Aihe

Osa vertailuautoista hyytyi jo matkan puolivälissä-E autot TM tutki

Anonyymi

49

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      lapin Kansassa joku kehui E seatia lapin oloissakin

      onko hymy ja kehu hyytynyt?

    • Anonyymi

      Vetyauto olisi mennyt saman matkan, minkä kesälläkin.....

      • Anonyymi

        Höpöhöpö.

        Vetyauto on sähköauto jossa sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
        Vetyautoon siis pätee sama kuin sähköautoon. Lämmitys vie paljon sähköä ja se vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen ja sitä kautta kantamaan.
        Lapissa ei taida olla yhtään vetyasemaa joten josa Helsingissä olisi tankannut niin aika heikosti olisi testi sujunut lapissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Vetyauto on sähköauto jossa sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
        Vetyautoon siis pätee sama kuin sähköautoon. Lämmitys vie paljon sähköä ja se vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen ja sitä kautta kantamaan.
        Lapissa ei taida olla yhtään vetyasemaa joten josa Helsingissä olisi tankannut niin aika heikosti olisi testi sujunut lapissa.

        Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään vedyn tankkausasemaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Vetyauto on sähköauto jossa sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
        Vetyautoon siis pätee sama kuin sähköautoon. Lämmitys vie paljon sähköä ja se vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen ja sitä kautta kantamaan.
        Lapissa ei taida olla yhtään vetyasemaa joten josa Helsingissä olisi tankannut niin aika heikosti olisi testi sujunut lapissa.

        Eihän tuo väittämäsi ole vaan sitä kuuluisaa MUTU tuntumaa....Eihän?....Omaat ainakin kirjoituksesi perusteella varmasti nuo faktat vetyautoista, mitkä haluat nyt täällä tuoda meidän kaikkien yleiseen tietoisuuteen.
        Areena on siis sinun. Kerro meille....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Vetyauto on sähköauto jossa sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
        Vetyautoon siis pätee sama kuin sähköautoon. Lämmitys vie paljon sähköä ja se vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen ja sitä kautta kantamaan.
        Lapissa ei taida olla yhtään vetyasemaa joten josa Helsingissä olisi tankannut niin aika heikosti olisi testi sujunut lapissa.

        ei vetyä mene lämmön tuottoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään vedyn tankkausasemaa!

        Taitaa olla niin että vetyauton pystyy tankkaamaan vain Woikosken kaasuasemalla jollain kikkakonstilla. Todennäköisesti tarvitaan putkitöitä koska noilla ei ole tankkaukseen soveltuvia tankkauspistooleita. Mahtaisiko Woikoskea mokoma edes kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Vetyauto on sähköauto jossa sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
        Vetyautoon siis pätee sama kuin sähköautoon. Lämmitys vie paljon sähköä ja se vaikuttaa dramaattisesti kulutukseen ja sitä kautta kantamaan.
        Lapissa ei taida olla yhtään vetyasemaa joten josa Helsingissä olisi tankannut niin aika heikosti olisi testi sujunut lapissa.

        Kun vetyautosta loppuu vety, se liikkuu sen jälkeen enää hinausautolla. Noissa ei ilmeisesti ole edes akustoa, joten latauskaan ei onnistu sähköverkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vetyautosta loppuu vety, se liikkuu sen jälkeen enää hinausautolla. Noissa ei ilmeisesti ole edes akustoa, joten latauskaan ei onnistu sähköverkosta.

        Vetyauto = polttokennoauto. Kyllä niissä jonkinlainen akku lie tarjoamassa tehoja kiihdytyksiin, jottei polttokennoa tarvitse mitoittaa huippyutehojen mukaan. Mutta se aikku voi olla mallia tojotan hypetys eli riittää vain parin km ajoon.

        Haasteet sitten kaikin puolin isompia. Polttokenno toimii vielä akkuakin huonommin kylmässä eli jotenkin se pitää saada esilämmitettyä ennen ajoon lähtöä.

        Vedyn tiheys on surkean pieni, joten 400 bar tankkejakin käytettäessä sitä saadaan mukaan pari hassua kiloa. Toimintasäde ei ole juuri kummempi kuin a) sähköautoilla b) bio/maakaasukäyttöisillä autoilla. Mutta nuo tankit ovat kalliita, kuulemma hiilikuitua ja ne pitää uusia X vuoden välein. Metaanin kanssa pärjätään suuremman tiheyden vuoksi 200 bar paineilla, tankkausasemia on jo valmiina (pääkaupunkiseudulla tusinan verran, muun maan isoimmissa kaupungeissa 1-2), tankeiksi kelpaa halvat terästankit vaikka tarjolla on myös kevyempiä komposiittitankkeja.

        Vedyn tankkausasemia oli 1, se purettiin kun toinenkin maassamme oleva vetyauto siirrettiin museoon. Tolloloota yrittää siis valloittaa maatamme kirjaimellisesti museotekniikalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo väittämäsi ole vaan sitä kuuluisaa MUTU tuntumaa....Eihän?....Omaat ainakin kirjoituksesi perusteella varmasti nuo faktat vetyautoista, mitkä haluat nyt täällä tuoda meidän kaikkien yleiseen tietoisuuteen.
        Areena on siis sinun. Kerro meille....

        Polttokennossa muodostuu vettä tai vesihöyryä, mistä on hiukka nihkeää päästä eroon, jos polttokennon lämpötila on pakkasen puolella. Li-Ion akkuja ei voi ladata kylmänä ja myös virranantokyky heikkenee pakkasessa. Polttokenno ei toimi pakkasessa lainkaan ts. se pitää esilämmittää ennen kuin autolla pääsee liikkeelle.

        Jos polttokennot olisivat niin erinomaisia, niin miksi niitä on Kiinassa vain 7000 autossa? Siellä kuitenkin kehiteltiin tätä tekniikkaa mm. kaupunkibusseihin jo 20 vuotta sitten. Ja Kiinassa jos jossain osataan massavalmistus. Luulisi siis, että 20 vuodessa olisi saatu jo miljoonia vety/polttokennoautoja autoja käyttöön.


    • Anonyymi

      Kaikki tämä sähellys ja sählaaminen jo 10 asteen pakkasella. Isoakkuiset autot olivat jatkaneet matkaa kohti Saariselkää. Myös isommilla akuilla varustetuilla autoilla sähkön riittäminen oli hilkulla. Saariselän liepeillä ei tarvinnut pyöriä juurikaan ylimääräistä, ennen kuin akut olivat tyhjiä ja autot valmiita lataukseen. Hotellin pihaan vedimme kaikille autoille omat 32 ampeerin voimavirtakaapelit jakokeskuksesta. Näin kaikki autot saadaan ladattua NRG Kick -latureilla suurimmalla mahdollisimmalla teholla.

      Siirtymän puolivälissä Sodankylässä vasta reilun viiden tunnin latauksen jälkeen viimeiset kaksi autoa pääsivät matkaan. Nyt ei enää tehty varsinaisia mittauksia, vaan autot saivat tulla vapaasti omilla säädöillä. Molemmat kuskit nuukailivat lämpötilasta ja nopeudesta, jotta sähkö varmasti riittäisi. Hyvä niin, sillä molemmat auto pääsivät vain vaivoin perille akut aivan tyhjänä.

      • Anonyymi

        lämpöhaalarit mukkaan E touhuissa ja puusäkki peräkonttiin nuotiota varten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lämpöhaalarit mukkaan E touhuissa ja puusäkki peräkonttiin nuotiota varten

        Norjassa kaipaavat jo valtaväylille erillisiä sähköautokaistoja. Vrt. rekkakaistat ylämäissä.
        Kas kun siellä on paljon sähköautoja tien tukkona matelemassa. Yrittäessään pihistellä sähköä.


    • Anonyymi

      Noita kahta kaupunkiin tarkoitettua autoa ei olisi pitänyt ottaa vertailuun mukaan lainkaan. Niitä ei ole tarkoitettukaan pitkiin siirtymiin.

      • Anonyymi

        Nyt on selityksen makua. Tosiasia on, että sähköautoissa käytettävä akkutekniikka ei sovi Suomen olosuhteisiin. Kesällä "yllättäviä" akun tyhjenemisiä tuskin tulee, mutta talvella asian laita on toisin. Huomiseksi ja ylihuomiseksi koko Suomeen on luvattu 15-30 asteen pakkasta ja silloin sähköautot ovat "helisemässä". Kyse on kuitenkin ihan normaaleista pakkasista Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on selityksen makua. Tosiasia on, että sähköautoissa käytettävä akkutekniikka ei sovi Suomen olosuhteisiin. Kesällä "yllättäviä" akun tyhjenemisiä tuskin tulee, mutta talvella asian laita on toisin. Huomiseksi ja ylihuomiseksi koko Suomeen on luvattu 15-30 asteen pakkasta ja silloin sähköautot ovat "helisemässä". Kyse on kuitenkin ihan normaaleista pakkasista Suomessa.

        "Kesällä "yllättäviä" akun tyhjenemisiä tuskin tulee, mutta talvella asian laita on toisin."

        Väännetäänpä rautalangasta niin selkeää tyhmemmällekin. Nuo kaupunkiautot eivät kulje pitkiä taipaleita sen enempää kesällä kuin talvellakaan. Hondan WLTP on alta 200km ja sitä rataa.
        Ongelma ei siis ole kylmä vaan se että nyt on lähdetty mopolla moottoritielle. Matka-ajoon tarkoitetut autot ovat eri luokassa ja niillä matka sujui ilman mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kesällä "yllättäviä" akun tyhjenemisiä tuskin tulee, mutta talvella asian laita on toisin."

        Väännetäänpä rautalangasta niin selkeää tyhmemmällekin. Nuo kaupunkiautot eivät kulje pitkiä taipaleita sen enempää kesällä kuin talvellakaan. Hondan WLTP on alta 200km ja sitä rataa.
        Ongelma ei siis ole kylmä vaan se että nyt on lähdetty mopolla moottoritielle. Matka-ajoon tarkoitetut autot ovat eri luokassa ja niillä matka sujui ilman mitään ongelmia.

        Voithan sinä kierrellä ja kaarrella ja keksiä kaikenlaisia selityksiä mutta tosiasiassa sähköauto ei sovi Suomen ilmastoon. Akkutekniikan pitää kehittyä vielä paljon ja auton hinnan/kustannusten täytyy laskea reilusti ennen kuin sähköauto on varteenotettava vaihtoehto polttomoottoriautolle.

        Miksi en ole nähnyt täällä pohjoisemmassa kuin vain muutaman täyssähköauton talvella? No siksi, koska täällä niillä ei tee talvisin mitään. Varsinkin nyt kovempien pakkasten aikana jokainen täyssähköauto anelee kauhuissaan armoa.


      • Anonyymi

        Mutta ajatteleeko ostaja sitä ennakkoon. Ostetaan vähän halvempi sähköauto ja ajellaan sillä tyytyväisenä kotinurkilla. Mutta kun sitten pitäisi lähteä mummon luo kyläilemään 300-400 km päähän, alkaakin kova miettiminen missä saisi ladattua autoa matkan varrella ja edellyttääkö se yöpymistä matkalla. Tai sitten lähdetään matkaan junalla/bussilla/taksilla tai vuokrataan polttisauto mummolamatkalle.


    • Anonyymi

      "Sähköautoryhmässä on hyvin erityyppisiä autoja, kuten talvivertailun perinteisiin kuuluu. Tämän vuoksi myös akkujen koossa on suuria eroja, mikä näkyy suoraan autojen ilmoitetuissa toimintamatkoissa. Ennalta oli odotettavissa, että kolme pieniakkuisinta eivät pääse yhdellä latauksella perille."

      • Anonyymi

        kertooko E auton myyjä TM toteamat asiat ostajalle

        eikö voi kärjistää että älä käytä talvella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kertooko E auton myyjä TM toteamat asiat ostajalle

        eikö voi kärjistää että älä käytä talvella?

        Oletko ihan yksinkertainen vai etkö ymmärrä että ihmisillä on erilaisia auton käyttörapeita ja tapoja. Lyhyehkön kantaman sähköauto sopii monelle moneen käyttöön.

        Minulla on plugari. En ole syyskuun jälkeen tankannut vaan ajanut vain sähköllä. Auton sähkökantama on murto-osa huonoimmankin sähköauton kantamasta ja silti olen pärjännyt sillä varsin hyvin.

        Myyjä varmasti kertoo auton kantaman ja sehän lukee dokumenteissakin ihan lain voimalla.
        Miksi ihmeessä pelkäät että aina kusetetaan? Onko kusetus osa sinun kaveripiiriäsi vai miksi epäilet muidenkin sitä tekevän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan yksinkertainen vai etkö ymmärrä että ihmisillä on erilaisia auton käyttörapeita ja tapoja. Lyhyehkön kantaman sähköauto sopii monelle moneen käyttöön.

        Minulla on plugari. En ole syyskuun jälkeen tankannut vaan ajanut vain sähköllä. Auton sähkökantama on murto-osa huonoimmankin sähköauton kantamasta ja silti olen pärjännyt sillä varsin hyvin.

        Myyjä varmasti kertoo auton kantaman ja sehän lukee dokumenteissakin ihan lain voimalla.
        Miksi ihmeessä pelkäät että aina kusetetaan? Onko kusetus osa sinun kaveripiiriäsi vai miksi epäilet muidenkin sitä tekevän?

        aina pitää epäillä-VW antoi hyvän opetuksen kaikilla vioillaan ja TDI huijaus

        sun kaveripiiriä varmaankin kusetetaan miten päin vain

        Lueppa vaikka audi suomi24 läpi niin ymmärrät mistä on kysymys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kertooko E auton myyjä TM toteamat asiat ostajalle

        eikö voi kärjistää että älä käytä talvella?

        "eikö voi kärjistää että älä käytä talvella?"
        Oikeampi tiivistys olisi että älä lähde kaupunkiskootterilla pitkään matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aina pitää epäillä-VW antoi hyvän opetuksen kaikilla vioillaan ja TDI huijaus

        sun kaveripiiriä varmaankin kusetetaan miten päin vain

        Lueppa vaikka audi suomi24 läpi niin ymmärrät mistä on kysymys

        Mitä tekemistä VW tehtaalla on Suomalaisten eri merkkien automyyjien sanomisiin?
        Mitähän kummaa tarkoitat?

        Mihinkäs tuo väitteesi kaveripiiristäni perustuu?
        Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa.

        Mitä tekemistä Audin suoli24 palstalla on noiden erimerkkisten autojen kanssa joista yksikään ei tainnut olla Audi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä VW tehtaalla on Suomalaisten eri merkkien automyyjien sanomisiin?
        Mitähän kummaa tarkoitat?

        Mihinkäs tuo väitteesi kaveripiiristäni perustuu?
        Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa.

        Mitä tekemistä Audin suoli24 palstalla on noiden erimerkkisten autojen kanssa joista yksikään ei tainnut olla Audi?

        "Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa."
        Ei sinulla kuitenkaan olisi siitä tutkimuksesta mitään dokumenttia?
        Kuinka nyt vaan kusetuksesta tulee ensimmäiseksi mieleen Audia kyhäävä konserni jonka kusetuksesta on aika vahva näyttö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa."
        Ei sinulla kuitenkaan olisi siitä tutkimuksesta mitään dokumenttia?
        Kuinka nyt vaan kusetuksesta tulee ensimmäiseksi mieleen Audia kyhäävä konserni jonka kusetuksesta on aika vahva näyttö.

        Ei ole tallessa mutta eiköhän netistä löydy materiaalia ihmisen peruskäytöksestä pyskologian puolelta. Ite näitä lukenut aikaa sitten.

        VW tehdas voi olla mitä tahansa mutta tuossa testissä monia eri merkkejä jotka ei ole K-Auton maahantuomia. Ihmetyttää siisi että vedät analogian että kaikkien merkkien myyjät kusettaa koska VAG konserni huijasi dieseleissä.

        Tuollaisesta johtopäätöksestä tuli automaattisesti mieleen että et luota ollenkaan luota myyjiin, mihin on varmaan jokin syy. Monasti vastaavissa tilanteissa ihmisen omassa käytöksessä on sama piirre. Ei kyllä aina.

        Olisiko sinulla jotain faktaa siitä että noiden kaikkien merkkien myyjät tulee kusettamaan ostajia sähköautojen ominaisuuksissa? Kiinnostaa myös että miksi se sinua vaivaisi jos itse et kuitenkaan ole hankkimassa sähköautoa. Oletko miettinyt miksi se vaivaa sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä VW tehtaalla on Suomalaisten eri merkkien automyyjien sanomisiin?
        Mitähän kummaa tarkoitat?

        Mihinkäs tuo väitteesi kaveripiiristäni perustuu?
        Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa.

        Mitä tekemistä Audin suoli24 palstalla on noiden erimerkkisten autojen kanssa joista yksikään ei tainnut olla Audi?

        missä kuplassa elät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tallessa mutta eiköhän netistä löydy materiaalia ihmisen peruskäytöksestä pyskologian puolelta. Ite näitä lukenut aikaa sitten.

        VW tehdas voi olla mitä tahansa mutta tuossa testissä monia eri merkkejä jotka ei ole K-Auton maahantuomia. Ihmetyttää siisi että vedät analogian että kaikkien merkkien myyjät kusettaa koska VAG konserni huijasi dieseleissä.

        Tuollaisesta johtopäätöksestä tuli automaattisesti mieleen että et luota ollenkaan luota myyjiin, mihin on varmaan jokin syy. Monasti vastaavissa tilanteissa ihmisen omassa käytöksessä on sama piirre. Ei kyllä aina.

        Olisiko sinulla jotain faktaa siitä että noiden kaikkien merkkien myyjät tulee kusettamaan ostajia sähköautojen ominaisuuksissa? Kiinnostaa myös että miksi se sinua vaivaisi jos itse et kuitenkaan ole hankkimassa sähköautoa. Oletko miettinyt miksi se vaivaa sinua?

        taitaapi mm VW taas testata autonsa käyttäjillä

        VW ay väki varoitti yhtiökokouksessa että testaamatonta autoa pukkaa markkinoille

        tiesitkö että saksassa myös ay väki osallistuu yhtiön toimintaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Katsos tutkijat ovat sitä mieltä että eniten kusetusta pelkää ihmiset joilla on itsellä tapana kusettaa."
        Ei sinulla kuitenkaan olisi siitä tutkimuksesta mitään dokumenttia?
        Kuinka nyt vaan kusetuksesta tulee ensimmäiseksi mieleen Audia kyhäävä konserni jonka kusetuksesta on aika vahva näyttö.

        "Ei sinulla kuitenkaan olisi siitä tutkimuksesta mitään dokumenttia?"
        Etpä ole tainnut USA:n presidentin touhuja seurata? Se idiootti todistaa olemassa olollaan juuri tuosta mitä edellinen kertoi.


    • Anonyymi

      Paljon täytyy vettä vielä virrata Vantaanjoessa ennen kuin nykyinen iso diesel vaihtuu sähköautoon. Ei hermo kestäisi noita kikottimia.

      • Anonyymi

        Näille nykyisille sähköautoille nauretaan muutaman vuoden kuluttua. Ottaa oman aikansa kunnes tekniikka kehittyy tarvittavalle tasolle. Ei kuullosta hyvältä nuo Teslan automaattiset äkkijarrutuksetkaan ajon aikana. Siinä voi lähteä henki ohitustilanteessa.
        Lumi, kosteus, jää ja pakkanen huono yhdistelmä näille "anturiautoille". Lada taisi olla aikaansa edellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näille nykyisille sähköautoille nauretaan muutaman vuoden kuluttua. Ottaa oman aikansa kunnes tekniikka kehittyy tarvittavalle tasolle. Ei kuullosta hyvältä nuo Teslan automaattiset äkkijarrutuksetkaan ajon aikana. Siinä voi lähteä henki ohitustilanteessa.
        Lumi, kosteus, jää ja pakkanen huono yhdistelmä näille "anturiautoille". Lada taisi olla aikaansa edellä!

        No nyt päästiin asiaan : Lada taisi olla aikaansa edellä!
        Todellakin, 1200 L ei ollut antureita ja päästösysteemejä, turboja jne.
        helppo huoltaa ja korjata itse, varaosat edullisia. 7-8 l /100km.
        Yllättävän kestävä hintaan nähden.
        Kermaperseet ja avuttomat valitteli pikkuvikoja,
        kun eivät osanneet korjailla itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näille nykyisille sähköautoille nauretaan muutaman vuoden kuluttua. Ottaa oman aikansa kunnes tekniikka kehittyy tarvittavalle tasolle. Ei kuullosta hyvältä nuo Teslan automaattiset äkkijarrutuksetkaan ajon aikana. Siinä voi lähteä henki ohitustilanteessa.
        Lumi, kosteus, jää ja pakkanen huono yhdistelmä näille "anturiautoille". Lada taisi olla aikaansa edellä!

        Ei näytä olevan käyttövoimasta kiinni noiden turvavarusteiden toiminta, TM:n vertailussa Corolla törmäili päin estettä toistuvasti eikä paikalle kutsutut tojon huoltohemmot osanneet tehdä asialle yhtään mitään. Susi mikä susi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näille nykyisille sähköautoille nauretaan muutaman vuoden kuluttua. Ottaa oman aikansa kunnes tekniikka kehittyy tarvittavalle tasolle. Ei kuullosta hyvältä nuo Teslan automaattiset äkkijarrutuksetkaan ajon aikana. Siinä voi lähteä henki ohitustilanteessa.
        Lumi, kosteus, jää ja pakkanen huono yhdistelmä näille "anturiautoille". Lada taisi olla aikaansa edellä!

        Tuollaiset Teslan järjestelmät pitäisi kieltää ja heti. Muutenkin akkusaasteen teko on typerää. Akkujen tuleva kierrätys on työlästä ja vaatii paljon ihmistyötä, joten en usko sitä tehtävän kannattavasti koskaan Suomessa tai edes Euroopassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset Teslan järjestelmät pitäisi kieltää ja heti. Muutenkin akkusaasteen teko on typerää. Akkujen tuleva kierrätys on työlästä ja vaatii paljon ihmistyötä, joten en usko sitä tehtävän kannattavasti koskaan Suomessa tai edes Euroopassa.

        Vai ihmistyötä. Kyllä kierrätysjärjestelmien videoissa ihan koneet rouhivat ja erottelevat materiaalit. Eri tekniikoista riippuen saadaan muuten akuista talteen 91-99%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset Teslan järjestelmät pitäisi kieltää ja heti. Muutenkin akkusaasteen teko on typerää. Akkujen tuleva kierrätys on työlästä ja vaatii paljon ihmistyötä, joten en usko sitä tehtävän kannattavasti koskaan Suomessa tai edes Euroopassa.

        Applied Energy tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50% enemmän kuin polttomoottoriauto. Suurimpana syynä tehtaiden käyttämä saatuttava energia.

        Tähän yhtälöön kun lisää eräiden puolueiden ajama ydinvoiman alasajo, voi hyvällä syyllä kysyä millä nämä ns. maailmanhalaajat agendaansa ajavat. Onko takana mitään muuta kuin massiivinen rahanlypsy autoilijoilta verojen muodossa?
        Tuulimyllyt eivät tuota sähköä näillä 17 asteen pakkasilla. Eivät myöskään aaltovoimalat täällä Pohjolassa. Hiilen ja turpeen poltto halutaan lopettaa. Lopputuloksena teollisuuden/työn siirtyminen halpamaihin ja Suomen taantuminen.
        Tuskin kenenkään omatunto puhdistuu sillä että ostetaan sähköä itärajan takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Applied Energy tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50% enemmän kuin polttomoottoriauto. Suurimpana syynä tehtaiden käyttämä saatuttava energia.

        Tähän yhtälöön kun lisää eräiden puolueiden ajama ydinvoiman alasajo, voi hyvällä syyllä kysyä millä nämä ns. maailmanhalaajat agendaansa ajavat. Onko takana mitään muuta kuin massiivinen rahanlypsy autoilijoilta verojen muodossa?
        Tuulimyllyt eivät tuota sähköä näillä 17 asteen pakkasilla. Eivät myöskään aaltovoimalat täällä Pohjolassa. Hiilen ja turpeen poltto halutaan lopettaa. Lopputuloksena teollisuuden/työn siirtyminen halpamaihin ja Suomen taantuminen.
        Tuskin kenenkään omatunto puhdistuu sillä että ostetaan sähköä itärajan takaa.

        > Tuulimyllyt eivät tuota sähköä näillä 17 asteen pakkasilla.

        Talvikeleillä tuppaa tuulemaan ihan hyvin ja pakkasella ilman tiheys on selvästi suurempi kuin kesähelteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tuulimyllyt eivät tuota sähköä näillä 17 asteen pakkasilla.

        Talvikeleillä tuppaa tuulemaan ihan hyvin ja pakkasella ilman tiheys on selvästi suurempi kuin kesähelteillä.

        E automyyjät ei kovin tiheässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E automyyjät ei kovin tiheässä

        Korkeapaineen vallitessa kovilla pakkasilla ei yleensä tuule. Sähköntarve on silloin suurimmillaan. Pelkkä lapojen lämmitys kuluttaa n.35Kwh pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeapaineen vallitessa kovilla pakkasilla ei yleensä tuule. Sähköntarve on silloin suurimmillaan. Pelkkä lapojen lämmitys kuluttaa n.35Kwh pakkasilla.

        Heh, essonbaarin faktat viime vuosituhannelta. 35 kW kuulostaa joltain mopoluokan vehkeeltä. Nykyään rakennetaan 3-5 MW myllyjä ja suunnitelmia on 14-15 MW vehkeistäkin.

        Tuulennopeus on ihan eri luokkaa, kun mennään 150-200 m korkeudelle. Tämän takia 15 MW mylly tuottaa paljon enemmän sähköä kuin kymmenen 1,5 MW myllyä.

        http://www.tuuliatlas.fi/mitoitus/mitoitus_4.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, essonbaarin faktat viime vuosituhannelta. 35 kW kuulostaa joltain mopoluokan vehkeeltä. Nykyään rakennetaan 3-5 MW myllyjä ja suunnitelmia on 14-15 MW vehkeistäkin.

        Tuulennopeus on ihan eri luokkaa, kun mennään 150-200 m korkeudelle. Tämän takia 15 MW mylly tuottaa paljon enemmän sähköä kuin kymmenen 1,5 MW myllyä.

        http://www.tuuliatlas.fi/mitoitus/mitoitus_4.html

        Niin, siis 35 kWh lämmitykseen koko talven aikana on melko vähän ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeapaineen vallitessa kovilla pakkasilla ei yleensä tuule. Sähköntarve on silloin suurimmillaan. Pelkkä lapojen lämmitys kuluttaa n.35Kwh pakkasilla.

        Asiantuntijan sanoin:"Merellä tuulee aina."
        Nord Poolissa on tuulivoimaa aina tarjolla. Valtaosa Pohjoismaiden tuulivoimasta saa voimansa merituulesta ja sitä on aina tarjolla. Sisämaan ihmiset eivt tästä ymmärrä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiantuntijan sanoin:"Merellä tuulee aina."
        Nord Poolissa on tuulivoimaa aina tarjolla. Valtaosa Pohjoismaiden tuulivoimasta saa voimansa merituulesta ja sitä on aina tarjolla. Sisämaan ihmiset eivt tästä ymmärrä mitään.

        Näkyy sisämaassakin tuulevan lähes aina. Paitsi maanpinnalla. Sisämaassa pitää vain rakentaa myllyjä, joiden siivey viutoo yli 100 mm korkeudella (napakorkeus 150+ m ja sitä rataa) myllyjä. Merellä riittää vähän lyhyempikin tolppa.


    • Anonyymi

      Mahtaa olla vaikea myyrä ihmisille jotka ottaa asioista selvää ennen ostoa

    • Anonyymi

      vw kehitys

    • Anonyymi

      kaffeet maistuu kun oottelee

    • Anonyymi

      hahahhahaahh-vaivatonta menoa?

    • Anonyymi

      Ostakee, ostakee! Täytyyhän nuo kehityskustannukset jonkun maksaa!!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Henkirikos Tohmajärvellä

      En ole paikkakuntalainen joten jääköön arvailut tekijöistä sikseen, vaikka tiettyyn suuntaan ne on syytä yhdistääkin.. Poliisi sai lauantaina aamuyöl
      Tohmajärvi
      32
      1908