokuntoiseksi tulee moninkertaisesti kalliimmaksi kuin mitä auton arvo enää on.
Pilipalivehkeitä. Hehkulamppuhuijaus vähän isommissa rahasummissa.- Anonyymi
Minulla on uutena ostettu reilun 20 vuotta ollut bensa-Toyota. Katsastuksessa ei ole koskaan edes huomautettu mistään ruostejutusta. On autoja ja sitten niitä muita.
- Anonyymi
Laatu vaihtelee. Ässsät oli ennen tehty alumiinistä miten lie nykyään. Alumiinikin väsyy lentokoneissa ja korjaus hankalaa. Bensatankkia ei voi hitsata paikallaan. Munron videoissa näkee sähköautojen rakenteita. Yllätys oli jossain autossa ei tesla kuitenkaan, akun etureunan avonaisuus ja alenpana etuakselia ottamaan suoraan hittiä tieromusta. Legacy makereilla käynnissä pitkä korpivaellus sähköautojen parissa. Kohta pakko jaksaa panostaa edes vähäsen suunnitteluun ja unohtaa ne kardaanitunnelit.
- Anonyymi
Joku ostaa auton siksi, että voisi hitsailla helmapeltejä huoletta 15 vuoden päästä.
Toiset taas ostavat niitä pystyäkseen liikkumaan paikasta toiseen.
Ihan arkijärjellä ajatellen toivon, että tuo jälkimmäinen on isompi joukko 😃 - Anonyymi
Onko yhtään sähköautoa tarvinnut vielä hitsata puhkiruostumisen takia? Tuskinpa edes Leafia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342