VHH reseptejä tai ruokaideoita

Anonyymi

Nyt kaipaisin ideoita mitä kokkailla! Mulla alkaa ruoat toistaa samaa rataa (ruokaisat salaatit, kukkismuusi, kesäkurpitsapasta, vihannesgratiini, kukkispitsa, höyrytetyt ruusukaalit ja näiden kaikkien kanssa liha/kala/kana/juusto).

Tänään ajattelin tehdä kaalilaatikkoa. Yksi ruoka voisi olla myös täytetyt paprikat. Jonkun kanawokkijutun voisi myös kehitellä.

77

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Onhan noita ketokeittokirjoja. Keittokirjojen ostaminen on vaan hankalaa kun arvostelut ovat huonoja ja keittokirjojen yleinen laatu on heikko. Jos löydät hyvän niin vinkkaa täälläkin. Itse katsoisin Amazonista.

      Australiasta saisi sellaisia keittokirjoja kuin healthy mix ja little taste of... ja niissä pitäisi olla resepteistä myös vähähiilihydraattisia versioita mutta ne perustuvat Thermomixin tai sen kopioiden käyttöön. Reseptit ovat kuulemma hyviä ja niitä on hiottu pitkään. Suurin osa keittokirjojen resepteistä on keksitty ja nätti ulkoasu tärkeämpää kuin maku.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Hpv27 et voi olla tosissasi. :D

        Nyt alkaa kyllä parodiahorisontti lähenemään. Mut toivotaan että vitsailit? Eikö?

        T kn


      • Anonyymi

        Joo minäkään en voi laittaa ruokaa ollenkaan kun ei ole keittokirjoja Australiasta eikä tonneja maksavia hilavitkuttimia jolla voi sekoittaa oikein hilloa. En ole vielä keksiny miten liedellä voi tehdä safkaa. Enkä netistäkåän osaa mitään hakea. Odottelen Australiasta tulevaksi huoltomiestä neuvomaan miten lieteen saa virtaa, kun suomesta ei saa kunnollista. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo minäkään en voi laittaa ruokaa ollenkaan kun ei ole keittokirjoja Australiasta eikä tonneja maksavia hilavitkuttimia jolla voi sekoittaa oikein hilloa. En ole vielä keksiny miten liedellä voi tehdä safkaa. Enkä netistäkåän osaa mitään hakea. Odottelen Australiasta tulevaksi huoltomiestä neuvomaan miten lieteen saa virtaa, kun suomesta ei saa kunnollista. 😂

        Ennen vanhaan hilloa pystyi tekeen kattilassa. Onko se liika vaikeaa nykyihmiselle. Keitetään marjat ja hillosokeri. Sekoitetaan kauhalla. Pitääkö olla äppi jo stna siihenkin että osaa käydä paskalla. Eikä tarvi tilata australialaista keittokirjaa että osaa tehdä ruokaa. Reseptejä voi keksiä itsekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hpv27 et voi olla tosissasi. :D

        Nyt alkaa kyllä parodiahorisontti lähenemään. Mut toivotaan että vitsailit? Eikö?

        T kn

        Hyviä keittokirjoja on todella vähän. Tilaan vuoden kuluttua Healthy Mix IV:n (30 reseptiä) ja Healthy Mix V:n (39 reseptiä). Määrät osoittavat että reseptien laatuun on panostettu eikä niitä ole vain kopioitu netistä.

        Thermomixillä saa aikaan erinomaista ruokaa todella vaivattomasti. Siitä on myös halvempia kopioita mutta en ole törmännyt niihin Suomessa. Alkuperäinen on kallis mutta ei kallein noista lämmittävistä sekoittimista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo minäkään en voi laittaa ruokaa ollenkaan kun ei ole keittokirjoja Australiasta eikä tonneja maksavia hilavitkuttimia jolla voi sekoittaa oikein hilloa. En ole vielä keksiny miten liedellä voi tehdä safkaa. Enkä netistäkåän osaa mitään hakea. Odottelen Australiasta tulevaksi huoltomiestä neuvomaan miten lieteen saa virtaa, kun suomesta ei saa kunnollista. 😂

        Thermomix tekee paljon muutakin kuin hilloa. Risotosta tulee aivan erinomaista ja emulsiokastikkeet onnistuvat aina. Itse tehty hollandaise ja paistettu ahvenet hakkaa mennen tullen kalliidenkien ravintoloiden sapuskat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hyviä keittokirjoja on todella vähän. Tilaan vuoden kuluttua Healthy Mix IV:n (30 reseptiä) ja Healthy Mix V:n (39 reseptiä). Määrät osoittavat että reseptien laatuun on panostettu eikä niitä ole vain kopioitu netistä.

        Thermomixillä saa aikaan erinomaista ruokaa todella vaivattomasti. Siitä on myös halvempia kopioita mutta en ole törmännyt niihin Suomessa. Alkuperäinen on kallis mutta ei kallein noista lämmittävistä sekoittimista.

        Tosimies sekoittaa ruokansa betonimyllyssä tai laastisekoittimella.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Thermomix tekee paljon muutakin kuin hilloa. Risotosta tulee aivan erinomaista ja emulsiokastikkeet onnistuvat aina. Itse tehty hollandaise ja paistettu ahvenet hakkaa mennen tullen kalliidenkien ravintoloiden sapuskat.

        "Thermomix tekee paljon muutakin kuin hilloa. Risotosta tulee aivan"

        Risotto ja hillot ei taida vhh-menyyseen kuulua.

        Hyvä keto "hillo" tulee hetkessä sekoittamalla marjoista, karppisokerista ja chiansiemenistä. Chiansiemenistä muodostuu geeli, samanlainen kuin keitettäessä sokeria ja marjoja. Tässä ei tarvi marjoja edes kuumentaa joten vitamiinit pysyy tallella. Karppisokeri on myös hampaille erittäin terveellistä, tehokkaampaa kuin ksylitoli, näin luin jostain. Kun chiansiemenet itsessään on superfoodia mineraaleineen ja omegoineen niin herkuttelu on suorastaan syntisen helppoa, herkullista, mukavaa ja terveellistä. Ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa.

        Tätä superhilloa olen laittanut leipäjuustolle ja raejuustopannarille. Ja päälle ehkä turaus kermavaahtoakin.

        T kn


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        "Thermomix tekee paljon muutakin kuin hilloa. Risotosta tulee aivan"

        Risotto ja hillot ei taida vhh-menyyseen kuulua.

        Hyvä keto "hillo" tulee hetkessä sekoittamalla marjoista, karppisokerista ja chiansiemenistä. Chiansiemenistä muodostuu geeli, samanlainen kuin keitettäessä sokeria ja marjoja. Tässä ei tarvi marjoja edes kuumentaa joten vitamiinit pysyy tallella. Karppisokeri on myös hampaille erittäin terveellistä, tehokkaampaa kuin ksylitoli, näin luin jostain. Kun chiansiemenet itsessään on superfoodia mineraaleineen ja omegoineen niin herkuttelu on suorastaan syntisen helppoa, herkullista, mukavaa ja terveellistä. Ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa.

        Tätä superhilloa olen laittanut leipäjuustolle ja raejuustopannarille. Ja päälle ehkä turaus kermavaahtoakin.

        T kn

        Kyllä Thermomixillä tekee karppiruokaakin. Esimerkiksi hollandaise onnistuu aina. Noissa Australialaisissa keittokirjasarjoissa on tosissaan miltei jokaisesta reseptistä myös karppausversio.

        Varsin suosittu peli Australiassa ja Uudessa Seelantissa. Euroopassa ehkä Espanjassa ja Ranskassa. Kopioitakin on runsaasti. Mahdollistaa fine dining -tason ruuan teon kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Keittokirjojen ostaminen on vaan hankalaa"

        Ei ollenkaan. Miksi tehdä asioista hankalia?

        Suurin osa keittokirjoissa on roskaa ja ihan turhaa hyllyntäytettä. Ihan saman tason ohjeita on netti pullollaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyllä Thermomixillä tekee karppiruokaakin. Esimerkiksi hollandaise onnistuu aina. Noissa Australialaisissa keittokirjasarjoissa on tosissaan miltei jokaisesta reseptistä myös karppausversio.

        Varsin suosittu peli Australiassa ja Uudessa Seelantissa. Euroopassa ehkä Espanjassa ja Ranskassa. Kopioitakin on runsaasti. Mahdollistaa fine dining -tason ruuan teon kotona.

        Ja kun tommonen rimpula tarvii huoltoa tai menee rikki ei voi huoltaa, kukaan ei korjaa, ei ole varaosia. Palautus ei toimi, takuu ei toimi kun myyjä on jossain vinku-intiassa. Huonosti toimivia laitteita nuo, olen lukenut netistä kuinka ihmiset on pettyneitä noihin laitteisiin. Joku haksahtaa tilaamaan kun luulee että on joku masiina korvaa ruuanvalmistamistaitojen puutteet. Ravintolatasoinen kokki ei tuollaista tarvi eikä edes huoli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun tommonen rimpula tarvii huoltoa tai menee rikki ei voi huoltaa, kukaan ei korjaa, ei ole varaosia. Palautus ei toimi, takuu ei toimi kun myyjä on jossain vinku-intiassa. Huonosti toimivia laitteita nuo, olen lukenut netistä kuinka ihmiset on pettyneitä noihin laitteisiin. Joku haksahtaa tilaamaan kun luulee että on joku masiina korvaa ruuanvalmistamistaitojen puutteet. Ravintolatasoinen kokki ei tuollaista tarvi eikä edes huoli.

        Thermomixillä huolto pelaa. Firma Saksassa ja vehje on käytössä monessa huippuravintolassa. Oli viime vuoden Australian MasterChefissä. Jos asia kiinnostaa niin kannattaa googlata skinnymixers.

        Teen kyllä käsinkin risottos mutta sen hämmentäminen 25 minuuttia ei kiinnosta. Emulsiokastike tahtoo juoksettua välillä käsin tehdessä ja sen kanssa on ainainen ongelma lämpimänä pidossa. Tekee tuo myös hyvää papupataa, kastikkeita ja keittoakin eikä tule paljoa tiskiä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suurin osa keittokirjoissa on roskaa ja ihan turhaa hyllyntäytettä. Ihan saman tason ohjeita on netti pullollaan.

        "Suurin osa keittokirjoissa on roskaa ja ihan turhaa hyllyntäytettä. Ihan saman tason ohjeita on netti pullollaan."

        Suurin osa keittiön hilavitkuttimista on roskaa ja turhaa hyllyntäytettä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Thermomixillä huolto pelaa. Firma Saksassa ja vehje on käytössä monessa huippuravintolassa. Oli viime vuoden Australian MasterChefissä. Jos asia kiinnostaa niin kannattaa googlata skinnymixers.

        Teen kyllä käsinkin risottos mutta sen hämmentäminen 25 minuuttia ei kiinnosta. Emulsiokastike tahtoo juoksettua välillä käsin tehdessä ja sen kanssa on ainainen ongelma lämpimänä pidossa. Tekee tuo myös hyvää papupataa, kastikkeita ja keittoakin eikä tule paljoa tiskiä.

        Mahtaa olla tyyristä lähettää laite joka välissä Saksaan.

        Luin just tosta laitteesta että kun yrittää ottaa yhteyttä myyjään niin kukaan ei vastaa tai puhuu jotain saksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa olla tyyristä lähettää laite joka välissä Saksaan.

        Luin just tosta laitteesta että kun yrittää ottaa yhteyttä myyjään niin kukaan ei vastaa tai puhuu jotain saksaa.

        Postikulut yhteen suuntaan anakin 50€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa olla tyyristä lähettää laite joka välissä Saksaan.

        Luin just tosta laitteesta että kun yrittää ottaa yhteyttä myyjään niin kukaan ei vastaa tai puhuu jotain saksaa.

        Ei tarvitse lähettää joka välissä Saksaan. Aika harvalla on koneen kanssa ongelmia. Yleisin vika on kaataa laitteeseen nestettä kun terä ei ole paikoillaan. Seuraavaksi yleisin on terien kuluminen mutta uudet saa postitse. Näin ainakin skinnymixers-ryhmän mukaan jossa on 207 000 jäsentä.

        Mistä olet lukenut noista ongelmista?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Thermomixillä huolto pelaa. Firma Saksassa ja vehje on käytössä monessa huippuravintolassa. Oli viime vuoden Australian MasterChefissä. Jos asia kiinnostaa niin kannattaa googlata skinnymixers.

        Teen kyllä käsinkin risottos mutta sen hämmentäminen 25 minuuttia ei kiinnosta. Emulsiokastike tahtoo juoksettua välillä käsin tehdessä ja sen kanssa on ainainen ongelma lämpimänä pidossa. Tekee tuo myös hyvää papupataa, kastikkeita ja keittoakin eikä tule paljoa tiskiä.

        "Teen kyllä käsinkin risottos mutta sen hämmentäminen 25 minuuttia ei kiinnosta."

        Onneksi ei risotto kuulu karppaukseen niin välttyy hämmentämiseltä. Eikä tarvi tilata jotain risottohillolaitettakaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Thermomixillä huolto pelaa. Firma Saksassa ja vehje on käytössä monessa huippuravintolassa. Oli viime vuoden Australian MasterChefissä. Jos asia kiinnostaa niin kannattaa googlata skinnymixers.

        Teen kyllä käsinkin risottos mutta sen hämmentäminen 25 minuuttia ei kiinnosta. Emulsiokastike tahtoo juoksettua välillä käsin tehdessä ja sen kanssa on ainainen ongelma lämpimänä pidossa. Tekee tuo myös hyvää papupataa, kastikkeita ja keittoakin eikä tule paljoa tiskiä.

        "Thermomixillä huolto pelaa."

        Ei se oikein hyvin pelaa jos se pitää lähettää toiseen maahan.


    • Anonyymi

      Joo mäkin ajattelin ehdottaa kokeiltavaksi karppaus.infon valtavan reseptigallerian. Sieltä löytyy pääruoat, keitot, jälkiruoat, naposteltavat, leivonnaiset jne. Sieltä olen saanut monta ideaa, mutta sitten sitä vaan jämähtää omiin tapoihin tai löyty ne itselle mieleiset.

      Mulle semmonen yksi normaali pyhäruoka on uunilohi. Kokonainen file maustetaan ja uuniin. Niin helppo. Sen kylkeen vihanneksia, esim kesäkurpitsasuikleita tai - kiekkoja paistettuna jne ja, kukkismuussi jne muulle perheelle perunamuussi tai lohkoperunat jne. Kastikkeeksi itsellä herkkuna aurajuusto-kermakastike (purkki kermaa, yksi paketti aurajuustoa.) tai kermaviili-tilli-sitruuna kylmä kastike. Ideana siis toi että kaikki voi syödä kalaa ja lisukkeet eri.


      T Kn

      • Anonyymi

        "Kastikkeeksi itsellä herkkuna aurajuusto-kermakastike (purkki kermaa, yksi paketti aurajuustoa.) "

        Et voi olla tosissasi?

        Kuinka usein ja kuinka terveellistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kastikkeeksi itsellä herkkuna aurajuusto-kermakastike (purkki kermaa, yksi paketti aurajuustoa.) "

        Et voi olla tosissasi?

        Kuinka usein ja kuinka terveellistä?

        Noin kerran kuukaudessa. Erittäin vähähiilarista ja vie kielen mennessään. Juomaksi hyvä punaviini.

        T kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin kerran kuukaudessa. Erittäin vähähiilarista ja vie kielen mennessään. Juomaksi hyvä punaviini.

        T kn.

        Yök. Punaviini ei sovi tuon kamaluuden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yök. Punaviini ei sovi tuon kamaluuden kanssa.

        Oikein hyvin sopii. Kysyn aina viinivinkit tyttäreltäni joka Alkossa viiniasiantuntija. On lohdullista kun ykkösnautintoaineeni punaviini on vhh-sopiva. Olisi oikeasti olo että jää jostain paitsi kun ei saisi ottaa punaviiniä silloin tällöin. Säästelen nyt sisuskaluja ja pidän vähän taukoa kun tuli juotua aika runsaasti pyhinä.

        T kn


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Youtubelinkkejä ei kannata koskaan avata.


    • Anonyymi

      Minä en ole voinut vuosiin syödä kuin einesmaksalaatikkoa koska minulla ei ole ollut varaa ostaa viisi tonnia maksavaa separaattoria joita saa vain Australiasta. Sillä saa erotettua rasvattomasta jukurtista ja piimästä rasvat ja on välttämätön että ihminen voi jotain syödä. Onneksi juominen sentään onnistuu ja hoidan horjuvaa terveyttäni laadukkaalla oluella jota tilaan meksikosta ja jota juon päivittäin. Suomesta ei tahdo saada kunnollista. Toivon eläväni niin kauan että saan separaattorin hankittua. Muuten elämäni on mennyt täysin hukkaan.

      • Meksikossa ei valitettavasti tehdä laadukkaita oluita tai en ole niitä ainakaan nähnyt. Thermomix tulee Saksasta ja maksaa vain 1500. On minulla pulveriteräksestä valmistettu kokkiveitsikin ja kuparipannuja ruostumattomalla teräspinnoituksella. Vain parasta siis.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Meksikossa ei valitettavasti tehdä laadukkaita oluita tai en ole niitä ainakaan nähnyt. Thermomix tulee Saksasta ja maksaa vain 1500. On minulla pulveriteräksestä valmistettu kokkiveitsikin ja kuparipannuja ruostumattomalla teräspinnoituksella. Vain parasta siis.

        Voi kuinka halpa vekotin. Eihän sillä voi saada aikaan mitään syötäväksi kelpaavaa. Sitten olueeseen: Sinä taidat nyt luulla että puhun jostain karvalakkikansan tusinaoluesta? Eihän sellaista kukaan itseään kunnioittava ihminen voi kulauttaa kurkustaan. Minä tilaan meksikolaisen olueni suoraan eräältä haciendalta, joka tekee minulle omaa olutta omalla etiketillä täysin toivomusteni mukaan. He ovat olleet kiitollisia neuvoistani miten oikeaa olutta tehdään. Hekin sanoivat minulle viime viikolla että meksikosta ei tahdo saada niin hyviä neuvoja oluen valmistukseen ja kiittelivät asiantuntemustani


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Meksikossa ei valitettavasti tehdä laadukkaita oluita tai en ole niitä ainakaan nähnyt. Thermomix tulee Saksasta ja maksaa vain 1500. On minulla pulveriteräksestä valmistettu kokkiveitsikin ja kuparipannuja ruostumattomalla teräspinnoituksella. Vain parasta siis.

        Kyllä siinä kelpaa lämmittää Saarioisen maksalaatikko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä kelpaa lämmittää Saarioisen maksalaatikko.

        En valitettavasti saa syödä maksalaatikkoa ja jos söisin niin tekisin itse. Yksi ei niin onnistuneista eineksistä.

        Oluiden suhteen taas kannattaa siirtyä Meksikosta Belgiaan. Tai aloittaa omavalmistus. Nykyään saa puhdasviljeltyjä oluthiivoja esimerkiksi Whyestiltä ja White Labsilta. Suomestakin saa kymmenittäin humaloita ja Brouwlandilta lisää. Mallasvalikoimatkin ovat nykyään hyvät ja laitteita saa vaivattomasti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En valitettavasti saa syödä maksalaatikkoa ja jos söisin niin tekisin itse. Yksi ei niin onnistuneista eineksistä.

        Oluiden suhteen taas kannattaa siirtyä Meksikosta Belgiaan. Tai aloittaa omavalmistus. Nykyään saa puhdasviljeltyjä oluthiivoja esimerkiksi Whyestiltä ja White Labsilta. Suomestakin saa kymmenittäin humaloita ja Brouwlandilta lisää. Mallasvalikoimatkin ovat nykyään hyvät ja laitteita saa vaivattomasti.

        Joo, pääasia että juo riittävästi kaljaa. Syöminen on ihan turhaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En valitettavasti saa syödä maksalaatikkoa ja jos söisin niin tekisin itse. Yksi ei niin onnistuneista eineksistä.

        Oluiden suhteen taas kannattaa siirtyä Meksikosta Belgiaan. Tai aloittaa omavalmistus. Nykyään saa puhdasviljeltyjä oluthiivoja esimerkiksi Whyestiltä ja White Labsilta. Suomestakin saa kymmenittäin humaloita ja Brouwlandilta lisää. Mallasvalikoimatkin ovat nykyään hyvät ja laitteita saa vaivattomasti.

        Kyllä minulta belgialaisetkin kyselee neuvoja oluen valmistukseen. Moni sanoo, ettei mistään tahdo saada niin hyvää kuin minä olen ja koko Belgian panimoteollisuus on minun varassani. Maineeni kiriii edelläni, mutta onneksi olen vaatimaton enkä tuo itseäni mitenkään esille.


      • Anonyymi

        "Minä en ole voinut vuosiin syödä kuin einesmaksalaatikkoa koska minulla ei ole ollut varaa ostaa viisi tonnia maksavaa separaattoria joita saa vain Australiasta. Sillä saa erotettua rasvattomasta jukurtista ja piimästä rasvat ja on välttämätön että ihminen voi jotain syödä."

        Aivopesu näyttää toimivan. Tyydyttyneen rasvan terveyshaitoille ei ole mitää perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä en ole voinut vuosiin syödä kuin einesmaksalaatikkoa koska minulla ei ole ollut varaa ostaa viisi tonnia maksavaa separaattoria joita saa vain Australiasta. Sillä saa erotettua rasvattomasta jukurtista ja piimästä rasvat ja on välttämätön että ihminen voi jotain syödä."

        Aivopesu näyttää toimivan. Tyydyttyneen rasvan terveyshaitoille ei ole mitää perusteita.

        -Tyydyttyneen rasvan terveyshaitoille ei ole mitää perusteita.

        Siinä oli huumoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä en ole voinut vuosiin syödä kuin einesmaksalaatikkoa koska minulla ei ole ollut varaa ostaa viisi tonnia maksavaa separaattoria joita saa vain Australiasta. Sillä saa erotettua rasvattomasta jukurtista ja piimästä rasvat ja on välttämätön että ihminen voi jotain syödä."

        Aivopesu näyttää toimivan. Tyydyttyneen rasvan terveyshaitoille ei ole mitää perusteita.

        "Aivopesu näyttää toimivan. Tyydyttyneen rasvan terveyshaitoille ei ole mitää perusteita."

        Niin näyttää toimivan. Suositusten mukaan tyydyttynyttä rasvaa saa olla 10 E% päivittäisestä ravinnosta. Saman verran kuin lisättyä sokeria. Kerta-annoksina nuo va taavat 0,5 l sokeroitua limua ja 3 ruokalusikallista (45 g) voita.


    • Anonyymi

      Parsakaali on hyvää pannulla paistettuna, suolalla ja mustapippurilla maustettuna. Kansi päälle lopuksi jotta pehmenee omaan suuhun sopivaksi. Kivaa lisäväriä ja kontrastia saa ruokausikallisella jogurttia/kermaviiliä/smetanaa teelusikallisella sambal oelekia. Lehtikaali samaan tapaan valmistaen on hyvä lisuke karjalanpaistille.

      Jos naudan sisäfilettä tulee osteltua, niin tsekkaa serious eatsin sivulta: How to Reverse Sear a Steak.

      • Sous vide -laitteet eivät ole kauhean kalliita nykyään. Kannattaa harkita jos paistaa pihvejä usein ja se käy myös ohuemmille pihveille. Eniten sitä tulee käytettyä kanakoiville. 3 päivän suolaus jääkaapissa ja 2 tuntia sous vide -laitteessa 75 C lämpötilassa ja sitten uuniin 225 C lämpöön kunnes on nätin värinen. Sitruunamehu edistää ruskettumista. Voi myös paistaa pannulla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Sous vide -laitteet eivät ole kauhean kalliita nykyään. Kannattaa harkita jos paistaa pihvejä usein ja se käy myös ohuemmille pihveille. Eniten sitä tulee käytettyä kanakoiville. 3 päivän suolaus jääkaapissa ja 2 tuntia sous vide -laitteessa 75 C lämpötilassa ja sitten uuniin 225 C lämpöön kunnes on nätin värinen. Sitruunamehu edistää ruskettumista. Voi myös paistaa pannulla.

        Ei tuosta tule kunnollista jos ei vielä hienonna kanankoipia tehosekoittimessa smoothieksi johon mausteeksi 256g maksalaatikkoa ja eskimopuikko. Tikun voi jättää pois jos E% ylittyy. Tehosekoitin on tilattava usasta koska suomesta ei tahdo saada kunnollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuosta tule kunnollista jos ei vielä hienonna kanankoipia tehosekoittimessa smoothieksi johon mausteeksi 256g maksalaatikkoa ja eskimopuikko. Tikun voi jättää pois jos E% ylittyy. Tehosekoitin on tilattava usasta koska suomesta ei tahdo saada kunnollista.

        Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon.

        Broileri kannattaa jauhaa eli oikeastaan emulsioida ennen paistoa eikä sen jälkeen. Sekaan mausteita ja kääritään pötkyläksi talouskelmuun ja keitetään/höyrytetään kypsäksi mieluiten sous vide -laitteessa. Oikein hyvä leikkele leivän päälle. Reseptin löytää kun googlaa 'skinnymixer’s Lunchbox Chicken Loaf'.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon.

        Broileri kannattaa jauhaa eli oikeastaan emulsioida ennen paistoa eikä sen jälkeen. Sekaan mausteita ja kääritään pötkyläksi talouskelmuun ja keitetään/höyrytetään kypsäksi mieluiten sous vide -laitteessa. Oikein hyvä leikkele leivän päälle. Reseptin löytää kun googlaa 'skinnymixer’s Lunchbox Chicken Loaf'.

        Huonosti tehtyjä ja halpoja karvalakkimalleja kaikki mitä mainitset. Minulle on tehty tilaustyönä omat sekoittimet Luxusmix-mallit, ettei tarvisi tyytyä noihin mistä puhut ja joita saa joka paikasta. Ei suomesta saa kunnollista. Eikä oikeastaan muualtakaan. Maksalaatikkoemulsio rasvattoman piimään syntyy parhaiten kun lisää kilon sokeria ja koristeeksi punajuuri josta on poistettu rasva 3500€ maksavalla separaattorilla. Halvemmalla ei kunnollista tahdo saada.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon.

        Broileri kannattaa jauhaa eli oikeastaan emulsioida ennen paistoa eikä sen jälkeen. Sekaan mausteita ja kääritään pötkyläksi talouskelmuun ja keitetään/höyrytetään kypsäksi mieluiten sous vide -laitteessa. Oikein hyvä leikkele leivän päälle. Reseptin löytää kun googlaa 'skinnymixer’s Lunchbox Chicken Loaf'.

        "Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon."

        No minulla Wilfa hajosi jo toisella käyttökerralla. Sen jälkeen olen ollut tyytyväinen Blendtecin käyttäjä. Hinta oli tosin ainakin nelinkertainen


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon."

        No minulla Wilfa hajosi jo toisella käyttökerralla. Sen jälkeen olen ollut tyytyväinen Blendtecin käyttäjä. Hinta oli tosin ainakin nelinkertainen

        Ei taida riittää nelinkertainen hinta. Riippuu käytöstä millainen blenderi kannattaa hommata. Ihan halvimpia ei oikein voi suosittaa kenellekään mutta Wilfa on ok jos siinä on pitkä takuu. Noissa tulee myös vastaan käytön rajat aika nopeasti eli esimerkiksi "banaanijäätelöä" ei niissä kannata vääntää.

        En kyllä tiedä minkä blenderin hommaan jo man kumman blenderin hajotessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomesta saa sekä Vitamixiä että Blendtechiä ja jos käyttää blenderiä paljon niin siihen kannattaa sijoittaa. Tai ostaa Wilfan ja kiikuttaa sen kerran vuodessa vaihtoon."

        No minulla Wilfa hajosi jo toisella käyttökerralla. Sen jälkeen olen ollut tyytyväinen Blendtecin käyttäjä. Hinta oli tosin ainakin nelinkertainen

        Luxusmixus RcB Alffalaval Sebarator maksaa kymmenen kertaa enemmän jonka tilasin juuri mittatilaustyönä. Se tekee oluttakin viidessä minuutissa hämmentämättä kun laittaa toisesta päästä sisään jyviä. Ei ilman sitä voi tehdä mitään mikä menis kurkusta alas ja on mitenkään syötäväksi kelpaavaa. Odotan että viiden kuluttua minulla on varaa parempaan malliin. Siihen saakka koetan vain kärsiä pelkästä Fainfinink ruuasta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei taida riittää nelinkertainen hinta. Riippuu käytöstä millainen blenderi kannattaa hommata. Ihan halvimpia ei oikein voi suosittaa kenellekään mutta Wilfa on ok jos siinä on pitkä takuu. Noissa tulee myös vastaan käytön rajat aika nopeasti eli esimerkiksi "banaanijäätelöä" ei niissä kannata vääntää.

        En kyllä tiedä minkä blenderin hommaan jo man kumman blenderin hajotessa.

        Minä en voi lainkaan lukea reseptejä netistä. Netistä ei tahdo saada kunnollisia. Sama resepti keittokirjassa painettuna on paljon parempi. Sen voi lukea. Mutta vain jos keittokirjan tilaa Australiasta ja siinä ei ole liikaa reseptejä. Maximi on 30 reseptiä. Jos on enempi niin sitä ei voi enää lukea, koska se ei ole enää fain daininkia. Suomeksi ei keittokirjoja voi ollenkaan lukea, eikä niiden mukaan tehdä ruokaa. Se ei ole syötäväksi kelpaavaa. Jos keittokirjan tilaa Australiasta, sen voi lukea mut jos sama kirja on myytävänä akateemisessa kirjakaupassa niin sitä ei voi lukea. Suomesta ei tahdo saada kunnollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en voi lainkaan lukea reseptejä netistä. Netistä ei tahdo saada kunnollisia. Sama resepti keittokirjassa painettuna on paljon parempi. Sen voi lukea. Mutta vain jos keittokirjan tilaa Australiasta ja siinä ei ole liikaa reseptejä. Maximi on 30 reseptiä. Jos on enempi niin sitä ei voi enää lukea, koska se ei ole enää fain daininkia. Suomeksi ei keittokirjoja voi ollenkaan lukea, eikä niiden mukaan tehdä ruokaa. Se ei ole syötäväksi kelpaavaa. Jos keittokirjan tilaa Australiasta, sen voi lukea mut jos sama kirja on myytävänä akateemisessa kirjakaupassa niin sitä ei voi lukea. Suomesta ei tahdo saada kunnollista.

        Onneksi karppaajana sinun ei tarvitse välittää kuin ruuan korkeasta rasvaisuudesta ja vähäisestä hiilihydraattipitoisuudesta. Heikkilän klubi toimittaa lisäksi edullisesti reseptejä jotka ovat kokeiltuja jopa yhden kerran. Tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosti tehtyjä ja halpoja karvalakkimalleja kaikki mitä mainitset. Minulle on tehty tilaustyönä omat sekoittimet Luxusmix-mallit, ettei tarvisi tyytyä noihin mistä puhut ja joita saa joka paikasta. Ei suomesta saa kunnollista. Eikä oikeastaan muualtakaan. Maksalaatikkoemulsio rasvattoman piimään syntyy parhaiten kun lisää kilon sokeria ja koristeeksi punajuuri josta on poistettu rasva 3500€ maksavalla separaattorilla. Halvemmalla ei kunnollista tahdo saada.

        Maksaa ei kannata miksikään laatikoksi keitellä ja paistella. Parasta maksa on raakana muussattuna luxusmixuxella. Suosikkiresettini on kilo raakaa maksaa, kilo sokeria, kilo sinappia, ja eskimopuikko vaniljajäätelöä. Voi laittaa rypsiöljyä teelusikallisen sen jälkeen kun siitä on rasva poistettu. Sitten seos samppanjalasiin. Yksi rusina koristeena kruunaa fain dainin tunnelman.


    • Anonyymi

      Hei aloittaja, tykkäisit kanawokista?

      Olen tehnyt intialaista kanakastiketta, vähän tikka Masalan tyyppistä. Kanasuikaleet ja vihannekset ruskistetaan, mukaan tulee ainakin chiliä, inkivääriä, paprikaa, tomaattia, valkosipulia ja sipulia. Mausteeksi garam masalaa ja currya. Neste on kookoskermaa ja päälle silputaan tuoretta korianteria. Jos haluaa enempi hh, voi paistettavien kasvisten lisäksi laittaa perunanpaloja.

      Tätä sitten kukkisriisin kera tai shiratakin tms kanssa.

      • Anonyymi

        Nam! Tämä on ihan lempparia! Tätä en ole muistanut tehdä vähään aikaan. Kiitos!


    • Anonyymi

      Kiitos ketoilijakaveri vinkistä!

      Ostin pari valkokaalta ihan vain kun muistutit kuinka hyvää kaali on, lisäksi tervellistä ja vähähiilarista. En oikein saa tehtyä kaalilaatikkoa kun en malta odottaa sen kypsymistä uunissa, vaikka se olisi niin herkullista. Kaalista tulee sitä parempaa mitä kauemmin sitä muhittaa. Tein lounaaksi pannulla voissa paistettua kaalisuikaletta broilerijauhelihan (oli hyvä tarjous niin ostin pakkaseen) kanssa, curryllä, sipulilla ja valkoisipulilla jne maustettuna, paistan niin kypsäksi että vähän karamellisoituu. Monet parhaimmat maut on yksinkertaisia.

      t. kn

      • Anonyymi

        Hyvä että oli hyötyä! :) Mä niin rakastan kaalia ja samaa mieltä valkokaalista, että pitää olla kunnolla kypsytettyä. Ihan kamalaa kun jossain tarjottu "raakaa" kaalilaatikkoa. Mä jaksan odottaa sen kypsymisen. Saatan vaikka syödä lounaan ja samalla valmistella jo päivällisruokaa.

        Mä en muuten osaa tehdä broilerinjauhelihasta yhtään mitään. Tuota paistosjuttua voisikin kokeilla.

        Lehtikaalta olen paistanut pari kertaa lisukkeeksi. Ja pinaattia laitan salaattiin tai munakkaaseen. Niitä voisi opetella käyttämäään monipuolisemmin.

        En muuten ole vieläkään kokeillut raejuustopannaria. Pitäisi joskus tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että oli hyötyä! :) Mä niin rakastan kaalia ja samaa mieltä valkokaalista, että pitää olla kunnolla kypsytettyä. Ihan kamalaa kun jossain tarjottu "raakaa" kaalilaatikkoa. Mä jaksan odottaa sen kypsymisen. Saatan vaikka syödä lounaan ja samalla valmistella jo päivällisruokaa.

        Mä en muuten osaa tehdä broilerinjauhelihasta yhtään mitään. Tuota paistosjuttua voisikin kokeilla.

        Lehtikaalta olen paistanut pari kertaa lisukkeeksi. Ja pinaattia laitan salaattiin tai munakkaaseen. Niitä voisi opetella käyttämäään monipuolisemmin.

        En muuten ole vieläkään kokeillut raejuustopannaria. Pitäisi joskus tehdä.

        Moikka!

        Kiva kun kommentoit. Olen broilerijauhelihaa käyttänyt ihan jauhelihan paikalla siinä missä muutenkin jauhista käyttäisin.

        Raejuustopannarin teossa huomasin ettei tarvi huolestua jos taikina näyttää löysältä. Ja että se ei näytä pohjasta lainkaan paistuneelta. Kyllä se kypsää kuitenkin on. Raejuustopannarin kanssa voi syödä joko suolaista tai makeaa lisuketta. Väliin teen pullamaisen pannarin eli taikinaan kanelia ja kardemummaa. Tulee hyvä tuoksu. Joskus teen ilman mausteita ja suolaista, esim juustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka!

        Kiva kun kommentoit. Olen broilerijauhelihaa käyttänyt ihan jauhelihan paikalla siinä missä muutenkin jauhista käyttäisin.

        Raejuustopannarin teossa huomasin ettei tarvi huolestua jos taikina näyttää löysältä. Ja että se ei näytä pohjasta lainkaan paistuneelta. Kyllä se kypsää kuitenkin on. Raejuustopannarin kanssa voi syödä joko suolaista tai makeaa lisuketta. Väliin teen pullamaisen pannarin eli taikinaan kanelia ja kardemummaa. Tulee hyvä tuoksu. Joskus teen ilman mausteita ja suolaista, esim juustoa.

        Pitää ottaa asiaksi tuo broiskujauhis ja myös raejuustopannari. Kohta vihdoin muutto kotiin ja aikaakin kokkailla enemmän.

        Tänään laitoin to do -listalle myös moussakan. En ole koskaan tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ottaa asiaksi tuo broiskujauhis ja myös raejuustopannari. Kohta vihdoin muutto kotiin ja aikaakin kokkailla enemmän.

        Tänään laitoin to do -listalle myös moussakan. En ole koskaan tehnyt.

        Vastaan itselleni.

        Tehtiin eilen butter chickeniä ja syötiin kukkakaaliriisin kanssa. Voi taivas mitä ihanaa se oli!! Maustettiin vielä voimakkaammin kuin resepti sanoi. Tuosta tulee vakioherkku meille! Hyvää oli myös eilinen lounas - pannulla paistetut jauhelihapihvit, paistettu lehtikaali ja mozzarella-vihersalaatti ja kermaviilikastike.

        Tänään teen tuota suunnittelemaani moussakaa. Vähän jännittää tykkäänkö kun tuo munakoiso ei ole lainkaan tuttu vihannes.

        Ensi viikolla ruokalistalla ainakin katkarapukasaria papupastalla tai jos innostun niin kokeilen uunissa tehtävää juustoista munapastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan itselleni.

        Tehtiin eilen butter chickeniä ja syötiin kukkakaaliriisin kanssa. Voi taivas mitä ihanaa se oli!! Maustettiin vielä voimakkaammin kuin resepti sanoi. Tuosta tulee vakioherkku meille! Hyvää oli myös eilinen lounas - pannulla paistetut jauhelihapihvit, paistettu lehtikaali ja mozzarella-vihersalaatti ja kermaviilikastike.

        Tänään teen tuota suunnittelemaani moussakaa. Vähän jännittää tykkäänkö kun tuo munakoiso ei ole lainkaan tuttu vihannes.

        Ensi viikolla ruokalistalla ainakin katkarapukasaria papupastalla tai jos innostun niin kokeilen uunissa tehtävää juustoista munapastaa.

        Huomautan sinua, että tämä on laihdutuspalsta. Juuri herkkujen alinomainen ajatteleminen lihottaa. Se siis lisää ruokahalua, ja lisääntynyt ruokahalu useimmilla lihottaa.


      • Anonyymi

        Laskin tämä satsin hiilarit. On noin 2 per pala. Koko pellillinen 27 g. Edellinen oli siis minun kirjoitus.

        T kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin tämä satsin hiilarit. On noin 2 per pala. Koko pellillinen 27 g. Edellinen oli siis minun kirjoitus.

        T kn.

        En kyllä tajua minkä ihmeen takia munakoiso- ja näkkärijuttuni on poistettu "sääntöjen vastaisena".

        Mitä ihmeen sääntöjä se on muka rikkonut :-D
        Voi Elämä...:-D

        Annoin näkkäri ohjeen ryyditettynä desillä kaurahiutaleita jolloin näkkäristä tuli taas parempaa. Silti hiilareita ei isosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomautan sinua, että tämä on laihdutuspalsta. Juuri herkkujen alinomainen ajatteleminen lihottaa. Se siis lisää ruokahalua, ja lisääntynyt ruokahalu useimmilla lihottaa.

        "Huomautan sinua, että tämä on laihdutuspalsta. Juuri herkkujen alinomainen ajatteleminen lihottaa. Se siis lisää ruokahalua, ja lisääntynyt ruokahalu useimmilla lihottaa."

        Kyllähän ruoka saa olla hyvää, koska vhh ei perustu kieltäymykseen ja kitumiseen. Ruoasta voi puhua ihan normaalisti eikä ajatteleminen kyllä onneksi lihota, sehän nyt oliskin kauheaa. Jos ruoka ei ole maistuvaa, niin sitten aivot alkaa kaipaamaan herkkuja ja kohta mieliteot valtaa mielen. Siitä helppo sitten ajautua pois päälinjalta.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan itselleni.

        Tehtiin eilen butter chickeniä ja syötiin kukkakaaliriisin kanssa. Voi taivas mitä ihanaa se oli!! Maustettiin vielä voimakkaammin kuin resepti sanoi. Tuosta tulee vakioherkku meille! Hyvää oli myös eilinen lounas - pannulla paistetut jauhelihapihvit, paistettu lehtikaali ja mozzarella-vihersalaatti ja kermaviilikastike.

        Tänään teen tuota suunnittelemaani moussakaa. Vähän jännittää tykkäänkö kun tuo munakoiso ei ole lainkaan tuttu vihannes.

        Ensi viikolla ruokalistalla ainakin katkarapukasaria papupastalla tai jos innostun niin kokeilen uunissa tehtävää juustoista munapastaa.

        Voisitko tuon Butter chickenin ohjeen laittaa tänne näkösälle. :))

        T kn


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtiin yällä resrptollä, mausteet tuplsna ja ei sokeria.

        https://www.k-ruoka.fi/reseptit/butter-chicken-eli-intialainen-voikana?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCc0OoyFv-mdvkDnvqjJP_2LbSVuMR1DlFLUUXUvLMuwBkTFKjAvMAYaAircEALw_wcB

        Kiitos paljon tuosta. Mulla broileria pakkasessa ku tarjouksesta ostin niin teen tota kukkisriisin kanssa. Nuo on mun lempparimausteita kaikki ja toi ohje muistuttaa tikka masalaa. Laitan jeeraa linssikeittoonkin ja kun teen Pohjois-afrikkalaista. Lisäksi sitä laitan meksikolaiseen tyyliin kokatessa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtiin yällä resrptollä, mausteet tuplsna ja ei sokeria.

        https://www.k-ruoka.fi/reseptit/butter-chicken-eli-intialainen-voikana?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCc0OoyFv-mdvkDnvqjJP_2LbSVuMR1DlFLUUXUvLMuwBkTFKjAvMAYaAircEALw_wcB

        Nyt on tuo resepti testattu. Tein ihan yks yhteen tolla reseptillä ja riisiksi kukkisriisiä. Erittäin hyvää oli. Lisäsin sokeriakin, kun sattui olemaan karppisokeria vielä. Ihan hyvin menisi ilmankin. Tein kastiketta niin ison satsin että syön ensi viikolla monena päivänä.

        Löysin sellaisenkin version ulkkissivustolta missä kananpalat marinoidaan jugurtissa yön yli. Kiva kokeilla uusia reseptejä. Voimat alkaa palautua kun jaksaa kokkailla. :-)

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on tuo resepti testattu. Tein ihan yks yhteen tolla reseptillä ja riisiksi kukkisriisiä. Erittäin hyvää oli. Lisäsin sokeriakin, kun sattui olemaan karppisokeria vielä. Ihan hyvin menisi ilmankin. Tein kastiketta niin ison satsin että syön ensi viikolla monena päivänä.

        Löysin sellaisenkin version ulkkissivustolta missä kananpalat marinoidaan jugurtissa yön yli. Kiva kokeilla uusia reseptejä. Voimat alkaa palautua kun jaksaa kokkailla. :-)

        T kn

        Tässä on yksi versio. Koska tykkään näistä intialaisista virityksistä niin tämä menee seuraavana kokeiluun.

        https://cafedelites.com/butter-chicken/

        Taisin taas jämähtää yhdelle osastolle vähäksi aikaa.... :-D

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi versio. Koska tykkään näistä intialaisista virityksistä niin tämä menee seuraavana kokeiluun.

        https://cafedelites.com/butter-chicken/

        Taisin taas jämähtää yhdelle osastolle vähäksi aikaa.... :-D

        T kn

        Tuo on tosi herkkua! Kiva kun maistui myös sinulle. Jogurtissa marinoimista voisi taas kokeilla. Joskus aikoinaan olen tehny niin ja hyvää tuli.

        Tänään söin tosi tuhdin lounaan. Itsetehtyä pastaa (kananmunaa, philadelphia, psylliumia) ja pekonicarbonaraa. Venyipä seuraava ateria aika pitkälle kun oli niin raskasta.

        Illalla teinkin sitten kanawokkia. Käytin pakasteesta wokkivihanneksia, mausteeksi kalakastike, soija, punaista currya, tuoretta inkivääriä, chiliä, kookoskermaa. Paistoin uunissa kanafileet ja lopuksi nakkasin ne joukkoon. Teinit söi nuudelin kanssa, me aikuiset tuollaisenaan. Näitä wokkeja täytyy suosia jatkossa useammin.

        Mulla on alkanut tökkiä kukakaalipitsa. Se juustoinen pohja on mulle liian runsas. Seuraavaksi aion kokeilla jollain vähemmän juustoisella pohjalla.

        Syön usein hiilaritonta soijajogua. Päivitin eilen siemenarsenaalini. Nyt on chiiaa, auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä, pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä ja pellavarouhetta. Uutena juttuna ostin kaakaonibsejä - oli aika kiva kokeilu!

        Alla puhut avokadosta. Täytyisikin taas ostaa sitä. Jotenkin se on jäänyt, mä rakastan avokadon makua! Entisessä elämässäni otin ruispalan, voitelin, siivutin avokadon puolikkaan päälle ja ripsautin hieman suolaa, mustapippuria ja sitruunamehua päälle - nam nam nam! Ehkä kokeilen siemennäkkärin tai ketosämpylän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tosi herkkua! Kiva kun maistui myös sinulle. Jogurtissa marinoimista voisi taas kokeilla. Joskus aikoinaan olen tehny niin ja hyvää tuli.

        Tänään söin tosi tuhdin lounaan. Itsetehtyä pastaa (kananmunaa, philadelphia, psylliumia) ja pekonicarbonaraa. Venyipä seuraava ateria aika pitkälle kun oli niin raskasta.

        Illalla teinkin sitten kanawokkia. Käytin pakasteesta wokkivihanneksia, mausteeksi kalakastike, soija, punaista currya, tuoretta inkivääriä, chiliä, kookoskermaa. Paistoin uunissa kanafileet ja lopuksi nakkasin ne joukkoon. Teinit söi nuudelin kanssa, me aikuiset tuollaisenaan. Näitä wokkeja täytyy suosia jatkossa useammin.

        Mulla on alkanut tökkiä kukakaalipitsa. Se juustoinen pohja on mulle liian runsas. Seuraavaksi aion kokeilla jollain vähemmän juustoisella pohjalla.

        Syön usein hiilaritonta soijajogua. Päivitin eilen siemenarsenaalini. Nyt on chiiaa, auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä, pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä ja pellavarouhetta. Uutena juttuna ostin kaakaonibsejä - oli aika kiva kokeilu!

        Alla puhut avokadosta. Täytyisikin taas ostaa sitä. Jotenkin se on jäänyt, mä rakastan avokadon makua! Entisessä elämässäni otin ruispalan, voitelin, siivutin avokadon puolikkaan päälle ja ripsautin hieman suolaa, mustapippuria ja sitruunamehua päälle - nam nam nam! Ehkä kokeilen siemennäkkärin tai ketosämpylän kanssa.

        Joo toi avokado kyllä vie nälän pitkäksi aikaa. Smoothie on kyllä hyvä keksintö että saa menemään alas terveellistä mutta ei niin omaan makuuun sopivia kasviksia. Mukaanlukien selleri, jota olen jopa inhonnut. Mutta kun laittaa inkivääriä niin maut paranee. Kukkispizza onkin niin tuhtia että syön aina jotain raikasta salaattia sen kera, ja mullakin tulee taukoa sen kanssa. Mulla on tää tapa jämähtää ehkä laiskuudesta tai muusta johtuen samoihin ruokiin ja sitten vaihdan menyytä tyystin.

        Tosta avokadostahan saa mainion leivänpäällyksen tekemällä guacamolen, taisi olla Hpv27 joka sitä taannoin mullekin ehdotti kun en oikein saanut menemään muuten alas. Nyt voisin olla itsekin kypsä kokeilemaan kun keksin ton tarpeeksi pienikokoisten hedelmien hankkimisen. Hyvä vaihtoehto juustolle. Oletko kokeillut Avokadopastaa? Tein kerran papupastalla ja tykkäsin kyllä, oli yllättävänkin maukasta (ehkä johtuen valkosipulista ja parmesanistakin).

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo toi avokado kyllä vie nälän pitkäksi aikaa. Smoothie on kyllä hyvä keksintö että saa menemään alas terveellistä mutta ei niin omaan makuuun sopivia kasviksia. Mukaanlukien selleri, jota olen jopa inhonnut. Mutta kun laittaa inkivääriä niin maut paranee. Kukkispizza onkin niin tuhtia että syön aina jotain raikasta salaattia sen kera, ja mullakin tulee taukoa sen kanssa. Mulla on tää tapa jämähtää ehkä laiskuudesta tai muusta johtuen samoihin ruokiin ja sitten vaihdan menyytä tyystin.

        Tosta avokadostahan saa mainion leivänpäällyksen tekemällä guacamolen, taisi olla Hpv27 joka sitä taannoin mullekin ehdotti kun en oikein saanut menemään muuten alas. Nyt voisin olla itsekin kypsä kokeilemaan kun keksin ton tarpeeksi pienikokoisten hedelmien hankkimisen. Hyvä vaihtoehto juustolle. Oletko kokeillut Avokadopastaa? Tein kerran papupastalla ja tykkäsin kyllä, oli yllättävänkin maukasta (ehkä johtuen valkosipulista ja parmesanistakin).

        T kn

        Enpäs ole tässä elämässä kokeillut avokadopastaa, entisessä kylläkin. Tuonhan voisi ottaa kokeiluun!

        Mä käytän papupastaa joskus, mutta en erityisemmin pidä sen mausta. Tein itse kananmunista, philadelphiasta ja psylliumista nauhapastaa. Se oli superhelppoa ja hyvää! Eli avokadopasta kokeiluun sen kanssa :)

        Smoothien kanssa voisin olla myös aktiivisempi. Mietin jos ottaisin taas rasvakahvin aamurutiiniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo toi avokado kyllä vie nälän pitkäksi aikaa. Smoothie on kyllä hyvä keksintö että saa menemään alas terveellistä mutta ei niin omaan makuuun sopivia kasviksia. Mukaanlukien selleri, jota olen jopa inhonnut. Mutta kun laittaa inkivääriä niin maut paranee. Kukkispizza onkin niin tuhtia että syön aina jotain raikasta salaattia sen kera, ja mullakin tulee taukoa sen kanssa. Mulla on tää tapa jämähtää ehkä laiskuudesta tai muusta johtuen samoihin ruokiin ja sitten vaihdan menyytä tyystin.

        Tosta avokadostahan saa mainion leivänpäällyksen tekemällä guacamolen, taisi olla Hpv27 joka sitä taannoin mullekin ehdotti kun en oikein saanut menemään muuten alas. Nyt voisin olla itsekin kypsä kokeilemaan kun keksin ton tarpeeksi pienikokoisten hedelmien hankkimisen. Hyvä vaihtoehto juustolle. Oletko kokeillut Avokadopastaa? Tein kerran papupastalla ja tykkäsin kyllä, oli yllättävänkin maukasta (ehkä johtuen valkosipulista ja parmesanistakin).

        T kn

        ” Smoothie on kyllä hyvä keksintö että saa menemään alas terveellistä mutta ei niin omaan makuuun sopivia kasviksia. ”

        Olen kohta neljä vuotta käyttänyt blenderiä päivittäin. Tänäänkin 5 smoothieta, ei muuta. Kasvisten käyttöni on ainakin viisinkertaistunut blenderin ansiosta. Joskus kyllä kaipaa muutakin. Huomenna ostan A-leikattua lohifileetä Lidlistä.

        Punaista lihaa en ole tänä vuonna syönyt kertaakaan, broilerinlihaa yhtenä päivänä ja kalaa kirjanpitoni mukaan 11 päivänä. Muina 22 päivänä olen ollut laktovegetaari. Rasvatonta maitoa menee joka päivä.

        Lisäksi on mennyt runebergintorttuja 4 kpl ja Fazerin Pullava kinuski-karpaloa kaksi pakettia.

        Margariinia eikä voita ei ole mennyt tänä vuonna. Smoothieen sekoitan lorauksen sinänsä aika pahanmakuista kylmäpuristettua rypsiöljyä, mutta maku sekoittuu hyvin smoothiessa muihin makuihin.

        Viime vuonna syksyllä söin usein härkäpapu-piimäsmoothieta, mutta se toiminta on nyt tauolla.

        Terv. ei-ketoilija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpäs ole tässä elämässä kokeillut avokadopastaa, entisessä kylläkin. Tuonhan voisi ottaa kokeiluun!

        Mä käytän papupastaa joskus, mutta en erityisemmin pidä sen mausta. Tein itse kananmunista, philadelphiasta ja psylliumista nauhapastaa. Se oli superhelppoa ja hyvää! Eli avokadopasta kokeiluun sen kanssa :)

        Smoothien kanssa voisin olla myös aktiivisempi. Mietin jos ottaisin taas rasvakahvin aamurutiiniin.

        Moi taas, kiva kun kommentoit jälleen!

        Tsekkasin tuota nauhapastaohjetta eräästä blogista ja mietin kokeilisko myös. Tuo taikina ei taida mennä pastakoneesta läpi, mullahan semmoinen on kun olen tehnyt sillä pastaa kikhernejauhoista. Eli tämä meis rullaus ja leikkaus -menetelmällä.

        Tuosta samaisesta blogista huomasin, että kukkakaalipitsapohjataikinasta voi tehdä tortillloitakin ja wrappeja. Taputtelee vaan ohkasia lättyjä pellille.

        Avokadopastan ohjeen otin Gullichsenien Safkaa -teoksesta.
        https://www.is.fi/ruokala/resepti/art-2000001005421.html

        Tässä olisi myöskin Runebergin torttujen vhh-versioita. Sokeriksi karppisokeria.

        https://www.lily.fi/blogit/pilketta/mehevat-runebergintortut-vadelma/
        https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/464561/Viljattomat Runebergin tortut/

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Smoothie on kyllä hyvä keksintö että saa menemään alas terveellistä mutta ei niin omaan makuuun sopivia kasviksia. ”

        Olen kohta neljä vuotta käyttänyt blenderiä päivittäin. Tänäänkin 5 smoothieta, ei muuta. Kasvisten käyttöni on ainakin viisinkertaistunut blenderin ansiosta. Joskus kyllä kaipaa muutakin. Huomenna ostan A-leikattua lohifileetä Lidlistä.

        Punaista lihaa en ole tänä vuonna syönyt kertaakaan, broilerinlihaa yhtenä päivänä ja kalaa kirjanpitoni mukaan 11 päivänä. Muina 22 päivänä olen ollut laktovegetaari. Rasvatonta maitoa menee joka päivä.

        Lisäksi on mennyt runebergintorttuja 4 kpl ja Fazerin Pullava kinuski-karpaloa kaksi pakettia.

        Margariinia eikä voita ei ole mennyt tänä vuonna. Smoothieen sekoitan lorauksen sinänsä aika pahanmakuista kylmäpuristettua rypsiöljyä, mutta maku sekoittuu hyvin smoothiessa muihin makuihin.

        Viime vuonna syksyllä söin usein härkäpapu-piimäsmoothieta, mutta se toiminta on nyt tauolla.

        Terv. ei-ketoilija

        Pidätkö kirjaa kaikesta mitä syöt? Eli jos ostat pullan niin merkkaat sen kirjanpitoon?

        Itse en pidä muuten kuin vaan lasken Finelillä makrot lähinnä koko ateriasta jos tulee joku uusi, mutten pidä muuten lukua. Kun nyt aloin miettiä itsekin mitä epäterveellistä on tullut tämän vuoden puolella syötyä niin Yksi Burger King -hamppari ja zero cokista. Hampparissa oli naudanlihapihvi. Muuten syön kanssa vain kalaa ja kanaa, munaa ja juustoa proteiinin lähteinä. Jos harvoin syön hampparin, niin haluan kunnollisen, ja minusta BK:n grillatut on parhaat. Pitäisi testata vielä Naughty Burger, siellä on vielä paremmat kuulemma. Eikä mulla ole burgerin jälkeen syyllinen olo...tuleehan siinä melkein päivän energiat täyteen mutta eipä ole kyllä nälkäkään sinä päivänä kun sen vetäisee naamaan.

        Suklaata on tullut vedettyä tuossa alkuviikkoina mutta sillä tavalla että se jotenkin sopii päivän energian tarpeisiin. Kun syö suklaapatukan (yleensä fazerin sinistä) niin en syö ateriaa tai syön niin vähän että se sopii energiakokonaisuuteen. Tuleehan siinä hiilaria, mutta en enää pidä niin tiukkaa lukua kuin tässä männä vuonna. Siinä on 19g hiilaria joten yritän sitten pihistää muussa hiilarissa. 214 kcal.

        Lähinnä toi kasvisten lisäys smoothiena varsinkin (kun menee iso määrä tavaraa juomalla) kyllä tuntuu keventyneenä mielenä ja väsymyksen vähentymisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidätkö kirjaa kaikesta mitä syöt? Eli jos ostat pullan niin merkkaat sen kirjanpitoon?

        Itse en pidä muuten kuin vaan lasken Finelillä makrot lähinnä koko ateriasta jos tulee joku uusi, mutten pidä muuten lukua. Kun nyt aloin miettiä itsekin mitä epäterveellistä on tullut tämän vuoden puolella syötyä niin Yksi Burger King -hamppari ja zero cokista. Hampparissa oli naudanlihapihvi. Muuten syön kanssa vain kalaa ja kanaa, munaa ja juustoa proteiinin lähteinä. Jos harvoin syön hampparin, niin haluan kunnollisen, ja minusta BK:n grillatut on parhaat. Pitäisi testata vielä Naughty Burger, siellä on vielä paremmat kuulemma. Eikä mulla ole burgerin jälkeen syyllinen olo...tuleehan siinä melkein päivän energiat täyteen mutta eipä ole kyllä nälkäkään sinä päivänä kun sen vetäisee naamaan.

        Suklaata on tullut vedettyä tuossa alkuviikkoina mutta sillä tavalla että se jotenkin sopii päivän energian tarpeisiin. Kun syö suklaapatukan (yleensä fazerin sinistä) niin en syö ateriaa tai syön niin vähän että se sopii energiakokonaisuuteen. Tuleehan siinä hiilaria, mutta en enää pidä niin tiukkaa lukua kuin tässä männä vuonna. Siinä on 19g hiilaria joten yritän sitten pihistää muussa hiilarissa. 214 kcal.

        Lähinnä toi kasvisten lisäys smoothiena varsinkin (kun menee iso määrä tavaraa juomalla) kyllä tuntuu keventyneenä mielenä ja väsymyksen vähentymisenä.

        ”Pidätkö kirjaa kaikesta mitä syöt? Eli jos ostat pullan niin merkkaat sen kirjanpitoon?”

        Päiväkirjan pitäminen Finelissä kaikkinen punnituksineen ja ylösvienteineen olisi liian työteliästä.

        Pidän sen sijaan ostospäiväkirjaa Excelissä ruoka-aineen tarkkuudella. Oma sarake ruokalajin nimelle, ostetulle määrälle, toteutuneelle hinnalle ja tarvittaessa myös kilohinnalle. Sen jälkeen osaava Excel-käyttäjä voi tehdä erilaisia Pivot-yhteenvetoja viikko- ja kuukausikulutuksista.

        Em. Pivot-taulukosta voi helposti todeta esim., että olen ostanut kalaa 11 päivänä. Koska olen ainakin tämän vuoden puolella syönyt ostetun kalana jo samana päivänä, voi päätellä kalapäivien määrän hyvin. Toisaalta kaurahiutaleet jakautuvat aina pitemmälle ajanjaksolle. Tänä vuonna kaurahiutaleita olen ostanut 8 kg (n. 235 g/pv), ja viimeinen pakkaus on juuri loppumassa. Minulla on sinkkutalous, enkä ole työelämässä, joten Excelin vääntämiseen löytyy kiinnostuksen lisäksi myös aikaa.

        Oletko katsellut S-ryhmän Omat ostot -palvelun yhteenvetoja? Niitä voi katsella S-kanavan sivuilla sekä heidän mobiilisovelluksessaan. Minulle ei Omat ostot -palvelusta ole hyötyä, koska en viitsi enää heilutella bonuskorttia, sillä käyn etupäässä Lidilissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pidätkö kirjaa kaikesta mitä syöt? Eli jos ostat pullan niin merkkaat sen kirjanpitoon?”

        Päiväkirjan pitäminen Finelissä kaikkinen punnituksineen ja ylösvienteineen olisi liian työteliästä.

        Pidän sen sijaan ostospäiväkirjaa Excelissä ruoka-aineen tarkkuudella. Oma sarake ruokalajin nimelle, ostetulle määrälle, toteutuneelle hinnalle ja tarvittaessa myös kilohinnalle. Sen jälkeen osaava Excel-käyttäjä voi tehdä erilaisia Pivot-yhteenvetoja viikko- ja kuukausikulutuksista.

        Em. Pivot-taulukosta voi helposti todeta esim., että olen ostanut kalaa 11 päivänä. Koska olen ainakin tämän vuoden puolella syönyt ostetun kalana jo samana päivänä, voi päätellä kalapäivien määrän hyvin. Toisaalta kaurahiutaleet jakautuvat aina pitemmälle ajanjaksolle. Tänä vuonna kaurahiutaleita olen ostanut 8 kg (n. 235 g/pv), ja viimeinen pakkaus on juuri loppumassa. Minulla on sinkkutalous, enkä ole työelämässä, joten Excelin vääntämiseen löytyy kiinnostuksen lisäksi myös aikaa.

        Oletko katsellut S-ryhmän Omat ostot -palvelun yhteenvetoja? Niitä voi katsella S-kanavan sivuilla sekä heidän mobiilisovelluksessaan. Minulle ei Omat ostot -palvelusta ole hyötyä, koska en viitsi enää heilutella bonuskorttia, sillä käyn etupäässä Lidilissä.

        Onhan tuosta hyötyä että näkee mitä sitä oikeasti ostaa. Ja siis syö. Ja jos tykkää kaavioiden piirtämisestä niin sehän on hauska harrastus. Itse tykkään myös esittää asioita taulukoina ja graafisina kuvioina. Mutten vielä ole ulottanut sitä syömisiin ja varsinkaan juomisiin. Laitatko itse myös juomat matriisiin?

        Mun tarttisi kyllä tehdä juomisseuranta, koska tulee juotua ehkä enemmän kuin mitä tiedostaa. Etelän mailla asuessa siihen oppi, että viiniä on päivittäin pöydässä. Lonkeroa kaipaa saunajuomana ja olen ostanut väliin alkoholitonta lonkeroa ja vissyä, ettei karkaa mopo. Saunominen kun on hyvä syy ottaa parit lonkerot. :-D. Yksi hyvä korvike on s-kaupan tonic. Sitä kun saa myös sokerittomana. Voisikin kokeilla ostaa kerrankin aito Gini-pullo ja tehdä drinksuja tonicin kanssa, on melkein hiilariton.

        Viinin koitan rajoittaa vain viikonloppuun max 0,5 l. Joskus kun ketuttaa niin saattaa mennä viikossa toinenkin humaltumistarkoituksessa. Tulen pienestäkin määrästä känniin.

        Olen K-ryhmäläinen, ja K-ruoka sovelluksessa on kanssa tuo ostosten seuranta ja kasvis "käyrä". Ei ole tullut käytettyä vielä.

        T kn


    • Anonyymi

      Sain aloitettua viimein avokadon lisäämisen ruokavalioon. Parhaiten menee aamupalana smoothiena, ja ostin niin pieniä avokadoja että menee kerralla koko hedelmä. Yksi ongelma joka on tökkinyt maun lisäksi on se, että puoliska tummuu heti jääkaapissa eikä sitä mustaa avokadonpuoliskaa tee mieli enää syödä. Laitan smoothieen siis pienen avokadon lisäksi lehtisellerin varren, marja-aroniaa, lehtikaalta, tuoretta kurkumaa, inkivääriä. Nesteeksi vettä tai maustamatonta jugurttia tms. Nyt laitoin mansikkamehukeiton lopun (sokeriton) ja oli melkein hyvää tämä kun laittaa jotain voimakasta makua, kuten juuri inkivääri tuoreena. Laitoin ainekset (kurkumaa lukuunottamatta löytyy finelistä) ruokapäiväkirjaan ja yllätyin siitä kuinka paljon kuitua tässä juomassa on, lähes puolet päivän kuidun tarpeesta. Makrot on vhh, rasvan osuus avokadon ansiosta suurin. En tiedä vaikuttaako tämä juoma nyt niin suuresti oloon mutta tunnen itseni poikkeuksellisen energiseksi heti aamutuimaan. Vatsa tuntuu tykkäävän kyllä, on täyttävä aamupala ja smoothiessa on ihan järisyttävä ravintoarvokokonaisuus. Ainoat merkittävät puuttteet on D3- ja B12 vitamiinien puute, muuten tämä olisi täysipainoista ruokaa. Edullisia rasvahappoja on rutkasti.

      Jos jollain on hyviä smoothien ohjeita niin jakakaa mielellään!

      t. kn

      • Anonyymi

        ”En tiedä vaikuttaako tämä juoma nyt niin suuresti oloon mutta tunnen itseni poikkeuksellisen energiseksi heti aamutuimaan. ”

        Klo 11.06 ei ole kyllä enää mikään aamutuima. Taidat olla yöihmisiä.

        Lehtikaalin partitiivi on muuten ’lehtikaalia’, ei ’lehtikaalta’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”En tiedä vaikuttaako tämä juoma nyt niin suuresti oloon mutta tunnen itseni poikkeuksellisen energiseksi heti aamutuimaan. ”

        Klo 11.06 ei ole kyllä enää mikään aamutuima. Taidat olla yöihmisiä.

        Lehtikaalin partitiivi on muuten ’lehtikaalia’, ei ’lehtikaalta’.

        En ole täällä välittömästi päivittämässä heti kun syön. Syön aina aamutuimaan aamupalan. :-)

        T kn


    • Anonyymi

      Ihmiset on aika kummallisia, ja sen myös tämä(kin) ketju opettaa.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe