Karjalanpaisti

Anonyymi

Miten teette karjalanpaistin? Tai vaihtoehtosesti millanen teidän mielestä on aito karjalanpaisti? Mitä ja millaista lihaa, mitä muuta kun lihaa, mitä mausteita, millainen liemi, suurustettu vai ei, jne?

Pohjustan vähän miksi kysyn. Pistin tuossa just äitini pyynnöstä hänelle huomiseksi karjalanpaistin tulemaan. Ite en enää nykyään juurikaan omaan talouteen liharuokia tee ja siinä sitten pohdiskelin millaisena versiona tuota voisi joskus ns. itsellekin tehdä. Tuli siinä sitten mieleen, että ko. ruokaa on kyllä niin monenlaisena versiona tullut itekin syötyä eri paikoissa. Eli siis, mikä on teille oikea, aito ja alkuperänen karjalanpaisti?

-n80-

74

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähetettyäni tajusin, että halusin vielä lisätä jotain.

      Jos ei aito ja alkuperäinen, niin onko oma versiosi jokin muu. Millainen?

      • Anonyymi

        Lisää vielä nimimerkkiisi -m68- ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisää vielä nimimerkkiisi -m68- ....

        Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi?

        No siksi, että sattuis sit ihan tarkalleen kohdilleen. Mies kun olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siksi, että sattuis sit ihan tarkalleen kohdilleen. Mies kun olet.

        Tämähän liittyykin varsinaiseen aiheeseen.

        Mä olen luullut, että teillä on täällä omasta mielestänne riittäväsi miehiksi tekeytyviä naisia. Nainen olen ja syntynyt vuonna 1980, silloisessa Lapinläänissä, Rovaniemen keskussairaalassa. Voit ihan vapaasti kysyä jotain, mihin "naisellisen" vastauksen haluat. Katotaan kykenenkö sellasen antamaan. Voidaanko sen jälkeen palata karjalanpaistiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän liittyykin varsinaiseen aiheeseen.

        Mä olen luullut, että teillä on täällä omasta mielestänne riittäväsi miehiksi tekeytyviä naisia. Nainen olen ja syntynyt vuonna 1980, silloisessa Lapinläänissä, Rovaniemen keskussairaalassa. Voit ihan vapaasti kysyä jotain, mihin "naisellisen" vastauksen haluat. Katotaan kykenenkö sellasen antamaan. Voidaanko sen jälkeen palata karjalanpaistiin?

        Etpä vaan ole. Sitten tekisit lappilaista ruokaa etkä mitään karjalanpaistia. Huijaus on paljastunut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä vaan ole. Sitten tekisit lappilaista ruokaa etkä mitään karjalanpaistia. Huijaus on paljastunut!

        Pysty tekemään kiinalaistakin ruokaa. Mitä se musta tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä vaan ole. Sitten tekisit lappilaista ruokaa etkä mitään karjalanpaistia. Huijaus on paljastunut!

        Ja jos kampsuja haluat, niin sekin onnistuu. Vaikka se tekoprosessi pistääkin yököttään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysty tekemään kiinalaistakin ruokaa. Mitä se musta tekee?

        Kopion? Kuuluu tehdä siikaa, lohta poroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos kampsuja haluat, niin sekin onnistuu. Vaikka se tekoprosessi pistääkin yököttään.

        En halua rapsuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopion? Kuuluu tehdä siikaa, lohta poroa.

        Poro on turhan kallista täällä missä nykyään asustelen. Kyllä meillä kotona syötiin mun lapsuudessa paljon muutakin. Siikaa itseasiassa TODELLA harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua rapsuja.

        Ok, eli Lapista ja sen ruuista et tiedä mitään. Oliko mitään karjalanpaistiin liityvää?


    • Anonyymi

      Aidosta ja oikeasta en tiedä mitään, mutta minä teen tuon tosi laiskasti siten, että ostan paketin karjalanpaistipaloja (myydään sillä nimellä ja sis. nautaa ja possua sopivassa suhteessa).

      Heitän lihat uunivuokaan ja joukkoon aluksi vettä niin että lihat melkein peittyy, sitten kasvislientä, suolaa, kokonaisia mustapippureita ja maustepippureita (pari laakerinlehteä, jos sattuu löytymään). Sitten vaan uuniin muhimaan vähintään 5 tunniksi. Puolessa välissä suunnilleen maistan ja maustan ja lisään vähän vettä ja porkkanapaloja. Muutweb sekoitan ainoastaan välillä ja vahdin ettein vesi pääse liikaa haihtumaan.

      Suussa sulavaa!

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä ja ainakin mun korviini suht perinteiseltä. Siis siltä minkä itse koen perinteiseksi.


      • Anonyymi

        Ei mitään valmista kasvislientä vaan pari porkkanaa ja sipuli lohkottuna sinne lihojen kanssa samaan nesteeseen. Vettä tosiaan vain sen verran että juuri ja juuri lihat peittyy. Mausteina vain maustepippuri, laakerinlehti, suola.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään valmista kasvislientä vaan pari porkkanaa ja sipuli lohkottuna sinne lihojen kanssa samaan nesteeseen. Vettä tosiaan vain sen verran että juuri ja juuri lihat peittyy. Mausteina vain maustepippuri, laakerinlehti, suola.

        Joo ei itelläkään tuu liemikuutioita käytettyä. Ei tosin myöskään laakerinlehtee. Maustepippuri ja suola, niillä mennään. Oon Muuten syöny sellastakin karjalanpaistia, jossa oli pari kokonaista pientä sipulia ja muutama kokonainen porkkana mukana. Niitä ei sitten ainakaan siinä vieraiden paikalla ollessa kukaan sieltä padasta syönyt. En viittiny kysyä miksi silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään valmista kasvislientä vaan pari porkkanaa ja sipuli lohkottuna sinne lihojen kanssa samaan nesteeseen. Vettä tosiaan vain sen verran että juuri ja juuri lihat peittyy. Mausteina vain maustepippuri, laakerinlehti, suola.

        Syö sinä sellaista. Minä syön tällaista. Kasvisliemijauhe on luomua. Sipulia en syö ollenkaan.


    • Anonyymi

      Yäääk! Mikä lemu, katkaravut olivat pilaantuneet! En saa hajua nokastani:(( yäääh! Hyh miten pahaksi voi mennä!

      • Anonyymi

        Aattele miltä ne haisee sen jälkeen kun olet ne syönyt ja ulostanut!


    • Anonyymi

      Jos siihen karjalanpaistiin haluaa edullisesti makua niin kannattaa laittaa ruskistettua saksanhirvenkäristystä sekaan sitten kun muut lihat ovat kypsyneet suussasulaviksi.
      Mitä erilaisimpia elukoita padassa on, niin sitä paremmat pidot.

      • Anonyymi

        Ihan kiva idea. 👍

        Mä olen oikeestaan aina vähän vierastanu naudan ja possun makua. Johtuu varmaan siitä, että lapsuudessa tuli syötyä lähinnä riistaa. Valtaosa liharuoista tehtiin hirveen ja siihen saatto olla sitten miksattuna vaikkapa possua. Saksanhirvi on musta myös ollut aina aiemmin kauhean miedon makunen, mutta nyt kun tota lihaa ei juuri tule syötyä se voi olla ihan eri juttu. Makuaisti on varmasti muuttunu.


    • Anonyymi

      Sipulia, porkkanaa, lanttua isoina paloina.
      Nautaa, possua, isoina kuutioina (alkuperäiseen lienee kuulunut myös munuainen ja maksa)
      vettä sen verran että ainekset peittyvät. ( Nokare voita)
      mausteeksi suolaa, ( mustaa tai maustepippuria, laakerinlehteä, sokeria)
      kypsennys lämpötila 100-120 astetta.
      parintunnin päästä pyöräyttää ja tarkistaa veden määrän ja liemen maun.
      jos mahdollista kansipäälle ja jatka kypsennystä, kunnes lihat on mureaa (n. 3tuntia).
      Tämähän on perinteinen jälkilämpöruoka, eli yönyli ruokaa.
      Harvalla on mahdollisuus enää leivinuuniin.

      • Anonyymi

        No nyt tuli eksoottisen tuntusta settiä ☺. Ei siis yhtään moite, tollaseen en vaan oo vielä törmänny. Siis noi sisäelimet lähinnä. Lanttua kyllä oon karjalanpaistissa syöny.

        Multa muuten kyllä löytyy leivinuuni. Sitä vaan tulee lämmitettyä tosi harvakseltaan. Luulen, että aika monella, jolta löytyiskin on sama juttu. Ei sitä vaan juuri tuu lämmitettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt tuli eksoottisen tuntusta settiä ☺. Ei siis yhtään moite, tollaseen en vaan oo vielä törmänny. Siis noi sisäelimet lähinnä. Lanttua kyllä oon karjalanpaistissa syöny.

        Multa muuten kyllä löytyy leivinuuni. Sitä vaan tulee lämmitettyä tosi harvakseltaan. Luulen, että aika monella, jolta löytyiskin on sama juttu. Ei sitä vaan juuri tuu lämmitettyä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalanpaisti

        No tosta vähän osviittaa.
        Kuten kaikissa ruukkuruoissa, mitä matalampi lämpötila, sen mehukkaampi lopputulos.
        Siksi valmiskuutiot on yleensä liian pieniä lihanpaloja. Sisäelimet, vaikkei maistuisikaan, antaa liemeen makua.
        Luista lihaa vähän hankala nykyisin enää saada. Sehän olis tietenkin maukkainta.
        Vois myös harkita, esim. savusuolan käyttämistä, osittain, leivinuunin korvikkeena.
        Itsellänikin muuten on leivinuuni.
        Toi lampaanliha unohtui.
        Mut possua ja nautaa, on ihan hyvä. Jos vaikutus pitää tehdä, niin lihatiskin kautta.
        sellanen 4cm kuutio olis aika ihanteellinen.
        Ehtaa porkkanaa, lanttua ja sipulia, itse kuorien.


      • Anonyymi

        Olen hauduttanut karjalanpaistia ihan liedellä padassa niin pitkään, kunnes lihanpalaset suorastaan murenevat, kun haarukkaa vähänkään näyttää.


    • Anonyymi

      Nautaa tulee karjalanpaistiin. Lammaskin on hyvää. Sipulii porkkanaa, laakerinlehdet, suolaa. 150 minsaa uunissa tuntia uunissa

      • Anonyymi

        Kyllä se saa olla uunissa ihan 3:kin tuntia. Lämpöä ei laiteta paljoa. Joku 170 on ihan OK. Tarvittaessa lisää vettä, tai pienen lorauksen olutta, vaikkei se nyt siihen kuulukkaan. Itse olen käyttänyt jopa hieman kermaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se saa olla uunissa ihan 3:kin tuntia. Lämpöä ei laiteta paljoa. Joku 170 on ihan OK. Tarvittaessa lisää vettä, tai pienen lorauksen olutta, vaikkei se nyt siihen kuulukkaan. Itse olen käyttänyt jopa hieman kermaakin.

        Sori... 150min = 2,5h. En heti ajatellut. 🥴


    • Anonyymi

      Karjalanpaistilihoja myydään valmispakkauksissakin. Ne vain uunivuokaan, ensin muutamaksi minuutiksi ilman vettä ja sitten neste, siten jotta lihat peittyvät. Mausteeksi suolaa maun mukaan, itse laitan aika reilusti ja kokonaisia maustepippureita ja pari sipulia halkaistuina. Valkosipuliakin kannattaa laittaa pari kynttä pilkottuna. Myös juurekset, porkkana, selleri, lanttu antaa makua. Kaikki ei niitä syö liemestä, mutta voi ne silti mukaan laittaa. 170 asteessa noin 3 tuntia.
      Välillä kannattaa sekoittaa. Voit ottaa maistiaispalan ja sen mukaan lisätä vielä mausteita, jos paisti sitä kaipaa.

    • Anonyymi

      Hyviä karjalanpaisti lihoja ja lisäksi vielä vaikka possunpalapaistia.
      Lisäksi pari porkkanaa ja lanttukuutioita.
      Sipulia pitää olla paljon , lohkoina tai paksuina renkaina.
      Laakerinlehti on myös pakollinen.
      Kokonaiset maustepippurit ja reilusti suolaa ja puolet nesteestä korvataan hyvällä oluella.
      Pataan kaikki ainekset ja n.1/5h ilman kantta ja loppu aika kansi päällä. Saa olla kauan uunissa. Tällainen on versio jonka olen oppinut käytännön kautta ja osaksi perinteiden(omien)

    • Joku versio aidosta oikeasta olisi sellainen, jossa on nautaa ja lammasta ja sen lisäksi ehkä possua ja sitten korkeintaan sipulia ja suolaa.

      Mutta en tiedä kannattaako yrittää tehdä aitoa, jos parempaa (tai ainakin jännittävämpää) saa tuunaamalla. Kaupassahan myydään valmiita sekoituksia, joissa enemmistö taitaa olla possua ja vähemmistö nautaa. Senhän voi ensinnäkin vaihtaa niin, että laittaa lihana vain pelkkää nautaa ja sitten possuksi esim. kinkunpaistolientä (jos et kaatanut viemäriin) tai vaikka kasviöljyä. Lihat pannun kautta. Sitten sipulia ja lisäksi porkkanaa/paprikaa ja valkosipulia (jos tykkää). Jos haluaa vähän sakeamman liemen, niin ripottelee vähän jauhoja lihojen päälle ja sekoittelee siinä vaiheessa ennen kuin lisää nesteen. Sekoittuvat sillai lopputulokseen ihan hyvin. Esim. liperi/rosmariini mausteeksi. Pippuria tai vaikka chiliä sen sijasta.

      • Ai niin. Sitten jos käyttääkin pelkkää possua, niin voi tehdä Karjala-paistin, johon nesteeksi Karjala-olutta. Vielä parempi tulee, jos laittaa jotain tummempaa olutta. Tumma Saku käy hyvin. Erityisesti koska juotavaksi se ei käy.


      • Anonyymi

        Karjalanpaisti lihoja ei kuulu ekaksi ruskistaa vaan oikeaoppisesti raakana lihat pataan.
        Mielestäni tulee parempaa jos seassa on possua koska possu on rasvaisempi kuin nauta. Nauta voi olla vähän kuivaa pelkästään. Antaa makua myös.
        No tuo sinun versiosi voi sopia vaikka lihakastikkeeksi paremmin kun antaa hautua kunnolla että lihat ovat varmasti kypsiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Karjalanpaisti lihoja ei kuulu ekaksi ruskistaa vaan oikeaoppisesti raakana lihat pataan.
        Mielestäni tulee parempaa jos seassa on possua koska possu on rasvaisempi kuin nauta. Nauta voi olla vähän kuivaa pelkästään. Antaa makua myös.
        No tuo sinun versiosi voi sopia vaikka lihakastikkeeksi paremmin kun antaa hautua kunnolla että lihat ovat varmasti kypsiä.

        Joo, mutta eikös tuollainen "lihakastike" tehdä niin, että jauhoja ruskistetaan rasvan kanssa. Ja laitoinhan mä rasvaa, mutta en niitä valmispakkauksessa olevia rasvapaloja. Paitsi jos on tehty jaettavaksi siten, että joku tykkää possusta ja joku naudasta, niin sitten kannattaa laittaa sekoitusta ja voi sitten siirrellä lihoja lautaselta toiselle. Oli siinä karjalainpaistia ainakin sinä, että kypsennetään kauan. Ei ole hätäisen ruokaa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Ai niin. Sitten jos käyttääkin pelkkää possua, niin voi tehdä Karjala-paistin, johon nesteeksi Karjala-olutta. Vielä parempi tulee, jos laittaa jotain tummempaa olutta. Tumma Saku käy hyvin. Erityisesti koska juotavaksi se ei käy.

        Varmasti hyvä jos tykkää esim. oluesta ruuassa. Ite en kylläkään tykkää. Sama juttu viinin kanssa. Ei vaan sovi mun suuhun ollenkaan. Joku ihan ihan ihan pikku liru on vielä ok, mutta sillon voi pohtia olisko siinä paljon järkeä. Toki syön mukisematta jos sellasta tarjotaan, mutta ei kyllä todellakaan ole yhtään mun juttu. En tiiä miten sitä pärjäis jos mies useemmin tollasia tekis. Jotenki pitäs yrittää kohteliaasti, että älä kiltti mulle laita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti hyvä jos tykkää esim. oluesta ruuassa. Ite en kylläkään tykkää. Sama juttu viinin kanssa. Ei vaan sovi mun suuhun ollenkaan. Joku ihan ihan ihan pikku liru on vielä ok, mutta sillon voi pohtia olisko siinä paljon järkeä. Toki syön mukisematta jos sellasta tarjotaan, mutta ei kyllä todellakaan ole yhtään mun juttu. En tiiä miten sitä pärjäis jos mies useemmin tollasia tekis. Jotenki pitäs yrittää kohteliaasti, että älä kiltti mulle laita.

        "Jotenki pitäs yrittää kohteliaasti, että älä kiltti mulle laita. "

        Jaa. Ei mun mielestä sitä tarvitse edes mitenkään erityisen kohteliaasti sanoa. Sanoo vain mistä ei tykkää. Mäkin joitain juttuja syön käytännössä vain ravintolassa, koska ne ei kaikille syöjille uppoa.


      • scrg kirjoitti:

        "Jotenki pitäs yrittää kohteliaasti, että älä kiltti mulle laita. "

        Jaa. Ei mun mielestä sitä tarvitse edes mitenkään erityisen kohteliaasti sanoa. Sanoo vain mistä ei tykkää. Mäkin joitain juttuja syön käytännössä vain ravintolassa, koska ne ei kaikille syöjille uppoa.

        niiku esmes valkosipuli ja korianteri voi olla sellaisia, mitä joku ei siedä lainkaan. niin sitten vaan voi tehdä ilman niitä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Jotenki pitäs yrittää kohteliaasti, että älä kiltti mulle laita. "

        Jaa. Ei mun mielestä sitä tarvitse edes mitenkään erityisen kohteliaasti sanoa. Sanoo vain mistä ei tykkää. Mäkin joitain juttuja syön käytännössä vain ravintolassa, koska ne ei kaikille syöjille uppoa.

        Niin on vaan kotona opetettu, että kiltisti pitää sanoa ja olla kohtelias ☺


      • Anonyymi

        Tuli tosta chilistä mieleen kun asustelin muutaman vuoden Unkarissa. Tein "karjalanpaistin" muutoin samalla tavalla kun isi opetti, mutta korvasin porkkanan erilaisilla paprikoilla. Vähän tomaattia ja chiliä ja oikeen hyvin uppos muillekin. Eihän nämä ruokajutut lopulta monesti niin kauhean paljon eroa. Vivahde-eroja.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        niiku esmes valkosipuli ja korianteri voi olla sellaisia, mitä joku ei siedä lainkaan. niin sitten vaan voi tehdä ilman niitä.

        Täällä yksi jolle korianteri ei uppoa. Maistuu saippualle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä yksi jolle korianteri ei uppoa. Maistuu saippualle.

        Salvia voi myös jollekin olla ihan killeri. Maistuu lääkkeelle tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä yksi jolle korianteri ei uppoa. Maistuu saippualle.

        Toi on muuten geneettinen juttu, joillain on geeni, joka saa korianterin maistumaan saippualta. Toisilla ei. Jänskää.

        -flowersreally-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on muuten geneettinen juttu, joillain on geeni, joka saa korianterin maistumaan saippualta. Toisilla ei. Jänskää.

        -flowersreally-

        Musta korianteri maistuu samalta kuin puutarhaluteet haisevat. Ei mun lemppari mauste, mut kyllä mä sitä siedän. Saippuan makua en siinä tunne. Tosin en mä kyllä oikeestaan tiedä miltä saippua maistuu. 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta korianteri maistuu samalta kuin puutarhaluteet haisevat. Ei mun lemppari mauste, mut kyllä mä sitä siedän. Saippuan makua en siinä tunne. Tosin en mä kyllä oikeestaan tiedä miltä saippua maistuu. 🤔

        Älä narraa. Kuitenkin on joskus suu pesty saippualla.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Älä narraa. Kuitenkin on joskus suu pesty saippualla.

        Ihqua. Me voimaannumme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toi on muuten geneettinen juttu, joillain on geeni, joka saa korianterin maistumaan saippualta. Toisilla ei. Jänskää.

        -flowersreally-

        Eikös kaikissa curry-nimisissä ole aina myös korianteria? Kurkuma tehokkaasti värjää sen seoksen keltaiseksi. Sitten sarviapilaa ja juustokuminaa, mutta niitä ei niin käytetä sellaisenaan. Aasian lämmöissä joka tapauksessa hyviä sotkuja peittämään pilaantuneen maku ruuasta. Ei ehkä pieni saippuan maku niin haittaa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Älä narraa. Kuitenkin on joskus suu pesty saippualla.

        No ei ole kyllä kukaan koskaan moista brutalismia harrastanut. Tekeekö joku muka oikeesti tota?


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Eikös kaikissa curry-nimisissä ole aina myös korianteria? Kurkuma tehokkaasti värjää sen seoksen keltaiseksi. Sitten sarviapilaa ja juustokuminaa, mutta niitä ei niin käytetä sellaisenaan. Aasian lämmöissä joka tapauksessa hyviä sotkuja peittämään pilaantuneen maku ruuasta. Ei ehkä pieni saippuan maku niin haittaa.

        Sun ruoat oli kyllä pahoja...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole kyllä kukaan koskaan moista brutalismia harrastanut. Tekeekö joku muka oikeesti tota?

        En tiedä. Mulla on jonkinlainen muistikuva, miltä saippuavesi maistuisi eikä se ole sama kuin hammastahna. Mutta ehkä mä vaan olen uteliaisuuttani maistanut.

        Lapsenkasvatusmetodit ovat joskus olleet ihmeellisiä. Siitä olen kuitenkin aika vakuuttunut, että sukkasaippuaa ei sentään ole käytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole kyllä kukaan koskaan moista brutalismia harrastanut. Tekeekö joku muka oikeesti tota?

        Tekee tekee


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Eikös kaikissa curry-nimisissä ole aina myös korianteria? Kurkuma tehokkaasti värjää sen seoksen keltaiseksi. Sitten sarviapilaa ja juustokuminaa, mutta niitä ei niin käytetä sellaisenaan. Aasian lämmöissä joka tapauksessa hyviä sotkuja peittämään pilaantuneen maku ruuasta. Ei ehkä pieni saippuan maku niin haittaa.

        Ei sitä ainakaan kaikista curryista löydy. Niin tunnusomainen maku, että tunnistais varmasti. Mulla sarviapila ja varsinkin juustokumina kuuluu kyllä suht perusmausteisiin. Sitä perinteistö currya taas ei hyllystä löydy.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        En tiedä. Mulla on jonkinlainen muistikuva, miltä saippuavesi maistuisi eikä se ole sama kuin hammastahna. Mutta ehkä mä vaan olen uteliaisuuttani maistanut.

        Lapsenkasvatusmetodit ovat joskus olleet ihmeellisiä. Siitä olen kuitenkin aika vakuuttunut, että sukkasaippuaa ei sentään ole käytetty.

        Etkö sä matkaillu aika paljon siellä Aasiassa? Tykkäsitkö niistä ruoista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sä matkaillu aika paljon siellä Aasiassa? Tykkäsitkö niistä ruoista?

        En matkaile Aasiassa. Olen syönyt aasialaista ruokaa vain aasialaisten tekemänä Euroopassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun ruoat oli kyllä pahoja...

        Painajaisensa kullakin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Painajaisensa kullakin.

        No sori, mut oon tottunu erilaiseen.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Eikös kaikissa curry-nimisissä ole aina myös korianteria? Kurkuma tehokkaasti värjää sen seoksen keltaiseksi. Sitten sarviapilaa ja juustokuminaa, mutta niitä ei niin käytetä sellaisenaan. Aasian lämmöissä joka tapauksessa hyviä sotkuja peittämään pilaantuneen maku ruuasta. Ei ehkä pieni saippuan maku niin haittaa.

        En tiiä, en osaa tehdä kovin montaa aasialaista mausteseosta.

        -flowersreally-


    • Anonyymi

      Muistakaa laakerinlehti. Antaa sopivan säväyksen.

    • Anonyymi

      Onnee vaan sulleki jos täältä reseptit löydät.

      • Anonyymi

        Tarviiko sitä nyt reseptiä etsiä? Kyllähän näitä nyt voi ihan uteliaisuuttaankin kysellä ja kivahan ruoasta on jutella. Eikö muka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarviiko sitä nyt reseptiä etsiä? Kyllähän näitä nyt voi ihan uteliaisuuttaankin kysellä ja kivahan ruoasta on jutella. Eikö muka?

        sopiihan sitä kysyä ja on tuossa jo muutama oikeanlainen ohjekin. Eikä niin huonoa paistia saakaan etteikö sitä vois syödä.


    • Anonyymi

      No 50/50 possus ja nautaa. Nauta pienemmiks palasiks. Huuhtelee lihat ja valurautakattilaan ksnnetts 200 asteeseen. Käy välillä pyöräyttämässä, kunnes lihat ottaneet väriä. Uuni 75 asteelle ja lisää sipulia, porkkanoita, pippuria ja suolaa, muutama laakerinlehti. Sitten vettä ja uuniin. Välillä käy hämmentelemässä ja maistaa lientä, kokeilee lihoja, ja kun sulaa suuhun, se on valmis.

      • Anonyymi

        hyvä ohje, vielä kun olisi nuorta hirveä joukkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä ohje, vielä kun olisi nuorta hirveä joukkoon

        No hirveä laittaisin sisä- tai ulkofileinä. Ne vois olla samankokoisina kuin nauta.

        Ja jäi laittamatta, että minimimäärä noin 1,5 kg... pienempiä määriä ei toinna tehdä. Tää on taidelaji. Sukuperintöä.

        Mummo täräytti vielä voita sekaan. Läskiä ja rasvaa oli niin, että viilentymeenä kun poimi lihapalasen paistista piirakalle, jäi kolo valkoiseen rasvaan. 😁

        Joskus oon kypsentänyt muuten yön yli puu-uunissa. Kyllä maistuu. Pottu kylkeen, niin jaksaa raavaampikin ukko heilua päivän halkomrtässä. 💪😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hirveä laittaisin sisä- tai ulkofileinä. Ne vois olla samankokoisina kuin nauta.

        Ja jäi laittamatta, että minimimäärä noin 1,5 kg... pienempiä määriä ei toinna tehdä. Tää on taidelaji. Sukuperintöä.

        Mummo täräytti vielä voita sekaan. Läskiä ja rasvaa oli niin, että viilentymeenä kun poimi lihapalasen paistista piirakalle, jäi kolo valkoiseen rasvaan. 😁

        Joskus oon kypsentänyt muuten yön yli puu-uunissa. Kyllä maistuu. Pottu kylkeen, niin jaksaa raavaampikin ukko heilua päivän halkomrtässä. 💪😬

        Tai jos oikeen kunnon putkiluullisista lihoista rauhassa hauduttelee, niin on jäähtyneenä paksu rasvakerros pinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai jos oikeen kunnon putkiluullisista lihoista rauhassa hauduttelee, niin on jäähtyneenä paksu rasvakerros pinnassa.

        Joo. Ydinluita oli mummolla seassa.

        Mä muuten täräytän siitä edestä lihaliemifondia sekaan. Jäi listasta... kun ei ole tullut aikoihin tehtyä. Muksut ei juuri syö ja itsekään ei jaksa viikkotolkulla litkiä paistia. 😁


    • Anonyymi

      Nautaa olen laittanu ja peuran lihaa hiukan joukkoon Peuraa saan enoltani aina välillä 12 kg . Tulee todella hyvää. Kolmisen tuntia uunissa, paljon porkkanaa ja sipulia.

    • Anonyymi

      Minun karjalanpaistini sisältää sian ja naudanlihaa, vettä ja suolaa. Uunissa muhii pitkään. Nam.

      • Anonyymi

        Kyseisellä tyylillä valmistetussa karjalanpaistissa maistuu liha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisellä tyylillä valmistetussa karjalanpaistissa maistuu liha.

        Niin, "maistuu" eläneen eläimen elämä ja ehkä kärsimys.

        7 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lopetat punaisen lihan syömisen

        1. Sydämesi voi paremmin
        2. Syöpäriski pienenee
        3. Ravintoaineiden imeytyminen paranee
        4. Suolistosi bakteeristo muuttuu terveemmäksi
        5. Vähemmän tulehdusta elimistössä
        6. Saatat laihtua
        7. Alat tuoksua paremmalta

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201710192200461828

        T: syökää kanaa, syökää kanaa
        https://www.youtube.com/watch?v=8MIDusVEjcE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, "maistuu" eläneen eläimen elämä ja ehkä kärsimys.

        7 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lopetat punaisen lihan syömisen

        1. Sydämesi voi paremmin
        2. Syöpäriski pienenee
        3. Ravintoaineiden imeytyminen paranee
        4. Suolistosi bakteeristo muuttuu terveemmäksi
        5. Vähemmän tulehdusta elimistössä
        6. Saatat laihtua
        7. Alat tuoksua paremmalta

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201710192200461828

        T: syökää kanaa, syökää kanaa
        https://www.youtube.com/watch?v=8MIDusVEjcE

        Eikö kana ole eläin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kana ole eläin?

        Lukisit sinäkin ennen kuin kommentoit. Kirjoittaja puhui punaisesta lihasta.


    • Anonyymi

      En mitenkään! Hyi miten arkaaista ravintoa ja saan näppyjä pelkästä kurjalanpaistin ajatteleimisesta, hyi!!! 🤢

      • Anonyymi

        Siis, *ajattelemisesta


    • Anonyymi

      Ensi vihreitä muerita ja sitten samaan pataan keskustalaisia,kun ovat samaa riistaa.
      Lopuksi tulee sdp ja vasemmistoliitto mauistettuna,kun ovat niin kitkeriä punaista lihaa.
      Sen voi maustaa reilusti,että kitkerä maku jää sille tielle.'¨
      Sitten vaan potut sekaan ja sipulit yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe