Pätemishaaste

Osoita olevasi sivistynyt ja lukenut ihminen. Hyvä ihminen siis, etten sanoisi jopa että muita parempi ihminen.

Tähän tarjoaa nyt mahdollisuuden sinkut-palstan "Me Naiset"-lehden lukijakerho, julkaisemalla tämän leikkimielisen, mutta vakavan sanavarastokisailun:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000007645677.html

"Tuloksesi: 22 / 25 Huippua! Sanavarastosi on huippuluokkaa. Taidat olla todellinen lukutoukka, jatka samaan malliin. "

Kiitos, kiitos. Jatkan toki.

122

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19/25

      • Anonyymi

        Saman ihmisen kuva, muotoiltu vaan toisen näköiseksi. Lopeta tuo matkiminen. To


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saman ihmisen kuva, muotoiltu vaan toisen näköiseksi. Lopeta tuo matkiminen. To

        Evvk.


    • Osoitan olevani täysin sivistymätön ihmiseläin, jolla on hyvä kuulomuisti ja mutu.
      23/25.

    • Anonyymi

      18. Ei mun tarvitse vieläkään kuvitella olevani muita parempi 🐒💨

      xLiner

      • Samma här.. 🐈💨💨💨


    • Kun nyt päästiin alkuun määrittelyn tiellä, niin kerro itse minulle missä tämä sanavarasto kohdallani konkreettisesti sijaitsee, niin käyn vilkaisemassa.

      Toivottavasti sinne ei ole pitkä matka, eikä kierreportaita.

      😂

      • Tähän sanavarastoon liittyy sellainen piirre, että sen kulkuaukon lähettyvillä on ensimmäisenä aika paljon perkeleitä ja vittuja. Niitä kun tarvitsee usein silloin kun ei muuta edes tarvita.


      • scrg kirjoitti:

        Tähän sanavarastoon liittyy sellainen piirre, että sen kulkuaukon lähettyvillä on ensimmäisenä aika paljon perkeleitä ja vittuja. Niitä kun tarvitsee usein silloin kun ei muuta edes tarvita.

        Mjaa

        Tarkoitatko että sanavarastolaatikkosi oli ihan vitusta?

        🤣


      • Funeau kirjoitti:

        Mjaa

        Tarkoitatko että sanavarastolaatikkosi oli ihan vitusta?

        🤣

        Suhteeni kierreportaisiin on vääntynyt.

        Mä en yksinkertaisesti voi sietää näitä ranskalaisia metallituotteita, jotka alati muistuttavat minua perimästäni.

        😁


      • Taasko se on hukkunu..


      • Anonyymi
        Funeau kirjoitti:

        Mjaa

        Tarkoitatko että sanavarastolaatikkosi oli ihan vitusta?

        🤣

        Anteeksi,mutta saisinko arvostella sanojen käyttöönne,miksi täytyy aina ja iankaikkisesti käyttää ilmaisussa erästä sanaa???Tiedätte kyllä...tuli taas paha mieli.


    • Anonyymi

      23/25

      En nyt lähtisi tuohon "hyvä tai parempi ihminen" kuitenkaan.

    • Tuloksesi: 18 / 25
      Ihan hyvä!

      • Riski muuten mun mielestä tarkoittaa lihavaa..


      • Mä ajattelin säästää tämän tehtävän jouluaattoon. Tämä siksi etten ole varma saanko muita lahjoja, sillä hallituksen mirrit ovat suhteellisen tiukkoina.

        Eli jään odottamaan. Ja jos mitään ei kuulu, olen kuollut.

        😁


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Riski muuten mun mielestä tarkoittaa lihavaa..

        Sain saman tuloksen ja mietin samaa että eikös se oo lihava...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sain saman tuloksen ja mietin samaa että eikös se oo lihava...

        Mun mielestä myös riski voi olla pelkästään lihava. Mutta se voi olla myös vanttera tai ehkä nykykielessä jopa urheilullinen. Harvoin oikeastaan on synonyymejä niin, ettei niillä olisi vivahde-eroja.

        Minä esim. miellän että epäsiisti viittaa ulkoasuun tai konkreettisiin asioihin, kun taas ruokkoamaton erityisesti kieleen.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mun mielestä myös riski voi olla pelkästään lihava. Mutta se voi olla myös vanttera tai ehkä nykykielessä jopa urheilullinen. Harvoin oikeastaan on synonyymejä niin, ettei niillä olisi vivahde-eroja.

        Minä esim. miellän että epäsiisti viittaa ulkoasuun tai konkreettisiin asioihin, kun taas ruokkoamaton erityisesti kieleen.

        Ei tuo tulos kerro kuin siitä että ihmisellä ei ole elämää. On aikaa olla nenä kiinni kirjassa.


      • scrg kirjoitti:

        Mun mielestä myös riski voi olla pelkästään lihava. Mutta se voi olla myös vanttera tai ehkä nykykielessä jopa urheilullinen. Harvoin oikeastaan on synonyymejä niin, ettei niillä olisi vivahde-eroja.

        Minä esim. miellän että epäsiisti viittaa ulkoasuun tai konkreettisiin asioihin, kun taas ruokkoamaton erityisesti kieleen.

        Muistit kuitenkin mitä ummetus on noin fiinimmin sanottuna.. ja että speksi on hulvaton näytelmä.. ja mitäs muuta siinä oli..


      • Anonyymi

        Fingerporissa oli vitsi, että kuntosaliohjaaja oli 'kehunut' riskiksi, kun Heimo Vesa oli pärskinyt kuntosalilla. Tarkoitti tietysti koronariskiä, mutta Heimon iloinen ilme kertoi, että riski tarkoittaa vahvaa.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Muistit kuitenkin mitä ummetus on noin fiinimmin sanottuna.. ja että speksi on hulvaton näytelmä.. ja mitäs muuta siinä oli..

        "Speksi on interaktiivista musiikki- ja tanssinumeroilla höystettyä opiskelijateatteria. "

        Sketsit oisin voinut muistaa, mut speksi tarkoittaa jotain muuta..


      • Funeau kirjoitti:

        Mä ajattelin säästää tämän tehtävän jouluaattoon. Tämä siksi etten ole varma saanko muita lahjoja, sillä hallituksen mirrit ovat suhteellisen tiukkoina.

        Eli jään odottamaan. Ja jos mitään ei kuulu, olen kuollut.

        😁

        Nyt ollaan jännän äärellä.
        Ei ole pitkään aikaan ollut mitään näin jännää odotettavaa jouluksi. Varmaan sen jälkeen kun joulupukki paljastui kusetukseksi.


      • Anonyymi

        Whaaat?!


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Muistit kuitenkin mitä ummetus on noin fiinimmin sanottuna.. ja että speksi on hulvaton näytelmä.. ja mitäs muuta siinä oli..

        Teknistaloudelliselle ihmiselle puhekielinen sana speksi on usein kuultu. Tarkoittaa siis määrittelyä tai määrittelydokumenttia, käännöstä ja lyhennelmää englannin kielen specification sanasta. Käytetään usein esim. yhteydessä "requirement specification" tai "technical specification" tai "functional specification".

        Kytkös teatteriin vaatii sitten teekkarien (tai entisten sellaisten) tuntemista, joille yliopistokampuksilla harrastettu teekkarispeksi lienee aina tuttu sana. Tuohan yhdyssanahan toimii myös sanaleikkinä.


      • scrg kirjoitti:

        Teknistaloudelliselle ihmiselle puhekielinen sana speksi on usein kuultu. Tarkoittaa siis määrittelyä tai määrittelydokumenttia, käännöstä ja lyhennelmää englannin kielen specification sanasta. Käytetään usein esim. yhteydessä "requirement specification" tai "technical specification" tai "functional specification".

        Kytkös teatteriin vaatii sitten teekkarien (tai entisten sellaisten) tuntemista, joille yliopistokampuksilla harrastettu teekkarispeksi lienee aina tuttu sana. Tuohan yhdyssanahan toimii myös sanaleikkinä.

        No noinhan wikipediassa tosiaan luki..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fingerporissa oli vitsi, että kuntosaliohjaaja oli 'kehunut' riskiksi, kun Heimo Vesa oli pärskinyt kuntosalilla. Tarkoitti tietysti koronariskiä, mutta Heimon iloinen ilme kertoi, että riski tarkoittaa vahvaa.

        Mutta toisaalta Mikko Alatalo laulaa "Rikoo on riskillä ruma". Ja eihän se vahvalla muskelimiehellä mikään ruma ole vaan komea asu, jossa lihakset pullottavat. Mutta tuo onkin käännöslaulu "Tricrochet is ugly on a risk" ja sinällään merkityksetön sanahöpinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta toisaalta Mikko Alatalo laulaa "Rikoo on riskillä ruma". Ja eihän se vahvalla muskelimiehellä mikään ruma ole vaan komea asu, jossa lihakset pullottavat. Mutta tuo onkin käännöslaulu "Tricrochet is ugly on a risk" ja sinällään merkityksetön sanahöpinä.

        Väittävät, että pitkät kalsarit eivät ole komeita kenelläkään...

        "Eihän se köyhyys synti oo Mutta kyllä se nolottaa
        Kun rippipukukin rispaantuu Ja kerrasto pilkottaa
        Onhan se halpa ja onhan se lämmin Mutta rikoo on riskillä ruma"


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Riski muuten mun mielestä tarkoittaa lihavaa..

        Mutta riski on sama kuin stadin slangilla skrode eli sikaniska.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta riski on sama kuin stadin slangilla skrode eli sikaniska.

        Eikä ole. Skrode on vahva.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Eikä ole. Skrode on vahva.

        Nii-in. Sama asia kuin sikaniska.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nii-in. Sama asia kuin sikaniska.

        Sikaniska voi olla pelkkä läski.


    • Anonyymi

      Ai harmiskin käyttää taas tuplavarmistin nikkiään.

    • Anonyymi

      No taas on päivä pelastettu. 25/25

      Nöyrimmin kiitoksin.

      -flowersreally-

      • Ole hyvä. Mä en tiennyt luddiittia. Se hiukan hävettää, koska tuollaiset teknistaloudelliset jutut pitäisi olla mun vahvuusaluetta, vaikka sitten historiaan mennäänkin. Muotikysymys myös tietenkin meni mönkään. Tamppi taisi oikeasti olla se kaveri joka on tampannut kertaalleen ympäri maailman. (Kummeli 1993)


      • scrg kirjoitti:

        Ole hyvä. Mä en tiennyt luddiittia. Se hiukan hävettää, koska tuollaiset teknistaloudelliset jutut pitäisi olla mun vahvuusaluetta, vaikka sitten historiaan mennäänkin. Muotikysymys myös tietenkin meni mönkään. Tamppi taisi oikeasti olla se kaveri joka on tampannut kertaalleen ympäri maailman. (Kummeli 1993)

        Korjaus: edellinen onkin Tamppo.

        Tamppi sen sijaan on tamppauksen pienin yksikkö: kahden toisissaan kiinni olevan kengän muodostama ala.

        Oikeastaan tulokseni on siis vähintään 22 ja 1/2.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Korjaus: edellinen onkin Tamppo.

        Tamppi sen sijaan on tamppauksen pienin yksikkö: kahden toisissaan kiinni olevan kengän muodostama ala.

        Oikeastaan tulokseni on siis vähintään 22 ja 1/2.

        🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️


      • Anonyymi

        Hyvä sä ja Pönttis!


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Korjaus: edellinen onkin Tamppo.

        Tamppi sen sijaan on tamppauksen pienin yksikkö: kahden toisissaan kiinni olevan kengän muodostama ala.

        Oikeastaan tulokseni on siis vähintään 22 ja 1/2.

        Voin paljastaa, näin kahden kesken, etten ole katsonut Kummeleita, eli aika huono ihminen olen minäkin.

        Katsoin joku aika sitten jakson spinoffia (joku poliisi Paarma tms) ja mietin, että mikä tää Kummeli-ilmiö oikein on.

        -flowersreally-


      • scrg kirjoitti:

        Korjaus: edellinen onkin Tamppo.

        Tamppi sen sijaan on tamppauksen pienin yksikkö: kahden toisissaan kiinni olevan kengän muodostama ala.

        Oikeastaan tulokseni on siis vähintään 22 ja 1/2.

        Mutta mikä olikaan tamppooni?

        Multakin pitäis varmaan puoli pistettä vähentää, kun tämän muotikysymyksen oikeaan päättelyyn ajoi sama sketsi, eli tamppauksen pienin yksikkö.


      • Thymallus kirjoitti:

        Mutta mikä olikaan tamppooni?

        Multakin pitäis varmaan puoli pistettä vähentää, kun tämän muotikysymyksen oikeaan päättelyyn ajoi sama sketsi, eli tamppauksen pienin yksikkö.

        Tarkastin. Se oli kolminkertainen tamppo.


      • Thymallus kirjoitti:

        Tarkastin. Se oli kolminkertainen tamppo.

        Joku kiinalainen guru tai suurmestari, joka oli ainoana tampannut koko maailman kolmeen kertaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voin paljastaa, näin kahden kesken, etten ole katsonut Kummeleita, eli aika huono ihminen olen minäkin.

        Katsoin joku aika sitten jakson spinoffia (joku poliisi Paarma tms) ja mietin, että mikä tää Kummeli-ilmiö oikein on.

        -flowersreally-

        Tällaisen viestiviidakon katveessa saa varmasti olla kahden.

        Et ole kokonaisuudessaan menettänyt kovin paljon. Parhaimmillaan siellä on tuollaisia absurdeja väläyksiä kuin tuo tamppauksesta kertova minidokumentti. Ja sitten on toistohuumoriin perustuvia juttuja, kuten tämä Kouhia https://www.youtube.com/watch?v=tZJQClP47gs, joissa sanailu aina vähän vaihtuu, mutta perusidea toistuu samanlaisena.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Ole hyvä. Mä en tiennyt luddiittia. Se hiukan hävettää, koska tuollaiset teknistaloudelliset jutut pitäisi olla mun vahvuusaluetta, vaikka sitten historiaan mennäänkin. Muotikysymys myös tietenkin meni mönkään. Tamppi taisi oikeasti olla se kaveri joka on tampannut kertaalleen ympäri maailman. (Kummeli 1993)

        Tamppi on vaatteeseen kuuluva ripustuslenkki tai -kaistale.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tamppi on vaatteeseen kuuluva ripustuslenkki tai -kaistale.

        Ja muuten, toi luddiitti-termi on ollut mulla melkein pienestä pitäen ihan arkikäytössä ja tällä hetkellä kutsun luddiiteiksi niitä jotka edelleen ostavat henkilöauton ja niitä joiden autoissa on kombustioon perustuva voimanlähde.

        -Mmmmm


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja muuten, toi luddiitti-termi on ollut mulla melkein pienestä pitäen ihan arkikäytössä ja tällä hetkellä kutsun luddiiteiksi niitä jotka edelleen ostavat henkilöauton ja niitä joiden autoissa on kombustioon perustuva voimanlähde.

        -Mmmmm

        "ja niitä joiden autoissa on kombustioon perustuva voimanlähde. "

        Hah. Tulehan laskeskelemaan meille periferiaan, millaisia investointeja kannattaa tehdä esim. taloyhtiömuotoisiin asujaimistoihin kulkuvälineiden sähköistämiseksi, kun taloilla ja tonteilla ei ole oikein mitään arvoa.

        Toiseksi, jos autolla on oikeasti tarkoitus käydä jossakin eikä vain pyöriä omalla kylällä, niin ei sellaiseen mitään patteriautoa voi hankkia. Norjassakin Teslat yleensä näkee kaupunkien parkkipaikoilla. Kauempana kylistä niitä tuleekin vastaan harvemmin.

        Nimimerkillä bensaa saa sentään jopa ABC:ltä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "ja niitä joiden autoissa on kombustioon perustuva voimanlähde. "

        Hah. Tulehan laskeskelemaan meille periferiaan, millaisia investointeja kannattaa tehdä esim. taloyhtiömuotoisiin asujaimistoihin kulkuvälineiden sähköistämiseksi, kun taloilla ja tonteilla ei ole oikein mitään arvoa.

        Toiseksi, jos autolla on oikeasti tarkoitus käydä jossakin eikä vain pyöriä omalla kylällä, niin ei sellaiseen mitään patteriautoa voi hankkia. Norjassakin Teslat yleensä näkee kaupunkien parkkipaikoilla. Kauempana kylistä niitä tuleekin vastaan harvemmin.

        Nimimerkillä bensaa saa sentään jopa ABC:ltä.

