Joulu ohi ja oma rauha takaisin

Anonyymi

Moni meistä taitaa olla tilanteessa, että vaikka pitää joulusta, on se todella raskasta, koska lapset perheineen tulevat joulun viettoon ja passattaviksi. Itsellä helpotti korona asiaa tänä vuonna, mutta säälin ystävääni, jolla on monta aikuista lasta ja ensimmäisiä lapsenlapsiakin jo. Osa lapsista opiskelijoita, osa jo työelämässä. Sinne he tulevat lapsuudenkotiinsa. Majailevat 1-2 viikkoa täysihoidossa. Joku maksoi vähän ruuista, suurin osa ei mitään. Hyvin harvoin auttoivat missään kotitöissä. Valmista ruokaa odotettiin. Pöydästä noustiin kuin ravintolassa: kai joku vie likaiset astiat, hoitaa tiskit. Likapyykit jätettiin saunareissulla pukuhuoneeseen, joskus meni pyykkikoriin asti odottamaan, että ilmestyisi puhtaana takaisin. Siivoamista riitti sotkuisen porukan jäljiltä aamusta iltaan. Lapsenlapsia hoidatettiin, tokihan isovanhemmat sitä mielellään tekevät. Itse nuorempi sukupolvi keskittyi kirjojen lukemiseen, tietokone- ja lautapeleihin yömyöhään.

Ison porukan ruokalasku tekee melkoisen loven isovanhemmille, varsinkin kun vaatimukset olivat isoja. Piti olla luomua ja vegaaniruokaa. Valmiiksi kotiin kannettua viiniäkin kului muutama laatikko. Ja vaippojakin pyydettiin tuomaan kaupasta.

Milloin nämä ”lapset” huomaavat hoitaa osuutensa niin kustannuksista kuin töistä?

Tiedän, että joku isovanhempi on kieltäytynyt yhteisistä jouluista, koska ei enää jaksa tehdä kaikkea jälkikasvun puolesta ja nämä eivät ymmärrä mitään tehdä.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkkaanpa sinä tiedät mitä kaikkea ystäväsi luona tapahtuu.

      Meille ei ole koskaan ollut raskasta viettää aikaa lastemme, lastenlastemme ja ystävien, sukulaisten kanssa aikaa. Kaikki ovat olleet tervetulleita ja toivottuja vieraita. Onneksi kaikki läheisemme ovat sen verran hyvin kasvatettuja että auttavat kaikissa asioissa, tuovat tullessaan pyytämättä ruokaa yms, pitävät huolen siitä ettemme me iäkkäimmät rasitu liikaa missään tilanteessa.

      Mielelläni olisimme yhdessä, mutta tämä korona on sekoittanut koko yhteisen elämämme.
      Ei ollut viime vuonna äitien päivää, ei vietetty juhannusta yhdessä, ei voitu olla mökillä viikkoja lastenlasten kanssa niinkuin aikaisempina kesinä, ei vietetty vaarin syntymäpäiviä, eikä yhteistä joulua eikä uutta vuotta.
      Nuorin lastenlapsista itki, kun hän ei voinut halata vaaria vaarin syntymäpäivänä. Se oli 6 vuotiaalle tosi paha paikka, kun piti jättää lahja rappusille ja laulaa kännykän kuvan välityksellä. Suru tuli kaikille muillekin puseroon sitä kuunnellessa.

      Ennen vietimme paljon aikaa yhdessä, nyt ollaan whatsup videopuheluiden varassa. Kaikilla on jo kova ikävä toisiamme. Toivottavasti me monisairaat riskiryhmäläiset saamme rokotukset mahdollisimman pian, niin päästään taas lähemmäs normaalia elämää.

      • Anonyymi

        Hienoa että olette pystyneet neuvottelemaan asian noin järkevästi. Suomen hallituksen ja THL:n puutteelliset ja liian monella eri tavalla käsitettävät ohjeet saivat aika monessa suvussa aikaiseksi pelottavia tilanteita juuri jouluun ja joululomaan liittyen.
        Meille tuli pelko joulun osalta kun lapsi puolisoineen ja heidän lapset lapsineen piti päästää joulua viettämään. THL ohjeiden mukaan vanhuksia ei pidä jättää yksin ja pienimmät olisivat pahoittaneet mielensä. Ei siihen voinut sanoa että me pärjätään muutoinkin kahdestaan ja haluttaisiin pelata varman päälle, kun sitten olisi saatu kärsiä siitä sanomisesta pitkän aikaa. Välit olisivat menneet. Selvittiin terveinä, mutta ei vain sitten julkaistu kuvia joulusta facebookiin, eivätkä niin ihme kyllä tehneet vieraatkaan. Ilmeisesti se ei heidänkään mielestä ollut yleisesti hyväksyttävää mennä riskiryhmäläisten kotiin, mutta mehän voidaan kuolla jo tämän vuoden kuluessa heidän mielestään muutoinkin. Tärkeintä oli pienille lapsille odotusten mukainen joulu. Itselleni tärkeää olisi saada viettää vielä monia jouluja tämän Koronan jälkeen ja jos tilanne paranee niin seuraavan joulun vietämme mummin kanssa Lapissa vuokramökissä ihan kahdestaan ja jos sinne haluavat sukulaiset tulla niin tervetuloa kunhan ottavat omat majoitukset. Yhdessä oleminen on ihanaa ja tärkeää mutta vanhemman ihmisen elämän kunnioittaminen pitäisi myös kuulua tapoihin jos tulee näin vakava tilanne eteen. Joulun ulkopuolella ei tunnu olevan aikaa niihin whatsup puheluihin.


    • Anonyymi

      Onneksi sinä olet onnistunut kasvattamaan tässä asiassa hyvin jälkikasvusi ja myös läheisesi ovat vastuunsa tuntevia. Silloin lomien ja pyhien yhteinen vietto on mukavaa.

      Kyllä, tunnen todellakin ystäväni asiat hyvin hänen kertominaan ja myös hänen luonaan esim. Joulun aikaan elämää heillä nähneenä.

      • Anonyymi

        Onko pakko aina olla näsäviisaita. Minusta aloittaja puhui todella asiaa.


    • Anonyymi

      Olen itse 40 ja minusta tuo on törkeää toimintaa! Jokaisen aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että koti ei ole mikään täysihoitola tai hotelli. Järkevät ihmiset sopivat, että ruokakulut jaetaan ja kotona autetaan aamupalasta lähtien kotitöissä ja yhdessä sovitaan miten päivän työt jaetaan mm. ruoanlaitto jne. Haloo, niin piittaamatonta!

    • Anonyymi

      Jer. 31:25 Sillä minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen." ~ Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
      Poroille terveisiä.

    • Anonyymi

      Ystäväsi kuulostaa - "minä poloinen raadan perheeni eteen saamatta edes kiitosta, Voi voi minä poloinen" - kaikille muille paitsi omille perheenjäsenilleen.

      Mikäli ystäväsi todella haluaisi muutoksen tilanteeseensa, hän ehdottaisi korjausta asiaan itselleen asianomaisille.
      Jokaikinen vierailija 100% varmasti osaalistuisi sekä taloudellisesti että auttamalla kotitoissä. He vain eivät ajattele että se on tarpeellista koska "mummo rakastaa tehdä kaikki itse mieluummin kuin että kukaan tulee täyttämään hänen jääkaapiaan tai sotkemaan hänen keittiotään"

      Kerroppa tuo ystävällesi, se todellakin saa avaamaan hänen silmänsä.

    • Anonyymi

      Minusta aloittaja ruikuttaa täysin turhasta asiasta. Sellaisesta joka ei hänelle millään lailla edes kuulu. Aloittaja ei elä, eikä tee itse, mitään ystävänsä eteen, paitsi vinkuu täällä meille täysin tuntemattomille.

      Aloittajan ystävä ei ole osannut kasvattaa lapsiaan silloin kun nämä olivat pieniä tekemään kotitöitä. Ei osaa vieläkään pyytää lapsiltaan ja heidän puolisoiltaan apua vaikka lapset ovat jo aikuisia. Ei osaa sopia lapsiensa kanssa myöskään yhteisten aterioiden kustannuksista , niin siinähän tekee, ja maksaa, sitten kaiken itse.
      Täysin aloittajan ystävän oma vika. Ei kenenkään muun.
      Jos ystäväsi ei saa suutaan auki, eikä osaa asettaa rajoja läheisilleen, niin turha sinun on ystävän puolesta ruikuttaa. Ei meistä kukaan ole ystäväsi luona syömässä.

      • Anonyymi

        Minun mielestä ei vingu turhaan vaan puhuu ihan asiaa. Ehkä tänä vuonna kannattaa vain hyvissä ajoin sopia pelisäännöt joulun viettoon. Se, että ruoka maksetaan yhdessä ja kotityöt jaetaan. Tuo tilanne usein vain menee niin, että äidin ja mummon on yhtäkkiä hankala ryhtyä vaatimaan muutosta siinä paikan päällä asiaan ja typeräähän se on jos aikuiset ihmiset kehtaavat olla passttavana!! Monet aikuset ihmiset ei ymmärrä vaan ovat todella typeryksiä tässä kohtaa!
        Toinen juttu on se, että jos joku täällä kysyy jotain niin onko täällä joku ammatti mielenvikainen vastaaja joka kivittää ja ilkeilee oikein olan takaa! Mitä jos sellaiset pysyisi pois, jos ei voi nätisti vastaan mitään, vaan ilkeilyä vaan!!!


    • Anonyymi

      Aloittaja/aloittajan "ystävä", ja mun mutsi kuuluvat marttyyri/uhriutuja-naisiin.

      Olen ainoa lapsi ja ainoa riippakivi rakkaan äitini elämässä. Tarjoudun auttamaan mutsia joka ikinen kerta käydessäni hänen luonaan. Vastaus on ei tarvitse, teen itse, ei tässä kauaa mene jne jne.. Jos en auta, kun homma on tehty äiti kitisee miten väsyttää, miten heikottaa, ottipa se koville jne jne.

      Joten viimeiset 15 vuotta olen tehnyt väkisin, ja koko tämän 15 vuotta olen tehnyt kaiken väärin.
      Kun tiskaan, laitan lasit, kupit, lautaset väärään paikkaan, vaikka ne on just silleen kuin mutsilla itsellään on ollut koko sen elämän ajan. Sama aterimien kanssa, en jostain syystä osaa laittaa lusikoita enkä haarukoita oikeaan asentoon, vaikka pistän ne siihen lokeroon, missä ne hänellä itselläänkin on ja samoin päin. Kun pyyhin pöydän, äiti kulkee hetken kuluttua rätti kädessä pyyhkimässä olemattomia leivänmuruja pöydältä.
      Imuroin mutsilla kerran viikossa kun sen selkä on huonompi. Yhä mutsi nostelee sänkynsä reunuslakanoita ja kurkkii olenko imuroinut sängyn alta, vaikka tasan tarkkaan tietää, kun perässä kulkee koko ajan, että olen imuroinut!
      Ja koko ajan nari nari, aina on huomautettavaa.

      Kun tuon kaupasta ruokaa, vaikka tuon tasan tarkkaan samaa karjalanpaistilihaa tai jopa huomattavasti parempaa kuin mitä mutsi ostaa, siinä on jotain vikaa.
      Kun teen ruokaa, mausteita on liikaa, mausteita on liian vähän, name it, vikaa löytyy aina.

      Viimeisin episodi meillä oli kun tamppasin mutsin räsymatot lumessa viime viikolla. Kauhee kitinä miten valkoinen lumi oli pihatien vieressä nyt likaista. Mieluummin pitäisi pölyiset likaiset matot sisällä kuin ne puhtaammat. No, kävin mättämässä likaisen lumipenkan pois, eli levensin pihatietä. Niin jäi puhdas lumi siihen kulkuväylän vierelle. Eipä ollut hyvä sekään. Nyt on sitten mammalla enemmän lumitöitä kuulemma tehtävänä. Vaikkei se itse sitä lunta lapio, naapurin isäntä vetää lumet pois traktorilla.

      Ap harjoittaa just tätä samaa narinaa. Tekivätpä kersat niin tai näin, mikään ei ole näille uhriutujamarttyyrinaisille hyvä. Jos ei narista tästä, niin sitten jostain muusta.

    • Anonyymi

      Omien lasten moittiminen muille on pelkkää huomionhakua ja oman hännän nostamista. Ystävä odotti aloittajalta kehumista siitä miten nainen on hieno ihminen, passaa ja palvelee pyyteettömästi nuorempiaan ja antaa viimeisen pennosensakin lastensa eteen. Toivottavasti muistit kehua hänet maasta taivaaseen.

      Sankariäidit eivät pyydä eivätkä huoli apua. Omat lapset ja lastenlapset ovat pahimpia ja tämä tieto tuodaan kierrellen ja kaarrellen omien lastenkin tietoon. Jos ei suoraan niin sitten apn kaltaisten ihmisten kautta.
      Sitten ihmetellään ja valitetaan ystävälle mikseivät lapset käy koskaan äitiään tapaamassa. Sellainen se maailman paras sankariäiti on.

    • Anonyymi

      Asia on juuri näin kuin Anonyymi 13.01.2021 17:18 sanoo!

      Aloittajan "ystävä" hakee kiitosta ja myötätuntoa ap:ltä.
      Haukkumalla omia lapsia ja lastenlapsia yritetään kiillottaa marttyyrikruunua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe