Liukulumikengät

Minkälaisia kokemuksia näistä? Käsittääkseni aika uusi juttu.

Itselleni täysin kokeilematon ja tuntematon tuote vaikka metsäsukset ja lumikengät tuttuja onkin.

Lähinnä kiinnostaa tuo hiihdettävyys. Että luistaako ollenkaan samaan malliin kuin kunnolliset metsäsukset tai telemark-sukset? Ja miten pysyy suunnassa? Lyhyen ja leveän suksen plussapuolet on helppo hahmottaa, mutta entäs nämä toisen puolen ominaisuudet? Lähinnä melko lyhyille pilkkireissuille tuollaisista olen haaveillut.

14

11343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myrkynvihreät ei käytä lumikenkiä, ne leijuu Huumepilvessä

      • Kiitokset sinkut-palstan vakioväen osaselle kommentista, mutta nyt kiinnostaa enemmän liukulumikengät. Sinkut-palstalla näytti muuten olevan menossa myös mielenterveyskeskustelu.


    • Anonyymi

      Tuo "liukulumikenkä" on jotenkin outo nimitys, mutta aika kuvaava niiden toimintaan nähden. Noitahan on käytetty Venäjän alueella iät ja ajat, eivät ole uusi keksintö. Paras käyttöalue on kaikenlainen ansojen kokeminen ja lyhyen matkan puuhastelu ja hiihtäminen, ei korvaa pitkää suksea jos hiihdetään pitenpää matkaa. Pilkillä käymiseen lyhyen matkan päähän ihan hyvät ja kulkee näpärästi autossa.

    • Anonyymi

      Niin ja luisto ei ole oikean suksen veroinen laahaavan pitopohjan takia, suuntavakavuus ehkä huonoin puoli.

      • Kiitoksia asiallisista kommenteista. Lähinnä tosiaan lyhyeen matkaan ja ehkä jopa metsäpuuhailuihin olen noita ajatellut, sekä moottorikelkan rekeen "pelastautumisvälineeksi" jos kelkka hajoaa ummella niin, ettei sitä paikalla saa kuntoon.

        Noita on kait sekä pitokarvalla että suomupohjakuviolla. Kumpikohan luistaa paremmin? Pitokarva vois jopa pitää. Suomupohjakuvio ei ainakaan metsäsuksessa joka kelillä pidä.

        Kyllähän niillä kuitenki ummella kevyemmin etenee kuin lumikengillä.


      • Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisista kommenteista. Lähinnä tosiaan lyhyeen matkaan ja ehkä jopa metsäpuuhailuihin olen noita ajatellut, sekä moottorikelkan rekeen "pelastautumisvälineeksi" jos kelkka hajoaa ummella niin, ettei sitä paikalla saa kuntoon.

        Noita on kait sekä pitokarvalla että suomupohjakuviolla. Kumpikohan luistaa paremmin? Pitokarva vois jopa pitää. Suomupohjakuvio ei ainakaan metsäsuksessa joka kelillä pidä.

        Kyllähän niillä kuitenki ummella kevyemmin etenee kuin lumikengillä.

        Itse käytän OAC:n xcd gt 160 liukulumikenkiä ja olen myös kokeillut niitä lyhyempiä 127 cm pituisia liukulumikenkiä. Lyhyemmistä en pitänyt, niillä ei pystynyt hiihtämään ollenkaan. Kommentit kommentit alla koskevat tätä pidempää mallia.
        Hyvää: helppo kuljettaa autossa sisällä, kantavuus riittää pehmeässäkin lumessa 80 kg ukolle, hiihdettävuus pehmeässä lumessa kohtuullinen, liikkuminen selvästi nopeampaa js kevyempää kuin lumikengillä, karvapohjan pito hyvä, pehmeässä lumessa mäenlasku mukavaa, side tukeva ja helppokäyttöinen.
        Huonoa: suuntavakavuus heikko varsinkin kovalla alustalla, toki paljon parempi kuin lyhyemmässä mallissa, kärjen kaarevuus liian loiva, hiukan kaarevampi kärki nousisi paremmin risujen päälle ja ei tökkäisi vastapenkkaan montuissa, siteessä on eteenpäin aukeavia rakoja, joihin ohut risu saattaa juuttua.

        Tyytyväinen olen ostokseen, kunhan muistaa sen, että ne eivät ole tarkoitettukaan varsinaiseen hiihtämiseen vaan lyhyville matkoille tiheisiin metsiin, mäkiseen maastoon ja luonnonrinteillä nautiskeluun. Siellä ne ovat todella nautinnolliset pelit, kun pystyy nousemaan rinteet suoraan ylös ja laskemaan alas mutta vähänkin pidemmille matkoille otan oikeat metsäsukset käyttöön.

        Markku Utriainen / KalajaRetkeily


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytän OAC:n xcd gt 160 liukulumikenkiä ja olen myös kokeillut niitä lyhyempiä 127 cm pituisia liukulumikenkiä. Lyhyemmistä en pitänyt, niillä ei pystynyt hiihtämään ollenkaan. Kommentit kommentit alla koskevat tätä pidempää mallia.
        Hyvää: helppo kuljettaa autossa sisällä, kantavuus riittää pehmeässäkin lumessa 80 kg ukolle, hiihdettävuus pehmeässä lumessa kohtuullinen, liikkuminen selvästi nopeampaa js kevyempää kuin lumikengillä, karvapohjan pito hyvä, pehmeässä lumessa mäenlasku mukavaa, side tukeva ja helppokäyttöinen.
        Huonoa: suuntavakavuus heikko varsinkin kovalla alustalla, toki paljon parempi kuin lyhyemmässä mallissa, kärjen kaarevuus liian loiva, hiukan kaarevampi kärki nousisi paremmin risujen päälle ja ei tökkäisi vastapenkkaan montuissa, siteessä on eteenpäin aukeavia rakoja, joihin ohut risu saattaa juuttua.

        Tyytyväinen olen ostokseen, kunhan muistaa sen, että ne eivät ole tarkoitettukaan varsinaiseen hiihtämiseen vaan lyhyville matkoille tiheisiin metsiin, mäkiseen maastoon ja luonnonrinteillä nautiskeluun. Siellä ne ovat todella nautinnolliset pelit, kun pystyy nousemaan rinteet suoraan ylös ja laskemaan alas mutta vähänkin pidemmille matkoille otan oikeat metsäsukset käyttöön.

        Markku Utriainen / KalajaRetkeily

        Kiitoksia.
        Nyt tuli niin asiantuntevaa tekstiä että ruksaan nuo lyhyet saman hankintalistalta yli.
        Laitetaan pidemmät vielä harkintaan, mutta saattaa olla että päädyn hankkimaan vaan toiset metsäsukset kunnon siteillä. Ei tarvi niitä ainoita kunnollisia sitten kuskailla autolla pidempiä matkoja.


    • Anonyymi

      Mulla on ollut muutaman vuoden semmoset halvimmat mahdolliset Havukka merkkiset 160cm pitkät ja 10cm leveät sukset epok-siteillä. Kestävällä hangella noilla melkein pystyy hiihtämään ja pehmeällä uppoaa välillä pohjia myöten. Yhtään lyhyempiä en hommaisi kantavuuden takia. Suksien päällä varusteissani painoa 90kg. Suksien lyhyyden ja siteiden väljyyden takia en uskalla laskea jyrkässä puustomaastossa. Kärki on turhan herkkä haukkaamaan. Se tosin voi olla suksien ominaisuus.

      • Kiitti infosta.
        Hommasin jo toiset metsäsukset ja unohdin tämän villityksen.


    • Anonyymi

      Polar Ski Stumpyt Universal siteillä ovat toimineet kevät talven jo edes hieman tai enemmän upottavilla keleillä hyvin. Taipuu sopivasti niin että pyrkii helposti pintaan. Esimerkiksi vanhat erittäin lyhyet metsäsukset ovat paljon upottavassa loppukevään hangessa todella hankalat. Pitkillä menettelee mutta tiheässä metsässä hankala. Lumikengilläkin raskaampaa kuin noilla Polar Skin Stumpyillä. Kovalla ei toimi kivasti kun ei ole kantteja.

    • Anonyymi

      movement is much quicker and lighter than when using snowshoes, traction of the fur sole is strong, downhill in soft snow is comfortable, and the binding is robust and simple to operate. https://basketrandom.io

    • Anonyymi

      Eli kun tällä sivulla kerrotut kokemukset käyttäjiltä ynnätään ja huomioidaan niiden liukulumikenkien heikkoudet, voidaan todeta että lyhyydestä johtuva parempi kuljetusmahdollisuus on ainoa etu ja kun ne heikkoudet korjattaisiin, päädyttäisiin perinteisiin eräsuksiin!

      • Anonyymi

        Ei ihan noin, ovat paljon ketterämmät kuin perinteiset eräsukset, joilla tiukkojen mutkien tekeminen tai ylipäänsä kääntyminen paikallaankin ovat tuskaa ja paskaa.


    • Anonyymi

      Ketterät ovat mutta se olikin se etu. Eivät ole sukset joten sellaista teputtelua se on, sellaiselle hyvät joka ei osaa hiihtää kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe