Yle Areenassa dokumenttisarja

syrjäytyneistä miehistä: https://areena.yle.fi/1-50409258

En tiedä onkohan ohjelmasta jo joskus keskusteltu täällä, mutta jostain syystä itse päädyin äsken katsomaan ohjelmaa ja olen toistaiseksi katsonut kolme jaksoa eli jaksot 2, 3 ja 5.

Perisuomalaiseen tapaan helposti ajattelee, että onneksi aina on joitain kenellä menee vielä huonommin, tai siis toisin sanoen havahtuu siihen että oma elämä on loppujen lopuksi varsin hyvällä mallilla vaikka sitä monet yrittävät kyseenalaistaa palstalla ja joskus myös irl tuttujenkin tapauksessa.

Jakson 2 stereotyyppinen nörtti vaikuttaa kuitenkin jotenkin tyytyväiseltä elämäänsä. Ikään kuin olisi luovuttanut sen suhteen että yhteiskunta yrittää painaa tiettyyn muottiin, eikä sanallakaan valittanut naisettomuutta, eli voi olla luovuttanut senkin asian suhteen ja täten on yllättävänkin vapautunut. Tosin noin vaikea ylipaino ja elämäntavat sysäävät miehen väkisinkin atm-kategoriaan, ja onhan se jo terveysriskikin. Se oikeastaan eniten huolestutti kun hänen elämää katsoi.

Jaksossa 3 käsitellään lähinnä iv-narkkarin elämää ja rankkaahan se on. Ei siitä turhaan varoitella. Senpä takia olen itse aina ihan systemaattisesti kieltäytynyt jos kahvia tai tupakkaa vahvempia piristeitä on tarjottu tai kaupattu. Tässäkin huomasi että miehen elämänlaatu parani heti kun oli ollut selvänä ja kuivilla jonkin aikaa. Mutta toisaalta, miehestä ei välity missään nimessä paha vaikutelma. Se on tietty eri asia mitä ihminen saattaa esim. psykoosissa tehdä, mutta ahdistuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja muita "kilttien poikien" mielenterveyden ongelmia tässäkin oli taustalla.

Jakson 5 tyyppi onkin melkoinen veijari. Olen jo varautunut siihen naljailun määrään mitä tästä saattaa poikia 😁 Ehdottomasti eniten samaistuttava tyyppi, vaikkakin hieman surullinen vaihe jakson loppupuolella onkin.

---------
Minkälaisia ajatuksia miesten tarinat herättävät? Ja näitä on sitten Suomessa ja paljon. Ohjelmassa nähdään vain pienen pieni jäävuoren huippu muutaman rohkeimman kertomana.

Koronavirus toki vaikuttaa tällä hetkellä aika paljon ihmisten sosiaaliseen elämään, mutta pakko myöntää että aika vähäistä se on itselläkin ollut viime aikoina, ja esim. just kauppa-asioilla pyrin käymään niin että ostan kerralla vähän enemmän ettei joka päivä tarvitse jonkun pikkuasian takia käydä. Onneksi mulla on kuitenkin noita työjuttuja, ja yleensä aika sopivassa suhteessa että riittää tekemistä mutta ei kuormita liikoja. Tai no, kuormittumistakin on niin monenlaista. Mua kuormittaisi enemmän istumatyö avokonttorissa kuin vaikkapa auton moottorin, taka-akseliston tms. voimaa vaativan homman tekeminen yksin kaikessa rauhassa ulkosalla. Että ainakin mun tapauksessa nuo työjutut pitää hyvin kiinni normaalissa päivärytmissä, tuo jonkin verran sosiaalisia kontakteja ja tokihan siitä enemmän tienaa kuin toimeentulotuen verran. Tosin koulutustani vastaavassa työssä tienaisin kyllä paremmin, sikäli kun sellaiseen sattuisin pääsemään 10 vuoden takaisella 2kk työkokemuksella, mutta en usko että olisin yhtään sen tyytyväisempi elämääni jos tienaisin muutaman satasen kuussa enemmän.

Mutta meitä on niin moneen junaan ja monesta eri lähtökohdasta. Helposti ihminen pitää asioita itsestäänselvyyksinä ja näkee ympärillään pelkkiä epäkohtia, mutta niitä täytyy osata asettaa tiettyyn perspektiiviin että huomaa asioiden olevan itse asiassa ihan hyvin. Paleleehan se p3rse talvella ulkohuussissa, mut omassa ja velattomassa sellaisessa.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen yrittänyt lähestyä naisia, mutta naiset antaa vaan pakkeja ja naisten ajatukset voi lukea, en halua sueraasi rumilus, mene pois, häivy, anna mun olla.
      No olen luopunut toiveista saada naista elämääni, joten olen keskittynyt pelaamiseen.
      Farming simulaattoria olen pelanut syyskuusta alkaen jo 1200 tuntia.

    • Anonyymi

      No mitä siinä 5 jaksossa tapahtui. Ällös nyt jätä asioita puolitiehen!

      • No sen jakson henkilö joutuu lopulta suljetulle, mutta sitä ennen näytetään esim. kun se ajelee peltoautollaan pajapäissä ja kännissä 😆


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        No sen jakson henkilö joutuu lopulta suljetulle, mutta sitä ennen näytetään esim. kun se ajelee peltoautollaan pajapäissä ja kännissä 😆

        🤗Oliko mahdollisesti suomalaisia geenejä? 🤣🤣🤣🙃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤗Oliko mahdollisesti suomalaisia geenejä? 🤣🤣🤣🙃

        Höh sori, joskus kannattaisi tutustua aiheeseen, ennen kuin kommentoi. Tämähän vain vahvistaa kommenttiani ja sinun myös. Pitänee katsoa nuo sitten kun on laajemmin aikaa, kun tämä palstailu on niin kovin aikaa vievää.

        Onkohan kukaan noista palstalla hiimaileva tyyppi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höh sori, joskus kannattaisi tutustua aiheeseen, ennen kuin kommentoi. Tämähän vain vahvistaa kommenttiani ja sinun myös. Pitänee katsoa nuo sitten kun on laajemmin aikaa, kun tämä palstailu on niin kovin aikaa vievää.

        Onkohan kukaan noista palstalla hiimaileva tyyppi.

        No joo mäkään en tuota kommenttia aivan ymmärtänyt, ihan kantasuomalainen maaseudulla asuva/asunut tyyppi siis kyseessä. Eikä noi ole pitkiä ohjelmia, noin 20min per jakso, niin kannattaa tosiaan katsoa tai edes lukea mun lyhyet referointini ja vastaukseni ennen kuin kommentoi noinkin järkeviä mitä tuossa yllä.


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        No joo mäkään en tuota kommenttia aivan ymmärtänyt, ihan kantasuomalainen maaseudulla asuva/asunut tyyppi siis kyseessä. Eikä noi ole pitkiä ohjelmia, noin 20min per jakso, niin kannattaa tosiaan katsoa tai edes lukea mun lyhyet referointini ja vastaukseni ennen kuin kommentoi noinkin järkeviä mitä tuossa yllä.

        Minä ihan itse kirjoitin ne molemmat kommentit. Olin vain turhan hätäinen. Se aivovammaiselle suotakoon.


    • Anonyymi

      Rumia ovat ja pahapäisiä! Phyi!

    • Anonyymi

      Ylipainoa lukuunottamatta jakson 2 kaverilla ei tosiaankaan ollut mitenkään huono elämä, jos pelaaminen tuottaa jotain reliefiä tässä yhteiskunnassa joka on ajat sitten myynyt arvonsa suurpääoman edessä euroon liittymisineen, caruna keisseineen, eläkeputkien poistoineen, halpatyövoiman suosimisineen, 9€/pv orjuuksineen niin siitä vaan, en syyllistä ketään joka on heittänyt pyyhkeen kehään "yhteiskunnan" vuoksi, toki itsensä vuoksi voisi varmasti tehdä enemmänkin mutta vain jos lähtökohtana on oman asemansa parantaminen, moraali saarnat jostain suomalaisesta yhteishyvästä voi jokainen EU/pääoma porton edessä matelija tunkea hanuriinsa samalla kun kidutte lyhentäen velkaanne kitupalkka sopimuksella, on se euro vaan hyvä, eiks jee?

      • Joo, mäkin ymmärrän tietyllä tavalla tuota toisen jakson poikaa. Jos on sen tyylinen että viihtyy omissa oloissaan eikä ole kiinnostunut oravanpyörässä juoksemisesta niin mikäs siinä pelatessa. Ja niin rumalta kun tämä tuntuukin kirjoittaa, niin ehkä mies on jo hyvissä ajoin tiedostanut elämän realiteetit, eli olevansa atm, eikä viitsi edes hakata päätään seinään Tinderin markkinoilla vaan toteuttaa itseään. Tosin ihan terveyssyistä toivoisin että hän pudottaisi painoa, ja jos en mäkään ole mikään siivoushullu, niin on mulla sentään henkilökohtainen ja kodin hygienia ihan eri tasolla. Outoa että kerrostalossa asuva aikuinen mies on kuitenkin niin uusavuton, että tämän äiti pesee pyykitkin. Mä kun en pesukonetta omista, niin olen vuosikausia käyttänyt Prismojen auloissa olevia itsepalvelupesuloita, mutta nyt koronan takia olen pessyt pyykkini lähinnä pihasaunassa ämpäreissä ja saaveissa ja ihan puhdasta on tullut. Mutta ehkä tuollakin pojalla on näennäisestä ulkoisesta positiivisuudesta huolimatta jonkinasteinen masennus jolloin ei tule huolehdittua asioista.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuli joskus katottua tuo, ja peltoautomiehestä tuli kyllä heti peris mieleen.

      • Se oli eka jakso minkä mä katsoin, ja alkuun hämmästelin että onko musta tehty joku parodia sen perusteella mitä mä olen palstalle kirjoittanut, tai mitä musta kirjoitetaan täällä 😂


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        Se oli eka jakso minkä mä katsoin, ja alkuun hämmästelin että onko musta tehty joku parodia sen perusteella mitä mä olen palstalle kirjoittanut, tai mitä musta kirjoitetaan täällä 😂

        Jäin ihmettelemään, että mitäs sille autopurkaamolle kävi, kun ohjelmassa ei näkynyt.

        Hehe


    • Anonyymi

      Palstasta voisi tehdä ohjelman. Voisitte antaa haastatteluita miten tavis naiset antaa teille pakkeja koska ette ole komeita ja olette sen takia syrjäytyneitä koko ikänne. Kun ei saa edes mahdollisuutta tutustua naisiin niin miehestä tulee syrjäytynyt kuten tuossa ohjelmassa ne miehet.

      • Anonyymi

        Myös naisen kanssa voi syrjäytyä, kunhan löytää yhtä syrjäytymishaluisen naisen.


    • Tuli mieleen vielä parikin pointtia. Se että noita poikia tuntuu yhdistävän pelaaminen ja tietokone on kenties tärkein henkireikä. Tiedän että CS on varsin suosittu peli, mutta itse en ole koskaan pelannut. Mutta esim. mun pelinurkkaus näyttää tältä: https://aijaa.com/XI8xDZ Kyllähän tuota jotkut ovat naureskelleet, mutta mitä sillä on väliä kun käytännössä vietän noin 360 päivää vuodessa yksin kotona 🙄 Pelaan siis Xbox Onella ja lähinnä autopelejä kuten Dirt Rally 2.0, Project Cars 2, Forza 7 jne.

      Ja toinen se, että noillakin tuntui olevan kontakteja ja kavereita lähinnä netissä. Mä nyt en tällä palstalla niin kauhean suosittu ole, mutta esim. Facebookin tietyissä kansainvälisissä suljetuissa ryhmissä on todella mielenkiintoisia keskusteluja joskus. Arvatenkin autourheiluun liittyen. Ja välillä on sellaisia jos nyt ei salaisia, mutta sanotaanko että rajattuja livelähetyksiä missä jonkun ryhmän ylläpitäjä, joku toimittaja tms. saa webcam-yhteyden päähän jonkun tunnetun kuskin ja keskustelu etenee lähinnä ihmisten lähettämien kommenttien ja kysymysten perusteella. Ja jos nyt en ihan väärin muista, niin se oli kesällä 2019 kun tulin yöaikaan kotiin eksäni luota, en osannut ihan heti mennä nukkumaan, kirjoitin someen jonkun kommentin tai reaktion, ja sitten jumiuduinkin joksikin aikaa juttelemaan kartingista englantilaisen naispuolisen ammattilaiskuskin Pippa Mann:in kanssa 😁 https://en.wikipedia.org/wiki/Pippa_Mann

      Noin yleisesti ottaen, on ihmisen kiinnostuksenkohde mikä tahansa, niin miksi tänä päivänä pitää matkustaa ympäriinsä kun käytännössä kaiken voi näkeä ja kokea kotisohvalta tai -koneelta 🙄 Alunperin päädyin katsomaan sarjaa, kun aamulla telkkarista tuli Avara Luonto -ohjelma jonka katsoin, ja päätin kurkata onko Areenassa muita mielenkiintoisia jaksoja mutta sitten tulikin nuo syrjäytymisdokkarit vastaan. Siihenkin tunnin jaksoon mahtui niin paljon kaikkea mielenkiintoista, että miksi mun tai kenenkään pitäisi jonnekin Australiaan asti lähteä ihmettelemään paikallista luontoa. Tuollaisen ikäänkuin "turhan" matkustamisen takiahan koronakin levisi alkuun nopeammin ja laajalti. Voi olla että kulunut vuosi on pistänyt monen ihmisen ajattelemaan elämää eri tavalla ja perspektiivistä. Tai sitten ei, hiihtolomalla Kanarialle jeejee!

    • Anonyymi

      Aikamoisia palleroita ja luusereita siinä ohjelmassa.

      • Anonyymi

        Joo ei riitä sympatiaa, itsehän ovat valinneet syrjäytyä ja jäädä märehtimään karsinoihinsa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe