Polkupyörän kammet nitkuttaa ikäänkuin puolelta toiselle. Voisiko syynä olla se, että siitä putosi jokin aika sitten ruoholle jokin jousi tai vastaava, mutta etsimisestä huolimatta pudonnutta osaa ei löytynyt.
Pyörä on Helkama ja kampisysteemissä on ikäänkuin avaimen mentävä reikä irrottamista / avaamista varten?
Onko mitään muuta tehtävissä kuin vaihtaa koko höskä? Missähän hintaluokassa moinen operaatio huoltoliikkeessä liikkuu? Kyseessä on muuten ihan toimiva fillari, mutta mitään kallista korjausoperaatiota siihen ei kannata tehdä. Kesällä olen sillä enimmäkseen ajellut, mutta tällä viikolla olen tarvinnut sitä varapyöränä.
Pyörän kammet nitkuttaa
16
479
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkoititko oven yms. avainta? "ikäänkuin avaimen mentävä reikä" Kyseessä voisi olla kammen pulttia suojaa tulppa. En tunne Helkaman pyöriä. Mutta nelikanttikeskiössä kammet ovat kiinni keskiön akselissa pultilla. Kammen kiinnityspulttia pitää kiristää.
- Anonyymi
Ap vastaa: Olen yrittänyt löytää netistä kuvaa samanlaisesta kampisarjasta kuin pyörässäni on. Täytyy yrittää löytää työkalu, joka sopisi tuohon avaimenreikään *). Ehkä sen alta löytyy tuo mainitsemasi nelikanttikeskiö ja lopulta se kiristettävä kiinnistyspultti.
* Kutsun sitä avaimenreiäksi, koska se muistuttaa isohkoa pyörän lukon avaimenreikää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap vastaa: Olen yrittänyt löytää netistä kuvaa samanlaisesta kampisarjasta kuin pyörässäni on. Täytyy yrittää löytää työkalu, joka sopisi tuohon avaimenreikään *). Ehkä sen alta löytyy tuo mainitsemasi nelikanttikeskiö ja lopulta se kiristettävä kiinnistyspultti.
* Kutsun sitä avaimenreiäksi, koska se muistuttaa isohkoa pyörän lukon avaimenreikää.Työnnä meisseli siihen "avaimen reikään" ja käännä vastapäivään.
- Anonyymi
Vastaamista helpottaisi, jos kertoisit pyörän mallin. Keskiöitä kun on erilaisia.
Tartu kammista (ei polkimista) käsillä ja yritä heiluttaa. Jos, molemmat kammet heiluvat, ja kyse on nelikanttikeskiöstä, todennäköisesti vika on keskiölaakerissa. Silloin mikään kiristäminen ei auta. Tuosta selvinnee liikkeessä ehkä noin 40-50 e hinnalla(?).- Anonyymi
Kyseessä on Helkaman pyörä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on Helkaman pyörä.
Helkamalla on aika laaja valikoima erilaisia pyöriä.
- Anonyymi
En tiedä miten sinulla nitkuttaa puolelta toiseelle, mutta minulla nitkutti poljin siinä kammessa siten että se poljin kääntyi kengän alla aina välillä ympäri, ja sen sai nloppumaan laittamalla vaseliinia polkimen ja kemmen väliin.
- Anonyymi
Taisi mies puhua kampiakselista eikä polkimista. Siihen vaivaan auta kuin kampiakselin vaihtaminen. Niitä taas on niin moneen kokoon että parrein viedä asiantuntevalle polkuoyöränkorjaajalle koko polkupyörä.
- Anonyymi
Pyörässäni on samantyyppinen ongelma. Kaikki mahdolliset videot aiheeseen liittyen on katsottu ja monien palstojen neuvoja luettu niin suomeksi kuin englanniksikin. Näiden pohjalta oli tarkoitus tutustua oman pyöräni kampisysteemin saloihin, mutta asiassa ei päästy pölysuojan poistoa pidemmälle. Sen takana oli sellainen kuusikulmainen "mutteri" (sitaateissa, kun en ole varma termistä). Meillä sattui olemaan tuohon "mutteriin" sopivan kokoinen työkalu, mutta mutteri ei inahtanutkaan kumpaankaan suuntaan, joten homma jäi siihen. Onkohan mitään tehtävissä kotikonstein? Vaikka pyörällä on ollut hyvä ajaa, on se sen verran vanha, ettei sitä kannattane pyörähuoltoon viedä.
- Anonyymi
Unohtui kirjoittaa, että tuo kuusikulmainen "mutteri" on halkaisijaltaan noin 15 mm,.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohtui kirjoittaa, että tuo kuusikulmainen "mutteri" on halkaisijaltaan noin 15 mm,.
Kaikki aukeaa kun käyttää väkivaltaa. Kunnon vääntövarsi tahi vasaralla. Kylä lähtee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki aukeaa kun käyttää väkivaltaa. Kunnon vääntövarsi tahi vasaralla. Kylä lähtee
Väellä ja voimalla vastapäivään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väellä ja voimalla vastapäivään
Huomenillalla on tarkoitus kokeilla aukaisemista väellä ja voimalla, hyvän vipuvarren (suosiollisella) avustuksella sekä sopivien huutojen kera. Mutta mitä teen sitten, kun saan sen mutterimötikän auki? Mitä sen takaa löytyy ja tarviiko seuraaviin toimenpiteisiin erikoistyökaluja? Kaikki neuvot otetaan vastaan ja testataan työkalujen ja osaamisen puitteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomenillalla on tarkoitus kokeilla aukaisemista väellä ja voimalla, hyvän vipuvarren (suosiollisella) avustuksella sekä sopivien huutojen kera. Mutta mitä teen sitten, kun saan sen mutterimötikän auki? Mitä sen takaa löytyy ja tarviiko seuraaviin toimenpiteisiin erikoistyökaluja? Kaikki neuvot otetaan vastaan ja testataan työkalujen ja osaamisen puitteissa.
Jos sinulla on niinsanottu nelikanttikeskiö (tai octalink), tarvitset ulosvetäjän kampien irrotukseen lukituspulttien irrotuksen jälkeen. Keskiölaakerikasetin (erittäin epätodennäköinen vaihtoehto on vanhanaikainen säädettävä laakeri) vaihtoon tarvitset sille sopivan työkalun. Nuo maksaa Biltemassa 16 e.
Koita nyt tunnistaa keskiötyyppi varmasti, ennen voimalla vääntämistä. Onko tuo kuvaamasi "15 mutteri" siis molemmin puolin kuopassa kammen kiinnityksessä? Yleensä nuo ovat kai 14 hylsyllä tai 8 mm kuusiokololla avattavia. Onko kampien rei'issä kierteet sisäpinnalla ulosvetäjää varten? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on niinsanottu nelikanttikeskiö (tai octalink), tarvitset ulosvetäjän kampien irrotukseen lukituspulttien irrotuksen jälkeen. Keskiölaakerikasetin (erittäin epätodennäköinen vaihtoehto on vanhanaikainen säädettävä laakeri) vaihtoon tarvitset sille sopivan työkalun. Nuo maksaa Biltemassa 16 e.
Koita nyt tunnistaa keskiötyyppi varmasti, ennen voimalla vääntämistä. Onko tuo kuvaamasi "15 mutteri" siis molemmin puolin kuopassa kammen kiinnityksessä? Yleensä nuo ovat kai 14 hylsyllä tai 8 mm kuusiokololla avattavia. Onko kampien rei'issä kierteet sisäpinnalla ulosvetäjää varten?Kammen lukituspultti näyttää olevan tiukassa, niinpä kannattaa käyttää laadukasta avainta, etteivät kulmat pyöristy.
Todennäköisesti kammet pitää iroittaa ulosvetäjällä. Aloittaja kertoi jonkinlaisesta suojatulpasta. Olisi hyvä, jos ennen ulosvetäjän kiertämistä kammen kierteisiin puhdistaisi kammen kierteet. Muutoinkin ulosvetäjän käytössä pitää olla huolellinen.
- Anonyymi
Jospa vaikka olisi laakerit keskiössä tullut päätepisteeseen, ja siksi kammet nitkuttaa, ts. on klappia. Pelkkä kiristys ei tuo kuin hetken helpotuksen, kunnes kiristyksestä tiukemmalle joutuneet laakerit antautuu lopullisesti. Mikäli keskiön avaaminen ja laakereiden vaihto on ylitsepääsemätön ongelma, suosittelisin pyörähuoltoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232