Minkälaisia varusteita kannattaisi hankkia, jotta voisi aloittaa ensi vuoden kilometrien keräämisen hyvissä ajoin? Eli onko kokemusta, että voi suositella jotakin alkaa olla jo kevättä rinnassa on sen verran lämmintä kuitenkin.
Pyöräilyvaatteet
24
807
Vastaukset
- Anonyymi
On kyllä niin ympäripäripyöreä kysymys ettei siihen oikeen osaa vastata mitään muuta kuin että pyörä olisi hyvä olla ja mittari että tietää paljonko niitä kilometrejä on kertynyt.
- Anonyymi
Talvella pyöräillään vanhat talvivaatteet päällä, ei mitään triikoita sun muita hössynlössyköitä, talvisaappaat jalassa., lukkopolkimet saa unohtaa, pyörässä leveät renkaat, nousee hangellekkin ja pitää himenan pareemmin jos jäätä alla. Jokku laittaa nastaakin, kypärän alle pipo ja huppu päähän.
- Anonyymi
Polkimet voi tosiaan vaihtaa talveksi, että voi käyttää vaikka tukevia retkikenkiä.
Pöyräilykenkien kesämalleissa jäätyy jalat suojustenkin kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkimet voi tosiaan vaihtaa talveksi, että voi käyttää vaikka tukevia retkikenkiä.
Pöyräilykenkien kesämalleissa jäätyy jalat suojustenkin kanssa.Markkinoilla on muutama toimiva talvikenkäkin, joilla voi ajaa Suomessakin. Lukkopoljin on flattia mukavampi ja turvallisempi liukkaalla. Pyörä on paremmin kontrollissa. Lukot kannattaa kuitenkin pitää melko löysällä.
Anonyymi kirjoitti:
Markkinoilla on muutama toimiva talvikenkäkin, joilla voi ajaa Suomessakin. Lukkopoljin on flattia mukavampi ja turvallisempi liukkaalla. Pyörä on paremmin kontrollissa. Lukot kannattaa kuitenkin pitää melko löysällä.
Itse aikoinaan koitin maastopyöräillessä totuttautua lukkopolkimiin, mutta ikinä en saanut sellaista luottamusta itseeni/ajamiseeni että niistä olisi maastoajossa ollut itselleni enemmän hyötyä kuin haittaa, joten olin sitten "pakoitettu" siirtymän flätteihin.
Itselläni kolmet eri flättikengät (O´neal pinned:it, O´neal traverse:t sekä Five Ten Trailcross:it). Niillä olen tullut tähän asti toimeen, mutta yksikään niistä ei ole kyllä mikään varsinainen talvikenkä tosiaankaan, parin tunnin lenkki muutamassa pakkasasteessa vielä menee, mutta siitä kylmemmässä ilmassa pitää joko jättää ajamatta taikka laittaa sitten paksummat talvikengät jotka eivät ole varsinaisia pyöräkenkiä.
Varsinaisia talvikäyttöön tarkoitettuja flättikenkiä ei tunnu löytyvän, joten suunnitelmissa olisi ostaa joku nilkan yläpuolelle oleva flättikenkä (tyyliin Five Ten Impact Mid) ja (sähkö)lämpösukat jotka sitten yhdistelmänä kävisivät talvikengistä, sitten kun sopivaa tarjousta tulee kohdalle.- Anonyymi
talvitrikoitakin on olemassa, pässi!
- Anonyymi
Jos on lämpimän kelin varusteet niin ns. kuorikerros päälle ja kenkien suojukset sekä huppu mikä suojaa kasvoja. Käsineet pitää olla tosi lämpimät. Tuulen- ja vedenpitävää kaikki. Lasitkin pitää olla tai vesi valuu silmistä.
- Anonyymi
Ei tarvitse mitään kuorikerrosta, lämpötrikoot on ihan parhaat!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse mitään kuorikerrosta, lämpötrikoot on ihan parhaat!
Mulla on päällä pienellä pakkasella:
- päässä ohut myssy kypärä sadesuoja
- ylävartalossa merinovillainen paita fleece pyöräilymallinen kuoritakki
- käsissä moottorikelkkailuu suunnitellut hanskat
- alavartalossa pitkät talvimalliset pyöräytrikoot kuorihousut
- jalassa paksut ns. LJK-sukat talvimalliset pyöräilykengät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on päällä pienellä pakkasella:
- päässä ohut myssy kypärä sadesuoja
- ylävartalossa merinovillainen paita fleece pyöräilymallinen kuoritakki
- käsissä moottorikelkkailuu suunnitellut hanskat
- alavartalossa pitkät talvimalliset pyöräytrikoot kuorihousut
- jalassa paksut ns. LJK-sukat talvimalliset pyöräilykengät.Nyt oli pakko tehdä vertaileva lista. Olen niitä vanhan kansan ihmisiä, joille vaatteet valitaan lämpimänä pysymisen ja monikäyttöisyyden perusteella. Minulla ei ole pyöräilyyn erikseen hankittuna mitään muuta vaatetta kuin pyöräilyhousut. Niitäkin on vain lyhyitä, koska pidän niitä muiden vaatteiden alla talvipyöräilyssä. Kesällä en käytä, koska nojapyörä.
Siis pakkasella:
- päässä villapipo, tarvittaessa lisätään kerroksia esim. buffilla. Tietysti kypärä.
- ylävartalossa urheilualuspaita, t-paita ja tarvittaessa esim. fleece. Päällä tuulitakki
- käsissä kintaat ja tarvittaessa niiden alla esim. villaiset hanskat
- alavartalossa pyöräilyhousut, urheilukerrasto, tarvittaessa toinen ja tuulihousut
- jalassa sukat ja nahkasaappaat karvavuorilla
- Pakkasen ylittäessä 15 lisään päähän hengitysilmaa lämmittävän kopan (Jonas) ja tarvittaessa vielä yhden kerroksen vaatetta tuulipuvun alle.
Jos talvi heittyätyy sellaiseksi, että tarvitaan sadevaatteita, tuulipuvun päälle tulee hyvin ohut sadepuku ja alta yksi vaatekerta pois. Yleensä ei tarvi, pyöräilen varsin vähän yli 20 km kertamatkoja talvella.
- Anonyymi
Lämpimällä kelillä pyöräilykäsineet ettei kahvatupet hierrä kämmeniä, kylminä vuodenaikoina lämpimät hanskat. Lumi & räntäsateella suojalasit tai pyöräilylasit ettei tarvitse silmiä räpytellä. Toki muutakin vaatetta kannattaa laittaa. Talvella pyöräillessä normaalia kävelyvaatetta lämpimämpää viiman takia. Tuplapipo, korvaläpät, kauluri, toppasaappaat, villasukat, väljät ja lämpimät talvikäsineet, pitkät kalsarit yms.
Kypärä, pimeällä valot tietysti, heijastimia, turvaviiri vasemmalla sivulla voisi olla hyvä myös jos joutuu paljon autotien laidassa ajamaan.
Muut varusteet: fillarin yleistyökalu, pumppu, paikkarasia, rengasraudat 2-3 kpl, täyteen ladattu kännykkä, vettä, hiilaripitoista pikkuvälipalaa tarpeen mukaan, ketjun masterlink on hyvä olla varalla myös. Pimeällä korjaushommiin joutuessa jokin avaimenperä led valo on kätevä apu eikä vie tilaa paljoa. - Anonyymi
Kyselepä juha molarilta twitterissä
- Anonyymi
Mitään pyöräremonttia ei viitsi varsinkaan talvella tienpäällä alkaa tekeen niin ei kannata koko pajakalustoa mukana raahata.
Minkä verran vaatetta tarvii niin kannattaa opetella seuraamaan ulkolämptilaa ja mistä tänään palelti niin siihen huomenna lisää vaatetta, varsinkin pää kannatta suojata erittäin hyvin. Pää, kädet, jalat, arimmat paikat, kokemus opettaa. - Anonyymi
Ainoa asia mikä tulee mieleen, on pyöräilyhousut, joissa säämiskä. Muuten pärjää lähes millä tahansa teknisillä asusteilla.
- Anonyymi
Itse olen käyttänyt vanhaa kaksiosaista hiihtoasua ja hyvin on toiminut, koska se on etupuolelta tuulenpitävä. Pitempiä lenkkejä jos tekee niin kasvot syytä suojata. Lämpimät kengät ja käsineet.
- Anonyymi
Työmatkalla vaikkka dimexit ;D
- Anonyymi
Mieti mitä pidät päällä hiihtolenkillä.
- Anonyymi
Jalkoihin 45NRTH Wölvhammer, niin ei varpaat palele. Kun hankkii reilun kokoiset mahtuu villasukkakin. Ei ole semmoisia pakkasia tullut että varpaat olisi edes viilentyneet noissa saappaissa. Itse olen käyttänyt lukkopolkimissa, mutta soveltuu yhtä hyvin fläteille. Ainoat huonot puolet on korkea hinta ja saappaan paino. Ei ihan kevyet.
- Anonyymi
Jotkut naisten sukkahousut toimii
- Anonyymi
"Mieti mitä pidät päällä hiihtolenkillä."
Näin hiihtävänä pyöräilijänä sanoisin, että pukeutuminen hiihtoon on totaali hieman eri asia kuin pyöräilyyn. Etenkin ylävartalon osalta.- Anonyymi
Juuri noin. Ylävartalon lihasten käyttö on erona, mutta muuten aika samalla tavalla. Kun hiihtoasuun lisää ylävartaloon yhden lämmittävän kerroksen ja vaihtaa hiihtohanskat rukkasiin, ollaan aika lähellä.
- Anonyymi
No, näkyy olevan kyllä ihan samalla tavalla toimivia pyöräilyasuja kuin hiihtoasujakin.
Liioittelua tuokin on, että ihan totaalisen erilaista olisi.
- Anonyymi
Nuo varusteet riippuu siitä että millä ilmoilla ajelet ja kuinka pitkää lenkkiä sekä millä teholla. Samoin pyörätyyppi vaikuttaa varustukseen..
Tärkeä on löytää itselle omaan käyttöön sopivat varusteet :) - Anonyymi
kunnon talvitrikoot ei tarvi edes mitään niiden päälle ja näyttää hyvältä vaikka ovatkin kesämalia paksummat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171024124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102478Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2181985Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231803- 721090
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491064Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57882En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88833