Suomalaiset perinteiset jouluruoat

Tuli mieleen, ettei monikaan niistä kovin suomalainen ole: esim riisipuuro, johon vielä manteli. Sekahedelmäkeitto, porkkanalaatikko..

46

61

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rusinat ja pähkinät.

    • Anonyymi

      Mitäs väliä sillä... Pääasia, että maistuu. Itse en pahemmin ole hössöttänyt koko joulua. Aikalailla ihan tavallista arkiruokaa.

      • En mäkään mielestäni ole hössöttänyt.. 😄

        Hössöntössön..


    • Anonyymi

      Nämähän on olleet aikoinaan erikoisherkkuja, joilla on sitten jouluna herkuteltu, kun muutoin on syöty pottua (joka sekin on tuontikamaa) ja kauravelliä.

      Eli eksoottisia ulkomailta tuotuja juttuja.

      Yt.
      T.

      • Olihan appelsiinikin joskus erikoisherkku, jota syötiin jouluna.. Ja entäs suomalaisten ykkösjuoma, eli kahvi..tuontikamaa sekin.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Olihan appelsiinikin joskus erikoisherkku, jota syötiin jouluna.. Ja entäs suomalaisten ykkösjuoma, eli kahvi..tuontikamaa sekin.

        Kohta ei enään kahvia saa kun ilmastonmuutos etenee ja persut vielä väittävät ettei ilmastonmuutos kosketa mitenkään Suomea.


    • Anonyymi

      Olethan passanut riittävästi miestäsi kuten kunnon perheenemännän kuuluu?

      • Kyllä mä ruokaa tykkään tehdä.. On vaan tullu tehtyä vähän liikaakin..


    • Anonyymi

      Luultavasti uuniohrapuuro on ollut se perinteinen puuro. Riisipuuro on vaan paljon nopsempi ja kätevämpi tehdä, varsinkin jos ei ole leivinuunia. Sekahedelmäsoppa taas voi ihan hyvin olla suht perinteinen, mutta vaan eri aineksilla. Kyllähän Suomessa nyt omenoita ja luumujakin on löytynyt ja kuivattaminen nyt kuitenkin on suht perinteinen säilöntämuoto.

      Miksi muuten juuri porkkanalaatikko olis epäperinteinen? Onko porkkana meille uudempi tulokas kuin peruna?

      • Sitä riisiä siinä porkkanalaatikossa tarkoitin..


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Sitä riisiä siinä porkkanalaatikossa tarkoitin..

        Ehkä se riisi on aiemmin ollut jotain muuta. Se on voinut olla vaikka sitä ohraa. Reseptit varmasti ovat muuttuneet paljonkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se riisi on aiemmin ollut jotain muuta. Se on voinut olla vaikka sitä ohraa. Reseptit varmasti ovat muuttuneet paljonkin.

        Voip olla. Ja sekahedelmäsopan sijaan on voinut hyvinkin olla erlaisia marjakeittoja..kuten nyt mustikkakeittoa.. nam.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Voip olla. Ja sekahedelmäsopan sijaan on voinut hyvinkin olla erlaisia marjakeittoja..kuten nyt mustikkakeittoa.. nam.

        Esimerkiksi noin, jos on ollut joku keino säilöä niitä marjoja. Sokerihan on ollut myös harvinainen ylellisystuote. Aikanaan, ennen pakastimia ja muita, joulunaika on ollut se lähes viimeinen hetki käyttää pois niitä huonommin säilyviä ja säilöttäviä juttuja. Jouluna on herkuteltu ja syöty ne pois pilaantumasta. Keväällä onkin sitten ollut kova nälkä, ennen uutta satoa.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Voip olla. Ja sekahedelmäsopan sijaan on voinut hyvinkin olla erlaisia marjakeittoja..kuten nyt mustikkakeittoa.. nam.

        Onhan mulla ohrasuurimoitakin kaapissa, voiskin pitkästä aikaa tehdä ohrapuuroa.. Hyvin voin kuvitella että sitä on ennen käytetty esim porkkanalaatikossa.. jeps




      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Onhan mulla ohrasuurimoitakin kaapissa, voiskin pitkästä aikaa tehdä ohrapuuroa.. Hyvin voin kuvitella että sitä on ennen käytetty esim porkkanalaatikossa.. jeps

        Olen muuten joskus syönytkin porkkanalaatikkoa, joka ei ollut riisiin tehty. Oli jonkun vanhan maatalon emännän tekemää. Olin silloin niin pieni, että ei tullut kyseltyä oliko ohraa. Mummuni oli saanut joltain tutulta tulisisina jouluherkkuja.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Vois olla pieni haaste, jos nykypäivänä haluais elää puhtaasti kotimaassa tuotetuilla ruuilla..Kahvi nyt jäis ensimmäisenä pois..

        Siis ihan jo mausteita ajatellen..😬



      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Siis ihan jo mausteita ajatellen..😬

        Suolahan se on monille ollut ainoa "mauste". Senkin idea on ollut pääasiassa säilöminen. Pippuria on käytetty pilaantuneen maun peittämiseen, sitten kun sitä on ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suolahan se on monille ollut ainoa "mauste". Senkin idea on ollut pääasiassa säilöminen. Pippuria on käytetty pilaantuneen maun peittämiseen, sitten kun sitä on ollut.

        No sitähän saa merivedestä haihduttamalla..?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen muuten joskus syönytkin porkkanalaatikkoa, joka ei ollut riisiin tehty. Oli jonkun vanhan maatalon emännän tekemää. Olin silloin niin pieni, että ei tullut kyseltyä oliko ohraa. Mummuni oli saanut joltain tutulta tulisisina jouluherkkuja.

        Mä en ole koskaan lanttulaatikkoa tehnyt, se on musta paras joululaatikko.. En olis uskonut, että siinä on perunaakin mukana, ainakin tän ohjeen mukaan..
        https://www.lidl-reseptit.fi/reseptit/Mantelinen-lanttulaatikko?gclid=EAIaIQobChMIuPP0x6Hp7QIV5gZ7Ch0qdAVXEAAYASAAEgIHz_D_BwE


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Stevia on myrkkyä.

        Kasvaa sentäs Suomessa. Suosi suomalaista.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kasvaa sentäs Suomessa. Suosi suomalaista.

        Myrkkyä. Keinotekoinen.


    • Anonyymi

      Suomesta ei tietoa esikristillisestä talvipäivänseisauksen pakanallisesta juhlimisesta kuten muulla Stonehenge ja muut neoliittisen kivimonumentit. Kekri eli sadonkorjuujuhla oli suomalaisille tärkeä. Joulu tullut Suomeen keskiajalla kristillisenä juhlana, vaikka nimi esikristillinen.
      Lahjoja jakeleva pukki 1800-luvulla, yhdistyi joulun tienoon naamio hahmoihin, erit. pukinhahmoiseen, jonka taustalla ehkä pakanalliset vuohiuhrit, K-Euroopan Krampus-hahmo
      Suurin osa jouluruuista melko uusia, esim joulukinkku vasta 1900-luvulla. Keskiajalla ohrapuuro ja lipeäkala jouluruokia, ja tietenkin juhlajuoma olut. Lammasta syötiin keskiajan jouluna. Laatikkoruuat 1800-luvulla syntyneet.
      Vapaavuoro/uusi suomi, ilari aalto

    • Anonyymi

      KInkku!

      Lanttulaatikko!

      Jossain varmaan jotain veripalttua sun muuta on myös popsineet jouluperinteenä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_jouluateria

      "Perinteiseen suomalaiseen joulupöytään kuuluvat erilaiset laatikot, kuten maksa-, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko, ja yleensä aina joulukinkku, ostettu tai itse valmistettu. Nykyisin kinkun vaihtoehtona voidaan tarjota kalkkunaa tai kasvissyöjillekin sopivaa seitankinkkua. Myös rosolli, karjalanpaisti, luumukiisseli sekä erilaiset kalaruoat kuten lipeäkala, kylmäsavustettu lohi sekä graavilohi ja -siika ovat joulun ajan ruokia. Kalaruoat juontavat juurensa paastosta, jota ennen vietettiin adventtiaikana. Jouluaaton ruokia on riisistä valmistettu joulupuuro manteleineen. Jouluna syödään myös joulutorttuja ja piparkakkuja, joita entisaikaan leivottiin jo viikkoja ennen joulua. Jouluateria on päätapahtuma sekä aattona että joulupäivänä. Kautta aikojen erilaiset alkoholijuomat, kuten glögi ja joulu- tai talvioluet kuuluneet monen suomalaisen joulunviettoon. Tilastojen mukaan Alkon myynti kasvaa huomattavasti joulua edeltävien kahden viikon aikana ja litramääräisesti eniten kasvaa punaviinien myynti.[1] Glögi on yleistynyt joulujuomana ja ohittanut kahvin varsinkin pikkujouluissa. Nykyisin kuitenkin glögiä tarjotaan useammin alkoholittomana, joissakin paikoissa on tarjolla sekä punaviinillä terästettyä että alkoholitonta glögijuomaa. Nykyisin valmistetaan myös joulusimaa, joka muuten on varsinaisesti vappujuoma. Suklaa ja muut makeiset kuuluvat myös jouluun.[2]"

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Ette te missään joulupöydässä edes ole vaan netissä, palstalla. Taitaa olla melkoisen kuivakka joulu?

      • Anonyymi

        Silloin kun ei ole mitään joulua laitettu, on netissä hyvä haaveilla :)


      • Kai nyt palstalaisetkin syö.. Sitä paitsi nykyaikana ruuan teko ei paljoa vaivannäköä vaadi..

        Ihmekös siis että me miehetkin ollaan siitä innostuttu..☺


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kai nyt palstalaisetkin syö.. Sitä paitsi nykyaikana ruuan teko ei paljoa vaivannäköä vaadi..

        Ihmekös siis että me miehetkin ollaan siitä innostuttu..☺

        Rosollitkin saakaupasta valmiina, tosin ilman omenaa, mutta sitä voipi itse lisätä. Mun miälest omena ja peruna kuuluu rosolliin.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kai nyt palstalaisetkin syö.. Sitä paitsi nykyaikana ruuan teko ei paljoa vaivannäköä vaadi..

        Ihmekös siis että me miehetkin ollaan siitä innostuttu..☺

        Ei näytä syövän. Kuivakoita nettikuvia katselette.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä syövän. Kuivakoita nettikuvia katselette.

        Nörtit syö pelkkiä bittejä avaruudesta.. NAM


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Nörtit syö pelkkiä bittejä avaruudesta.. NAM

        Kovin on lihottavia bittejä, noin valtaosan vyötärönympäryksestä päätellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on lihottavia bittejä, noin valtaosan vyötärönympäryksestä päätellen.

        Hahahahahah!!


    • Anonyymi

      Laatkot (porkkana-, lanttu- jne) ovat niitä suomalaisia jouluruokia. Oikeastaan muut sitten ovatkin muilta omaksuttuja.

      • Anonyymi

        Alkuperäiseen porkkanalaatikkoon ei kuulu riisiä.


    • Anonyymi

      Onko vatsa sinun jumalasi?

      • Kyllä. Elän syödäkseni ja söin sinun ja kaikkien muidenkin joulut.


    • Mjoo

      Mä en tiedä mistä mun lohi on, sillä se vain tuijotti tyhjin silmin vastaan, kun leikkasin siltä pään irti.

      Jotain selitystä pitäisi aina olla, tai muuten dialogin voi kuopata kuin landella biojätepussin Karhuvaaraan.

      (hihitystä)

      • Mun siika oli sentäs savustettu, vaikka pää siltäkin piti irrottaa..

        Mitäs me päänkatkojat, päivää.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mun siika oli sentäs savustettu, vaikka pää siltäkin piti irrottaa..

        Mitäs me päänkatkojat, päivää.

        Siika on kyllä hyvää, varsinkin savustettuna.

        Ihan mun favoritti.

        Lohi taas on....

        Niin, mitä se nyt sitten on?

        (hirn)


      • Funeau kirjoitti:

        Siika on kyllä hyvää, varsinkin savustettuna.

        Ihan mun favoritti.

        Lohi taas on....

        Niin, mitä se nyt sitten on?

        (hirn)

        Punaista tillimössöä merisuolalla.

        Tosi boring

        (hirn)


    • Anonyymi

      Keskity siihen joulunsanomaan miksi joulua vietetään.

      • Valon juhla. 🤗


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe