Pianoamatööri tarvitsee apua!

Anonyymi

Voisiko joku ystävällinen ja pianonsoitosta ymmärtävä auttaa, tarvitsisin apua nuotinlukuun liittyen. Ymmärrän nuotit ja saan pianosta musiikilta kuulostavaa ääntä kuulumaan, mutta tänään tuli vastaan "ongelma" joka ei tunnu ratkeavan: nuottiavaimen vieressä on #. Miten se vaikuttaa soittaessa, ja kuinka soitan kappaleen, jossa tuollainen "risuaita" on?
Kysyn tätä ihan tosissani, enkä edes googlettamalla onnistunut löytämään!
Kiitoksia jo etukäteen, jos joku viitsii auttaa! :)
Ois kiva, että tälläinen aloittelijakin pääsisi harrastuksessaan eteenpäin!

8

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No et osaa nuotteja jos ”risuaidan” merkitys ei ole auennut. Ota huomioon että nuottiavaimen vieressä voi olla 1- 6 risuaitaa, eli ylennysmerkkiä. Yksi ylennysmerkki tarkoittaa, että kaikki f-sävelet soitetaan mustalta koskettimelta eli ’ylennetään’ (vaikkakin se yksi risuaita on 2-viivaisen f-sävelen kohdalla). Jos on yksi risuaita niin sävellaji on joko D -duuri tai h-molli

      • Anonyymi

        Kiitos viestistäsi, siitä oli apua :)
        Sanotaan sen verran vielä tuohon nuottien ymmärtämiseeni, että ilman risuaitoja olen siis pystynyt soittamaan kappaleita, joten uskallan sanoa jotain ymmärtäväni jo, vaikka tottakai kaltaisellani aloittelijalla on vielä paljon opittavaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, siitä oli apua :)
        Sanotaan sen verran vielä tuohon nuottien ymmärtämiseeni, että ilman risuaitoja olen siis pystynyt soittamaan kappaleita, joten uskallan sanoa jotain ymmärtäväni jo, vaikka tottakai kaltaisellani aloittelijalla on vielä paljon opittavaa!

        Silloin olet soittanut korvakuulolta ilmeisesti, ja se on hieno juttu se :)
        Ja muuten pystyy nuoteista soittamaan myös ilman ’risuaitoja’, silloin biisi on etumerkitön ja sävellaji useimmiten C-duurissa, siinä on pelkkiä valkoisia koskettimia.


    • Anonyymi

      Ylennetty f on siis fis, jäi sanomatta

    • Anonyymi

      Monissa kirjastoissa voi lainata kirjastokortilla esim. Rockwayn nettisoittokursseja. Itse olen aikuisena aloittanut ja soittanut jo lähes 10 vuotta, mutta koin nettisoittokurssin silti hyödylliseksi. Rockwayn kursseja voi toki ostaa itsekin käyttöönsä. En muista mikä aloittelijakursseista se oli, mutta siinä käytiin ihan perusasiat läpi soittoasennosta alkaen ja käytiin myös asteikkoja eli myös ylennykset ja alennukset. Samoin sointuihin liittyviä alkeisasioita. Suosittelen! Netistä voi toki muutakin materiaalia löytyä.

      Perusasiat löytyvät myös ihan mistä tahansa aloittelijan pianonsoitto-oppaasta tai musiikin teorian/musiikin hahmotusaineiden materiaalista.

      Erialaisia asteikoita voisi olla hyödyllistä opetella soittamaan. Niistä on apua esim. sormituksia miettiessä tai improvisoidessa. Itse olen ollut lähinnä työväenopiston pianokursseilla, ja siellä katsottiin, että asteikot eivät kuulu opintokokonaisuuteen. Olen eri mieltä. Soitin tulee paremmin tutuksi, samoin nuotit, kun ei tarvitse ihmetellä etumerkkejä tai mustia koskettimia.

      Sävellajit löytyvät esim. tuolta

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Musiikinteoria

    • Anonyymi

      Jostain syystä pianonsoitosta kiinnostuneet yleensä jämähtävät noihin nuotti- ja teoria kysymyksiin heti alkumetreillä. Nuotinlukutaito on toki eduksi mutta ilmankin pärjää. Soittamisen tulisi olla mielenkiintoista ja mukavaa jotta se edistyisi ja antaisi harrastajalleen enemmän. Olen vuosien varrella tavannut monia" nuotti orientoituneita" henkilöitä ja havainnut että varsinainen nuotinluku taito on monilla heistä lähes olematon. Itse luen nuotteja suht heikosti vaikka ammattimuusikko olenkin ( en pianisti) . Sointujen avulla päästään kuitenkin kivasti eteenpäin ja melodioiden soittaminen tulee aika luontevasti kun ymmärretään sointurakenteet. Mikäli tarvitset apua eteenpäin päästäksesi, ota yhteyttä. T. Jyrki Härkönen email: [email protected]

    • Anonyymi

      Se risuaita tarkottaa pimppireikää

      • Anonyymi

        Mikäs sitten tarkottanee pippeliä?

        Ymmärrettävästi se tarvitsee kaverin

        t:Kalle Joensuusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe