Aihe

Pyörän kammet nitkuttaa

Anonyymi

Polkupyörän kammet nitkuttaa ikäänkuin puolelta toiselle. Voisiko syynä olla se, että siitä putosi jokin aika sitten ruoholle jokin jousi tai vastaava, mutta etsimisestä huolimatta pudonnutta osaa ei löytynyt.

Pyörä on Helkama ja kampisysteemissä on ikäänkuin avaimen mentävä reikä irrottamista / avaamista varten?

Onko mitään muuta tehtävissä kuin vaihtaa koko höskä? Missähän hintaluokassa moinen operaatio huoltoliikkeessä liikkuu? Kyseessä on muuten ihan toimiva fillari, mutta mitään kallista korjausoperaatiota siihen ei kannata tehdä. Kesällä olen sillä enimmäkseen ajellut, mutta tällä viikolla olen tarvinnut sitä varapyöränä.

16

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoititko oven yms. avainta? "ikäänkuin avaimen mentävä reikä" Kyseessä voisi olla kammen pulttia suojaa tulppa. En tunne Helkaman pyöriä. Mutta nelikanttikeskiössä kammet ovat kiinni keskiön akselissa pultilla. Kammen kiinnityspulttia pitää kiristää.

      • Anonyymi

        Ap vastaa: Olen yrittänyt löytää netistä kuvaa samanlaisesta kampisarjasta kuin pyörässäni on. Täytyy yrittää löytää työkalu, joka sopisi tuohon avaimenreikään *). Ehkä sen alta löytyy tuo mainitsemasi nelikanttikeskiö ja lopulta se kiristettävä kiinnistyspultti.

        * Kutsun sitä avaimenreiäksi, koska se muistuttaa isohkoa pyörän lukon avaimenreikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap vastaa: Olen yrittänyt löytää netistä kuvaa samanlaisesta kampisarjasta kuin pyörässäni on. Täytyy yrittää löytää työkalu, joka sopisi tuohon avaimenreikään *). Ehkä sen alta löytyy tuo mainitsemasi nelikanttikeskiö ja lopulta se kiristettävä kiinnistyspultti.

        * Kutsun sitä avaimenreiäksi, koska se muistuttaa isohkoa pyörän lukon avaimenreikää.

        Työnnä meisseli siihen "avaimen reikään" ja käännä vastapäivään.


    • Anonyymi

      Vastaamista helpottaisi, jos kertoisit pyörän mallin. Keskiöitä kun on erilaisia.

      Tartu kammista (ei polkimista) käsillä ja yritä heiluttaa. Jos, molemmat kammet heiluvat, ja kyse on nelikanttikeskiöstä, todennäköisesti vika on keskiölaakerissa. Silloin mikään kiristäminen ei auta. Tuosta selvinnee liikkeessä ehkä noin 40-50 e hinnalla(?).

      • Anonyymi

        Kyseessä on Helkaman pyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on Helkaman pyörä.

        Helkamalla on aika laaja valikoima erilaisia pyöriä.


    • Anonyymi

      En tiedä miten sinulla nitkuttaa puolelta toiseelle, mutta minulla nitkutti poljin siinä kammessa siten että se poljin kääntyi kengän alla aina välillä ympäri, ja sen sai nloppumaan laittamalla vaseliinia polkimen ja kemmen väliin.

      • Anonyymi

        Taisi mies puhua kampiakselista eikä polkimista. Siihen vaivaan auta kuin kampiakselin vaihtaminen. Niitä taas on niin moneen kokoon että parrein viedä asiantuntevalle polkuoyöränkorjaajalle koko polkupyörä.


    • Anonyymi

      Pyörässäni on samantyyppinen ongelma. Kaikki mahdolliset videot aiheeseen liittyen on katsottu ja monien palstojen neuvoja luettu niin suomeksi kuin englanniksikin. Näiden pohjalta oli tarkoitus tutustua oman pyöräni kampisysteemin saloihin, mutta asiassa ei päästy pölysuojan poistoa pidemmälle. Sen takana oli sellainen kuusikulmainen "mutteri" (sitaateissa, kun en ole varma termistä). Meillä sattui olemaan tuohon "mutteriin" sopivan kokoinen työkalu, mutta mutteri ei inahtanutkaan kumpaankaan suuntaan, joten homma jäi siihen. Onkohan mitään tehtävissä kotikonstein? Vaikka pyörällä on ollut hyvä ajaa, on se sen verran vanha, ettei sitä kannattane pyörähuoltoon viedä.

      • Anonyymi

        Unohtui kirjoittaa, että tuo kuusikulmainen "mutteri" on halkaisijaltaan noin 15 mm,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui kirjoittaa, että tuo kuusikulmainen "mutteri" on halkaisijaltaan noin 15 mm,.

        Kaikki aukeaa kun käyttää väkivaltaa. Kunnon vääntövarsi tahi vasaralla. Kylä lähtee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki aukeaa kun käyttää väkivaltaa. Kunnon vääntövarsi tahi vasaralla. Kylä lähtee

        Väellä ja voimalla vastapäivään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väellä ja voimalla vastapäivään

        Huomenillalla on tarkoitus kokeilla aukaisemista väellä ja voimalla, hyvän vipuvarren (suosiollisella) avustuksella sekä sopivien huutojen kera. Mutta mitä teen sitten, kun saan sen mutterimötikän auki? Mitä sen takaa löytyy ja tarviiko seuraaviin toimenpiteisiin erikoistyökaluja? Kaikki neuvot otetaan vastaan ja testataan työkalujen ja osaamisen puitteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenillalla on tarkoitus kokeilla aukaisemista väellä ja voimalla, hyvän vipuvarren (suosiollisella) avustuksella sekä sopivien huutojen kera. Mutta mitä teen sitten, kun saan sen mutterimötikän auki? Mitä sen takaa löytyy ja tarviiko seuraaviin toimenpiteisiin erikoistyökaluja? Kaikki neuvot otetaan vastaan ja testataan työkalujen ja osaamisen puitteissa.

        Jos sinulla on niinsanottu nelikanttikeskiö (tai octalink), tarvitset ulosvetäjän kampien irrotukseen lukituspulttien irrotuksen jälkeen. Keskiölaakerikasetin (erittäin epätodennäköinen vaihtoehto on vanhanaikainen säädettävä laakeri) vaihtoon tarvitset sille sopivan työkalun. Nuo maksaa Biltemassa 16 e.

        Koita nyt tunnistaa keskiötyyppi varmasti, ennen voimalla vääntämistä. Onko tuo kuvaamasi "15 mutteri" siis molemmin puolin kuopassa kammen kiinnityksessä? Yleensä nuo ovat kai 14 hylsyllä tai 8 mm kuusiokololla avattavia. Onko kampien rei'issä kierteet sisäpinnalla ulosvetäjää varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on niinsanottu nelikanttikeskiö (tai octalink), tarvitset ulosvetäjän kampien irrotukseen lukituspulttien irrotuksen jälkeen. Keskiölaakerikasetin (erittäin epätodennäköinen vaihtoehto on vanhanaikainen säädettävä laakeri) vaihtoon tarvitset sille sopivan työkalun. Nuo maksaa Biltemassa 16 e.

        Koita nyt tunnistaa keskiötyyppi varmasti, ennen voimalla vääntämistä. Onko tuo kuvaamasi "15 mutteri" siis molemmin puolin kuopassa kammen kiinnityksessä? Yleensä nuo ovat kai 14 hylsyllä tai 8 mm kuusiokololla avattavia. Onko kampien rei'issä kierteet sisäpinnalla ulosvetäjää varten?

        Kammen lukituspultti näyttää olevan tiukassa, niinpä kannattaa käyttää laadukasta avainta, etteivät kulmat pyöristy.
        Todennäköisesti kammet pitää iroittaa ulosvetäjällä. Aloittaja kertoi jonkinlaisesta suojatulpasta. Olisi hyvä, jos ennen ulosvetäjän kiertämistä kammen kierteisiin puhdistaisi kammen kierteet. Muutoinkin ulosvetäjän käytössä pitää olla huolellinen.


    • Anonyymi

      Jospa vaikka olisi laakerit keskiössä tullut päätepisteeseen, ja siksi kammet nitkuttaa, ts. on klappia. Pelkkä kiristys ei tuo kuin hetken helpotuksen, kunnes kiristyksestä tiukemmalle joutuneet laakerit antautuu lopullisesti. Mikäli keskiön avaaminen ja laakereiden vaihto on ylitsepääsemätön ongelma, suosittelisin pyörähuoltoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      43
      12118
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      162
      9521
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      7335
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      16
      4542
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      191
      2951