Uudet mtb kammet

Anonyymi

Pitäsi ostaa uudet kammet, tai oikeastaan oikeanpuolen kampi tai poljin osa.
Voisko joku kertoa mitä nämä tarkoittaa että voin ostaa sopivan kammen?
Shimano Kampisarja Altus 170 mm 42T 7/8v 123 mm nelikantti musta

23

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shimano on valmistaja
      Altus on osasarjan "laatutaso" (kymmenportaisella asteikolla neljänneksi huonoin/halvin).
      170mm tarkoittaa kammen pituutta
      42T tarkoittaa (suurimman?) rattaa hammaslukua.
      7/8v tarkoittaa 7 tai 8 vaihteista ketjua
      123mm nelikantti = keskiön mitta kammen kiinnitystapa keskiöön.
      Musta = kammen väri.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän, Shomano Altus mulla on tuossa paikallaankin joka on porsinut kierteet.
        Nuo numerot lähinnä oli hepreaa itselle.

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.

        Se on juuri noin, muutaman millin heitto riittää tekemään keskiöstä käyttökelvottoman aiottuun kohteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.

        Kiitti vinkeistä, ensi viikolla pitää lähtä etsimään ja lähimptonettiin taidan suunnata kun siellä tuntuu olevan tarjontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä, ensi viikolla pitää lähtä etsimään ja lähimptonettiin taidan suunnata kun siellä tuntuu olevan tarjontaa.

        Siis lähi Motonettiin piti kirjoittaa


    • Anonyymi

      Olisko vielä jollakin tietoa / apua.
      Giant Talon pyörässäni on siis taakse itse vaihdettuna Shomano MF-TZ21 vaihdepakka.
      https://www.vapaakauppa.net/shimano-mf-tz21-takapakka-7-vaihteinen.html
      Alkuperäinen etukampisarja pyörässä on hammastukseltaan 42T
      Tuo yhdistelmä on ihan hyvin toiminut yhteen takapakan kanssa.

      Mikähän kampisarja olisi kuitenkin juurikin tuolle takapakalle sopivin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä että pyöräni on tämä:
        https://www.giant-bicycles.com/us/talon-27dot5-5--2014--2013

        Nyt ei ihan täsmää. Linkkisi takapakka 7 rattainen ja pyörässä 8 vaihdetta? Mikäli välitykset ovat pyörässäsi sopivat niin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei ihan täsmää. Linkkisi takapakka 7 rattainen ja pyörässä 8 vaihdetta? Mikäli välitykset ovat pyörässäsi sopivat niin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan.

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.

        Lkuperäistä takapakkaa en siis saanut tuohon sopimaan vaan laitoin siihen tuon 7 pakan kun pyörän sähköistin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.

        Tämä on taas tavallisen sekava viestiketju. Aloitus puhuu oikeasta kammesta, ja tässä vasemman puolen polkimen kierteet ovat hajalla. Onko tämä siis eri pyörä?

        Onko sinulla kammen ulosvetäjä käytettävissä? Nelikanttikeskiön kampi VOI irrota lukituspultin irrotuksen jälkeen polkemalla. Siinä on kyllä vaara teloa itsensä. Kiinni se menee lukituspultilla.

        Jos vain vasen kampi on rikki, esim. Fillarikellarista löytyy niitä. Pituus (yleensä 170 tai 175 mm) pitää tietenkin olla sama, eikä kampi saisi ulota akselin päästä kovin poikkeavasti oikeaan puoleen nähden, ettei se kolise runkoon tai polvi joudu outoon kulmaan. Vasemman puolen kampia varmasti löytyy käytettynäkin , jos paikkakunnalla on jonkinlainen kierrätyskeskus.

        Noista pyöräsi tiedoista ei selviä akselin pituus, mikä vaikuttaa kampisetin valintaan.

        7- ja 8-takapakkojen rattaiden väli on Shimanolla lähes sama, vaihdevipu kyllä toimii ristiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on taas tavallisen sekava viestiketju. Aloitus puhuu oikeasta kammesta, ja tässä vasemman puolen polkimen kierteet ovat hajalla. Onko tämä siis eri pyörä?

        Onko sinulla kammen ulosvetäjä käytettävissä? Nelikanttikeskiön kampi VOI irrota lukituspultin irrotuksen jälkeen polkemalla. Siinä on kyllä vaara teloa itsensä. Kiinni se menee lukituspultilla.

        Jos vain vasen kampi on rikki, esim. Fillarikellarista löytyy niitä. Pituus (yleensä 170 tai 175 mm) pitää tietenkin olla sama, eikä kampi saisi ulota akselin päästä kovin poikkeavasti oikeaan puoleen nähden, ettei se kolise runkoon tai polvi joudu outoon kulmaan. Vasemman puolen kampia varmasti löytyy käytettynäkin , jos paikkakunnalla on jonkinlainen kierrätyskeskus.

        Noista pyöräsi tiedoista ei selviä akselin pituus, mikä vaikuttaa kampisetin valintaan.

        7- ja 8-takapakkojen rattaiden väli on Shimanolla lähes sama, vaihdevipu kyllä toimii ristiin.

        Ei ole eri pyörä, kyseessä oli oikeanpuoleinen kampi, kirjoitin väärin edellä mutta setti on nyt ostettu ja uusi kampi asennettu, ostin 7-8 pakkaiselle sopivan setin.
        Alkuperäinen kampi pyöristyi alunperin keskion kiinnityksestä ja laitoin jonkun vanhan kammen tilalle eri pyörästä, nyt siitä kammesta meni pedaalikohdasta kierteet täysin sileäksi, ihme homma.
        Ostin nyt motonetistä koko setin uuden ja laitoin uuden kammen paikalleen, siihen pedaalin.
        Akseliin passaa tuo setti kyllä.

        Ajattelin jos laittaisin kokonaan uuden vaihdepakan ja kettingin myöhemmin ja sitten vasta vaihtaisin sen etuvaihteiston, eli tuon kampisetin loput osat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole eri pyörä, kyseessä oli oikeanpuoleinen kampi, kirjoitin väärin edellä mutta setti on nyt ostettu ja uusi kampi asennettu, ostin 7-8 pakkaiselle sopivan setin.
        Alkuperäinen kampi pyöristyi alunperin keskion kiinnityksestä ja laitoin jonkun vanhan kammen tilalle eri pyörästä, nyt siitä kammesta meni pedaalikohdasta kierteet täysin sileäksi, ihme homma.
        Ostin nyt motonetistä koko setin uuden ja laitoin uuden kammen paikalleen, siihen pedaalin.
        Akseliin passaa tuo setti kyllä.

        Ajattelin jos laittaisin kokonaan uuden vaihdepakan ja kettingin myöhemmin ja sitten vasta vaihtaisin sen etuvaihteiston, eli tuon kampisetin loput osat.

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.

        Sekavaa näkyy olevan. Milloin vika missäkin. Omassa pyörässä vaihteet oikeella mutta sulla on varmaan joku brittimalli kun siellä on vasemmanpuoleinen liikenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.

        Mittaa nyt sen uuden asennetun vasemman kammen etäisyys rungosta, ja vertaa paikallaan olevaan vanhaan oikean puolen kampeen. Näin saat käsityksen, mihin uusi kampi oikealla ja rattaat asettuisivat. Mahtuuko pyörimään, kannattaako vaihtaa?


    • Anonyymi

      Ei siis kukaan osaa auttaa, pitää summassa siis vissiin ostaa kampisetti

      • Anonyymi

        Ei tarvitse ostaa summassa. Ostat samanlaisen mikä nykyinen. Jos et kerran käytä vaihteita ja nykyinen on hyvä niin mitään perusteita toisenlaisen ostamiselle ei ole. Vähän epäilen että valinnanvaraa ei juuri ole mikä tietysti helpottaa ostamista. Mikäli et osaa itse ostaa niin irrotat kammet ja menet pyöräliikkeeseen niin ne tilaa jos ei ole hyllyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse ostaa summassa. Ostat samanlaisen mikä nykyinen. Jos et kerran käytä vaihteita ja nykyinen on hyvä niin mitään perusteita toisenlaisen ostamiselle ei ole. Vähän epäilen että valinnanvaraa ei juuri ole mikä tietysti helpottaa ostamista. Mikäli et osaa itse ostaa niin irrotat kammet ja menet pyöräliikkeeseen niin ne tilaa jos ei ole hyllyssä.

        Juu ja se keskiö on tosiaankin määräävä tekijä. Kammen akselin pitää sopia siihen juuri eikä melkein. Epäilen muutenkin että ongelma on keskiölaakereissa. Jos hankitkin sellaisen, ja täsmälleen samanlaisen kuin alkuperäinenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja se keskiö on tosiaankin määräävä tekijä. Kammen akselin pitää sopia siihen juuri eikä melkein. Epäilen muutenkin että ongelma on keskiölaakereissa. Jos hankitkin sellaisen, ja täsmälleen samanlaisen kuin alkuperäinenkin on.

        Hanki Shimano Altuksen rojun tilalle kunnon kammet ja rattaat; sellaset missä kammet ovat vaihdettavat.
        Netissä kaikki löytyy nykyään, käytä hakua MTB cranksets ja jos tarvitset keskiönkin, niin bottom brackets. Nelikanttikeskiö on toisinaan työläs avattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki Shimano Altuksen rojun tilalle kunnon kammet ja rattaat; sellaset missä kammet ovat vaihdettavat.
        Netissä kaikki löytyy nykyään, käytä hakua MTB cranksets ja jos tarvitset keskiönkin, niin bottom brackets. Nelikanttikeskiö on toisinaan työläs avattava.

        Hommasin shimano altukset missä on kammet vaihdettavat kuten ennenkin.
        Onko sellaisia edes olemassa missä nuo ei olisi vaihdettavissa.
        Pitää joskus satsata kunnon kampiin mutta jos nuo nyt sen pari vuotta kestäisi edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommasin shimano altukset missä on kammet vaihdettavat kuten ennenkin.
        Onko sellaisia edes olemassa missä nuo ei olisi vaihdettavissa.
        Pitää joskus satsata kunnon kampiin mutta jos nuo nyt sen pari vuotta kestäisi edes.

        Tässä lienee tarkoitettu vaihdettavia rattaita. Halvoissa kampiseteissä rattaat on niitattu kampeen kiinni, paremmissa rattaat ne ovat kiinni kuusiokolopulteilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162
      1906
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      16
      1484
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1362
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1174
    Aihe