Otelaudan öljyäminen

Anonyymi

Voiko sähkökitaran otelaudan öljytä ruokaöljyä, rypsi-tai oliiviöljyllä?

33

3010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi mutta ei kannata, molemmat eltaantuvat ja alkavat haisemaan, pahalle.

      • Anonyymi

        Osuit asian ytimeen. Tarkoituuseen tarkoitetulla aineella kannattaa homma tehdä.


    • Anonyymi

      Ei tarkoitusta varten olevat tuotteet hirveitä maksa. Kannattaa valita tarkoitusta varten kehitetty tuote, kuten esim. Dunlopin lemon oil. https://www.levytukku.fi/dunlop_6554_ultimate_lemon_oil

      Paskan päälle ei kannata öljyä levittää, vaan puhdistus kannattaa myös tehdä oikeilla tuotteilla. Tässä on yksi esimerkki. https://www.levytukku.fi/6502

      Tietenkin pitää huomioida myös, että minkälaiset otelaudat sitä öljyä tarvitsevat (tummat puulaadut, kuten esim. ruusupuu).

      • Anonyymi

        Sitruunaöljyä löytyy ruokakaupoistakin, usko että likimain sama tuote, näistä "tarkoituksen mukaisista" öljyistä otetaan vaan kovempi hinta vaikka samaa tuotetta saa ruokakaupassa halvemmalla.
        Samoin kuten ihmisille tarkoitettu apteekin kylmägeeli, pieni tuubi maksaa maltaita, samaa tuotetta saa hevosille isoimmissa purkeissa mm. maatalouskaupoista/rautakaupoista missä myydään hevostarvikkeita, jotkut tuotteet vähän tujumpia kuin ihmisille tarkoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitruunaöljyä löytyy ruokakaupoistakin, usko että likimain sama tuote, näistä "tarkoituksen mukaisista" öljyistä otetaan vaan kovempi hinta vaikka samaa tuotetta saa ruokakaupassa halvemmalla.
        Samoin kuten ihmisille tarkoitettu apteekin kylmägeeli, pieni tuubi maksaa maltaita, samaa tuotetta saa hevosille isoimmissa purkeissa mm. maatalouskaupoista/rautakaupoista missä myydään hevostarvikkeita, jotkut tuotteet vähän tujumpia kuin ihmisille tarkoitettu.

        Minä voitelen soittopelini tummelilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitruunaöljyä löytyy ruokakaupoistakin, usko että likimain sama tuote, näistä "tarkoituksen mukaisista" öljyistä otetaan vaan kovempi hinta vaikka samaa tuotetta saa ruokakaupassa halvemmalla.
        Samoin kuten ihmisille tarkoitettu apteekin kylmägeeli, pieni tuubi maksaa maltaita, samaa tuotetta saa hevosille isoimmissa purkeissa mm. maatalouskaupoista/rautakaupoista missä myydään hevostarvikkeita, jotkut tuotteet vähän tujumpia kuin ihmisille tarkoitettu.

        Lemonoil ei ole oikeasti sitruunaöljyä, siihen on vain lisätty sitruunan aromi., ilmeisesti tuoksun takia. En nyt muista mitä öljyä se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lemonoil ei ole oikeasti sitruunaöljyä, siihen on vain lisätty sitruunan aromi., ilmeisesti tuoksun takia. En nyt muista mitä öljyä se on.

        Näin se on. Nimi siinä hämää. Ei ole oikeasti "sitruunaöljy". Itse en pilaisi soitintani käyttämällä vääriä tuotteita. Jollain halvalla kitaralla voi sitten kenties testailla asioita mutta järki pitää olla siinäkin mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lemonoil ei ole oikeasti sitruunaöljyä, siihen on vain lisätty sitruunan aromi., ilmeisesti tuoksun takia. En nyt muista mitä öljyä se on.

        Sitruunasta onkin vaikea löytää öljyä?


    • Anonyymi

      Kukaan kokeillut parafiiniöljyä kitaraan? Myrkytön ja yleisesti käytetty puupintojen öljyämiseen. Litra maksaa noin reilun kympin.

      • Anonyymi

        Veikkaan että käytettävä öljy tulee olla sellainen, ettei se jätä minkäänlaista kalvoa, vaan imeytyy täysin puun sisälle. Itse en tunne eri öljyjä niin hyvin että lähtisin sokkona testaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että käytettävä öljy tulee olla sellainen, ettei se jätä minkäänlaista kalvoa, vaan imeytyy täysin puun sisälle. Itse en tunne eri öljyjä niin hyvin että lähtisin sokkona testaamaan.

        Muurahaisöljyä ja maapähkinävoita 50/50.


    • Anonyymi

      Mehiläisvahaa oon joskus käyttäny

      • Anonyymi

        Tuo on varmaan hyvä eikä kalliskaan soitin pilalle mene vaikka oliiviöljyllä käsittelee otelaudan, pahempi juttu on varmaan jättää kokonaan oljyämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on varmaan hyvä eikä kalliskaan soitin pilalle mene vaikka oliiviöljyllä käsittelee otelaudan, pahempi juttu on varmaan jättää kokonaan oljyämättä.

        Kaksi kertaa muutaman vuoden kuluessa olen öljynnyt Squierin ruusupuisen laudan. Ensimmäisellä kerralla rypsiöljyllä, ja toisella kerralla kurpitsansiemenöljyllä, enkä ole ainakaan vielä huomannut hajua.


    • Anonyymi

      Kaikki harrastaminen maksaa. Jos ensiksi ostaa tonnin kitaran ja sitten säästää jossain typerässä kohdassa, niin siitä vaan. Jokainen tekee kuten itse haluaa.

      • Anonyymi

        Ei maksa kaikki harrastaminen. Kävellä voi eikä maksa mitään. Kengät joutuu ostamaan muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maksa kaikki harrastaminen. Kävellä voi eikä maksa mitään. Kengät joutuu ostamaan muutenkin.

        Maksaa. Kävely kuluttaa enemmän energiaa joten joutuu syömään enemmän. Myös hikoillessa on syytä olla eri vaatekerta. Pimeällä pitää olla heijastimet. Nekin maksavat. Mitään täysin ilmaista harrastamista ei kerta kaikkiaan ole.


    • Anonyymi

      Sen voisi öljytä teak-öljyllä.

    • Anonyymi

      Minu oon käyttänyt otelautaan jopa moottoriöljyä.

    • Anonyymi

      Rypsiöljyä ei kannata käyttää mihinkään tuotteen hoitoon. Joku on kuulemma joskus autonsakin sillä käsitellyt, ja maalipinta meni pilalle. Olen minäkin sillä öljynnyt yhtä sun toista, leikkuulautoja ym,, mutta oikea puun öljyämiseen tarkoitettu öljy on parempi vaihtoehto. Öljyissä on eroja.

    • Anonyymi

      Dunlop valmistaa oikein hyvää otelautaöljyä. 5 eri tuotetta tais olla jotai 40 päältä.
      Riitoisiakin, ollu varmaan kymmenen vuotta..nyt alkas olla loppu purkit.

      • Anonyymi

        Voiko Dunlopia käyttää ruokaöljynä?


    • Anonyymi

      Ei voi käyttää ruokaöljyä, mutta pellavansiemenöljy käy.

      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan paisto-öljyä, koska pellavansiemenöljy on ruokaöljy.


    • Anonyymi

      Jotkut hörhöt pilaavat soittimet muutamien eurojen tai kympin säästön vuoksi. Jokainen toki tyylillään, vaikka olisi väärä tyyli.

    • Anonyymi

      Miksi se otelauta pitäisi öljytä?
      Olen soitellut päälle parikymmentä vuotta, eipä ole käynyt tuollainen mielessäkään.
      Kitaroita on useampi, akustisia ja sähkökitaroita.
      No, jokainen tyylillään. Vissii... :)

      • Anonyymi

        Puu yleensäkin on tapana suojata joko lakalla tai öljyämällä. Poikkeuksena teak joka öljyisenä puuna kestää paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puu yleensäkin on tapana suojata joko lakalla tai öljyämällä. Poikkeuksena teak joka öljyisenä puuna kestää paremmin.

        Riippuu mistä kiikkuu. Esim. paahdetussa vaahterassa on usein "satiini" pinta. Pintakäsittely on silloin hyvin "hentoinen".


    • Anonyymi

      En tunne asiaa, mutta en menisi laittamaan. Niillä on ainakin värjäävä vaikutus. Kookosöljyä joka on laadukkaampaa. Löytyy luontaistuotekaupoista ja lopun voit käyttää vaikka ruuan laittoon. On terveelistäkin.

    • Anonyymi

      Kaikkia puulajeja ei öljytä.

    • Anonyymi

      Kovimmat pelimannet käyttävät löpöä. Sitten ollaan keikalla ihan liekeissä kun villihevosia on vuorossa.

    • Anonyymi

      Eräs basisti otelaudan käsittelyyn meetwurstisiivua

      • Anonyymi

        käytti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1629
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1361
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    Aihe