Ryyppääminen ei enää kiinnosta, onko ystävyys vaarassa?

Anonyymi

Tilanteeni on itselleni hankala enkä tiedä miten toimia. Kyselen vähän kaikilta mielipiteitä ja kysympä nyt täälläkin.

Olen kolmessakymmenessä oleva nainen. Minulla on lähipiirissäni ystävä, jonka kanssa meillä on ikäeroa 7 vuotta. Vuosien varrella olemme lähentyneet todella paljon ja hänestä on tullut minulle tärkeä elämässäni.
Tästä hetkestä vajaa vuosi taaksepäin, muutaman vuoden ajan tuli juhlittua hänen kanssaan todella paljon. Näimme pääsääntöisesti alkoholin parissa tai lähinnä sitä oli illoissamme mukana, enemmän tai vähemmän. Ei tuo minua haitannut, todella hyviä muistoja tehtiin ja lähennyttiin. Tällä hetkellä haluan rauhoittua ja olen alkanut keskittymään elämässä muihin asioihin, kuten yleiseen hyvinvointiin ja ura elämään. Samalla olen tavannut nykyisen unelmien mieheni ja olen halukas hänen kanssaan muuttamaan yhteen, perustamaan perheen ja aloittaa sen yhteisen elämän. Eli lyhyesti, minulla ei ole enää kiinnostusta juhlia tai nauttia alkoholia juuri lainkaan tai istua illoissa mukana, jotka perustuvat vain "ryyppäämiselle". Nyt astuu kuvaan ongelmani.
Ystäväni, joka on päälle parikymppinen, ei oikein tätä muutostani suostu ymmärtämään. Hän näkee asian niin, että "olen vain mieheni kanssa koko ajan, en muuta tee ja siksi en enää käy missään enkä halua nähdä häntä " eli siis juhlimassa/ryyppäämässä/istumassa alkoholin huuruisissa illoissa . Olen yrittänyt selittää hänelle, että haluan elämältäni nykyään muuta kuin alkoholin ääressä istumista ja että en ole jatkuvasti miehenikään kanssa. Olen kysynyt häntä esim. mm. ulkoilemaan, istumaan iltaa kahvin/teen ääressä ja kaikkea muuta mihin alkoholi ei sovi. Häntä ei kiinnosta. Hän haluaa minua edelleen mukaan alkoholin huuruisiin illan istujaisiin ym ja kun kieltäydyn "en halua nähdä enää ollenkaan ja olen vain mieheni kanssa". Olen huomannut, että tässä vaiheessa elämää ikä alkaa näkyä ja siitä johtuvat erot ovat aika isoja. Minä halua rauhoittua, hän haluaa edelleen ryypätä. Minusta tuo käytös on typerää ja lapsellista. Sen jos sanoisin hänelle, sota olisi paikallaan hyökätessäni häntä kohtaan. En kuitenkaan hänestä halua etääntyä, koska koen hänet rakkaaksi ja läheiseksi.
Mitä ihmettä tekisitte tälläisessä tilanteessa?? Voiko ystävyys toimia vaikka elämäntilanteet ovat erilaiset?? Jos jollain on kokemuksia vastaavasta, haluaisin kuulla siitä.

4

1139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Terve ihminen kyllästyy alkoholivoittoiseen vapaa-ajan viettoon, ei sitä määräänsä enempää jaksa. Aika pitkäänhän sinä olet sitä jo jaksanut.

Itse tein pesäeron alkoholiin taipuvaisiin ystäviini jo kaksvitosena. Ei jaksanut kattella sitä oksentelua ja känniriehumista ja krapuloita seuraavana päivänä. Muutamalla ystävällä alkoi jo mennä pari pulloa viiniä viikollakin, ei sellaista jaksa katsella. Pitää pitää itsestään parempaa huolta.

Toivottavasti ystäväsi arvostaa sinussa muutakin kuin viinanjuontikykyä.
      Jos ystäväsi ei halua sinua selvin päin nähdä, eikä mitään kanssasi tehdä selvinpäin, niin se on hänen menetyksensä.
      Sinuna en lähtisi kapakoihin kenenkään kanssa, en edes velvollisuuden tunnosta, jos viinanhuuruinen elämä ei sinua kerran kiinnosta enää.

• Anonyymi

Olet ehdottanut kaikenlaista viinatonta muuta tekemistä ystävällesi. Hänelle mikään niistä ei ole kelvannut.
      Ystäväsi näyttää kuuluvan siihen ryhmään jolle asiat täytyy yksinkertaistaa, ta-va-ta.

Joten tee se. Kysy mitä viinatonta yhdessäoloa han haluasi kanssasi.

• Anonyymi

Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että luultavasti tuo ystävyys loppuu tai ainakin haalenee kovasti. Itse en ole oikein koskaan ollut ryyppää ja bailaa tyyppiä, mutta parikymppisenä jaksoin vielä roikkua mukana. Silloin nähtiin sitten toki muissakin merkeissä. Sitten kun aloin jättäytymään välillä pois niistä ryyppybileistä, niin alkoivat vähenemään ne muutkin näkemiset. Muuten se pyytäminen kahville tai lenkkiseuraksi siirtyi yhtäkkiä kokonaan mun hommakseni. Silloin en tmmärtänyt miksi, mutta kyllä mä sen nyt tajuan. Ne tapaamisethan pyöri sitten kuitenkin aina pitkälti sen edellisen bilereissun debrief sessioina ja seuraavan suunniteluna. Yksi ystävä pyyteli sitten aina kuskiksi, kun en kerta itse juonut. Voihan siellä katsos sevinpäinkin olla ja heillä sitten varma kyyti. Siihen en alkanut ja siitä hän loukkaantui.

• Anonyymi

Sama oli minulla. En ole ikinä tykännyt minkäänlaisista alkoholipitoisista juomista. Ne on pahanmakuista, ei yksinkertaisesti mene kurkusta alas.
      Eikä humalaisetkaan ole koskaan olleet sitä kaikkein "parasta seuraa".

Varmaan tämä "ei pysty, en halua, ei ole mun juttu" asenne näkyi mun kasvoilta, koska putosin bileporukoista ulos jo varhaisessa vaiheessa opiskeluja. Paras lapsuuden ystäväni kuului bilettäjiin, eikä hänkään enää kysellyt mukaansa kun olin aina selvinpäin. Oltiin liian erilaisia.
      Olihan se aikamoisen kurjaa olla kaveriporukassa se jota ei koskaan pyydetty enää minnekään. Kävin lenkillä ja kuntosalilla, purin yksinäisyyttäni liikuntaan.
      Kevään tultua otin kameran mukaan, keskityin kuvaamiseen ja luonnossa liikkumiseen. Pikkuhiljaa uusia ystäviäkin löytyi eri suunnilta.

Jotkut ystävyydet päättyy, jos hyvin käy, tilalle tulee uusia.

Minun neuvo sinulle on ettei kannata roikkua sellaisessa porukassa joiden kanssa ei ole enää mukavaa. Aloita uusi harrastus, tee jotain sellaista mistä sinä nautit.
      Jätä ovi auki bileystävällesi, sano että hän on tervetullut luoksesi käymään jne.
      Ei kannata siltoja katkoa, muttei kannata tehdä sellaistakaan enää mistä et pidä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3475
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1188
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe