Irtisanoutuminen ja työkkäriin ilmoittautuminen

Anonyymi

Moikka.

Osaisiko joku neuvoa tässä tilanteessa. Nyt tarttis apua.

Olen osa-aikatyössä sekä samalla te-toimistossa työnhakijana. Työsuhde on kestänyt useita vuosia samoin työnhaku. Soviteltua en ole saanut, koska omasta pyynnöstäni työsopimuksen tunteja on vähennetty.

Tilanne on nyt kuitenkin se, että irtisanoudun työstäni omasta pyynnöstäni eli otan loparit. Päätös ei ole hetken mielijohteesta tehty vaan pidemmän harkinnan tulos.

No karenssia tulee sitten se 90 päivää kun itse työstä eroaa (vähintään).

Onko niin, että jos ilmoittautuu työkkäriin vasta 90 päivän jölkeen irtisanoutumisesta niin ns. erokarenssi olisi kulunut pois? Sitten ilmoittautuu 90 päivän jälkeen niin on oikeus päivärahaan. (tietenkin omavastuu yms). Pitääkö tämä paikkansa?

Ja miten tuo työssäoloehto lasketaan jos siinä kuitenkin on tuo 90 päivää karenssia/omaa lomaa välissä että ei ole töissä?

Ja miten minun kannattaa nyt toimia koska jo olen työkkärin kirjoilla työnhakijana?

Kannattaako minun vielä työssä ollessa tehdä muutos, että en ole enää työnhakijana?
Sitten irtisanoudun parin kuukauden päästä.
Ilmoittaudunko heti ensimmäisenä päivänä vai 90 päivän jälkeen te-toimistoon työnhakijaksi ?

Vai annanko työnhaun olla voimassa kuten tähän saakka, irtisanoudun ja ilmoitan työkkäriin, että työsuhde ei ole enää voimassa? Ilmoitanko sinne heti irtisanouduttua vai 90 päivän päästä.

Miten minä tämän työkkäriin ilmoittautumisen nyt hoidan parhaiten. Työttömänä olen ollut aiemminkin joten työkkärit ja kelan asioinnit tuttuja, mutta tämä irtosanoutuminen on uusi juttu.

Ajatus minulla oli että ilmoittaudun työkkäriin vasta 3 kk kuluttua irtisanoutumisesta ja lataan akkuja sekä
elän säästöillä ja katselen samalla uutta työ/opiskelupaikkaa. Mutta tajusin, että minullahan on työnhaku voimassa koko ajan.
Miten se nyt muuttaa /sotkee tätä asiaa?

Kiitti neuvoista ja avusta jo etukäteen.

8

2237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Karenssin kuluminen alkaa siitä päivästä, kun työsuhde päättyy. Se ei siirry, vaikka et olisi sinä aikana työnhakijana.

      Ilmoita verkossa, että et halua pitää työnhakua voimassa. Voit tietysti tehdä sen milloin vain, mutta kannattanee tehdä vasta, kun työt loppuu. Sitten kun et enää halua olla työtön, ilmoita siitä.

      Voit olla poissa työmarkkinoilta menettämättä työssäoloviikkoja, kunhan poissaolo ei ole yli 6 kk.

      Älä usko anonyymejä tyyppeja vaan varmista tunnetulta taholta. Palvelujen sivuilta löytynee neuvontanumeroita.

      https://www.tyj.fi/blog/valta-6-yleista-virhetta-jotka-aiheuttavat-tyottomyysturvan-menetyksia/

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta. Mitähän siitä seuraa, jos jättää kuitenkin työnhakun voimaan?. Nythän olen ilmoittanut, että olen osa-aikatyössä, mutta kuitenkin työnhakijana kokoaikatyölle.
      Eli jättää työnhaun voimaan eikä tee mitään muutoksia siihen. Irtisanoutuu ja siitä 90 päivän päästä ilmoittaa, että on kokonaan nyt työtön. Tuleekohan lisäselvitystä, että en ole aiemmin ilmoittanut työn loppumisesta? Voiko siitä tulla jotain ongelmaa.

      • Anonyymi

        Kannattaa varmistaa tavallaan mustaavalkoisella TE-toimistolta, miten sinun tulee toimia. Itse jouduin joitakin vuosia irtisanoutumaan kokoaikatyöstä, joka oli määräaikainen. Sain kuitenkin osa-aikaista keikkatyötä toiselta työnantajalta heti perään. Ilmoittauduin heti työttömäksi työnhakijaksi, kun kokoaikatyö loppu irtisanoutumiseni takia. Jouduin tekemään selvityksen TE-toimistolle. Mutta koska tiesin että karenssi tulee joko tapauksessa hain edellä mainitsemani osa-aikatyön. Eli karenssin pituus oli todellakin sen 3 kk. Lopetin kokoaikatyön terveydellisistä syitä, mutta kun kaikkiahan pitää tietää etukateen tietää ennen kuin virastojen kanssa on tekemisissä, niin kait siitä olisi pitänyt saada lääkärintodistu, jotta karenssia ei olisi tullut. Työpaikan työterveys oli kuitenkin ihan umpihullu, niin jäipä asiointi heidänkin kanssa lyhyeen. Lopulta päätin vain lähtä työpaikasta, koska olin niin pahassa jamassa.


      • Anonyymi

        Mitä lasket voittavasi, jos et ilmoita?


    • Anonyymi

      millainen rulijanssi on tuo työttömyyspäivärahan saantiin edellytys osallistua kursseille , työkkärin tapaamisiin ja tarjoamien työpaikkojen hyväksyntä 100km säteellä

    • Anonyymi

      Sama itsellä mielessä: eli kun irtisanoudun itse kokopäiväisestä työstä niin ilmoittaudunko heti vai 3 kk:n päästä työttömäksi työnhakijaksi.

      Muuten tietysti heti mutta tuli mieleen että ehtivät "kiusata" 3 kk ennen kuin korvaukset alkavat juoksemaan...?

      • Anonyymi

        Itse tein noin vuosi sitten, irtisanomisaika loppui syyskuussa ja ilmoittauduin työkkäriin tämän vuoden helmikuun alusta,pääsin anssille samantien


    • Anonyymi

      Lataa. Yhden luukun taktiikalla mennään, lettu ja vohvelijauhoja voi leipoa sen malliseksi kuin itse haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe