Triathlon

tico

Olisiko kellään mielenkiintoa kertoa täysmatka triathlonin harjoittelusta.Tarkoitus olisi osallistua 2006 Nokialla järjestettäviin triathlonin kisaan.Asun pienellä paikkakunnalla lähistöllä ei ole triathlon seuraa mistä saisi neuvoja.Olisin todella kiitollinen harjoittelu ohjelmista/ohjeista

4

823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....
    • löytyy

Tuskin täältä biltema-pyöräkeskustelun parista löytyy enää ketään, jolla olisi kokemusperäistä tietoa triathlonharjoittelusta. Jos tavoitteenasi on pelkän läpipääsyn sijaan hakea edes mainittavaa menestystä, niin 1,5 vuoden aikataulu on toivottoman tiukka. Huipputasolla urheilijoilla on takana helposti kymmenen vuotta tavoitteellista harjoittelua. Jos et ole aikaisemmin harrastanut vakavasti triathlonia tai sen osalajeja, niin kannattaa harkita onko juuri täysmatka sopiva tavoite vielä kesälle 2006.

Triathlonharjoittelu on lajin luonteen vuoksi luonnollisesti määrävoittoista. Pitkistä (yli 4 h) pk-lenkeistä oppii varmasti pitämään. Varsinaisia harjoitteluohjeita on viimeaikoina ollut ainakin Juoksija-lehdessä ja Suomen Triathlonliiton julkaisuissa.

• Parrujalka

Jos sinulla ei ole jo nyt juoksussa peruskestävyyttä niin paljon että maraton menee alle 4 tunnin ja 180 kilsaa kilpapyörällä alle
      7 tunnin niin olet rakentamassa itsellesi liian kiireistä aikataulua. Ota siihen pari vuotta lisää niin voit jo olettaa että saat rakennettua itsellesi riittävän peruskunnon täys pitkälle matkalle. Sellainen viisi vuotta säännöllistä harjoitelua 5-7 krt viikko riittää kuntoilijalle, kilpailijalle tupla aika.

• motivoitunut aloittelija

itse aloitin noin kyseisen harrastuksen tuossa viimevuoden puolella. kesällä tarkoitus mennä aluksi vartille katsomaan kestääkö paikat ja korvienvälys. 1,5 vuotta on hyvinkin lyhyt aika jos meinaat täysmatkalle. riippuu tietysti millainen peruskunto ja taito on jo entuudestaan. itse aloitin jo suht hyvältä tasolta ja tuntuu siltä että monella osa-alueella olisi tekemistä ennen kisoja todella paljon ja aikaa on vähän.

Hyviä neuvoja saat varmasti suomen triathlon liitosta ja lähimmältä seuralta. Uimisen osalta varmasti paikallinen tai lähin uimaseura osaa auttaa!

Kannattaa aloittaa harjoitusohjelman teolla. suunnittele etukäteen viikon treenit ja lepopäivät. ilma lepoa ei tule tulosta! seuraa treenaamista ja edistymistä treenipäiväkirjalla. sykemittari on must! treenaa mielummin pitkään kuin kovalla teholla. tee treeniohjelmista mahdollisimman vaihtelevia esim duahtlon 3/20/5, pyöräily/uinti, talvella siirry polkemaan sisätiloihin spinnig tunnille tai rullille esim autotalliin. totuta jalat pyörälenkin jälkeen juoksemiseen esim ihan lyhkäsellä 20-30 min lenkillä. kesällä harjoittele uintia avovedessä märkäpuvulla. harjoitusten aikana muista tankata energiaa jotta pakki tottuu syömiseen rääkin aikana. mulla oli ainakin aluksi vaikeata. tee välitavoitteita treenaamiseen esim. aika tavoitteet jokaiselle lajille erikseen. ja lopuksi motivaatio kuntoon, rankalle treenaamiselle pitää olla hyvä syy... se ei riitä että kuhan nyt kokeilen, sillä ei pääse tavoitteeseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe