Lämpötilan muutosten aistiminen

Anonyymi

Onkohan teillä muilla mitään tällaisia ominaisuuksia ...

Mä olen ollut ihan muksusta asti jotenkin tosi herkkä sään muutoksille ja varsinkin lämpötiloille. Enkä nyt tarkota mitää "tunnen et onko kylmä vai kuuma", doh sen nyt tuntee jokainen. Mä tarkotan sitä pikkasen eritavalla. Esimerkiksi jos ulkona on kylmä, niin mulla on aina sormet jäisen kylmät. Ihan se ja sama mikä se sisälämpötila on, niin sormet on kylmät. No joo saunassa ja kuumassa suihkussa ne toki lämpenee, mutta sillä ei ole mitään väliä vaikka huoneenlämpö olis 25. Jos ulkona on kylmä sää, niin minun sormet on kylmät ja mä tarkotan todellakin kylmät. Jos mä otan tosta kuumat ranskikset just uunista, niin voin lappaa ne lautaselle sormin ilman, että tuntuu yhtään miltään. Ne sormet on selkeesti myös väriltään sinertävät. Mitään heikkoo ääreisverenkiertoo mulla ei ole, sillä ei ne ikinä ulkona tosta ton kummemmin enää kylmene. Ei meillä koskaan kellään mulla kylmä ole. Vain minä tärisen kylmästä aina jos ulkona alkaa pakastua. Sitten kun lähtee lauhtumaan, niin senkin tiedän heti omasta olotilasta. Ei mun koskaan tarvii lämpömittareita vilkuilla. Mä vaan tiedän, että lauhtuuko vai pakastuuko.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama täällä. Kesällä myös aistin myös ukkosen. Joka kerta ajattelen "ihme vihlovaa pääkipua - ei kai vaan tule aivoverenvuoto" tms. Sitten keksin että joo, ukkostaa varmaan kohta (vaikka ilma näyttäisi oikein hyvältä). Ei mene aikaakaan niin ukkostaa.

      • Anonyymi

        No tuo nyt on varmaan tuttua monellekin. Ainakin migreeniherkät aistii tosi herkästi nousevan ukkosen ja sähkön.


      • Anonyymi

        Alottaja tässä ... juu, ukkonen on ihan vakio. Mulla on myös ihan samalla tavalla kylmä kesälläkin kun lämpötila laskee voimakkaasti. Ei siis todellakaan tarvii olla pakkanen, vaan selkeä muutos riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alottaja tässä ... juu, ukkonen on ihan vakio. Mulla on myös ihan samalla tavalla kylmä kesälläkin kun lämpötila laskee voimakkaasti. Ei siis todellakaan tarvii olla pakkanen, vaan selkeä muutos riittää.

        Kyllä. Juuri tässä haistoin pakkasen laskeneen. Menin mittaria katsomaan ja kas, niin oli tehnyt.


    • Anonyymi

      No, mä tiedän milloin kuu nousee ja laskee ilman kalentereita. Lapsesta lähtien. Meitä on erilaisia, erilaisilla aisteilla.

    • Anonyymi

      Aistin myös kun tunnelma muuttuu. Ihmisistä yleensä kaiken. Sanattomasti ja näkemättäkin.

      • Anonyymi

        Tuo on niin totta minullakin.


    • Aistin penikselläni sään muutokset. Lämpimillä ilmoilla naiset näyttävät pintaa ja kylmillä sitten näyttävät lumimiehiltä.

      • Anonyymi

        Kipristeleekö esinahka?

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kipristeleekö esinahka?

        -flowersreally-

        Kylmillä ilmoilla joo 😬


    • No ilmanpaineen muutokset kyllä aistii, esim että kohta sataa, tai pian ukkostaa..

    • Anonyymi

      No tuohon erityisherkkyyteen ainakin katsotaan kuuluvan myös herkkyys fyysiselle ympäristölle. Ei kai siihen muuta keinoo ole kuin parempi suojautuminen meteliltä, lämmönvaihteluilta, häikäisyltä jne. Sormia, varpaita, kasvoja ei kannata kyllä koskaan päästää paleltumaan, ne paleltuu entistä helpommin sen jälkeen.

      • Anonyymi

        En tiedä onko erityisherkkyyttä vai mitä, mutta näin se on aina ollut. Ei näiltä kylmiltä sormilta voi mitenkään suojautua. Ne nyt vaan ovat sellaiset. En ole koskaan palelluttanut sormiani tai varpaitani. Eivät ne ulkona kylmety yhtään sen nooeammin kuin muidenkaan vastaavat. Siis siihen pisteeseen, että paleltuisivat. Ne vaan ovat kylmät. Erikoisintahan tässä on, kun ei mun todellakaan tarvitse mistään nähdä säätä. Mä vaan tiedän sen varsin hyvin heti kun kömmin peiton alta. Jonkin asian herkkään ja tiedostamattomaan aistimiseenhan se selvästi liittyy. Tai ehkä useammankin asian. Nytkin sormet ovat tuota ylintä niveltä sellaiset vieoletin sinertävät. Eivätkä ne siitä juuri muutu ennen kun nämä pakkaset ovat ohi.


    • Anonyymi

      Aistin tuulen, kovassa viimassa häntäni on suorassa, tyynellä maata kohden.

      • Anonyymi

        👏👏👏


    • Anonyymi

      Minä luulen että itselläni on ollut tuo viirus kyllä, noin 6kk jälkeen tulee ihmeellisiä migreenin tyyppisiä päänsärkyjä jälkioireina.

    • Anonyymi

      Jos asuu esim puulla lämmitettävässä talossa, tämä herkkyys virittyy erityisesti. Siihen vaan oppii. Vaikka sisällä olis ihan normi lämmin eikä vielä pitkään aikaan tarve lämmittää, sen tuntee luissaan että on lämpenemässä tai kylmenemässä ulkona keli. Eiköhän kuulu ihan luonnolliseen ihmisten ominaisuuksiin. On vaan ne keskuslämmitykset ja muut vierottaneet ihmiset luonnosta ja tästä herkkyydestä.

    • Anonyymi

      Juu. Ilmanpaineen ja -kosteuden muutoksen taitaa huomata sisätiloissakin. Mummoni osasi kertoa kolotuksistaan mihin suuntaan keli on menossa.

      xLiner

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      346
      7777
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2274
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1662
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1509
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      118
      1238
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      77
      1224
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1066
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      955
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      945
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      103
      843
    Aihe