Helluntaikirkko ei ole helluntailainen

Anonyymi

Helluntaikirkko ei ole helluntaiherätys eikä perinteinen helluntaiseurakunta. Helluntaikirkko on uusi kirkkokunta, kirkkolaitos, joka on ominut paljon piirteitä luterilaisuudesta - niin paljon, ettei se enää ole helluntailainen ollenkaan.

Usko Jumalaan loppui helluntaikirkkolaisilta ja he päättivät uskoa valtiota ja luterilaista kirkkoa. Raha-asioilla oli merkittävä osuus asiaan. Kuitenkaan he eivät saaneet verotusoikeutta niinkuin luterilaisella kirkolla on. Luterilainen kirkko ei varmaankaan halua päästää helluntaikirkkoa samoille apajille, jotka tosin ovat ehtymässä luterilaisillakin jäsenmäärän pienentyessä. Surkealta näyttää Helluntaikirkon kohtalo.

121

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä eroa sitten on varsinaisilla helluntailaisilla ja helluntailaisilla kirkkolaisilla? Olisi mielenkiintoista kuulla näin maallikon kannalta.

      • Anonyymi

        Helluntai kirkkoon kuuluu suuri osa Suomen helluntaiseurakunnista. Helluntaikirkko kuuluu nykyisin uskonnoliseen yhdistykseen johon suurin osa maamme eri seurakunnista kuuluu. Ennen olimme väestörekisterin jäseniä. Kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen myös Helluntaikirkon jäsen. Suurin osa meidän seurakuntalaisista kuuluu myös Helluntaikirkkoon.
        Mikään ei ole ainakaan huonontunut asiassa.


      • Anonyymi

        Ei tietenkään yhtikäs mitään. Aloittaja on änkyrä, joka ei ymmärrä mistä puhuu.


    • Anonyymi

      Raha-asiat näyttvät olevan pääasia kaikissa lahkoissa.

      • Anonyymi

        Joo, raha on tärkeä tekijä kaikissa seurakunnissa. Ei ykkösasia mutta tärkeä.
        Sinullekin on raha tärkeä, eikö vain? Pitää maksaa vuokra, sähköt, vesi, parkkipaikka, sauna, jne. Ruokaa pitää ostaa, joskus vaatteita ja ei unohdeta vessapaperia.
        Samoin seurakunnat ovat ikäänkuin kotitalouksia. Laskut pitää maksaa ja toiminnasta aiheutuvat kulut. Ja palkat kuluineen. Vakuutukset ja kiinteistövero. Eli paljon menoja ja vähän tuloja. Seurakunnat maksaa laskunsa itse. Tarkoitan vapaa seurakuntia. Luterilainen kirkko saa veromarkoista.


    • Viime päivinä aika hiljaa ollut mutta vuosikaudet täällä hyvin aktiivisena satuillut Korkkiruuvi on fanaattinen trumpisti, oikeistopersu ja helluntaikirkkolainen, Hänen juttujensa perusteella Helluntaikirkko edustaa suurinta kaheliutta tässä maassa.

      • Anonyymi

        Kyllä trumpistista näkyy ateismin sanoma. Uskotaan vain omiin voimiin, ei tunnusteta omaa vääryyttä, vaan MINÄ on oikea näköala - jumalattomuus = maailma = maailmansodat = II- maailmansodan jälkeen Euroopassa 200 metrin välein, oli leipää kerjäävät lapset kaduilla.
        Nyt sankaruus on ihanne, eli uskotaan vihanmaljonjen pyhyyteen tappamiseen, = maailma.

        Trumpismissa en näe raamatullista uskoa - vaan ihmisen usko - ateismin usko - valtajakkara, jossa istuu MINÄ. ... Ei kannata uskovaisuutta syyttää maailman hyvän ja pahantiedonhedelmävarin äärellä.


    • Anonyymi

      Jaaha, jaa. Taas kerran ruvettiin soittamaan tätä levyä. Nyt on 27. vuosi. Simsonkin jauhoi käsikivillä. Olisi paljon mielenkiintoisempaa suhteellisteoria E=mc2. Käsittele tätä vaihteeksi.

    • Anonyymi

      Ottakaa nyt vaan yksin vastuu omista teoistanne, sekoittamatta tekemisiinne luterilaista kirkkoa.

      Kaiken aikaa te yritätte luoda illuusiota, kuin helluntailaisuus ja luterilaisuus olisivat hengellisesti hyvinkin lähellä toisiaan. Ne ovat toisiinsa nähden kaksi täysin päinvastaista uskonsuuntaa. Helluntailaisuus on opillisesti lähellä room.katolilaisuutta, ei lähelläkään luterilaisuutta.

      Esim. kaste- ja ehtoollisyhteyttä ei ole, sillä opit molemmista ovat täysin eriävät. Helluntailaiset eivät tätä kunnioita, vaan houkutellakseen luterilaisia oman uskontonsa puolelle levittävät valhetta että olisimme hyvinkin hengellisiä sisaruksia. Houkuttelevat luterilaisia "muistoaterioilleen". Tämä on syntiä. Kristityillä ja helluntailaisilla on eri ehtoollisopit, eikä kristityllä ole "lupaa" leikkiä näillä asioilla, eli osallistua helluntailaisten epäuskoa edustavalle "muistoaterialle".

      Helluntailaiset eivät ole kristittyjä, vaikka sellaisina esiintyvätkin, vaan kaikissa opeissaan kristillisten kirkkojen opetusten vastaisia. Helluntailaiset ehdottomasti kieltävät ehtoolisviinin ja leivän olevan Kristuksen tosi ruumis ja veri ja opettavat sen olevan vain vertauskuvaa. He eivät muistoaterioillaan käytä edes viiniä ja happamatonta leipää, kuten Jeesus ehtoollisen asetti, vaan useimmiten mehua ja mitä tahansa leivänkänttyä.

      Karmeinta mitä olen heillä nähnyt on tarjoilla mustikkakeittoa ehtoollisviininä ja hiivaleipää, jonka loput saarnaajan rouva tarjoili ruokapöydässä, pyöritellen leivänpalaa hirvenpaistikastikkeessa. Kunnioitus puuttuu. Seuraavana vuonna erosinkin hellareista lopullisesti, ikuisuudeksi. Yhteistä ikuisuutta ei kristityillä ja Kristuksen pyhän ruumiin ja veren, helluntailaisilla pilkkaajilla ole.

      Katsoen opillisia tosiasioita, kaikki helluntailaisten luomat illuusiot osoittautuvat huijauksiksi.

      • Anonyymi

        Meidän seurakunnassa on käytössä puristettu alkoholiton rypälejuoma ja leipä on gluteenitonta vaimoni leipomaa ehtoollisleipää. Meillä kunnioitetaan ehtoollista.
        Meillä on sama Raamattu , kuin luterilaisilla ja pidän itseäni kristittynä . Olen kerran ottanut katuvana Jeesuksen syntien sovittajana vastaan ja todennut , että olen hänen omansa. Mitä minun sinun mielestä pitäisi tehdä. Raamattu kertoo Jeesuksen sanoneen joka minun tyköni tulee sitä minä en heitä pois. Siunausta toivottavasti sinäkin löydät pelastuksen Jeesuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän seurakunnassa on käytössä puristettu alkoholiton rypälejuoma ja leipä on gluteenitonta vaimoni leipomaa ehtoollisleipää. Meillä kunnioitetaan ehtoollista.
        Meillä on sama Raamattu , kuin luterilaisilla ja pidän itseäni kristittynä . Olen kerran ottanut katuvana Jeesuksen syntien sovittajana vastaan ja todennut , että olen hänen omansa. Mitä minun sinun mielestä pitäisi tehdä. Raamattu kertoo Jeesuksen sanoneen joka minun tyköni tulee sitä minä en heitä pois. Siunausta toivottavasti sinäkin löydät pelastuksen Jeesuksesta.

        >>Siunausta toivottavasti sinäkin löydät pelastuksen Jeesuksesta.<<

        Aivan samoin kuin itse ed. viestissäni ilmaisin meillä olevan eri uskon ja hengen, samoin teit sinä, mennen vieläpä pidemmälle: kielsit pelastukseni Jeesuksessa Kristuksessa, tekopyhästi kuitenkin "siunaillen" minua ja toivotellen, jos ehkä minäkinjoskus löytäisin Hänet.

        Et pidä minua pelastettuna, Kristuksen omana, tuo tuli täysin selvästi esiin. Ette pidä keitään klassista kristinuskoa tunnustavaa pelastettuna.

        Mutta lirputtaa ja lärpyttää te osaatte, jos on toiveita saada - etenkin varakkaampi - luterilainen hylkäämään uskonsa ja kääntymään teidän, toisenlaiseen evankeliumiinne, jossa ihminen, vaimoja myöten, tekee kaiken itse ja sillä ylpeillen. "Tekijöitä" olette aina te itse, ei Kristus. Hän on teille vain palkintojen jakaja, ei syntiemme sovittaja, vanhurskauttaja ja pyhittäjä.
        ~
        ~


      • Anonyymi

        Kirjoittajalle 10.1.2021 klo 16.42: Mitä merkitystä sinulle on, kuulutko luterilaiseen kirkkoon, helluntaiseurakuntaan tai johonkin muuhun? Olennaista on se, että SYDÄN on oikeassa suhteessa Jumalaan. Jos siinä on tuollainen ylpeys, niin mitä merkitystä ja hyötyä sinulle on seurakunnasta!


      • Anonyymi

        Ei kannata luterilaisia syyttää, heillä on oma ongelma, joka tulevaisuudessa jakaa ko. kirkon kahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittajalle 10.1.2021 klo 16.42: Mitä merkitystä sinulle on, kuulutko luterilaiseen kirkkoon, helluntaiseurakuntaan tai johonkin muuhun? Olennaista on se, että SYDÄN on oikeassa suhteessa Jumalaan. Jos siinä on tuollainen ylpeys, niin mitä merkitystä ja hyötyä sinulle on seurakunnasta!

        Mistä sinä kuvittelet kirkkokuntani? Että olisin luterilaisen kirkon jäsen?

        Mitä ylpeyteen tulee, koko tämä foorumi ja ketju on puolillaan teidän, helluntailaisten omaa ylpeyttä. Ette ole koskaan tunnustaneet muiden pelastuvan kuin itsenne. Ette tunnusta esim. kristillistä, katolilaista tai luterilaista uskoa tunnustavan voivan pelastua.

        Oma suhtautumisenne uskonasioihin on sen sijaan kevytmielistä, esim. jumalaton "ehtoollis"-käytöksenne. Jumalaton Yhden Ainoan Oikean Upotuskasteen puolesta paasaaminen ja kristillisten kirkkojen kasteiden halveksunta. Olette todellakin kuin adventistit, samasta noituuden hengestä syntyneitä: tehän avoimesti tunnustatte adventistit Oikeauskoisiksi mutta kristityt vääräuskoisiksi.

        Kristitty / kristinuskoinen tarkoittaa klassisten kristinuskon kirkkojen uskovia jäseniä tai näiden oppia tunnustavia uskovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä kuvittelet kirkkokuntani? Että olisin luterilaisen kirkon jäsen?

        Mitä ylpeyteen tulee, koko tämä foorumi ja ketju on puolillaan teidän, helluntailaisten omaa ylpeyttä. Ette ole koskaan tunnustaneet muiden pelastuvan kuin itsenne. Ette tunnusta esim. kristillistä, katolilaista tai luterilaista uskoa tunnustavan voivan pelastua.

        Oma suhtautumisenne uskonasioihin on sen sijaan kevytmielistä, esim. jumalaton "ehtoollis"-käytöksenne. Jumalaton Yhden Ainoan Oikean Upotuskasteen puolesta paasaaminen ja kristillisten kirkkojen kasteiden halveksunta. Olette todellakin kuin adventistit, samasta noituuden hengestä syntyneitä: tehän avoimesti tunnustatte adventistit Oikeauskoisiksi mutta kristityt vääräuskoisiksi.

        Kristitty / kristinuskoinen tarkoittaa klassisten kristinuskon kirkkojen uskovia jäseniä tai näiden oppia tunnustavia uskovia.

        Ei pidä paikkaansa! Ettet vain sekoittaisi helluntailaisia vanhoillislestadiolaisiin? Olen itse ollut helluntaiseurakunnassa koko elämäni, yli 47 vuotta. Koskaan koskaan koskaan en ole kuullut kenenkään helluntaiseurakunnassa tai helluntailaisen sanovan tai ajattelevan, että vain helluntailaiset pelastuvat. En koskaan! Ainoa tällaiseen viittaava tapaus on ollut, kun 27 vuotta sitten yksi nuorisotyöntekijä kertoi kuulleensa, kuinka joku helluntailainen nuori oli jossain tilanteessa mennyt väittämään tällaista. Nuorisotyöntekijä oli tietysti oikaissut nuorta.

        Se on sitten kokonaan toinen asia, jos vähän joka seurakunnassa ajatellaan, että oma seurakunta on joillain mittareilla oikein hyvä ja muillekin suositeltava seurakunta. Mutta se ei tarkoita, että uskottaisiin vain oman porukan pelastuvan!


      • Anonyymi

        "Katsoen opillisia tosiasioita, kaikki helluntailaisten luomat illuusiot osoittautuvat huijauksiksi."
        Jeesus sanoi:"Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani". Jokainen helluntalainen uskoo tämän opinkappaleen ja se ei ole heille illuusio. On vain yksi totuus:Jeesus Kristus. On vain yksi tie: Jeesus Kristus. Ainoastaan tämä tie johtaa iankaikkiseen elämään Jumalan tykö. Tämä tie riittää. Emme tarvitse muita teitä. Kaikki muut tiet vievät harhaan. Iankaikkiseen kadotukseen. Iankaikkiseen eroon Jumalasta.
        Jos tämä on sinulle illuoosi niin tiesi vie pimeyteen. Eroon Jumalasta.
        T. Helluntalainen


    • Anonyymi

      Älä valehtele. Olen helluntaikirkon jäsen ja minulla ei ole usko mihinkään kadonnut niinkuin ei muiltakaan tuntemiltani henkilöiltä.

      • Anonyymi

        Mihin sinä uskot? Kerro uskosi. 🙂


    • Anonyymi

      Aloittaja

      Tarvitsetko 100-vuotta asian käsittelyyn? Mene vielä tänään hiihtämään. Älä vedä kivirekeä perässäsi. Raskasta, raskasta on elämäsi.

    • Anonyymi

      Aloittajalla näyttää olevan vapaa-ajan ongelmia. Kestä vielä kk . Sitten kaamos helpottaa.

      • Anonyymi

        Kaamos päättyi jo 3 vrk sitten.
        Päivitä kalenterisi.


      • Anonyymi

        Minulla on liikaakin tekemistä.


    • Anonyymi

      Jaa. Raha-asioillahan ei ollut mitään tekemistä asian kanssa, koska hanketta valmisteltaessa ei ollut tiedossa mitään sellaista asiaa, jossa rekistäytymisasia olisi muuttanut raha-asioita.

      1) Keskeisenä pohdinnan käynnistäjänä oli tietoisuus uskonnonvapauslain tulevasta muutoksesta: tieto siitä, että uskonnolliset yhdyskunnat saisivat melko vapaasti laatia omat sääntönsä. Ja sen suhteen keskeistä oli tämä: uudessa uskonnonvapauslaissa yhdyskunnilta ei enää edellytettäisi keskusjohtoisuutta, vaan sääntöihin voitaisiin kirjoittaa paikallisseurakuntien itsenäisyys.

      2) Sitten toinen keskeinen asia oli se, että uskonnonvapauslain myötä seurakunnissa voitaisiin luopua kaksoishallinnosta. Tämä oli asia, joka pohditutti lähinnä niitä, jotka käytännössä päättivät asioista, eli vanhimmistojen jäseniä. Yhdistyspohjaisessa seurakunnassahan hengellinen ja todellinen vastuu seurakunnasta on/oli vanhimmistolla, mutta lain edessä ja juridisesti vain ja ainoastaan hallituksella. Vanhimmiston jäsenyys on tavannut olla jotakuinkin elinikäistä, mutta hallitusten jäsenyys on lain mukaan katkolla määräajoin. Normaalitilanteessa tässä ei ole ongelmaa, mutta välillä joissain riitatilanteissa ongelmia on kuulemma ollut. No, onko kaksoishallinnolta sitten vältytty, onkin toinen asia...

      3) Sitten vihkioikeus houkutteli myös: "Olisihan se hienoa ja myös käytännöllistä, että oman seurakunnan saarnaaja/pastori voisi myös vihkiä omia seurakuntalaisia."

      Näistä ensimmäinen peruste oli osittain käytännöllinen, osittain opillis-hengellinen. Toinen ja kolmas perustetta olivat lähes kokonaan käytännöllisiä.

      Ja: Itse en kuulu helluntaikirkkoon.

    • Anonyymi

      Kokemus osoittaa tämä levy pyörii neljä päivää.

    • Anonyymi

      Surkea on aloitus.

      • Anonyymi

        Aloittaja purkaa vain omia pettymyksiään ja keksii vääriä perusteluita kannanotoilleen, kuten:
        "Helluntaikirkko ei ole helluntaiherätys eikä perinteinen helluntaiseurakunta."

        Sellaista kirkkokuntaa tai yhdistystä ei ole rekisteröity missään, jonka nimi olisi"Helluntaiherätys"!
        Sehän on vain yleismaailmallinen nimi erilaisille helluntaiseurakunnille. Maailmassa on monenlaisia helluntaiseurakuntia eikä yksikään niistä voi yksinään sanoa edustavansa helluntaiherätystä.
        Helluntaiherätykseen lasketaan yleensä kuuluvaksi kaikki ns karismaattiset seurakunnat, jotka eivät kuulu ns vanhoihin kirkkokuntiin, joten myös Helluntaikirkko kuuluu siihen, vaikka eräät kiivaat Helluntaikirkon vastustajat eivät sitä hyväksyisikään. Mutta eiköhän vähitellen järki voita ja turha veuhkaaminen asiasta loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja purkaa vain omia pettymyksiään ja keksii vääriä perusteluita kannanotoilleen, kuten:
        "Helluntaikirkko ei ole helluntaiherätys eikä perinteinen helluntaiseurakunta."

        Sellaista kirkkokuntaa tai yhdistystä ei ole rekisteröity missään, jonka nimi olisi"Helluntaiherätys"!
        Sehän on vain yleismaailmallinen nimi erilaisille helluntaiseurakunnille. Maailmassa on monenlaisia helluntaiseurakuntia eikä yksikään niistä voi yksinään sanoa edustavansa helluntaiherätystä.
        Helluntaiherätykseen lasketaan yleensä kuuluvaksi kaikki ns karismaattiset seurakunnat, jotka eivät kuulu ns vanhoihin kirkkokuntiin, joten myös Helluntaikirkko kuuluu siihen, vaikka eräät kiivaat Helluntaikirkon vastustajat eivät sitä hyväksyisikään. Mutta eiköhän vähitellen järki voita ja turha veuhkaaminen asiasta loppuu.

        Helluntaikirkkoon kuuluu ehkä noin 25% helluntailaisista.
        Jos hanke olisi ollut Jumalasta, kaikki srk:t olisivat olleet jo vuosia sitten Hkirkossa.

        Kirkkoon kuulumattomia käy Hkirkon tilaisuuksissa, he voivat antaa varoistaan sekä siivota.
        Puhujapönttöön ei ole asiaa; pitäisi olla ns. saarnakortti.

        On siis kahden kerroksen väkeä Helluntaikirkossa. Vaikka toitotettiin että "kaikki pysyy ennallaan", ja jäsenet ovat tasa-arvoisia....
        Onko Jumalan antama seurakuntamalli? EI OLE!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaikirkkoon kuuluu ehkä noin 25% helluntailaisista.
        Jos hanke olisi ollut Jumalasta, kaikki srk:t olisivat olleet jo vuosia sitten Hkirkossa.

        Kirkkoon kuulumattomia käy Hkirkon tilaisuuksissa, he voivat antaa varoistaan sekä siivota.
        Puhujapönttöön ei ole asiaa; pitäisi olla ns. saarnakortti.

        On siis kahden kerroksen väkeä Helluntaikirkossa. Vaikka toitotettiin että "kaikki pysyy ennallaan", ja jäsenet ovat tasa-arvoisia....
        Onko Jumalan antama seurakuntamalli? EI OLE!!!

        Heh heh: "Puhujapönttöön ei ole asiaa; pitäisi olla ns. saarnakortti."

        Ai siitä saarnataudistako tämä kaikki panettelu johtuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh: "Puhujapönttöön ei ole asiaa; pitäisi olla ns. saarnakortti."

        Ai siitä saarnataudistako tämä kaikki panettelu johtuukin.

        Panettelu ja arviointi on kaksi eri asiaa.
        Tuon saarnakortti asian voisi tuetysti kääntää niinkin, että kirkkokuntalaiset
        varmistavat, että pääsevät saarnaamaan....vaikka tuota en kyllä usko, ainakaan useimmista.

        Mutta tuo valehtelu, se näkyy istuvan lujassa. Asia kuin asia väännetään ja käännetään, kuten kommentistasi huomaan.

        Mutta, vielä on aikaa tehdä parannus. Seurakunta on Jumalan, ja joka ei huolehd Jumalan seurakunnasta, kantaa seuraukset. Koska Helluntaikirkkohanke vietiin vääryyksillä ja valheilla eteenpäin, Jumala ei tule siunaamaan. Ei ennen kuin kadutaan sitä, että hajotettiin seurakunta, ja tehdään parannus synneistä!


    • Anonyymi

      Helluntaikirkko on ns. helluntaiherätyksen syöpäkasvain ja sen vanhan ns. helluntaiherätyksen 'elintapojen' seuraus ja lopullinen kuolinisku.

      Helluntaiherätys ei ole tehnyt irtiottoa Helluntaikirkosta vaan on päästänyt Helluntaikirkon täysin vaikuttamaan eri yhdistyksiin ja olemaan kuin edustaja koko helluntaiherätykselle.
      Ei niin, ettäkö irtiotto olisi mitään helluntaiherätyksestä säästänyt koska oli kirjoitettu että helluntaiherätyksen loppu koittaa.

      Helluntaiherätyksellä oli aikansa, melko pitkäkin aika moneen muuhun tuulahdukseen nähden. Pitkähkön ajan se sai koska aikansa oli ihmisiä, jotka uskossa uudestisyntyneinä turvasivat Herraan.

      Helluntaiherätys oli tähdenlento ja jäljelle jäi vain pyrstö.

      Helluntaikirkko joutuu häpeään ja muu helluntaiherätys sen häpeän varjoon.

      • Anonyymi

        Helluntaikirkoille on ollut koko niiden olemassaolon aikana SUURI HÄPEÄ, että eivät ole hyväksyneet Jumalan antamaa sapattia pyhäpäiväksi, vaikka Jumala oikein muistuttaa "MUISTA !

        1234567---


      • Anonyymi

        Omituista, jos Helluntaikirkot ovat helluntaiherätyksen syöpäkasvaimia, kun ENEMMISTÖ helluntaiseurakunnista maailmassa on rekisteröitynyt kirkkokunta-nimikkeen alle.

        Kukahan tässä joutuu häpeään?
        No, helluntaikansan ikäjakautuma on sellainen, että parin vuosikymmenen jälkeen se häviää olemasta. Onhan se eräänlainen tähdenlento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista, jos Helluntaikirkot ovat helluntaiherätyksen syöpäkasvaimia, kun ENEMMISTÖ helluntaiseurakunnista maailmassa on rekisteröitynyt kirkkokunta-nimikkeen alle.

        Kukahan tässä joutuu häpeään?
        No, helluntaikansan ikäjakautuma on sellainen, että parin vuosikymmenen jälkeen se häviää olemasta. Onhan se eräänlainen tähdenlento.

        "No, helluntaikansan ikäjakautuma on sellainen, että parin vuosikymmenen jälkeen se häviää olemasta. Onhan se eräänlainen tähdenlento."

        Käy se kello kirkkokuntalaisillekin. Vielä on aikaa tehdä parannus, niin törkeää ja röyhkeää oli kirkkoaktiivien toiminta ainakin omalla paikkakunnallani.

        Helluntaikirkkohanke hajotti seurakuntia. Mitä arvelet, tuleeko siitä "sulkia hattuun"?
        No ei tule, tulee jotakin aivan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No, helluntaikansan ikäjakautuma on sellainen, että parin vuosikymmenen jälkeen se häviää olemasta. Onhan se eräänlainen tähdenlento."

        Käy se kello kirkkokuntalaisillekin. Vielä on aikaa tehdä parannus, niin törkeää ja röyhkeää oli kirkkoaktiivien toiminta ainakin omalla paikkakunnallani.

        Helluntaikirkkohanke hajotti seurakuntia. Mitä arvelet, tuleeko siitä "sulkia hattuun"?
        No ei tule, tulee jotakin aivan muuta.

        Kenen hattuun tulee sulkia tuollaisella jatkuvalla haukkumisella ja parjaamisella?
        Eikö se koskaan lopu?


    • Anonyymi

      Pari seuraavaa sukupolvea näyttää mikä oli hkirkon todellinen olemus, ei se vielä ole tullut ilmi eikä tulekkaan niinkauan kuin entiset helluntaihin kuuluvat ovat siinä olemassa.

      eli suomeksi sanottuna, helluntai tuli oli ja meni.

      se on siinä ja piste.

    • Anonyymi

      Lahkohenkiseltä aloittajalta ei kysytä kuka on helluntailainen.

    • Anonyymi

      Helluntaikirkon yksi ongelma on jäsenet, jotka ilmoittavat kuuluvansa sekä helluntaikirkkoon että itsenäiseen helluntaiseurakuntaan. Heidät on jotenkin manipuloitu uskomaan, että se on mahdollista. Ei ihmisessä voi olla kahta eri henkivaltaa yhtä aikaa.

      Helluntaikirkon sisällä valtaa pitää kuitenkin puhtaat helluntaikirkolliset, he määräävät kokouksien puhujat ja asiat joita käsitellään ja joita ei käsitellä ja miten käsitellään, jos käsitellään.

      • Anonyymi

        Suurin ongelma helluntaikansan seurakunnissa on kuitenkin se, että samat ihmiset kuuluvat sekä lut. kirkkoon, että helluntaiseurakuntaan!! Onko heissä kaksi eri henkivaltaa?
        Helluntaikirkkoseurakunnissa ei ole tätä ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ongelma helluntaikansan seurakunnissa on kuitenkin se, että samat ihmiset kuuluvat sekä lut. kirkkoon, että helluntaiseurakuntaan!! Onko heissä kaksi eri henkivaltaa?
        Helluntaikirkkoseurakunnissa ei ole tätä ongelmaa.

        Kumpikin kirkko seuraa katollista kirkkoa, sunnuntaipyhineen, pyhäkouluineen.

        1234567---


      • Anonyymi

        Siis että kuuluu kahteen eri seurakuntaan, vai? Kahdella eri paikkakunnalla?

        Sinänsä: uskonnonvapauslain mukaan rekisteröidyt seurakunnat ovat itsenäisiä paikallisseurakuntia. Koko hankettahan alettiin valmistella nimenomaan siinä vaiheessa kun tiedettiin uskonnonvapauslain tulevasta muutoksesta: ettei tuleva uskonnonvapauslaki vaatisi rekisteröityviltä yhteisöiltä enää keskusjohtoisuutta. Tämä oli ollut asia, joka oli ollut Suomen helluntailaisille jotenkin tärkeä asia. Suomen ja Pohjoismaiden helluntailaisille. Ehkä Pohjoismaiden aiemmalla valtiokirkkosysteemillä on ollut vaikutuksensa siihen, että tämä asia on ollut niin tärkeä.

        Maailmanlaajuisestihan tämä seurakuntien "itsenäisyys" ei ole ollut mikään helluntaiseurakunnissa erityisesti painotettu asia. Ja Uuden Testamentin seurakuntia jos ajatellaan, niin ei niissäkään ihan Suomen tyylistä itsenäisyysajattelua näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis että kuuluu kahteen eri seurakuntaan, vai? Kahdella eri paikkakunnalla?

        Sinänsä: uskonnonvapauslain mukaan rekisteröidyt seurakunnat ovat itsenäisiä paikallisseurakuntia. Koko hankettahan alettiin valmistella nimenomaan siinä vaiheessa kun tiedettiin uskonnonvapauslain tulevasta muutoksesta: ettei tuleva uskonnonvapauslaki vaatisi rekisteröityviltä yhteisöiltä enää keskusjohtoisuutta. Tämä oli ollut asia, joka oli ollut Suomen helluntailaisille jotenkin tärkeä asia. Suomen ja Pohjoismaiden helluntailaisille. Ehkä Pohjoismaiden aiemmalla valtiokirkkosysteemillä on ollut vaikutuksensa siihen, että tämä asia on ollut niin tärkeä.

        Maailmanlaajuisestihan tämä seurakuntien "itsenäisyys" ei ole ollut mikään helluntaiseurakunnissa erityisesti painotettu asia. Ja Uuden Testamentin seurakuntia jos ajatellaan, niin ei niissäkään ihan Suomen tyylistä itsenäisyysajattelua näy.

        Uuden Testamentin seurakunnissaa ei näy monkäänlaista valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden Testamentin seurakunnissaa ei näy monkäänlaista valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatioita.

        Eikös se ole valtionjohtoisuutta, kun valtio alkoi vainoamaan seurakuntia!

        Kyllä Paavali kävi piispasta kun opetti ja valvoi uusia seurakuntia. Nimi vain oli eri.
        Episkopos, (seurakunnan kaitsija) josta myöhemmin on johdettu piispa-sana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole valtionjohtoisuutta, kun valtio alkoi vainoamaan seurakuntia!

        Kyllä Paavali kävi piispasta kun opetti ja valvoi uusia seurakuntia. Nimi vain oli eri.
        Episkopos, (seurakunnan kaitsija) josta myöhemmin on johdettu piispa-sana.

        Seurakunnan kaitsija esiintyy Raamatussa ana monikossa seurakunnan yhteydessä. Seurakunnassa oli siis useita kaitsijoita (vanhimpia) eikä niin että yhdellä kaisijalla (piispalla) olisi monta seurakuntaa.

        Paavali taas oli seurakuntien perustaja( apostoli).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunnan kaitsija esiintyy Raamatussa ana monikossa seurakunnan yhteydessä. Seurakunnassa oli siis useita kaitsijoita (vanhimpia) eikä niin että yhdellä kaisijalla (piispalla) olisi monta seurakuntaa.

        Paavali taas oli seurakuntien perustaja( apostoli).

        Aivan kuten Helluntaikirkon seurakunnissa!

        Helluntaikansan seurakunnissa taas on kahdenlaisia "kaitsijoita"! On vanhemmisto, joka usein on kumileimasin ja sitten hallitus, jolla on juridinen vastuu seurakunnasta.
        Piispaa ei ole kummallakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kuten Helluntaikirkon seurakunnissa!

        Helluntaikansan seurakunnissa taas on kahdenlaisia "kaitsijoita"! On vanhemmisto, joka usein on kumileimasin ja sitten hallitus, jolla on juridinen vastuu seurakunnasta.
        Piispaa ei ole kummallakaan.

        Helluntaikirkolla on kuitenkin organisaatio, johon yritetään istuttaa piispoja antikristuksiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ongelma helluntaikansan seurakunnissa on kuitenkin se, että samat ihmiset kuuluvat sekä lut. kirkkoon, että helluntaiseurakuntaan!! Onko heissä kaksi eri henkivaltaa?
        Helluntaikirkkoseurakunnissa ei ole tätä ongelmaa.

        Henkivallat hyökkäävät niiden kimppuun, jotka käyvät kokouksissa. Eikä rekisterin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden Testamentin seurakunnissaa ei näy monkäänlaista valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatioita.

        Ei ole valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatiota Uuden Testamentin seurakunnissa. Mutta ei sitä ole helluntaikansan, helluntaikirkon tai näihin kuulumattomissa helluntaiseurakunnissakaan. Helluntaikirkon säännöissä esimerkiksi painotetaan seurakuntien itsenäisyyttä.

        Mutta ihan niin itsenäisiä Uuden Testamentin seurakunnat eivät tainneet olla kuin mitä Suomen helluntailiikkeessä on nähty ihanteena ja "oppina". Sanon ihanteena ja oppina, koska eiväthän Suomen helluntailiikkeen seurakunnat silloin alkuaikoinakaan täysin itsenäisiä ja riippumattomia toisistaan olleet. Kyllä veljespäivien ohjeistukset vaikuttivat jo alusta asti hyvin vahvasti. Esimerkiksi ihan helluntailiikkeen alussa vuonna 1919 tehtiin sellainen sittemmin 1900-luvun loppupuolelle vahvasti vaikuttanut linjaus, että ehtoollista annetaan vain uskovina kastetuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatiota Uuden Testamentin seurakunnissa. Mutta ei sitä ole helluntaikansan, helluntaikirkon tai näihin kuulumattomissa helluntaiseurakunnissakaan. Helluntaikirkon säännöissä esimerkiksi painotetaan seurakuntien itsenäisyyttä.

        Mutta ihan niin itsenäisiä Uuden Testamentin seurakunnat eivät tainneet olla kuin mitä Suomen helluntailiikkeessä on nähty ihanteena ja "oppina". Sanon ihanteena ja oppina, koska eiväthän Suomen helluntailiikkeen seurakunnat silloin alkuaikoinakaan täysin itsenäisiä ja riippumattomia toisistaan olleet. Kyllä veljespäivien ohjeistukset vaikuttivat jo alusta asti hyvin vahvasti. Esimerkiksi ihan helluntailiikkeen alussa vuonna 1919 tehtiin sellainen sittemmin 1900-luvun loppupuolelle vahvasti vaikuttanut linjaus, että ehtoollista annetaan vain uskovina kastetuille.

        Onneksi tusta linjauksesta on luovuttu, koska se ei perustu Raamattuun ja sillä pyrittiin painostamaan ihmisiä kasteelle.
        Jeesus itse antoi ehtoollista pettäjä Juudakselle.
        Ehtoollisen ainoa ehto on: "Tutkikoon ihminen itseänsä ja niin SYÖKÖÖN tätä leipää ja juokoon tästä maljasta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole valtiojohtoisuutta eikä piispaorganisaatiota Uuden Testamentin seurakunnissa. Mutta ei sitä ole helluntaikansan, helluntaikirkon tai näihin kuulumattomissa helluntaiseurakunnissakaan. Helluntaikirkon säännöissä esimerkiksi painotetaan seurakuntien itsenäisyyttä.

        Mutta ihan niin itsenäisiä Uuden Testamentin seurakunnat eivät tainneet olla kuin mitä Suomen helluntailiikkeessä on nähty ihanteena ja "oppina". Sanon ihanteena ja oppina, koska eiväthän Suomen helluntailiikkeen seurakunnat silloin alkuaikoinakaan täysin itsenäisiä ja riippumattomia toisistaan olleet. Kyllä veljespäivien ohjeistukset vaikuttivat jo alusta asti hyvin vahvasti. Esimerkiksi ihan helluntailiikkeen alussa vuonna 1919 tehtiin sellainen sittemmin 1900-luvun loppupuolelle vahvasti vaikuttanut linjaus, että ehtoollista annetaan vain uskovina kastetuille.

        Sitä on toki ollut ja niin on samalla tavalla tänä päivänä, että pidetään luetteloa, mikä seurakunnat kuuluvat eli hyväksytään 'yhteiseen herätysliikkeeseen'.

        (Huomautuksena muuten, että Helluntaikansa ry:llä ei ole olemassa yhtään seurakuntaa).

        Erotuksena Helluntaikirkon seurakuntien ja muiden helluntaiseurakuntien välillä on, että Helluntaikirkon seurakunnat ovat oikeasti talutusnuorassa ja ovat siihen suostuneet. Irrottautuminen (eroaminen tai erottaminen) on mahdollista, mutta se vaatii juridisia toimenpiteitä.

        Se saa aikaan paineita olla tottelevainen.

        Sehän ei ole ongelma silloin kun suostuukin olemaan tottelevainen, mutta kun alkaa näyttää siltä että pitäisi päästä eroon, nyt ei ole hyvä näin jatkaa -- silloin on tapana vain jatkaa koska niin on helpompaa.

        Vanhan seurakunnan irrottautuminen 'herätysliikkeestä' käy muotoseikkojen puolesta helposti ja ilman toimenpiteitä.

        Pitäisi jo alkaa seurakuntien tehdä irtiotto helluntaiherätyksen yhteisistä toimista. Helluntaikirkko on ottanut niissä edustuksen.
        Eiköhän lähesty se päivä kun meidän paikkakunta ei esiinny Helluntaikirkon ylläpitämässä kaikkien helluntaiseurakuntien luettelossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä on toki ollut ja niin on samalla tavalla tänä päivänä, että pidetään luetteloa, mikä seurakunnat kuuluvat eli hyväksytään 'yhteiseen herätysliikkeeseen'.

        (Huomautuksena muuten, että Helluntaikansa ry:llä ei ole olemassa yhtään seurakuntaa).

        Erotuksena Helluntaikirkon seurakuntien ja muiden helluntaiseurakuntien välillä on, että Helluntaikirkon seurakunnat ovat oikeasti talutusnuorassa ja ovat siihen suostuneet. Irrottautuminen (eroaminen tai erottaminen) on mahdollista, mutta se vaatii juridisia toimenpiteitä.

        Se saa aikaan paineita olla tottelevainen.

        Sehän ei ole ongelma silloin kun suostuukin olemaan tottelevainen, mutta kun alkaa näyttää siltä että pitäisi päästä eroon, nyt ei ole hyvä näin jatkaa -- silloin on tapana vain jatkaa koska niin on helpompaa.

        Vanhan seurakunnan irrottautuminen 'herätysliikkeestä' käy muotoseikkojen puolesta helposti ja ilman toimenpiteitä.

        Pitäisi jo alkaa seurakuntien tehdä irtiotto helluntaiherätyksen yhteisistä toimista. Helluntaikirkko on ottanut niissä edustuksen.
        Eiköhän lähesty se päivä kun meidän paikkakunta ei esiinny Helluntaikirkon ylläpitämässä kaikkien helluntaiseurakuntien luettelossa.

        >>> Vanhan seurakunnan irrottautuminen 'herätysliikkeestä' käy muotoseikkojen puolesta helposti ja ilman toimenpiteitä.

        Käytännössä helluntaiherätyksestä ei ole tainnut juuri seurakuntia lähteä pois. Ennemmin niin, että joidenkin riitojen vuoksi jotkut henkilöt ovat perustaneet uusia seurakuntia, jotka eivät ole liittyneet helluntaiherätykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä on toki ollut ja niin on samalla tavalla tänä päivänä, että pidetään luetteloa, mikä seurakunnat kuuluvat eli hyväksytään 'yhteiseen herätysliikkeeseen'.

        (Huomautuksena muuten, että Helluntaikansa ry:llä ei ole olemassa yhtään seurakuntaa).

        Erotuksena Helluntaikirkon seurakuntien ja muiden helluntaiseurakuntien välillä on, että Helluntaikirkon seurakunnat ovat oikeasti talutusnuorassa ja ovat siihen suostuneet. Irrottautuminen (eroaminen tai erottaminen) on mahdollista, mutta se vaatii juridisia toimenpiteitä.

        Se saa aikaan paineita olla tottelevainen.

        Sehän ei ole ongelma silloin kun suostuukin olemaan tottelevainen, mutta kun alkaa näyttää siltä että pitäisi päästä eroon, nyt ei ole hyvä näin jatkaa -- silloin on tapana vain jatkaa koska niin on helpompaa.

        Vanhan seurakunnan irrottautuminen 'herätysliikkeestä' käy muotoseikkojen puolesta helposti ja ilman toimenpiteitä.

        Pitäisi jo alkaa seurakuntien tehdä irtiotto helluntaiherätyksen yhteisistä toimista. Helluntaikirkko on ottanut niissä edustuksen.
        Eiköhän lähesty se päivä kun meidän paikkakunta ei esiinny Helluntaikirkon ylläpitämässä kaikkien helluntaiseurakuntien luettelossa.

        En tiedä, missä asiassa ns. Helluntaikirkon seurakunnat voisivat olla enemmän jossain talutusnuorassa kuin ne, jotka eivät ole mukana helluntaikirkossa. Talvipäivät ja nyt Syyspäivät ovat kuitenkin sellainen seurakuntien johtajiston tapaaminen, joka määrittelee henkisesti suuntaa ja sitoutumista eri asioihin; enemmän kuin se, kuuluuko helluntaikirkkoon vai ei. Kun helluntaikirkon säännöt painottavat seurakuntien itsenäisyyttä - ja se oli lähtökohta koko hankkeelle! - niin missä asiassa järjestäytymisasia olisi tuonut jotain talutusnuoraa? Tunnen kuitenkin sen verran joidenkin helluntaiseurakuntien johtavia vanhimmistoveljiä myös helluntaikirkkoon kuuluvista seurakunnista, ja ei heillä ole järjestäytymisasia muuttanut millään tavalla ajatusta heidän seurakuntansa itsenäisyydestä - ei teorian tasolla eikä käytännön tasolla.

        Ja: itse en helluntaikirkkoon kuulu, vaikka se olisi omassa kotiseurakunnassani mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, missä asiassa ns. Helluntaikirkon seurakunnat voisivat olla enemmän jossain talutusnuorassa kuin ne, jotka eivät ole mukana helluntaikirkossa. Talvipäivät ja nyt Syyspäivät ovat kuitenkin sellainen seurakuntien johtajiston tapaaminen, joka määrittelee henkisesti suuntaa ja sitoutumista eri asioihin; enemmän kuin se, kuuluuko helluntaikirkkoon vai ei. Kun helluntaikirkon säännöt painottavat seurakuntien itsenäisyyttä - ja se oli lähtökohta koko hankkeelle! - niin missä asiassa järjestäytymisasia olisi tuonut jotain talutusnuoraa? Tunnen kuitenkin sen verran joidenkin helluntaiseurakuntien johtavia vanhimmistoveljiä myös helluntaikirkkoon kuuluvista seurakunnista, ja ei heillä ole järjestäytymisasia muuttanut millään tavalla ajatusta heidän seurakuntansa itsenäisyydestä - ei teorian tasolla eikä käytännön tasolla.

        Ja: itse en helluntaikirkkoon kuulu, vaikka se olisi omassa kotiseurakunnassani mahdollista.

        "Ja: itse en helluntaikirkkoon kuulu, vaikka se olisi omassa kotiseurakunnassani mahdollista."

        Onko kirkko vienyt yhdistyksen alta? Roikutko toisin sanoen seurakunnallisessa mielessä
        "tyhjän päällä", ts. ei ole yhdistysmuotoista seurakuntaa, ja kirkkoon et ole liittynyt.

        Onko mielestäsi Sanan mukainen seurakuntajärjestys tuollainen, jossa on kahden kerroksen väkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja: itse en helluntaikirkkoon kuulu, vaikka se olisi omassa kotiseurakunnassani mahdollista."

        Onko kirkko vienyt yhdistyksen alta? Roikutko toisin sanoen seurakunnallisessa mielessä
        "tyhjän päällä", ts. ei ole yhdistysmuotoista seurakuntaa, ja kirkkoon et ole liittynyt.

        Onko mielestäsi Sanan mukainen seurakuntajärjestys tuollainen, jossa on kahden kerroksen väkeä?

        Seurakunta on minulle jotain muuta kuin nimi jossain luettelossa, olipa se sitten yhdistyksen nimiluettelo tai uskonnollisen yhdyskunnan nimiluettelo. Eli en roiku millään tavalla tyhjän päällä. Ja ei, meillä ei ole kahden kerroksen väkeä, vaan on painotettu hyvin vahvasti, että kaikki seurakuntalaiset ovat ihan yhtä paljon seurakuntalaisia, riippumatta järjestäytymismuodosta.

        Se, mihin rekisteriin kuuluu, voisi näkyä käytännössä vain kerran vuodessa yhdistyksen tai uskonnollisen yhdyskunnan virallisessa vuosikokouksessa. Seurakunta on kuitenkin ihan jotain muuta kuin tuo kerran vuodessa järjestettävä, lain vaatima kokous. Ja kuinka usein siellä edes tehdään sellaisia päätöksiä, joilla on varsinaista hengellistä merkitystä seurakunnan elämälle? Ei, kyllä se seurakunta on jotain muuta kuin se kerran vuodessa toistuva noin tunnin kestävä virallinen kokous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkivallat hyökkäävät niiden kimppuun, jotka käyvät kokouksissa. Eikä rekisterin mukaan.

        Noinkin saa sanoa - ja vielä että helluntalaisten kokouksissa.

        Kyllähän henkivallat muuallakin hyökkäilevät mutta silloin ei ole noin tahalaan alttiiksi antauduttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, missä asiassa ns. Helluntaikirkon seurakunnat voisivat olla enemmän jossain talutusnuorassa kuin ne, jotka eivät ole mukana helluntaikirkossa. Talvipäivät ja nyt Syyspäivät ovat kuitenkin sellainen seurakuntien johtajiston tapaaminen, joka määrittelee henkisesti suuntaa ja sitoutumista eri asioihin; enemmän kuin se, kuuluuko helluntaikirkkoon vai ei. Kun helluntaikirkon säännöt painottavat seurakuntien itsenäisyyttä - ja se oli lähtökohta koko hankkeelle! - niin missä asiassa järjestäytymisasia olisi tuonut jotain talutusnuoraa? Tunnen kuitenkin sen verran joidenkin helluntaiseurakuntien johtavia vanhimmistoveljiä myös helluntaikirkkoon kuuluvista seurakunnista, ja ei heillä ole järjestäytymisasia muuttanut millään tavalla ajatusta heidän seurakuntansa itsenäisyydestä - ei teorian tasolla eikä käytännön tasolla.

        Ja: itse en helluntaikirkkoon kuulu, vaikka se olisi omassa kotiseurakunnassani mahdollista.

        "Helluntaikirkon seurakunnat voisivat olla enemmän jossain talutusnuorassa kuin ne, jotka eivät ole mukana helluntaikirkossa".

        Talutusnuora on olemassa valmiina käytettäväksi.


    • Anonyymi

      Taitaapa olla niin että aloittaja ei kuulu minkään sortin helluntailaisuuteen. On vaan aika usein tapa parjata helluntaikirkkoa neljä päivää. Kirjoittajat: Nimettömänä on aina helppo olla oppositiossa. Vielä helpompaa kuin politiikassa. En ole kenenkään nähnyt tuovan esille vaihtoehtoa. Niin turhaa, niin turhaa. Ei ole tullut esim. helluntaikansa. Jo nyt ovat paljon niiden rivit harvenneet. Ja harvenevat joka päivä. Tarkoitan luonnollista kuolemaa. Onko teidän vaihtoehto kapinallenne Jehovan Todistajat. Kertokaa vaihtoehto. Mormonit?

      • Anonyymi

        Olisi hyvä että olisi jokaisella vaikkapa lopussa nimimerkki. Jokainenhan voisi kertoa mihin kirkkoon kuuluu, tai ei mihinkään..
        Nyt on vain pelkkä Anonyymi monella, joka ei kerra juuri mitään.

        1234567---


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi hyvä että olisi jokaisella vaikkapa lopussa nimimerkki. Jokainenhan voisi kertoa mihin kirkkoon kuuluu, tai ei mihinkään..
        Nyt on vain pelkkä Anonyymi monella, joka ei kerra juuri mitään.

        1234567---

        Minä olen Äkväjoen ateistien epävirallinen seremoniajohtaja.


    • Anonyymi

      Niin, Helluntaikirkkon liitetään lapset jo vauvoina, eli se vastaa uskonkastetta.

      • Tuo oli minun viestini


    • Anonyymi

      Helppoa sinulle!! Et esitä mitään vaihtoehtoa. Merkityksetön sepustus.

      • Anonyymi

        Mistä tuo vaihtoehdon tivaamisen pinttymä on jämähtänyt päällensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuo vaihtoehdon tivaamisen pinttymä on jämähtänyt päällensä.

        Ei kirkko alkujaankaan ollut vaihtoehto. Sillä vain oli puuhaajansa, jotka aiheuttivat tuhoa koko Helluntaiherätykselle.
        Valheita, valheita,, manipulointia (jotka vaikuttivat mm. äänestyskäyttäytymiseen) ja niin saatiin synnytettyä Helluntaikirkko useille paikkakunnille. Sen jälkeen "imaistiin" yhdistysten omaisuus kirkolle. Rikollista.
        Syntyi suuri kodittomien joukko, joita tämä kirkko vielä syyllisti ja syyllistää.
        Uhreista tehtiinkin syypäitä, vaikka vika oli toisaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kirkko alkujaankaan ollut vaihtoehto. Sillä vain oli puuhaajansa, jotka aiheuttivat tuhoa koko Helluntaiherätykselle.
        Valheita, valheita,, manipulointia (jotka vaikuttivat mm. äänestyskäyttäytymiseen) ja niin saatiin synnytettyä Helluntaikirkko useille paikkakunnille. Sen jälkeen "imaistiin" yhdistysten omaisuus kirkolle. Rikollista.
        Syntyi suuri kodittomien joukko, joita tämä kirkko vielä syyllisti ja syyllistää.
        Uhreista tehtiinkin syypäitä, vaikka vika oli toisaalla.

        Ja ihmisiä peloteltiin, että kolehdin kerääminen loppuu tavallisissa seurakunnissa. Valehtelua ja uhkailua.


    • Anonyymi

      Helluntaikirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan hallituksen puheenjohtaja toimii Suomen Helluntaikirkon johtajana.

      Tänään, 12.1.2021, on valittu Helluntaikirkolle johtaja alkavalle hallituskaudelle.

    • Anonyymi

      Siinäpä sitten johtelee kirkkoaan.

      ei kiinnosta perushelluntain ihmistä.

      KAIKKI mitä tässä maassa on aikaansaatu helluntain nimissä on saatu aikaan sen vanhan systeemin alaisuudessa. Kirkko ei ole saanut aikaan yhtään mitään. ellei eripuraa ja hajaannusta lasketa.

      • Anonyymi

        Ja edelleenkään en ole kuullut yhtään vastausta kysymykseen:
        " Mitä hyvää Helluntaikirkko on tuonut mukanaan"?

        No eipä niin, kun ei tule mieleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edelleenkään en ole kuullut yhtään vastausta kysymykseen:
        " Mitä hyvää Helluntaikirkko on tuonut mukanaan"?

        No eipä niin, kun ei tule mieleen?

        Hienoa, että jaksat veivata tuota samaa kysymystä. Ei tule mieleen, että monesko kerta se jo oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että jaksat veivata tuota samaa kysymystä. Ei tule mieleen, että monesko kerta se jo oli.

        Koestettiin jotta olethan vaan jakuvasti kuulolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että jaksat veivata tuota samaa kysymystä. Ei tule mieleen, että monesko kerta se jo oli.

        Muutama kerta on kysymys esitetty. Et sitten kyennyt tälläkään kertaa vastaamaan....
        Kertoo paljon, alkaa itse asiassa vaikuttaa vastaukselta, se hiljaisuus nimittäin vastauksen suhteen.
        Sehän ei ole vastaus, että kirjoitat"veivauksesta" yms. vaan kyse on kysymyksen kiertämisestä.

        Siis vastaa kysymykseen, tai ole hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama kerta on kysymys esitetty. Et sitten kyennyt tälläkään kertaa vastaamaan....
        Kertoo paljon, alkaa itse asiassa vaikuttaa vastaukselta, se hiljaisuus nimittäin vastauksen suhteen.
        Sehän ei ole vastaus, että kirjoitat"veivauksesta" yms. vaan kyse on kysymyksen kiertämisestä.

        Siis vastaa kysymykseen, tai ole hiljaa.

        Voisitko vielä toistaa kysymyksen! Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko vielä toistaa kysymyksen! Kiitos.

        No tässähän tämä kysymys:

        Mitä hyvää Helluntaikirkko on tuonut mukanaan?

        Tarvittaessa toistan, pitäisihän vastauksia tulla solkenaan, kun niitä aivopesu/manipuloinnin aikana tuotiin esille. Tosin paikkansa pitävyys ollut niin ja näin, ellei ole sitten ollut täyttä valhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässähän tämä kysymys:

        Mitä hyvää Helluntaikirkko on tuonut mukanaan?

        Tarvittaessa toistan, pitäisihän vastauksia tulla solkenaan, kun niitä aivopesu/manipuloinnin aikana tuotiin esille. Tosin paikkansa pitävyys ollut niin ja näin, ellei ole sitten ollut täyttä valhetta.

        Kirkko vaikenee....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko vaikenee....

        Ompahan sinun päiväsi pelastettu, kun sait taas hiukan mollata Helluntaikirkkoa.
        Onko nyt hyvä olo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompahan sinun päiväsi pelastettu, kun sait taas hiukan mollata Helluntaikirkkoa.
        Onko nyt hyvä olo?

        Eikä vastausta esitettyyn kysymykseen vieläkään...
        Ompahan sanaa ei äidinkieleemme kuulu, tarkoittanet onpahan?

        Onko hyvä olo, kun kirkko pistettiin valheella pystyyn, ja sitä puolustelet?


    • Anonyymi

      Pahan virheen tekivät helluntaikirkolliset, kun he perustivat kirkkolaitoksen ilman valtiota ja ilman verotusoikeutta. Laskuvirheen.

      • Anonyymi

        Oliko siinä tämän päivän hyvä tekosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko siinä tämän päivän hyvä tekosi?

        Minä en yritä pelastua hyvien tekojen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en yritä pelastua hyvien tekojen avulla.

        Mutta onko se hyvä tekosi se, että haukut Helluntaikirkkoa?


      • Anonyymi

        Valtio ei hyväksy mitään ei-kristillistä vieasta lahkoa omakseen.


    • Anonyymi

      Voi voi, kun ne Helluntaikirkon perustajat eivät ymmärtäneet, että kirkkolaitos ei toimi ilman verotusoikeutta. Riittääköhän siellä rahat edes naispappien palkkoihin??

      • Anonyymi

        Kymmenykset ja pakolliset "vapaehtoiset" lisäkymmenykset siihen päälle kaikista bruttotuloista, kelarahoista ja lapsilisistä, Kyllä jenkkilahkot on julumia uskontoja.


    • Anonyymi

      Voi, voi niitä helluntaikirkkolaisia, kun ne eivät ymmärtäneet, ettei koskaan ole kirkkolaitos menestynyt ilman verotusoikeutta. Jopa katolisen kirkon homot ymmärsivät tuhansia vuosia sitten verotusoikeuden tärkeyden kirkon uskottavuuden kannalta. Jumalan siunauksetkin on nyt menetetty eikä jää kuin rikosten ja okkulttisten temppujen tie matkalla kohti suuria rikkauksia.

      • Anonyymi

        Maailmalla kaikki kirkot menestyvät ilman verotusoikeutta.:D:D


    • Anonyymi

      Kun seurakunta tekee liiton Perkeleen kanssa, Jumala poistuu tietysti sellaisesta seurakunnasta. Toisaalta Jumala kunnioittaa seurakunnan päätöstä ja toisaalta Jumala ei halua saastuttaa itseään sellaisen kirkon kanssa. Jumalan siunaukset loppuvat siihen paikkaan.

      Mutta miksi helluntaikirkon johtajat tekivät noin tyhmän päätöksen? Ainoa selitys mielestäni on se, että nuo johtajat eivät olleet päässeet osalliseksi Jumalan siunaksista koskaan ja silloin herää kysymys, ovatko he olleet uskossa koskaan. Eesau luopui Jumalan siunauksista yhden aterian tähden ja tässä on tapahtunut jotain samanlaista. Oliko Eesaukaan uskossa?

      • Anonyymi

        hell-movment paljon riitoja, pysytään kaukana


      • Anonyymi

        Lahkohenkiset riitelijät ovat itse perkeleestä.


    • Anonyymi

      Menestysteologiassa on kysymys siitä, että uskovaiset ihmiset vaihtavat Jumalan siunaukset sirkuspelleilyyn, jonka avulla he kuvittelevat ansaitsevansa suuria rikkauksia. Se muistuttaa sitä, kun Eesau luopui siunauksistaan yhden keiton tähden. Tällaisia harhoja nousee lopun aikoina entistä enemmän.

      • Anonyymi

        Joka pienessä on väärä, on suuressakin väärä.

        Pienestä se kaikki alkaa ja lopulta kaikki on pilalla.


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä ettei helluntaikurkko ole samakuin helluntalainen seurakunta.
      Älkää menkö helluntaikirkkoon

      ST

      • Anonyymi

        Kyllä se on ihan yhtä ja saaa "heluntain" tapahtumilla eksyttämistä.


    • Anonyymi

      Varsinaiset helluntailaiset eli ne jotka eivät kuulu helluntaikirkkoon riitelevät kaikkien kanssa, jopa helluntaikirkonkin kanssa ovat riidoissa.

      • Anonyymi

        Nyt menee uudella temppelinherralla huonosti kun alaiset kapinoivat keskenään ja sitä vastaan.
        Eikä ihme, koska sillä on kiire kun on vähän aikaa jäljellä. Virheitä sattuu.


    • Anonyymi

      Älytön aloitus. Suurin osa maailman helluntaiseurakunnista on kirkkoja. Kirkko (< m. kreik. κυριακή, kyriakē, 'Herralle kuuluva') viittaa kristilliseen uskonyhteisöön, jonka seurakunnat ovat järjestyneet yhdeksi organisaatioksi. Helluntaiseurakuntakin on aina ollut sellainen, vaikka kirkko sanaa ei ole käytettykään.

      • Anonyymi

        Kyriekee ei viittaa mihin tahansa uskonyhteisöön.

        Kyriekee=Kristuksen ruumis tarkoittaa Kristuksen ruumiiseen Kristillisessä kasteessa liitettyjä ihmisiä.

        1. Kor. 12:13

        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Helluntailaisten lahkokasteessa ihminen liitetään vain uskonnollisen yhdistyksen ry:n jäseneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyriekee ei viittaa mihin tahansa uskonyhteisöön.

        Kyriekee=Kristuksen ruumis tarkoittaa Kristuksen ruumiiseen Kristillisessä kasteessa liitettyjä ihmisiä.

        1. Kor. 12:13

        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Helluntailaisten lahkokasteessa ihminen liitetään vain uskonnollisen yhdistyksen ry:n jäseneksi.

        Noin siellä minun Raamatussani kirjoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyriekee ei viittaa mihin tahansa uskonyhteisöön.

        Kyriekee=Kristuksen ruumis tarkoittaa Kristuksen ruumiiseen Kristillisessä kasteessa liitettyjä ihmisiä.

        1. Kor. 12:13

        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Helluntailaisten lahkokasteessa ihminen liitetään vain uskonnollisen yhdistyksen ry:n jäseneksi.

        Kristuksen kirkko on maailmanlaajuinen. Lahkohenkisyytesi ei sitä muuksi muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristuksen kirkko on maailmanlaajuinen. Lahkohenkisyytesi ei sitä muuksi muuta.

        Jeesus tulee kokoamaan omansa neljältä ilmansuunnalta. Jumalan viha tulee kohtaamaan pedon kumartajia.

        1234567---


    • Anonyymi

      Suomessakin on yhdistysrekisterissä yli tuhat erioppista uskonyhdistystä eli lahkoa.

      Jos ne kaikki uskonsa perusteella kuuluisivat Kristuksen ruumiiseen, niin olisisihan se melkoinen nähtävyys pitempi kuin mikään tuhatjalkainen mato.

    • Anonyymi

      <<<<<<Menestysteologiassa on kysymys siitä, että uskovaiset ihmiset vaihtavat Jumalan siunaukset sirkuspelleilyyn, jonka avulla he kuvittelevat ansaitsevansa suuria rikkauksia. Se muistuttaa sitä, kun Eesau luopui siunauksistaan yhden keiton tähden. Tällaisia harhoja nousee lopun aikoina entistä enemmän.>>>>>

      Surullinen on helluntaikirkon tarina.

      • Anonyymi

        Empä sanois niin. Tietysti epäuskoinen ei näe Jumalan suuria tekoja Helluntaikirkkojen kohdalla. Maailmassa USEIMMAT helluntaiseurakunnat ovat rekisteröityneet kirkkokunnaksi ko maan lainsäädännön pohjalta.
        Osassa maailman helluntaikirkoissa on valtavaa herätystä, vaikka täällä Suomessa on ollut vähän hiljaisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä sanois niin. Tietysti epäuskoinen ei näe Jumalan suuria tekoja Helluntaikirkkojen kohdalla. Maailmassa USEIMMAT helluntaiseurakunnat ovat rekisteröityneet kirkkokunnaksi ko maan lainsäädännön pohjalta.
        Osassa maailman helluntaikirkoissa on valtavaa herätystä, vaikka täällä Suomessa on ollut vähän hiljaisempaa.

        Ei ole herätystä näköpiirissä. Naiset vaan hääräilevät pastoreina Raamatun vastaisesti. Jumalan antama sapatti ei käy suurelle osalle pyhäpäiväksi, lisäksi julistetaan: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
        Homo ja lesboliitot, samoinkuin abortitkin ovat laajalti hyväksyttyjä. Ei ole näyttöä valtavasta herätyksestä !

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä sanois niin. Tietysti epäuskoinen ei näe Jumalan suuria tekoja Helluntaikirkkojen kohdalla. Maailmassa USEIMMAT helluntaiseurakunnat ovat rekisteröityneet kirkkokunnaksi ko maan lainsäädännön pohjalta.
        Osassa maailman helluntaikirkoissa on valtavaa herätystä, vaikka täällä Suomessa on ollut vähän hiljaisempaa.

        Tarkoitatko herätyksellä niitä sirkuskokouksia?


      • Anonyymi

        Niin on.


    • Anonyymi

      Kun on tulesta syntynyt, ei voi savussa elää.

      Minkähän takia helluntaikirkko meni elämään siellä savussa.

      • Anonyymi

        Kyllä siinä on ihan samasta Parhamin liikkeelle laittamasta uskonlahkosta kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä on ihan samasta Parhamin liikkeelle laittamasta uskonlahkosta kysymys.

        Sinulla tuntuu olevan elämän sisältönä kehua tuota parhamia. Oletko rakastunut häneen?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Menestysteologian, kaatamalla parantamisen ja homojen eheyttämisen taustalta on löytynyt samankaltaisuutta. Näitä asioita harrastavat ihmiset, jotka omasta mielestään ovat uskovaisia, mutta jossain vaiheessa he päättävätkin olla Jumalia. Sen seuraukaena he alkavat toimimaan niinkuin he kuvittelevat Jumalan toimivan. He elävät eräänlaisessa mielikuvitusmaailmassa, jossa tapahtuu jumalallisia ihmeitä heidän mielestään.

      Mainittakoon, että uskon kyllä, että Jumala tekee ihmeitä ilman määrää maan päällä mutta Jumala ei lähde elämään ihmisten mielikuvitusmaailmassa.

      • Anonyymi

        Aivan.


    • Anonyymi

      Ihan varmaan se piankin alkaa se tulevaisuuden tekeminen siellä kirkon hoteissa, ehkä jo ylihuomenne kuulemme siitä alkupaloja.

    • Anonyymi

      Ei vielä ylihuomenna. Jokin hidastus on tullut hankkeeseen kun uusia jäsenseurakuntia ei meinaa kertyä hitaasenkaan tahtiin.

      Mutta ei suurta hätää. Helluntakirkko on saanut jo vallan muutenkin. Muut helluntaiseurakunnat ovat myöntyneet siihen.

      Tuoreimpana asiana Hyvä Sanoma r.y. yhdistetään Helluntaikirkkoon.

      • Anonyymi

        "saanut vallan"????? Helluntaikirkko on siis riistänyt vallan Jeesukselta ja kukkoilee nyt saavutuksellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "saanut vallan"????? Helluntaikirkko on siis riistänyt vallan Jeesukselta ja kukkoilee nyt saavutuksellaan.

        Asiayhteydestä, siihen liittyvästä esimerkistä, voi päätellä kysymyksessä olevan valta helluntaiherätyksesksi kutsutun liikkeen edustajana ja yhteisten yhteisöjen toiminnassa.


    • Anonyymi

      Kummallista, että niin laajat joukot uskovaisista kuitenkin hyväksyi menestysteologian ja Raamatun vastaiset opit.

    • Anonyymi

      IHANAA HELLUNTAIKIRKKO IHANAA<3<3<3<3<3 me saamme kokoontua ilman PakoteRossia<3<3<3<3<3<3<3<3<3

      • Anonyymi

        ihanaa


    • Anonyymi

      Paljonkohan maksaa yksi menestysteologinen ystävä?

      • Anonyymi

        SAakohan siitä paljousalennusta, jos ostaa kymmenen menestysteologiystävää? Satasella kymmenen.


    • Anonyymi

      Kristittyjä eksyttävät erilaiset demonilajit

      Adramelech

      Astaroth

      Beelzebub

      Lucifer

      Nefilim

      Saatana

      • Anonyymi

        Ja mammona.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe