Viime päivien tapahtumia Helsingissä lienee turha kerrata tässä ja osapuolten nimiä on ympäri nettiä joten jätetään nekin pois. Ja kun moni täällä tietää munkin nimen, niin en lähde tässä nyt lynkkaamaan ketään yksittäistä henkilöä vaan tuomitsen teon kuten kuka tahansa tervejärkinen, ja ainakin omalla kohdalla tuo 3 vs. 1 asetelma puistattaa erityisesti.
Mutta toi pisti kyllä miettimään omia kouluaikoja ja toi pintaan kaikenlaisia vähemmän mukavia muistoja. Samalla kuitenkin jotenkin havahtuu että kaikki on niin suhteellista. Kyllähän se ikävältä tuntui kun kiusattiin, ei hyväksytty porukkaan jne. mutta ei se meininki joskus 10-20 vuotta sitten tuollaista ollut. Eikä tämäkään väkivallanteko ollut tänä vuonna läheskään ensimmäinen kerta kun nuoret käyttäytyy väkivaltaisesti tai tappaa jonkun, onhan niistä saanut lehdistä lukea vähän väliä.
Kyllä silloinkin nahisteltiin, matkittin Smackdownia, milloin mitäkin, mutta onneksi itse jouduin kokemaan hyvin vähän _oikeaa_ fyysistä kiusaamista. Enemmänkin mulla oli kahnauksia tällaisten #kivaoppilas tyylisten suosittujen tyyppien kanssa, jotka osasivat olla todella ilkeitä ja kaksinaamaisia. Ollaan olevinaan niitä, keneltä tiedustellaan kipeänä läksyjä, mutta koulussa nauretaan räkätetään päin naamaa aknesta, vaatteista, vaikka just vääristä läksytehtävistä, ihan kaikesta mahdollisesta. Koulun varsinaisten kovisten eli lintsaajien, tupakoijien yms. kanssa se oli jotain satunnaista päänahan rapsutusta rystysillä, mutta jollain tasolla tulin niiden kanssa toimeenkin, varsinkin jos en liian ison porukan keskelle tunkeillut. Kuitenkin meitä yhdisti kiinnostus esim. mopoihin ja voin sanoa että oppilaana en todellakaan ollut rehellisimmästä päästä eli joskus oli jotain yhteisiä motiivejakin kuinka päästä jostain tehtävästä mahdollisimman helpolla ja mieluiten viime hetkellä 😂
Pisti myös miettimään ysiluokan viimeistä viikkoa, jolloin heitin yhden ku51pään merkkilippiksen aidan yli työmaa-alueelle käytännössä opettajan silmien alla. Ja oli meinaan rauhallinen viimeinen viikko peruskoulua! Meni kiusaaja ihan hiljaiseksi ja en tiedä kuvittelenko, mutta voi olla että pientä vahingoniloa oli opettajankin silmissä. Ainakaan ei mitenkään puuttunut tekooni. Silloin oli voittajafiilis enkä ainakaan kyseisen tyypin tapauksessa osannut pelätä mitään väkivaltaista kostoa, mikä olisi sen ajan mittapuulla ollut korkeintaan jotain ilmojen lyöntiä pihalle tms. Eikä se mihinkään ryhtynytkään, pitipähän suutaan vähän pienemmällä sen viimeisen viikon.
Ei se ollut oikein että mua kiusattiin, eikä toi surmatapaus ole mikään "uusi normaali" mutta jotenkin asioita laittaa nyt ihan eri perspektiiviin.
Täytyy sanoa että olen onnellinen, että olin koulukiusattu vuosien 1998-2007 Suomessa.
Tuo teinien tekemä surma sai mut oikeasti pois tolaltaan
110
82
Vastaukset
- Anonyymi
Ei mua tuo juttu mitenkään sen enempää järkyttänyt kuin mitä nää muutkaan esim. palstalla olleet jutut.
Mä kykenen jollain tasolla ymmärtämään näitä koulusurmaajia tai siis heidän motiivejaan, vaikka en niitä tekoja sinänsä hyväksy tai puolustele. Eihän se ole oikein ammuskella koulun käytävillä, mutta ymmärrän tai luulen ymmärtäväni mikä jonkun ihmisen ajaa sellaiseen pisteeseen.
Mutta tän ceissin motiivi tai sen puute tekee siitä niin oudon ja kuvottavan.
Enkä hyväksy myöskään maahanmuuttajataustaisten nuorisojoukkojen tekemää väkivaltaa. Eikä tämä ole ras1stinen postaus koska itselläkin on kavereina ja asiakkaina monessa eri maassa syntyneitä henkilöitä mutta heitä kaikkia yhdistää se, että osaavat käyttäytyä kuten kuka tahansa normaali ihminen kotimaasta riippumatta.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Mä kykenen jollain tasolla ymmärtämään näitä koulusurmaajia tai siis heidän motiivejaan, vaikka en niitä tekoja sinänsä hyväksy tai puolustele. Eihän se ole oikein ammuskella koulun käytävillä, mutta ymmärrän tai luulen ymmärtäväni mikä jonkun ihmisen ajaa sellaiseen pisteeseen.
Mutta tän ceissin motiivi tai sen puute tekee siitä niin oudon ja kuvottavan.
Enkä hyväksy myöskään maahanmuuttajataustaisten nuorisojoukkojen tekemää väkivaltaa. Eikä tämä ole ras1stinen postaus koska itselläkin on kavereina ja asiakkaina monessa eri maassa syntyneitä henkilöitä mutta heitä kaikkia yhdistää se, että osaavat käyttäytyä kuten kuka tahansa normaali ihminen kotimaasta riippumatta.Ilmeisesti vain pystyt tuossa tapauksessa asettumaan uhrin asemaan, mutta muissa jutuissa et.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti vain pystyt tuossa tapauksessa asettumaan uhrin asemaan, mutta muissa jutuissa et.
Koulukiusattuna kykenen asettumaan tuossa tapauksessa uhrin asemaan. Ei kai se mikään salaisuus enää netissä ole, että teon uhri oli koulukiusattu eikä erityisen suosittu nuori.
Mutta miksi mun pitäisi samaistua esimerkiksi koulukiusaamista läpi sormien katsovan opettajan asemaan, jonka incel ampuu? Tai paljastavasti pukeutuvan naisen asemaan, joka kokee väärää Itä-Helsingin yössä? Enkä siis hyväksy kouluammuskeluja enkä seksuaalirikoksia, mutta nuo nyt tuli otettua esimerkiksi. Tuomitsen teot koska ne on lakien ja moraalin vastaisia, mutta ei ne herätä samalla tavalla tunteita kuin tämä.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Koulukiusattuna kykenen asettumaan tuossa tapauksessa uhrin asemaan. Ei kai se mikään salaisuus enää netissä ole, että teon uhri oli koulukiusattu eikä erityisen suosittu nuori.
Mutta miksi mun pitäisi samaistua esimerkiksi koulukiusaamista läpi sormien katsovan opettajan asemaan, jonka incel ampuu? Tai paljastavasti pukeutuvan naisen asemaan, joka kokee väärää Itä-Helsingin yössä? Enkä siis hyväksy kouluammuskeluja enkä seksuaalirikoksia, mutta nuo nyt tuli otettua esimerkiksi. Tuomitsen teot koska ne on lakien ja moraalin vastaisia, mutta ei ne herätä samalla tavalla tunteita kuin tämä.No minä pystyn asettumaan. Kai se kysyy empatiakykyä.
Anonyymi kirjoitti:
No minä pystyn asettumaan. Kai se kysyy empatiakykyä.
Ihminen itse on kai vihoviimeinen arvioimaan omaa empatiakykyään, mutta luulisin että se on normaalia, että silloin kun jonkun ikävän tapahtuman uhri alitajuisesti muistuttaa jollain tavalla omaa itseään niin silloin se asia tuntuu pahemmalta kuin toinen.
Äkkiseltään ei tule tän jutun lisäksi mieleen kuin tasan yksi kerta jolloin mieli oli yhtä maassa jonkun toisen puolesta. Sellainen tilanne kun todistin nuorehkon naisen itsemurhayritystä sairaalan päivystyksessä, jossa olin äitini saattajana.
Kaksi nuorta naista tuli lääkärin huoneesta, toisella e-reseptiohje kädessä eli oli päästetty lähtemään. Toinen itki vielä käytävällä ja reippaampi oli ilmeisesti tämän kaveri / saattaja. Itkuinen potilas meni invavessaan ja yritti hirttäytyä sellaiseen naruun joita niissä roikkuu/kulkee. Tai siis sitoi sellaisen kaulansa ympärille. Ne oli pitkiä sekunteja kaikille kun ääntä kuului oven läpi, hoitajat ja vartijat tunaroivat jotain sen lukon avaamisen kanssa ja yhtäkkiä tulikin hiljaista. No saivat lopulta oven auki ja leikattua narun tän tytön kaulan ympäriltä. Ja se vasta näky olikin kun kaksi vartijaa, miespuolinen hoitaja ja naispuolinen hoitaja hädintuskin saivat pidettyä sitä itkunsekaista ja melkein tukehtunutta tyttöä aloillaan ja heitettyä putkaan. Teki todella pahaa ja jonkin aikaa oli ihan samanlainen olo kuin nyt. Toivottavasti tyttö on saanut tarvitsemaansa apua, ja onneksi mä olen saanut.
Mutta mä lähdin siinä vaiheessa kotiin. Hoitajat kyllä näkivät musta että kohta potilaita on kaksi jos joudun olemaan siellä enää hetkeäkään. Muutenkin jo lähtökohtaisesti teki pahaa katsoa kun äitini itki sairauttaan ja alkavan muistisairauden merkkejä oli ilmassa.peris234 kirjoitti:
Mutta miksi mun pitäisi samaistua esimerkiksi koulukiusaamista läpi sormien katsovan opettajan asemaan, jonka incel ampuu? Tai paljastavasti pukeutuvan naisen asemaan, joka kokee väärää Itä-Helsingin yössä? Enkä siis hyväksy kouluammuskeluja enkä seksuaalirikoksia, mutta nuo nyt tuli otettua esimerkiksi. Tuomitsen teot koska ne on lakien ja moraalin vastaisia, mutta ei ne herätä samalla tavalla tunteita kuin tämä.Siis jos tuo uhri olisi ollut (vähäpukeinen) tyttö, niin juttu ei liikuttais sua lainkaan?
Wwuwuw kirjoitti:
Siis jos tuo uhri olisi ollut (vähäpukeinen) tyttö, niin juttu ei liikuttais sua lainkaan?
No kyllä näin räikeässä ja törkeässä tapauksessa tuntisin todennäköisesti ihan samoin vaikka uhri olisi ollut tyttö. Eri asia on nämä tapaukset vähän harmaalla alueella kun teinit pyörii esim itseään vanhempien, heikosti integroituneiden maahanmuuttajien kanssa ja sitten sattuu ja tapahtuu yllatuksia.
Ei kiusaamista voi koskaan verrata johonkin muuhun. Se on aina väärin ja sinula on oikeus tuntea pahaa mieltä tapahtumista.
- Anonyymi
Sanoi palstan inhottavin kiusaaja.
- Anonyymi
Pummi kirjoitti:
Pyrsk. En ole kiusaaja.
Niin kiusaajat aina sanoo.
Olen jo vähän pudonnut näistä nimimerkeistä että mikä tämä Pummi nyt on? Menee kaiken maailman Pertsat, Timot, Pummit sun muut sekaisin.
Onneksi esimerkiksi Bicky Royal mies, Porarin Mace ja Näädän Make yms. asialliset turkulaiset ovat kirjoittaneet jo vuosikausia omilla nimimerkeillään ja moni heidät tietääkin palstalta 🙂peris234 kirjoitti:
Olen jo vähän pudonnut näistä nimimerkeistä että mikä tämä Pummi nyt on? Menee kaiken maailman Pertsat, Timot, Pummit sun muut sekaisin.
Onneksi esimerkiksi Bicky Royal mies, Porarin Mace ja Näädän Make yms. asialliset turkulaiset ovat kirjoittaneet jo vuosikausia omilla nimimerkeillään ja moni heidät tietääkin palstalta 🙂Partakaweri olen.
- Anonyymi
Partis olisi hyvinkin voinut olla yksi noista pojista.
Pummi kirjoitti:
Partakaweri olen.
En usko. Se osaisi kirjoittaa nimimerkkinsä oikein eli Bartakaweri.
peris234 kirjoitti:
En usko. Se osaisi kirjoittaa nimimerkkinsä oikein eli Bartakaweri.
Minä se olen. Vaihdoin vain nikkiä.
Anonyymi kirjoitti:
Partis olisi hyvinkin voinut olla yksi noista pojista.
Ai sinä olisit? Ohhoh.
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Mikset vaihtaisi nimeksesi huorittelijaa? Kuvaisi sua paremmin.
Anonyymi kirjoitti:
Mikset vaihtaisi nimeksesi huorittelijaa? Kuvaisi sua paremmin.
Löysää vähän pipoa 😂
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Käyppäs tarkistuttamassa lääkityksesi.
xLiner - Anonyymi
Pummi kirjoitti:
Mistäs nyt tuulee 🤔
Lueskelin sun kirjoituksiasi viime päiviltä.
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Lueskelin sun kirjoituksiasi viime päiviltä.
xLinerEikö ollutkin ratkiriemukasta. Sanoin yhden sanan ja koko palsta sekosi ja säntäili kuin päättömät kanat 😂
- Anonyymi
Pummi kirjoitti:
Eikö ollutkin ratkiriemukasta. Sanoin yhden sanan ja koko palsta sekosi ja säntäili kuin päättömät kanat 😂
🐄💨
xLiner
- Anonyymi
Eihän ollut mamujen tekosia? Oliko huumeet taustalla?
- Anonyymi
Ei ollut mamujen vaan palstan viinamiehen lasten tekosia. Jos ei juo viinaa niin ei saa naisia eikä muutakaan kivaa...
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Ihan kantiksia ja muistaakseni jossain artikkelissa luki jotenkin että "ainakin alkoholia".
Joukossa tyhmyys tiivistyy, ikävä tässäkin se todeta. Pahamieli tällaisista jää.
- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Ihan kantiksia ja muistaakseni jossain artikkelissa luki jotenkin että "ainakin alkoholia".
Nimet on julkisuudessa. En otse olisi pitänyt Ahmedia ja Muhammedia ihan kantiksina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut mamujen vaan palstan viinamiehen lasten tekosia. Jos ei juo viinaa niin ei saa naisia eikä muutakaan kivaa...
Tai oli kuitenkin. Nimet pääsi julkisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai oli kuitenkin. Nimet pääsi julkisuuteen.
Onko Heikki mamunimi?
- Anonyymi
16 vuotiaat pääsee kotiin vankilasta vielä 30 vuotiaana eli ovat vielä nuoria ja saavat lapsia ja naisia koska naiset tykkää murhaajista.
Todennäköisesti paljon aikaisemmin. Noitahan on laskeskeltu ympäri nettiä, että jos tuon ikäisenä tulee tuomio, on ensikertalainen, vähennetään tutkintavankeus, ei tyri vankeusaikana mitään, niin käytännössä voi selvitä ihan muutamalla vuodella. Tai jos jonkun kohdalla vaikka jostain syystä alenisi tapoksi tai kuolemantuottamukseksi niin istuu vielä vähemmän jos ollenkaan.
- Anonyymi
Ne saa pillua aina koska ovat murhamiehiä ja palstan rumat ätmit ei saa koskaan. Niin ne vaan on asiat tässä maassa että jollet tee rikoksia niin ei naiset sinua halua panna.
En o lukenut juttuja, vain otsikkoja nähnyt, joten en tiedä juurikaan mitä on tapahtunut.
Ite en oikein tosta järky tai sellaista, mutta alkaa ottamaan pannuun ja surettamaan, turhia kuolemia, lasten ja nuorten, aina.
Omat nassivuodet oli villin suuntaisia, oli kähinöitä ja henkiäkin lähti, joskin vainajia tuli aika niukasti ja nekin pääosin oman käden kautta, milloin tarkoituksella ja milloin hölmöillen.- Anonyymi
Uskomatonta. Siis tämä tyyppi symppaa tämän surman uhria, mutta asettuu kouluampumisissa ampujan kenkiin. Tervettä touhua...
Mä aloin miettimään, että kuinkahan yleisiä tuollaiset asenteet on, esim oikeudessa.. Selittäis hyvinkin esim. seksuaalirikoksista saatuja tuomioita.. ( tai aiempia lakeja). Yhden tutkimuksen muistan, jonka mukaan miehillä oli taipumusta uskoa epäillyn raiskaajan puheita ja naiset taas epäillyn uhrin.
En asetu kouluampujien kenkiin enkä hyväksy niitä tekoja, mutta kykenen ymmärtämään tapahtuma- ja ajatusketjuja jotka ovat johtaneet joissain tapauksissa niinkin lopulliseen päätökseen ja tekoon.
Mutta en kykene ymmärtämään mitä on kolmen nuoren päässä liikkunut tässä tapauksessa. Jos siis olet yhtään lukenut aiheesta, enemmän kuin jonkun Ylen varovaisen ja neutraalin otsikon.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
En asetu kouluampujien kenkiin enkä hyväksy niitä tekoja, mutta kykenen ymmärtämään tapahtuma- ja ajatusketjuja jotka ovat johtaneet joissain tapauksissa niinkin lopulliseen päätökseen ja tekoon.
Mutta en kykene ymmärtämään mitä on kolmen nuoren päässä liikkunut tässä tapauksessa. Jos siis olet yhtään lukenut aiheesta, enemmän kuin jonkun Ylen varovaisen ja neutraalin otsikon." en kykene ymmärtämään mitä on kolmen nuoren päässä liikkunut tässä tapauksessa."
Ei voi ymmärtää... Ajattelen tuon niin, että nämä tyypit ovat olleet alkoholia enemmän aineissa/lääkkeissä tai vakavissa hoitamattomissa psyykeongelmissa. Sen verran järjetön teko.
Jos olisin poliisi, kysyisin henkilöiltä "miltä nyt tuntuu?". Kiinnostaisi tietää miten he suhtautuvat rikokseensa. Vai pelkästään "enpähän tiedä".
Pojat pääsevät kuitenkin aivan liian pienellä tuomiolla. Sehän Suomessa on tapana. Anonyymi kirjoitti:
" en kykene ymmärtämään mitä on kolmen nuoren päässä liikkunut tässä tapauksessa."
Ei voi ymmärtää... Ajattelen tuon niin, että nämä tyypit ovat olleet alkoholia enemmän aineissa/lääkkeissä tai vakavissa hoitamattomissa psyykeongelmissa. Sen verran järjetön teko.
Jos olisin poliisi, kysyisin henkilöiltä "miltä nyt tuntuu?". Kiinnostaisi tietää miten he suhtautuvat rikokseensa. Vai pelkästään "enpähän tiedä".
Pojat pääsevät kuitenkin aivan liian pienellä tuomiolla. Sehän Suomessa on tapana.Joo eipä tuota tekoa kukaan tervejärkinen voi käsittää. Tuo oli hyvä pointti, että alkon lisäksi on varmaan napsittu vähän muutakin. Faktahan on se että tänä päivänä tuon ikäiset kakarat saavat todennäköisesti nopeammin käsiinsä esim. jotain itä-Eurooppalaisia Rivotril-lääkkeitä tms. mitä kadulla pyörii kuin vaikkapa kossupullon. Mutta noiden yhdistelmästä se nuppi vasta sekaisin voi mennäkin. Ihmisestä voi tulla todella äkkipikainen, väkivaltainen, itsesuojeluvaistoton jne. mutta silti vaikea uskoa että tollanen kombo sekoittaisi kolmen tyypin pään yhtä sairaaksi useiden kymmenien minuuttien ajaksi. Kyllä siinä täytyy olla jonkinlaista vikaa päässä (esim. antisosiaalinen persoonallisuushäiriö) että kykenee tuollaiseen ja että seuraavana päivänä kävivät katsomassa ruumista ja pohtivat sen hävittämistä.
Jep taitaa pojat juhlia 20v synttäreitään siviilissä, tai 25v nyt viimeistään. En nyt muista mikä se arveltu lähtökohta tuomioksi on, mutta sitähän on netissä laskettu että kun vähennetään ensikertalaisuudet ja kaikki "nuoruuden hölmöilyt", loppuosa istutaan avovankilassa jne. niin "nettoistumista" tullee aika vähän, siinä missä uhrin läheiset saivat elinkautisen.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Mutta en kykene ymmärtämään mitä on kolmen nuoren päässä liikkunut tässä tapauksessa. Jos siis olet yhtään lukenut aiheesta, enemmän kuin jonkun Ylen varovaisen ja neutraalin otsikon.Kykenet siis ymmärtämään kouluampujaa, joka räiskii hengiltä sattumanvaraisesti oppilaita ja opettajia. Tosi tervettä.
Anonyymi kirjoitti:
Kykenet siis ymmärtämään kouluampujaa, joka räiskii hengiltä sattumanvaraisesti oppilaita ja opettajia. Tosi tervettä.
Kuten olen miljoona kertaa sanonut, en hyväksy noita hirmutekoja mutta kykenen tai luulen kykeneväni ymmärtämään mikä ajaa jonkun moiseen umpikujaan. Mutta kidutusmurhaa 3vs1 asetelmassa en ymmärrä millään tasolla.
Mä luulet että pojat on vaan matkineet jotain duusoneita, jotka heittävät huvikseen toisiaan tikoilla ja potkivat munille..yms.."kivaa". Nehän olivat kavereita. Pitäisi valistaa näitä, että se yksikin lyönti voi tosiaan viedä hengen. Ei se mene niinkuin leffoissa ja videopeleissä.
- Anonyymi
Tunsivat toisensa. Murhaajapojat olivat kiusanneet uhriaan kuukausia.
Anonyymi kirjoitti:
Tunsivat toisensa. Murhaajapojat olivat kiusanneet uhriaan kuukausia.
Näiden kaveriporukkaan se silti kuului.
Ja kun mitä ilmeisemmin sen porukan dynamiikkaan liittyi tuollainen alistaminen, niin luuletko ettei se porukka ( mukaan lukien uhri) kiusannut muita nuoria?
Toksista maskuliinisuutta. ☹- Anonyymi
Se oli sairas ”kaveruussuhde”.
Nämä kolme kiusaajaa tarvitsivat uhrin ”kaverikseen”, saadakseen tyydyttää sadistisia taipumuksiaan. Uhriparalla taas ei ollut muita kavereita, joten hän roikkui kiusaamisesta huolimatta heidän mukana, ettei tarvitsisi olla aina yksin. Kun se kiusaaminen oli jatkunut jo päiväkodista lähtien, ei uhriparalla ollut kokemusta terveestä kaverisuhteesta, vaan hän varmaan luuli tuon olevan normaalia. Anonyymi kirjoitti:
Nämä kolme kiusaajaa tarvitsivat uhrin ”kaverikseen”, saadakseen tyydyttää sadistisia taipumuksiaan. Uhriparalla taas ei ollut muita kavereita, joten hän roikkui kiusaamisesta huolimatta heidän mukana, ettei tarvitsisi olla aina yksin. Kun se kiusaaminen oli jatkunut jo päiväkodista lähtien, ei uhriparalla ollut kokemusta terveestä kaverisuhteesta, vaan hän varmaan luuli tuon olevan normaalia.Koko porukka lienee ollut jollain tavalla sadistinen.. Ei siinä ollut pakko pyöriä..Jokseenkin lapsellista tuollainen mustavalkoisuus.
Ketkä tämmöistäkin tekee..
https://yle.fi/uutiset/3-10262734Anonyymi kirjoitti:
Nämä kolme kiusaajaa tarvitsivat uhrin ”kaverikseen”, saadakseen tyydyttää sadistisia taipumuksiaan. Uhriparalla taas ei ollut muita kavereita, joten hän roikkui kiusaamisesta huolimatta heidän mukana, ettei tarvitsisi olla aina yksin. Kun se kiusaaminen oli jatkunut jo päiväkodista lähtien, ei uhriparalla ollut kokemusta terveestä kaverisuhteesta, vaan hän varmaan luuli tuon olevan normaalia.Vaikea sanoa kuinka vakavasta kiusaamisesta on ollut kyse ennen tätä lopullista tekoa, mutta kyllä mäkin muistan että peruskoulussa vietin toisinaan aikaa tyyppien kanssa jotka ottivat välillä pientä fyysistä kontaktia, mutta tämä teko ei todellakaan ole mitään sellaista tavallista poikien nahistelua.
No eipä sekään tietenkään kivaa ollut, että joskus kasiluokalla tyyliin 160cm pitkänä nulikkana isommat tyypit nostivat mut parhaimmillaan ilmaan, välillä hankasivat rystysillä päänahkaa, tönittiin toisiamme sellaista joustavaa vaneriseinää vasten, joka erotti työmaan koulun pihasta jne. Mutta välillä varsinkin pienemmässä porukassa samat tyypit olivat oikeasti ihan reiluja ja koulussa esim. opettajia kohtaan ihan avoimesti kus1päitä. Eivät siis yrittäneet esittää mitään, korkeintaan kovempaa jätkää mitä on, toisin kuin nämä kaiken maailman "tutorit", #kivaoppilaat, #luottamusoppilaat etc. Paljon pahemmat arvet (henkiset) näiden tyyppien käytöksestä jäi.
Mutta se oli silloin ja maailma on muuttunut. Ja kiusaamistakin on niin monen asteista ja jokainen kokee sen yksilöllisesti. Ei sitä voi oikein mitata millään asteikolla tai numeroilla. Mutta tarkoitin, että ei ole mitenkään epätavallista että poikaporukassa jotain välillä mätkitään ja tämä hyväksyy sen. Mutta joku raja herranen aika siinä väkivallan käytössäkin pitää olla 😮
Pahimmalta tuntuu se vaihtoehto, että uhria on kiusattu myös henkisesti, on pahoinpidelty kunnolla aiemminkin, ja ennen kaikkea se että lastensuojelussa ei huomattu mitään. Helposti tuon ikäinen alkaa lintsaamaan koulusta ja jättää kertomatta kiusaamisesta, jos siellä on aivan mahdoton olla, niin lastensuojeluasiahan siitä tulee vaikka perheessä sinänsä olisi asiat ihan hyvin. Mutta tämä ihan vain netistä muualta luettua pohdintaa.- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Koko porukka lienee ollut jollain tavalla sadistinen.. Ei siinä ollut pakko pyöriä..Jokseenkin lapsellista tuollainen mustavalkoisuus.
Ketkä tämmöistäkin tekee..
https://yle.fi/uutiset/3-10262734Uhrin tunteneet kertovat hänestä kaikkea muuta, kuin sadismia. Hän oli vain arka nössö, jota ei muihin kaveriporukoihin huolittu. Päätekijä oli kiusannut häntä jo päiväkodista lähtien. Hänellä ei siis ollut kokemusta muunlaisesta ”kaveruudesta”.
Vaikka tuossa porukassa ei ollutkaan mikään ”pakko pyöriä”, niin totaalinen yksinäisyys lienee vielä pahempaa. Sitäpaitsi, jos hän olisi jättäytynyt pois porukasta, tekijä kolmikko olisi taatusti koventanut rääkkäysmetodejaan. Silloin uhrilla ei olisi enää ollut edes sitä sairasta kokemusta kaveruudesta, pelkkää yksinäisyyttä ja pelkoa entisiä ”kavereita” kohtaan. - Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Näiden kaveriporukkaan se silti kuului.
Ja kun mitä ilmeisemmin sen porukan dynamiikkaan liittyi tuollainen alistaminen, niin luuletko ettei se porukka ( mukaan lukien uhri) kiusannut muita nuoria?
Toksista maskuliinisuutta. ☹Ei kaveriporukkaan vaan "kaveriporukkaan".
Valitettavan usein nuorilla ei ole minkäänlaista käsitystä itsepuolustuksesta. Heille on tärkeää roikkua mukana "kaveriporukassa". Tunnenpa itsekin yhden nuoren, joka oli aluksi yksinäinen koulussa, häntä kiusattiin. Myöhemmin poika "ystävystyi" kiusaajiensa kanssa. Kiusaajat saivat hänet mukaan tekemään vaikka ja mitä. Poika oli hyvä tai suorastaan nero keksimään selityksiä tyyliin "mille vaan". Mustasta tuli nopeasti valkoista. Oli poliisia, psykologia, sosiaalityöntekijää, terapeuttia, perhetapaamisia, neuvotteluita. Mikään ei auttanut. Poika jatkoi hengailua "kavereiden" kanssa. Lopulta poika huostaanotettiin. Sekään ei ratkaise ydinongelmaa. Miten pojan saisi ymmärtämään "kavereidensa" kokonaisvaltaisen haitallisuuden hänen elämälleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaveriporukkaan vaan "kaveriporukkaan".
Valitettavan usein nuorilla ei ole minkäänlaista käsitystä itsepuolustuksesta. Heille on tärkeää roikkua mukana "kaveriporukassa". Tunnenpa itsekin yhden nuoren, joka oli aluksi yksinäinen koulussa, häntä kiusattiin. Myöhemmin poika "ystävystyi" kiusaajiensa kanssa. Kiusaajat saivat hänet mukaan tekemään vaikka ja mitä. Poika oli hyvä tai suorastaan nero keksimään selityksiä tyyliin "mille vaan". Mustasta tuli nopeasti valkoista. Oli poliisia, psykologia, sosiaalityöntekijää, terapeuttia, perhetapaamisia, neuvotteluita. Mikään ei auttanut. Poika jatkoi hengailua "kavereiden" kanssa. Lopulta poika huostaanotettiin. Sekään ei ratkaise ydinongelmaa. Miten pojan saisi ymmärtämään "kavereidensa" kokonaisvaltaisen haitallisuuden hänen elämälleen.Minäkin muistan ala-asteajoilta yhden pojan, jota suunnilleen koko koulu kiusasí (meitä muutamia lukuunottamatta). Hänkin suostui ihan mihin vaan, että kiusaajat hyväksyivät hänet ”kaverikseen”.
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin muistan ala-asteajoilta yhden pojan, jota suunnilleen koko koulu kiusasí (meitä muutamia lukuunottamatta). Hänkin suostui ihan mihin vaan, että kiusaajat hyväksyivät hänet ”kaverikseen”.
Ryhmäpaine ja hyväksytyksi tulemisen halu saa ihmisen tekemään typeriä asioita. Se vain, että miten siitä ryhmästä alunperin muodostuu niin toksinen? Yleensä näissä porukoissa on yksi johtaja, vähän kuin jengipomo, joka sen suunnan päättää.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Ryhmäpaine ja hyväksytyksi tulemisen halu saa ihmisen tekemään typeriä asioita. Se vain, että miten siitä ryhmästä alunperin muodostuu niin toksinen? Yleensä näissä porukoissa on yksi johtaja, vähän kuin jengipomo, joka sen suunnan päättää.
Oletko vähän tyhmä? Kyseessä on tyypillinen koulukiusaaja, joita tälläkin palstalla puolustetaan.
Tuokin häiriintynyt kiusaaja oli kiusannut tätä uhriaan jo päiväkodista asti ja nyt ilmeisesti yllttänyt nuo kaksi muuta mukaan. Kaikki kolme ovat pahasti päästään sairaita eikä tässä ole kyseessä mikään yksi lyönti vaan pitkäaikainen kiduttaminen ja vielä vaatteiden riisuminen.
Ja porukassa on pakko pyöriä jos ei halua olla kokonaan ilman kavereita. Nämäkin olivat"kavereita"juuri sen verran, että uhri pysyi porukassa rääkättävänä. Anonyymi kirjoitti:
Oletko vähän tyhmä? Kyseessä on tyypillinen koulukiusaaja, joita tälläkin palstalla puolustetaan.
Tuokin häiriintynyt kiusaaja oli kiusannut tätä uhriaan jo päiväkodista asti ja nyt ilmeisesti yllttänyt nuo kaksi muuta mukaan. Kaikki kolme ovat pahasti päästään sairaita eikä tässä ole kyseessä mikään yksi lyönti vaan pitkäaikainen kiduttaminen ja vielä vaatteiden riisuminen.
Ja porukassa on pakko pyöriä jos ei halua olla kokonaan ilman kavereita. Nämäkin olivat"kavereita"juuri sen verran, että uhri pysyi porukassa rääkättävänä.Oletko itse?
Et sinä tiedä miten asiat on oikeasti olleet. Jos täällä jotain on puolusteltu, niin näitä itsekeskeisiä koulumurhaajia. Siinä vasta mulkkujen mulkkuja.- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Oletko itse?
Et sinä tiedä miten asiat on oikeasti olleet. Jos täällä jotain on puolusteltu, niin näitä itsekeskeisiä koulumurhaajia. Siinä vasta mulkkujen mulkkuja.Vähättelet siis tätä koulukiusaajien suorittamaa kidutusmurhaa? Menehän esittämään näkemyksiäsi uhrin vanhemmille, että heidän poikansa on itse syyllinen kuolemaansa kun pyöri kiusaajiensa kanssa. Sanoit tuolla myös, että uhri on itsekin sadisti.
Koulumurhaaja on kouluteloittaja ja koulukiusaajan tai kiusaajien luomus. Samanlaisten kiusaajien kuin nämä kolme kidutusmurhaajaakin.
Kouluampuja teloittaa vasta vuosien kiusaamisen jälkeen. Kiusaaja taas kiusaa ja jopa murhaa huvikseen ilman syytä. Anonyymi kirjoitti:
Vähättelet siis tätä koulukiusaajien suorittamaa kidutusmurhaa? Menehän esittämään näkemyksiäsi uhrin vanhemmille, että heidän poikansa on itse syyllinen kuolemaansa kun pyöri kiusaajiensa kanssa. Sanoit tuolla myös, että uhri on itsekin sadisti.
Koulumurhaaja on kouluteloittaja ja koulukiusaajan tai kiusaajien luomus. Samanlaisten kiusaajien kuin nämä kolme kidutusmurhaajaakin.
Kouluampuja teloittaa vasta vuosien kiusaamisen jälkeen. Kiusaaja taas kiusaa ja jopa murhaa huvikseen ilman syytä.Hoohoijaa..
- Anonyymi
Isien mielestä: Pojat on poikia, ainahan ne ovat nahistelleet.
Äidit: Lapsia ei saa kieltää, kun voi tulla paha mieli.
Järki: Olisiko pieni kurinpalautus jo aiemmin ollut parasta myös näille rikollisille?- Anonyymi
Ei psykopaatteihin kurinpalautus toimi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei psykopaatteihin kurinpalautus toimi.
Kysymys kuuluukin hups, miten pojista kasvoi psykopaatteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys kuuluukin hups, miten pojista kasvoi psykopaatteja.
Taipumus on synnynnäinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taipumus on synnynnäinen.
Taipumus kyllä, mutta käytös muita kohtaan syntyy monen eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Vaikka olisi psykopatiataipumus, ihmisestä ei välttämättä tule psykopaattia, jos hänellä hyvät vanhemmat/ koti/ympäristö.
Psykopatia tunnetaan myös “epäsosiaalisena persoonallisuushäiriönä”. Selkeää on se, että lapsen suhtautuminen ympärillään oleviin ihmisiin on häiriintynyt.
Tämä voi johtua geneettisestä tekijästä, mutta on myös osoitettu, että aivojen otsalohkossa on tiettyjä vaurioita, jotka voivat johtaa tällaiseen käytökseen. Tämän häiriön voivat aiheuttaa lisäksi traumaattiset kokemukset.
Nykyisin nuoret saavat liikaa "vapauksia". Lainausmerkit tarkoittavat, ettei kyse ole vapaudesta vaan välinpitämättömyydestä.
- Anonyymi
Jännämieheksi jo noin nuorena niin on hyvä tulevaisuus edessä eikä naisista ole niillä murhaajilla pulaa. Ei varmasti viimeinen kerta kun ne pojat jonkun tappaa.
- Anonyymi
Henkensä menettänyt ei ollut JesusMaria eikä Lazarus. https://www.tv7.fi/vod/player/34503/
- Anonyymi
Kerros vähän enemmän noista sun omista kiusaamiskokemuksista. Ton perusteella et oo kokenut mitään sen pahempaa kuin keskiverto-oppilas peruskouluaikana.
Mutta siis kyllä noita raakoja juttuja ennenkin Suomessa tapahtunut. Esim. mun yks opettaja (lakimies) kertoi vuosikymmeniä vanhasta tapauksesta, jossa kaksi 8-9-vuotiasta poikaa oli sitoneet luokkatoverinsa ja vieneet junaradalle. Oli uhrilta mennyt henki kanssa.Mitäpä tuohon nyt voi vastata. Subjektiivisia kokemuksia.
Mutta joo, en todellakaan ole joutunut kokemaan mitään vakavaa fyysistä kiusaamista, onneksi. Ja mielestäni olen tähän ketjuun jo kertonut noita kokemuksiani, en nyt jaksa jokaista yksittäistä tilannetta alkaa muistelemaan että miten se meni.
Mutta kuten sanottu niin sellainen yksinäisyys, murrosiän tuomat fyysiset muutokset tai enemmänkin niistä kuultu palaute, suosittujen oppilaiden taholta tullut henkinen kiusaaminen, ala-asteaikaisten kaverien selkäänpuukottamiset (siihen aikaan vain vertauskuvallisesti!), tyttöjen suunnalta hyljeksiminen jne. vaikuttivat kyllä muhun.
Tuohon Helsingin raakaan tekoon verrattuna tuollainen vttuilu nyt oli vielä pientä, mutta periaatteessa on ihan turha verrata eri tapauksia keskenään. Tekijät olivat mun yläaste-aikoina 0-3 vuotiaita vauvoja ja siihen aikaan nuorten maailma niin erilainen.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Mitäpä tuohon nyt voi vastata. Subjektiivisia kokemuksia.
Mutta joo, en todellakaan ole joutunut kokemaan mitään vakavaa fyysistä kiusaamista, onneksi. Ja mielestäni olen tähän ketjuun jo kertonut noita kokemuksiani, en nyt jaksa jokaista yksittäistä tilannetta alkaa muistelemaan että miten se meni.
Mutta kuten sanottu niin sellainen yksinäisyys, murrosiän tuomat fyysiset muutokset tai enemmänkin niistä kuultu palaute, suosittujen oppilaiden taholta tullut henkinen kiusaaminen, ala-asteaikaisten kaverien selkäänpuukottamiset (siihen aikaan vain vertauskuvallisesti!), tyttöjen suunnalta hyljeksiminen jne. vaikuttivat kyllä muhun.
Tuohon Helsingin raakaan tekoon verrattuna tuollainen vttuilu nyt oli vielä pientä, mutta periaatteessa on ihan turha verrata eri tapauksia keskenään. Tekijät olivat mun yläaste-aikoina 0-3 vuotiaita vauvoja ja siihen aikaan nuorten maailma niin erilainen.Millaista se tyttöjen suunnalta tapahtunut hyljeksiminen oli? Omalla kohdalla se oli ainakin sitä, että jos opettaja määräsi istumajärjestyksen eikä oppilaat itse, niin luokan tytöt veri aina pulpettia poispäin, jos joutuivat mun viereen istumaan. Toinen juttu oli se, kun tytöt ei suostuneet tanssimaan mun kanssa, jos paritanssia harjoiteltiin liikuntatunnilla. Etenkin 7-8-luokilla se oli tuommoista, 9:llä paljon vähäisempää jostain syystä.
Anonyymi kirjoitti:
Millaista se tyttöjen suunnalta tapahtunut hyljeksiminen oli? Omalla kohdalla se oli ainakin sitä, että jos opettaja määräsi istumajärjestyksen eikä oppilaat itse, niin luokan tytöt veri aina pulpettia poispäin, jos joutuivat mun viereen istumaan. Toinen juttu oli se, kun tytöt ei suostuneet tanssimaan mun kanssa, jos paritanssia harjoiteltiin liikuntatunnilla. Etenkin 7-8-luokilla se oli tuommoista, 9:llä paljon vähäisempää jostain syystä.
Aika lailla samanlaisia kokemuksia. Jos luokalla oli pariton määrä oppilaita niin kyllä se minä olin joka istui yksinään paripulpetissa ja voi herranen aika jos joku tyttö oli vaikka kipeänä ja piti tehdä ryhmätöitä niin muiden tyttöjen reaktio oli että itkeäkö vai nauraako sen puolesta joka joutui mun kanssa tekemään jotain.
Ja ystävänpäivisin oli aina joku ihmeen halipassi mihin kerättiin nimiä halauksilla. Voitte vain kuvitella mun CV:n sen osalta. Joskus joku tyttö halasi, mutta kyllä sen motiivin tiesi kun katsoi 15 muun virnuilua sivummalla. Luojan kiitos siihen aikaan puhelimien kamerat oli ihan surkeita eikä mistään Snäpchateista tietoakaan. Nimittäin ihan takuuvarmasti olisin joutunut myös nettikiusatuksi jos teknologia olisi sen mahdollistanut.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Aika lailla samanlaisia kokemuksia. Jos luokalla oli pariton määrä oppilaita niin kyllä se minä olin joka istui yksinään paripulpetissa ja voi herranen aika jos joku tyttö oli vaikka kipeänä ja piti tehdä ryhmätöitä niin muiden tyttöjen reaktio oli että itkeäkö vai nauraako sen puolesta joka joutui mun kanssa tekemään jotain.
Ja ystävänpäivisin oli aina joku ihmeen halipassi mihin kerättiin nimiä halauksilla. Voitte vain kuvitella mun CV:n sen osalta. Joskus joku tyttö halasi, mutta kyllä sen motiivin tiesi kun katsoi 15 muun virnuilua sivummalla. Luojan kiitos siihen aikaan puhelimien kamerat oli ihan surkeita eikä mistään Snäpchateista tietoakaan. Nimittäin ihan takuuvarmasti olisin joutunut myös nettikiusatuksi jos teknologia olisi sen mahdollistanut.Wau. Eli sua kohteli lapsena tytöt ihan samalla tavalla, kuin lapset nyt ovat aina kohdelleet toisiaan. Onpa kyllä maailmoja järisyttävää :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wau. Eli sua kohteli lapsena tytöt ihan samalla tavalla, kuin lapset nyt ovat aina kohdelleet toisiaan. Onpa kyllä maailmoja järisyttävää :D
Joopajoo... Ihan varmaan tytöt hyljeksii kaikkia poikia yläasteiässä :D
Anonyymi kirjoitti:
Joopajoo... Ihan varmaan tytöt hyljeksii kaikkia poikia yläasteiässä :D
Tämä.
Kyllä sitä vielä ala-asteikäisenä lapsena ihan kollektiivisesti tytöt ja pojat "inhosivat" toisiaan, mutta kivat siinä 16-vuotiaana katsoa vierestä kun ikätoverit alkoi seurustella, pussailivat koulun pihalla, kävivät bileissä jne.
Tän ymmärtää täysin vain toinen mies joka on ollut vastaavassa tilanteessa / asemassa itse.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Tämä.
Kyllä sitä vielä ala-asteikäisenä lapsena ihan kollektiivisesti tytöt ja pojat "inhosivat" toisiaan, mutta kivat siinä 16-vuotiaana katsoa vierestä kun ikätoverit alkoi seurustella, pussailivat koulun pihalla, kävivät bileissä jne.
Tän ymmärtää täysin vain toinen mies joka on ollut vastaavassa tilanteessa / asemassa itse.Luuletko että kaikki tytöt sitten olivat suosittuja?
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko että kaikki tytöt sitten olivat suosittuja?
Eivät välttämättä, mutta tyttöjä kuitenkin. Aina joku heistäkin oli kiinnostunut, myös minä mukaanlukien.
Tuossa iässä ei rupsahtaminen pahemmin paina naisia, niin en mielelläni käyttäisi tässä kohtaa termiä ATN. Mutta sanotaanko näin, että tuossa iässä on KTN-tyttöjä ja suosittuja tyttöjä. Sitten taas on ATM-poikia, KTM-poikia ja YTM-poikia.
- Anonyymi
Olisi hyvä, jos noiden tappajien vanhemmilta joku tiedustelisi.
Miten meni, noin niiku omasta mielestä?
Löytyisikö syyt , kaveripaineesta, koulusta vai mistä?'
Toinen seikka mikä henk. kohtaisesti kiinnostaisi tietää...
Oliko pojilla isien virittämiä mopoja? Pojat kuitenkin mopo iässä.
Sehän on oiva ja perinteikäs tapa opettaa, ettei lakeja ja sääntöjä yhteiskunnassa tarvitse noudattaa.- Anonyymi
Ei vanhempia voi kaikesta syyttää. Lapsilla (=ihmisillä) on kaikenlaisia ADHD:ta ja muuta harmittavaa. Kotona on voinut olla asiat ihan hyvin, mutta joku muu asia on voinut vaikuttaa kaamean lopputulokseen. Yksi vahva persoona porukassa, ja päässä ei tarvitse olla kuin pieni vika, kun se on jossain tilanteessa ilmenee valtavan suurena.
Tuolla ikää vähän niin kuin kuuluu vetää kaljakännejä porukalla. Mä veikkaan että pojilla on lähtenyt kännipäissään touhu lapasesta. Tuollainen mullilauma pullistelee keskenään ja sitten kävi miten kävi. Ehkä muutakin päihdettä saattanut olla mukana.
Mahtanut olla kamala herätys seuraavana aamuna, kun ovat tajunneet mitä ovat tehneet. Tuskin niistä jokainen on psykopaatti tai narsistinen persoonallisuus ollut, tai läpeensä paha.
Joillain suomalaisilla on se kännigeeni, muuttuvat hullun aggressiivisiksi. Tiedän yhden, sen persoonallisuus muuttuu aivan täysin kun saa viinaa päähänsä. En tarkoita tässä Timoa.. 😬
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vanhempia voi kaikesta syyttää. Lapsilla (=ihmisillä) on kaikenlaisia ADHD:ta ja muuta harmittavaa. Kotona on voinut olla asiat ihan hyvin, mutta joku muu asia on voinut vaikuttaa kaamean lopputulokseen. Yksi vahva persoona porukassa, ja päässä ei tarvitse olla kuin pieni vika, kun se on jossain tilanteessa ilmenee valtavan suurena.
Tuolla ikää vähän niin kuin kuuluu vetää kaljakännejä porukalla. Mä veikkaan että pojilla on lähtenyt kännipäissään touhu lapasesta. Tuollainen mullilauma pullistelee keskenään ja sitten kävi miten kävi. Ehkä muutakin päihdettä saattanut olla mukana.
Mahtanut olla kamala herätys seuraavana aamuna, kun ovat tajunneet mitä ovat tehneet. Tuskin niistä jokainen on psykopaatti tai narsistinen persoonallisuus ollut, tai läpeensä paha.
Joillain suomalaisilla on se kännigeeni, muuttuvat hullun aggressiivisiksi. Tiedän yhden, sen persoonallisuus muuttuu aivan täysin kun saa viinaa päähänsä. En tarkoita tässä Timoa.. 😬
xLinerMielestäni mitkään tekosyyt ei auta. Uskon vakaasti, että joku kuntosali tms. on mennyt lapsien edelle. Vähätelty ongelmaa, silloin kun siihen olisi pitänyt puuttua.
Vanhemmuus on yllättävän monella kateissa. Lapsille ei ole tarpeeksi aikaa. Kokevat turvattomuuden tunnetta, itse lämmittäessä mikrossa eineksiä. Ei ne sitä edes osaa pukea sanoiksi. Pitävät sitä normaalina, muusta kun ei ole tietoa.
Jo se että nuorissa aikuisissakin on paljon, ettei elämän hallinta ja perustyöt suju, kertoo paljon kasvatuksesta.
Kysyppä vaikka keneltä Thaimaalaiselta 5 vuotiaalta lapselta, miten valmistetaan Som tam? Ihan taatusti tulee kuin apteekin hyllyltä. Tai mitkä pihan kasveista on syötäviä? Mitkä sienet on syötäviä tms? Heistä myös jokainen osaa käyttäytyä. Jollakin aikuisella on aina heille ollut aikaa. Myöskin niitä naapurin lapsia saa komentaa, jos aihetta ilmenee. Ei tarvitse pelätä, vanhempien hyppivän silmille, vaan kiittävän.
Vaikka lapsilla on tiukka kuri, he vaikuttavat onnellisemmalta kuin suomalaiset lapset. Myöskin aidosti kunnioittavat vanhempiaan. Kotityöt opetetaan ihan pienestä pitäen. 10v osaa taatusti tarvittaessa silittää paitansa.
Jos ei osata edes sen vertaa opettaa, ettei toista saa tappaa, selityksille ja verukkeille ei sijaa löydy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni mitkään tekosyyt ei auta. Uskon vakaasti, että joku kuntosali tms. on mennyt lapsien edelle. Vähätelty ongelmaa, silloin kun siihen olisi pitänyt puuttua.
Vanhemmuus on yllättävän monella kateissa. Lapsille ei ole tarpeeksi aikaa. Kokevat turvattomuuden tunnetta, itse lämmittäessä mikrossa eineksiä. Ei ne sitä edes osaa pukea sanoiksi. Pitävät sitä normaalina, muusta kun ei ole tietoa.
Jo se että nuorissa aikuisissakin on paljon, ettei elämän hallinta ja perustyöt suju, kertoo paljon kasvatuksesta.
Kysyppä vaikka keneltä Thaimaalaiselta 5 vuotiaalta lapselta, miten valmistetaan Som tam? Ihan taatusti tulee kuin apteekin hyllyltä. Tai mitkä pihan kasveista on syötäviä? Mitkä sienet on syötäviä tms? Heistä myös jokainen osaa käyttäytyä. Jollakin aikuisella on aina heille ollut aikaa. Myöskin niitä naapurin lapsia saa komentaa, jos aihetta ilmenee. Ei tarvitse pelätä, vanhempien hyppivän silmille, vaan kiittävän.
Vaikka lapsilla on tiukka kuri, he vaikuttavat onnellisemmalta kuin suomalaiset lapset. Myöskin aidosti kunnioittavat vanhempiaan. Kotityöt opetetaan ihan pienestä pitäen. 10v osaa taatusti tarvittaessa silittää paitansa.
Jos ei osata edes sen vertaa opettaa, ettei toista saa tappaa, selityksille ja verukkeille ei sijaa löydy.Jos ei osata edes sen vertaa opettaa, ettei toista saa tappaa, selityksille ja verukkeille ei sijaa löydy."
1 "Toinen seikka mikä henk. kohtaisesti kiinnostaisi tietää...
Sehän on oiva ja perinteikäs tapa opettaa, ettei lakeja ja sääntöjä yhteiskunnassa tarvitse noudattaa."
-No jos tosta lähtökohdasta tarkastelee asioita niin mä olen ollut viimeiset 18 vuotta suorastaan tikittävä aikapommi 😂 On kato hiukan eri asia ajella mopolla tyyliin 60km/h tai hinata köydellä jotain romuautoa muutaman kilsan matkan kuin murhata toinen.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
"Toinen seikka mikä henk. kohtaisesti kiinnostaisi tietää...
Sehän on oiva ja perinteikäs tapa opettaa, ettei lakeja ja sääntöjä yhteiskunnassa tarvitse noudattaa."
-No jos tosta lähtökohdasta tarkastelee asioita niin mä olen ollut viimeiset 18 vuotta suorastaan tikittävä aikapommi 😂 On kato hiukan eri asia ajella mopolla tyyliin 60km/h tai hinata köydellä jotain romuautoa muutaman kilsan matkan kuin murhata toinen.Jos kotona opetetaan ettei lakia ja sääntöjä tarvitse noudattaa, on asia erittäin huolestuttava. Se kertoo juuri siitä, ettei vanhemmuus ole hallussa.
Juuri 16v ei hallitse edes kolmipyörää, mut luulee olevansa kuinkakin taitava. 60km/h keuliessaan yleisellä tiellä, on todella vaarallinen itselle ja muille. Ei kuitenkaan itse tajua sitä.
Lait ja säännöt eivät ole meidän kiusaksi, vaan meidän turvaksi tarkoitettuja. Myös nuorisorikollisten. Anonyymi kirjoitti:
Jos kotona opetetaan ettei lakia ja sääntöjä tarvitse noudattaa, on asia erittäin huolestuttava. Se kertoo juuri siitä, ettei vanhemmuus ole hallussa.
Juuri 16v ei hallitse edes kolmipyörää, mut luulee olevansa kuinkakin taitava. 60km/h keuliessaan yleisellä tiellä, on todella vaarallinen itselle ja muille. Ei kuitenkaan itse tajua sitä.
Lait ja säännöt eivät ole meidän kiusaksi, vaan meidän turvaksi tarkoitettuja. Myös nuorisorikollisten.No joo mutta kyllä pahimmistakin wt-perheistä kasvaa yleensä "vain" jotain nyrkkisankareita tai pikkurikollisia. Ei kidutusmurhaajia. Ei voi verrata mopojen virittämistä täysin sairaaseen henkirikokseen.
Ja ajotapa ja liikennekäyttäytyminen ovatkin sitten asia erikseen. En mäkään täysillä ajanut missään taajama-alueen pyörätiellä, saati sitten keulien. Ihan on ollut tilannenopeus käsitteenä tiedossa jo mopoikäisenä. En ole mitannut kuinka pitkä suora tässä lähistöllä on, mutta pitkä se on. Varmaan nelisen kilometriä ainakin. Niin en nähnyt itseäni enkä näe nyt takautuvasti kovinkaan suurena liikenneriskinä jos ajoin sillä suoralla tiellä sitä ~60km/h, varsinkin kun otetaan huomioon että samat vehkeet on suunniteltu kulkemaan kovempaakin esim. tietyissä Aasian maissa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni mitkään tekosyyt ei auta. Uskon vakaasti, että joku kuntosali tms. on mennyt lapsien edelle. Vähätelty ongelmaa, silloin kun siihen olisi pitänyt puuttua.
Jos ei osata edes sen vertaa opettaa, ettei toista saa tappaa, selityksille ja verukkeille ei sijaa löydy.Sun kaavamaisella logiikalla kaikki lapset ovat samasta puusta veistettyjä. Ja että vanhemmat valmistavat heidän persoonansa. Ei mene ihan noin...
Saman perheen lapset samalla kasvatuksella ja huolenpidolla voivat päätyä aivan vastakkaisiin kun suuntiin. Jokainen lapsi on yksilö
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kaavamaisella logiikalla kaikki lapset ovat samasta puusta veistettyjä. Ja että vanhemmat valmistavat heidän persoonansa. Ei mene ihan noin...
Saman perheen lapset samalla kasvatuksella ja huolenpidolla voivat päätyä aivan vastakkaisiin kun suuntiin. Jokainen lapsi on yksilö
xLinerSaman perheen lapset eivät saa samaa kasvatusta ja huolenpitoa. Niin surullista kuin se onkin, niin vanhemmilla on aina ne lempilapset ja sitten ne toiset. Joskus käy niinkin, että joku lapsista on luonteeltaan sellainen, etteivät vanhemmat tai toinen heistä oikein tahdo sietää häntä. Kohtelu ei siis ole samanlaista kaikkia lapsia kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kaavamaisella logiikalla kaikki lapset ovat samasta puusta veistettyjä. Ja että vanhemmat valmistavat heidän persoonansa. Ei mene ihan noin...
xLinerSiinäpä se. Jokainen lapsi on yksilö, eikä heitä pidä kasvattaa, samalla tavalla.
Jokainen lapsi tarvitsee erityishuomiota, taipumustensa mukaan.
Ennenkaikkea lapset tarvitsevat aikaa. Opettaa selviytymään ja ottamaan toiset ihmiset huomioon. Jos kasvatus jää kavereiden varaan, joita myöskään ei ole kotona kasvatettu, jälki voi olla rumaa.
Juuri nyt näyttää äideille olevan tärkeämpi älyranneke, kuin lapset. Lasten oireilut, tuntuvat haittaavan kuntosalikäyntiä, mikä koetaan ongelmana. Ranneke kun kertoo että nyt pitäisi polkea pyörää.
16v pitää itseään kaikkeen pystyvänä. Silloin pitääkin kokeilla ns. siipiään. Mut totuus on se ettei 16v havannoi kaikkea liikeenteessä. Aasiassa ne lapset on pienestä pitäen istuneet skootterin selässä. Ovat siihen kasvaneet. Eikä ne aasian skootterit ole suinkaan mitään mopoja, ei myöskään esim. jarrujensa puolesta. Itselläni on Fino, joten tiedän siitä jotain. Määräänsä nähden, aasiassa on yllättävänkin vähän pahan äänisiä skoottereita. Onnettomuuksia sitäkin enemmän. Anonyymi kirjoitti:
Siinäpä se. Jokainen lapsi on yksilö, eikä heitä pidä kasvattaa, samalla tavalla.
Ennenkaikkea lapset tarvitsevat aikaa. Opettaa selviytymään ja ottamaan toiset ihmiset huomioon. Jos kasvatus jää kavereiden varaan, joita myöskään ei ole kotona kasvatettu, jälki voi olla rumaa.
Juuri nyt näyttää äideille olevan tärkeämpi älyranneke, kuin lapset. Lasten oireilut, tuntuvat haittaavan kuntosalikäyntiä, mikä koetaan ongelmana. Ranneke kun kertoo että nyt pitäisi polkea pyörää.
16v pitää itseään kaikkeen pystyvänä. Silloin pitääkin kokeilla ns. siipiään. Mut totuus on se ettei 16v havannoi kaikkea liikeenteessä. Aasiassa ne lapset on pienestä pitäen istuneet skootterin selässä. Ovat siihen kasvaneet. Eikä ne aasian skootterit ole suinkaan mitään mopoja, ei myöskään esim. jarrujensa puolesta. Itselläni on Fino, joten tiedän siitä jotain. Määräänsä nähden, aasiassa on yllättävänkin vähän pahan äänisiä skoottereita. Onnettomuuksia sitäkin enemmän."16v pitää itseään kaikkeen pystyvänä. Silloin pitääkin kokeilla ns. siipiään. Mut totuus on se ettei 16v havannoi kaikkea liikeenteessä. Aasiassa ne lapset on pienestä pitäen istuneet skootterin selässä. Ovat siihen kasvaneet. Eikä ne aasian skootterit ole suinkaan mitään mopoja, ei myöskään esim. jarrujensa puolesta. Itselläni on Fino, joten tiedän siitä jotain. Määräänsä nähden, aasiassa on yllättävänkin vähän pahan äänisiä skoottereita. Onnettomuuksia sitäkin enemmän."
---
16v poika voi olla mitä tahansa lapsen ja aikuisen isokokoisen miehen väliltä. Samaten tuossa iässä varsinkin pojilla voi olla paljonkin eroa henkisessä kypsymisessä. Ja kukaan kuski ei havainnoi koskaan ihan kaikkea mahdollista liikenteessä, se on fakta. Oli alla sitten kiinalainen manki tai uusi ässämersu. Tai kuskina 16v pojankloppi tai vaikka joku 5-kymppinen rekkamies.
Ja määräänsä nähden Aasiassa ihan varmasti onkin enemmän onnettomuuksia. Tässäkin asiassa, on ihan eri asia änkeä nelihenkinen perhe ja korillinen vesimeloneita skootterin kyytiin ja pujotella isoilla monikaistaisilla kaduilla missä liikennesäännöistä ei ole tietoakaan, kuin porata kuristin pois tai vaihtaa välityksiä mopoihin, joilla ajoin valtaosan kilometreistäni yksin Turun kokoisen kaupungin maaseudulla. Okei, vähän ääripään esimerkkejä, mutta ymmärtänet mun pointin liikennekulttuurien eroista.
Tosta tulikin mieleen, että pojilla ja nuorilla miehillä nyt väistämättä on aina jonkinlainen näyttämisenhalu ja kilpailuvietti, se on ihan biologiaa. Mutta mitenköhän tän päivän kaupungeissa asuvat teinipojat saavat päästellä höyryjä ulos ja hakea niitä rajojaan edes jotenkuten turvallisesti ja laillisesti? 🤔 Tarkoitan että ainakaan itse en ole pahemmin hölmöillyt liikenteessä ikinä, kun lapsesta asti sai suljetulla alueella vedellä mopoilla, peltoautoilla, mikroautolla jne. kuin joku Pastor Maldonado 😅 Niin ei ole aikuisena ikinä kiinnostanut kokeilla auton ratissa että "kuinkahan kovin tää kulkee".
Jossain leffoissa esim. nyrkkeilysalit voivat olla hyvinkin kliseisesti jonkinlaisia pelastuksia väkivaltaisille hulttioille, mutta jotenkin tässä casessa haiskahtaa siltä että vaikka jotain säkkiä olisi saanut mätkiä tuntikausia niin se olisi ollut vain säkki eikä uhri.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäpä se. Jokainen lapsi on yksilö, eikä heitä pidä kasvattaa, samalla tavalla.
16v pitää itseään kaikkeen pystyvänä. Silloin pitääkin kokeilla ns. siipiään. Mut totuus on se ettei 16v havannoi kaikkea liikeenteessä. Aasiassa ne lapset on pienestä pitäen istuneet skootterin selässä. Ovat siihen kasvaneet. Eikä ne aasian skootterit ole suinkaan mitään mopoja, ei myöskään esim. jarrujensa puolesta. Itselläni on Fino, joten tiedän siitä jotain. Määräänsä nähden, aasiassa on yllättävänkin vähän pahan äänisiä skoottereita. Onnettomuuksia sitäkin enemmän."Lapsesi eivät ole sinun." Vanha viisaus.
Tarkoittaa sitä, että lapset ovat itsejään, itsensä. Eivät vanhempien muovailuvahaa, eivät mitään sellaista jonka kautta voisi elää. Sinä et omista lapsiasi.
xLiner
Ei liity suoraan kiusaamiseen, mutta tuli mieleen vielä esimerkki siitä kuinka paljon koulumaailma on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana. Telkkarin ohjelmatarjonta ei niinkään, koska MacGyver pyörii taas, mutta silloin se oli kova juttu. Tai ehkä se on vain kestänyt aikaa.
Mutta niin, muistan että yhdellä tyypillä oli koulussa usein mukana Leatherman-työkalu mutta ei se sillä mitään tehnyt. Korkeintaan rehvakkaasti korjasi Mp3-soittimensa johtoa sikäli jos se rikki olikaan. Kerran se joutui puhutteluun asian takia, mutta en muista että siitä mitään kummempaa olisi seurannut.
Mä puolestaan sain rippilahjaksi kesällä 2006 juurikin sellaisen MacGyver-tyylisen halpis-Victorinoxin. No eipä siinä mitään, kerran tän tyypin kanssa vertailtiin kotitalousluokassa työkalujamme niin mitä teki opettaja? Pisti meidät kiristämään roikkuvia astiakaappien saranoita! 😂 Ja tämä siis 2006 tai 2007.- Anonyymi
16 vuotiaat nuoret saa varmaan elinkautisen mutta saavat silti pillua ennemmin kun palstan neltikymppiset ätmit. Istuvat siitä ehkä 7-8 vuotta koska ensi kertalaisia kuitenkin eli ovat vapaana 24 vuotiaana viimeistään eli ovat kovia jännämiehiä ja taatusti on kysyntää ja naisia varmasti riittää.
- Anonyymi
"Rikoksentekijän ollessa alle 18-vuotias rikosta suorittaessa, rangaistuksen, joka muuten voitaisiin tuomita elinkautisena, tulee olla vähintään kaksi ja enintään kaksitoista vuotta vankeutta."
Voivat hyvinkin istua 12 vuotta vaikka ovatkin ensikertalaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rikoksentekijän ollessa alle 18-vuotias rikosta suorittaessa, rangaistuksen, joka muuten voitaisiin tuomita elinkautisena, tulee olla vähintään kaksi ja enintään kaksitoista vuotta vankeutta."
Voivat hyvinkin istua 12 vuotta vaikka ovatkin ensikertalaisia.Aloitat 28-vuotiaana elämisen opettelun ja yhteiskuntaan sopeutumisen...Ikätovereillasi on jo urat, perheet, kodit...
Ei ihan kaikista helpoin polku.
-palstahessu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivat hyvinkin istua 12 vuotta vaikka ovatkin ensikertalaisia.Eivät voi istua 12 vuotta.
Jos niille tuo maksimi määrätään (todennäk. ei) niin istuvat siitä kuusi vuotta. 22 vuotiaina ovat taas keskuudessamme ”keppostelemassa”. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivat hyvinkin istua 12 vuotta vaikka ovatkin ensikertalaisia.Ei suomessa. Suomessa pääsee aina vapaaksi paljon ennen jos vaikka on hyvä käytös vankilassa niin varmaan ovat vapaana jo 2026 viimeistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitat 28-vuotiaana elämisen opettelun ja yhteiskuntaan sopeutumisen...Ikätovereillasi on jo urat, perheet, kodit...
Ei ihan kaikista helpoin polku.
-palstahessuNo joo, tässähän tämä tulikin.
"Ensikertalaisena murhasta tuomittu alaikäinen vapautuu siis neljä vuotta istuttuaan, jos hän on saanut 12 vuoden tuomion, rikosoikeuden professori Matti Tolvanen sanoo."
-palstahessu
- Anonyymi
Mahanmuuttajat palautus takaisin savannille leijona leirille
- Anonyymi
Mitä tekemistä tällä casella on maanhanmuuttajien kanssa?
- Anonyymi
Onkohan toi murha on ollut muuten ihan suoraa jatkoa kouluaikojen kiusaamiselle vai onko tekijöiden ja uhrin välisessä suhteessa jotain sellaista, mitä media ei kerro? Kiusaajat harvemmin kai pyrkivät surmaamaan kiusattua, yleensä motiivina on pikemminkin säilyttää kiusattu hengissä, mutta alistaa ja pitää muutenkin kiusattu hierarkian pohjalla. Lisäksi tapahtuman kaikki osapuolet lienevät ainakin ikänsä puolesta päässeet peruskoulusta, joten luulisi, ettei 16-vuotiaalla enää olisi samanlaista tarvetta kiusata muita kuin jollain yläasteikäisillä, joiden koko asema ja arvostus yhteisössä voi olla riippuvainen toisten kiusaamisesta.
Voisko tässä kyseissä jutussa kuitenkin olla taustalla joku ns. "tavanomaisempi" syy, tyyliin maksamattomat huumevelat tms?- Anonyymi
Koulukiusaaja on sen verran häiriintynyt, että tämä voi hyvinkin olla jatkoa kouluaikojen kiusaamiselle ja tässäkin tuota uhria on pidetty hengissä mahdollisimman pitkään, kyseessähän on kidutusmurha.
Ja uhri ei ole mikään huumeidenkäyttäjä vaan viaton nuori poika, jotka kiusaajat ovat rääkänneet jo vuosia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulukiusaaja on sen verran häiriintynyt, että tämä voi hyvinkin olla jatkoa kouluaikojen kiusaamiselle ja tässäkin tuota uhria on pidetty hengissä mahdollisimman pitkään, kyseessähän on kidutusmurha.
Ja uhri ei ole mikään huumeidenkäyttäjä vaan viaton nuori poika, jotka kiusaajat ovat rääkänneet jo vuosia.Vähän kyllä ihmetyttää, että miksi se kiusattu hengaili kiusaajiensa kanssa? Ei ainakaan itselle olis tullut edes mieleen olla missään tekemisissä omien peruskouluajan kiusaajien kanssa koskaan missään.
Niin mäkään en keksi mitään syytä tai motiivia, miten uhri olisi ollut näille murhaajille millään tavalla hyödyllisempi kuolleena kuin elävänä. Jos on taipumuksia väkivaltaan, niin luulisi että mieluummin sitten viikottain vähän mätkii tyttöjen silmien alla kuin murhaa toisen, vaikkakaan ei lievempikään väkivalta oikeutettua ole.
Eikä siltä ruumiilta kyllä irtoa sentin senttiä jos kyse olisi ollut raha-asioista. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että joku todennäköisemmin maksaa edes jotain takaisin, jos tälle antaa aikaa ja silloin tällöin muistuttaa asiasta. Mutta vaikea uskoa lukemani perusteella että kyse olisi ollut mistään tällaisesta, mitä olen lukenut luonnehdintoja tekijöistä ja uhrista.- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Niin mäkään en keksi mitään syytä tai motiivia, miten uhri olisi ollut näille murhaajille millään tavalla hyödyllisempi kuolleena kuin elävänä. Jos on taipumuksia väkivaltaan, niin luulisi että mieluummin sitten viikottain vähän mätkii tyttöjen silmien alla kuin murhaa toisen, vaikkakaan ei lievempikään väkivalta oikeutettua ole.
Eikä siltä ruumiilta kyllä irtoa sentin senttiä jos kyse olisi ollut raha-asioista. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että joku todennäköisemmin maksaa edes jotain takaisin, jos tälle antaa aikaa ja silloin tällöin muistuttaa asiasta. Mutta vaikea uskoa lukemani perusteella että kyse olisi ollut mistään tällaisesta, mitä olen lukenut luonnehdintoja tekijöistä ja uhrista.Tommosissa huumausaineporukoissa kanssa esiintyy paljon brutaalia väkivaltaa normaalien ihmisten näkökulmasta aivan järjettömistä aiheista. Ovat usein nimittäin todella, todella arvaamatonta ja vainoharhaista porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uhri ei ole mikään huumeidenkäyttäjä vaan viaton nuori poika, jotka kiusaajat ovat rääkänneet jo vuosia.Sitäpä ei kuule tiedä käyttikö uhri tai murhaajat huumeita. Nykyisin kuka vaan voi käyttää. Ja ennenkaikkea myydä, kun tarvitsee rahnaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitäpä ei kuule tiedä käyttikö uhri tai murhaajat huumeita. Nykyisin kuka vaan voi käyttää. Ja ennenkaikkea myydä, kun tarvitsee rahnaa.
Nii-in. Ei meistä kukaan tiedä asian taustoja millään tasolla hyvin, koska tutkintakin vielä täysin kesken. Ei tässä vaiheessa voi oikein esittää muuta kuin valistuneita arvauksia.
Media nyt vaan on tarttunut tohon kiusaamisteemaan, koska sillä saa parhaiten aikaan shokkireaktioita yleisössä ja valtaosa ihmisistä tietenkin automaattisesti olettaa, että kyseinen teko on suoraa jatkoa aiemmalle kiusaamiselle tai että kyseessä olisi systemaattisen ja pitkään kestäneen kidutuksen huipentuma. Näinkin voi olla, mutta kannaltaa silti aina suhtautua varauksella kaikkeen valtamedioiden levittämiin uutisiin.
- Anonyymi
Sairasta sakkia!
- Anonyymi
Kyseessä on tyypillinen koulukiusaamistapaus, joka kärjistyi kiusatun hengiltä pieksemiseen porukalla.
Kouluampumistapauksissa kiusattu teloittaa kiusaajiaan, tämä taas oli murha.
Koulukiusaajien puolustelijat pitäisi viedä ruumishuoneelle katsomaan tuota nuorta ruumista niin näkisivät mitä hyväksyvät.- Anonyymi
Kiusaajat pitäisi laittaa julkiseen häpeäpaaluun.
- Anonyymi
Tässä tapauksessa tarvittaisiin myrkkyruisketta. Kaikki kolme ovat yhteiskuntakelvottomia yksilöitä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292085Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601356Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814