Ansiosidonnainen ja irtisanoutuminen

Anonyymi

Jos työnantaja irtisanoo minut saan ansiosidonnaista. Millainen omavastuuaika?
Entä jos irtisanoudun itse. Saanko sitten normaalisti ansiosidonnaista? Millainen omavastuu tai karenssi?
Entä sen jälkeen, saanko kummaskin tapauksessa samanlaisesti ansiosidonnaista?

7

1699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omavastuu 5 päivää.

Kun irtisanoudut ilman pätevää syytä, niin korvaukseton määräaika eli karenssi on 90 päivää. Jos työnantaja irtisanoo sinut taloudellisesta ja tuotannollisesta syystä, niin ei tule karenssia. Jos itse aiheutat työsuhteen päättymisen, niin karenssi on 60 päivää.

Ansiopäivärahan suuruus riippuu mm. aikaisemmista tuloistasi ja lasten lukumäärästä ja siitä saatko jotain sos.etuutta. Netistä löytyy laskureita, joilla voit saada arvion ansiopäivärahan suuruudesta.

• Anonyymi

Sanotaano näin että hieman epämääräinen kysely tänne sivulle? Et ole ilmeisesti oikeasti työssä!

No kerrottakoon kuitenkin, että jos työnantaja irtisanoo ei ole karenssia irtisanomisajan jälkeen kuin se nykyinen 5 työpäivää. Ansiosidonnainen lasketaan siihen pv kertymistä.

Itse irtisanoutuminen on 3kk karenssi ja sitten se ansiosidonnainen.

200 pv. lomautus ja sen jälkeen itse irtisanoutuen ei karenssia tule.
      Työnantaja maksaa irtisanomisen ajan palkan "peruspalkan" mukaan, sekä kertyneet lomakorvaukset.

TE-toimisto laskee irtisanomisajan ja keskeyttää työttömyyskorvaukset kyseiseltä ajalta esim. 6kk jos se on irtisanomisaikasi! Elät lopputilisi loppuun ensin!

Kun 6kk mennyt ja edelleen työtön, lasketaan ansiosidonnainen josta sitä aletaan maksamaan jatkossa....päätökseen menee useimmiten 1,5kk.....

Älkää sanoko itseänne irti jos ei ole työpaikkaa tiedossa!!! Kusessa olette muutoin!

• Anonyymi

Onko varma että maksaa jos työnant. riitauttaa, mistä tulot irtisanomisajalle.
        Onko kokemusta miten nämä 200pv.. jutut on menneet?
        Useamman liiton kohdalla nämä jutut on pitkittyneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko varma että maksaa jos työnant. riitauttaa, mistä tulot irtisanomisajalle.
        Onko kokemusta miten nämä 200pv.. jutut on menneet?
        Useamman liiton kohdalla nämä jutut on pitkittyneet.

Mitä työnantaja riitauttaa?
        Työntekijä saalomautuksen aikana irtisanoa työsopimuksensa ilman irtisanomisaikaa, paitsi lomautuksen 7 viimeisenä päivänä, kun lomautuksen loppuminen on tiedossa.
        Työntekijällä on lain mukainen oikeus irtisanomisajan palkkaan vastaavaan korvaukseen, kun lomautus on kestänyt yhdenjaksoisesti 200 päivää.
        Jos et usko, niin lue https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/roikkolomautuksen-voi-paattaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä työnantaja riitauttaa?
        Työntekijä saalomautuksen aikana irtisanoa työsopimuksensa ilman irtisanomisaikaa, paitsi lomautuksen 7 viimeisenä päivänä, kun lomautuksen loppuminen on tiedossa.
        Työntekijällä on lain mukainen oikeus irtisanomisajan palkkaan vastaavaan korvaukseen, kun lomautus on kestänyt yhdenjaksoisesti 200 päivää.
        Jos et usko, niin lue https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/roikkolomautuksen-voi-paattaa

Ei siis suostu maksamaan, vetoaa johonkin saa pitkitettyä
        asiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siis suostu maksamaan, vetoaa johonkin saa pitkitettyä
        asiaa.

Auttaisikohan, jos kysyisi apua työsopimuslakia noudattavalta viranomaiselta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Auttaisikohan, jos kysyisi apua työsopimuslakia noudattavalta viranomaiselta?

No niin, tuli virhe! Piti olla työsopimuslain noudattamista valvovalta viranomaiselta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      136
      1970
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      128
      1625
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1506
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      88
      1413
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1381
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      132
      1204
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      50
      1090
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      24
      1089
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1021
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      50
      872
    Aihe