        Periferia ei kinos ja kehä 3 on mulle pohjoisin raja tällä planeetalla. :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Periferia ei kinos ja kehä 3 on mulle pohjoisin raja tällä planeetalla. :D

        Ja Suomenlahti sitten varmaan samalla planeetan eteläraja, jonka takana ei ole mitään nähtävää saati juotavaa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Ja Suomenlahti sitten varmaan samalla planeetan eteläraja, jonka takana ei ole mitään nähtävää saati juotavaa.

        Eh, Suomenlahti näkyy mun ikkunasta ja se on etelän suuntaan tästä. Napapiiri alkaa kehä 3:lta ja sitä pohjoisempaan en aio matkata koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eh, Suomenlahti näkyy mun ikkunasta ja se on etelän suuntaan tästä. Napapiiri alkaa kehä 3:lta ja sitä pohjoisempaan en aio matkata koskaan.

        Miten se liikkuminen Suomenlahdesta etelään sujuu sähköautolla? Tai julkisilla?

        Mä olen bensalla käynyt esim. Tartossa ja Riiassa ja joskus Puolassa ja Saksassa saakka. Pohjoisen/lännen suunnalla taas Norjan rannikko/saaristo on planeetan hienoimpia paikkoja. Mutta osittain just sen takia, että siellä on aika vähän ihmisiä.


    • Anonyymi

      17/25.....
      Itse tyytyväinen..
      Muutama kömmähdys..Ois pitänyt tietää...
      T:Elluhallo....😌

    • Anonyymi

      25/25. Olen vaatimaton. -Pönttis 🌸

      • Anonyymi

        Sä oletkin nero :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oletkin nero :)

        Uskot tuon tuloksen ? :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskot tuon tuloksen ? :D

        Vähätteletkö pönttistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähätteletkö pönttistä?

        En usko että kukaan saa tuosta 25/25. Olkoon kuka tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että kukaan saa tuosta 25/25. Olkoon kuka tahansa.

        Ellei ole joku kieli- ja kirjallisuusalan ihminen.


    • Anonyymi

      22/25
      Olen normaali, lukenut ihimine

    • 19 oikein. Arvaukset ei osuneet.

      • Anonyymi

        "Arvaukset ei osuneet"

        Aivan. Siksi täällä osalla on niin hyvä tulos, tuuria matkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Arvaukset ei osuneet"

        Aivan. Siksi täällä osalla on niin hyvä tulos, tuuria matkassa.

        Ilman vastausvaihtoehtoja tulokset olis paljon huonompia.


    • Anonyymi

      Yleissivistystä?
      "Nimettömät on puhekielinen nimitys naisten alus- eli pikkuhousuille."

    • 24/25 joo.

      • Anonyymi

        Et todellakaan saanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et todellakaan saanut.

        Todellakin sain. Vituttaako? 😃


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Todellakin sain. Vituttaako? 😃

        Joo mutta sait korkeintaan arvaamalla.


      • J-76 kirjoitti:

        Todellakin sain. Vituttaako? 😃

        Siinnä.

        Tuloksesi: 24 / 25
        Huippua!
        Sanavarastosi on huippuluokkaa. Taidat olla todellinen lukutoukka, jatka samaan malliin.

        Kokeile seuraavaksi tätä testiä: Suomalainen! Tässä tulee 12 sanaa, jotka moni sanoo vahingossa väärin – katso, osaisitko itse

        TOISTA UUDESTAAN
        Jaa tuloksesi


      • J-76 kirjoitti:

        Siinnä.

        Tuloksesi: 24 / 25
        Huippua!
        Sanavarastosi on huippuluokkaa. Taidat olla todellinen lukutoukka, jatka samaan malliin.

        Kokeile seuraavaksi tätä testiä: Suomalainen! Tässä tulee 12 sanaa, jotka moni sanoo vahingossa väärin – katso, osaisitko itse

        TOISTA UUDESTAAN
        Jaa tuloksesi

        Sanat on aina ollu helppoja, sivistyssanat myös. Oikeinkirjoitus vain ontuu. 😉


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Siinnä.

        Tuloksesi: 24 / 25
        Huippua!
        Sanavarastosi on huippuluokkaa. Taidat olla todellinen lukutoukka, jatka samaan malliin.

        Kokeile seuraavaksi tätä testiä: Suomalainen! Tässä tulee 12 sanaa, jotka moni sanoo vahingossa väärin – katso, osaisitko itse

        TOISTA UUDESTAAN
        Jaa tuloksesi

        Mutta kun et ole lukutoukka. Et lue kirjoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun et ole lukutoukka. Et lue kirjoja.

        Mitä sitten? Mihin kirjoja tarvii, kun pää pelaa muutenkin?


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Mitä sitten? Mihin kirjoja tarvii, kun pää pelaa muutenkin?

        No ei kukaan noita sanoja tavanomaisessa keskustelussa opi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun et ole lukutoukka. Et lue kirjoja.

        Meinaatko sä ettei ihminen opi mitään, kuin lukemalla kirjoja?

        Vanhakantaista ajattelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta sait korkeintaan arvaamalla.

        Heh, jos se sun egollesi paremmin sopii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei kukaan noita sanoja tavanomaisessa keskustelussa opi.

        Mä en ole tavanomainen muutenkaan.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Todellakin sain. Vituttaako? 😃

        Ei vituta mutta suuresti hämmästyttää. Myönnä pois, arvasit ison osan ja tuurilla meni oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vituta mutta suuresti hämmästyttää. Myönnä pois, arvasit ison osan ja tuurilla meni oikein.

        Heh, camoon helppoja juttuja. Ei yhtään vaikeeta sanaa, tamppi tuli mieleen kun olin jo liipassu väärin.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Meinaatko sä ettei ihminen opi mitään, kuin lukemalla kirjoja?

        Vanhakantaista ajattelua.

        No mistä ole oppinut ne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vituta mutta suuresti hämmästyttää. Myönnä pois, arvasit ison osan ja tuurilla meni oikein.

        No tossa näytti silti paremmin vetävän floweri ja Pönttis ettei siihen päässyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mistä ole oppinut ne?

        No lukemalla sivistyssanoja, opettelin pentuna lukemaan sivistyssanakirjaa. 😜


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tossa näytti silti paremmin vetävän floweri ja Pönttis ettei siihen päässyt.

        Onnittelut tytöille.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        No lukemalla sivistyssanoja, opettelin pentuna lukemaan sivistyssanakirjaa. 😜

        Eli kirjoista. Kuten sanoin, tuskin muuten noita sanoja oppisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tossa näytti silti paremmin vetävän floweri ja Pönttis ettei siihen päässyt.

        Ensin pitäisi tietää kuinka moni sanoista meni oikein arvaamalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli kirjoista. Kuten sanoin, tuskin muuten noita sanoja oppisi.

        Kirjasta, opiskelujen ohessa oppikirjoista, netistä. Mä luen joka helvetin päivä kilometrikaupalla, vaikken kirjoja nykyään ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin pitäisi tietää kuinka moni sanoista meni oikein arvaamalla.

        Olen aina pitänyt Floweria ja pönttistä palstan fiksuimpina. Tietäjät tietää.


      • J-76 kirjoitti:

        Kirjasta, opiskelujen ohessa oppikirjoista, netistä. Mä luen joka helvetin päivä kilometrikaupalla, vaikken kirjoja nykyään ollenkaan.

        Ja kuuntelemalla oppii myös paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina pitänyt Floweria ja pönttistä palstan fiksuimpina. Tietäjät tietää.

        Aijaa.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Kirjasta, opiskelujen ohessa oppikirjoista, netistä. Mä luen joka helvetin päivä kilometrikaupalla, vaikken kirjoja nykyään ollenkaan.

        Ne kilometrit tulee palstakeskusteluista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne kilometrit tulee palstakeskusteluista.

        Niistäkin oppii uusia sanoja, kyllä.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Niistäkin oppii uusia sanoja, kyllä.

        Pyh, täällei niin viisasta porukkaa ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyh, täällei niin viisasta porukkaa ole.

        No mutta palstojahan riittää. Just tästä puhunukkaan.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Kirjasta, opiskelujen ohessa oppikirjoista, netistä. Mä luen joka helvetin päivä kilometrikaupalla, vaikken kirjoja nykyään ollenkaan.

        No tarkoitin kirjoilla kaikenlaista lukemista oikeastaan. Jos ihminen lukee paljon, yleensä oikeinkirjoitus on kohdillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tarkoitin kirjoilla kaikenlaista lukemista oikeastaan. Jos ihminen lukee paljon, yleensä oikeinkirjoitus on kohdillaan.

        Yleensä. Mutta mulla on vaan hyvä sanamuisti. Ja kuvamuisti.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Yleensä. Mutta mulla on vaan hyvä sanamuisti. Ja kuvamuisti.

        Ykskään ei mennyt arvaamalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ykskään ei mennyt arvaamalla?

        Muutama meni päättelemällä. Mitkä ei kuulosta loogisille ja mitkä kuulostaa.


      • Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

        Muutama meni päättelemällä. Mitkä ei kuulosta loogisille ja mitkä kuulostaa.

        Niin, kuten totesin ylempänä, ilman vastausvaihtoehtoja kukaan ei olisi saanut lähellekään täysiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kuten totesin ylempänä, ilman vastausvaihtoehtoja kukaan ei olisi saanut lähellekään täysiä.

        Multa olis jäänyt 4 kohtaa tyhjäks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina pitänyt Floweria ja pönttistä palstan fiksuimpina. Tietäjät tietää.

        Ei tuo kerro kuin passiivisesta sanavarastosta. Toisaalta ihminen voi lukea ja tietää paljonkin mutta ei suomeksi, silloin ei tartu tuollaisetkaan sanat mistään.


    • 20 oikein, ehkä tarkemmalla miettimisellä ois saanut 21 tai 22

    • Minulla on kielellinen erityisvaikeus joten sanavarasto ei ole hyvä mutta sivistys ei ole sitten unohtunut varsinkaan sydämen sivistys.

      • ”Tuloksesi: 7 / 25
        Sinne päin!
        Ei mennyt ihan putkeen, mutta vielä ei ole myöhäistä sisäistää, että lukeminen kannattaa aina! Moni on kartuttanut sanavarastoaan selailemalla Aku Ankkoja.
        Kokeile seuraavaksi tätä testiä: Suomalainen! Tässä tulee 12 sanaa, jotka moni sanoo vahingossa väärin – katso, osaisitko itse”


        Siinäpä näette, arvalla meni varmaan kolme oikein.


      • Ikävä kyllä mitä luen en usko edes tuollaisia sanoja olevan saisin vain sitten edetä Suomi-Suomi sanakirjan kanssa.


    • Anonyymi

      Oikeasti valtakunnalle voisivat olla jotain nintendo 64 3d -pelejä.

    • Vattupuskaan meni koko testi.

      Tuloksesi: 17 / 25
      Ihan hyvä!
      Jotakin on jäänyt kaaliin, mutta vielä on vähän matkaa huipputulokseen! Pitäisikö sivistyssanakirja ottaa työn alle seuraavaksi?

      Mites helkkarissä tässä nyt näin kävi?

      • Laita kakkoskierroksen tulos, niin näyttää paremmalta👍


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Laita kakkoskierroksen tulos, niin näyttää paremmalta👍

        Hällä tuo ottaa neljä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Laita kakkoskierroksen tulos, niin näyttää paremmalta👍

        Hyvä idea. Saanhan sitten ainakin päteä. Saanhan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hällä tuo ottaa neljä.

        Ihan kuin joku yrittäisi veetuilla minulle ?

        Ei se mitään. Otetaan sitten ne neljä, kuvitteellisesti.

        Ei tuota viitti sohlata kertaa enempää.

        Jos ei päde, niin ei päde.


      • elisakettu kirjoitti:

        Hyvä idea. Saanhan sitten ainakin päteä. Saanhan?

        Luvan kanssa☝️


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Laita kakkoskierroksen tulos, niin näyttää paremmalta👍

        Onko siinä samat kysymykset siis joka kerta?


    • Nää, tyhmä testi. Samat saakelin kysymykset ja samassa järjestyksessä vieläpä. Johan ne ekalta kerralta jää kaikki mieleen, nekin mitä ei tiennyt. :D

      • Anonyymi

        Mut onhan se erittäin mainiota, jos ne nyt sitten oppii!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut onhan se erittäin mainiota, jos ne nyt sitten oppii!

        Kyllä, tämä ketju on erittäin opettavainen ja kansansivistyksellinen. Itsekin muistan nyt varmasti sanat: tamppi, tamppo, tamppooni ja housut.

        Samoin vanttuut sanan yksikkö on hyvä tietää: se on vantus. Kuten että "Onpa siinäkin vantus!"

        Tosin suomen kielioppi on joskus käsittämätön. Kun on kaksi vanhusta, niin he ovat vanhukset, mutta silti käsiin ei laiteta vantukset vaan vanttuut.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Kyllä, tämä ketju on erittäin opettavainen ja kansansivistyksellinen. Itsekin muistan nyt varmasti sanat: tamppi, tamppo, tamppooni ja housut.

        Samoin vanttuut sanan yksikkö on hyvä tietää: se on vantus. Kuten että "Onpa siinäkin vantus!"

        Tosin suomen kielioppi on joskus käsittämätön. Kun on kaksi vanhusta, niin he ovat vanhukset, mutta silti käsiin ei laiteta vantukset vaan vanttuut.

        Teillä on liikaa aikaa opetella turhia sanoja, joilla ei tee yhtään mitään elävässä elämässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on liikaa aikaa opetella turhia sanoja, joilla ei tee yhtään mitään elävässä elämässä.

        "Teillä on liikaa aikaa opetella turhia sanoja, joilla ei tee yhtään mitään elävässä elämässä. "

        Jos olet sitä mieltä, että sanoja on liikaa, niin Ruotsi olisi sinulle hyvä maa ja ruotsi vielä parempi kieli. Siinä kun ei sanoja niin paljon ole. Suomen kielessä sen sijaan sanoja on juuri parahultaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut onhan se erittäin mainiota, jos ne nyt sitten oppii!

        Nojoo.

        J-76 jäähyläinen


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Teillä on liikaa aikaa opetella turhia sanoja, joilla ei tee yhtään mitään elävässä elämässä. "

        Jos olet sitä mieltä, että sanoja on liikaa, niin Ruotsi olisi sinulle hyvä maa ja ruotsi vielä parempi kieli. Siinä kun ei sanoja niin paljon ole. Suomen kielessä sen sijaan sanoja on juuri parahultaisesti.

        Ruotsin kielioppikin on naurettavan helppo. Suomen ihanan paljon monimukaisempi, rikkaampi.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Teillä on liikaa aikaa opetella turhia sanoja, joilla ei tee yhtään mitään elävässä elämässä. "

        Jos olet sitä mieltä, että sanoja on liikaa, niin Ruotsi olisi sinulle hyvä maa ja ruotsi vielä parempi kieli. Siinä kun ei sanoja niin paljon ole. Suomen kielessä sen sijaan sanoja on juuri parahultaisesti.

        kuka hemmetin näsäviisas sinäkin luulet olevasi, onneksi suomi muuttuu ja väestö rikastuu pikku hiljaa entistä enemmän ja enemmän. =)

        saadaan "suomalaiset" sukupuuttoon luojan tähden pikku hiljaa, mikään ei kuvota minua kuin "sivistynyt" suomalainen.

        oksetus!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        kuka hemmetin näsäviisas sinäkin luulet olevasi, onneksi suomi muuttuu ja väestö rikastuu pikku hiljaa entistä enemmän ja enemmän. =)

        saadaan "suomalaiset" sukupuuttoon luojan tähden pikku hiljaa, mikään ei kuvota minua kuin "sivistynyt" suomalainen.

        oksetus!!!

        "onneksi suomi muuttuu"

        Teidän onneksenne tosiaan. :D Mä tiedän mikä sen sosialistisen ja monikulttuurisen muuttuneen kansan tulevaisuus on. Just sitä samaa oksennusta, mitä puoli maailmaa on jo valmiiksi täynnä. Sitten teidän ei tarvitse enää olla kenellekään tai millekään kateellisia.


    • Anonyymi

      Tuloksesi: 23 / 25
      Huippua!

      Sanavarastosi on huippuluokkaa. Taidat olla todellinen lukutoukka, jatka samaan malliin.

      Valju on mun mielestä synonyymi ankealle. :p

      -Mmmmm

      • Anonyymi

        Rikoo on riskillä ruma -kyssäri oli outo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikoo on riskillä ruma -kyssäri oli outo.

        Helppopas ja ja riski on oikeasti vahva.


    • Anonyymi

      Pädennässä ja haastamisessa on tutkittava takkinsa sisältö. Hyvyyttä voi etsiä ihan jostain tuolta sitten, joten hieman harhaanjohtava otsake on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe